REKLAMA

Jak zdrowo przytyć?

Niedzielny obiad
Data emisji:
2021-07-04 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dziś w niedzielnym obiedzie o tym temacie, który mówi się nieco rzadziej mianowicie zapytamy jak zdrowo przytyć jest z nami pani dr Hanna Stolińska dietetyczka kliniczna autorka książek współzałożycielka fundacji kobiety bez diety dzień dobry pani doktor dzień dobry witam panią witam państwa często pani słyszy takie pytanie coraz częściej o oraz części, bo oczywiście są osoby, które przyjęliśmy w tej pandemii i ponad 60% Polaków ma jednak nadmierną masę ciała Rozwiń » natomiast wiele osób ma problemy z przybycie i to jest takie pytanie zastanawiające tak naprawdę, jaki procent naszego społeczeństwa zatem prawidłową masę ciała chodzi tego dosyć dosyć mały odsetek w to proszę może ustalmy na początek w takim razie, żeby nie było wątpliwości wokół wagi jest mnóstwo mnóstwo emocji rozmawiamy tutaj o zdrowiu nie mówią o wyglądzie rozmawiamy o zdrowiu i właśnie w tym kontekście zdrowia chciałbym panią zapytać jak ustalić, jaka waga jest dla nas dobra przede wszystkim, jeżeli chodzi o masę ciała o wyznaczenie prawidłowej pracujemy jak naukowcy dietetycy na BMI, czyli body Mass Index chce by liczyć się go w masę ciała kg dzielona przez wzrost metra do kwadratu od 18,5 do 249 wynik to jest prawidłowa masa ciała powyżej 25 do 20 by 99 mamy nadwagę powyżej 30 jest o tym już nawet 3 stopnie otyłości no oczywiście poniżej 18,5 jest to nie do wagi natomiast BMI nie do końca się tak naprawdę sprawdza, bo o, jeżeli ktoś bardzo mocno umięśnione notabene będzie miał zdecydowanie wyższe, bo mięśnie ważą 2× więcej niż tkanka tłuszczowa i i też są dosyć wysokie zakresy tego dania i ważne po prostu jak my się czujemy własnym ciele ja do oceny prawidłowego prawidłowej masy ciała używam generalnie analizy składu ciała przez 5 gwarancje elektryczną czy też takie takie specjalne wagi i które pokazują nam ile mamy masy mięśniowej ile mamy masy tłuszczowej i na tej zasadzie ustalamy to i ile tak naprawdę tego typu tkanki tłuszczowej mięśniowej powinno być i czy jest zdrowe czy nie można mieć takiej wagi w domu, ale one nie są markami medycznymi i jeżeli nie ma takiego obiegu zamkniętego, czyli nie mamy takich rączek to utrzymanych no to generalnie jest to analiza składu ciała mniej więcej do kolan, więc jest to mało adekwatne w Sianowie rozumieć użyte łydki są zlokalizowane, a dojrzałem widać jak działa w takim razie to urządzenie to brzmi trochę tak magicznie, że mamy złapać jakiś właśnie rączki stanąć na wadze oto się pojawi coś to brzmi tak trochę dziwnie, ale to jest rzecz jak najbardziej wiarygodna ona nam wysoka jest wiarygodna tak, bo to jest zbiornik Dance elektryczna, czyli prąd przechodzą przez nasze ciało oczywiście to nie jest poza IT nic się nie dzieje i na podstawie gęstości poszczególnych tkanek ich oporu wyliczana jest zawartość inną formę mają mieć inne woda inny tłuszcz natomiast też, że osoby, które mają jakieś metalowe części ciele kobiety ciąży oczywiście tym osobom nie robi się analizy składu ciała i nie jest absolutnie niebezpieczne nic się dzieje, ale też jest to bardzo bardzo szło parametry, więc czas przygotować takie analizę często takie analizatory składu ciała są w siłowniach, kiedy człowiek dużej aktywności staje na taką uwagę na to jest bardzo niewiarygodny trzeba być minimum 2 godziny bez jedzenia od rana bez picia kawy mimo 24 godziny bez dużej aktywności fizycznej pić dużo wody, bo też jesteśmy odwodnieni to większy procent okazuje tkanka tłuszczowa np. nie można być uposażenie po gorącej kąpieli to wszystko odwadnia organizm i są co wtedy zaburzone wyniki, więc do takiego czegoś też czas przygotowywać no bez kawy z rana mogłoby być trudna ale, ale rozum tak zazwyczaj jak mówię moim pacjentom rano, że np. wizyta jest po południu i jak mają przygotować młodzież nie będzie czekały no to jest moje jak naprawdę nie wytrzyma, ale tak to prawie ma ogromne znaczenie ma też można oczywiście rolnicy pomiary cm, ale ja bardzo tego nie robię, ponieważ nie wiadomo czy mamy zdarty brzuch Che czy kobieta ma jakieś hormonalne zmiany jest przed miesiączką czy inaczej się prawnik ma wydać każdy centymetr ma znaczenie, więc nie jest to wiarygodne, ale jeżeli chodzi w ogóle ocenę naszej masy ciała trudno jest po prostu najważniejsze to jak pacjent się czuje uczonych w tym zakresie BMI czy nie po prostu mamy się dobrze czuć w swoim ciele to jest dla mnie znacznie, kiedy człowiek powie, że teraz jest już dobrze ma dobrze czuje się w swoim ciele co to na tej zasadzie patrzymy po prostu na swój organizm na swoją relację z ciała, jaka jest czy są takie złote proporcje znów nie mówi o wyglądzie tylko mówię o tych proporcji składu ciała, których pani mówiła ile procent jest, jakie przedziały są zdrowo jeśli chodzi o skład mięśni tłuszczu, kiedy powinniśmy się trochę niepokoić, bo np. właśnie zbyt dużo tłuszczu w organizmie może dochodzić nie będą odpuszczenia naszych narządów to przecież też jest problem medyczny oczywiście, że tak zakres normy, jeżeli chodzi o tkankę tłuszczową jest bardzo różny w zależności od naszej płci no niestety kobiety mają gorzej, bo norma mężczyzna jest o 8 do 21%, a kobiet od 2jeden z 33 wraz z wiekiem tam około, bo ten moment także po około pięćdziesiątego roku życia to troszkę się przez przesuwali to jest kwestia 2%, więc na kobiety zdecydowanie mają więcej tkanki tłuszczowej, a jeżeli chodzi o mieście no nie ma po prostu takich norm wiadomo, więc mieścić wyższa przemiana materii lepsze funkcjonowanie naszego organizmu natomiast tu poruszyła pani bardzo ważny temat, a mianowicie tak z antenami zatory składu ciała też pokazują tzw. Olek tkankę generalną, czyli jamie brzusznej bardzo często młodzi mężczyźni, którzy są bardzo aktywni fizycznie, ale odżywiają się fatalnie są np. niego grają w piłkę nożną jak są bardzo aktywni, ale rzecz podlegają tkanka tłuszczowa odkłada im się pod skórą, czyli nie widać tej czułości, a one się składa właśnie w jamie brzusznej to widzą analizator sza, więc to jest tak naprawdę szczupły, ale otyły i ten to też bardzo często widać nawet osób, które mają BMI poniżej normy nie często w wyniku np. głodzenia czy anoreksji różnych sytuacji czy po prostu różne zaburzenia zdrowotne te osoby mają bardzo niską masę mięśniową, ale dosyć wysoką tkankę tłuszczową, więc tak naprawdę są niedożywione, ale oczywiście jest to jakiś taki niedożywienie jakościowe w tym momencie, który może wystąpić zarówno osób bardzo szczupłych jak bardzo otyły to też jest właśnie to fascynujące, bo te różne kłopoty żywieniowe często są niewidoczne gołym okiem, bo np. ktoś może być przy tuszy, a jednocześnie jedząc nie to co trzeba czy mało tego co trzeba, że mogę mu brakować różnych składników drzew, a więc to też jest pewnego rodzaju niedożywienie w sytuacji, kiedy jemy bardzo dużo jakościowe właśnie wróćmy do tego pierwszego pytania, czyli jak zdrowo przytyć jak się do tego zabrać jeśli uznamy np. po wizycie u lekarza dietetyka klinicznego po analizie składu ciała że warto by trochę przytyć dla naszego zdrowia to cały czas podkreślam, bo to naprawdę nie chodzi o to czy ktoś nas krzywo spojrzy mamy zachód kolano niech sobie krzywo patrzy, gdzie indziej tak nas po prostu interesuje teraz kwestia zdrowotna to jak się za to zabrać, bo generalnie przy ustalaniu BMI i dlatego jest taka, że osoby zarówno po BMI powyżej poniżej 18,5, jakie powyżej tych 249 mają większe ryzyko chorób i nawet większe ryzyko zgonu niż osoby z w tej normie także to było założenie pan przy 3 w ogóle opracowywaniu tego wskaźnika w jak zdrowo przytyć to nie jest tak, żeby się teraz mamy upychać fast foodach i słodyczami jest to 5 minut to nie przynosi efektów, bo będziemy spali zmęczeni zirytowani Shire rdzeni po prostu trzeba jeść regularnie na i trzeba swoje diety wprowadzić produkty, które są Besta energetycznie, ale dodatkowo są gęste Odrze wciąż, czyli skupiamy się na dużej ilości produktów pełnoziarnistych na większej ilości orzechów nasion pestek owoców suszonych owoców świeży awokado oliwek to są bardzo ważny produkt do wzrostu masy ciała, ale zdrowe z, żebyśmy po prostu też ożywić dobrze się czuć nie tylko odtłuścić brzydko mówiąc pustymi kaloriami, ale też po prostu odżywić ciało ważna jest odpowiednia ilość oczywiście białka i tu chodzi o to, żeby też ćwiczyć budować masę mięśniową, czyli żony były ćwiczenia siłowe ani spalające dobre białko np. można też używać nie tylko produktów spożywczych takich typowo typu mięso ryby jajka rośliny strączkowe, bo białko jest w sumie wszędzie, ale również Białek takich typu konopny np. jak bardzo często daje swoim pacjentom dobre tłuszcze dobro oleje roślinne, które dostarczą nam dodatkowo kwasów omega 3 do dobrego układu pracy upadł dobre zagrania np. rzepakowy rzepakowy lniany, ale jest marszałka z czarnuszki ostropestu olej konopny nadzorca mamy teraz dużo gatunków tych dobrych i olejów i to jest dosyć ciężka praca może faktycznie chciałby być na początku przerzedzone dopóki nadawaliśmy się nieraz Francji i nie będziemy akceptować tego jedzenia, ale przede wszystkim na to widzą to przynosi efekty i mam wielu takich pacjentów, które pomaga przy tym zarówno z tymi zaburzeniami odżywiania, którzy już coś w sobie przepracowali chcą sprzedać, ale i też właśnie tym aktywnym młodym mężczyznom, którzy nie chcą rezygnować z aktywności fizycznej, a jednak są nawet troszeczkę masy no i osobom z różnymi problemami zdrowotnymi to to jest naprawdę do zrobienia na tylko trzeba dać sobie oczywiście czas tak samo przychód 5, jaki się przy właśnie tym, żeby troszeczkę przeczytać i odrzucić ciała i dobrze się czuć w swoim ciele to wynika, że mamy taką różną wagę oczywiście, że to zależy od trybu życia od tego co jemy, ale czasami jest takie wrażenie, że niekoniecznie każdy z nas ma w swoim otoczeniu osoby, które np. bardzo dużo różnych rzeczy i w ogóle nie nie wpływa na to, że np. tyje, a inne osoby jedzą niewiele ćwiczą ruszają starają się z tej uwagi np. nie spadają albo odwrotnie właśnie jedzą dużo i dalej są ludzkie z czegoś co rusz aha wszystko tak naprawdę zależy od naszego metabolizmu często, jeżeli od Rio, a szczególnie wizyta u kobiet, które tak naprawdę żona od lat nastoletnich stosują różne diety restrykcyjna dieta w sam o sobie apartament w dietach i nie ma osoby w życiu, która nim zagrożenie nie stosowała go jest mały procent osób, które stosuje stosowały jakieś takie warzywne owocowe jakieś głodówki nasz metabolizm po prostu siada nasze komórki zapamiętują i bronią się przed tym żeby, żeby rozkręcić metabolizm, a jest dużo rock możliwości rozkręcenia metabolizmu samorząd od osoby bardzo szczupłe mają podkręcony metabolizm często jest genetyczne uwarunkowania geny nam powiedzą wszystko nie robię w swoim gabinecie również, że testy genetyczne, które teraz są jedynym wiarygodnym narzędziem do współ do pracy nad pacjentem, żeby pokazać jak metabolizmu funkcjonuje, jakie mamy ryzyko różnych chorób, ale ma się też skupiamy się na metabolizm i patrzymy w takich testach genetycznych czy lepiej zrobimy np. węglowodany czy dłuższe i wtedy łatwiej jest ustawić dietę od pacjenta czy od chudnięcia przy odczycie, czyli na problemy zdrowotne, ale faktycznie to jest organ to jest nasza historia życiowa, czyli właśnie toczy jemy za mało co jemy za dużo nas na policji bardzo wrażliwe na wszystko, żeby rozkręcić metabolizm trzeba przede wszystkim ich regularne nasz organizm musi zaufać, że jedzenie będzie co 34 godzinach, a nieraz będzie raz nie będzie organizujemy ma trafić odkładać jutro będzie, co kot nie będzie dzwonka także regularne jedzenie picie wody to jest podstawa do tego, żeby nasz metabolizm hulał co może pani powiedzieć na koniec w ramach takiego apelu bowiem, że mnóstwo jest przecież emocji związanych teraz z wagą taką nie taką rusza się to wahadło społeczną można powiedzieć dość gwałtownie jeśli chodzi o to co odbierane za atrakcyjny nieatrakcyjny to nie o to tutaj chodzi tutaj chodzi o zdrowie co pani powiedziała, bo jest pani zaangażowana właśnie w akcje służb współzałożycielką pani fundacji kobiety bez diety to jak rozumiem ma na celu właśnie takie zdjęcie odium społecznego przede wszystkim walka o to już o taką normalność o to, żeby się nie stresować jedzeniem sza re, żeby je po prostu mieć dobrą relację z jedzeniem i ze swoim ciałem oczywiście to nie jest jakaś tam akceptacja nad otyłości czy i nie na tym polega tutaj po prostu dla mnie normą jest dbanie o zdrowie, a akceptacja tego, czego absolutnie nie możemy zmienić no, więc no po prostu normalne jedzenie nie popadanie w przesadę niestosowanie się nie robienia restrykcyjnych diet, ale od z drugiej strony nie luzowanie sobie nie wiadomo, jaki mówienia słucham swojego organizmu albo uczą mogę sobie pozwolić na nie to jest to jest ciężka praca oraz wskaźnika urodzeń obsesja jedzenia prawda, że po prostu zadajemy też pytania czy można bakłażany jeść po osiemnastej, a czy można arbuza przed szóstą rano czy po Zachodzie słońca czy można łączyć jedno z drugim dziś taka właśnie zrobiła wokół tego zamiast pani to jest po prostu to jest niestety bałaganu, który jest w internecie różni są do specjaliści przecież słyszą od moich pacjentów, że nie wie lekarz kazał Mieszkowska na Wschodzie nie pani ma chorą trzustkę się okazuje cierpi z bólu ja nie wiem, skąd się wszystko bierze czemu nie bazujemy na nauce jest tyle rekomendacji po prostu taka normalność ludzie szukają efektu, a tu i teraz może zwykłe jedzenie po prostu nudne, ale najbardziej skuteczne in z najdroższych dla nas także przez Sejm z różnymi Netatmo modami dietetyczne mniej tylko normalnie świat używajmy to jest najtrudniejsza artyzm i sięga jest możliwe do stron rekomendacji poważnych instytucji np. w kulturze znawcy żywienia sprawdzanie rozglądanie się za magiczne jest zawsze bazuje na nauce bazuje nie na swoim, bo ja np. jestem na diecie roślinnej wiślanin wspaniale każdy człowiek czujący wiecie dobrze wszystko trzeba uszyć na miarę także ja robię to w swoim gabinecie dużo na ten temat pisze w swoich książkach także zachęca zapraszam do mnie też na media społecznościowe, gdzie kiedyś dużo na tym tak duża tutaj mówię i zapraszam popisu normalne fajne zdrowe jedzenie cieszmy się jak ja my się jedzeniem za chwilę pora obiadowa nie w niedzielnym niedzielnym popołudniu dr Hanna Stolińska dziękuję serdecznie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY OBIAD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA