REKLAMA

Duży fiat i Syrenka. Co można znaleźć w Muzeum Skarb Narodu?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2021-07-10 13:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
21:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
sobotnie popołudnie Radia TOK FM przy mikrofonie Filipka kurz jeszcze raz dzień dobry państwu jest ze mną teraz Maciej Bieniek człowiek wielu talentów umiejętności, ale na potrzeby naszej rozmowy kolekcjoner samochodów znawca motoryzacji Polski, ale nie tylko współtwórca muzeum skarb narodu dzień dobry Witaj dzień dobry panie redaktorze muzeum skarb narodu to jest dość świeża inicjatywa powstała na terenie byłej lakierni fabryki samochodów osobowych na warszawskim Żeraniu Rozwiń » w ramach wystawy jak czytamy na stronie ponad 300 pojazdów z całego świata najstarszy ma lat 114 najmłodszy ma lat 112 sekcje polskie drogi i powiew Zachodu nietrudno się domyślić co jest kryterium głównym jeśli chodzi o podział tych sekcji 300 aut ile osób potrzeba ile pracy wysiłku pasji zasobów, bo to jest jak rozumiem oddolna inicjatywa ile tego wszystkiego potrzeba, żeby zrobić muzeum na 300 samochodów, a inicjatywę są dolna natomiast nie jest taka świeża jak by się mogło wydawać, dlatego że tak na dobrą sprawę historia tych znajomości, które doprowadziły do powstania muzeum zaczęła się gdzieś na początku 2001. wieku razem z powstaniem branżowych forów internetowych traktujących na temat zabytkowej motoryzacji tam zaczęliśmy się z tą grupą ludzi stąd teraz tworzymy muzeum poznawać czasy były trochę inne, więc od Poznania online do jakiegoś spotkania wejściówka istną zazwyczaj mijało kilka miesięcy bądź nawet lat i tak na dobrą sprawę pierwsze takie ruchy zmierzające do zgromadzenia tych naszych oddzielnych wtedy kolekcji w 1 hali, w której moglibyśmy na początku tylko magazynować auta nawet nie myśleliśmy jeszcze o tym że, żeby zbudować z tego coś na kształt muzeum to pojawiło się, gdy szkoła 2016 roku także patrząc wstecz to już można powiedzieć, że ta inicjatywa wokół muzeum skarb narodu ma blisko 5 lat natomiast, odpowiadając na pytanie dotyczące ilości osób to tak jak tak jak pan powiedział muzeum jest około 320 samochodów łącznie razem z zapleczem tych aut Nisko 500 cóż jest kilka kolekcji kolekcji mniejszych większych są kolekcjonerzy, którzy trzymają nas jedno 235, a samo w sobie takie jak Robert Bryk działaczy, które mają tych aut 3040 na pewno ogrom pracy twarzą twarzą muzeum jest na pewno Robert, który mamy swój kanał na YouTubie i umieszczamy tam bardzo dużo filmików z tego jak pozyskujemy te auta bądź kanał od razu powiedzmy skarb narodu tak po prostu nam się po prostu skarg na muzeum skarb narodu nazywa także zachęcam do parkowania subsydiowania także twarzą tak jak mówiłem jest Robert c natomiast za tą inicjatywą związaną z muzeum stoi sztab osób jest kilkadziesiąt osób począwszy od kolekcjonerów, którzy właśnie zasilili muzeum swoimi autami, a skończywszy na wolontariuszach, którzy regularnie kilka razy w tygodniu poświęcają swój czas na to, żeby muzeum utrzymać sprawność to są jakieś działania związane z utrzymaniem sprawności technicznej czystości tych aut jak też budowa infrastruktury do prezentowania tych aut hali jak to jest mieć 500 aut, bo 300 już było duże teraz z tego co pan mówi jest tych aut 500 jak to jest mieć 500 samochodów wartych pokazania, jakie kryteria musi taki samochód spełnić, żeby się na tę wystawę zakwalifikować w ogóle no tak jak już zostało powiedziane mamy wystawa jest podzielona 2 sekcje sekcję samochodu w polskich sekcję samochodów zachodnich na jeśli chodzi o polską motoryzację to za dużo tutaj tej gamy modelowej nie mamy na sam, jaki Warszawy syreny maluchy duże fiaty polonezy i tutaj staraliśmy się pokazać pełną gamę modelową tych samochodów to znaczy przychodząc do nas na pewno zobaczycie 99% produkowanych wersji tych tych właśnie modeli jeśli chodzi o polskie samochody natomiast jeśli chodzi o samochody zachodnie to staraliśmy się pokazać takie jakieś wybrane z rynku ciekawostki samochody, które jakiś sposób były rewolucyjne dla przemysłu motoryzacyjnego, czyli nie zobaczymy 1 fiata 125 tylko kilka różnych wersji 1525 po tak dokładnie zobaczyć kilka różnych wersji wielu roczników produkcji w zasadzie stałości tak w produkcję fiata 125 rozpoczęto w 1967 roku zakończono w dziewięćdziesiątym dziewięćdziesiątym pierwszym faktycznie takie egzemplarze z tej przestrzeni, a może ciągnąć podziwiać w różnych wersjach sedan kombi limuzyna itp. muzea motoryzacji czy może raczej szerzej muzea rozmaitych pojazdów mamy w całej Polsce twierdzicie, że skarb narodu pisze, że to to jest najlepsze muzeum czysto PR-owy zabieg co macie rzeczywiście takie przekonanie oczywiście, że mamy takie przekonanie wierzymy w to, a i tak jest na nie ma większego od muzeum motoryzacji w Polsce nie ma muzeum, które bardziej spektakularne, dlatego że poza tym, że zgromadziliśmy naprawdę gigantyczną kolekcję samochodów z całego świata to eksponujemy dodatkowo w postindustrialnej scenerii lakierni byłej fabryki samochodów osobowych co jest niespotykane zazwyczaj takie muzea motoryzacji są zaaranżowane w jakiś pustych halach ewentualnie właściciele czy organizatorzy takich placówek starają się stworzyć jakiś dioramy mające w jaki sposób uatrakcyjnić prezentację tych samochodów u nas muzea niczego nie udaje to jest po prostu linia lakiernicza nieczynnej fabryki samochodów osobowych wiem, że pan jest przede wszystkim miłośnikiem znawcą polskiej motoryzacji Polski, więc jeśli miałby pan wybrać 3 dajmy na to polskie samochody, które są do zobaczenia na wystawie, które są szczególnie bliskie sercu albo wyjątkowy w jaki sposób dla już dość wyjątkowe ekspozycji, a dobrze szczególnie bliskie samochody sercu memu sercu tak to na pewno będzie polonez w tej najstarszej wersji nadwoziowej Borewicz produkowanej do 18001956 roku bliska memu sercu, dlatego że posiadam taki egzemplarz, który moi rodzice kupili jak miałem rok także 35 lat tym samochodem jedna z moich ulubionych aut w ogóle koncepcyjnie jako polonez takiej wersji wersji, a konkretnie ten ten 1 egzemplarz jeśli chodzi o taką może nie ewidentną ciekawostkę to w tym roku obchodzimy trzydziestolecie rozpoczęcia produkcji samochodów Fiat cinquecento i na okoliczność tych obchodów zbudowaliśmy muzeum specjalną ekspozycję poświęconą właśnie temu model Nadalowi w tej chwili znajduje się na niej 1012 samochodów jest to samochód, który w tej chwili nie ma jeszcze takiego jednoznacznego statusu samochodu zabytkowego natomiast na historię podobna do tej która, która działa się 1015 lat temu w przypadku malucha, kiedy ludzie po prostu wyśmiewali auta sprzedawali je za przysłowiową flaszkę i kiedy jazda czy posiadanie malucha wiązało się ograniczyć anty prestiżem jakimś w tej chwili podobne postrzeganie społeczne właśnie samochody świadczeń kocięta natomiast my wierzymy bardzo wierzymy w to, że te samochody w niedługim czasie osiągną status klasycznych zabytkowych, a trzecie, a trzecie jeszcze pewnie jakiś syreny Warszawy na bardzo fajne auta którymi próbowano w odradzającej się po wojnie polskiej rzeczywistości autoryzować społeczeństwa wciąż nie mogę przejść do porządku dziennego w głowie ułożyć sobie tych 500 aut i naturalnie nasuwa się pytanie czy planuje też myśleć ile zajmuje do pompowania kół tych aut właśnie tego typu rzeczy ubezpieczenie tego mam wrażenie to są ogromne kwoty, ale czy planujecie dalej powiększać jeszcze, bo kolekcjonerzy tak mają kolekcjonują na tak powiększamy się w sposób można powiedzieć niekontrolowany chorobliwe 4 lata temu, kiedy po raz pierwszy zgromadziliśmy naszą kolekcję hali, która miała gdzieś około 1000m² pamiętam jak weszliśmy do tej pustej hali wydawało się nam nierealnym zapełnienie jej jak było to złudnej naiwne po, gdzie się od lutego do czerwca udało nam się też, ale wypełnić po brzegi jak tylko pojawiła się przestrzeń do magazynowania aut to nawet zaczęły kursować po całej Polsce i złożyć jakieś ciekawe egzemplarze samochodów na drogach widać na tej waszej stronie internetowej skarb narodu, gdzie subskrybuje ją jakiś czas pojawiają się nowe filmy na YouTube, gdzie ciągle rzeczywiście jedziecie gdzieś bardzo daleko kupuje nowe samochody ja nie nadążam, ponieważ wydaje mi się kupujecie więcej niż 5 posiłków no przesadziłem oczywiście nie domyślił się faktycznie tych samochodów przywozimy bardzo duża też film czasami sugerują, że te samochody kupujemy natomiast sami jest to też wypożyczenia tak, ale to zazwyczaj wynika tam historii opowiedzianej w filmie czy ten samochód, który akurat przewozimy to jest samochód kupiony czy właśnie tam pozyskane od jakiegoś kolekcjonera natomiast faktycznie muzeum się rozrasta teraz tych ruchów było bardzo duża, dlatego że po takim okresie wygaszenia w sezonie zimowym, kiedy przebudowywali wystawę potem jeszcze na pewne obostrzenia związane z sytuacją pandemiczną w kraju przeciągnęły ten ten start sezonu 2021 więc, więc tych filmów faktycznie pozyskiwania aut i aranżacji muzeum było więcej mam wrażenie, że teraz będzie troszeczkę mniej przy choćby w związku z tym, że kształt wystawy został już uregulowane i niespecjalnie mamy tyle przestrzeni, żeby aranżować jakieś nowe ekspozycje jeszcze pytanie praktyczne jeśli ta wystawa jakiegoś powodu zakończyła swój żywot to co zrobić z tymi samochodami, gdzie się potem rozjadą biorąc pod uwagę, że niektóre były kupowane szczególnie na tę wystawę tak, gdyby nastąpiło to w tej chwili to bylibyśmy bardzo korzystnej sytuacji, dlatego że aktualnie notujemy jedne z najwyższych cen złomu około złotych 50 kg, więc myślę, że takim pierwszym miejscem które, które nasunęły się, gdzie moglibyśmy auta przedstawić byłaby Huta i nie jestem pewien czy to jest na poważnie czy nie w no mamy jakieś alternatywy faktycznie zawsze trzeba mieć jakiś plan bez nie będę tutaj zdradza, jakie to są alternatywy natomiast zabezpieczamy się na taką okoliczność gdybyśmy, gdybyśmy jakiegoś powodu stracili możliwość eksponowania tych aut na terenie FSO Maciej Bień współtwórca muzeum skarb narodu, które jest otwarte w hali lakierni fabryki samochodów osobowych w Warszawie jest z nami kilka chwil godzina 1320 i skuty informacji po nich wracamy sobotnie popołudnie Radia TOK FM Filipka kosz przy mikrofonie jeszcze raz dzień dobry jest z nami wciąż Maciej Bień kolekcjoner samochodów współtwórca muzeum skarb narodu Witaj dzień dobry jesteśmy państwu winni drobne wyjaśnienie związane z formą, jaką zwracamy się do siebie na antenie mówiliśmy do siebie per pan w pierwszej części rozmowy i trochę nie wiem, dlaczego tak się stało z Maćkiem znamy już lat kilka nasze drogi przecinały się kilka razy, więc teraz w trakcie informacji zdecydowaliśmy, że będziemy zwracać się do siebie tak jak zwracamy się do siebie zwykle, czyli na te, bo tak będzie po prostu wygodniej i bardziej naturalnie jeszcze kończące temat muzeum skarb narodu chciał się, żeby zapytać jak się do nas dostać, bo to nie jest wcale takie oczywiste nie jest także po prostu ktoś przyjdzie z ulicy zobaczy co go interesuje i wyjdzie to jest bardziej skomplikowana procedura tak nie prowadzimy sprzedaży biletów na miejscu muzeum z kilku powodów pierwszy taki prozaiczny jest związane z tym, że nie posiadamy muzeum kasy fiskalnej druk jest związany z tym, że mamy pewne obostrzenia jeśli chodzi o dopuszczenia pożarowych chociażby na liczbę osób, które mogą przebywać jednocześnie budynku dlatego też chcemy uniknąć sytuacji, w której danej godzinie staje przed wejściem do muzeum 200 osób wszyscy domagają się wejścia wejścia są biletowane trzeba wejść na naszą stronę internetową zakupić tam bilet na konkretną godzinę pojawić się o tej godzinie i grupą 2030 osób po prostu wejść na prowadzenie z przewodnikiem rozmawialiśmy wokół muzeum skarb narodu to jest muzeum, które współtworzyli, do którego dołożyła część eksponatów to teraz porozmawiajmy trochę o teraźniejszości i mniej lub bardziej odległej przyszłości w jakim stanie jest moim zdaniem Polski przemysł motoryzacyjny w 2020 pierwszym roku zależy jak to rozpatrywać, bo na pewno jesteśmy bardzo potężnie działającym w tym kierunku krajem na pewno mamy duże zaplecze jeśli chodzi o produkcję części opracowywanie rozwiązań technologicznych nie mamy na pewno czegoś takiego jak produkcja własnego samochodu już od od wielu wielu lat natomiast tym kierunku też zmierza inicjatywa pt. electromobility Polska, która dąży do stworzenia pierwszego polskiego elektrycznego samochodu tutaj plany są dosyć ambitne, bo z tych najnowszych komunikatów, które ogłaszają wynika, że już 2024 roku wyjadą pierwsze samochody Izera natomiast temat dosyć kontrowersyjne, dlaczego dlatego, że no zdania na całym świecie są podzielone czy w ogóle samochody elektryczne mają sens, dlatego że świat ślad węglowy po powstający przy produkcji tych samochodów przynajmniej na tę chwilę jest wielokrotnie wyższe od tego, który powstaje przy produkcji konwencjonalnych samochodów spalających paliwa płynne, czyli wychodzi na to, że nie jest to żaden sposób oszczędzania środowiska to się, gdzie zamyka wychodzi bilans ujemny wręcz w tej chwili tak w tej chwili ten bilans jest ujemne mówi się nawet o tym, że produkcja takiego samochodu elektrycznego przy obecnej technologii wytwarzania podzespołów głównie baterii dorównuje śladowej węglowemu, który zostawia konwencjonalny samochód przez 8 lat eksploatacji Polski rynek jest dodatkowo bardzo specyficzne, dlatego że energię elektryczną pozyskujemy głównie ze spalania węgla dlatego ten prąd w Polsce nie jest czystym paliwem w związku z tym zasilanie tych samochodów ładowanie tych samochodów w konsekwencji tego jazda tymi samochodami wcale niekoniecznie jest takie ekologiczne jak wysoko rozwiniętych krajach zachodnich zatrzymajmy się jednak jeszcze przy tej zaś, dlatego że wciąż gdzieś jest to projekt rządu reklamowanej promowane w 2016 roku premier Mateusz Morawiecki mówił o tym, że na polskich drogach będzie 1 000 000 samochodów elektrycznych do roku 2025 teraz ten mówi o tym, że w 2024 rzeczywiście pierwsze być może zjadą z taśmy to jest realne w ogóle się one w 2024 zjechały czy to są komunikaty, które być może PR-owcy zaliczą się rozumieją na tę chwilę są realne komunikat najświeższe można powiedzieć o uzyskane w rozmowie z działem PR projektu Izera dosłownie 2 dni temu także podtrzymują to i zamierzają 2024 roku wystartować z fabryką w Jaworznie tam produkcję na początku ma być na poziomie 100 000 egzemplarzy rocznie dlatego też ten 1 000 000 samochodów 2025 wydaje się jakąś topią czy inaczej utopijna jest faktem tak, bo przy idealnym scenariuszu na koniec 2025 roku będziemy mieli, a może 200 000 samochodów elektrycznych wyprodukowanych w Polsce także także bardzo daleko od celu natomiast natomiast na pewno projekt idzie w dobrym kierunku można dyskutować na temat zasadności ekonomicznej tego projektu można dyskutować na temat zasadności ekologicznej tego projektu natomiast ja znając ludzi, którzy zajmują się realizacją tego projektu patrzy na to trochę inaczej, dlatego że grupa ludzi zebranych wokół tego projektu Izera to są na pewno naprawdę ludzie z pasją, którzy mają jakąś wizję i chcą po prostu spróbować produkować elektryczne samochody w Polsce co z tego wyjdzie zobaczymy na pewno nie będzie w pełni Polski elektryczny samochód, dlatego że już na tym etapie wiemy, że Platforma jest na tego samochodu będzie licencję tak będzie produkt kupiony za granicą natomiast z możliwością rozwoju tu lokalnie w kraju także kupujemy licencję, którą będziemy mogli rozbudowywać przebudowywać co będzie innowacyjnego widzę, że na pewno nadwozie to jest projekt niepowtarzalny indywidualny zaprojektowany specjalnie do tego samochodu nadwozie, które z tego co wiem na tę chwilę też nie będzie powstawał w Polsce to znaczy blachy do produkcji tego nadwozia nie będą powstawały w Polsce będą zamawiane gdzieś za granicą w Polsce będzie odbyło się tylko końcowy montaż spawanie lakierowanie i kompletację właśnie z tą platformą 1 na sprzedaży jest szansa, że samochody w ogóle znajdą nabywców podobno natomiast to czas pokaże też na tę chwilę panowie, jeżeli niechętnie rozmawiają ocenia natomiast podobno samochód ma być konkurencyjny dla cenowo dla takich samochodów jakiś cel ich narzucają się te kwestie ekonomiczne, o których wspomniałeś, o których można dyskutować to Podyskutujmy czy to jest twoim zdaniem kolekcjonera i znawcy rynku możliwości technologii dobry kierunek polskiej motoryzacji czy warto w ogóle w to inwestować w jakiś szerszej perspektywie, oddzielając dumy narodowej ten projekt to 3 zostaje z niego jakiś faktyczne realne zyski być może Duszyńska tak zostaje, dlatego że tak jak już mówiłem jesteśmy krajem, który jest naprawdę dużym zapleczem produkcyjnym części do konwencjonalnych samochodów w momencie, kiedy trend światowy jest taki, że podążamy w kierunku elektryfikacji tych samochodów coraz większej produkcji aut hybrydowych albo stricte elektrycznych to w pewnym momencie trzeba będzie ten Polski przemysł przedstawić na produkcję podzespołów do pojazdów elektrycznych zapotrzebowanie na konwencjonalne podzespoły do samochodów zasilanych silnikiem z silnikami spalania wewnętrznego to po prostu będzie malało natomiast no na tę chwilę patrząc na tempo rozwoju tego projektu i faktycznie perspektywy na to raczej raczej wygląda na to, że przez przez wiele wiele najbliższych lat będzie to po prostu ciekawą inicjatywą, która będzie ładnie wyglądała w Polskim portfolio jest szansa, żeby Polska wypracowała kiedyś własną kompleksową myśl techniczną w dziedzinie motoryzacji oczywiście mówię o bliskiej przyszłości może kiedyś jest szansa to pewnie jest czy w ogóle nie ma co startować w obecnych realiach rynkowych do takiego ambitnego projektu myślę, że szanse zawsze wszystko jest kwestią pieniędzy na najlepszym przykładem jest Tesla tak Marka, która powstała z niczego Maciej Bień współtwórca muzeum skarb narodu był z nami dziękuję bardzo, za rozmowę dziękuję bardzo, na tym kończymy sobotni weekendowy magazyn Radia TOK FM program przygotowała czuwała nad nim Katarzyna Murawska realizował Szymon Kuliś ja nazywam się Filip Kekusz bardzo serdecznie dziękujemy państwu za prawie 3 godziny za kilka chwil godzina 1340 skrót informacji Japonii Homo science, na które zapraszają Aleksandra i Piotr Stanisławscy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA