REKLAMA

Nowe samochody będą droższe

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2021-07-02 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:02 min.
Udostępnij:

Czy dojdzie do zwolnienia z podatku od umorzonej pomocy państwa w czasie pandemii koronawirusa rozmawiamy z Dariuszem Gałązką - partnerem w firmie audytorsko-doradczej Grant Thornton. Rozwiń »

Z Wojciechem Drzewiecki, prezesem instytutu Samar podsumowujemy pierwsze półrocze sprzedaży samochodów w Polsce Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze czternasta 43 zaczynamy raport gospodarczy Radia TOK FM Maciej Głogowski dzień dobry będziemy dziś w raporcie mówić o podatkach konkretnie o podatku, którego manie być to ważne dla przedsiębiorców tych, którzy korzystali z pierwszej tarczy PFR dostali umorzenie tej pomocy będziemy sprawdzać tych zasadach, które już premier ogłosił podatków ma nie być tego podatku nie będzie na pewno to za chwilę w raporcie gospodarczym mówić będziemy także w Rozwiń » samochodach danych sprzedaży po pierwszym półroczu jest podsumować no i także wsparciu zakupu nowych aut to z kolei dzisiaj zapowiedział rząd, ale wcześniej kilka innych wiadomości w raporcie gospodarczym stopy procentowe zostaną podniesione, gdy czynniki popytowe będą napędzały inflację przy trwającym silnym wzroście gospodarczym tak mówi prezes Narodowego Banku Polskiego prof. Adam Glapiński w wywiadzie dla portalu salon 24 PL przypomnę inflacja w czerwcu nieco niżej, bo wstępne dane mówią o wzroście rzędu 44, a mieliśmy już dane w poprzednich miesiącach zbliżające się do 5% wzrostu cen nie wiem tylko dlaczego prezes NBP zgodził się na publikację tego wywiadu właśnie dziś skoro zasada, że na tydzień przed posiedzeniem członkowie rady polityki pieniężnej, a w końcu prezes NBP jest przewodniczącym rady polityki pieniężnej na tydzień przed posiedzeniem rady nie udzielają się publicznie w sprawach takich jak inflacja, czyli kluczowych dla członków rady tematach no ale prezes wypowiedzi udzielił nota od wzrostu cen stóp procentowych inflacji blisko już do złotego właściwy jeszcze przy okazji Narodowego Banku Polskiego już najbliżej złotego euro w tej chwili 4zł 52gr dolar 381 frank 4zł 13 funt 5 prawie 26 na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie kończymy ten prawie już kończymy ten przełomowy tydzień przełom czerwca lipca tylko ten przełomie na myśli WIG 20 na pół procentowym plusie ponad 22002262, które w tej chwili na plusie także indeks szerokiego rynku WIG kończy rynkową część raportu gospodarczego raport gospodarczy, a naszym gościem jest pan Dariusz Gałązka partner w firmie audytorskiej doradczej Grant Thornton dzień dobry dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu jestem przedsiębiorcą przedsiębiorcą dostałem pomoc w ramach pierwszej tarczy finansowej PFR 2020 roku, bo zaczęła się pandemia wiele dziedzin biznesu w gospodarce było wyłączonych minął rok nie zwolniłem pracowników mogę zatem ubiegać się o anulowanie części tej pomocy dostała na to zgodę jak rozumiem nie zapłacę teraz podatku tak no bo wg tak możemy też potwierdzić słuchaczowi, że wg zapowiedzi pana premiera kwoty wsparcia w ramach tarczy PFR, które będą umorzone nie nie podlegają spłacie nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym w związku z tym ta będzie korzyść dodatkowa oraz, że wsparcia po drugie to wsparcie nie będzie opodatkowane podatkiem dochodowym dlatego o tym mówimy no bo wydawało nam się, że tak będzie co więcej już wielokrotnie zapewniano, że tak będzie nawet jednym z rządowych dokumentów w aktualizacji programu konwergencji rząd zapisał, że tak będzie nawet szef PFR Paweł Borys wielokrotnie mówił o tym, że chciałby, żeby tak było od marca tego roku pytaliśmy okresami zadawaliśmy pytania naszych audycjach pytań Ministerstwo Finansów czy tak będzie no ale wciąż nie ma tego odpowiedniego dokumentu mówimy o tym dzisiaj, chyba że pan wie, że jest podpisane podpisana zgoda na to mówimy o tym dziś, bo w tym tygodniu premier powtórzył zapewnienie, że tak nie będzie to wydaje się, że już szef rządu ogłasza, że podatku zapłacić nie trzeba będzie od tej umorzonej części, którą przecież dla przedsiębiorcy mogą być dodatkowym zyskiem, więc ten by się pojawił temat tego potencjalnego podatku to wygląda na to, że rzeczywiście mnie no chyba nie będzie, ale w końcu w końcu przyszedł przyjdzie ten czas, w którym naprawdę trzeba będzie mieć jakiś jakąś podkładkę w ręku, bo no, bo no, bo przedsiębiorcy rozliczają tę pomoc zeszłego roku prawda dokładnie tak na dzisiaj musimy się tylko opierać i wierzyć zapewnieniom pana premiera, że ostatecznie kwoty zostaną zwolnione z podatku dochodowego na dzisiaj niestety nie mamy w tym zakresie regulacji prawnych czekamy z utęsknieniem na treść rozporządzenia, a właściwie od tej drugiej strony to ile jeszcze rząd ma czasu, bo czerwiec minął, kto nią, kto nie miał jeszcze tej już przecież są decyzje o umorzeniu PFR dodaje że, że są decyzje o umorzeniu tej subwencji to to znaczy, że dla niektórych przedsiębiorców być może już powstał ten potencjalny obowiązek podatkowy wg stanu prawnego na dzień dzisiejszy ten obowiązek podatkowy oczywiście powstał, ale przy zapowiedziach zakładamy, że umorzenia, które zostały dokonane w czerwcu również będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie aktu prawnego, który powinien być wydany przed 20lipca i mamy nadzieję, że nie będzie 20lipca tylko może w ciągu tygodnia się pojawi jakaś propozycja na stronach rządowego centrum legislacyjnego czyli, jakkolwiek to źle pewnie zabrzmi pozostaje tylko jeszcze, mimo że właściwie należało oczekiwać dużo wcześniej będą przygotowane te odpowiednie dokumenty jeszcze poprosić naszych przedsiębiorców cierpliwość tak nie pozostaje nic innego jak zachować spokój i czekać i z utęsknieniem na treść aktu tylko trochę jestem zdziwiony, że to my tutaj pan ja proszę zatem się w cierpliwość rząd powinien panią prosić tak naprawdę no tak sytuacja dzisiaj wygląda, że musimy niestety uwierzyć niestety mamy nadzieję, że tak będzie uwierzyć słowom pana premiera i faktycznie tutaj dobrze się stało, że to umorzenie będzie trochę musieliśmy poczekać co do co tutaj cierpliwości to faktycznie mogły paść słowa też trochę pewne zapewnienia podanie daty chociażby przybliżonej, w której pojawi się akt prawny przypominamy przedsiębiorcy do otrzymywali pomoc w zeszłym roku właściwie trudno mówić o pomocy wyrównanie wsparcie na nie można było prowadzić biznesu nie można było zarabiać, a trzeba było np. 32 pracowników dostawali tę pomoc po roku można było tę pomoc w części dostać umorzenie jeśli się spełniło warunki np. utrzymanie zatrudnienia no i no i zasadniczo od tego umorzenia mogły być należny podatek, bo przecież to jest zysk przedsiębiorca jest zapewnienie, że tego podatku nie będzie, choć może umówmy się jeszcze na rozmowę już będzie jak sprawnej wtedy sobie wszystko jeszcze tam sprawdzimy na ile ten proces gładko przejdzie może morze może takie założenie przyjmiemy to moje ostatnie pytanie do pana zgoda zgoda bardzo dziękuję pan Dariusz Gałązka partner w firmie audytorskiej raczej transportu czekamy, ale no i postanowiliśmy się to przypomnieć no bo no, bo wiemy, że na pewno to jest istotne dla wielu przedsiębiorców jest w dyspozycji naszej to zapewnienie premiera, więc należy mieć nadzieję, że rzeczywiście przed 20lipca tak jak mówił pan Dariusz Gałązka no może nie konkretnie dziewiętnastego dwudziestego tylko wcześniej odpowiedni akt prawny pojawi się 1451 to jest raport gospodarczy raport gospodarczy pan Wojciech Samar prezes prezes Instytutu z pan Wojciech Drzewiecki prezes Instytutu Samar proszę wybaczyć przepraszam pan Wojciech Drzewiecki prezes Instytutu Samar Samar to pan dzień dobry dzień dobry kupujemy auta czy nie auta kupujemy chyba oczywiście w porównaniu z rokiem ubiegłym te wzrosty, które notujemy są bardzo duże mamy już wyniki właśnie rozeszły ratowników powiedzieć półrocze kocham, bo w zeszłym roku kupowaliśmy w tym roku łatwo podbić statystykę no właśnie baza była niska stąd też ich wyniki rewelacyjne ponad 35%owy wzrost sprzedaży dla wynik bardzo dobry, ale widać, że w wynikach miesięcznych już tempo wzrostu spada za czerwiec to jest zaledwie 3%, a więc możemy się spodziewać, że ten wzrost ogólnej do końca roku będzie niższa niż te, które obserwujemy dzisiaj, niemniej jednak trend jest pozytywne troszkę rozwoju rynku przeszkadza problem z dostępem do OFE czy Polsce, które są wykorzystywane powszechnie w samochodach różnych elementach wyposażenia opcjonalnego ten brak ograniczenia powodują, że dostawy samochodów to potrzeby klientów opóźniają się, a wręcz się w przypadku niektórych aut czy niemożna się zamówić niektórych elementów wyposażenia lub całe samochody ja myślę, że już jesteśmy na tym etapie rozmowy rynku motoryzacyjnym, że za każdym razem rozmawiając należy uszczegółowić wcale nie chodzi mi marki na rozmowę o Markach, które kupują, które nie przyjdzie jeszcze czas możemy sobie rozmawiać segmentach tego rynku autach luksusowych mniej luksusowych kompaktowych itd. ale myślę, że napęd to już jest rzecz, która musi być taka obowiązkowo znaczona to znaczy ile jak wygląda sprzedaż w podziale na auta z tradycyjnym napędem, które wciąż jeszcze są dostępne hybrydowymi elektrycznymi, jeżeli patrzymy na rynek ich na całej sprzedaży wspomniałem mamy jest sprzedaż na poziomie 243 000 aut auta z wtyczką w tym także hybrydy typu plug-in to zaledwie 5600 sztuk samych aut elektrycznych dzisiaj chętnie dary słaliśmy do końca czerwca nieco ponad 1900 sztuk także to są liczby bardzo, czyli to jest po prostu jakiś jakaś drobna część tego całego rynku sprzedażowego w Polsce, bo przypomną 1% nowa czas na rynkach Europy zachodniej oraz solidność, sięgając 60 proc przypomnę, że my mówimy oczywiście autach nowych tak by nie było wątpliwości tych danych dzisiaj rozmawiamy, chociaż tak jeśli trzeba będzie to zmierzymy się także z rynkiem wtórnym to nie jest żaden problem, ale dzisiaj mamy świeże dane Samaru rynku nowym pan wspomniał o tym od tej słabej sprzedaży elektryków rząd dzisiaj jak powiedział poprawi program mój elektryk, czyli dofinansowanie zakupu aut elektrycznych nic więcej jak rozumiem nieco wyższy będzie wsparcie wnioskodawcy niebędące osobami fizycznymi będą mogli uzyskać dofinansowanie nawet 27 000 w przypadku średniego rocznego sprzyja przebiegu pojazdu 15 000 km na żarze inaczej warto robić te programy wsparcia sprzedaży elektryków to świadczenie rynków Europy zachodniej pokazuje, że bez takiego wsparcia rynek rozwija się bardzo powoli oczywiście jeden z czynników ograniczających jest także infrastruktura, która w przypadku rynku polskiego nie jest naszą najmocniejszą stroną, niemniej jednak tez dopłat dzisiaj trudno było zachęcić klientów do zakupu samochodów ten program mój elektryk ma być objęty zakup lub leasing nowych samochodów, ale oczywiście tak jak pan wspomniał jest ważna jest infrastruktura a, gdybyśmy jeszcze spojrzeli na te całościowe dane, które mamy z rynku motoryzacyjnego sprzedażowego konkretnie sprzedażowego za pierwsze pół roku już, pomijając napęd tylko patrząc na ogólny obraz tego rynku, kto kupuje samochody klienci indywidualni czy przedsiębiorcy na potrzeby swojej działalności gospodarczej czy to zbyt szczegółowe dane te uzyskamy dopiero później patrząc na rynek można stwierdzić, że ponad 70% aut są auta kupowane przez firmy rejestrowane na firmy do tego trzeba doliczyć 15 do 20%, bo to nie jest wynik jednoznacznych i jasne, dlatego że CEPiK osoby fizyczne prowadzące działalność oraz spółki cywilnej klasyfikuje po stronie osób fizycznych, ale tutaj musimy zwiększyć liczbę przedsiębiorców kupujących auta do 15 do 20% czy można powiedzieć z dużą pewnością, że około 54% aut kupowanych w Polsce to auta kupowane przez przedsiębiorców część z nich jest oczywiście wykorzystywana również do celów prywatnych to na koniec jeszcze jedno pytanie pan wspominał już od tych chipach, które w, których ich liczba w tej chwili jest ograniczona i to opóźnia dostępność do niektórych modeli wyposaża konkretnego wyposażenia, na które klient liczy, że to także oznacza, że patrząc na ceny samochodów one mogą być tylko wyższa w tej drugiej połowy roku myślę, że ceny będą rosły średnia ważona cena sprzedaży cały czas rośnie, chociaż ona dużym stopniu jest dzisiaj pochodną zmiany struktury, czyli zwiększania udziałów w sprzedaży samochodów Marek temu i są OFE oto auta, które kosztują nieco więcej natomiast tendencja, jeżeli chodzi o ocenę jest tendencją wzrostową obserwujemy ruszą od pewnego czasu jest to pokłosie decyzji podejmowanych m.in. w komisji europejskiej mających na celu ograniczenie poziomu emisji do 1 właśnie z efektów tego ograniczenia jest rozwój rynku samochodów elektrycznych elektromobilności szeroko rozumianej, a drugim spadek zainteresowania samochodami chociażby z silnikami diesla, które kiedyś to bardzo popularnej w niektórych krajach ich udział sprzedaży gra się niemal 70 proc bardzo dziękuję za to podsumowanie pierwszego półrocza dzisiaj samo oko opublikował dane, a więc warto było zajrzeć zobaczyć jak ten rynek czy rynek motoryzacyjny prezentuje się w obecnej sytuacji gospodarczej naszym gościem był pan Wojciech Drzewiecki prezes Instytutu Samar bardzo dziękuję kończymy raport gospodarczy teraz będą informacje w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA