REKLAMA

Kiedy polskie drogi będą bezpieczne?

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-07-10 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
17:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Ujka wracamy do tematu bezpieczeństwa czy też raczej niebezpieczeństwa na polskich drogach dużo mówimy teraz pijanych kierowcach poruszeni wypadkiem pod stalową wolą sprzed tygodnia, gdzie z winy kierowcy pod wpływem alkoholu zginęli rodzice trójki dzieci państwo do nas piszą dzwonią w sobotę po to, kropkę FM i 224 czwórki 044 pani Alina w Warszawie np. zwróciła uwagę, dlaczego na stacjach benzynowych szczególnie na stacjach benzynowych sprzedaje alkohol Rozwiń » to ma zachęcać kierowców do kupowania alkoholu taki głos pani Aliny za chwilę będę cytować więcej jest z nami pani Agnieszka Dziemianowicz-Bąk posłanka lewicy przewodnicząca parlamentarnego zespołu do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego dzień dobre dzień dobry pani redaktor dzień dobry państwu jak jest pani pomysł na problem pijanych kierowców ja zaczęłabym od tego, że oczywiście pijani kierowcy to jest problem na polskich drogach to by problem w przypadku konkretnie tego tej tragedii, czyli kierowcę, który zabił pod stalową wolą rodziców trójki dzieci, ale patrząc na statystyki musimy pamiętać, że pijani kierowcy odpowiadają za mniej niż 10% wypadków wszystkich, którzy wszystkich zdarzeń drogowych tak naprawdę, żeby walczyć o bezpieczeństwo na polskich drogach konieczne zmiany, które obejmowałyby wszystkie osoby stwarzające zagrożenie dla siebie i dla innych naszych polskich polskich drogach kierowca, który w Stalowej woli zabił trójkę zabił rodziców trójki dzieci był kierowcą, który stracił wcześniej prawo jazdy za przekroczenie prędkości łamanie zakazu prowadzenia pojazdów to jest w Polsce przy bardzo niewielkiej liczbie kontroli w zasadzie codzienność pozwoli pan Jan to czy te statystyki, żeby słuchacze słuchaczki wiedzieli jakich liczbach mówimy jeśli chodzi o główne przyczyny wypadków drogowych z winy kierujących 5700 to nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu 27% wszystkich wypadków niedostosowanie prędkości do warunków ruchu 5,51026% nieustąpienie pierwsze pie też pierwszeństwo pieszemu na przejściu dla pieszych 2300 nie zachowanie bezpiecznej odległości 1500 jeśli chodzi o coś co takim wypadkiem realnym wypadki jest, czyli nie konsekwencją zachowań to rzeczy typu zmęczenie zaśnięcie czy czy tego typu rzeczy te kilkaset to jest dużo mniej bardzo proszę kontynuować tak to są przerażające statystyki dodajmy to najbardziej przerażającą sumaryczną znaczy to, że Polska zajmuje trzecie miejsce od końca liczby ofiar wypadków drogowych na 1 000 000 mieszkańców gorzej niż w Polsce jest tylko w Rumunii i Bułgarii, więc to naprawdę jest problem problem palący problem palący, który tak naprawdę można rozwiązać to nie jest jakaś tajemnica do odkrycia to co trzeba zrobić, a organizacje zajmujące bezpieczeństwem ruchu drogowego ruchy miejskie od lat postulują potrzebne zmiany wśród nich jest podniesienie stawek mandatów, bo kara musi być nieuchronna kara musi być także dotkliwa kara za łamanie przepisów drogowych w tej chwili mamy taką sytuację, że najwyższa stawka mandatu to jest 500zł i stawka została podniesiona od dziewięćdziesiątego siódmego roku to jest także, gdyby ta stawka rosła chociażby proporcjonalnie do płacy minimalnej to i tak nie jest jakimś wygórowanym wygórowaną ambicją to dziś najwyższy mandat wynosił ponad 3,51000zł, bo tak proporcjonalnie rosła rosła płaca minimalne kolejną sprawą jest usprawnienie systemu fotoradarów, dlatego że dziś one nie spełniają swojej funkcji przez to, że jest długotrwałe postępowanie, że właściciele samochodów mogą unikać czy nawet kierujący pojazdem mogą unikać przyznania się do tego, że to one tym pojazdem kierował wtedy, kiedy fotoradar ich złapał uchwycił na łamaniu przepisów no to po prostu taka metoda karania nie jest skuteczna potrzebne są takie zmiany, żeby w trybie administracyjnym kierowca był zobowiązany do wskazania, kto danego dnia prowadził samochód, a jeśli tego wskazać nie chce jeść unika takiej informacji, żeby sam był obciążany obciążony karą kolejna sprawa rozwiązania stosowane przez inne państwa takie jak np. dania jak wczoraj wprowadzenie EZD, jakie wprowadza wprowadza Austria takie zmiany, które chcą wymierzone bezpośrednio osoby osoby kierujące pojazdem powyżej pod wpływem alkoholu w Danii od tego roku osoba, która kieruje mając 2‰ lub przekracza dwukrotnie dozwoloną prędkość traci auto pojazd jest po prostu kąski konfiskowane licytowane na rzecz państwa to jest bardzo dotkliwa kara, ale dodatkowo umożliwia powstrzymywanie osoby, która utraciła prawo jazdy od ignorowania zakazu prowadzenia pojazdów, czyli ten problem, którym mówiłam w przypadku kierowcy spod Stalowej woli, który nie tylko prowadził pod wpływem alkoholu, ale prowadził pomimo tego, że prowadzić nie miał prawa tak nie nie powinien nie powinien tego był tego robić, więc temat rozwiązania są to pani pani mówi nam teraz w zasadzie to, że rozwiązania leżą na stole trzeba tylko wprowadzić dobrze rozumiem to oczywiście rozwiązania leży na stole trzeba wprowadzić w dodatku jeszcze należy można wprowadzić w atmosferze ogólnospołecznego poparcia dla tych rozwiązań ponad 80% Polaków chce zaostrzenia kar za łamanie przepisów drogowych czasami podnoszone w taki argument, że jej podniesienie mandatu może być niepopularne politycznie akt, a co pomyślą kierowcy gdzieś ten lobbing czy wyobrażenie tego lobbingu jest jest takie dojmujące, ale badania sondaże dane pokazują twardo, że Polacy chcą być bezpieczni na drogach chciał, żeby dzieci byli bezpieczni na drogach nie chcą, żeby na drogach ginęli ludzie jest to po prostu to to jest naprawdę katastrofa, jeżeli chodzi, jeżeli chodzi o zagrożenie zdrowia dla życia, ale także dla budżetu wypadki zdarzenia drogowe śmierć na drogach ranni na drogach to są konkretne to są konkretne pieniądze koszt zdarzeń drogowych to jest około 58 000 000zł rocznie, więc to są też wymierne finansowe finansowe straty dlatego ja ciesze się, słysząc deklaracje ze strony premiera Morawieckiego, że chce zaostrzyć kary dla pijanych kierowców, ale tak jak powiedziałam to za mało pijani kierowcy to jest problem, ale jest problem około 10% wszystkich zdarzeń drogowych potrzebne są systemowe kompleksowe zmiany, na które obywatele czekają z otwartymi ramionami pani mówi o tych statystykach dużych mamy małą próbę, ale jednak myślę, że jakoś tam znaczącą państwo do nas dzwonią i w zasadzie wszyscy są za tym, żeby te kary zaostrzyć ich, żeby one były właśnie egzekwowane, bo karę można każdą zapisać w kodeksie, ale jeśli ona będzie do uniknięcia nie będzie miała znaczenia pan Zdzisław ze Szczecina mówi więcej radarów trzeba zacząć zabierać prawa jazdy nieodpowiedzialnym ludziom natomiast chciałem panią zapytać w takim razie z czego bierze się ten fenomen, że tak trudno przez Polski parlament przychodzą przepisy, które by zaostrzały zaostrzały właśnie przepisy czy zwiększały mandaty przecież znamy tę epopeję przepisu, który wprowadzał pierwszeństwo pierwszego przed przejściem dla pieszych to były rzeczy, które po prostu tkwiła w Sejmie, kiedy rządzący, bo większość PO-PSL to był projekt posłanki Platformy i tak nie był w stanie przebić teraz to dopiero wprowadziło Prawo i Sprawiedliwość, dlaczego tak jest w polityce nie dają często dobrego przykładu jeśli chodzi o jazdę samochodem mieliśmy serię rajdów i stłuczek czy pani wie, dlaczego te przepisy nie są po prostu wprowadzone ja jestem posłanką po raz pierwszy jest moja pierwsza pierwsza kadencja, więc szczęśliwie jest ta kadencja, w której udało się rzeczywiście przeforsować przeprowadzić przez parlament przy muszę przyznać porozumieniu ponad politycznymi podziałami przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych chodzić i tak one nie są jeszcze w mojej ocenie zadowalające była batalia o to, żeby pierwszeństwo przyznać pieszemu oczekującemu na wejście na przejście nasi nie udała ostatecznie mamy pieszego wchodzącego na przejście dla pieszych, ale lepszy to lepszy niż nic rzeczywiście jest jakiś opór to opór, który nie ma barwy barw politycznych w 2012 roku Solidarna Polska proponowała zaostrzenie kar dla pijanych kierowców łącznie z konfiskatą aut no minister Ziobro nie zrealizował tego pomysłu przez 6 lat i w zasadzie można byłoby pytać pod czyją presją czyim wpływem pod wpływem, jakiego lobbingu tego nie zrobiło się robi to tak bardzo oczekiwane społecznie społecznie parlament go zwrócić uwagę na to, że mamy po raz kolejny to samo dzieje się coś co nas wstrząsa mieliśmy wypadek na ulicy Sokratesa w Warszawie też to on był proszę wybaczyć tak mówią był medialne w tym sensie, że był dramatyczny jest była taka historia, która się opowiadała przez to wiele osób na nią zwracał uwagę, bo tam ojciec rodziny uratował synka i żonę, bo po wypchnął ich do przodu i teraz mamy sytuację z tym zdjęciem mamy 2 twój pułapka na ramionach strażaka i mamy wzmożenie emocjonalne politycy coś mówią zapowiadają za tydzień 2 po prostu sprawa się rozchodzi i dalej sobie w ten sposób funkcjonuje, więc mamy chociażby to po prostu się skończyła, żebyśmy nie rozmawiali od dramatycznego wypadku do dramatycznego wypadku tylko, żeby został wprowadzony każdy tak, bo każdy wypadek każdy takie zdarzenie drogowe jest dramatyczny niezależnie od tego czy jest bardzo medialny niezależnie od tego czy pojawiają się dramatyczne zdjęcia, które poruszają nasze serca to każda śmierć na drodze każda utrata zdrowia na drodze to jest czyjaś tragedia tragedia jakieś dzieci jakiś rodziców jakiś bliskich to są autentyczne autentyczne dramaty tych rozwiązań tak jak rozmawiamy one leżą leży leżą na stole w ramach parlamentarnego zespołu do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego one także są podnoszone dyskutowane z ustawą jest prawem dotyczącym pierwszeństwa pieszych było także rząd mimo zapowiedzi premiera Morawieckiego exposé zwlekał z nieprzeprowadzeniem tych zmian i to dzięki wspólnym wysiłkom opozycji także lewicy, która złożyła po prostu ten projekt ustawy, wywierając presję na rządzących udało się też prace przyspieszyć i ostatecznie projekt przeszedł jako kumulacja 3 projektów 1 rządowego i 2 i 2 opozycyjnych mam nadzieję, że muszę przyznać, że są w tym parlamencie w tej kadencji w szczególności młodzi posłowie młode posłanki z różnych środowisk zaangażowanych temat bezpieczeństwa ruchu drogowego i że ta nasza to nasze wspólne działanie wywoływanie rządzących do tablicy w sprawach dotyczących zaostrzenia kar zwiększenia mandatów wyeliminowania recydywistów drogowych z polskich dróg, ale także kwestia chociażby takich jak zapewnienie pomocy w ramach chociażby funduszu sprawiedliwości dla ofiar zdarzeń drogowych czy to takie zmiany, które na stałe wejdą do tematu debaty debaty politycznej, a nie wyłącznie od tragedii do tragedii tak naprawdę od informacji medialnych o tragedii do tragedii, bo te tragedie dzieją się nawet wtedy, gdy nie ma, gdy nie ma światła kamer Grzegorz do nas pisze spędziłem sporo czasu w Danii Norwegii porażające jest jak wielka jest zmowa polityczno-społeczne, które panuje w sprawie łagodnego traktowania osób łamiących przepisy na drodze, a w efekcie zabijających ludzi wspominałem od 2 Nordycki państwa, bo istnieją gotowe rozwiązania w Europie nie trzeba wymyślać bezpieczeństwa drogowego odnowa przyzna pani drugi kraj, w którym stacje paliw pełnią rolę monopolowych to jest już kolejne głosy wskazujące na to czy pani zdaniem należy zmienić prawnie jest to z pewnością problem, zwłaszcza że dane te pokazują, że większa więcej pijanych kierowców kierowcy pod wpływem alkoholu jest pojawia się w weekendy na drogach, a w piątek sobotę w niedzielę to jest no tak wzrost zrozumiałe kończy się praca zaczyna się weekend odpoczynek ta dostępność alkoholu i kojarzenie tego, że alkohol może być dostępna w tym samym miejscu, który ma służyć kierowcom do tego, żeby tankować tankować paliwo to jest tworzenie złych złych wzorców złych skojarzeń stacje benzynowe powinny być miejscem do zakupu paliwa, a nie do zakupu alkoholu alkohol powinien od samochodu być jak najdalej są przykłady innych państw, które wprowadzają sukcesem korzystne zmiany nie dalej jak wczoraj austriacki parlament zdecydował się zdecydował się wprowadzić prawo i maksymalne mandaty za przekroczenie prędkości będą wynosiły aż 5000EUR będzie też można utracić prawo jazdy na urok UE aż na pół roku jeśli nieprzestrzeganie przepisów zgodnie z planami austriackiego rządu na kolejne zmiany recydywiści w zakresie łamania przepisów na drogach będą musieli liczyć się z konfiskatą auta ja myślę, że konfiskata samochodu czy to na pewien okres czy całkowicie jako przypadek przepadek mienia to jest kolejny temat, którym musimy zacząć rozmawiać, bo jest to kara, która wedle badań wedle doświadczeń innych państw faktycznie działa na wyobraźnię kierowcy obawiają się utraty samochodu mogłoby to wyeliminować na trwałe recydywistów drogowych polskich dróg, jaka wysokość mandatu np. maksymalnego za przekroczenie prędkości te 3,51000 pań powiedziała ja myślę, że to jest absolutne minimum ruchy miejskie organizacje zajmujące bezpieczeństwem ruchu drogowego ostatnio także tak także premier Morawiecki mówił o kwocie 5000 jako 5000zł jako takiej maksymalnej stawce i moim zdaniem ona powinna być powinna być rozważona, ale na pewno może być także jest tu 500zł, bo to dla niektórych kierowców jest po prostu nic i na pewno nie jest mandat porównywalny do tego jak bardzo uciążliwe prawie 25 lat ten czy w tej kadencji są możliwe zmiany mówiła pani o tym, że jest grupa posłów posłanek, którzy są zaangażowanie czy ci posłowie posłanki są również po stronie rządzącej, bo to wiemy z kluczowych myślę, że tak myślę że, że jest to, że jest to możliwe trzeba oddać trzeba oddać temu rządowi, że jednak przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych znowelizował właśnie pod pod swoimi rządami ministerstwo infrastruktury są osoby, z którymi można rozmawiać minister Weber pojawia się na posiedzeniach na posiedzenie parlamentarnego zespołu na rozliczenie może jako zespół do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotujecie taki projekt i go przedstawić w ciągu dajmy na to pół roku będziemy pracować całą pewnością część tych zmian nie jest możliwe wprowadzenia ustawy, więc nie można łączyć projektu poselskiego tylko wymaga to po prostu rozporządzenia, ale tak czy inaczej te rozwiązania te pomysły, ponieważ są gotowe tak jak tutaj rozmawiamy to jako zespół jesteśmy także w stanie i chętnie do tego, żeby wyręczać gotowe rozwiązania ministrowi infrastruktury może głos uraz musi być przeszkoda, która musi zostać pokonana to pewna chęć do grania politycznie już samym obozie władzy tematem bezpieczeństwa ruchu drogowego przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych miałyby szansę wejść w życie wcześniej, gdyby nie blokada ze strony Ministerstwa Sprawiedliwości, które jak wiemy rywalizuje walczy z ministerstwem infrastruktury to sprawa nie toczy się ten konflikt spór toczy się między opozycją, a rządzącymi tylko w samym obozie władzy są opory, ale ze strony opozycji ze strony lewicy ze strony parlamentarnego zespołu każdy polityk po stronie rządowej, który będzie miał obierze sobie za cel poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego będzie mógł liczyć na moją współpracę ja w imieniu lewicy mogę już teraz zadeklarować, że bez względu na to, jakie logo będzie na projekcie ustawy zwiększającej bezpieczeństwo na polskich drogach to lewica taki projekt będzie popierał byłoby najlepiej, gdy wszystkie loga były na takim projekcie, żeby to był tylko te ponad politycznym bardzo dziękuję Agnieszka Dziemianowicz-Bąk posłanka lewicy przewodniczący parlamentarnego zespołu do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego dziękuję dziękuję za granicę bezpiecznego weekendu siódma 59 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA