REKLAMA

"W kraju tak boleśnie doświadczonym przez katastrofę smoleńską dochodzi do sytuacji, gdy popełniane są podobne błędy"

TOK360
Data emisji:
2021-07-01 19:10
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:15 min.
Udostępnij:

Gościem Wojciecha Muzala był Maciej Lasek - poseł Koalicji Obywatelskiej, były przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360 coraz więcej wiemy na temat okoliczności lądowania prezydenckiego samolotu w Lublinie podczas ubiegłorocznej kampanii prezydenckiej okoliczności ujawniła wirtualna Polska jak wynika z raportu, do którego dotarł Szymon Jadczak autora artykułu, który opisuje wszystkie fakty dla załogi to był pierwszy lot o statusie specjalnym zbyt gwałtowne zniżanie samolotu to taki wniosek właśnie można wyciągnąć, przeglądając ten raport, a teraz na ten temat rozmawiam z Maciejem Rozwiń » laskiem poseł koalicji Obywatelskiej jednocześnie byłem przewodniczącym Państwowej komisji badania wypadków lotniczych lotnictwa państwowego dobry wieczór kłaniam się dobry wieczór na początek właśnie może zapytam co pana zaskoczyło, a może pana zbulwersowało jak pan przeglądał informację dotyczące tego lotu lądowania w NBA chyba najbardziej zaskoczyło mnie to, że kraju tak boleśnie doświadczone przez katastrofę smoleńską aut dochodzi do sytuacji, gdy ponownie popełniane są bardzo podobne błędy oto co pan powiedział nam o trzecim zniżanie samolotu tak naprawdę w raporcie odpisane jako niezachowanie kryteriów stabilnego podejścia kryteria stabilnego podejścia zostały opracowane po, żeby nie dochodziło właśnie do waśni dostatku jak w Smoleńsku takich wypadków jak i aż samoloty CASA Mirosław wielu innych, bo jest to 1 najczęściej leczy przyczyn wypadku czy lotnicze komunikacja to oznacza, że skoro nie były zachowane kryteria zastosowane kryteria bezpiecznego podejścia oczy, jakiej sytuacji ten samolot był sytuacji zagrażającej wręcz katastrofą z, jeżeli nie zaś nasze kryteria takie kryteria ustawy ustanawia się nieco to, żeby powiększyć poprawić komfort pasażerów i właśnie, żeby jak najbardziej do Dohy wprowadzi do sytuacji bezpieczeństwa większego bezpieczeństwa przy lądowaniu, bo tylko wtedy, kiedy są te kryteria właściwe ułożenie właściwe, a ten jest właściwa konfiguracja samolotu na ścieżce podejścia, gdy są zachowane w odpowiednich punktach ścieżki można powiedzieć, że lądowanie przebiega prawidłowo, jeżeli cokolwiek którykolwiek z tych elementów odstaje załoga ma obowiązek przerwać podejście do lądowania odejścia drugi krąg usunąć to co doprowadziło do niczego nie udało się dobrze skonfigurować samolotu i ponownie wylądować w samolotach jest zapas paliwa, który pozwala na wykonanie takiego manewru, a nie lądowanie na siłę, ale z drugiej strony musimy pamiętać, że piloci są tylko ludzi, lecz sąd taki z takimi samymi ludźmi jak kierowcy jak kapitanowie statków i takie jak ludzie popełniają błędy staramy się usługi ogólnie lotnicze komunikacyjnym tak prowadzić szkolenia takie przygotowywać się jest symulator taki program przygotowywać się procedury, żeby się błędu, żeby te błędy eliminować, ale pewien czas znajdzie się jakaś kolejna chciałby wiedzieć taka zaistnieje taka sytuacja, która doprowadzi znowu do błędu i najważniejszym jest, że wyciągną z tego wnioski w tym przypadku rzeczywiście lądowanie ten raport, który został przygotowany zresztą bardzo dobry co ja się z tym raportem zapoznałem uważam, że specjaliści z polskich linii lotniczych lot, którzy ten raport przygotowali przygotowali go na można powiedzieć na jeden z najwyższych poziomów i teraz dla mnie najważniejsze jest moim zdaniem najważniejsze, żeby zarząd firmy wyciągną z tego odpowiednie wnioski, żeby zalecenia profilaktyczne, a jest zaleceń trochę w tym raporcie, żeby zostały wdrożone tylko ona od tego będzie zależało, że taka sytuacja się więcej jest z czego wynikały błędy, które zostały popełnione przez załogę samolotu, a przede wszystkim musimy pamiętać, że z 1 strony mamy sytuację dosyć szczególną w lotnictwie światowym, czyli sytuacja pandemii to było w zeszłym roku, kiedy załogi miały ograniczone możliwości wykonywania lotów rejsowych druga sprawa to jest w segmencie zmiana decyzji Boga, a podjęta, jeżeli chodzi o kierunek klasa kierunek podejścia do lądowania załoga przygotowała się na do 1 kierunku podejścia 1 kierunku, a potem zmieniła zdanie podeszła i podejście miałoby się rozpocząć w innym kierunku warunki pogodowe umożliwiały wykonanie chyba podejścia zarówno w 1 jak drogi kierunku tutaj no nie jestem akurat nie był członkiem zespołu badającego, który by oceniła akurat pod tym względem to była dobra decyzja czy zła, ale nawet, jeżeli została podjęta ma załoga miała taki kapitał miał takie prawo stanowione może kwalifikacje, żeby w tej, jakby sytuacji odwróconego kierunku lądowania postąpił właściwie tak myśli myślę, że miała, prosząc na znowu taką cofając sięgają do tego raportu nie ma w tym raporcie informacji, żeby załoga nie miała właściwych uprawnień właściwych kwalifikacji pan czysty podniesiona inna sprawa załoga nie była nikt tu tej załogi nie był szkolony czy przeszkolone do wykonywania lotów z najważniejszymi osobami państwie, ale to jest kwestia można powiedzieć szkolenia asertywności jest tego typu działań, bo wiadomo, że każdy taki rejestr jest obarczony pewną presją, ale znowu z tego raportu nie wynika, żeby akurat sytuacja wymagała tak znaczy, że w tej sytuacji taka presja zaistniała NATO natomiast jeszcze nie razi powinna wiedzieć załoga była pan mówi, że o specyfice tych lotów specjalnych umiejętności odmawiania panowania nad sytuacją by mimo faktu, że prezydent jest na pokładzie jak to ma wyglądać jak powinny dać, gdyby załoga znaczy to jest dosyć trudne do do opisania, ale załóżmy że, że można powiedzieć w ten sposób po pierwsze, tam standard wykonywania lotu nie podniesiono również od zwykłego lotu rejsowego, bo dla linii lotniczej zarówno prezydent jak i przysłowiowy Kowalski są takimi samymi ekipami, a linia lotnicza ma obowiązek bezpiecznie przewieźć aż pasażerów z punktu ADO punktu ba to jest jednak już natomiast osoby najważniejsze osoby w państwie czy delegacje z tym związane z czasami działają pod presją czasami są opóźnione, a przypomnę pamiętamy wszyscy spóźniona delegacje pana prezydenta Dudy w Zielonej Górze co skutkowało przy braku asertywności ze strony załogi Artego samolotu bez zapewnionej służby kontroli ruchu lotniczego i i lot w locie przestrzeni niekontrolowanej projekt cokolwiek mogło się, żeby w tym czasie znaleźć właśnie samolotu prezydent na pokładzie dosyć duże dużym zagrożeniem, ale jeżeli czytam czytając między wierszami NRA, gdzie w 1 w stronę historii tego lotu nie ma nic na temat jakiejkolwiek presji, a jednocześnie badacze, którzy badali te zdarzenie wyraźnie wskazują, że żaden z członków załogi nie przeszedł szkolenia przewozu najważniejszych osób w państwie asertywności są tam, którym się z oświadczeń załogi nawet wskazuje, że największą potrzebę asertywności, jakbym zadał pytanie jednak to skłoniło kapitana do tego, żeby zamiast wylądować na wsi zamiast wylądować w deficycie czasu na przygotowanie właściwe przygotowanie podejścia do lądowania bez tego drugiego kierunku zamiast zrobienia 1 czy 2 tzw. Orbitek zdjęcie lub stanięcia w holdingu, czyli po prostu zrobienia kilku kręgów żeby, żeby przygotować się właściwie tego podejścia podejście było wykonane można powiedzieć w pewnym sensie siły, bo tam była zmiana od rodzaju podejścia najpierw wg 1 systemu potem jest tzw. wizualnym wizualną kontrolą to pokazuje całą serię błędów, która została popełniona one są można powiedzieć moich mojego doświadczenia w sumie 14 lat badają wypadki lotnicze napoje prócz Kennera czy brak tutaj racjonalności, ale z drugiej strony popełniamy błędy to po to, nigdy tych błędach nie ma racjonalności i często błędy wynikają z błędów popełnionych chwilę wcześniej nie bez znaczenia są tutaj okoliczności, czyli trwająca kampania wyborcza końcówka tej kampanii i szczególny pasażer na pokładzie właśnie prezydent osiągnięć tej polskiej bardzo dziękuję Maciej Lasek poseł koalicji Obywatelskiej były przewodniczący Państwowej komisji badania wypadków lotniczych lotnictwa państwowego w TOK 360 już za chwilę będziemy pytać o to dlaczego 20 lat nie wystarczyło na to, aby w Polsce powstał jakiś kolejny park Narodowy o to będę pytał Martę Klimkiewicz z fundacji Client Earth prawnicy dla ziemi już za chwilę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA