REKLAMA

Czy jazda SUVem jest bezpieczna?

Auto w firmie
Data emisji:
2021-07-05 17:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
20:07 min.
Udostępnij:

W pytaniu, które stawiamy, chodzi nie tylko o bezpieczeństwo pasażerów jadących SUVem, ale też pieszych, pomiędzy którymi kierowca SUVa się porusza. Pytanie jest ważne, bo ten typ pojazdów jest najpopularniejszy wśród kupujących nowe samochody, a jak wiadomo - SUV to auto ciężkie, z wysoko umieszczonym środkiem ciężkości a zatem potencjalnie stanowiące większe zagrożenie dla innych uczestników ruchu w razie wypadku oraz, być może, bardziej wywrotne niż samochody z bardziej klasycznymi nadwoziami. Ile w tych obawach jest prawdy? To właśnie Krzysztof Woźniak próbuje ustalić w rozmowie z Przemysławem Pająkiem, kierownikiem Laboratorium Bezpieczeństwa Pojazdów w Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowym Instytucie Motoryzacji.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest Marka volkswagen dostawcy samochodów elektrycznych, a-li 3 i-li 4 auto firmie zaprasza Krzysztof Woźniak już ponad 40% sprzedawanych nowych aut w Polsce to SUV-y to obecnie najpopularniejszy rodzaj nadwozia, ale czy jest on bezpieczny dla podróżujących w samochodzie i innych uczestników ruchu np. pieszych 2 lata temu po bardzo tragicznym wypadku w Berlinie, w którym zginęły 4 osoby burmistrz dzielnicy, w której to się wydarzyło powiedział samochody z Rozwiń » napędem 4× 4 przypominające czołgi nie są pojazdami, które można uznać za dobre do miasta o wpływie SUV-a na bezpieczeństwo drogowe będą rozmawiać w dzisiejszym odcinku podcastu auto w firmie państwa moim gościem jest Przemysław Pająk kierownik laboratorium bezpieczeństwa pojazdów w sieć badawcza Łukasiewicz przemysłowym Instytucie motoryzacji dzień dobry dzień dobry panie kierowniku w takim razie czy wybór SUV-a dla tych, którzy jeżdżą jako pasażerowie jako kierowca to pod względem bezpieczeństwa dobry wybór czy jest tak faktycznie, że wielkość gabaryty samochodu wpływają na bezpieczeństwo przewożonych osób tak generalnie rzecz ujmując pojazdy, które mają większą masę mogą zapewniać większy poziom bezpieczeństwa to przy takim czołowym powiedzmy zderzeniu z innymi samochodami mniejszych gabarytach, tak więc tutaj po prostu prawa fizyki największy, że tak powiem jest bezpieczniejsze czyli, jeżeli będę jechać w samochodzie uderza w tym słowie uderza w jakiś mniejszy pojazd to więcej szkód wyrządza temu mniejszemu pojazdowi niższy mojemu samochodowej i co za tym idzie ja będę mieć większą szansę na to, że nie odniosła obrażeń czy te obrażenia będą mniejsza no jest taka szansa to tak naprawdę zależy od bardzo wielu czynników tak naprawdę od konstrukcji pojazdów systemów bezpieczeństwa od sposobu zabezpieczenia tak naprawdę w czasie jazdy czy np. zaklęte są pasy bezpieczeństwa czy sprawny system układów poduszek powietrznych nie można tego tak generalizować przyjąć zapewnić, że ktoś, kto będzie jechał słowem to z danym momencie danych warunkach drogowych na pewno przy kolizji drogowej odniesie mniejsze obrażenia swojego czasu w Ameryce tam się SUV-y pojawiły i stamtąd tak naprawdę przypłynęły do Europy i co za tym idzie też do Polski to było w latach pięćdziesiątych jeszcze ubiegłego wieku, ale też różnego rodzaju badania pokazywały, że SUV-y, czyli większe samochody, które mają większy prześwit środek ciężkości jest trochę wyżej ulokowane mają większą tendencję do wywracania się przy większych prędkościach czy to też jakoś zbadano my już później bliższych latach nami i czy te badania potwierdzają taką tendencję, a może już w dzisiejszych czasach na tyle SUV-y są inaczej konstruowane, że to niema takiego znaczenia ja myślę, że lata praktyki doświadczenie konstruktorów zdobyte na tej przestrzeni, w której pan mówi już zapewniają na tyle rozwinięty poziom tego bezpieczeństwa, że oczywiście z uwagi na podstawowe prawa fizyki to ten wyższy wyżej położony środek ciężkości może przyczyniać się do tego, że jakiś określony w warunkach drogowych ten pojazd może mieć większą tendencję do tego, żeby się wywracać na to, choć jakieś konkretne warunki mogą być np. tym bardziej podatne na zwrócenie się podczas zderzenia bocznego tak natomiast należy pamiętać o tym, że współczesne pojazdy mają szereg systemów bezpieczeństwa czynnego, które tak naprawdę mają zapobiegać powstaniu kolizji drogowej wynikającej z nieprawidłowego sposobu prowadzenia tego pojazdu, więc myślę, że te pojazdy współczesne są no znacznie bezpieczniejsze niż te, których mogliśmy rozmawiać w latach pięćdziesiątych tak no tak, ale te systemy tak samo wtedy w latach pięćdziesiątych ich nie było mniejszych samochodach samochodach tzw. miejskich i innej klasy tak samo jak nie było SUV-ach teraz jest podobnie, więc rozumiem, że gdzieś to się wyrównało te tendencje możliwości ne w szybszej jeździe i z mniejszym bądź większym prawdopodobieństwie wywrócenia się w razie czego tak myślę, że ten poziom obecnie wtedy mogła być większa różnica, jeżeli chodzi o ostateczności pojazdów o tendencję do do zwracania się natomiast w dzisiejszych czasach te z te systemy są nam się tak dobierane tak dopasowywane, żeby wyrównać ten poziom bezpieczeństwa to do odpowiedniego poziomu ja wiem, że SUV-ów jest bardzo dużo tyle ile modeli tyle jest możliwości wybrania akurat tego nadwozia, bo przecież w każdej tak naprawdę klasie czy klasie samochodu możemy znaleźć ten rodzaj nadwozia, ale patrząc tak ogólnie jak wy sobie radzą w testach zderzeniowych czy zdarzają się nadal pojazdy, które ze względów konstrukcyjnych i jakoś trudno jest sobie wyobrazić, jeżeli chodzi o SUV-a, ale jednak zadam pytanie mogą nie przejść klasycznych testów zderzeniowych czy też dostaną bardzo niską nota mogą nie przejść i pewnie nie przychodzą, bo należy pamiętać o tym, że mówiąc tak naprawdę testach zderzeniowych to powinniśmy te testy zderzeniowe rozdzielić na pewnego rodzaju tych kategorii, zakładając że, pytając o to co pan pyta pan myśli testy prowadzone np. przez organizację MKS natomiast tak naprawdę do uzyskania homologacji i możliwości dopuszczenia pojazdu na rynek konieczne jest spełnienie określonych wymagań zarówno technicznych, jakie administracyjnych i stoku tych wymagań technicznych prowadzi się szereg dosyć skomplikowanych wymagających badań m.in. testy zderzeniowe, więc już tak naprawdę wszystkie pojazdy, które zostały dopuszczone do ruchu spełniają ten minimalny wymagany poziom bezpieczeństwa finalny można powiedzieć tak naprawdę w cudzysłowie, bo w dzisiejszych czasach te wymagania tak są dość restrykcyjne natomiast w dokumentach normatywnych normatywnych regulaminu europejskiej komisji gospodarczej są to wymagania minimalne, które ten pojazd musi spełnić, żebyśmy mogli mówić o odpowiednim poziomie bezpieczeństwa możliwości dopuszczenia go do ruchu tak naprawdę w testach euro NCAP, gdyby się przejść, czyli rzecz w tej klasyfikacji to oni stosują i opisowi tej klasyfikacji w odniesieniu do ilości gwiazdek z tak naprawdę nawet czy wystąpicie 1 gwiazdki może oznaczać, że ten pojazd i tak jest dopuszczony do ruchu spełnił wymagania homologacyjne natomiast w tej klasyfikacji prowadzonej przez organizację NK on po prostu zdobył z niską notę w odniesieniu do innych pojazdów o zbliżonych parametrach tej samej klasy i konstrukcji to patrząc na te dodatkowe testy zderzeniowe bezpieczeństwa te, które nie niekoniecznie dopuszczają, bo jak rozumiem to trzeba przejść testy żebrać model został został w ogóle dopuszczony na rynek europejski, ale to dodatkowe, o których bardzo często się mówi, o których media informują co roku praktycznie, że ileś tam modeli aut zostało dodatkowo poddanych po tym, testy bezpieczeństwa testy zderzeniowe no to możemy wyciągnąć jakieś wnioski, że SUV-y lepiej przechodzą te dodatkowe gwiazdką one testy niż inne nadwozia czy jednak poziom jest bardzo zbliżony poziom jest bardzo zbliżony to wystarczy tak naprawdę przyjrzeć się tym owe, które statystyką, które są prowadzone przez euro NCAP przejrzeć tak naprawdę oceny były pojazdów, które są bardzo ciekawy sposób tam i dokładnie tak naprawdę przedstawionej łatwo zorientować się, że w dzisiejszych czasach, przyglądając się tym współczesnym samochodom powiedzmy też tak kilka lat, ale tak naprawdę stać ten poziom jest bardzo jest jest bardzo wyrównana w tej chwili myślę, że to wynik tak naprawdę z tego, że im, że dokumenty te obligatoryjne do spełnienia, czyli w dniu dzisiejszym jest rozporządzenie parlamentu europejskiego i rady one nie klasyfikują tak naprawdę pojazdów na masowy hatchbacki kombi itd. jest po prostu samochód osobowy i wymagania dlatego samochodu osobowego niezależnie czy skąpić ani słowem SW takie same, więc tak naprawdę to jest problem rekonstruktorów takiego SUV-a żeby nadążyć i dojść do spełnienia tych oczekiwanych wymagań, tak więc po prostu może to mają więcej pracy, żeby nadążyć także inne wymagania no tak to oczywiście w gestii producentów aut leży, żeby samochód, który zaprojektują i montują później został dopuszczony na rynek, bo trzeba go sprzedać przecież dokładnie, więc tak, ale powracam do rzeczy, od której rozpocząłem nasze dzisiejsze spotkanie naszą dzisiejszą rozmowę mianowicie o do tego wypadku, który był 2 lata temu w Berlinie oczywiście wypadków SUV-ami jest dużo dużo więcej no ale wtedy zaczęto mówić, że faktycznie może te największe SUV-y z napędem 4 koła, które jeżdżą również po miastach nie do końca nadają się właśnie na do takich miejsc m.in. nim europejski i instytucja zajmująca się bezpieczeństwem w ruchu drogowym również apelowała, żeby przejrzeć przyjrzeć się dokładniej wypadkom drogowym z dużymi SUV-ami tak jak powiedziałem burmistrz czy jednej, z czym dzielnic Berlina powiedział wprost, że takie samochody nie nadają się do do miasta ze względu na ewentualne duże skutki wypadków z pieszymi czy faktycznie jest różnica pomiędzy wypadkami z pieszymi ze względów konstrukcyjnych czy może być różnica w wypadkach SUV-ami innego ty pół pojazdami chociażby choćby kami czy czy Combino, bo bądź co bądź to są większe samochody i inne maska jest inaczej skonstruowana zbudowana no, jakby cała siła uderza takiego człowieka ten człowiek nie ląduje na masce czy na siebie, ale jest uderzany w połowie i często wciągany nawet pod samochód, jeżeli jeszcze dodatkowo ten prześwit no właśnie jest spory czy też ta cała siła właśnie idzie boki łamie człowieka czy w zasadzie to myślę, że te najistotniejsze aspekty właśnie przed chwilą tak naprawdę pan zmienił myślę, że tutaj też mogę powrócić do tego pierwszego zdania, które mówiłem że, że generalnie to większa masa tak naprawdę przytyć powiedzmy czy podobnych warunkach może wyrządzić większe szkody natomiast należy pamiętać, że tak jak w przypadku pozostałych wymagań także w odniesieniu do ochrony pieszych SUV-y również muszą spełnić te same wymagania, które spełniają inne pojazdy samochody osobowe takie tego dotyczy tak naprawdę również odrębny dokument normatywne, które określa metodykę badań i kryteria, które muszą być spełnione tutaj się kwestia tak naprawdę spełnienia wymagań minimalnych i ocenę uzyskanych wyników o samochody osobowe innej konstrukcji mogą osiągać wyniki na lepszym poziomie dużo powyżej np. tych wymagań minimalnych, a SUV-y mogą się wpisywać te wymagania minimalne, ale o powiedzmy jakiś tam poziom niżej niż samochody o innej konstrukcji najważniejsze tak naprawdę spełnienie tego główną wymaganego przez określone dokumenty normatywne podkreślam, że mówiąc główną mówimy z pewnym etiudy słowo, bo te wymagania tak są dość restrykcyjne mające ale, toteż powraca trochę do pewnych badań, które były opublikowane na znów w stanach Zjednoczonych tamtejsza nasiona Highway Traffic Safety Administration podała, że piesi są 2 lub nawet 3× bardziej narażeni na śmierć jeśli zostaną właśnie potrąceni przez pojazdy z nadwoziem SUV niż w innych to może też wynikać trochę z tego właśnie z co rozmawialiśmy, że ludzie, którzy jeżdżą SUV-ach trochę bardziej pewnie się czują, a przez to chętniej łamią przepisy głównie te dotyczące limitów prędkości, więc no tutaj siła też może być trochę większa jadąc szybciej dokładniej aspektów tak naprawdę może być wiele, jeżeli chodzi o te badania też ciężko powiedzieć tak naprawdę, jaka była próbka przyjęta do tej statystyki o przekroju pojazdów, jaki ślad rozmawiamy to są pojazdy współczesne czy to są pojazdy klasyczne, do których Amerykanów czy mają zamiłowanie należy pamiętać, że no to też są troszeczkę inne wymagania ja też staram się odwoływać tak naprawdę do wymagań tych z ręką europejskiego te w stanach Zjednoczonych mogą być np. mniej wymagające chodzi także systemy tego bezpieczeństwa czynnego wchodzić także ergonomię widoczność, która także może być ograniczona z uwagi na ten wyższy punkt posadowienia kierowca, który obserwuje ten ruch drogowy od percepcji kierowcy jest bardzo duże aspektów, które mogą mieć wpływ na to, że ta statystyka wygląda taka, a ani na no akurat te badania dotyczyły całkiem niedawnych lat, bo na przestrzeni 20092016, więc na ten obszar dość dość spory i z niego wynika też że, że w Stanach Zjednoczonych aż 81% wzrosła liczba wypadków SUV-ami to też może być wynik tego, że po prostu te samochody stały się coraz bardziej popularne, ale ma, więc wiem, więc tak to, więc tak to może być zdecydowanie też ta organizacja amerykańska zaleca dalsze badania wypadków drogowych czy Europie zna pan podobne badania w sensie rzeczy czy jakoś organizacje europejskie podchodzą mniej pewnie na do spraw SUV-ów chętniej badają właśnie tego typu na wypadki z tymi samochodami przyznam szczerze, że ja osobiście nie znam badań, które byłyby nastawione przede wszystkim na ocenę słów pod kątem tego bezpieczeństwa myślę, że tutaj tą podstawową organizację traktować te badania ogólnie to jest tak naprawdę ten fakt nie kojarzy że, aby ten temat był wziętym mówiąc tak czy spowił na tapetę, bo wyjątkowo w odniesieniu do pojazdów posłów, a więc właśnie chyba, dopóki nie zostaną przebadane te wypadki z udziałem pojazdów z nadwoziem SUV no to musimy tylko polecać jazdę zgodną z przepisami bezpieczną niezależnie od tego czy jest osób kombi hatchback czy czy Saddam, bo wtedy to od nas zależy czy ten wypadek dojdzie do tego wypadku, jeżeli już nawet dojdzie to, żeby skutki były możliwie jak najmniejszej tutaj warto kolejny raz podkreślić, że niewątpliwie największym znaczenie ma prędkość, jaką przeszła odważną nie jesteśmy tutaj jako jako kierujący tak naprawdę mamy bardzo duży wpływ tak naprawdę na to co się dzieje niezależnie od tego, jakim pojazdem się poruszam zawsze musimy mieć świadomość dynamiki jazdy fizyki tak naprawdę, a która działa na nas w trakcie kolizji drogowej pomyślę, że pani świadomość tak naprawdę jest w dzisiejszych czasach nadal jeszcze bardzo wysokim poziomie co jak szybko przyzwyczajamy się o do prędkości i ten wysoki komfort podróżowania pojazdami, które są dostępne na rynku ten kontakt z coraz wyższe możliwości samochodów także są na wysokim poziomie często są w stanie już ich naszą czujność naszą percepcję jest nas rozprasza czy w postaci multimediów generalnie to wszystko może mieć tak naprawdę wpływ, więc tutaj no i zdrowy rozsądek wydaje się, że nikt nie będzie tak naprawdę zastąpione 100% się bardzo duża odpowiedzialność tak naprawdę spoczęła na nas jako kierowcy, na jaką uczestników ruchu drogowego różne myśli pan również chciałbym zwrócić uwagę na to, że piesi również bardzo często odpowiedzialnie się zachowują myślę, że generalnie budowanie tej świadomości w ruchu drogowym wtedy natężenie tak naprawdę jest coraz większej dodatkowo pojawiają się nowe pojazdy typu e-hulajnogi generalnie to budowanie świadomości jest bardzo istotne jest to duży nacisk tak naprawdę powinniśmy kłaść na kampanie społeczne na edukację tak naprawdę już od najmłodszych lat no i zmieniać trochę infrastruktura w tych miejscach od lat, w których nie chronieni mogą spotkać się z tymi bardziej chronionymi na uczestnikami ruchu drogowego Przemysław Pająk kierownik laboratorium bezpieczeństwa pojazdów w sieć badawcza Łukasiewicz przemysłowy Instytut w Instytucie motoryzacji bardzo serdecznie dziękuję za tę rozmowę o bezpieczeństwie na drogach w kontekście wyboru tych najbardziej popularnych jak się okazuje obecnie w Polsce nadwozi, czyli SUV-ów nie myślę, że nieszczególnie trzeba się obawiać w zależności od tego, jakim pojazdem jeździmy ważne, żebyśmy jeździli po prostu bezpiecznie dzięki czemu zmniejsza ryzyko wypadku zmniejsza ryzyko czy też, że liczba wypadków śmiertelnych serdecznie dziękuję panie kierowniku jeszcze tylko rozmowa dziękuję Pierre, a ja również kłaniam Nisko Krzysztof Woźniak do usłyszenia zachęcam do słuchania wszystkich odcinków podcastu z cyklu auto w firmie wiele wiele ciekawych rzeczy mówiliśmy w przez ostatnie kilka części m.in. autach elektrycznych ładowarkach, ale też właśnie o bardzo popularnych w ostatnim czasie SUV-ach wszystkiego dobrego życia auto w firmie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: AUTO W FIRMIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA