REKLAMA

Czy sprawa węgierskiego zamachu na niemiecką stację RTL, przypomina "lex TVN"?

Połączenie
Data emisji:
2021-07-09 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
trzynasta 7 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami Wojciech Maziarski gazety wyborczej dzień dobry dzień dobry kłaniam się będziemy mówili o tym jak też sprawa związana z tzw. lex TVR, czyli zmiany w regułach przyznawania koncesji stacjom telewizyjnym w kontekście planowanych reguła planowanych zmianach w kontekście starań TVN 24 odnowienie koncesji warto przypomnieć przypadki telewizji węgierskiej telewizji RTL należącą należących do nadawcy niemieckiego, która no Rozwiń » uchodziła za niewygodną w oczach finansuje Orbána i wojna z nią trwa już ile lat, bo teraz mają ostatni rozdział to się zaczęło właściwie, kiedy no zaczęło się 2014 przy tym 2014 to wypłynęło na powierzchnię być może to zakulisowe naciski trwały wcześniej pewnie zaczęliśmy w 2013 roku 2014 roku były wybory na Węgrzech i władza próbowała sobie oczyścić przedpole medialne to znaczy przejąć kontrolę nad prywatnymi stacjami telewizyjnymi po części zrobiła to skutecznie za, ponieważ były 2 takie stacje RTL klub i stacja TV 2 ostatnie TV 2 mniejsze w Polsce mówi mi się wie natomiast była wtedy bardzo wpływowa i znacząco stacja na Węgrzech dużym zasięgu i ona 2013 roku została wykupiona odkupiona od niemieckiego nadawcy od prozy Benz zada im przez 2 prywatne osoby takich grantów, którzy dziennikarze próbowali dociec kim właściwie oni są to byliby ludzie zarządu tej telewizji stację technicznie dyrektorzy nie było jasne, skąd mają pieniądze NATO i w ogóle skończy chcieli, skąd wziął pomysł kupienia przez w tej stacji, ale potem okazało bardzo rychło, że od nich odkupił to oligarcha Urbanowski stacja stała się właśnie spokoju ten sam los, który spotkał Polska Press wykupionej przez Orlen tak, że w niemiecki właściciel sprzedaje podstawionym figura to przedstawicielom reżimu, ale udający bezstronnych biznesmenów sprzedaje stacje telewizji ananas to analogi nie ma norm nigdy nie był figurantem i bez spraw dla zarządzania kłopot pod tym względem nie, ale on chodzi o gwiazdę rocka bardzo wykreował Dada da da by pili tak rada człowieka ze sfery gospodarczej politycznej w nie mniej, niemniej tutaj tutaj ta stacja została wykupiona ARP klubu nie udało wykupić nie wiemy czy tam były próby tata pewnie były pod podejmowane podobne kluby, ale bezskutecznie na w momencie kiedy, kiedy reżim Orbana pisze zorientował, że wystarczy kupić nie da, że właścicieli nie sprzedaję tutaj mamy analogię do TVN-u który, którego właściciel też mówi, żeby nie sprzeda w no postanowił złożyć propozycję nie do odrzucenia wywrzeć nacisk, przyjmując ustawy o podatku pod, wprowadzając tzw. podatek od reklam to była horrendalna ustawa, która właściwie obejmowała tylko RTL to znaczy próg podatkowy próg dochodowy został ustawiony tak w ten sposób, że w, że właściwie tylko RTL się na to łapał i ten podatek miał wynosić nawet 40, a potem nawet 50% od przychodów po była powyżej tam pewnego progu co więcej podatkiem miała być obłożona także autopromocja to znaczy te wszystkie audycje, gdzie stacja sama zapowiada co nadal pojutrze wcale nas na antenie to też miało być liczone i od tego miał być pobierany podatek był gigantyczny skandal w międzynarodowy i ostatecznie w sprawie interweniowała Angela Merkel, która spotkała się za zamkniętymi drzwiami z Viktorem Orbanem nie znamy przebiegu tej rozmowy nie wiemy jak to wyglądało, ale efekt jest taki, że Orbán odpuścił stacja została zostawiona w spokoju taką enklawą wśród drzew w tym my way w mediach węgierskich, dlatego że one w większości są kontrolowane przez władze natomiast RTL nie natomiast jest tutaj 1 różnica w stosunku do sytuacji w Polsce Otóż RTL klub, zanim wybuch cały skandal nie był stacją polityczną nie był stacją wojujący u nie był stacją, która by się, że takie wyróżniała w sposób wyraźny krytykować rządzących było stacją koncentrujące się na rozrywce na programach takich popularnej dla masowej widowni, czyli ten atak na RTL klub nie był spowodowany tym czym jest spowodowany atak na TVN 24, bo TVN 24 zalazł PiS-owi ze skóry TVN fakty TVN też znalazły PiS-owi za skórę dlatego są niezależne, że nie boją się krytykować patologie władzy taki przypadek kartelu RTL się zradykalizował dopiero w momencie, kiedy stał się celem ataku ze strony reżimu Urbanowski Igo, ale też widać bardzo wyraźnie wejdę słowo, że te ataki na rzetelnym wcale, jakby nie znaczy słabną w tym sensie to nie jest tak brutalna próba zniszczenia stacji jak ten podatek natomiast ona się powtarzają wracają niedawno była dobra, ale w marcu tego roku w marcu tego roku odpowiednik krajowej rady Radiofonii telewizji węgierskiej przyczepił się do spotu, który wspiera osoby LGBT no i że także to i była kolejna próba ukarania ja myślę, że duchowny zaznacza ja myślę tutaj akurat to było związane nie te oczywiście Arte został wybrany, bo to wygodny przeciwnik notował zawsze zawsze zawsze warto przeciwnika albo krytyczną stacji uderzyć, ale tutaj celem nie był słaby PL tylko my też brak Orbán podpatrzył Kaczyńskiego że, bo nagonka na LGBT plus działa, że na tym można zbić kapitał polityczny i ślad za Kaczyńskim zapisem uruchomił na górkę wcześniej Orban nie atakował je środowiska LGBT wcześniej celem był byli uchodźcy był horror były fundusze europejskie to byli wrogowie narodu węgierskiego zdaniem Wiktora Orbana dopiero ostatnio podpatrzył u Kaczyńskiego, że LGBT LGBT świat takim czarnym ludem, który można straszyć naród no i uruchomił tę nagonkę ETA Theta to to przedstawienie się do RT lub braki wiązał nie samym RT LM tylko czystą kampanię wymierzoną LGBT, która się się Ross Ross skręca na Węgrzech i która przybiera takie monstrualne formy jak jak ta ustawa, która dziś już pierwsze pierwsze ofiary tej ustawy SOS no tak, ale tutaj warto pamiętać o tym, że to jest akurat przypadek to, o czym mówię to się wydarzyło w marcu tego roku, więc to jest przed paru miesięcy jeszcze wtedy o tej ustawie chyba nie było słychać o ustawie jeszcze nie było mowy, ale już był przygotowywany propagandowy grunt do tego, ale oczywiście oczywiście RTL cały czas będzie, dopóki nie zostanie albo spacyfikowany albo przejęte cały czas będzie obiektem ataków z tym, że ja myślę, że to jest też takie ataki wywieranie presji takie szczypanie tego apelu były czekały bardziej analogie tutaj Wilk pomiędzy sytuacją w Polsce na Węgrzech widziałbym w przypadku Radia węgierskiego Radia Club, które w marcu w marcu dobrze mówi Marta czy w lutym straty miało być przedłużoną koncesję i nie zaś nie dostało tej koncesji podjął Michnik absurdalnymi zarzutami formalnymi to było takie rzeczy to jest tak radio nadaje nadal już tylko w internecie to jest radio, które jest no tak odpowiada tym okresem chyba nawet, że tak to trzeba widzieć ich, ponieważ w tym roku będą wybory no, więc Victor Orban czyści sobie też znowu przedpole zdaje sprawę, że to radio może mająca duży dużą popularność duże wpływy wcześniej nadawało w całym kraju później jego zasięg ograniczony został do Budapesztu jeśli chodzi o nadawanie naziemne, ale w internecie w wielu miastach słuchane by odebrano mu tę koncesję teraz ja myślę, że to jest taki taki po taka analogia do tego co spotyka TVN przy czym proszę zwrócić uwagę, że w przypadku TVN nie mówimy nawet o pomyśle na przedłużenie koncesji tylko mówimy o pomyśle na oddech przyjęcie ustawy, która pozbawi tę woltę telewizję wciąż obowiązujących uniemożliwi uzyskanie ponownej podobnego czasu na koncesjonowaną go na koncesjonowane nadawanie także tak to będzie w pewnym sensie eliminacja z rynku dziękuję bardzo, Wojciech Maziarski z gazety wyborczej państwa moim gościem 1317 za chwilę informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA