REKLAMA

Czy wariant Delta podetnie jeszcze bardziej skrzydła branży lotniczej?

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2021-07-02 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka mamy dokładnie 4 minuty po dziewiątej Tomasz sed dzień dobry zapraszam na magazyn EKG naszym pierwszym gościem jest Dominik Sipiński analityk do spraw transportu z polityki Insights dzień dobry dzień dobry za nami 1lipca to moment, kiedy Europejczycy mogą już w całej wspólnocie korzystać z unijnego certyfikatu covidowego przypomnijmy też ten dokument, który zawiera informacje o tym, że jesteśmy zaszczepieni przebyliśmy covid 19 albo mamy ważne Rozwiń » negatywny wynik testu na obecność koronawirusa czystym certyfikatem linie lotnicze, bo oni dziś dużo będziemy rozmawiać czy one z tym pomysłem wiązały duże nadzieje zdecydowanie tak wprowadzenie jednolitego dokumentu, który zbiera informacje, które przez ostatnie 1,5 roku prawie były bardzo często w różnych formatach w różnych językach często problemy z ich nawet po prostu zrozumieniem czy informacjami, które zawierały teraz przynajmniej w obrębie Unii Europejskiej wiadomo, że ten dokument jest wiarygodny nie jest sfałszowany zawiera wszystkie informacje, które zawierać powinien natomiast musimy pamiętać o tym, że ten certyfikat działa tak samo jak tak naprawdę normalny paszport, czyli po prostu zbiera informacje o podróżnym podróżnej natomiast nie jest sam sobie dokumentem uprawniającym do przekroczenia granicy czy wjazdu do jakiegokolwiek kraju, bo państwa nadal także w obrębie Unii Europejskiej mają prawo z niego korzystają wyznaczać własne wymagania dlatego nawet certyfikat zawiera dane o szczepieniu np. to poszczególne kraje mogą samodzielnie decydować o tym czy np. wpuszczają pasażerów zaszczepionych tylko pierwszą dawką czy wymagają pełnego zaszczepienia ile dni czekają pełne zaszczepienie itd. co więcej z tego co czytam wejdę panu słowo państwa Unii Europejskiej mają też swobodę decydowania w jaki sposób weryfikować czy ten certyfikat covidowy Corriere della sera pisze po tym pierwszym dniu obowiązywania tego certyfikatu, że w całej Unii Europejskiej jest co najmniej 10 różnych sposobów w jaki sposób weryfikować no i możemy potem pierwszym dniu powiedzieć, że raczej nie należą do udanych, bo na lotniskach doprowadziło to w niektórych miejscach do chaosu odprawy czy czas spędzony na lotnisku wydłużył się nawet 1,5 godziny niż wcześniej stąd pytam czy nadal linie lotnicze z tym pomysłem wiążą nadzieje skoro okazuje się, że te początki są jednak dosyć trudne czytamy są skomplikowane pod względem instytucjonalnym szyć proceduralny może bardziej technicznym natomiast jest także wszędzie powoduje problemy są same kraje w Niemczech Szwajcarii na wielu lotniskach to działa bardzo płynniej wymaga tak naprawdę przedstawienia tego kodu układ aplikacja wydrukowanego przez prawie co zajmuje dosłownie kilka dodatkowych sekund, więc ten proces będzie się sprawnie na pewno zmiana tego jak jak pasażerowie jak pracownicy lotniska będą do tego przygotowywać będą lepiej wiedzieli co, kiedy pokazać, kiedy sprawę niestety ta procedura na pewno będzie powoli sprawdzana będzie dodatkowe utrudnienie natomiast w porównaniu z tym, że bez tego dokumentu podróży były często niemożliwe wymagały znacznie bardziej skomplikowanej weryfikacji czasami wręcz niemożliwe weryfikacji dokumentów to na pewno w perspektywie najbliższych kilku tygodni ten ten certyfikat bardzo ułatwi podróże natomiast nie jest tak jak mówiliśmy nie jest rozwiązaniem kwestii ograniczenia tego, że pandemia mimo wszystko ciągle trwa także w Europie i należy spodziewać że, że mogą się pojawiać zamieszanie związane z nowymi wymogami także być może takimi, których ten certyfikat po prostu nie nie przekaże informacji odpowiednio niektóre wymogi mogą wynikać z próby powstrzymania tego wariantu Delta, którym coraz częściej słyszymy ostatnio czy to jest coś co w branży lotniczej pańskim zdaniem w tym krótkim czasie może podciąć skrzydła branży lotniczej trudno w tej chwili już tak naprawdę bardzo często pod skrzydła sytuacja zapewne wiele wielokrotnie lepsza niż była zeszłego lata czy wcześniej w tym roku miasta czy późną zimą na pewno wariant Delta czy potencjalne w ogóle zmiany w rozprzestrzenianiu się tak lub innych wariantów przyszłości i nowe ogniska na pewno każdy z takich ognisk powoduje bardzo szybkie przełożenie na rezerwację, gdyż nie zawsze przewidywalny sposób często np. kraje, które zapowiadają ograniczenia okazuje się, że występuje bardzo wzmożony popyt na trochę kolokwialnie ucieczkę z tego kraju przed wprowadzeniem nowych ograniczeń natury na pewno sytuacja dużo lepsza niż była na pewno nie jest idealna i damy w Europie jest jest też ciągle duża obawa poza Europą sytuacja jest zobowiązany znacznie gorsza, więc w kontekście branży lotniczej trudno mówić o jakimś wielkim optymizmie natomiast na pewno nie jest tak źle było wcześniej na pewno certyfikat z jedną ze licznych rzeczy, które licznych rozwiązań, które pomagają trochę, chociaż szybkie odbicie tej branży i pasażerom po prostu wrócić do podróżowania Międzynarodowego i jasne, o czym dzisiaj rozmawiamy też unijny certyfikat covidowy, który jak sama nazwa wskazuje ma ułatwić przekraczanie granic w obrębie Unii Europejskiej też kilku innych krajów to chociażby Islandia Norwegia, które też mają ten dokument honorować czy trwają w tej chwili jakieś prace, żeby takie rozwiązanie też powstało już można było też z nich korzystać w innych krajach na całym świecie mam tu przed sobą taką informację, że jeszcze w marcu tego roku 20 przewoźników zgodziło się na testowanie takiego rozwiązania, choć aplikacja przygotowana przez międzynarodowe zrzeszenie przewoźników powietrznych IATA czy ten temat trochę ucichł czy są tu jakieś prace, które pozwolą też nam też podróżować po całym świecie nie tylko po Unii, a IATA i linie lotnicze nawet przed marcem już zaczęły tak naprawdę tylko zaczęto szczepić na szerszą skalę na świecie mieszkańców linia lotnicza rozwiązania tym podobni do maja ta zaczęła pracować nad takim certyfikatem weryfikowalny i porównywalnym globalnie, bo Europa jednak z punktu widzenia branży z punktu widzenia gospodarki światowej rozwiązanie unijne nie rozwiązuje zbyt wielu problemów oczywiście ułatwia zresztą wakacyjne podróże ale, ale nie jest nie jest czymś co wystarczy, żeby nowo otworzyć świat otworzyć branżę lotniczą natomiast prace są niesamowicie skomplikowane związane są z tym, że nawet w obrębie Unii zajęło to przecież kilka miesięcy, a jednak państwa unijne po pierwsze, wykazywały wolę współpracy po drugie, sam krajami jednak dość porównywalnym poziomie rozwoju porównywalnych technologiach bardzo bliskiej współpracy politycznej i biurokratycznej, bo dużo łatwiejsze będzie w przypadku państw, które ma zupełnie nieporównywalne systemy opieki zdrowotnej zupełnie nieporównywalne systemy certyfikacji szczepionek też pamiętajmy, że Unia zatwierdziła stosunkowo niewielką liczbę szczepionek i certyfikat unijny np. nie obejmuje szczepionek rosyjskiej czy chińskich co w przypadku rozszerzenia takiego rozwiązania cały świat byłoby bardzo duży także politycznym problemem uczuciu znam szczepionki chińskiej rosyjskiej, które poza Unią sam często najbardziej ułatwić dostęp czy to wszystko czym pan mówi to sprawia, że ten globalny certyfikat jest niemożliwe czy jeszcze długo na niego poczekamy niemożliwe ten może zbyt pesymistyczna wizja natomiast na pewno nie nie zmienia należy się spodziewać jak bardzo szybko myślę, że jeszcze przez przez kilka dobrych miesięcy będzie mieć do czynienia z sytuacją, że poszczególne kraje będą chciały otwierać już otwierają właśnie te kraje bardzo zresztą turystyki chociażby Tajlandia kilka dni temu zaczęła wpuszczać niewielkiej liczby zaszczepionych pasażerów natomiast musimy się przygotować jako pasażerowie na to, że te systemy będą różne, że będą wymagały dużo takiej pracy przygotowawczej wśród pasażerów spraw co tak naprawdę muszą mieć, jakie dokumenty, jakie szczepionki ile dni oślepiające ile dawek itd. i nie jestem specjalnym optymistą jeśli chodzi o wprowadzenie jednolitego systemu w najbliższych miesiącach, a co w tej chwili możemy powiedzieć o ocenach na co tu jako pasażerowie musimy się przygotować co możemy o nich powiedzieć dzisiaj można czekać w przyszłości biorąc pod uwagę te problemy, które już trochę powiedzieliśmy czy na pewno widać olbrzymi popyt na na podróże, zwłaszcza takie typowo wakacyjne, chociaż wbrew pesymistycznym oczekiwaniom także podróże biznesowe nie są aż takiej zapaści jak jak branża się obawiała ten wzrost popytu gwałtowny otworzenie rynku widać bardzo ścisłą korelację po tworzenie rynku niemal natychmiast następuje wzrost popytu i on za sobą oczywiście niesie też wzrost cen, tym bardziej że linie lotnicze wciąż trochę nie potrafią się odnaleźć w sytuacji tak zmiennego popytu tak niepewnej przyszłości trochę nie nie są w stanie dostosować podaży miejsc na wielu trasach, na które jest popyt nie ma po prostu samolotów latających po linie lotnicze nie przywracających samolot tych lotów jeszcze bo, bo nie są pewne czy to jest trwały powrót popytu tylko kilka tygodnie dlatego musimy się przygotować, że lato zarówno pod względem finansowym jak powiedzmy takim planistycznym organizacyjnym będzie trochę chaotyczne na pewno nie będzie tak chaotyczne zaś w zeszłe lato czy, zwłaszcza zeszła jesień, ale jeszcze nie jest nie jest sytuacja, gdzie możemy przewidywalnie planować zarówno pod względem właśnie takim formalnymi się wymagania co trzeba mieć podróżować, ale też względem finansowym czy po prostu pod względem dostępności lotów które, którą może być trochę nieoczekiwanie mała albo też nieoczekiwanie duża chęć niektórych trasach, a czy ceny paliw to co w tej chwili się z nimi dzieje, czyli to, że są wyższe niż rok temu, kiedy zapotrzebowanie na paliwo było mniejsze czy one jakoś na te ceny biletów lotniczych będą się przykładać cena paliwa co do zasady jest najważniejszym jednostkowym składnikiem kosztów linii lotniczych jest oczywiście wzrost cen paliw na zawsze przełożenie na ceny biletów oraz w tej chwili sytuacja branży lotniczej zresztą na tyle nieprzewidywalne na tyle zależna od otwierania rynków takie trochę sztucznego popytu, czyli latanie nie tam, gdzie pasażerowie chcą tylko tam, gdzie latać mogą to wszystko powoduje tak daleko idące zmiany w polityce cenowej czy zarządzania przychodami linii lotniczych, że na pewno nie będzie takiego prostego przełożenia wzrostu cen paliwa na wzrost cen biletów co nie oznacza, że ceny biletów wzrosną, ale niekoniecznie w tej paliwo jest akurat w tym roku najważniejszym czynnikiem też na koniec naszej rozmowy wrócimy do Polski zapytam pana o taką rzecz, która pojawiła się na stronach kancelarii premiera mianowicie jestem zapowiedź, że ministerstwo infrastruktury przygotuje dokument pod nazwą polityka rozwoju rolnictwa rolnictwa przepraszam lotnictwa cywilnego oczywiście do 20302040 roku, czego pan się spodziewa po tym, dokumencie spodziewam się przygotowania czegoś co tak naprawdę wreszcie odpowie na pytanie po co ma być cpk, jaki ma być cpk przede wszystkim można bardzo jakiś po co ostatni program rozwoju sieci lotnisk po 2007 roku i zupełnie nawet, pomijając wpływ koronawirusa nie, pomijając oczywiście w tej branży, ale nawet przed pandemią ten dokumentu po prostu strasznie przeterminowanej nie odpowiada realiom rynkowym, a już na pewno nie pozwalał na planowanie tak wielkiej inwestycji czy pandemia musi wpłynąć na to, żeby jakoś przewartościować sobie co chcemy zrobić w tym obszarze właśnie to jest najważniejsze pytanie, które ten program strategia powinna odpowiedzieć cpk jest przygotowany w oparciu o strategii budowy samego cpk 2017 roku, która oczywiście powstała przed pandemią i ten dokument, który teraz jest opracowywany będzie pierwszy tak naprawdę dokumentem strategicznym, które przynajmniej teoretycznie powinien uwzględniać wpływ pandemii oczywiście w tej chwili nie ma nie znając treści tego dokumentu trudno powiedzieć na ile osiągnie się do pandemii na ile on odpowie na pytania o przyszłość branży w ogóle nie tylko w Polsce ale, ale poza to są oczywiście pytania bardzo trudne i jest bardzo duże wyzwanie, żeby w tej chwili przygotować taką politykę, ale też bardzo dobry moment, żeby przygotować w momencie, kiedy rynki otwierają, kiedy branża powoli wychodzi, kiedy można też sterować tym jak ta branża się odradza poprzedni taki moment w Polsce gwałtownej zmiany na rynku lotniczym im wejście do Unii, bo moment, gdy Polska nie miała żadnej strategii lotniczej za co potem płaciła cenę w postaci braku strategicznego planowania rozwoju tej branży i lotnisk tak naprawdę przez kolejne kilkanaście lat stąd być może teraz próbujemy odrobić jakąś lekcję lekcję odrobimy na to musimy jeszcze chwilę poczekać, bo ta polityka rozwoju lotnictwa cywilnego będzie gotowa dopiero pod koniec września Dominik Sipiński polityka są bardzo dziękuję za rozmowę z branży lotniczej o tym co może nas w tej branży czekać w najbliższych miesiącach dziś rozmawialiśmy trwa magazyn EKG za chwilę informacje o nich wracamy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA