to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej rozmawiamy o serialu Kruk czarny Woron nie śpi i magii Podlasia ósma 10 podcast gazety wyborczej dzień dobry ja nazywam się Radosław Czesia państwa i moim gościem jest Jakub Korolczuk scenarzysta serialu Kruk czarny Woron nie śpi, który będzie miał swoją premierę już jutro w Canal plus dzień dobry część ostatnio, kiedy rozmawialiśmy zaczęliśmy od tego, że serial zaczyna się wybuchową, ale teraz chcemy zacząć jeszcze wcześniej,
Rozwiń »
bo nie od pierwszej sceny od tytułu i podtytułu czarny Woron nie śpi pierwszy krok nosił podtytuł szepty słychać po zmroku i tutaj postanowiliście nazwać tego krokiem w 2 szepty słychać po zmroku sezon drugi tylko jest zupełnie nowy pod oczy mogłyśmy powiedzieć, dlaczego taka decyzja i co ten po tytuł oznacza w ogóle jest to historia bardzo proste, bo pierwszy sezon jest zamkniętą właśnie historią to jest zamknięty sezon nie pisałem drugiej części tej samej historii napisałem nową historię, która się dzieje na nowym etapie życia tego samego bohatera i instynktownie chciałam 2 sezony właśnie bardzo wyraźnie oddzielić nie druga część Cooka tylko zupełnie nowa część oka i stąd pomysł na po tytuł, a jeżeli chodzi o samo znaczenie po tytuł to tak jak też rozmawialiśmy wcześniej też jestem bardzo prosty człowiek, który lubi gatunki lubię, kiedy rzeczy są odpowiedzią na wprost nazwane wprost i tak jak po tytuł w pierwszym sezonie Liszta podpowiadał klimat szyb to nowość związana oczywiście szybko, choć z 1 strony z drugiej strony z tym dziecięcym wierszykiem z tym co się dzieje z dziećmi w historię tak tutaj ten drugi sezon ta druga część jest związana z mroczną stroną Kruka, która się budzi z nim w związku z tym, że narodził się sen na czarny Woron to jest jego mroczna część jakiś tam roczne element, który się obudził nie będzie dawał spokoju i cała historia właśnie w tym sezonie jest zbudowana dookoła pytania czy gra w nim dobroci biografii zło to jest też wydaje mi bardzo ciekawa konstrukcja pod tym względem, że pierwszy sezon był zamkniętą całością i sezon drugi tak naprawdę można oglądać bez znajomości tego pierwszego, bo to jest nowa historia bohater jest ten sam i może mógłbyś mi powiedzieć kochani, czyli o komisarzu Adamie Kruku, którego gra Michał Żórawski bardzo dobrze zresztą no to jest facet długą historię, bo w pierwszym sezonie poznajemy go jako chłopca, który trafił do sierocińca zginęli rodzice także ma bardzo o takie silne tekstury, które wpływa na niego dziś jako dorosły mężczyzna Strama, która wydarzyła się rodziców bardzo wpływa na niego na jego psychikę na to, że bardzo mocno rozchwiane i Janusz był rozchwiany w pierwszym sezonie do tego stopnia, że mogło się wraz z planem czy dawać spoilery Charsznicy czy tego tutaj nie zdradzać w każdym razie jest bardzo rozchwiany czterdziestoletnim mężczyzną, który wraca były stoku, żeby spojrzeć sobie samemu prostować i rozliczyć w tym i chociaż pierwszy sezon jest właśnie zamkniętą historią to czułem, że ten bohater zostaje nadal w tej samej kondycji to znaczy, że to nie jest tak, że historia wyleczyła ze wszystkiego co się złego w jego życiu wydarzyło wyprostowała go na każdym poziomie on nadal jest Rosjan czy kończyła się gdzieś tam pewien typ rozchwiania się zamknął już, ale nadal jest bardzo stabilnym facetem, którego o nas znaczyła trauma ona po prostu nadal dziś tam jest i ten sam facet wszedł właśnie w nowy etap życia, a jesteś policjantem jest dosyć zdolnym policjantom jeśli staramy się stworzyć bohatera to będzie Super gliną tak będzie geniuszem policji oczywiście fani spostrzegawczy widzi więcej niż inni, ale wydaje się też po prostu różni ludzie widzą różne rzeczy, więc tak historia wpływa na taką postrzega ludzi jak szuka w nich kłamstwa prawdy, jakiej słucha jak pani patrzy z takim detalem, więc jakoś tam wyjątkowy, ale nie jest Super gliną ma też kołnierz ortopedyczny, bo miał wypadek w dzieciństwie, które właśnie spowodowało, że ma uraz kręgosłupa to nadal się, zanim ciągiem nadal jest taki podział rozchwiane nadal coś tam się w środku dzieje takiego nie zdefiniowanego wszyscy dokoła widzę, że to nie jest taki zwykły facet, który można po prostu wypić herbatę i poznawać pogodzie masz rację, że Kruk jest postacią bardzo złożona fascynującą co też zauważają inni bohaterowie w tym jest cena, którą gra Magdalena Koleśnik on jest nową bohaterką, która się pojawia tej drugiej serii i też wydaje się, że jest postacią kluczową nic, jakby jeszcze w 1 zdaniem mogą ją widzą przybliżyć nas przybliżyć wieś, bo nawet czy ona się wymyka jakimś tam prostym definicjom, tym bardziej że historia drugim sezonie się rozwija i poznajemy również w przeszłości jej dzieciństwo poznajemy ją mocno od podszewki, ale to co jest chyba ciekawe z niej to, że ona w pewnym sensie przypomina Cooka nie ze względu na traumę, ale ze względu na to inicjatywa, żeby od razu widzimy, że ma w sobie dużo więcej niż pokazuje z twarzy jesteśmy w stanie wyczytać tego wszystkiego takiej postawie unijnej szczerości, których np. ma Anka też staram się zbudować postać na czym tak delikatnym kontraście z 1 strony właśnie mamy taką prawdziwą żonę, która jest przy swoim mężu oczywiście nie toleruje Janowski wyskoków, ale jednak 2 ten związek z drugiej strony mamy Justynę, która wydaje się nie ma partnera, która jest takim właśnie wolnym strzelcem jest też agresywniejsze wyglądzie w tym jak się ubiera i też widać, że coś klika między Krukiem, a Justyna bardzo szybko znaczy, że ta historia tak poprowadzona, że praktycznie w pierwszej scenie dochodzi do sytuacji, które oni muszą określić wobec siebie on musi coś zrobić jest tak mało konfrontację z tak właśnie to już jest jakiś tam tarcze co się dzieje też widać właśnie te podobieństwa lub różnicy one bardzo wprost jest wycofany, ale to wprost jest pozorne także dziś tam podobieństwo między nimi istnieje takie odniosłem takie wrażenie na podstawie pierwszych 3 odcinków, które miałem okazję obejrzeć, gdzie już dowiadujemy się one nieco więcej, ale od początku sprawiał wrażenie takie osoby, która chce przejrzeć swoje rozmówca jest bardzo spostrzegawczy i stara się, jakby zawsze przebić się przez tą maskę, którą osoba, z którą ma do czynienia zakłada i sprawdzić co jest tam wnętrzu po naciskach, jakie guziki sprowokować trochę i wydaje mi, że to jest bardzo ciekawa postać też Myśla dobrze pokazuje, jaką ona jest policjantką i wydaje mi się, że z tej wspomniana Magda Koleśnik świetnie zagrała, ale tak jak mówiłem wiele tajemnic skrywa wiele tajemnic zostaje odkrytych czasem czy takie miasto jak Białystok pomieści tyle tajemnic czy to już tutaj wchodzimy w obszar tego nie realizmu Aram kina gatunkowego to seria gatunkowego czy były tak pomieści myślę, że konwencja pomieści, więc chyba to jest druga odpowiedź, że wchodzimy w ramy gatunku, ale ten Białystok i Justyna te 2 elementy się też fajnie, jakby ogrzewają całość Justyna jest z Podlasia tam się urodziła tam się wychowała tam mieszka i gdzieś tam stał łowy cały czas miałem, że tworzy postać kobiecą, która z pewnym sensie nie traktuje dosłownie, ale w pewnym sensie uosabia Podlasie to znaczy, że ma w sobie tę tajemniczość ma też w sobie dużo naturalności w takim sensie właśnie czystej natury też mangi i to dziewczyna, która znowu nie chce zagospodarować, ale i korzeń też wychodzą z takiego świata szeptów owego 100 takich domków zeszytów, w których są rozpisane i sposoby na to, żeby się wyleczyć z różnych chorób także u nas białe z takim bardzo bardzo mocno związana z Pers w finansowanie Podlasie dla mnie tylko takim, jakim takim kierunkiem w ogóle na tworzenie wewnętrznego charakter, ale też tak powiedziała Magda Koleśnik niesamowicie zrobiła jeszcze tak jak się pisze czasem scenę i oczywiście sobie wyobrażam mam nadzieję najsilniejszy możliwy sposób to są sceny w tym serialu 23, które kompletnie zaskoczyły to znaczy one są takie nie wiem, jakie napisałem, tak więc dialogiem, ale to ile aktorzy byli w stanie wyciągnąć z tej sceny jak bardzo potrafili naładować sceny prawdą emocją na to sam spadł z krzesła byłem niesamowicie zaskoczony tym Michał Żurawski powiedział mi, że miał kilka takich momentów, że oglądając później już taki wstępny montaż serialu już kroczenie pamiętam, kiedy nagrywaliśmy tę scenę na Super, że były takie momenty na planie, kiedy rzeczy działy tak po prostu jakoś ta aura i energia udzielała później zapominał, że w ogóle tak coś zagrał, że taką scenę nagrywał danego dnia i był tym sobą i też tym całym procesem zaskoczone, ale przy okazji też chciałem zapytać o to, bo o nie odpowiedział ciekawą rzecz o tym, jaką odbiera to jak Kruk czuje się po powrocie do rodzinnego miasta powiedział mi, że my jako Słowianie uciekamy z domów, że w jego rodzinie z żyjących osób nie ma nikogo, kto mieszka obecnie w miejscu, w którym się urodził, kiedy on wraca w rodzinne strony zachowuje się mimo tam 40 lat na karku znowu zachowuje się jak nastolatek znowu jak nastolatek rozmawia ze swoim ojcem, a ty z kolei powiedziałeś mi że, gdyby Kruk nie wrócił na Podlasie, toteż rzeczy, które w nim, że miałby się nie obudziły, a on nie miałby tych narzędzi motywacji, żeby jakoś z nimi skonfrontować i wiem, że sam jest z Podlasia i powiedz mi co takiego jest w tym miejscu co w bohaterze, ale też chyba jakimś stopniu tobie wyzwala, jakby takie emocje takie potrzeby i dlaczego zdecydowałeś się akurat na Podlasiu w Białymstoku umieścić akcesoria wyższe taka prosta prawda dotycząca w ogóle pisania tworzenia, że należy pisać tworzyć wątki, które się rozumie, które się czuję dla mnie Podlasie z takim właśnie wątkiem, jaką mam tu przestrzeń tylko dla mnie Podlasie nie z Podlasiem dla mnie Podlasie jest moim miejscem da się widzieć ogromna różnica, bo z perspektywy Warszawy czy Bydgoszczy Szczecina właśnie przestrzeń, gdzie jest cała magia szeptuchy natura roślinność wschód chłód zimno, a dla mnie one są fundamentem są punktem wyjścia w ogóle do rzeczywistości czy jestem trochę w związku z tym, że pochodzę stamtąd to jestem zdziwiony, że takie miejsca a kto jest gorąca tutaj nie ma szewców tutaj nie ma właśnie dziś tajemnice, więc dla mnie rzeczywistość Podlaska jest punktem wyjścia oczywiście jest historia Kruka zupełnie historiami ja nie wraca na Podlasie po to, żeby się rozliczyć z czymś co o przeszłości zrobiłem, bo moje dzieciństwo upływało pod takim znakiem po prostu biegania, a grania w gałę jeżdżenia na rowerze i po prostu było fantastycznie i dlatego ja wracam do Rostoku i pod, żeby się zmierzyć tylko o to, żeby sobie przypomnieć wspaniałe chwile mieszkałem na osiedlu Piasta na ulicy warszawskiej przez wiele lat i za każdym razem praktycznie za każdym razem, kiedy miasto choroby bardzo długi spacer chodzę między tymi blokami, gdzie gra w piłkę jest taka wieś podróż do dostęp do prawdy film czarno-biały bo owszem, jeśli w tym czasie miała w uprawie, a historia do Kruka jest historią o mierzeniu się wydaje się, że tę historię napisałem mając prawie 40 lat i to jest taki moment w życiu faceta, kiedy się pasy do tyłu zastanawia się nad tym co zrobiłem kiedyś w życiu czy moje wybory po drodze by dobrać złe czy wyjazd był dobrym pomysłem czy nie i taki jest moment rozliczenia przerzuciłem da bardzo dramatyczną historię facet, który rozlicza się czegoś zupełnie innego, ale punkt jeszcze dokładnie ten sam spojrzenie do tyłu i próba podsumowania czegoś także jest motywacja po prostu był tak zupełnie inna niż Adama Cooka, ale też co dali się zgadzam z tym zdaniem, które powiedziała w czasie znaczy że, gdyby ten bohater wyjechał do Szczecina na pewno nie miał by tych momentów autorefleksji i to nie tylko, dlatego że bierze to przestrzeń akurat Podlasie ma w sobie magię, bo mamy bohatera, który w tej przestrzeni przeżył pewną historię, więc to automatycznie w nim wywołuje potrzebę konfrontacji ze swoimi wyborami nie chce obiecać komuś z Bydgoszczy odpowiedzi na Podlasie nagle najdzie go chęć rozliczenia się życiem tak prawdopodobnie nie będzie, ale zostanie trochę przy tej magii Podlasia Białegostoku mówi, że wychowała się w blokowisku no tam chyba się tu nie było tnie nie było, gdzie one są w tym elemencie tej magii, która też w serialu jest obecna oczywiście były tak jest miastem 300, czyli duży chciałem się świec, więc ten cały klimat magiczną się duchowo znajduje się poza Białymstokiem wie, że zawsze słyszałem o tego typu osobach i nie jestem typem faceta, który korzysta czy wierzy w ten świat, ale dla mnie to jest przepiękna legenda tego miejsca już czy też też ideologizacja tej przestrzeni jestem świadom tego, że piszą Kruka, tworząc silną postać szeptuchy właśnie tej magii mitologie przestrzeń, ale mitologii racja jest po prostu akcentowanie pewnych elementów, które może nie były tak widoczne Podlasie było znane przez lata jako sielsko gość ja Podlasie widzę nie tylko jako sielski, ale również właśnie mroczna i staram się ten mit Podlasie to legenda Podlasia troszkę zmienić, więc jeszcze padające pytania dotyczące tej publiczności, gdzie ona jest to jest na pewno bardziej na prowincji, ale wystarczy zjechać po z Białegostoku 1520 km bardziej na wschód, gdzie zaczynają się drewniane domy z kolorowymi okiennicami i tam naprawdę żyje i to się czuje i spotka się ludzi, którzy w to wierzą, w których część codzienności to jest właśnie szeptuchy działa i pewnego rodzaju magia, czyli można powiedzieć, że to jest takie miejsce, gdzie cywilizacja spotyka się z naturą mówi o tym dlatego, bo o jest taki w kluczowy motyw dla westernu takiego klasycznego też współczesnego historii pogranicza i toteż w Kruku, zwłaszcza w tej drugiej serii widać, że tutaj wchodzą element gatunkowe to nie jest tylko czarny kryminał to nie jest nie wiem jak klangor ostatnio świetne zresztą w Kruku też zdjęcia robił Witold uczynni, które odpowiada za to, że klangor wygląda tak dobrze jak wygląda, ale tam mieliśmy odniesienia do kryminału skandynawskiego tutaj też trochę jest, ale jednak ten wątek życia na pograniczu i mieszania się kultur i życia na styku cywilizacji miasta blokowisk, ale też natury tego co zapomniane szeptuchy i różnych tajemnic jest bardzo widocznej przynajmniej u mnie to były tak jednoznaczne westernowe skojarzenia no stress jeden z moich ulubionych gatunków wychowałam się ostatnie uwielbiam, a Antigi one z Clintem Eastwoodem i na pewno tam podświadomie szedłem w tym kierunku, ale też współczesność jest bardzo racjonalne i bardzo właśnie miejską zorientowana bardzo techniczna składa się obliczyć wymiar rzecz czułem, że jest jakiś powiew świeżości w pójściu właśnie pod prąd w przeniesieniu akcji miejsce, gdzie dziennie racjonalizm jest tym oczywiście króluje tylko nienazwane tajemnicze trochę może nad realistyczne może również tak dużo słów mogliśmy używać około też pogranicze to w ogóle bardzo ciekawe słowo, bo mam wrażenie, że rzetelność troszkę zagalopował zło również seriale, że czystość gatunku też coś co co jest po prostu nudne także łączenie konwencji łączenie gatunków to właśnie pogranicze stylistyczne jest jakimś powiewem świeżości dokoła widać, że właśnie rzeczy klangor z 1 strony powiedziałeś szwedzki kryminał z listopadem powiedział również dramat rodzinny po prostu dramat rodzinny prawda jest to połączenie jest Super interesującej to zdarzenie właśnie gatunków, więc US termin osadzone na magicznym Podlasiu tak to myślę, że to jest dobre nazywanie tego osób gatunku oglądając miałem skojarzenia z kilkoma filmami braci Coen Fargo czy ten kraj dla starych ludzi z filmami Taylora Sheridana czy trudne teksty, które też, mimo że działo się, zwłaszcza drugi sezon no cywilizowanej Kalifornii na przedmieściach Los Angeles, ale jednak też wkraczał na pustynie wkracza do natury, a pierwszej druga seria w ogóle mają jakieś czasem magiczne momenty, zwłaszcza pierwsza tam na południu Stanów widzę te tropy widzę te motywy widzę właśnie pogranicza gatunkowe jak sama określiła też w Kruku uważam, że bardzo mało mamy tego typu seriali chciałby więcej, bo też jestem fanem kina gatunkowego powiedz mi czy były jakieś takie inspiracje wzorce świadome to są po prostu rzeczy, które lubisz oglądać i ona sama jakość wypływają też wpisaniu świadome nie dasz trudno byłoby chyba znaleźć takie bezpośrednie odbicie samego Kruka oczywiście ponury detektyw, który rasa na swoje miejsce miejsce swego dzieciństwa jak najbardziej już klisza, która straci też przełamać różne mniej i elementami nie ma tej świadomości zwracał też rzeczy, które wymieniłeś to są topowe znakomite produkcje uwielbia grać pan to nie jest kraj dla starych ludzi w 1 książkę film czy te gorsze dane to jest znakomity jeden z lepszych stażystów oraz współczesnych naprawdę jego o Hello Hey What Sicario to są świetne produkcje i dokładnie też gdzieś tam dotykają to połączenie współczesnego świata, który zdarza się, że taką naturalnością czy to Meksyku czy właśnie dzikiego Zachodu, gdzie banki wykorzystują ludzi, którzy są pod ścianą, ale miałem w głowie to co powstaje widziałem wtedy już detektywa, który jest jest świetnie napisane nie staram się pieszo jednak napisać coś oryginalnego jest także zawsze jest punkt odniesienia też jestem świadom tego że, że zawsze będę moje seriale mają firmy będą odbijane od tego co się dzieje na świecie i nie tylko w Polsce w ogóle punktem odniesienia dla mnie jest to co się dzieje w Polsce serialu filmie, bo to byłoby wieś patrzenie na szklankę, a przecież dokoła jest ocean dzisiaj widzowie oglądają wszystko i oni nie mają głowy taki właśnie granice geograficzne, że samorządność my ten artykuł potrzeby Polski tylko właśnie wychodzą do detektywa, więc ja nie chciałem korzystać tylko chciałem przekraczać też jestem świadom, że nie wszędzie się do udało, że pewne rzeczy może wyszły za bardzo gatunkowe jeszcze miała miejsce tego, żeby trochę przełamać, ale dziś tam też wyczucie matka przez miasto opowiada jak rysuje postaci też bardzo dużo dało po może trochę o Macieja Pieprzycy reżyserze świetna robota też w serialach najczęściej bywa tak, że jest kilku reżyserów każdy na 12 przecinki albo też zespół scenarzystów całe tutaj mieliście moim zdaniem taki komfort wszystkie scenariusze są twoje wszystkie odcinki wyreżyserował Maciej Pieprzyca wszystkie zdjęcia też koordynował i to pośrednik i kiedy rozmawiałem z Michałem Żurawskim mówił, że on się czuł, jakby nagrywał film fabularny o bardzo długi, że przy tym nie pracowała przy serialu wie, że Michałowi, bo też ten ser jest tak napisane, że poprze długą historią, która powstała 6 godzin, a proces maczkiem tę samą przyjemność to jest też wielkie wyzwanie dla mnie masażysty, ponieważ Maciek jest po prostu świetna stażysta, który został zresztą nagrodzony w Gdyni za najlepszy scenariusz i rozmowa z nim w tekście to jest rozmowa z takim, które doskonale wie, o czym mówi, jeżeli chodzi o tempo akcji, jeżeli chodzi o sposób budowania bohaterów itd. więc to jest inne strony wyzwanie, ale z drugiej strony jego komentarze są bardzo często trafione nawet się z nim zgadzam, ponieważ ja jakoś tam raczej to obraża to jest osobą, która na koniec wchodzi na plan jest osobą, która już doskonale wiedzieć na planie, czego oczekuję aktorów i jaką stylistyka idzie w tej konkretnej scenie, więc i strasznie cieszy, że miał takiego partnera właśnie przypisanie przy przepisywaniu go przepisywania było naprawdę dużo, bo macie też nie jest człowiekiem, który odpuszcza nawet mającym w metrze tylko do ostatniej chwili przez parę miesięcy przepisywała przepisami czas wpisywałem raz zresztą takie powiedzenie, że rating IS Right in, że na tę właśnie to praca polega też się wydaje, że wszystko działa, dlatego że jest bardzo duże zaufanie znaczy, że ja ufam Maćkowiak reżyserowi, że wiem co zrobił widzę jak podchodzi właśnie do tekstu i mamy do niego totalne zaufanie, gdy czuje drugą stronę, nawet jeżeli on wyrzuca pewne rzeczy to nie czuje nigdy, żeby wyrzucał je, ponieważ podważa moje umiejętności pomysły na całość to dlatego, że to jest jakiś element, które z czytam właśnie w tej całości, a wydaje się, że w takim razie, kiedy to jest jednak wizji historii jako całości i właśnie te 1 ciągłości o tym poziomie oraz podaż jak film fabularny, a nie poszczególne fragmenty są ważne tylko w całości ważna to, że zaufanie jest w ogóle jest mentalność branży, żeby z tego jak nie da się zrobić kroku do przodu w momencie, kiedy ja czuję, że coś pode mną chwieje, że po drugiej stronie ma partnera, który minął fanów pozbędzie się właśnie z Zachodem się w skorupie bym się wycofał i by nie wiedział, którą stronę, bo to jest najgorsze taka blokada cholera jasna, czyli potrafi nie potrafię mam tam czy nie jest to wielkość dla mnie reżysera jako Maćka Wieprzyce jest nie tylko między państwa plany, ale również co produkcja, która polega na współpracy z wieloma różnymi ludźmi między nimi ze mną i dość jakieś ciekawe płyty kończąc już 1 zdaniem tylko zapytam czy Michał Żurawski powiedział, że jeszcze nie chcę żegnać się z Krukiem, jakby odcinać się aktor tej roli w swojej głowie tak jakby nie chcę się z niego leczyć, bo ma nadzieję, że jeszcze do niego będzie miał okazję wrócić będzie trzeci sezon myślę, że jest szansa końcówka drugiego jest dosyć otwarta, jeżeli stacja się zdecyduje na trzeci są to myślę, że szansa Super miło mi słyszeć państwa moim gościem był scenarzysta serialu Kruk czarny Woron nie śpi Jakub Korolczuk dziękuję bardzo, a ja nazywam się Radosław Czyż do suszenia
Zwiń «