REKLAMA

Dlaczego w Polsce pociągi się spóźniają?

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-07-10 08:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Ujka czy państwo mają doświadczenia spóźniający się pociągami proszę koniecznie szybciutko napisać sobota małpa TOK kropkę FM telefon 224 czwórki 044 teraz właśnie spóźniających się pociąg będziemy rozmawiać jak wygląda na portal pasażera polskich linii kolejowych to jest cała rozpiska właśnie takich opóźnień utrudnień sytuację bieżące jest taka, że pociąg Orzeszkowa z Białegostoku do Szklarskiej Poręby właśnie jest spóźnione o 117 Rozwiń » minut szczegóły utrudnienia awaria taboru oraz inne taka jest przyczyna przemyślanin z kolei z Przemyśla głównego do Świnoujścia to 2 minuty Podhalanin Szczecin główny Zakopane 90 minut itd. tak dalej wczoraj wieczorem było trochę gorzej jeden z pociągu był ponad 220 minut jest opóźniony czy to jest taka uroda podróże koleją czy jednak da się coś z tym zrobić jest z nami teraz pan dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej Uniwersytet warszawski dzień dobry panie doktorze dzień dobry państwu no właśnie czy to tak po prostu jest, że taka uroda pociągów życie czasami spóźniają już zawsze będziemy słyszeć, stojąc na peronie moje ulubione komunikat powiem panu szczerze opóźnienie może ulec zmianie, czyli jesteśmy w kropce nie możemy ani nakazanie sobie tylko musimy siedzieć na tym peronie, bo nigdy nie wiadomo, kiedy ten pociąg nadjedzie czy kiedyś nie będziemy słyszeć komunikat nie byłbym takim optymistą, że kolej będzie, kiedy w 100% punktualna, choć w pełni się zgadzam z tym, że komunikat pt. pociąg przyjedzie, kiedy przyjedzie nie jest dowodem na szacunek pasażerów powinno się mówić dokładnie, kiedy pociąg przyjedzie przecież wiemy, gdzie pociąg jest wiemy, jaką prędkością może pojechać i wiem, że nie będzie na pewno wcześniej niż o tym, że jego dobrem, a nie przyjedzie wcześniej niż my już nam daje szans można pójść na kawę i spokojnie spokojnie na tej mapie poczekać może się zdarzyć, czyli trochę później, bo inne pociągi również na tej sieci kursują i zamknięcie całego tego systemu wcale nie jest proste, ale trochę byśmy kolejarzy obrony jak popatrzyli teraz na to jak wygląda sytuacja na drogach to też nie jest tak, że każda droga w Polsce zawsze jest w pełni dostępne to, że mówimy, że był korek w związku z tym spóźniliśmy się zaczyna być normalny tak by nie szukaliśmy miejsca do parkowania w związku z tym kilka minut podróż zajęła nam więcej niż normalnie natomiast oczekujemy, że kolej będzie 100% punktualnie samolot później 20 minut albo przylatuje 30 minut za wcześnie nikt nie ma problemu, więc też nie wymagajmy tego, żeby transport działa perfekcyjnie w jakiejkolwiek dziedzinie, bo generalnie transport jest tak zależny od mnóstwa różnych innych okoliczności, na które w gruncie rzeczy nie ma się wpływu przyjęło się narzekać na kolei jest punktualna, ale na korki uznajemy, że to jest taka rzeczywistość jak pogoda czasem są czasem nie nie ma dlatego wydają się tutaj klub to uczciwa informacja, nawet jeżeli mamy kłopoty techniczne organizacyjne, bo rzadko to jest jednak takie rażące niedbalstwo należałoby jak najwięcej paserowi powiedzieć z czego wynikają posłużę się takim przykładem Wielkiej Brytanii tam kiedyś potworny korek pociągi nie wyjeżdżają przez kilka godzin jednego z głównych portów w Londynie pasażerów i ścieki, które starają się czegoś dowiedzieć inna kraina tych, które normalnie wyświetlają reklamy okazano wykolejeniu pociągu pociąg, który wyjechał ze stacji wykoleił się pracują maszyny ludzie w kamizelkach reflektory ciężki sprzęt nagle zupełnie zmieniło się nastawienie ludzie zrozumieli, że to nie jest dowód na to, że ktoś celowo utrudniają podróż tylko, że naprawdę wydarzyło się do poważnego i tak jak w każdej innej sytuacji można tu rozumiesz tego przede wszystkim brakuje empatii ze strony tych poinformują informacji, choć Leszno to są oczywiście doświadczenie prywatnymi trochę anegdotyczny niejaka statystyka, ale pani swoją frustrację, że pociąg złapał opóźnienie na samym początku ruszył Warszawy zachodniej już miał przy Warszawie centralnej opóźnienia są trochę jednak rzeczy, które irytują informuje, że Orzeszkowa nadrobiła minutę, więc jest lepiej przemyślanin często 2 minuty jest spóźniony nasz realizator Maciej Gorczyński napisał mi tutaj, że za każdym razem, kiedy jechał gdzieś daleko dystansował się absurdalne opóźnienia raz czekał 5 godzin na pociąg innym razem 3 godziny na przyjazd, a potem stał 40 minut gdzieś w polu, bo akurat w okolicy nie było prądu i po kwadransie skończył się akumulator wysiadła Klima Maciej deklaruje, że więcej do pociągu nie wsiądzie trochę od kolei jednak oczekujemy tego, że on będzie przewidywalna i chcemy, żeby wiele osób się przesiadał do do pociągów, żeby chronić klimat generalnie podróże zbiorowe są są społecznie chwalebne, ale właśnie jeśli mamy czekać 5 godzin to rzadkość, żebyśmy utknęli w korku na 5 godzin, a to się mam wrażenie pociąga zdarza część jak pan tego podchodzi no oczywiście jest także o opóźnieniu opóźnienia sięgające kilku godzin to powinien być absolutny wyjątek mało tego powinno być od razu to o uzupełniony jakimś dodatkowym serwisem czy np. podstawienie autobusu albo taksówki, która dowiezie nas na miejsce, bo pociągu, który na to nie bardzo można przedstawić pojechać równoległą drogą łatwo jest objechać korek natomiast po to, inwestujemy duże pieniądze infrastrukturę kolejową przede wszystkim przepustowość, bo to jest coś by ktoś pewnie grzechem pierworodnym mieliśmy w Polsce plan zwijania kolei tak naprawdę wyższa od połowy lat dziewięćdziesiątych plan był taki, że w końcu uda się tą dziedziną transportu zlikwidować zgasić światło o wyprawić ostatni pociąg na złomowisko będziemy mieli pociągami i w związku z tym zmianą infrastrukturę kolejową zamyka stacje rozbierano pory ograniczano układy torowe i teraz nagle się okazało, że Europa jest zupełnie innym kierunku rzekami jest renesans kolei tam ludzie świadomi ekologicznie albo, unikając korków albo generalnie lubiący pewien taki sentyment związany z podróżowaniem przesiadają się do pociągu no i u nas coraz więcej ludzi zaczęło do tej kolei wracać rok 2019 był rekordowy, bo od 20 lat tyle osób pociąga mnie nie podróżowało okazało się, że te pociągi nie mieszczą na torach także ten ta układanka jest tak ciasno spięta, że jeżeli jakikolwiek kontakt do mnie się ludzie to wszystko się sypie jak i nie jak talia jak domek kart prawda i teraz mamy taką sytuację, że ta szkoła jedzie 100 minut później na to ile pociągów, które czekają na przeszkodzie, żeby ktoś się przejść albo jak z naprzeciwka zostało, że komuś gdzieś wyminąć już nie pojedzie punktualnie, bo Orzeszkowa idzie 100 minut opóźniona i w ten sposób ten system jest bardzo ciasno zawleczony znaczna część sieci kolejowej to czas modernizacji jak jeździmy po wielkim placu budowy, bo tutaj to jest wyłączony tam nie ma wiaduktu tam stacja, która była w pełni czynna jest w połowie rozebrana jesteśmy takim permanentnym kryzysowym zarządzaniu na kolei mam nadzieję, że się trochę zmieni zmienić po 2003. roku do 2003. roku musimy wydać duże pieniądze unijne i wysłać do Brukseli faktury, żeby nam zwrócone zatem inwestycja, ale to, żeby na kolei było lepiej to jest czyje zadanie państwa samorządów podmiotów, które nas złożą do kogo mamy zgłaszać pretensje uwagi tak naprawdę przede wszystkim to jest kwestia polityki transportowej państwa są decyzje pt. rozwijamy kolej albo psujemy tak to jest decyzja o tym czy będziemy inwestować w tory pociągi będą jeździć szybciej punktualnie czy wydamy pieniądze na autostradę, bo przecież pociągami nikt nie jeździ jak będą opóźnione nawet ci to mimo wszystko na przekór polityce państwa tymi pociągami jest swoisty uczą duchowy położymy i wtedy przestaną pisać skargi druga rzecz, żeby pociągi, czego boi się taki klient naj naj mniej awanturujący jest klient, którego nie ma w ogóle tak, bo tak jak przykład czy problemu pociągu na Hel, który z, których wyproszono rowerzystów wiem, że na Helu dużo rowerzystów świetna ścieżka rowerowa, ale czasem czytałam pogoda ludzie rodziny rzeczywiście chciały wrócić wrócić pociągiem w związku z tym było tam dużo był problem, że tłok jest dużo rowerów pociągu w związku z tym co zrobiono zabroniono podróży rowerami świetne rozwiązanie, które oczywiście jak rodzi dziecko kolejarze się uczyć cyklu mama tata i dotacji nie ma lepszego klienta niż dotacja i pusty pociąg pociąg, którym nie trzeba sprzątać spoczął, którego nikt nie pisze skargi to jest pociąg, który nawet przyjedzie 120 minut opóźniony czy więcej niż ta nasza Orzeszkowa i grać w zasadzie nikomu nie będzie przeszkadzał, bo dotacja należy się do Orzeszkowej czy jedzie punktualnie czy kiedy opóźnione i w ten sposób myśląc w zasadzie dużo osób które, którzy decydują jeżdżą na co dzień limuzynami pociągiem jechali ostatni raz na kolonie jak mieli 15 lat, a patrząc na średnią wieku naszej klasy politycznej to był naprawdę dawno temu kolej wygląda zupełnie inaczej to z ich punktu widzenia kole jest o to, żeby nie było strajków na kolej w Europie zupełnie inaczej nagle się okazuje, że to jak działa, ale jak aktualnej kolej zaczyna być poważnym tematem politycznym przytoczonych przeze mnie Wielkiej Brytanii czy cechy kilku krajach wschodnioeuropejskich za tego typu sytuacje naprawdę ktoś miałby poważne problemy rano wstawał by takiej polityki rządu tak jak pani łączą w sobie portal pasażera sprawdzą okucie Orzeszkowa 120 minut trzeba było coś zrobić, żeby jutro można było stać spokojnie zobaczyć szkołą na zielono nie bardzo lubię pociągi można sobie poczytać odpocząć i i taki dalszych trasach jednak jest szybciej Warszawy do Wrocławia szybciej pociągiem jeśli on nie jest opóźniony niż np. samochodem, ale jest też kwestia ceny, bo może pojedyncza osoba bez prób spokojnie sobie pojedzie pociągiem też porównywalne do kosztu jazdą z jazdy samochodem, a jeśli już mamy kilkuosobową rodzinę to część osób mówi, że po prostu jazda pociągiem dużo droższe dla nich niż przejechanie tej samej trasy w 1 w 1 aucie czy tutaj kwestia cen biletów nie powinna być jakoś regulowana czy to nie właśnie pole do popisu dla państwa no i dla państwa dla konkurencji, bo my w Polsce bardzo chodzi o dziadku inni bronimy się przed tym, żeby w Polsce nie było żadnej konkurencji natomiast tak jak patrzymy na na transport lotniczy to wszyscy korzystamy z dobrodziejstw wielu linii dobrych zły tanich punktualnych niepunktualne każdy może sobie tak nawet 5zł można polecieć samolotem do innego państwa natomiast na torach uznaliśmy, że najlepszym rozwiązaniem jest bronienie Narodowego charakteru polskiej kolei, żeby broń Boże żadnej konkurencji nie było, bo państwo wie lepiej co dobre dla pasażera tak zróbmy Central handlu rybnego zupy 1 ogólnopolską narodową sieć aptek i zobaczyć zobaczymy czy to będzie lepsze dla klientów tak no nikt nikt nie fakt, że takie pomysły też na kolei z uporem maniaka oprócz rany się, że powinien być 1 trzeba tak 1 przewozi tylko 1 przewoźnik będzie do terytorium jego to się tak kojarzę są jedne tory to ma być tych przewoźników jeden z rzadka tory to jako przewoźnik, który np. chce dojeżdżać w porządku i tak utkną, więc może z tego się bierze tak, ale drogi też są jedne i i przestrzeń powietrzna i kontrola tych jest 1 jako konkurencja możliwa i tak jest oczywiście, że jest konkurencja nie dali jak w Czechach jest 3 przewoźników bilet z Pragi Ostrawy 320 km najdłuższa taka najbardziej obłożona dalekobieżne trasa u naszych południowych sąsiadów za ile trzeba płacić 8001000 koron dzisiaj poprzez tak, bo z 3 przewoźników nagle okazało, że można pojechać 3 różnych klasach włącznie z fotelem lotniczym pociągiem co 20 minut, bo każdy, ale co godzinę, bo to równo podzielono godzinę co 20 minut jest pociąg z Pragi Ostrawy itd. itd. stwierdził, że można by było spróbować na kolej też pasażerów pozyskać i paski bilety są 40% także my też byśmy chcieli mieć 40% tańszy bilet w następny przykład Czechy stanie powiedziała że, że podróż z rodziną samochodem kosztuje tyle samo się samemu czy czy 45 osób w związku z tym w czasach wymyślono coś takiego biletu na 1 osobę kosztuje ich na 2 osoby kosztuje 2 ich na 345 osób kosztuje dalej 2 x tylko w ten sposób możemy konkurować z samochodem pan bilet rodzinny powinien być niewiele droższe niż dla 1 osoby, bo inaczej przesiądziemy się samo dziękuję panu bardzo dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej Uniwersytet warszawski chyba oboje pozdrawiamy wszystkich pociągów Orzeszkowa przemyślanin Uznam Podhalanin jeszcze 1 przemyślanin bursztyn drugą stronę drugą stronę wszystkie te są opóźnione ponad 80 minut trzymajcie się tam Szanowni Państwo dojedziecie na wakacje dziękuję panu bardzo wydania Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA