REKLAMA

Wielka Loża Pandemiczna (KULTURA PO PANDEMII)

OFF Czarek
Data emisji:
2021-07-08 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
59:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj czwartek, a więc wielka loża pandemiczna powiedziałbym nawet więcej dzisiaj mamy wielką loże pandemicznej kultury albo kulturalną pandemiczną albo pandemiczną kulturową, bo dzisiejsi goście związani z różnymi dziedzinami kultury pan prof. Piotr Śliwiński zakład poetyki i krytyki literackiej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu przewodniczący Rozwiń » kapituły poznańskiej nagrody literackiej dzień dobry panie profesorze dzień dobry pani redaktor pan prof. Wojciech Szafrański wydział prawa i administracji Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu przewodniczący przewodniczący także, ale chodziło o to, że jest rzeczoznawcą i ekspertem ministra kultury i dziedzictwa Narodowego do ocen i wycen zabytków w dzień dobry panie profesorze dobry i pan Janusz Marynowski dyrektor orkiestry Sinfonia Varsovia dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu także mamy kulturę na różnych poziomach i pomyśleć, żeby porozmawiać o tym co się stało w czasie pandemii po pandemii i w jaki sposób to wpłynęło na sytuację kultury mamy muzykę mamy literaturę poezję mamy rynek sztuki ochrony zabytków, więc bardzo szerokie spektrum rozpoczynam od pana prof. Wojciecha Szafrańskiego panie profesorze rozmawialiśmy wielokrotnie w programie Owczarek o tym w jaki sposób pandemia trochę zmieniła podejście do rynku sztuki i zastanawia się w tym momencie kiedy, rozglądając się widzę coraz więcej osób bez maseczek właściwie taka namiastka normalności raczej maseczka wydaje się dzisiaj czymś dziwnym, czyli w pewnym sensie wróciliśmy z tą 1,5 roczną wyrwą i patrząc wstecz patrząc w górę patrząc w przód co widzimy co pan widzi trochę się powiedzieć, że ten rynek sztuki był w specyficznej sytuacji w czasie pandemii nawet w niektórych aspektach zastępował pozamykane muzea pozamykane instytucje kultury, bo o, bo jednak było także te duże domy aukcyjne w organizowało się cały czas aukcję co więcej świetnie im szło, a organizacja tych aukcji to wynika wyniki aukcyjne oczywiście wynika z nad nadpłynności pieniądze w tym w tym czasie, ale występował w takim znaczeniu, że jak instytucje kultury zabaw zamykane od wystawy przed aukcyjny można było zwiedzać w reżimie oczywiście w reżimie sanitarnym i te największe domy aukcyjne pokazywał naprawdę ciekawe ciekawe rzeczy od na rynku sztuki pandemia się może być skończyła dzisiaj domy aukcyjne galerie oczywiście również rynek pierwotny o torze są otwarte wszystkie rzeczy można dziś licytować normalnie sali można uczestniczyć rzeczywiście w tym w tym obrocie Gallery innym, ale co co na pewno się co na pewno się zmieniło ja myślę, że wcale nie tak jak wielu przewidywało, że to będzie już, że to takie zmiany, które sama praca absolutnie zmianami nieodwracalnymi nagle przejdziemy wszyscy na tej do tej sfery sfery cyfrowej no bo jednak jest także ta tęsknota za zatem tym elementem tam naturalnym jest tak wielka, że chcemy być być obecni licytować na aukcjach tak chcemy być obecni w instytucjach kultury i chcemy być z tym spotykać się z innymi ludźmi także myślę, że Rze, że tak nie będzie, więc nawet sprzed pandemii były takie postulaty, żeby wrócić do analogowego rynku sztuki do takiego myślenia nie wielkich targów tylko wyłącznie niewielkich galerii czy takie myślenie znowu podstaw, żeby ta relacja ten to ta bliskość była jak naj większa mam nadzieję, że tak się stanie, bo to też będzie dobre dla rynku sztuki, a jeżeli chodzi o średni poziom cen czy w ogóle jakąś powiedziałbym cenową prognozę czy pandemia sprawiła, że rynek sztuki sztuka stała się elementem, który warto inwestować w trudnych czasach albo niepewność co znaczy to jest to jest bardzo różnie w przypadku poszczególnych segmentów rynku sztuki to te wzrosty na rynku aukcyjnym oczywiście były takie będzie nawet w pewnym aspekcie naturalne właśnie z powodu nadpłynności, ale problem podstawowy taki, że bardzo dużo osób, które weszły na rynek sztuki to były osoby niekoniecznie przygotowane do niego, więc można powiedzieć, że część z nich popełnił znaczące błędy nie z punktu widzę nawet tylko 8 inwestorskie, ale przede wszystkim z punktu widzenia takiego myślenia o kupowaniu dobrej dobrej sztuki nagle się bowiem okazało że, że wzrost na niektórych artystów pracę niektórych artystów no to są wzrosty wręcz paradoksalnej i złe bym powiedział czy takie wzrosty na twórczość Olbińskiego erki Sętowskiego powrót takich nazwisk, które w, które kiedyś funkcjonował w takim zbiorowym myśleniu o sztuce nów domy aukcyjne nie są od wychowywania klientów są od sprzedawania dlatego też, jeżeli to takie błędne koło, więc trochę takie myślenie, że ktoś spodziewa się do oceny będą sprzedawały to co jest, a co to nie jest miejsce mamy co nie jest takie takie takie proste, ale jak rozmawiam z przedstawicielami domów aukcyjnych mówiono na nią klient klient istotne my sprzedajemy sztukę my nie wychowujemy w sztuce czy, jeżeli nie Celińskiego bliskiego dostanie już na oczywiście NATO widać po tym, jak wzrost spowodowały automatu czy się taką taką sytuację że, że inne domy aukcyjne też zaczął organizować aukcje właśnie chociażby poświęcone tylko się tym artystom tak samo się sankcjami młodej sztuki pan jak to jest także w czasie pandemii przy tych wzrostach cenowych najmniej z tego skorzystał rynek pierwotny rynek galerii, który w ten sposób wychowuje jednak w sztuce tej bliskości ponad 25 klientów nowych, którzy się wina na rynku tylko 12 trafiło do na rynek pierwotny to zresztą trafił na rynek akcji jesteśmy takim dosyć paradoksalnym miejscu, jeżeli chodzi, o które rynek sztuki pan Janusz Marynowski dyrektor orkiestry Sinfonia Varsovia, który bacznie czujnie przygląda się szeroko rozumianej kategorii muzyki kultury, jakie ma pan obserwację, jeżeli chodzi o to co się działo, ale także to co się będzie działo co się zmieniło coś co się zmieniło, bo zakładam, że jednak się zmieniło myślę tutaj zarówno o pracy np. orkiestry czy o relacji pośredniej za pośredniczący w bezpośredniej pomiędzy słuchaczami widzami orkiestrami, ale także przecież o inwestycjach różnego rodzaju, bo trwa proces budowy nowej siedziby orkiestry Sinfonia Varsovia i myślę, że ten proces nie pozostał obojętny na pandemiczne obostrzenia czy też budżetowe perturbacje w wielu zamkną oczywiście instytucje kultury wielu zamkną sale koncertowe orkiestra Sinfonia Varsovia duży również znana z tego, że wyjeżdża z żegna z połączeń z koncertów na świecie, bo to krzyż przed okresem zamknięcia to było około 90 do 100 koncertów z czego 60 na świecie 3030 w Polsce, więc nagłe zatrzymanie tak z dnia na dzień dla nas zatrzymanie było na ostatniej próbie na próbie generalnej przed naszym urodzinowym koncertem na wspaniały dyrygent przyjechał nie możemy go wykorzystać solista jest nie możemy go wykorzystać w lesie nie ma publiczności, czyli chyba najważniejszego elementu dla dla budowania mózg dla bycia z muzyką oczywiście oprócz tych ewidentnych elementów, które były negatywne jak zatrzymanie niemożliwość pracy możliwość zarobkowania dla muzyków to są rzeczy oczywista, a ja bym chciał powiedzieć paradoksalnie tych plusach o plusach tego wielkiego zatrzymania o plusach takich sytuacji np. skrzypaczką od nas słodkie mówi, że ten czas, kiedy nie musiała się spieszy z przygotowaniem programu koncertu na koncert, a przy 100 koncertach w ciągu roku i przy założeniu, że na każdym koncercie gramy i Chiny program, więc liczba tych symfonii i dużych utworów trzeba przygotować jest przeogromna Jona nagle mają czas mając czas wspaniałe słowa męża mówi ja wróciłam w pewnym sensie to skrzypiec zaczął z powrotem kochać swoją sumę spotykać się tym zupełnie spokojnie jak już innego rodzaju podejścia do zawodu, a to oznacza, że to jest wykorzystywane stąd pana adresem, że dotychczas było za za szybko za dużo, że nie było czasu smakować muzyki tylko to taka trochę nie wiem maszynka do z pewnością z pewnością dla instytucji z pewnością dla orkiestry nie ma siedziby nie ma swojej sali koncertowej nie ma wpływu z tej sali to jest wszystko robią to inaczej buduje się sezon artystyczny my żyjemy z tego, że grałam wiele instytucji kultury ma ten komfort ma ten komfort ma budżet na ich koncertów i jak nie ma koncertów to niemal cały ten budżet danej otrzymał też wynagrodzenia w przypadku akurat zespołu naszego samorządu instytucji kultury tam budżet na utrzymanie instytucji na działanie stałe artystycznego nie jest aż tak duży to daliśmy tutaj Powróćmy do skrzypaczka muzyki muzyki klasycznej, ale także literatury poezji sztuki po informacjach Radia TOK FM informację o godzinie dziesiątej 20 na państwa i moimi gośćmi są pan Janusz Marynowski pan prof. Wojciech Szafrański pan prof. Piotr Cywiński wracamy po informacjach o czary wielka loża pandemiczna pan prof. Piotr Śliwiński pan prof. Wojciech Szafrański pan Janusz Marynowski i może wrócić do tego wątku, bo mam wrażenie, że trochę z powodów oczywiście ograniczeń czasowych trochę nie pozwolił panu dokończyć myśli rozpoczęła przed przerwą tego, że skrzypaczka przed informacjami, że skrzypaczka niejako wraca emocjonalnie do skrzypiec, bo wreszcie ma czas, żeby spotkać z nimi na spokojnie z tych powodów, że gramy olbrzymią liczbę koncert są one 2 w wielki festiwal muzyczny jesteśmy intensywnie zajęć, ale również ten czas myślę, że świadomie każdą muzykowi jak niesamowicie ważne publiczność dla muzyka w tym zagadnieniu w przemieszczaniu się z 1 sali koncertowej do drugiej chyba trochę zapomnieliśmy byliśmy chyba bardziej oddzieleni jako artyści stojący na scenie jakiś chyba mu pomiędzy artystą, a publicznością nagle okazało się, że nie ma publiczności nie możemy wyładować swoich emocji w ciągu kilkunastu miesięcy nie mamy dla kogo nie mamy dla kogo zagrać te wszystkie próby nagrywania utworów w internecie przesyłania do słania czy wytworzenia duetów tria w momencie, kiedy nie wiemy dla kogo nie widzimy publiczność jednak odbiór muzyki jest wtedy chyba na pełniejsze, jeżeli siedzimy jesteśmy w jakiej wspólnocie i ta wspólnota wspólnota wokół piękna w sumie, bo wtedy nie jest istotne czy ktoś wierzy w PiS albo Platforma Obywatelska nie ma zbyt różnic słuchamy to jest naprawdę wspaniałe budowanie wspólnoty wokół piękna budowanie wokół muzyki wtedy jesteśmy naprawdę razem, więc to jest 1 element o element absolutnie tak odczuwanie muzyka muzyk nie jest automatem, jeżeli nie ma tej stymulacji, że nie widzi dla kogo z dla kogo ma zagrać nie widzi tej reakcji publiczności wtedy ta może też uboższa i w sumie z moich obserwacji wynika, że na pewno uboższa i oczywiście opada tak to z pewnością zaraz powie przez pół wcześnie wróci po pandemii, ale może zapewnić, że trzeba budować w sali koncertowej zapytam dodaje to realizację wielu audycji podkreślał, ale proszę państwa wyobraź sobie ludzie wracają ludzie wykupują bilety ludzie pragną tego, żeby słuchać muzyki pragną tego, żeby przejść do muzeum na żywo zobaczyć staną do czy spotkać z wybitnym specjalistą od lipca ratusz chciał zupełnie coś innego zapytać panie dyrektorze, bo rozumiem, że tak jak pan mówił doszliśmy do wniosku, że trochę oddzielał mur, że trochę nie traktowali Szcze publiczności poważnie albo jako ten potrzebny element zastanawiam się już doszliśmy do wniosku, jaką formę, jaki rodzaj rekompensaty przygotowaliście rekompensatą ono rekompensatę jeśli kogoś skrzywdził przestać kojarzyć się na to, że mamy zdolnego ja myślę, że określanie naszej działalności jako krzywdzenia krzywdzenie wzrost analizowanej EUR jak będzie zasilany także mury mody młodych z tego względu że, że być może nie odczuwaliśmy tego aż tak bardzo, że to my jesteśmy dla publiczności czasami wydarzenie, które nas zatrzymuje tu zatrzymuje cały światek jest wirus potrafi nas wzbudzić pewną refleksję jeszcze wrażliwi chyba fakt jesteśmy wrażliwi nie rozumiem, że muzyka na żywo zupełnie czymś innym, że fakt, że mamy naszą przestrzeń zupełnie pusto tylko ludzie przychodzą z psami na spacer po nie ma publiczności to jest jednak zupełnie inna sytuacja dlatego widzimy to sprawnie publiczność widzimy ludzi, którzy zaczynają do nas przychodzi zaraz zaczynamy festiwal Sinfonia was są miastu 2009. ach, 29lipca będzie 21 koncertów każdy wtorek czwartek sobotę niedzielę w końcu murarz senatorzy z cegłami z państwa nie ma żadnego muru otwartość otwartość jest naszym mottem głównym zadaniem nie naszym mottem jest to, że muzyka jest dla wszystkich muzyka musi być dla każdego dlatego sytuacja finansowa słuchacze nie powinna rządzić tym czy słuchacz będzie miał szansę przejścia na końcu czy nie muzyka dla każdego pan prof. Piotr Śliwiński literatura poezja myślę sobie, że na pewnie laik mógłby pomyśleć świetnie mamy jakąś jeśli światową tragedię wydarzenie trudne niespotykany nieoczywiste, więc pisarze zacierają pisarki zaczęli zacierać dłonie mówią hura wreszcie mamy dodatkowy temat, którego się odbicie, które można skomentować obserwować, więc dobra literatura dobra poezja powinna powstawać jak te cegły w mu już zostaw ten ryby byłby to rzeczywiście za ich wszystkich twórców chętnych chyba Hufiec, aczkolwiek w tym ich jak zwykle celnymi prowokacyjnym pytaniu, które pan redaktor zadał tkwi ziarenko zielonego prawdy, dlatego że z 1 strony doświadczenie pandemii to doświadczenie literatury można opisywać z zewnątrz mówiąc nic nie stało wydawnictwa pracowały ukazywały się książki książki były rozsyłane dystrybuowane ludzie się nie zaopatrywali co więcej zostało wydanych sporo książek bardzo interesujących pojawiły pojawiło się sporo debiutu w tych, gdyby tak zostało zapisane zdążyło się zapisać doświadczenie pandemii przyznawano nagrody od pewnego czasu odbywają się festiwale literackie, więc życie literackie, które tak jak w muzyce znacznej mierze polega jednak na spotkaniu się spotykali się autorki autora z publicznością to ważne dla dla autorów ważne ważne dla publiczności to istotnej ciekawe jak się autor prezentuje obok swojej książki albo jak tę książkę przedstawia ją czyta co mówi ludzie potrzebują i widzimy że, że tak się właśnie dzieje toczy się poniekąd Poznań poetów skończył się festiwal Malta, gdzie akcent literacki są jednak zwykle dość mocno obecne zaczyna się wtedy jest ważne, że w ramach ostatniego festiwalu Malta brała udział orkiestra Sinfonia Varsovia tak w programie bez ulokowanym dedykowanym Ryszardowi ukraińskiemu wielkiemu wybitnemu poecie zaczyna się w tej chwili festiwal Miłosza za jakiś czas pojawią się pojawią się kolejne Silesius Angelus et Cetera, więc pozoru się nic nie stało, lecz po pierwsze, pisarzami pisarką na pewno było trudniej dla niektórych to może zupełnie jasno powiedzieć dla niektórych ta możliwość spotykania z publicznością nie tylko symboliczne znaczenie, ale także czysto materialne to jest pewien sposób na na utrzymanie się na powierzchni niektóre wydawnictwa opóźniały ukazywanie się niektórych książek takich, o których myśleli wydawcy, że potrzebna jest promocja efektów jest twarzą twarz bezpośrednim kontakcie, że opis reklama informacja to to za mało, że krytyka nie jest tą publicznością uprzywilejowaną, więc słyszałem takich przypadkach, że książka książka ukazała się ponieważ, ponieważ to zły czas dla dla niej w tej chwili, ale z drugiej strony, gdyby NATO spojrzeć to Niewiem zupełnie nie wiemy co się wydarzyło po pierwsze, dlatego, że od literatury oczekuje się nieobecności tylko interpretacji wyjaśnienia przekazu tych tajemniczych treści, które jednak zdarza się tymczasem, jaki to czas to jest awaria naszego normalnego życia to jest wielki dramat na co dzień bylibyśmy skłonni sądzić raczej awaria o ta epidemia się cofa może nie wróci może Delta nie będzie tego okrutnego oni czasami mówią może nareszcie będzie tak jak w tej chwili, a co zrobić 75 000 ludzi, którzy umarli w tym czasie tak tak jakoś tak tak jakoś zniknęli z naszej świadomości prawda czcimy setkę zabitych w wypadku samolotowym jak najsłuszniej oczywiście winniśmy robić, ale co z tymi tysiącami dziesiątkami tysięcy ludzi, którzy w równie niezawiniony sposób pożegnali się życiem, jakie to skutki moralne, jakie będzie inny odbiór świata czy już czy będzie czy będzie jeszcze kiedykolwiek pewni swego byliśmy jeszcze 1,5 roku temu czy 2 lata temu rzeczy toczą się lepiej czuł gorzej raz pod górkę z Górki raz nam ktoś w tym przeszkadza przeszkadza raz coś w tym pomaga, ale toczą się ku jakiemuś ku jakiemuś lepszemu jutro pewnemu jutro czy na pewno tak czy czyni czy wyjdziemy z tego cali Otóż od literatury bardziej niż czegokolwiek innego oczekuje odpowiedzi na pytanie pytania mogą zostać postawione sensownie literaturze w i przez literaturę przepracowane nie chcę powiedzieć literatura udzieli nam odpowiedzi badaniu od tego jest ale przepracuje ich pozorna banalność tego nie zrobiono tak po filozofii ani teorię humanistyczne te teorie społeczne, które pojawiają się częstotliwością mniej więcej dwumiesięczną prawda są pewnym sposobem na to, żeby zaistnieć na rynku idei na rynku koncepcji dziś toczyć rywalizacja na każdym innym rynku to może zrobić to może zrobić literaturę to oczekiwanie, że coś takiego się w niej stanie, że już się dzieje, że ktoś za chwilę pokaże, że ktoś zmuszone do namysłu nad tym czym uczestniczymy jest jednak bardzo duży by, słuchając pana słów właśnie od tych tysiącach mówimy o Polsce przecież, a przecież na świecie to należy zatrzymają się jednak naszym polskim poletku i ta setka, którzy zginęli w wypadku lotniczym przypomniał mi się wierszy Władysława Łęgi 2 śmierci oczyszczony strach, o czym innym ale, ale w pewnym sensie jest od o o śmierci, która tak, których taka sama jednakowoż inaczej ją celebrujemy rzeczy jest bardzo charakterystyczne sposób celebrowania pamięci bardzo jednak polityczny niepartyjny nie chcę tego przywiązać do jakichkolwiek partii jednak bardzo polityczny charakter tamte śmierć była bardzo bardzo przykro stwierdzić potrzebna wie w jakim sensie ona była spektakularna można było ją wyeksponować można było uczynić wokół niej pewien pewne zdarzenie, które będzie powtarzany aktualizuje dane itd. a ta śmierć jest niepotrzebna, ale 70 jest niepotrzebna chcielibyśmy się pozbyć chcemy się pozbyć, bo chcemy iść na winach prawda do wód chcemy pojechać zarówno zażyć uciech życia tego, więc w związku z tym wszyscy jesteśmy sojusznikami niepamięci coś z sojusznikami z bagatelizowania tak wszyscy się racami tych osieroconych przez nasz brak uwagi przez pamięć czasami ktoś pomyśli świat już nie wróci do dawnej formy już nie będziemy tacy jak byliśmy albo będziemy bardzo egoistycznie albo dla odmiany szalenie ostrożniej troskliwi tacy skupieni na dobrostanie własnego własnego ciała własnego bezpieczeństwa to widać wokół nas prawdę dziś w rozmaity sposób zachowują, jakie strategie wobec tego co się zdarzyło na dalsze dzieje obierają, niemniej przeczuwamy że, że coś się zmieniło na trwałe, ale co naprawdę, jakie to ma skutki, jakie to skutki dla kultury jak kultura usprawiedliwi swoje roszczenia, a kultura musi sprawować swoje roszczenia np. miłością do piękna jak mówił pan dyrektor tak albo pragnieniem posiadania rzeczy pięknych, gdzie to piękno usprawiedliwia pragnienie posiadania właśnie prawna on jest usprawiedliwieniem czegoś co jest niskie, że pragnienie posiadania jest niski, ale piękno to wzniośle to, które musisz się musi uwierzytelnić w moim przekonaniu literatura może nas albo będzie ciekawa uwierzytelnia ją, jakby naszą wrażliwość moralną albo albo przyłączy do do partii pamięć pan prof. Piotr Cywiński pan prof. Wojciech Szafrański dyrektor Janusz Marynowski wielka loża pandemiczna informację o godzinie dziesiąty 40 po informacjach wracamy po wcale to jest wielka loża pandemiczna dyrektor Janusz Marynowski pan prof. Wojciech Szafrański pan prof. Piotr Śliwiński rozmawiamy o kulturze w pandemii kultury o kulturze po pandemii zostawia się też nad miejscem kultury, bo pan prof. Piotr Simiński tak pięknie kulturze mówił przed informacjami, ale zastanawiam się czy ta pandemia także pokazała czym kultura jest jak ona się plasuje na podium w pewnym sensie na na na liście rzeczy ważnych, bo czy czy plasuje się przed czy po papierze toaletowym będę miał nam powiedziała Perry Perry bardzo bardzo krótko parę ważnych duży artysta spraw, a mianowicie, że niewątpliwie pewnych warunkach najbardziej potrzebnych jest nam piekarz ktoś, kto dostarczy nam podstawowych środków pod opiekę rozumie się, że artysta właśnie piekarz piekarz tak wtedy, kiedy zostaliśmy zamknięci w domach musieliśmy ufać w to, że idąc do osiedlowego najbliższego jakiekolwiek sklepiku kupić chleb kupimy parę innych rzeczy, które są niewątpliwie ich miłość nauczyła pierwszy leczy się właśnie się nauczyła piec chleb to niewiele się nauczył grać na instrumentalne siadam na względzie rolę w sklepie musieli kupić mąkę, żeby zapewne, choć być może niektórzy nauczyli się wyrabiać i ją, ale z drugiej strony powtarzam tak jest to są sytuacje agresywne jak pan redaktor na początku stwierdził w sytuacjach ofensywnych jeśli nie mamy pewnej wiary można może to być wiara religijna niewątpliwie, ale oni coraz trudniej z rozmaitych względów coraz trudniej rzucić się bez jakiejkolwiek refleksji w ten w ten rodzaj powierzyć ten temu rodzajowi emocji to szukamy znaczeń projekt, kto nami ma dostarczyć ktoś, kto posiada pulę piekę znaczy piekarz posiada markę i chleb natomiast ubaw cha jest coś co jest zdolne sprostać pandemii w zupełnie to szczęśliwie dyrektor Janusz Marynowski, zanim pójdziemy do le bierze prysznica pod prysznicem śpiewamy, więc okazuje się, że muzyka jednak jest bardzo istotna w życiu człowieka jednak muzyka jest w moim odczuciu najbardziej uniwersalnymi panie rektorze przepraszam w wtrąca się od razu, dlatego że oczywiście chodzi o to, żebyśmy z tego konia zeszli no bo mnie się wydaje, że pandemia pokazała, że kultura jest mało ważne, że artyści są mało ważni, że takie pojawiły się środki nie wiem dla pielęgniarek podwyżki propozycje tak jak pojawiło się i po powstała lista zawodów, które negocjujemy to artyści mówili zaraz wszyscy zapomnieli dyrektorzy instytucji nie mówię to Pański, bo nie wiem, ale nie wiem tylko operowych, jeżeli przykro nam nie będzie śpiewali, ale nie dostanie za to kasy już nie interesuje nas jak się co się z nami stanie i wołać, gdyż pojawiły pieniądze dla kultury w Polsce okazało się, że zaraz zaraz ale, ale on się pojawił dość późno oczywiście może sobie mówić, że muzyka jest ważna, ale ja pytam o rzeczywistość ani nasze wyobrażenie rzeczywistości oczywiście bardzo skomplikowana, ale myślę że, że artysta artysta muzyk to nie tylko osoba, która oblicza wpływy z kolejnych koncertów i myślę, że ten czas pandemii szalenie ukazał każdemu z nas artyście, że mamy jednak jakąś odpowiedzialność wobec słuchacza i to jest to jest wspaniałe, bo ta większa jest o wiele większa świadomość, że idziemy grać koncerty nie gramy kolejnego koncertu, jaki wspaniałej sali koncertowej, ale może idziemy do naszych sąsiadów do szkoły dla dzieci z niepełnosprawnościami umysłowymi gramy dla tych dzieci, które genialnie słuchają legendami i nagle zaraz po pandemii tuż przed pandemią nagle takie dziecko, kto słucha z uwagą koncertu wstaje ma 8 lat mówi już wszystko rozumiem duet to jest taka harmonia razem nie trzeba przeczytać, ale wystarczy usłyszelibyśmy absolutnie się ruszyć wydają się, że to jest dowód wprost na to jak bardzo potrzebuje muzyki jak jak bardzo nie ma tego niebezpieczeństwa, że po pandemii to są powody finansowe czynnych jest ciśnienie wróci to nie odbył z nami to średnio będzie to pytanie pytam co społeczne postrzeganie kultury czy czy czy czuł pan, że pośród, gdyby tej Pogoni za papierem toaletowym, który zniknął Pogoni właśnie za chlebem była także Pogoń za kulturą ludziom domagamy się więcej koncertów bez koncertów nie przetrwamy tej pandemii i to absolutnie odczuwa wiele osób mówiło sygnalizował, kiedy zaczniecie znowu grać, ale można usłyszeć sami tego potrzebują Wojciech Szafrański tylko czy to blizny czy aby te same osoby, które wcześniej po prostu cały czas z były u was czy też to był całkowicie inne są jasne, że mam trochę inne wyobrażenie tej tej sytuacji myślę też o kulturze ją o finansach i tak miał zbudować taki gigantyczny teatr i w każdym na każdej sali tego teatru rozgrywał się taki spektakl zawsze na deskach byłaby ekonomia, która walczy z naj walczy z kulturą zobaczymy ile ludzi przyjdzie na aspektach, żeby obejrzeć tę walkę później walczy ekonomia służbą zdrowia walczy ekonomia z transportem walczy z edukacją najlepszy okazał się na tej sali, żeby zobaczyć jak jest prawda o tym styku kultury ekonomii finansowaniu tak by na tej sali, gdzie wszyscy chcieli oglądać tą walkę ekonomi kulturą byłyby było bardzo dużo pustych miejsc nie uzupełnienie też większość ludzi przyszło na części obejrzeć tę walkę kultury ekonomia niższa natury rzeczy myślenia o tym, jaki będą miały drogi jakim, jaką wagę ludzie wiedzą, że walka jak się kończy walkę ekonomiczną służbą zdrowia w Ostródzie to wiedzą no nie pójdą na rzeczy banalne prawda rozstrzygnięte wielokrotnie za ich życie jedyne jedynie ten spektakl profesorze czeka przepraszam to schorzenia czy Formuły pytanie nie wiem czy panowie pamiętają filmy np. prób otwarcia dyskotek by byli tacy przedsiębiorcy, którzy przepraszam te przepisy nie są wystarczające my otwieramy dyskotek i pojawiła się policja sanepid prokuratura było wiele wiele lokali, dlaczego było zapotrzebowanie tak i często właściciele mówili to ja mogę sobie zapłacić kary i iść do sądu, ale ludzie przyjdą nie przypominam sobie proszę je skorygować otwartych księgarni otwartych instytucji kultury sal koncertowych oper dlatego, bo jest zapotrzebowanie ludzie stają domagają się nie da się uczestniczyć w imprezie klubowej online, gdzie ile dobrze, ale ja mam wrażenie chyba impreza klubowa online to impreza, ale natomiast, ale nie da się też Wieczorek z rodzaju, bo tego mamy płyty uważam, że do tak tak, ale mnóstwo takich rzeczy się działo działo online właśnie prawda bardzo dużo to był substytut to właśnie potwierdzenie wstyd jesteśmy totalnie niepotrzebnie, więc słuszne substytut, który by przekonać, że świece z oczywistych potrzeb nie nieprawda jesteśmy tak z wami jak możemy z wami być prawda to możliwe to wywrzeć jeszcze 3 pierwsze właściciele klubu nocnego nie jest w stanie zaoferować choćby błahego zamiennika prawda swoje swoje usługi swojej swoje oferty tam trzeba po prostu być cieleśnie należy być należeli do miana, bo nie ma żadnego pierwiastka duchowego, który może wywołać różne kary, jeżeli błahym zamiennikiem jest 15 czy 60 muzyków grających z domu to jest ta sama jakość to co nam jest mniej niż to jest ta sama jakoś przecież tam redaktor przecież przed chwilą to jest błahym błahe zamienić to nic więcej, ale to jest moim zdaniem, a należny, a ja ze spychacza, jeżeli chce pani dyrektor, jeżeli muzyk uznaje, że ja mam przeżyć to samo przy przy tym zamienników co w sali koncertowej wydaje się, że w ogóle nie ma takiej właśnie jest obrażony jeszcze oprócz obrażony tym graniem online, ale nie zna muzykę, gdyby stwierdzić czy był przekonany, że identyczne przeżycie właśnie powtarzam, że to w ogóle nie jest to samo to leży od siebie bardzo daleko na pytanie, dlaczego zobaczyliśmy otwarte dyskoteki nie zobaczyliśmy otwartych wrót do Sinfonia Varsovia koncert na żywo z tego powodu poczucie odpowiedzialności my jesteśmy odpowiedzialni za to, że ktoś przecież u nas nie zaważy jestem odpowiedzialny za to, że muzyk, który przyjdzie nie zadaliście kolegi, więc jeżeli są jakieś przepisy, które wydają nam się dziś są tymi przepisami nawet, że należy trzeba zamknąć, żeby jak utrzymuje przepis od władz miasta władze miasta dostają przepis wyżej zamknięte instytucje kultury nie mogę podjąć sam decyzji otwieram, bo stoi 100 osób nasze bramy i słuchać muzyki na żywo, więc nie dlatego nie graliśmy, bo uznaliśmy, że to jest istotne nieważne, bo robimy miny słuchaczy tylko z poczucia odpowiedzialności, bo budujemy wspólnotę, bo ci ludzie chcemy, żeby do nas później wróciłam prof. Wojciech Szafrański przy wyrzekł się wrócić do tego wątku rzeczywiście tak świetnie, że to rzeczywiście takie rezultaty wyprawie element kultury by tak rzeczywiście było to tak się okazało, że ten na liście polityków kultura byłaby bardzo wysoko, bo jeżeli ona wzbudza takie tak bardzo chcemy tak bardzo chcemy to na pewno politycy kierują tym, czego chcę oczy chcemy słuchać jak i dlaczego teraz panowie bez względu na partię polityczną bez względu na cokolwiek na ile rzeczywiście w tych programach w tym myśleniu o kulturze jest to jak mówił priorytet już nie drugie miejsce trzecie czwarte piąte dziesiąte tylko na ile to jest dziś naprawdę nawroty, ale papierek lakmusowy to właśnie to pokazuje, że te sale w tym wyimaginowanym teatrze to tam nie przyszli wsi ludzie taką walkę ja wiem, że profesorowi myślę o innej rzeczy zobaczyć taki spektakl w ogóle tak, ale bardziej to jest także, że nie przyszli ludzie przyszli mnie się też politycy powiedzieli nie znajdziemy tam, żeby zobaczyć, jaka reakcja widowni na to jak walczą jak walczyć by służba zdrowia i ekonomia albo jak walczy o edukację ekonomia tak to prawie wszystkich do trakty profesor, że podczas żadnej z ostatnich kampanii wyborczej nie widziałem polityka z książką należy za czasami Ali ze skrzypcami ani na koncercie Śliża obrazy mają, więc rodzi na imprezy Marcel pechowe prawda rozmaite wydarzenia, które wydają się im społecznie społecznie nośne natomiast kultura społecznie nośne, ale polityka to jest jednak stwarzanie faktów jeśli mam do polityki pretensje to jedna z nich dotyczy tego kultu prostego prostego człowieka podobnie do mediów, które mówią o szarym zwykłym przeciętnym odbiorcy im dłużej jak mówią tym ten odbiorca staje się bardziej szary zwykły przeciętny, bo w każdym profesor słucha np. Radia TOK FM jak słucha czuje się pan bardziej szary zwykły przeciętny ja miałbym powiedzieć w radiu TOK FM słuchałem Radia TOK FM czuje się szary przeciętny tak bardzo proszę czuje się w Boga Sony po prostu z każdym dniem z każdym dniem bogaczy rzecz jasna, ale to to musimy sobie uświadomić jego strony się co by się stało, gdyby pojawił się jakiś polityk, który nie wstydziły się tego, że czyta książki albo bywa na koncertach przyjęły tak naprawdę straszny ze zaszkodzi, ale nie dałoby się odwrócić tego trendu polegającego na tym, że polityk ma być tak jak my tylko trochę bardziej cwany ale, ponieważ jest trochę bardziej cwany bez niego wprawdzie wybierzemy pani jednak od nas bardziej cwany, ale będziemy go mniejsze nowa, ponieważ jest pan czy nie dałoby się tego udziału organy to, że uważamy, że nie dałoby się nie za to emerytek by ten zamiast takiego Trumpa różnica stylistyczna jest gołym okiem widoczne, ale bywa na koncertach, ale mówi inaczej mówi profesora drogę mieszając, kiedy tak dalej Chanel z innej obaj zbliżamy jabłka pomarańcze, a propos polityków ja na koncertach orkiestry Sinfonia Varsovia bardzo często widuje jednego z polityków z polityków pewnej partii nazwiemy jej salon powiedziałbym jest stopniem pan się zgodzić na panie dyrektorze i wiem czuję, że robi to, dlatego że uwielbia muzykę, że to sprawia przyjemność sąd przyzna się do tego nie wykorzystuje tego politycznie, więc zakładam, że robi to dla przyjemności tak, ale bardziej chodzi o to, że ze względu na to dobrze to powrócić do tego wątku to takie mam wrażenie trochę myślenie życzeniowe pana dyrektora Janusza tarnowskiego pana prof. Piotra Śliwińskiego Francja może bardziej bard reali bardziej realne podejście rola nowych regulacji Polacy muszą się podzielić nawet przy prof. Wojciech Szafrański prof. Piotr Śliwiński dyrektor Janusz Marynowski informację o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do wielkiej loży pandemicznej wcale wielka loża pandemiczna kulturowo pandemiczna pandemiczną kulturowa pan Janusz Marynowski dyrektor orkiestry Sinfonia Varsovia pan prof. Wojciech Szafrański wydział prawa i administracji Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu pan prof. Piotr Cywiński literaturoznawca także Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu utopia kontra Niewiem rzeczywistość senne marzenia kontra Jawa romantyzm kontra pozytywizm efekt newsy kontra newsy senne marzenia przez wiele lat, który rozpoczyna nasze senne marzenia orkiestry Sinfonia Varsovia wreszcie mieć przestrzeń by wreszcie mieć salę koncertową oczywiście nie tylko dla nas źle coś dla mieszkańców oczywiście mówimy w okresie pandemii są innego rodzaju potrzeby władze nie daje 5 kultura ita nie powinno dawać tak nie, ale naprawdę wielkim szacunkiem patrzę na władze, które mówią mimo ciężkiej sytuacji mimo inflacji mimo tak olbrzymich problemów mimo aż tak wielu potrzeb różnego rodzaju dalej utrzymujemy musimy zareagowała władza nie ma pieniędzy ma dyrygować, ale bardzo ceniona za władza podejmuje decyzję już za 1 tej zmianie co jest otrzymana decyzja o tym, żeby zbudować nową salę koncertową mając świadomość one zbudowanymi w centrum miasta tam się wszystko dzieje tylko się po drugiej stronie Wisły tam, gdzie nie ma prawie nic zbudujemy to nowe miejsca dla kogo budujemy nie dla 70 muzyków orkiestry Sinfonia Varsovia budujemy to dla jak nie budujemy dla mieszkańców nie ma rzeczy dla siebie, bo nasze człowieczeństwo siedziby bezpieczeństwo zatrudnienia absurd sąsiadka zawita właśnie przede wszystkim budowanie bezpieczeństwa dla siebie Absolut absolutnie nie budujemy miejsca dla słuchaczy i tym bardziej istota złocone Zobacz co sprawdza to ja pojawię to proszę słuchać o dofinansowanie i powiedzieć nie chcemy pieniędzy od miasta nie chcemy pieniędzy od państwa będziemy finansowani przez słuchaczy sprawdza chyba nie istnieje taki model w Polsce zostaną wymogi dotyczące wypowiadać powiem ja mówię tylko o tym, że przy tej całej złej sytuacji finansowej to mówimy, że kultura istota jest nie tylko mówi o tym, że mam szacunek do władz, że mimo wszystkich problemów podtrzymuje decyzję o wydatkowaniu dosyć dużych pieniędzy na to, żeby ta nowa sala koncertowa postaw być może dostaną jednak ma świadomość ufa nie ufa pan publiczność liczono, że wsparła gość ma może rozważać ma świadomość, że skończy ta pandemia jednak wszyscy będą chcieli wrócić do sal koncertowych i zbudowanie wzbogacenie społeczeństwa o to, o czym chyba najszybszy wzbogacimy muzyką literaturą myślę, że wzbogacimy jednak twardą walutą pan prof. Wojciech Szafrański w widzę pan redaktor pije takie badania, które kiedyś było prowadzone czy o uczestnictwie w kulturze, ale uczestniczenie w takim znaczeniu ile osób przyjdzie na koncert ile osób 2 wystawy tak daje tylko ile osób będzie w stanie wydatkować utrzymywać tę instytucję to jest takie oczy model klasyczny anglosaski mówił kiedyś to taki 33× 13, czyli 13 środków na film na funkcjonowanie instytucji no to jest państwo dotacyjne tegoż powiedzieli 13 to jest z tego co robisz 13 to jest z różnych typu sponsoring, ale z drugiej strony jak dziś staram się spojrzeć też przychylnym okiem na pana dyrektora Warszawskiego jednak jest także w 2 w ogóle jesteśmy ubogim społeczeństwem nie mówi to o ubóstwie o charakterze kulturalnym absolutnie tylko, bo ubogim jeszcze nie dojrzałem do tego, żeby zbudować taki model, żeby ta 13 dodatkowo to rzeczywiście mogą pochodzić od jakiegoś sponsoringu w finansowania itd. to jest cały czas uda natomiast jest też druga straszna rzecz, że instytucje kultury to jest tak jest przywiązują się do systemu dotacyjnego tak to prawda to to jest także się przywiązują do tego systemu dotacyjnego, ale tutaj zmian w ramach poszczególnych no tych tych rąk kultury i nóg jest różne inaczej postępują postępują zmiany ja mam takie doświadczenia, że chodzi o o o tom o ten fragment kultury, który reprezentuje dyrektor jednostki Niewiem czy tutaj rzeczywiście osiemdziesiątym dziewiątym wielki skok, ale my się w kategoriach liberalizacji takich tam dziwnych rzeczy tylko tego, że to, że także tutaj będziemy kreatywni z tych kreatywnych rzeczy powstaną pieniądze i tak daje tylko czy w ogóle gigantyczna zmiana szczęśliwie jesteśmy w takiej sytuacji, że jesteśmy rozpieszczeni dotacją nasza dotacja właściwie w znikomej części w sobie zawiera fundusze na to, że prowadzi działalność artystyczną mamy pieniądze na utrzymanie instytucji na wynagrodzenia zasadnicze opłacenie prądu dalej, ale na organizowanie koncertów tych pieniędzy bardzo mi pozostaje, więc my nie jesteśmy my nie jesteśmy bezpieczni sytuacją my musimy codziennie szukać pieniędzy codziennie musimy tak negocjować z kontrahentami, żeby przynajmniej dany projekt się zerową już nie mówimy o jakiś zyska specjalnych nie trzeba zapłacić muzyką trzeba zapłacić wszystkim zaangażowanym osobom, ale też są różne sytuacje, bo jest instytucją, która ma budżet ma budżet na wszystko wtedy w okresie pandemii jednego z sytuacji, bo Boniek koncertów ma te pieniądze i wręcz może coś z nim z niego zrobić my jesteśmy trochę innej sytuacji w okresie pandemii w wiele będzie skomplikowany muzycznie koncert nie dostaje pieniędzy też też chciałbym, żeby mój dom sfinansowali podatnicy tak jak dziś jest uniwersalny dom Polska ja ja jednak profesor wiary trawę dyrektor ten budynek wiadomo fantastyczny fantastyczny projekt będzie wartością miasta wartością Warszawy taką wizualną optyczną architektoniczną to co, ale zaraz powiemy, że plan brzmienia wdowa była wyłącznie gierkowskie bloki, bo to jest tanie szybkie o sprawcę tej drodze te i tak powinniśmy rozczarowanie Dzikowskiej bloki są w cenie okej dobrze ceny poszły znaczy być może to jest właśnie odpowiedź na wniosek gierkowskie to jest mówiąc to rzeczywiście w czasie powstawania skoczyć wielkiego prądu co jest wprost pod pan redaktor jeździ tak nałogowo do Florencji czy po to, by się przekonać jak niepotrzebna była kultura w rozwoju tego miasta i kraju czy warto zachwycać się propozycjami, które tam duże pytanie czy pan odpowiedzieć też kultura, która powstała za prywatne pieniądze prywatne pieniądze, ale otwarcie możemy zakwestionować każde pismo CBA ona nie była dotowana przez podatnika glony te pieniądze nie zmieni nie wzięły się z wygranej w lot to o owego czasu tylko pewnych stosunków ekonomicznych, które możemy, ale zbierać kawałki powiedzieć co prywatne jest grunt to wtedy było prywatnym gruncie rzeczy jest ekwiwalentem tego co dzisiaj publicznie nie może to być nadużycie, ale zwyczajne kłamstwa, a tak rozumiem, chociaż nie rozumiem natomiast z tych, więc po pierwsze to jest jakaś zdobycz po drugie, niż zdaje, że jeśli rozumiem dobrze Filharmonii siedzibie orkiestry, które będzie jakaś taka przestrzeń otwarta na miasto będzie dostępna dla ludzi bez względu na to czy mają sakiewkę wypełnioną pieniędzmi czy czy nie to wówczas trzeba zrozumieć takie instytucje kultury są laboratorium pewnych innych relacji społecznych zderzyłem się kiedyś widzieć w stanach fabrykę wielkiego wytwórcy traktorów w tym niesłychanie zachwyconych prawda, dlatego że tam biura wchodziły ogrody tam odbywała bardzo realna praca ale, ale bardzo zarazem wydawała się skorelowana z naturą było mnóstwo dzieł sztuki, które wisiały w korytarzach lat z czego to się wzięło jak sądzicie, dlaczego te inne relacje ludzkie próbowały w tej architekturze znaleźć dla siebie miejsce, dlaczego traktowano myślenie kreowanie w sferze techniki biznesu w taki właśnie sposób zamiast tłoczyć zamiast tłamsić zgnieść tak wykorzystać do cna pewne wzorce obecnie one w kulturze architekturze muzyce, które powtarzam te dziedziny są laboratorium pewnych relacji społecznych dlatego są tak istotne, gdybyśmy się ich pozbawili żylibyśmy w strasznym świecie jeśli nasze społeczeństwo nie zawsze zachwyca to muszę powiedzieć nie z nadmiaru kult szybko niedostatku kultury profesorze społeczeństwo, które najbardziej w Europie wzajemnie sobie nie ufa panie profesorze to wychodziło częściej do hiperboli czytało więcej tomików poezji zachwycało panie profesorze z nami ulubionych autorów pana profesora byłoby inne panie pielęgniarza zimy we własnym interesie proces informowania pieniędzy działają tam informacji bez bez zaufania nie ma biznesu panie prezesie panie profesorze przepraszam, że zapewni się, na który udziela zaufania tak jak mówił jak mawia profesor wartość wszystko można powiedzieć trzeba udowodnić rozumie, że pan rzuca te słowa tak w przestrzeń, bo nie jest w stanie udowodnić, ale prowadzi redaktorze to jest całkiem oferty co pan w tej chwili zrobiłby zbliża się przerwa rozumiem, że pan sekretarz rady pan swój czas informację za chwilę o godzinie 1120 pan dyrektor Janusz Marynowski pan prof. Piotr Śliwiński pan prof. Wojciech Szafrański po czasie wielka loża pandemiczna kultura dzisiaj na tapecie pan prof. Wojciech Szafrański dyrektor Janusz Marynowski pan prof. Piotr Cywiński, proszę bardzo, profesorze chodzi o to, że można opowiedzieć każdą rzecz zresztą żyjemy w świecie, gdzie każdy czuje, że ma prawo wiedzieć wszystko no ale pewnych IT uważa to media się doradzi jak pary profesora zresztą za prawdę niewiele pozwoli pan panie redaktorze, że tak, ale zasady każdy może powiedzieć wszystko odniosły również do pana redaktora dobrze by jak ja jak jestem liderem tej grupy tak, ale odnosi się do pana słów, bo oczywiście panie profesorem, a ja jestem jakimś nie tylko profesor redaktorze to jest zaledwie cień rozumiem szansę na sukces panie profesorze rozumiem chciał po prostu dopytać o jakiś dowody na to, że świat bez czy też społeczeństwo kraj bez Filharmonii bez tego ludzie chodzą to w jaki sposób negatywnie wpływa nie wiem na poziomie mierzalne takie, żebym mógł się do tego odnieść wspomniał pan stany Zjednoczone no naprawdę tu też podtytuł pana dr Janusza tarnowskiego stany Zjednoczone, gdzie te instytucje kultury muzycy instytucję sztuki muzea kolekcje tak są uważane za najlepszy na świecie albo jedno z najlepszych na świecie, a to są pieniądze prywatne to jest prywatna część widziałem stanowe uniwersytety, które mają całkiem dobre galerie wielkie sale koncertowe jasne chciał zapytać też o to pan Wojciech formacja branże, które ludzi dochody osób, które dowody jakieś my sobie wyobrażamy Amerykę jako takiej kraj rządzony przez siły pieniądza nic więcej Otóż to niezupełnie prawda komunalne biblioteki w małych miejscowościach kluby piszących ludzi wielkich miejscowościach rozmaite wsparcie idące od samorządów to są wszystko rzecz niebagatelna nie jest prawdą, że kultura jest obecna wyłącznie na prywatnych wielkich korporacyjnych oczywiście wspaniałych uniwersytetach na uniwersytetach publicznych uniwersytetach stad stanowi widziałem więcej troski o kulturę niż w wielu miejscach, ale to nie pytania troskę panie profesorze ja planuję rzeczywistości odniosę się zmieniała rzeczywistość koncerty na niedużym prowincjonalnym Uniwersytecie wielkie spotkanie z pisarzami na w takim miejscu itd. Otóż myślenia Ameryce jako kraju, który mimo braku ambicji aspiracji kulturalnych wybił się na potęgę ekonomiczną militarną naukową całkowicie błędną Otóż on wybił właśnie, dlatego że miał w najszerszym znaczeniu bardzo silną kulturową podstawę, a nie doznali podatki proszę o wysokie podatki nie miał wysokich podań 52% są nieduże podatki noc, ale co z tego wynika to znaczy, że to bogactwo wyniknęło z wysokich podatków tak tak to chcę pracować no i powinno wyniknąć z wypowiedzi odnosi rany 9 Dąbrowica chcę powiedzieć o czymś innym ten to planu gotowa ten schemat tak fundament kultury amerykańskiej i amerykańskiego sukcesu jednak schematem protestanckim opartym na pewnych zasadach, jeżeli ostatnie podkreślają dla mnie niezmiernie istotne jest właśnie ten moment wzajemnego zaufania bez, których nie da się bez tego nie da się rozwijać biznesu tras z czego mamy czerpać wartości, które budują nas to zaufanie, które zamienią społeczność zbiorowisko we wspólnotę bez czego powtarzam nie ma interesu prof. Wojciech Szafrański zastanawia się tutaj padło tak jest takie zdanie kultura, budując wartości, a ja raczej patrzeć także zmieniająca myślenie, czyli to to to jest raczej w tym kierunku tak, bo może może go możemy tak targach jako jako zmieniająca myślenie rzeczywiście i tutaj tak jestem dosyć paradoksalne, bo w tej związani w sumie kultura dyskutujemy o kulturze czy tak powinno być to pan redaktor powinien zaprosić całkowicie ludzi związanych tak Maria to już jest tego widać trochę, ale całkowicie takich tak jest, żeby podyskutować też o kulturze z inną mamy jakieś związki widzimy jakieś takie elementy widzimy pozytywy przede wszystkim w najbardziej chyba jednak pan dyrektor wnioski, ale jest dyrektorem instytucji kultury, więc w kontrakcie ma musi opowiadać takie rzeczy widzi 2 rzeczy z 1 strony walka z organizatorem nie wiem czy to jest walka czy nie, ale wielu wielu wielu wielu organizator instytucji, które na to nie ma, a być może wasz akurat w przypadku pana dyrektora wielu jest i to nie chodzi o to, że na siedzibę czy na bieżącą działalność, ale widzę w instytucjach kultury organizatorem są też także samorządy czy tam jest szansa np. na środki na zakup Nina na zakupy do kolekcji tak na 15%, które trzeba dołożyć nawet w tym systemie dotacyjnym, jeżeli chodzi o zakup do kolekcji to to mówiło się może musimy poprawnie może to będzie także trzeba dokładać także na to tak, ale wiemy doskonale, że zator Przytockiego działalności trochę być może nawet o festiwali za co tych instytucji kultury, bo trochę tak jest to można łatwo pisać później taką stabilizację kultury wciąż jest dobra zła nie mnie oceniać tak absolutnie nie traktuje kulturę właśnie taki taki sposób dla mnie to jest istotne to się z wniosku, że to, że ludzie rzeczywiście wybierają sobie bardzo różne elementy już niema tego co osiedla mówią kultura wysoka kultura niska, że nie ma takich podziałów, że to jest wybieram sobie to to to tamto to jest siła kultury i zmienia nasze myślenie mimo wszystko dziękuję ci przychodzi nam by przychodzi pan prezes powoli znoszą zwolnienie z chmur Witaj postawił od razu na dzień dobry witam dyrektor Marynowski brzmi to idealistycznie czyli, czyli nie praktycznie bez szans beznadziejnie pan redaktor fenomen jest też tak po 1 stronie utopia po drugiej stronie, że rzeczywistość po 1 stronie dali po drugiej stronie jest zdrowy rozsądek rozpoznanie rzeczywistości tak dalej tak dalej Otóż musi być tak na szczęście tak dla tego, ale żebyśmy, ale nasze pieniądze idealizm nasze pieniądze, gdybyśmy rządzili wyłącznie realizmem to nie mielibyśmy żadnych pieniędzy dziękuję to zupełnie serio nie mielibyśmy żadnych pieniędzy nikt przytomny nie zakłada Microsoft ta w gra przecież ci, ale pani prawną z Doliny Krzemowej to byli szaleńcy nieprawda teraz 8 jajek, które powtarza pan ten mit proszę ci szaleńcy w cudzysłowie mieli świetny rodzice, którzy mieli świetne Cohna, którzy mieli niektórzy nie mieli no nie musieli mieć tak orzekł dziś po co nie po pomysły, bo po pomysł z stworzyli pomysły, które były stworzone przez kogoś innego właśnie tego mówi pan opowiada po powiela pan mit, który nieprawdziwy nie jestem pewien mogą, więc właściwie musielibyśmy te reguluje wszystko można powiedzieć, ale trzeba udowodnić pani profesorze musielibyśmy rozebrać na kawałki tak odnieść, ale został zebrany wielokrotnie dobra to myśmy chronologii popatrzmy na to inaczej ktoś, kto może się dorobić na 2 grafika nie chcemy trzeci no to jakoś tak powiedział tak ktoś może to miał księgarni internetowej poszło niekoniecznie chce podbijać kosmos na wchodzi mi o to, że pewnego rodzaju idealizm wizyjną ość szaleństwo tak jest niezbędne w każdej zamówi, ale za publiczne pień, ale trochę to jest trochę naszą jakich pieniądzach chwalić, ale drugi medal mówi trochę tak niestety, że łatwo nam się mówi przy takim stole teraz wyobraźmy sobie, że pan redaktor Siczka został ministrem kultury pan dyrektor Marynowski został ministrem kultury i pan w różnym czasie oczywiście pan prof. Śliwiński rynku, ale proszę razem i teraz też we pierwsza decyzja zmieniające świat pan prof. Piotr Cywiński pierwsza decyzja pana ministra kultury po pierwsze, bym całą pewnością próbował odzyskać wiarygodność to bardzo bardzo własną instytucję co jest oczywiście bardzo bardzo trudne fragmencie kultury się skupić profesor, ale prawdziwym sprawiedliwie, czyli literatura po prostu chce już tak oczywiście aparatura no i przy okazji parę innych rzeczy, ale na konkrety konkrety DC konkretne daty po powtarza niezwykle istotne jest to, żeby pieniądze ze względu na to ile jest sposób uczniowie wiarygodne tak nie budzący wielki sprzeciwu nie budzący poczucie, że co się dzieje dla dla celów trwać będzie w prywatnej także dzielić to jest tańców grał pan dyrektor Janusz Marynowski pierwsza decyzja mam z złożono zbliżoną absolutnie potrzeba odbudowę zaufania dlatego należy je i zaufanie instytucji, ale odbiór jest częścią analizy ministrem jest pan minister panie dyrektorze został pan minister pierwsza decyzja i ich dlatego zaczynam podejmować decyzje już wiemy jak ją przejrzyste jak hotele będą konkrety, ale tam konkretne dyrektor Przemyśla panie dyrektorze odpowiedź zastępcy audycję kiedykolwiek zbyt zaproszony czy ludzie kultury chcieliby zmian, ale nie bardzo wiedzą, jakie zmiany powinny oczywiście szybkie wnioski szybkie wnioski, że tak szybkie konkluzje tak dzieje się świat kultury od tego, żeby stawiać opór w zbyt szybko wyciąga wnioskom zupełnie serio tak to nikt, ale czasem może lat mieli się na przemyślenie tego od osiemdziesiątego dziewiątego roku coś nadzwyczajnego będą oczekiwali takiej czy ktoś dobry werdykt, że w sprawie w sprawie kultury czy też debliści życzy oczekiwał, że 30 parę lat dla ludzi wyjątkowych wybitnych ludzi kultury to wystarczająca, żeby wiedzieć co jest nie tak co trzeba zmienić na pewno nie, bo polityki kulturalnej rozumiem jak mniej okej to znaczy w takim modelu anglosaskim czy wypchnąć jak najwięcej kompetencji oraz środków z ministerstwa kultury poza ministerstwo kultury tak, żeby one przestały istnieć tak zresztą w stanach Zjednoczonych, bo przecież minister kultury tak no jest jakaś jest też opcja ta, która w realizacji do najbardziej zdecydowanie ministrowi kultury, a pan panie profesorze chyba bym poszedł się tą tą drogą żeby, żeby wypychać najwięcej rzeczy poza minister także w zakresie finansowania, bo to jest kwestia transparentności, bo to jest kwestia takiego ustawienia trochę zderzaka, bo obecnie, kto panu byłby ministrem kultury to zawsze środowisko będzie decydował będzie zdawać też normalne tak, bo nigdy nie ma tyle środków w budżecie, żeby cokolwiek cokolwiek z tym zrobić tak zawsze jakieś słowo to tu jest za dużo szczególnie takie przesunięcia między tymi tymi elementami kultury tym się zajmujemy, czyli lipiec na ochronę dziedzictwa uciąć, bo to proszę leżeć zawalił to jest główne w ogóle element budżetu ministerstwa kultury kuratorzy najwięcej środków idzie na ochronę dziedzictwa tak po nauczymy w tym zaczynaj teraz później gdzie, gdzie posłów, gdzie będzie przesuwać te rzeczy jasność sytuacji Pani Minister kultury nie będę, bo macie czas zażywamy także nie znajdziemy się ale kto wie, że bez wspaniałe jest to naprawdę wspaniałe jest to, że przy po końcu pandemii widzimy, że ludzie tęsknią, że często do zobaczenia obraz na żywo, że stacja do spotkania Autodesk rozmawia z przedsiębiorcami, który upadnie biznesu mówią nie mogę się doczekać się wybiorę do tej nowej siedziby Sinfonii Varsovii nie wiem akurat się w takiej sytuacji, że nie prowadzę w celi, która upadła tylko zajmuje się instytucją kultury, którzy naprawdę żyje i widzę, że do masy krytycznej woda dozować ten pada także jako dla tych osób państwa to są wspaniale wydane pieniądze wspaniale wydana państwa pieniądze miast gmin tyle się o tyle dobrej sytuacji, że możemy realnie państwo niejako zwrócić te pieniądze zaproszę do nas mnie przekonuje architektura akurat państwo siedziby także tutaj pan prof. Piotr Cywiński zakład polityki krytyk literacki Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu przewodniczący kapituły poznańskiej nagrody literackiej pan prof. Wojciech Szafrański wydział prawa administracji rzeczoznawca ministra kultury dziedzictwa Narodowego pan Janusz Marynowski dyrektor orkiestry Sinfonia Varsovia bardzo panu dziękuję informacji już za kilka minut o godzinie 1140 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara ana jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA