REKLAMA

Festiwal w Cannes: wielkie gwiazdy, czerwony dywan i testy na koronawirusa

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-07-07 11:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:05 min.
Udostępnij:

Jak wygląda festiwal w Cannes w czasie pandemii? Czy w kuluarach mówi się o kryzysie jaki dotknął branże filmową po lockdownie? Ile reżyserek prezentuje swoje filmy w konkursie i jakie filmy czekały rok na swoją premierę? Na te wszystkie pytania odpowiada dziennikarka Patrycja Wanat. Rozmawiał z nią Paweł Kierzniewski

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista przy mikrofonie Paweł Kierzniewski dziś w kulturze osobistej przenosimy się uwaga na francuską Riwierę Lazurowe Wybrzeże do Cannes, które na najbliższe 2 tygodnie staje się stolicą światowego kina, a tam na miejscu jest dziennikarka korespondentka z Francji Patrycja Wanat Witaj Patrycją dzień dobry witam ciebie bardzo serdecznie wszystkich słuchaczy powinnam taki szum fal Radia Echo wyniki no właśnie porozmawiajmy o tym w szumie fal, bo festiwal w Cannes wraca Rozwiń » po rocznej przerwie z powodu pandemii z tego co gdzieś czytałem pałac festiwalowy był nawet tymczasowo schroniskiem dla bezdomnych no właśnie ten szum fal ten Kaczyński blichtr chciałem siebie zapytać czy to wszystko wróciło ten czerwony dywan będzie wyglądał tak jak przyzwyczailiśmy się już do tego w blasku fleszy gwiazdy światowego formatu czy jednak ten cień pandemii trochę to wszystko przykrywa i ten festiwal będzie wyglądał zupełnie inaczej, a potem pierwszym dniu wydaje się że, że w ogóle pandemii nie ma nie było tej rocznej przerwy chętnie było mam wrażenie, że wszyscy tutaj troszkę mamy takie schizofreniczne poczucie rozdwojenia, bo o faktycznie bardzo szybko tutaj o pandemii się zapominam, czyli widzisz ten czerwony dywan te tłumy na kła ZO tłumy dziennikarzy no wszystko to może te tłumy są nieco mniejsze, bo też się pora jest troszkę inna zwykle festiwal odbywał się w maju w tym roku został przesunięty na lipiec wyjątkowo, więc może troszkę nie ma więcej jest więcej turystów szkolenie dziennikarzy ale, ale w jest ten glamour jest ten blichtr są piękne stroje na ulicach jest czerwony dywan są wywiady z gwiazdami w zasadzie mam wrażenie, że wszystko wygląda tak jak to wyglądało za poprzednich lat w 1, ale właśnie gdzieś tam na horyzoncie majaczy się np. namiot do testów covidowych, a jest nawet ustawiony punkt do na szczepienia jeśli ktoś zapragnął się zaszczepić tutaj na festiwalu jeśli ktoś nie jest zaszczepiony i nie minęło 14 dni od drugiej dawki szczepionki co 2 dni musi wykonywać test test dla akredytowanych dziennikarzy są za darmo no i przez cały czas po prostu trzeba o tym pamiętać np. można nie być włączonym do Pałacu jeśli niema tego testu albo szczepionki, ale poza tym no to życie toczy się dalej wszystko oczywiście w Pałacu festiwalowym muszą nosić maseczki dezynfekować ręce, ale jakiś takich większych zmian to naprawdę jeszcze nie widać chyba to było moje takie zaskoczenie troszkę przygotowywane na ten festiwal jak do wyjazdu w jakiś rejon wojenny, a okazało się, że nie no nie jest takie trudne poruszanie się tutaj jak jak wydawać by się mogło, że podczas pandemii właśnie będzie, więc tak piękna pogoda jest upalnie jest błękitne niebo błękitne morze białe żaglówki białe jachty no dużo słońca w działania takich gwiazd lat nie bywało widzami kilka razy widziałam na czerwonym dywanie na ekranie takiego telewizora do montażu to tak to widzę działamy jak, ale oczywiście Cannes to zawsze rok powtarzamy czekanie tak bardzo hermetyczne nie jest tak jak na innych festiwalach w Berlinie albo w Toronto, że te, że gwiazdy można na kolacji po prostu spotkać w restauracji tutaj wszystko jest oczywiście zawsze było jest będzie trudniejsze też mniej gwiazd przyjechało może warto wspomnieć, że np. Amerykanie Brytyjczycy mieli dość duże problemy z przejazdem, więc sporo osób nie dojechało problem polega na tym, że my tutaj Unii Europejskiej posługujemy się tym tzw. paszportem covidowym unijnym paszportem covidowym, ale nie dotyczy on Amerykanów Brytyjczyków po brexicie oczywiście czy przyjezdnych innych zakątków świata, więc tak sobie powtarzamy tutaj z dziennikarzami krytykami filmowymi, że w tym roku faktycznie ten test piwa jest bardzo mocny europejski, czyli nie ma np. wielu większa wielkich hitów ze Stanów zjednoczonych chodziło bez tego amerykańskiego kina, ale jest bardzo duża reprezentacja niezwykle ciekawych europejskich nazwisk, więc może to jej nogi dzięki temu ten festiwal w tym roku będzie bardzo ciekawe, że barwią mocz tanie, bo palce powiedziała o tym, że nie widać tego tej pandemii jak jak przechadza się po Cannes, ale mam takie pytanie czy czuć ten kryzys, który dotknął jednak branże filmową jak powiedziała, że nie ma tutaj filmów też chodził łódzkich amerykańskich pomyślano też o tym konflikcie pomiędzy Netflix ma festiwalem w Cannes jednak sporo tych filmów amerykańskich jest teraz koło w jakiś koprodukcji z różnymi platformami treningowymi jestem czy kawę czy ten kryzys spowodowany lockdownem jest też odczuwalne i oni się rozmawia, bo jednak w Kantonie tylko sam festiwal też spotkanie branży filmowej właśnie uczy, że w tej grze, że od jeszcze zadłużenie rozmawia nawet dzisiaj rozmawialiśmy z różnymi agentami sprzedaży i oczywiście, że mniej filmów kręciło się przez te ostatnie miesiące, ale też bardzo wiele filmów jest w kolejce, które czekają na swoje premiery, więc wbrew pozorom na razie ten rynek jest bardzo zapchana, bo dużo filmów czeka na dystrybucję kinową dużo filmów czeka na premierę dużo filmów czeka na sprzedaż, więc ten rynek jakoś zaczyna się kręcić nawet powiedziałbym taką dwoją siłą, bo wszyscy chcieliby wreszcie wyjść z szafy praw i pokazać swoje dzieło publiczności ja przypuszczam, że ten ten efekt będzie bardziej długofalowe, żeby te czy te skutki covid-u kryzysu, który się z nim wiąże będziemy odczuwać wpływ przyszłych latach, a na razie właśnie ciągle gdzieś tak mam wrażenie, że my wszyscy przemy na początku festiwalu może to się zmieni pod koniec, ale że wszyscy jesteśmy gdzieś tam na tej różowej chmurze, gdzie wreszcie możemy się spotkać gdzieś, gdzie wreszcie możemy oglądać filmy w kinie, że jeszcze nie chcemy myśleć o tym właśnie, że tutaj kryzys, że tutaj covid, że tutaj nowe odmiany wirusa, że za chwilę znowu mogą zamknąć kina, że za chwilę może być czwarta fala pandemii i że nie chcemy nie jakoś tak odsuwane te złe myśli od siebie i rozkoszuje się tą magią kina to Thierry Fremaux zapowiadające, gdy Anne jako jako film otwarcia festiwalu właśnie mówi, że specjalnie wybrali taki film, który jest faktycznie pochwałą kina, że jest taki barokowy, że jest to, że muzyka, ale operowy Rze czy faktycznie w tym filmie czuć magię kina, że po takie dla takich firm robi się kino dzięki takim firmom kino będzie wieczne, więc tutaj chyba wszyscy jesteśmy ciągle na tej na tej takiej różowych muzyce i przypuszczam, że wszystkie tematy, które wypowiedział się wrót co boją się wrócić to jest zaproszenie pierwszego dnia festiwalu dzieci proszę, żebyśmy z tej chmury trochę zeszli i rozmawiali o Ricka na niskim właściwe jego przewodniczącym w tym roku to jest spark-li poprawki mniejsze jeśli się mylę, ale to jest chyba pierwszy czarnoskóry reżyser, który stoi na czele canneńskiego, jeżeli reżyser, który znany jest walka równo o równouprawnienie na wielu polach chciałem zapytać czy to równouprawnienie te problemy, z którymi mierzy się branża filmowa jeśli chodzi o kobiety o mniejszości widać w tegorocznym konkursie gdzieś przeczytałem, że to jeśli chodzi o reżyserki kobiety to najlepszy wynik w historii, ale na 24 filmy to właściwie chcecie powiedzieć tylko 4 produkcje ryż wyreżyserowane przez kobiety w ogóle jest temat jeśli chodzi o festiwal w Cannes te kwestie właśnie społeczne czy o tym się zupełnie nie myśli to zostawia sobie spokój i to jest po prostu 1 wielka feta święto jest jest to akurat jest dziś ważny temat dobrze, że po niego sięgnąłem, bo o za często z PSP Kalisz faktycznie masz rację to jest pierwszy czarnoskóry reżyser, który w ogóle artysta który, który stanął na czele jury i nie, że staną na czele jury i to w dodatku jest pierwszym przewodniczącym jury którzy, które jest na plakacie bombek pamiętamy zawsze te plakaty były gdzieś inspirowane starymi filmami klasyką filmową, a w tym roku na plakacie widzimy takie palmy rozwiane i kawałek głowy z pań hali zresztą bardzo bardzo ten plakat Lubie, więc nie tylko jest przewodniczącym jury, ale takim symbolem tegorocznego festiwalu oczywiście myślę, że zostało to nie bez powodu w ten sposób wymyślone, bo wiadomo było, że ten, że ten temat dyskryminacji w kinie wróci mam wrażenie, że tutaj właśnie Kan chce pokazać, że chce pokazać takiej kontrze dochodziło, że Enej tutaj jesteśmy nie jesteśmy tacy jak chodził tacy biali jak chodziło tylko wręcz przeciwnie walczymy o to, żeby widać było to równouprawnienie w kinie zapraszamy twórców z całego świata oczywiście Francja też w kinach ma bardzo dużo takich filmów z tego świata w rynku chińskiego, który przez kolonię jak wiadomo była jest jest bardzo szeroki, więc tak jest bardzo symbolicznej wydaje się, że bardzo fajne zresztą bardzo się z tego cieszę bardzo Lubie, więc Pajka liczbie jego twórczość lubię lubię też tego też lubię podziwiam mi bardzo cenię też jego walkę o o równouprawnienie i też o to, że porusza tylko w firmach niełatwe tematy w zasadzie takim pionierem, który te tematy poruszał, a jeśli chodzi o kobiety no właśnie to 4 czy jakiś rekord, ale wydatek niechlubny rekord, bo czymże są 4 kobiety na 24 filmy, czyli na 20 reżyserów 4 kobiety niewiele niewiele i tutaj z kolei wychodzi już trochę taki nie chcę używać takich mocnych słów jak tam seksizmu mizoginii, a itd. tak dalej, ale chyba wszyscy wiemy mniej więcej, w którym kościele tutaj dzwoni i gdzie pojawia się ten problem na festiwalu Kane, czyli tych kobiet jest ciągle sam mecz kobiety są ciągle za mało zauważane i mimo że właśnie to są 4 reżyserki to ciągle jest to po prostu za mało za mało za mało mam wrażenie, że już wszyscy są znudzeni tym powtarzaniem tego samego, ale jak tego nie powtarzać jeśli po prostu nic nie zmienia już nie mówię o parytetach prawda no bo też nie nie chcę, żeby na siłę tutaj szklane przypadkowych nazwisk do konkursu głównego festiwali filmowych, ale jednak 4 myślę, że można naprawdę zna jest więcej utalentowanych kobiet wspaniały film zrealizowany przez kobiety to jeszcze na sam koniec porozmawiajmy o filmach, ale krótko, na które ty czekasz wspomnieliśmy już o Anne Llosa kraksa, który jest konkurs otworzył wczoraj tegoroczną edycję ja pewnie zobaczy chęcią bym zobaczył SA Andersona to jest film, który taki jest na przeczekanie, bo miał być w zeszłym roku będzie tym od jakieś nazwiska tytuły tak dużo takich tytułów okrutny los Carex jakoś bardzo mocno nieciekawa, bo ta jest morze, bo jeden z ulubionych reżyserów ale, ale czekam także w tym roku mam wrażenie, że faktycznie ten konkurs przez to, że nie taki przeciekami i tam dużo filmowców przed nim właśnie tak jak wspomniałeś o Anderson nie przetrzymały, jakby te firmy na NATO po to, żeby znaleźć jednak nie na imprezie canneńskiej też bardzo czekam na chęć spać, czyli ten nowy film na USA Andersona jeden z moich ulubionych reżyserów i też czeka na PFRON o Francji o złotych czasach Francję powiadają w ogóle, więc już, że nie mogę doczekać tego pokazu czeka oczywiście narzekał di Garda jeśli jesteśmy tutaj przykład francuskich firmach czeka na nowy film Asghara Farhadiego to chyba jeden z takich najbardziej oczekiwanych przeze mnie filmów, ale czekam też na te mniej znane nazwiska, bo on, mimo że faktycznie tych filmów tych tych czekoladek dobry w tej Bombonierce konkursowe jest mnóstwo w tym roku jest obecnie kilkaset mniej z wyników również bardzo czekam na jego nowych firm to też zawsze najważniejszy chyba są te zaskoczenia i to chce czegoś niespodziewane tutaj nagle okazuje się taką petardą i zgarnia np. złotą karne, ale jeśli nam to jeśli pozwolisz to ja chętnie zaproszę c też w imieniu naszych słuchaczy na ponowną rozmowę i mam nadzieję, że wtedy nam opowieść o swoich zaskoczenia i odkryciach po projekcjach na festiwalu w Cannes z największą przyjemnością trzymamy za słowo Patrycja Wanat prosto skan z festiwalu filmowego dziennikarka korespondentka z Francji bardzo dziękuję dziękuję do usłyszenia ja nazywam Paweł Kierzniewski teraz czas na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA