REKLAMA

Przemoc, patriarchat, kontrola, szaleństwo, normalność, niewinność... czyli "Wegetarianka"

Poczytalni
Data emisji:
2021-07-03 17:00
Audycja:
Czas trwania:
23:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kilka minut po siedemnastej sobota, więc przyszedł czas na nasze cotygodniowe spotkanie radiowego klubu książki poczytalni w Stali słuchacze wiedzą i rozpoznają, że to jest audycja inspirowana przez radiowe kluby książki zależy nam na dyskusji wymianie wrażeń po lekturze książek, które nas emocjonują albo nie nudzą i o tym też opowiadamy oczywiście od dzieli się też i bardzo zależy nam na włączeniu państwa te rozmowy o książkach, więc to państwa dyspozycji jest Rozwiń » cały czas adres poczytalni małpa TOK kropkę sami jesteśmy też obecni na Facebooku jak oczywiście od czasu do czasu staramy się robić audycje interaktywne wtedy to już zupełnie oddajemy państwu głos, ale dziś jest audycja, którą nazwałabym chyba taką najbardziej sfeminizowaną genderowa psycholog i sprawiedliwości dziejowej w drugą stronę będziemy omawiać 2 powieści 2 ważnych ciekawych współcześnie budzących dużo emocji dyskusji Pisarek, czyli Hanka i sali różni 2 odsłony dzisiejszych poczytalny razem ze mną są Paulina Nawrocka, gdzie znad morza w dzień do kraju zaś gdzieś nad morzem z Sopotu nawet i Aneta Pytrus zwali się dobry tak wasza bardzo serdecznie państwa pozdrawiamy i zaczynamy mierzymy się ja z dużą z dużą taką niepewnością teraz zaczyna mówić, bo książka, której będziemy rozmawiałem powieść wydana przez wydawnictwo Wa BU wegetarianką południowo koreańskiej pisarki Hanka bank, którą to powieść przełożyłem Justyna Najder mi Air i ciocią cioci, bo ją im przepraszam tak stara jak umiałam przeczytać nazwiska, więc ta książka ta powieść tym przyznam szczerze niebywale mnie zaintrygowała budziłaby niedużo emocji dużo o nim myślę, ale cały czas nie jestem pewna czy umiemy te moje nie poskładane myśli coś po składać słowem wstępu powiem, że jest książka, która już została wydana w Południowej Korei 2007 roku przetłumaczona po raz pierwszy angielski w 2015 zdaje się, że w pierwsze wydanie w Polsce też jest już sprzed kilku lat, ale mamy teraz po raz kolejny do dyspozycji wegetarianką MO Han Kang Och, książka przepraszam, która kilka lat temu została nagrodzona man Booker Prize, więc jedną z tych globalnie rozpoznawanych uznanych nagród literackich Nike tzw. powieść polifoniczna albo trzyczęściowa 3 rozdziału owa, czyli pod samo wydarzenie czy wydarzenia pewne opowiadają 3 postaci ze swoich perspektyw, a wszystko toczy się tak naprawdę wokół głównej bohaterki ją biję, która prowadzi zwykłe życie jest zupełnie zwykłą osobą co jest bardzo wyraźnie podkreślone na, ale wszystko zaczyna się zmieniać w momencie, kiedy decyduje się nie jest mięsa i w zasadzie tutaj najchętniej oddałbym głos nie wiem co na początek jeszcze wrzuciły do tej dyskusji może tak może jeszcze torze kolejną perspektywę pierwszą opowieść snuje mąż drugą świat gier artysta, a trzecią zapracowana odpowiedzialna siostra i co nie ma perspektywy samej głównej bohaterki, które przedstawiane i a tutaj jak na to postawiła akcent pierwszej naszej takim aspekcie tej rozmowy, że opowiadamy historie dziewczyny kobiety żony, ale nie ma tam same i właściwie widzimy jej może być znikanie w każdym znika ze świata męża, bo przestaje być żoną, a i z ze społeczeństwa rodziny ze społeczeństwa też po potem klub nie jakiś no z osuwa się po prostu psie szaleństwo może odpowiedzieć, więc to jest z 1 strony trochę taka opis jest tak niejasny może się wydawać dziwne, ale dla mnie to jest przede wszystkim opowieść o kontroli i te 3 perspektywy, który powiedział męża szwagra siostry to są wszystkie i osoby, które jako wyznaczają i historię, ale co je kontrolować jej błąd jej decyzja o zaprzestaniu jedzenia mięsa na początku wiąże się z tym, żeby odzyskać kontrolę i też bardzo uważni bardzo ciekawe może tutaj chyba zgodzimy, że koniec książkowych materiał niż my na pewno na pewno ale o czym ona jest to jest właśnie jest chyba wejdzie oprócz powieści moim zdaniem samej książki równie fascynujące jest dla mnie było czytanie recenzji co dla różnych Czytelników, czyli recenzentów wychodziła na pierwszy plan Aneta Pytrus podkreśliła kontrolę od razu dodam, że tutaj na okładce jednak on pisze, że to jest krótka powieść o seksualności i szaleństwie laurem Gross pisze, że jest to książka przerażająca wspaniała zarazem ja bym wiedział, że to jest książka dziwna zaraz może dorzuca potrzeby co co dla mnie się przede wszystkim wybijało co ze we mnie jakoś zrezygnowało, bo to sama autorka też widziałam w wywiadach zwraca na to uwagę, że u różnych ludzi rezonują jak różne aspekty czy różne wątki tej powieści, ale oczywiście Paulina Nawrocka no tak, bo można z tej książki bardzo różne wątki wyciągnąć tak naprawdę w zależności od tego co i nas najbardziej poruszy ta może być powieść trochę o tym, ale takie przymiotniki, jakimi przychodzą do głowy właśnie, żeby tę książkę opisać jako pierwszy rzut w kilku zdaniach to właśnie jest dziwna tak jak już powiedziałam Agnieszko, że jest bardzo specyficzna, że jest intrygująca ja mam czym różni się wydawało, że już wiem, o co chodzi w tej książce już okazywało, zupełnie jakby zupełnie jednak coś innego można powiedzieć trochę, że to jest takim popadania w obłęd szaleństwo o dążeniu do autodestrukcji albo w ogóle do zniknięcia tak jak już powiedział jeszcze w tle jest oczywiście cały ten cały koreańskie społeczeństwo realia i zasady funkcjonowania to też jest tak, że trochę ból z 1 strony z drugiej strony główna bohaterka w ogóle nie wydaje się być taką, jakby nie odpowiada moim wyobrażeniom buntowniczy chce wprost przeciwnie ona jest taka totalnie to pasywna swym uporze tak powiedziała, a przede wszystkim książka bardzo jest zupełnie czym innym się okazałaby niż myślałam, kto nie podchodziłem zaś ze względu na tytuł jak na okładkę jak na krótkie informacje, które dziś znalazłam nową książkę w ogóle nie jest o tym, że ktoś nie jem mięsa chyba wszyscy też podkreśla to co powiedziała Polina ja też, kiedy wydawało mi się już złapałam, o co chodzi co w co słowacki chciał powiedzieć to autorka miała my ich to momentalnie się odwracały różne kwestie znalazłam taki wywiad samej Hanka, więc pozwolę sobie wyjście UPO użyć go jako punktu wyjścia, które ona sama powiedziała, że jej zdaniem ta powieść ma kilka warstw po pierwsze to jest kwestionowanie przemocy ze strony ludzi wam to bardzo rezygnowała, ale jednocześnie powiedziała kwestionowanie przemocy ze strony ludzi, ale też niemożliwość bycia w innym nie ma pan niewinny, bo to jest bardzo ciekawe może w tej powieści jak zwracana jest właśnie to nasz stosunek bym powiedział do bohaterów właśnie, kto jest winny, kto jest niewinny i czego tak naprawdę mąż jest winny czynie winny mąż jest ofiarą czy odwrotnie sama główna bohaterka jest sprawczynią czy prowokator kont wszystkich nieszczęść czy ofiarą siostra może nie wiem też uwagę dla mnie jakąś był bardzo się oczywisty, ale powiedziała też Hanka, że jest to próba zdefiniowania czym jest w ogóle szaleństwa czym jest taka no właśnie nie szaleństwo taka normalność czy świadomość pełna jest o niemożliwości zrozumienia innych ludzi no jest o tym, że ciało jest z 1 strony ostatnim schronieniem, a z drugiej strony w jakimś ostatnim determinantem, ale to powiedziała te główne wrócimy zaraz nie i nie jedyne zaznaczyła Hankę wrócimy zaraz do rozmowy, bo to pierwsza część dzisiejszego spotkania radiowego klubu książki poczytalni ja nazywam się Agnieszka Lichnerowicz jest jeszcze znane ze mną Paulina Nawrocka Aneta Pytrus i rozmawiamy o intrygującej powieści wegetariańska Hanka Agnieszka Lichnerowicz ze mną Aneta Pytrus i Paulina Nawrocka to jest druga część dzisiejszego spotkania radiowego klubu książki poczytalni rozmawiamy o wydają się się zgodzimy, ale jeszcze się dziewczyny, jeżeli możecie odnieść niezwykle intrygującej takiej poruszającej pozostającej w czytelniku powieści południowokoreańskiej pisarki Han Kang wegetarian KE w 2016 roku wegetarianką została man Booker Prize artysty 1 tylko z wielu nagród, które trafiły do autorki z powodu tej powieści mówiłyśmy bardzo krótko wprowadzając, bo nie jest łatwo właśnie ująć się złapać może nie należy nawet próbować zamknąć tej książki jakiś 1 ramie interpretacyjne czy narracyjne, ale w każdym razie opowiadana jest z 3 perspektyw męża szwagra i żony ją wie, która będzie jasne jest się siostry przepraszam tak, a podział, ponieważ siostra siostry główny bohater której, którzy są mikro i ich życie zmienia się dramatycznie czy porusza w momencie, kiedy główna bohaterka Julie postanawia przejść na wegetarianizm mówiliśmy, że ta książka wegetarianizm nie jest, chociaż moim zdaniem jest relacji człowieka z naturą i z tym oczywiście też wiąże się właśnie kwestia przemocy, która wybrzmiewa z mojej perspektywy podkreślamy, że tutaj dla każdego głośno brzmi coś innego, ale na ile jest to opowieść o patriarchacie, a więc o przemocy wydaje się, że jest to opowieść o patriarchacie nie tylko południowokoreańskim, chociaż wywiad, które MF, które czytam i które cytowała w poprzedniej części autorką Han Kang ona w nim mówi, że nie chciałaby by ta po została odebrana jako taki jednoznaczny akt oskarżenia przeciwko południowo koreański południowokoreańskie patriarchatowi wydaje mi się, że ta książka nie jest nam sennego akt oskarżenia w kwestii wielka siła Aneta ad 1 zjadą zdaje się, że zmiany na Gosię podkreślała, że ten patriarchat już w tej chwili w Korei tak nie wygląda życie się bardzo zmieniło, że one tutaj to było, jakby celowo podkreśla podkreśliła rewolucyjny oddajmy zresztą sprawiedliwość taką w faktach po prostu, ale i ta przemoc i cierpienie w dokładnie w tej powieści wynikają po prostu sens tego, że na jestem patriarchat jest podległość i główna bohaterka nie ma i może on niczym decydować nie swoje prace już w tym czym je i co i jakby władza nad własnym ciałem misji akcyzy, aby ostateczne i ciało jest ostatecznym schronienie czy on tak, choć w tym schronieniem, ale też, o czym może decydować po prostu znaczy próbuje, ale nawet nawet właśnie to władzę nad ciałem jest jej ODS jest odbierana w ciało jest w zmuszane są czy jedzenie czy sądy czy AAII wynika z różnych rzeczy nie tylko takich podjechać, ale też bessy dziwnie rozumianej troski i troska, które mają z 1 strony chroni też jest przymocował tutaj akurat w tym u jej siostra jak i jakoś Naprzodu jest w tych 3 osób a jakby nie ma możliwości Alone też sobie nie daje wypowiedzenia się tym samej ją Heine po prostu 1 nie ma jest wszystko tylko nie koniec ona sama uchwała jest mi się takiemu dla mnie to był dla mnie to było takie najbardziej właśnie rezygnujące i jej komunikatem jest to co robić rzeczy odmawia po prostu jedzenia przez lwią część książki, chociaż tej drugiej części pojawia się coś w rodzaju interakcji z ze szwagrem, który jest narratorem tej części tam zresztą też jak nie chcę mówić za dużo, bo dużo przyjemności jest specyficzny akcja ta książka przyjemności daje właśnie to odkrywanie też tych pomysłów trochę narracyjną fabularnych, ale ta druga część też trochę skupiona jest na temacie takiego artystycznego obłędu jakiejś takiej pasji namiętności sztuki to też dla mnie całkiem nieźle wybrzmiewało, ale no ten temat, który mówi Aneta to jest taki refren, który właściwie cały czas powtarza, czyli tym brak i możliwości decydowania o sobie na tak bardzo podstawowe płaszczyzny, jakim jest chociażby decydowania o tym co się je czy się je itd. no ale co opresyjny społeczeństwo może nawet, więc koniecznie koreańskie po prostu ci inni ludzie, którzy mówią jak żyć to jest bardzo temat, który właściwie tam bardzo obecne, ale co sami są szczęśliwi no czy rodzice żyją w ramach tych powinności jak należy żyć przy tym nic nic nie mają no właśnie do wysokiej to chyba nikt nie szczęśliwymi w tej książce tak naprawdę tam każdy jest w jaki sposób taki stłamszony przyduszone i to co jest takie trudne ciężko też tam jakiegoś bohatera tak jak już polubić mocniej, bo po prostu no i jest w ogóle bardzo niezwykły dar czy nie ja zostałam z tą książką, czyli tak z kończyłam jeszcze raz czytałem sobie zakończenie tak też książkę, której można wracać do niektórych fragmentów, żeby próbować może złapać jakiś nowy świat jako nową interpretację to, o czym mówiła recenzję z Legią każdy jest trochę o czymś innym jak na chwilę jeszcze do tego, o czym rozmawialiście po to mnie poza właśnie przemocą patriarchatem jak intrygowało najbardziej tu nie będę wchodzić z wami wspór, dlatego że mam bardzo nie poskładane myśli, ale mam takie poczucie, że właśnie wielkość tej powieści też w tym że, owszem, to, o czym mówicie to znaczy, że ten patriarchat, a może nawet i patriarchat normy społeczne powodują, że nikt nie jest szczęśliwe właśnie, że tylko zastanawiam się po pierwsze na ile czytamy to z naszej zachodniej tak indywidualistyczny nastawione bardzo na wolność perspektywę takie indywidua listy ręcznej to znaczy, że w tym byłoby wtedy wołanie o wolność to byłaby powieść właśnie ukazująca jako presję związaną w ogóle z istnieniem wspólnoty na rzecz właśnie wołania o indywidualną wolność wydaje mi się, że to nie jest takie proste stąd pojawia się pojawiam się te 2 wątki, o których ona jednocześnie mówi to znaczy o niemożności zrozumienia drugiego człowieka, ale też o tym, że niemożliwe nikt nie jest niewinne to znaczy, że no również główna bohaterka nie jest niewinna nie nikt nie jest niewinny nie można być niewinnym i ja tak trochę rozumiem, kiedy jednak dzieje się we wspólnocie, czyli wydaje się, że powiedzenie, że to jest tylko o patriarchacie absolutnie się zgadzam i przemocy, która towarzyszy nie wiem czy tylko patriarchatowi czy w ogóle, jakby kondycji ludzkiej absolutnie, ale mam poczucie, że taka prosta interpretacja, że ku wolności ku indywidualizm mówi to to nie jest takie proste to znaczy, że nie ma takiej prostej odpowiedzi i z tej perspektywy to nie jest tylko akt oskarżenia przeciwko patriarchatowi, ale ja nie umiem dalej pociągnąć ten mecz znów daje, ale też, ale zgadzamy się jak ludzie absolutnie Unia nie uczymy się z tym i Świerzno zwraca, kto pierwszy rzuci kamieniem jak będą też w no jak wiadomo o tym, że nikt nie jest winny czy damy TEN-T, jakby jednak to nie jest odkrycie, ale jest też, jakby 1 taki wątek szczęścia to jest ten wątek seksu tego tego twórczego szaleństwa wyzbycia się tego co co trzeba co można wiedzieć, jaki samo ograniczeń jest przełom jest taki przekroczenie takiego opresyjnego świata w tej wolności artystycznej w takiej chwili bycia po prostu jakaś za sobą w artystycznym uniesieniu lak ta tutaj w ogóle nie chcę w to wchodzić na trzecie jest taki tekst, czyli w piśmie naukowym na ile to jest horror książka też o chorobie psychicznej właśnie, gdzie jest granica szaleństwo tak, gdzie właśnie, gdzie jest granica między po prostu buntem przeciwko czy ja czuję nic będziesz się z lewa tylko chcę powiedzieć, że to jest też tutaj pytanie właśnie na ile mówimy o chorobie psychicznej na ile mówimy on konformizmem po prostu tak, a dla mnie to jak możecie nie wypowiadam jak to może być płynny, ale zauważam teraz anoreksja jest chorobą psychiczną tak tylko i tutaj anoreksja wydaje się być w ogóle, jakby trochę późniejszym tematem już też, ale tych głębi podstawą jest właśnie kontrola nad czym ja mam pojęcia podchodziłem do tej książki jest ostatnio poczytalny nawet mniej więcej w maju rozmawialiśmy o książce też koreańskiej właśnie kim żyją urodzona w 1600 osiemdziesiątym drugim książce, która właśnie opowiada o życiu takiej typowej urodzonej w latach osiemdziesiątych Koreanki jak to wygląda jak podchodzą do wegetarian to myślę, że będzie tak okej dobra to już coś tam wiem, choć ktoś ich kraj wygląda to dla mnie taki punkt wyjścia i początkowo takim się w dworze odnajdę, jakby te tematy, a także okazami tak zupełnie czymś innym i tak no naprawdę ciężko mi najlepsze słowo niż żony zaskakująca, że jest taka bardzo bardzo jak wiele tematów sam czy w ogóle cały 2 jako linia ja się z wami zgadzam boję się w ogóle wszystkim zgadzam co wy mówicie tylko właśnie przewrotność polega na tym, że tutaj i to jest chyba wielkość trudno złapać taką 1 tezę albo prostą odpowiedź odetchnąć okej przemoc ma kontrola zła to znaczy, że trzeba wolności wita potem zaczynam się zastanowić po pierwsze i to też czytałem o tym wiedzieć on zwraca uwagę na to, że zależnie od kultury ludzie trochę inaczej czytają słyszymy czytamy to taki bardzo indywidualistyczny jej właściwej naszej kulturze to jest bardzo dobry trop to jest w ogóle bardzo ciekawe, że pewnie książka w Korei może być, jakby na inny nacisk pewnie recenzenci w takim koreańskich Poczytalnych zwrócili uwagę tych dobrze czy coś jeszcze, bo ja przyznam, że właśnie mam taką całą kotłowało kozłowanie tak myśli w głowie po lekturze ale gdybym tak ja miała tak przeszkolić na koniec myślę, że powtórzę to to ja bym jednak powiedziała, że przede wszystkim dla mnie im to jest o przemocy no i tak jak mówi Aneta czy kontroli społecznej czy po prostu o o tym, że społeczeństwo zawsze wiąże się z pewną presją to jest wyjątkowo dużo tak, ale tata równowagę właśnie między indywidualizmem, a wspólnym jakimś współdziałaniem, więc chyba bym powiedziała, że o patriarchacie i przemocy, aczkolwiek też bardzo mojej strony taka być łatwa ucieczkowe trochę wypowiedź, bo wydaje się też dużo dużo bardziej zaplątane ja bym powiedział, że to jest zaburzenie porządku każdego i o porządek często mówi o ucieczce od takiego uporządkowanego siebie, ale i świata i tego jak też jedno takim nowym to też myślała o tym jak ta książka pokazuje takie emocjonalne społeczne reakcje łańcuchowe jak ta to zachowanie głównej bohaterki po prostu rezonuje i tak jak całkowicie taki Grzyb atomowy rozpływa URE po całym jej otoczeniu w Legnicy to znaczy być ludzkim mierzoną ludzie dla osób mało ludzcy i idą na każdym wymiarze nie tylko chęci zamieni się w drzewo tylko o atak to znaczy być ludzkim inaczej tutaj jest bardzo dużo traumy i takiej od cierpienia tam opis psa ciągniętego, który jest dramatycznej no tak, ale ta Petrus Paulina Nawrocka jest ona sama Agnieszka Lichnerowicz rozmawiałyśmy opowieści Han Kang wegetarianką ja już znikam się żegnam, więc Aneta z Pauliną powiedz jeszcze co po informacjach my zostajemy dołączy do nas Ania Piekutowska i Tomasz Kopka będziemy rozmawiać o książce sali luźnej rozmowy z przyjaciółmi no to ja od razu zapytam jak się mają rozmowy z przyjaciółmi do bestsellera normalni ludzie na sali rolni stała się gwiazdą właśnie po opublikowaniu normalnych ludzi może państwo czytaliście albo widzieliście potem serial oczywiście świadczy o pewnym sukcesie powiedział rynkowym czytelniczym współcześnie gorzej się mają więcej pewnie, ale pomysł tak, ale tylko chciałam powiedzieć bazujące lekarz wprawka do normalnych ludzi myśli, że za Energę najważniejsze, że nie zapytał się trzymają wegetarianką wystarczy chcieć tego się bała się dobrze to kto w takim razie rozmowy z ludźmi sali różni FR radiowym klubie książki poczytalni rozmowy z przyjaciółmi już po informacjach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POCZYTALNI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA