REKLAMA

Smartfon jako kara i nagroda dla dzieci. Jak najmłodsi uzależniają się od nowych technologii?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2021-07-10 12:20
Prowadzący:
Czas trwania:
15:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dwunasta 21 przy mikrofonie Filipka kurz jest teraz z nami dr Magdalena Rowicka Akademia pedagogiki specjalnej dzień dobry pani doktor dzień dobra przygotowała pani wraz z dr Michałem Bujalski raport brzdąc w sieci zjawisko korzystania z urządzeń mobilnych przez dzieci w wieku 06 lat zjawisko powszechne tak, choć myślę, że możemy odpowiedzieć 1 słowem tak, aczkolwiek zbadań wynika, że połowa dzieci w wieku od zera do 6 lat korzysta czy używa urządzeń mobilnych, więc Rozwiń » wydawałoby się tylko połowa mam takie doświadczenie na rozmowy z rodzicami opiekunami z osobami pracującymi w przedszkolach czy o spodziewałem się, że więcej w jak spojrzymy nieco dokładniej na te wyniki okazuje się, że w grupie wiekowej 5 sześciolatków już 75% jest otwarta natomiast w grupach tych młodszych to jest coraz mniej procent, ale myślę, że powinno nas bardzo zastanowić, dlaczego w wieku do pierwszego roku życia, czyli mówimy o u rocznych dziewięciomiesięczną dzieciach to jest co dziesiąta, któremu rodzice dają ten telefon czy smartfon, ale czy tablet specjalnie używam słowa używają być może byłoby to nadużyli życia powiedzieć, dlaczego właściwie rodzice dział dają sześciomiesięcznym dzieciom tablet czy tego też dotyczyły badania czy czy już nie tak tak bardzo dokładnie przebadaliśmy całość tego zjawiska przynajmniej takie mama tak się pan wrażenia na i okazuje się, że generalnie powody, dla których rodzica dają dzieciom telefony czy tablety to przede wszystkim jest związane z tym, że rodzice potrzebują chwili czasu dla siebie w związku z tym zajęcie przemyt dziecka i ten telefon tak tablet bardzo często są bajki dość często są treści raczej przeznaczone dla dzieci z UE są bardzo dobre rozwiązanie, bo też wyobraźmy sobie rodzice mamy, które sama w domu akurat tak ma dwójkę dzieci dwójka malutkich dzieci pani powie poczekaj chwilę nic nie róbcie tylko potrzebuje czym faktycznie Zając zająć dzieci na w związku z tym obejrzenie bajki przez 10 minut chociażby okazuje się być skuteczny tak rozwiązań ile jest to 10 minut bajka, którą rodzic zna, a nie jakaś taka przypadkowa to daje nam się, że to jest jeszcze OKL natomiast problemy zaczynają się wtedy, kiedy dzieci samodzielnie korzystają niejako z tego internetu różnych portali, gdzie banki się znajdują mogą natrafić na treści nie do końca dla nich przeznaczone nie mówimy tylko łącznie, o czym co jest najbardziej przerażające czynna od pornografii albo agresji, ale mówimy również w bajce, która nie przeznaczone dla tej grupy wiekowej może być jakaś forma no nie wiem kłótni pomiędzy bohaterami dziecko dwuletnie może tego nie zrozumieć zdarzają się też takie, jakie są podstępne absolutnie nieadekwatne rozwiązania, ale za zdarzają się takie niby bajki, gdzie pod nazwą znanej rodzicom bajki kryje się jakiś taki obraz jest pluszowa maskotka, której jest za przeproszeniem podrzyna gardło tak dzieci z wrzaskiem z przerażeniem płaczą przebiegają rodzicach, bo coś takiego się wydarzyło, a rodzice mieli wrażenie, że jeżeli wpiszą nazwę Nike to nic nie adekwatnego się nie nie znajdzie czasami się znajduje od jakiego wieku dzieci są w stanie rzeczywiście same korzystać korzystać już z urządzeń mobilnych, kiedy pojawi się taka możliwość wśród tych, które oczywiście są z nimi zaznajomiony rzeczywiście jest w stanie przez przypadek dotrze do takich treści samo obawiam się, że to już zaczyna się od absolutnie najmłodszych lat to znaczy, jeżeli dajemy na ten tablet, który jest podłączony do internatu czy telefon tak nawet komputer jest podłączony do internetu i nie zrobiliśmy wszystkiego, aby dziecko miało tylko włącznie dostęp albo do wersji aplikacji dla dzieci albo do bardzo ograniczonej liczby stron to wymaga pewnych kompetencji po stronie rodziców to może się wydarzyć że, klikając kolejne filmy kolejny obraz po prostu dotrze do treści nieadekwatnych tak nawet może być teledysk rynek trochę więcej roznegliżowane ciało aktora można być wcześniej adekwatna dla takiego małego brzdąca są różne sposoby korzystania z urządzeń mobilnych wymagające interakcji jak gry wymagające biernego odbioru jak filmy bajki, ale są też takie, które na pierwszy rzut oka wydają się groźne jak oglądanie zdjęć albo wideokonferencja z dziadkami czy duże stosuje inne miary czy wszystko jest jakimś tam zagrożeniem to jest bardzo dobra uwaga bardzo cieszę się, że poruszyliśmy ten wątek na, przeglądając literaturę na całym świecie tak poświęconą tej tematyce faktycznie spotkaliśmy się z tym, że rodzice dzieci, a którzy nawet nie pozwalają na używanie telefonów tabletów niczego technologicznego do zabawy, czyli też do oglądania bajek do grania to pozwalają na używanie tych urządzeń do kontaktu na ogół drugim rodzicem albo dziadkami zatem faktycznie ten kontakt bardzo często konta, który musi być tylko głosowe, ale także wizualna, czyli połączenie wideo ten kontakt z wyjątkiem i tutaj badacze absolutnie myślę, że są zgodni co do tego, że utrzymywanie kontaktu i wizualnego i dźwiękowego, czyli rozmowa wideo jest jak najbardziej Okaj kamień spadł mi serca to tak na marginesie domyślam się, że pandemia izolacja umiarkowane możliwości zagospodarowania wolnego czasu w ostatnich miesiącach to wszystko też zmieniły zmieniły sposób korzystania z urządzeń mobilnych w tę stronę, którą chyba byśmy chcieli, żeby się zmieniało myślę, że tak, aczkolwiek nasze badania dotyczące najmu 60-li de facto dzieci, które co najwyżej chodzą do przedszkola w związku z tym te przedszkola w mniejszym stopniu były zamykane niż chociażby szkoła podstawowa no, więc ten cel obszarze nasi respondenci nasi rodzice odpowiadali, że faktycznie trochę więcej pozwalają dzieciom korzystać, ale nie jest to gigantyczna różnica natomiast obawiam się wydaje mi się, gdybyśmy podobne pytanie zadali rodzicom starszych dzieci, czyli w wieku szkolnym do odpowiedzi były zdecydowanie w stronę dużo więcej korzystają bardzo często rodzice tracą już nad tym kontrolę, bo sami też pracują państwowi wychodziła z domu do pracy w ciągu w ciągu tego roku w związku z tym dzieci wszystko robiły na komputerach korzystam ze szkoły odrabiały lekcję cokolwiek innego być może nawet rozumie przychodziło głowa świadomość możliwości tych urządzeń mobilnych jest wśród dzieci duża to wynika też z raportu po badaniu, o którym wspomnieliśmy na początek prowadzili państwo rozmowy z dziećmi właśnie na temat tych urządzeń wypowiedzi te były niezwykle rezolutny już od najmłodszych lat wynika z nich, że dzieci wiedzą, że to są przydatne rzeczy niesamowitych cudów dokonujące ich rodzice wciąż z tymi urządzeniami siedzą są do nich przygotowani, więc jak zrobić, żeby te dzieciaki z nich jednak nie korzystały w ogóle jest taka możliwość to jest to co jest kolejną bardzo ważna kwestia na myślę, że dzieci, które wydawałoby się nam teraz się rodzą niemalże tak z tabletem w ręku wcale tak nie jest to my wciskamy dokładnie dokładnie dzisiaj sobie rodziców, żeby się, uśmiechając się, że chodzą jakąś interakcję rozmawiają zmienia się tak wyraz twarze na ich dlatego wyciągają rączki dlatego chcą też korzystać, więc przede wszystkim zacznijmy sprawdzać nasze własna korzystanie z tych urządzeń to faktycznie także używane wtedy, kiedy powinniśmy, że jest to związane z pracą albo jest to związane z komunikacją nie jest także one trochę nad używam takich chwila wolnego albo bardzo wiemy co mamy zrobić trochę nam się nudzi w związku z tym natychmiast ten telefon czy tablet idzie w ruch, a być może warto było pobyć chwilę tu i teraz obejrzeć, gdzie my jesteśmy zastanowić co innego możemy zrobić, a nie tylko włącznie sięgnąć po potem telefon, więc myślę, że absolutnie pierwsza kwestia to my jako rodzice opiekunowie jako, a te osoby od, których dzieci się uczą chociażby poprzez obserwację, a my powinniśmy zacząć zwracać większą uwagę na temat naszego własnego używania i korzystania z tych technologii, jeżeli chodzi o dzieci to 1 bardzo sugerowała, żeby wprowadzać dzieci już uznamy, że to jest moment odpowiedni sposób taki odpowiedzialna i przemyślane nie powinniśmy robić tak, że dajemy ten telefon czy tablet czy jakikolwiek taki sprzęt, który najczęściej jednak jest podłączony do internetu zamiast siebie tak nasz poda się ma zrobić coś innego czyta zrobić coś innego jak już zdecydujemy się wprowadzić dziecko to wprowadźmy razem ze sobą, czyli o, robiąc coś razem korzystajmy z tego telefonu zastanawiając się, gdzie możemy pojechać na wycieczkę rowerową albo co możemy wspólnie zrobić skorzystajmy faktycznie z tego internetu szukają czegoś interesującego jeśli dzieci mówią, że nie mówią czegoś jeszcze to może wspólnie poszukajmy alternatywy, ale wspólnie i wtedy dzieci zobaczą, że wykorzystywanie tych urządzeń służy jakiemuś celowi, a nie jest nagrodą samą sobie to był kolejny taki obszar w naszym badaniu, który okazał się bardzo ważna, a jednocześnie bardzo niebezpieczna rodzica opiekunowie traktują dawanie albo odbieranie tych urządzeń jako nagrodę albo jako kara jest dość skuteczne niestety, ale nie jest to dobry pomysł, dlatego że im bardziej będziemy coś traktować jako właśnie nagrodę albo zabierać tym większa będzie pożądanie tego przedmiotu czymkolwiek, bo nie był taki będzie marchewka będzie marchewka zatem, tym bardziej pokazujemy, że jest on dostępny, że jest wyjątkowy i jak dziecko dostanie własny rączki pani będzie się zastanawiało co może takiego interesującego zresztą po prostu nacieszyć się, czego ma cieszyć się, że może po klikać może coś tam odpalić może coś obejrzeć i trochę tego chcemy uniknąć to znaczy chcemy przekazać wiedzę rodzicom opiekunom, aby korzystali w sposób świadomy i pokazywali to samo dzieciom, żeby nie regulowali emocji swoich podopiecznych za pomocą tych urządzeń, bo co się może już niestety niedobrze, skąd dziecko zostało wprowadzone w świat cyfrowy korzysta z tych możliwości tabletów telefonów komórkowych w sposób mniej lub bardziej świadomy mniej lub bardziej zdrowe, gdzie przebiega taka granica, za którą powinniśmy zacząć niepokoić, jakie symptomy wśród dzieci korzystających z tych urządzeń są symptomami, które powinny zapalić na jakąś lampkę ostrzegawczą i sprawić, że pomyślimy, żeby coś zrobić nawet nie wiem co w tym momencie nie myślę, że takimi też obserwacjami, która mieli rodzice dzieci w wieku do 6 lat którymi warto się podzielić to jest obserwacja dziecka, która okazuje się, że traci poczucie upływu czasu jak korzysta z takich urządzeń rzeczy wydawało się, że to jeszcze chwila moment wykona 5 minut to 5 minut już kilka razy powtórzył, że wołamy na obiad na jedzenie i słyszę odpowiedzi zaraz robi coś ważnego o może być takim pierwszym symptomem kolejnym może być rezygnacja z innej aktywności cokolwiek wcześniej nasze dziecko lubiła lubiła może rozkładać puzzle albo albo bawić się z innymi koleżankami kolegami raz to absolutnie została odsunięta tylko łącznie skorzystanie z urządzeń co jest na pewno taki drugi obszar, nad którym warto się pochylić i myślę, że trzeci, który też bardzo ważna to jak dziecko reaguje jak ja zabieram telefon czy tablet jak jak mówił, że już dość, że już wystarczy, że trzeba było znieść ten obiekt teraz się zimne, choć i zjadł obiad NATO to faktycznie, jeżeli reakcja jest taka nawet będą nazwała agresywna, jeżeli nie są krzyk, jeżeli jest uderzanie tak pięściami stołu, jeżeli jest kopanie to również może sugerować, że być może coś tam się zaczęło dziać to znaczy nasze dziecko na tyle sią Włoch tak ten świat, że jak próbujemy go przywołać do tego rzeczywistego świata zaczyna się bronić, o czym tutaj oczywiście przestrzegam przed nadinterpretacją ze strony rodziców, a także, jeżeli tylko raz coś takiego dodać, że mamy od razu tak podnosimy alarm, że nasze dziecko uzależnione nie moment chwila to mogło być coś akurat bardzo ważnego akta mogą być akurat końcówka jakieś gry, którą nasze dziecko grało ze swoimi kolegami koleżankami i my nagle, że nie wiedząc co robi nagle mówiliśmy stop nas oczywiście, że każdy by się tak trochę zdenerwował, więc na pewno obserwacja nie pojedyncze takie wydarzenie ono o nich świadczy jeszcze niczym jakimś większym znaczeniu, ale przede wszystkim nawet jak widzimy, że nasze dziecko jest zaangażowany także, że z zapałem coś robi jak ma coś innego zrobić to to jest takie smutne o zaczniemy rozmawiać zapytajmy, o co tam chodzi co takiego tam się dzieje, dlaczego to się tak wciąga wyjaśni mi nie bójmy się tego, że na początku tego nie zrozumiemy to trochę jest także świetnie się do przodu ta technologia też idzie do przodu i to żadne po pierwszym spojrzeniu na ekranie będziemy wiedzieli, o co chodzi to jest normalne, ale pozwólmy naszemu dziecku wyjaśnić, o co chodzi pozwolę, żeby to on stało się takim eksport na chwilę, żebyśmy zrozumieli, że może ono ma jakieś potrzeby może te potrzeby są poznawcze może te potrzeby są związane ze strategicznym myśleniem może z rozwiązywaniem zagadek, a nie tylko włącznie z oglądaniem czegoś co nam się wydaje, że bez sensu i to nas na pewno bliższa tak to żony porozmawiamy zapytam, że postaramy się poznać co takiego to nasze dziecko robi może tylko łącznie nas zbliżyć, a zabieranie telefonu czy zamykanie komputera czy wyłączanie internetu tylko łącznie może nas oddać akt to nie jest ten, gdy ten droga bardzo dziękuję dr Magdalena Rowicka z Akademii pedagogiki specjalnej była z nami za kilka chwil skrót informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA