REKLAMA

"Pamięć perwersyjna: pozycje polskiego świadka Zagłady"

OFF Czarek
Data emisji:
2021-07-07 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
28:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pan dr Jan Borowicz kulturoznawca i psychoterapeuta psychoanalityczne pracownik Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego dr Jan Borowicz jest autorem m.in. autorem książki na gości mundur ciało firmie trzeciej rzeszy oraz współautorem książki ślady Holokaustu Imaginarium kultury polskiej dzień dobry witam serdecznie panie doktorze Rozwiń » dzień dobry pan dzień dobry państwu, ale książka, której dzisiaj rozmawiamy to najnowsza książka, która została wydana przez Instytut badań literackich i nosi tytuł pamięć perwersyjna pozycję polskiego światka zagłady to jest najnowsza książka ona okazała się serii nowa humanistyka i jak pewnie mogą się państwo domyślić z tytułu dotyczy pamięci, ale to jest trochę inne spojrzenie myślę, że warto przypomnieć, że pan dr Jan Borowicz jest także psychoterapeutą psychoanalitycznym, bo to jest ważne dla naszej dzisiejszej rozmowy, jeżeli chodzi o to w jaki sposób pan przygląda się pamięci w jaki sposób przygląda się pan zagładzie i tej relacji świadka wobec dziejących się wydarzeń zbrodni wokół niego swojej książce wychodzi pan od fotografii to jest jedna z wielu fotografii, które stanowią część stałej ekspozycji muzeum w Bełżcu, dlaczego fotografia, dlaczego ta fotografia co to za fotografia zdradź zaczniemy tym zakresie co rzeczywiście było, bo tak jest zdobywający doświadczenie dla mnie w czasie zwiedzania tej stałej wystawy zresztą mogę wspaniałe wystawy i wspaniałego muzeum i takie były też takiego miejsca minister pamięci taką innym to jest tak naprawdę poruszającym właśnie takim założeniem architektonicznym i co teraz też państwu polecam jest oddany do do odwiedzenia, ale z rzeczy tutaj użyte w kongresie, którą wypatrzyła no wtedy wtedy osobno ma koleżankę lub zwiedzaliśmy tę w tym tę ustawę to jest taka fotografia chcę miałam o tym czy ma ilustrować tak być prostą ilustracją depresji, które spadały na zamieszkujących miał też pewne tamtejsze ziemie my Żydów w czasie drugiej wojny światowej te fotografie, na których na pierwszym planie widzimy obcinanie Brody architekt innym Żydom przez niemieckich żołnierzy nie daj już w ogóle ta sama fotografia jest jest oczywiście poruszające i wstrząsające, ale to co jakoś przykuło naprawdę moim życiem szykuj przykuło wzrokiem i nie pozwoliło jakość oddalić od tej fotografii i odsłania też dużo czasu, żeby móc jakoś pomyśleć co właściwie co można z tym zrobić to jest coś się coś rysuje na drugim planie właściwie prawie niewidocznym takim rozmazany tekst trochę to zdjęcie też prześwietlone, bo to jest zdjęcie wejścia z lata tam świeci ostre słońce, ale i widzę, że tuż obok tej sceny właśnie poniżania, żeby przez Niemców to jeszcze nie przyglądają się no 3 takie ubrane po wiejsku kobiecym najprawdopodobniej tak to efekt spekulacji to są wszystko przyjmie wszystko spekulacje my nie mamy możliwości takiego konstruowania kim one rzeczywiście, jakim rzeczywiście były my to co jak naprawdę mną wstrząsnęło to to fakt, że tak wydaje się być gotowym chcę zaznaczyć, że wydaje się właśnie, że jedna z tych kobiet się uśmiecha u taką moją spekulacją czy takim moim naprawdę kimś takim na świadectwie też dzielnego małego wstrząsu jest takie jest zastanowienie się co właściwie to nam mówi o pamięci i i doświadczeniu bycia świadkiem, że świadkiem zagłady i pamięci tych doświadczeniach i co właściwie sytuacja, w której lidze, gdy na żydowskim sąsiadom dzieje się na tej fotografii na razie jedynie jakaś potworna krzywda i straszliwe upokorzenie, ale zaraz zaraz zaraz potem zastąpi eksterminacja i po prostu zagłada, której w, której upokorzenie jest jest jeden z ulicy z pierwszych etapów my co znaczy właściwie być świadkiem tego oglądanie tego i przeżywanie jakiegoś rodzaju jakiegoś rodzaju przyjemności jeśli oczywiście daleko to bym chciał jeśli oczywiście nad kobietą śmieje się właśnie oczy uśmiecha się właśnie na ten widok to ona może się uśmiechać bardzo wielu powodów, ale co jakoś tak wynika z moich z naszych badań mych rozważań to, że naprawdę mamy bardzo dużo świadectw bardzo dużo tekstów kultury właśnie mówi o tym co znaczy on tej przyjemności z cudzego cierpienia, że zagłada, że przemoc wywołuje nie tylko przerażenie nie tylko rozpatrzy tylko jako uczucie bezradności, ale może wywoływać bardzo duże ekscytacji bardzo duża przyjemności szczególnie wtedy kiedy, kiedy ona zdarza się nie nam znać tylko się sąsiadom takiej grupie, która co więcej no co do zasady tak tak ogólnie wyznaczenie lubiana i ze, z której to jest właściwie takiej sekcji, którym no to wydać nawet nie ma sensu dyskutować będziemy, bo architekt po prostu jest znaczne, której ręce władzy ile, który właśnie zniknięciu no oczywiście Polacy mocno cierpią czy czerpali czerpiemy czerpiemy zyski czy to jest czy ten proces czy to odczucie uczucie okręt pan mówi to jest coś co jest przypisane człowiekowi to jest rzekłem ludzkie czy to jest coś co występuje w niektórych miejscach nacja narodach silniej niż winnych z jakimś sensie to jest oczywiście funkcja ludzkiego czy po to mamy na to jakoś mnóstwo historycznych dowodów, a my możemy nawet mieć taki dowód z życia codziennego znaczy, że jeżeli nie siedzi, jeżeli jest jakiś wypadek wypadek samochodowy to zaraz tworzyć wokół niego tylko tłum gapiów, którzy w, których fascynuje fascynuje coś co jest jakimś właśnie rodzajem mamy ludzką tragedię mam wielką tragedię to jest wypadek są ranni być może zabici no i teraz co to oznacza dla tych, którzy są w pobliżu tak przyjeżdżają zwalniają spoglądają jadą dalej niektórzy się zatrzymują wychodzą z samochodu starają się trochę przedrzeć do tej strefy zamknięte, bo przecież wkrótce pojawia się policja straż pogotowie no, jeżeli popowa wypadek jest poważny, toteż ta część jest trochę odgrodzone teraz chodzi o to, żeby podejść rozumieć takie zbiegowisko tak niekoniecznie związane z wypadkiem zbiegowisko jest czymś co powstaje przy okazji różnego rodzaju wypadku wydarzeń nie ma pożarów, ale proponuje pani doktor, żebyśmy do tych rozważań powrócili po informacjach Radia TOK FM czy już za kilka minut państwa moim gościem jest pan dr Jan Borowicz kulturoznawca i psychoterapeuta psychoanalityczne pracownik Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o książce pamięć perwersyjna pozycję polskiego świadka zagłady informacje Radia TOK FM już za kilka minut o dziesiątej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa moim gościem jest pan dr Jan Borowicz kulturoznawca i psychoterapeuta psychoanalityczne pracownik Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o książce pana doktora pamięć perwersyjna pozycję polskiego świadka zagłady przed informacjami mówiliśmy o jakiś tak jak zrozumiałem wrodzonej ludzkiej ciekawości także w sytuacjach, kiedy ktoś inny niż my ulegnie wypadkowi czy ma miejsce tragedii tak zbieramy się i podglądamy podglądać łatwo wrócę tutaj do pana książki pan swoje książce nadaje bardzo interesujące tytuły, jeżeli chodzi o rozdział mamy podglądać łatwo fetyszyzm masochizm sadyzm i myślę sobie, że to są niecodzienne kategorie myślenia o pamięci czy też o zagładzie to cóż wszystko wydaje się właśnie też krąży wokół takiego doświadczenia inne czy tego co tego co właściwie od niedawna dopiero mówić jakoś zbadane przez historię przez historyków nasze tych doświadczeń znaczone były badane były one były badane, jeżeli uważnie przeczytać albo po prostu przeczytać kilka tekstów na inne wskazane przez tuż po wojnie obejrzeć pokaz filmu nakręcony tuż po wojnie na tt przede wszystkim doświadczenia są zapisane, a dopiero niedawno Terry z Poznania historyków przedostają się do przestrzeni publicznej czy to do publicznej debaty to jest na pewno jakaś taka cezurę decyzji książek książek Jana Tomasza Grossa proponuje takie kategorie pochodzący z tego psychopatycznego rozumienia w jaki sposób właśnie te najtrudniejsze doświadczenia na wspólne oglądania cudzego cierpienia no i przeżywania przyjemności ekscytacji związanej właśnie z takiego rodzaju podglądaniem i w jaki sposób osadza się jakoś pamięci w jaki sposób buduje tożsamość, który bardzo trudna ni mniej właściwie takie uczucia są blokowane to znaczy no, jakiego rodzaju dotacji jakiś chęci naprawy jakiejś chęci chęci porozumienia i SS, który właściwie wobec tego bardzo trudno jest nam powstrzymać akty przemocy czy dyskryminacyjne zwalczyć walczy z antysemityzmem nie czasu sprawia, że inne, że jakość w świetle świetle dnia możliwe jest wysypanie tak gruzu przed ambasadę Izraela tekstem, żeby w świetle świetle kamer o tym kto może być rozprowadzane prowadzenie w mediach społecznościowych przez no 1, jakie największe największe partie w tym akcje nie muszę treningu jak gdyby jakimś wydarzeniu nie tylko mówicie o tym, że jeżeli chcę się zwracać żadnego majątku zrabowanego albo przejętego omówi po zamordowanych, ale jak sądzę, bo mówię o tym się wydarzyło pod koniec czerwca nie pokazuje się to wydają się naprawdę sadystyczne czy hobbystycznie zrozumieniu, że ma się przyjemność właśnie z czynienia krzywdy komuś, że pokazuje się zasady stosuje się wydarzyło w zagładzie tłumaczy okazuje się tę ruinę okazuje się jak działa jak życie zmienia się w proch jak zmienia się rzecz i okazuje się że, żeby się widziało i co więcej zawiera się w tym jakiś rodzaj ostrzeżenia, że lepiej nie wracać lepiej nie upominać o swoje, bo to może powtórzyć no no i teraz zastanawia się, bo tutaj kilka wątków się pojawia z 1 strony mamy poziom historię najnowszą, która czy też politykę, która wkracza w świat politykę historyczną, która mówi chcemy stworzyć taki obraz Polski i Polaków, jaki wydaje nam się słuszne dużo mniej ważne jest to czy on jest wierny historycznie czy rzetelny mamy do czynienia z taką także konstruktem politycznym bardziej, jeżeli chodzi o historii tak z drugiej strony można się zastanawiać nad powodami źródłami polskiego antysemityzmu, ale teraz w kontekście tego co pan, o czym pan wcześniej mówił, że właściwie takie podglądać ptactwo uczestniczenie w sensacji czy też przyglądanie się cierpieniu nie jest czymś co jest przypisane do nacji czy narodu tylko jest czymś ludzkim no, więc skoro to jest coś co występuje wszędzie to dlaczegóż by nas to miało dziwić bardziej np. jeżeli chodzi o polskiej Polaków w jakimś sensie w jakim sensie to to nie jest dziwne ale, żyjąc że, żyjąc tutaj będąc właśnie uczestnikiem uczestnikami tej kultury to wydaje się, że właśnie do przemyślenia jest to co się właśnie wydarzyło się wydarzyło nam co wydarzyło się czy zarówno etnicznym Polakom, jaki Żydem na na tych ziemiach, nic więc że, żeby móc korzystać przemyśleć właśnie te w tę kwestię znaczek kwestie, czyli właśnie przejmowania mienia życia dalej na ziemiach, gdzie wydarzyła się zagłada i czerpaniu z niej korzyści choćby taki, że żyje się w domach, które zostały o zamordowanych albo zostały im im odebrane to się tak bardzo często mówi, że to jest takie oskarżenie to jest czy to jest jakiś rodzaj daje też to jest dyskusja czy sztuczne pojęcie antypolonizm, bo czy czy, jakim jest też mówi pedagogika wstydu, ale nie to bardzo z rozwiązań zawsze zasadzili wydaje się, że to jest właśnie wręcz przeciwnie oznacza, że mówienie o tym ma budować trzeba je siły to znaczy ma budzić poczucie odpowiedzialności poczucie odpowiedzialności za to co się robiło za to, czego byłeś świadkiem i co właściwie może dać właśnie szansę na to, żeby być może właśnie po raz pierwszy potraktować poważnie i zmierzyć się systemy czym się przez no po ponad 70 lat nie umieliśmy nie mieliśmy zmierzyć wydaje się, że w kontekście właśnie teraz jakoś takim żywym i prawa do zadośćuczynienia, czyli zwrotu zwrotu majątku męża nawet do przemyślenia jest fakt, że jesteśmy w takiej ostatnim krajem europejskim, który tego nie uregulował czy mam wrażenie panie doktorze trochę pan mówi, że Polacy czy Polska w takim szerszym rozumieniu potrzebuje psychoterapii potrzebuje terapii powinny udać się na kozetkę i zmierzyć z tymi powracającymi koszmarami i potrzebny jest terapeuta trochę trochę inne spojrzenie i Polska powinna zmierzyć się no właśnie ze swoim podglądać swemu tak ze swoim fetyszyzm mem czy dobrze odczytamy pana intencje, a tak, gdy rynek IT tę i to wydaje mi się co więcej czy to był umiarkowany czy krytycznym optymistą w tym względzie to znaczy, że to siedzenie to znaczy, że im więcej książek na ten temat wydajemy im więcej historycy na tym nad tym pracują to że, że pojawia się w dyskursie publicznym czy w debacie publicznej pojawią się jednostki, którym zależy na mówieniu prawdy o o tym o tym co się wydarzyło i że znajdują się na znajduje się w uszy, które etycznych aspektów, które którym, które chcą chcą od tych prawdach słuchać przy czym no właśnie możemy też z drugiej strony oglądać nie tylko w jaki sposób szukamy prawdy, ale też nowy sposób przed tą prawdą się bronimy czasem rozpaczliwie czasem naprawdę przerażająca, a czy czy usiłują zamknąć właśnie usta tym, którzy o tym, którzy o tym mówią no właśnie nazywając, nazywając ich właśnie ich statystami tymi, którzy próbują lub, którzy próbują nas upokorzyć, stawiając siebie wtedy naczelny wraz z takiej roli mówi niewinnych ofiar, które zrobiły jakoś nigdy nic złego proponuję byśmy to nasze rozmowy powrócili po informacjach Radia TOK FM i może rozpoczniemy od tego podglądać twa pan to nazwa Polski świadek patrzy 1 okiem i myślę, że ciekawe jest to, że pan przygląda się nie tylko tym historycznym dokumentom wspomnieliśmy o fotografii ze zbiorów muzeum w Bełżcu, ale przygląda się pan także 2 współczesnym obrazom mówię tutaj o filmie Leszka Waszkiewicza oraz o zapisie performansu Rafała Betlejewskiego informację o godzinie dziesiątej 40 już za kilka minut państwa moim gościem pan dr Jan Borowicz kulturoznawca i psychoterapeuta psychoanalityczne Instytut kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego po informacjach wracamy do naszej rozmowy po strzale państwa moim gościem jest pan dr Jan Borowicz kulturoznawca i psychoterapeuta psychoanalityczne pracownik Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego najnowsza książka pana doktora to pamięć perwersyjna pozycję polskiego świadka zagłady wydana nakładem wydawnictwa Instytutu badań literackich przed informacjami mówiłem o przyglądaniu się, czyli znowu trochę mamy taki poziom meta, czyli przyglądanie się przeglądaniu albo przyglądanie się podglądać twój pan przygląda się trochę sposób za pośredniczenie, bo analizuje pan 2 obrazy 1 to jest film Leszka Waszkiewicza drugi to jest zapis performance Rafała Betlejewskiego, dlaczego w taki sposób można przyglądać się jak ja nie jestem historykiem i czy badaczy pamięci, więc mnie też interesuje w jaki sposób te doświadczenia historyczne niedoświadczeni doświadczenia historyczne no właśnie etnicznie polskich świadków zagłady i zapisują się dalej w pamięci mecz co pamiętamy jak pamiętamy przeszłość i w jaki sposób pamiętam na przyszłość buduje lub, budując dzisiejszą współczesną tożsamość, aby przeszłość za interesującą ze względu na to co ona może jakoś u nas teraz w jaki sposób możemy wciąż myśleć o takich świadczeń społecznych, które wydają się centralne dla dla dla polskiej tożsamości nie rzeczywiście wydają się fantastycznymi jako przykładem jakość myślenia o tym nie jest dla z 1 strony w tym performance strony z drugiej strony film Corner Lumen blok może po morze może bowiem od drogi, bo wydaje się, że to jest jeden z takich przytoczonych filmów końcówki lat osiemdziesiątych właściwie, które przeszły bez Echa przez kina, które trudno się temu dziwić, bo to to jest rok osiemdziesiąty dziewiąty mecz już pierwsze momenty Demokratycznej Polski pojawia się film, który znowu mówi o dyrektor, który wprowadza właśnie w tym momencie do drugiej wojny światowej do do świata zniewolenia, ale to jest też film, który jest przeoczony jak ja, chcąc wykorzystać nawet światowej krytyki innych światowych badań nad pamięcią orzekł o zagładzie to jest naprawdę wstrząsający film bardzo trudne do wytrzymania szczególnie jego ostatnie sceny w ten film tak jak kulminację właśnie w scenach właśnie podgląd danych przez 6 głównego bohatera, który uważany jest w obozie koncentracyjnym domyślamy się, że jest, że jest on śledztwo w wydanym przez płot, który oddziela go od sceny Maciej ocen eksterminacji najpierw zaganiania nie Żydów do komór gazowych, a potem mordowania i już samo to byłoby to jest taki oczywiście obrazem bardzo trudnym do wytrzymania, ale reżyser wydaje się idzie dalej to nie przekracza granic stosowności czy złego czy złego smaku tylko właśnie wydaje się, że naprawdę uderza w takie bardzo podstawowe no właśnie wydają się doświadczenie etnicznie polskiego światka też idzie krok dalej i jest angażowania lekarze widzą jednocześnie słuchać dziewiątej symfonii Beethovena taki moment tuż przed tą trudne bardzo panu odą do do radości co sprawia naprawdę czy koszmarne wrażenie dlatego, że to jest muzyka jest bardzo podniosła bardzo dynamicznym jak każdy dynamiczna taka, którą wszyscy mniej więcej znamy połączenie tego jest też na pewno trudne, bo jednocześnie widzowie muszą oglądać sceny eksterminacji jednocześnie przez muzykę czy muzyka sprawia, że czuje się właśnie coś na kształt takiej dziwnej ekscytacji czy takiego dziwnego właśnie pobudzenia związanego z tym, że sukcesu słyszy się z taką no zna numer jest znaną sobie melodie zaraz po tej sceny jest zresztą taka właśnie taki, że tak to taka anty szanty smak goryczy nas jest scena takiego jak baletu w tym 8 i wydaje się, że w ten sposób może określić świadomy reżyser czy ten film inscenizuje właśnie takie pozycje bez polskiego światka, który zza płotu ogląda naprawdę straszną przerażającą scenę mordu i jednocześnie cierpień, jakie z tego korzyści czy i jednocześnie, widząc to może czuć się podekscytowany może czuć się może czuć się pobudzony to jest myślę takie takie doświadczenie jakoś ludzkie, ale przy bardzo właśnie związane z tym czasem z tym miejscem jest z tymi aktorami życia, że życia społecznego i o którym naprawdę być może teraz jakoś najtrudniej namówić inne trudniej to pamiętać no właśnie, że zagłada dla innych Polaków no nie była wyłącznie albo może właśnie w tym tkwi problem, że nie jest największą jakąś tragedię czy katastrofą tylko jest również widowiskiem widowisk tak widowiskiem właśnie, z którym są, z którego koniec końców etniczni Polacy jakoś skorzystać, czyli czy mamy film, który jest takim studium podglądać 2 tak tutaj i to i to i to wydaje się, że z naprawdę sprawia, że to jest z zupełnie inny film niż my o zagładzie niż my przywykliśmy oglądać rzeczy to jest film, który nie zostawia nas w rozpaczy to znaczy może, ale który go, ale co wydaje się nie jest jego takim taką główną bardzo emocjonalną, że to nie rozpatrzy ten jest przerażenie ten jest poczucie katastrofy tylko wydaje się, że takim efektem jest tego jest stan rzeczy strasznego zamieszania co się właściwie obejrzało ciągle dało się obrazy katastrofy czy oglądało się właśnie jakieś ściągające przerażające, ale fascynujące widowisko i to wydaje się że, że w tym zostajemy też w tym zostajemy jako społeczeństwo po prostu jako polskie społeczeństwo po tylu tylu latach, a nie musimy się mierzyć jak w tym kontekście wygląda właśnie, jeżeli chodzi o badanie pamięci o badanie polskiej pamięci zapis performansu Rafała Betlejewskiego to jest performer z Koś się chyba też im dziękuję dziękuję szeroko komentowane, w którym Rafał Betlejewski, chcąc czy to takie też takie te taka była autorska intencja, chcąc poradzić sobie z polskim antysemityzmem powtarza właśnie w takiej artystycznej inscenizacji mord w Jedwabnem czy program, gdzie radnym w tym performansie chce podpalić na oczach zgromadzonej na ME na oczach zgromadzonej wzór do ludności gdzieś w centralnej Polsce stodoły, którą buduje i której składuje wcześniejsza napisany na kartkach papieru na jak rozumie nadesłane mu antysemickie myśli Polaków, którzy po leki Kraków Rzym 1 nadesłali i wręcz, że na dzieje znaczy, że dzieje się coś jako podejrzanego i też jest w tym sensie bez wstrząsającego, że właściwie znaczy coś co jest obliczone jako taki chyba rytuał żałoby czy jakiś taki rytuał oczyszczający właściwie staje się takim powtórzeniem tych wydarzeń znacie płonie stodoła ludzie, którzy zgromadzeni tam są ci, którzy przy po prostu przyjeżdżają, bo przy przyszedł jakiś artysta jest z Warszawy gromadzą się, żeby obejrzeć również poproszono też fascynujące wydarzenie, jakim jest Boża tam są jacyś chłopcy którzy, czyli czy chodzi czy młodzieńcy, którzy przez sprzeciwiają się temu performer owi i chodzą do tej stodoły i Unii chcą ów jakoś uniemożliwić ten wydarzenie ich przeganiają właściwie mężczyźni, którzy chcą po prostu obejrzeć spektakl nie rozważa się też szefem stołecznej jakoś tak to jest strasznie programowa wydarzy się to co coś, o czym rozmawiać rozmawiać czy rozmawiamy jest ekscytujący spektakl który, którzy odnosi się do nawet do pogromu po prostu włączyć do do morderstwa nic nie możemy dalej zrobić narzuca się powtarza tak jak jest tego nie można, bo dalej iść dalej wyjść panie doktorze bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę państwa, którzy są tematem zainteresowania co do książki pana doktora pamięć perwersyjna pozycję polskiego świadka zagłady informacje Radia TOK FM już za kilka minut państwa i moim gościem był pan dr Jan Borowicz kulturoznawca i psychoterapeuta psychoanalityczne pracownik Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego informację o godzinie jedenasty Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA