REKLAMA

Czy bieganie jest dobre dla naszych stawów? Szczegóły w rozmowie z biegającym ortopedą

Rusz się, na zdrowie
Data emisji:
2021-07-04 11:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:12 min.
Udostępnij:

Czym jest umiarkowany trening i czy istnieje bezpieczny kilometraż dla osób, które amatorsko trenują bieganie?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu przy mikrofonie Tomasz Kopka witam się w zastępstwie za Przemysława Iwańczyka audycji rusz się na zdrowie, czyli w audycji, w której to sport i ruch jest na pierwszym planie i to taki, który jak najlepiej będzie przykładał się na nasze zdrowie dlatego w związku z tym pomyślałem, że przyjrzymy się dziś dyscyplinie sportu, która w ostatnim czasie stała się szalenie popularna i tych korzyści zdrowotnych dostarcza nam też niemało, ale zgromadziła Rozwiń » również całkiem sporą grupę krytyków, z którymi jak domyślam się zmaga się mój dzisiejszy ekspert, w którym jest pan dr Paweł Walasek ortopeda traumatolog związane z oddziałem urazowo-ortopedycznym szpitala Bielańskiego w Warszawie pan doktor jest również ekspertem centrum diagnostyki sportowej Sports Club, ale i tu wypadałoby powiedzieć przede wszystkim pan doktor jest pasjonatem biegania uczestnikiem 18 maratonów i autorem bloga biegający ortopeda dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry państwu to w zasadzie jeśli chodzi o temat dzisiejszej audycji wszystkie karty mamy już na stole, bo biegający ortopeda jednoznacznie podpowiada naszym słuchaczom, że o bieganiu z perspektywy ortopedy będziemy dziś mówić i od razu muszę przyznać, że nie dziwi mnie popularność pana bloga w mediach społecznościowych, bo dla mnie do niedawna biegający ortopeda brzmiało dość egzotycznie, bo raczej spodziewają się, że ortopeda będzie stał w 1 szeregu z neurologiem euro chirurgiem fizjoterapeutą i będziemy to bieganie odradzał w związku z tym czy pana pasja i tezy związane z bieganiem, które pan głosi spotykają się z krytyką wśród pana kolegów i krytyką szeroko pojętego środowiska zdrowotną medycznego tak jestem trochę prawdy oczywiście jest takie szeroko pojęte przekonanie, że bieganie nie służy naszym stawom im to przekonanie ugruntowane części środowiska też ortopedycznego mając fizjoterapeutów, niemniej jednak staram się temu przekonaniu dać odpór i staram się propagować to forma aktywności z całą, jakby stanowczością przekonaniem że, że niekoniecznie to musisz się dla naszych stawów źle odbija się przy czym jest niekorzystne stawy chyba wierzchołek góry lodowej całej tej obszernej listy zarzutów wobec biegania ja przyznam, że na podstawie własnych rozmów z wrogami czy fizjoterapeutami spieszy kolejności wymieniłbym jednak kręgosłup no Acta Acta też szeroko pojęte narząd ruchu w tym mam na myśli również kręgu osób oczywiście jest dużo prawdy w tym co pan powiedział, że bieganie nie pozostaje bez wpływu na nasz narząd wzroku są niezbite fakty naukowe, które dowodzą, że na bieganie no ma wpływ na stawy obciążone takim, jakim jest staw kolanowy staw biodrowy choć, czyli kręgu osób, niemniej jednak są też aktualne doniesienia, które mówią też, że umiarkowany trening ma wręcz odwrotny skutek i to jest właśnie mój, jakby argument w kwestii tego tej tezy, którą pan przedstawił Wda się, że bieganie jest niekorzystny oczywiście tutaj trzeba zaznaczyć szczególnie podkreślić, że bieganie może mieć bardzo różną formę, bo ja nie mówię o wydaniu wyczynowym takim związanym z uczestnictwem w biciu rekordów życiowych czy pokonywaniem kolejnych barier ja mówię tutaj bardziej o umiarkowanym treningu biegowym takim rekreacyjnym biegami oczywiście sport taki jak bieganie czy trening w sportach wytrzymałościowych jest nią nierozerwalnie związane z kontuzjami, chcąc nie są te kontuzje będą się pojawiać, niemniej jednak nie zawsze one mają bezpośrednia związek z zestawem zestawami, a bardzo często z okolicznymi tkankami miękkimi ścięgnami mięśniami napięciem przeciążeniowym różnych struktur tkanek miękkich to jest przyczyna powodem przyczyna bólu, a niekoniecznie bezpośrednio efekty działania biegania nastaw i niszczenia stawów, więc w tej kwestii też pozostaje dosyć konsekwentny, że nie zawsze pierwszy jakaś kontuzja ustawy od razu powinien nas zniechęcać przed przed biegami raczej starać się staram się rozwiązać ten problem nie zniechęcać moich pacjentów przed treningiem właśnie wspomniał pan, że umiarkowany trening nie powinien nieść za sobą spustoszeń dla naszego układu ruchu no i teraz z pewnością większość naszych słuchaczy zastanawia się czym ten umiarkowany trening senator jest pan co ja tutaj akurat o odnoszą się do badań, które też też szeroko cytuje w swojej tam publikacji akcie odnosi się do choroby zwyrodnieniowej stawów oczywiście jest to temat bardzo szeroki choroba zwyrodnieniowa to jest choroba zużycia stawów i to jest jakby są niestety nasz wiek też luz styl życia usposobiony nas do donic straty do częstych problemów ze stawami i jest to też proces pewnego używania stawów i tutaj z są publikacje, które dowodzą, że nawet z tej formy w chorobie zwyrodnieniowej umiarkowanych sobie takiej początkowej bieganie nie musi być silnie szkodliwe i tutaj są właśnie pada hasło umiarkowany trening, w którym to uznaje się oczywiście to jest kwestia pewnej umowy o konstrukcji badań, które mówią o umiarkowanym celnicy z około no 180200 minut tygodniowo biegnąć bądź też mówią to też tak około 1820 mniej, bo są badania brytyjskie, więc często w przeliczeniu na milę i jednak ja raczej wolę się posługiwać takim słowem kompromis oczywiście kompromis jest to pewien moment, w którym każdy biegacz sam musi ocenić na ile jego organizm adoptuje się do treningu na ile mu ten organizm pozwala trenować to znaczy cały czas tutaj mówił o pewnej grupie chorych, którzy narzekają na stawy, bo jest też szeroka grupa pacjentów mniej pacjentów biegaczy, którzy trenują bieganie czy uprawiają rekreacyjne bieganie i ceny sposób nie narzeka na problemy ze stawami, więc to odnosi się do chciałbym, jakby trochę odważyć tej osoby, które biegają chcą biegać, ale na zdarzyły się z jakąś kontuzją i się zniechęciły z tego powodu, więc bardzo często kontuzje finalnie doprowadza do tego, że ktoś rezygnuje z dalszej aktywności no tutaj dochodzimy do początku, jakby pana pytania dzieli lekarzy bardzo często fizjoterapeuci konsultują pacjentów z drużyną zaczęli zmieniać swój styl życia i rozpoczęli bieganie i nagle z powodu nagle jakiś problemów ze stawami przy kręgosłupem odwiedzają gabinet, w którym słyszą, że no no bieganie to nie jest dla pana pani, że bieganie nie służy ustawą i wówczas taka opinia eksperta przy fizycznym ekspertom w 1 lekarzu czy fizjoterapeutów stanowi mocny argument lata osoby, żeby zaniechać aktywności niż nie próbować ci wobec takiej sytuacji zmieniać coś w swoim życiu jest taki silny argument, który na niejednokrotnie po powtarzają pacjenci lekarz zabronił Giordano jest akurat sens to jest rzecz, którą ja staram się bardzo często walczyć czyni staram się doradzać pacjentom ani odradzać, więc staram się zawsze znaleźć rozwiązanie w tej sytuacji, a z, jakimi kontuzjami najczęściej spotykają się biegacze biegaczki najczęściej to oczywiście kończyna dolna, czyli nazywamy no staw kolanowy staw skokowy to są najczęstsze kontuzje mięśniowe też łączne dane są najczęstsze problemy biegaczy tak zastanawiam się nad świadomością wśród pana pacjentów pacjent czy konkretnie mówiąc wśród biegaczy biegaczek, którzy oczywiście rekreacyjnie amatorsko uprawiają bieganie nad powiązaniem stylu życia z częstotliwością występowania kontuzji prawda, bo ten dobry trening, który mówimy to jest system naczyń połączonych, gdzie no jednak znaczące pozycje zajmuje dobra dieta dobry sen czy chociażby świadomość swojego organizmu swoich możliwości na tu i teraz oczywiście każdy przypadek Kreta jest indywidualny problem panda, bo mierzymy się bardzo różnymi problemami bardzo często osoby, które się do mnie zgłaszają to są sytuacje najbardziej złożone medycznie też zdarza się jakieś problemy, które wynikają medyczne, które wynikają z naszego stylu życia prawda siedzącego trybu życia braku ruchu na uwagi co komplikuje to w konsekwencji prowadzić do szeregu chorób, które z racji nad nazywanych chorobami cywilizacyjnymi wykona ciśnieniu choroby serca otyłości i tutaj mają ci pacjenci rekomendowane zmiany stylu życia bardzo często pierwszym takim, kiedy oni mówią o nim mówi o pacjentach są przerażeni sytuacją rzecz, że dotyczy to ich w tak młodym wieku postanawiają diametralnie zmienić swój stosunek do użycia zaczynają myśleć o jakimś ruchu bieganie z tą pierwszą pomysłem na formę zmiana aktywności i tutaj tutaj bardzo często no Nash u tych oraz utarł się udał się nawet taki dość popularny slogan rzuć wszystko ubiór jakiekolwiek buty i wyjść pobiegać prawda lekarz do tej pory zdobył takim przykładem, ale tak taki to jest właśnie ten problem, bo tutaj z 10 później oraz napotkany problem prawda ten narząd ruchu aparat ruchu jest do pasów zasad dotowania takich obciążeń wobec czego co więcej trenowanie bieganie nie polega wyłącznie na bieganiu to należy również zaangażować nasz narząd ruchu w ten sposób, żeby trenować również ogólną sprawność fizyczną mięśnie posturalne mięśnie brzucha stabilizacją mięśniową pamiętać o rozciąganiu o właściwej regeneracji technikach auto masażu rolowanie na tym, że jest bardzo wiele elementów, które stanowi taki no plan postępowania, żeby nasz trening czy nasz, a bieganie kończyło się sukcesem i bez kontuzji, a pan w swojej karierze w swoim oświadczeniu z wieloma kontuzjami zmagał się takie mogę powiedzieć, że oprócz Lecha ich leczenia funkcji teorii no, więc bardzo wiele kontuzji sam doświadczyłem i sam skonfrontowany z no z miniaturami ze swoimi objawami i bardzo często wiem, skąd się to bierze, że popełniłem błąd i gdzie właśnie to pewnie będzie bardzo interesujące dla naszych słuchaczy i jakie najczęściej błędy pan doktor popełniał pan Janusz jak pan wspomniał straszliwą jest bardzo długi i to jak zacząłem biegać to oczywiście moją ambicją było na przebiegnięcie maratonu to tak utkwiło mi to co miało dodać taki no takiego, że przebiegnę maraton, bo była dla mnie niewyobrażalna, czyli takiego wysokiego c pan zaczynał z takimi już trochę większymi ambicjami no tak tak tak i no i teraz mogę przez perspektywy czasu w perspektywie czasu powiedzieć jak wiele błędów popełniłem jak zaś na jak jak też, zapominając właśnie o właściwej regeneracji nad pracą na niż dniami postu realnymi nad rozciąganiem nad techniką biegu są rzeczy bardzo istotne bardzo ważne szczególnie też dla osób nazwijmy to w średnim wieku dochodzenie do pewnej celu biegowych należy robić bardzo racjonalnie stopniowo, adaptując nasz organizm do coraz większych obciążeń nie należy zbyt szybko również no określa sobie celu i niezbyt szybko do tych celów dążyć no czasami trzeba w tym zachować dużo pokory i właściwej relacji pomiędzy obciążeniami regeneracją i naszymi celami, a czy istnieje takim bezpieczny km dla osób, które amatorsko trenuję bieganie jak wspomniałem tutaj takich badaniach naukowych wspominając o innym minuta biegu i dystansie oczywiście to jest pewna rzecz umowna, bo każdy z nas jest książka inna historia każdy z nas to jest też inne przy inny przypadek związany z nas innymi obciążeniami czy chorobami współistniejącymi oni nadwagą czy też z wcześniejszymi doświadczeniami w jego ocenie czy sportowymi na pewno z punktu widzenia np. z partii logicznego czy przy takiej ogólnej wydolności pewne umiarkowany i trening, który nie przekracza pewnego poziomu tętna nie bezpieczny dla naszego organizmu na kiedyś po takich wytycznych WHO mówiące o 3× w tygodniu 30 nieprzekraczające 1530 teraz te wytyczne światowej organizacji zdrowia się trochę zmieniły nam inni jednak to w jaki sposób oddaje ten właśnie kontekst umiarkowanego treningu to na koniec chyba jedno z najbardziej wyczekiwanych pytań naszych słuchaczy słuchaczek być może trochę z kategorii poszukiwali Świętego Graala, ale to jak w takim razie biegać, żeby do tych kontuzji doprowadzać no to jest pytanie, które nie ist eine istotniejsze stanie tej rozmowy oczywiście kontuzje wynikają czasami nie jest niewłaściwe, bo niewłaściwej czy zbyć sceny zbyt szybko zbyt dużo nagle osiągnąć oszczędności stajemy się takimi zakładnikami własnych ambicji tak dokładnie zapominamy o właściwej regeneracji zapominamy również też o mnie o tym co już wcześniej wspomniałem, że bieganie to nie jest tylko wyłącznie trenowanie biegania jest też również właściwa praca nad ogólną sprawnością nad stabilizacją mięśniową nacji pracą nad mięśniami postronnymi, ale jest też rozciąganie to jest też pewne techniki regeneracji polegających na rolowanie mięśni na technikach masażu to wszystko ma wpływ na funkcjonowanie naszego aparatu ruchu narządu ruchu myślę, że cały czas warto o tym mówić dziękuję bardzo, mocni państwa gościem audycji ruszył na zdrowie był pan dr Paweł Walasek ortopeda traumatolog związane z oddziałem urazowo-ortopedycznym szpitala Bielańskiego w Warszawie ekspert centrum diagnostyki sportowej sport Club i autor bloga biegający ortopeda, którego wszystkim biegaczem biegaczką bardzo polecam, a już za chwilę informacje Radia TOK FM po nich niedzielny magazyn i Karolina Głowacka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RUSZ SIĘ, NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA