REKLAMA

Jak mądrze uprawiać sport latem?

Rusz się, na zdrowie
Data emisji:
2021-07-11 11:40
Prowadzący:
Czas trwania:
12:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1141 Karolina Głowacka przy mikrofonie naszym gościem jest prof. Marek Postuła kardiolog sportowy Warszawskiego Uniwersytetu medycznego centrum diagnostyki sportowej Sports na dzień dobry panie profesorze dzień panie to dzień dobry państwu taki mamy temat chyba nie łatwe tak myślę chcę porozmawiać aktywności fizycznej w czasie upałów czy w ogóle tego próbować czy odpuścić można w jaki sposób wytrenować w sobie zdolność do aktywności fizycznej większej w czasie w Rozwiń » czasie upałów próbujemy to wszystko po kolei przeanalizować na to może takie oto pytanie na otwarcie właśnie czy w ogóle warto próbować panie profesorze, ponieważ aktywność na pewno warto kupować w takich ani innym klimacie, gdzie mamy stały w tym VAT od roku w trudno wyobrazić, żebyśmy w okresie letnim przestać całkowicie aktywności fizycznej z powodu upałów w szaty zrobić by zawsze z głową zawsze się zastanawiać jak jest temperatura na zewnątrz czy te warunki atmosferyczne w momencie wyjścia pani są sprzyjające czy też należy sobie rozplanować w tym gronie w innej porze dnia, a pytam o to trochę dlatego tak do głowy przyszedł nam ten temat z tej przyczyny, że czasami jest także po prostu nim nie możemy uniknąć takiego wysiłku jeśli np. jesteśmy na dłuższej wycieczce rozplanowane na kilka dni jest po prostu musimy przemieszczać takich ani innych warunkach atmosferycznych chciałem zapytać właśnie jak się przygotować do takich dłuższych wycieczek czy uda się jakoś wytrenować w sobie zdolność do wysiłku fizycznego niekoniecznie skrajnego, ale np. spacerów po górach właśnie w upale myśli mogę się podzielić to ja np. z tym ogromny kłopot odrobina upału i już już w zasadzie ja jestem odcięta, więc zastanawiam czy da się jako wytrenować odpisał nam zielone sportowi mają na to, że recepty oczywiście taki trening i tak wysokiej temperatury jest elementem przygotowania takich zawodowych sportowców często wjeżdżają na zgrupowania z 1 strony na wysoki na duże wysokości, a innym miejscem na sposób przygotowania do zawodów są właśnie wyniki sekcji jest wysoka temperatura oczywiście takie przygotowanie do wysokiej temperatury na polegały m.in. o tym, że przez około 1015 dni przygotowujemy się stopniowo, bo oczywiście pani tak mówi czy w takim, a najbardziej typowym błędzie, czyli osoba, która w nogę lub nie trenuje nagle w czasie wakacji postanawia narazić swój organizm na duży ekstremalny wysiłek teraz czekają z klimatyzowanego biura popołudnie pod ładnie się rano jedziemy już od razu wędruje za raczej nie kończy się dobrze Real a, ale może nie przesadzajmy, że wreszcie dokończyć, ale na pewno jest to przyjemna i nie nie korzystamy z tych warunków zwrot z tych okoliczności przyrody w odpowiedni sposób oraz wspominamy takie wy jako całkowitą bańkę udrękę, a nie przyjęto aż stąd pewnie warto zanim, planując takie wakacje warto rozpocząć aktywność fizyczną właśnie przynajmniej 2 tygodnie wcześniej przygotować swój organizm na jakikolwiek wysiłek fizyczny i jeśli już planujemy rzecz takie regiony, gdzie temperatura jest wyższa Ano wiadomo, że w Polsce to przepis nakład czasu dla potrafili trafimy na pogodę natomiast jeśli wjeżdża basen morza Śródziemnego, gdzie mamy pogodę gwarantowaną to zalecałbym jednak odpowiednio przygotować się właśnie treningiem stopniowo, zwiększając ja od razu duże natężenie czy też, kiedy stan pokonywać, ale stopniowo przez dwa-trzy tygodnie zwiększać dystans, pamiętając oczywiście on nawodnienie to jest podstawa tego tego treningu fizycznego podczas wysokich temperatur nawodnienie i ochronę głowy no w udowodnienie ochrona głowy też odpowiedź ja odpowiedni ubiór taka zwykła koszulka bawełniana czy stroju, który nie odpowiednio odprowadza wodę z naszej skóry, toteż może powody zwiększać ryzyko przegrzania szybszego od święta wody na te stoi powinien być odpowiednio przewiewne w tym momencie tak jak mamy olbrzymią ilość tzw. pchających materiałowi poleca opinię każdej osobie, która uprawia wysiłek fizyczny właśnie na zewnątrz wysokich temperaturach, lecz również, dlaczego pani redaktor wspomniała na to odpowiednio protekcja przed słońcem o tym też bardzo często zapominamy, że tam z wysokim faktorem stresu jest to co pod oczy bądź powiatu zaparz, a każdy doceni każdy gdzieś jeśli ktoś jest regularnym biegaczem na takie średnie dystanse regularnie biega piątkę 10km raz na jakiś czas skoczy piętnastka to w czasie upałów powinno się tego unikać czy można właśnie w ten sposób jeszcze podkręcać możliwości swojego organizmu czy pan jednak sugerował, żeby tego nie robić w tym momencie upał wrócę do do te doskonałe pytanie pani redaktor, bo to jest tak jak powiedziałem już na wstępie jest to element profesjonalnego treningu rzeczywiście takich biegaczy, którzy trenują dużo trenują profesjonalnie lub profesjonalnie tak jak ekspozycja na wysokie temperatury może przynieść dodatkowe korzyści oczywiście trzeba też opisy głową tak jak powiedziałem, ale wzrost sportowej przeprowadzili wiele i tak dotyczących adaptacji naszego organizmu do do wysiłku fizycznego to co zauważono takie, a taki wysiłek, że właśnie podczas wysokich temperatur powoduje oczywiście stopniowo po to, dzieje się w Kanadzie taki właśnie 1015 dniowa cykl treningowy powoduje, że objętość naszej krwi zwiększa zwiększa się tzw. osocze, czyli o taki, że ta płynna część naszej krwi, które zawieszone są czerwone krwinki, a to z tego względu się zwiększa, żeby przyspieszyć chłodzenie naszego organizmu, żeby ta objętość wystarczała na to, żeby dostarczyć tlenu do mięśni, a także odpowiednia dotrzeć do tych do skóry i na zasadzie wymiennika ciepła usuwać nadmiar ciepła z naszego organizmu też chłodzić skórę, a druga taka korzyść to, że taki też zauważono, że taki tani 5 godzin na tydzień przez 5 tygodni w temperaturze wysokiej to to badania przeprowadzone w temperaturze około 37 stopni na zewnątrz Siej w takiej, którzy sportowcy wykonywali swoje treningi zaobserwowano, że zwiększa się stężenie hemoglobiny czy dlatego miałem takiego białka w czerwonych krwinkach, które odpowiada zawiązanie planu to ja zawsze przypominam swoim studentom taki serial po sobie życie to są te kręgi, które na plecach nosiły kie banki z planem także wtedy dzięki takim terenie mamy ich więcej to naprawdę dobry serial, bo prędzej czy późniejsze zawsze tych do tej będą chory wraca prawdę panie profesorze sport to jest taka dziedzina, w której przekraczamy swoje granice staramy się właśnie, iż coraz dalej szczególnie np. w bieganiu za nie ścigamy się z innymi, ale sami ze sobą, ale są takie momenty, w których właśnie trzeba odpuścić, żeby zrobić sobie krzywdę i w przypadku upału wydaje się, że to jest jeden z tych ważnych momentów to znaczy jak rozpoznać, kiedy po prostu rozwijamy możliwości naszego organizmu o odróżnić to od tego momentu kiedy zaczyna być np. niebezpiecznie, bo właśnie możemy to ze mną czy oby nie, ale może się zbliżać udar słoneczny więc, gdzie tutaj tej granicy nie przekroczyć pani niedawno z zagranicy oczywiście każdy sportowiec, który dużo trenuje na swój organizm, tyle że te sygnały co dobrze rozpoznają natomiast takie podstawowe zasady to nigdy nie wchodzimy na teren, kiedy nie przyjęliśmy odpowiednie leki potem po zasada jest taka, że podczas upałów pić przed w trakcie i po wysiłku fizycznym oczywiście to dość tej wody, którą czy jakiegokolwiek płyną teraz lektury z elektrolitami leśnych płynów powinno być odpowiednio dostosowana zarówno to tego od intensywności treningu, ale ich do długości trwania tego treningu naczelna zasada nigdy nie wychodzimy bez przyjęcia wok nie więcej godzinę 1,5 przed treningiem odpowiedniej ilości odpowiedniej ilości płynu druga zasada to podczas treningu powinniśmy co jeszcze minut wypijać od tak oczywiście to jest taka ogólna zasada około 120 ml płynu, który powinniśmy sobie rozłożyć część wychodzimy na trening trwa godzinę to przynajmniej półlitrową butelkę płynu powinniśmy przyjąć w trakcie takiego wysiłku no oczywiście pod ringu to już dla tych osób, które bardzo skrupulatnie podchodzą tego typu aktywności fizycznej powinniśmy zważyć zważyć się zobaczyć ile straciliśmy po treningowej ile, o ile spadła aż masa ciała przyjąć najprostsza zasada autentyczną radość po to, jak różnica pomiędzy masą przed ligową Potęgowo bardzo dziękuję za wszystkie porady pan prof. Marek Postuła kardiolog sportowy Warszawskiego Uniwersytetu medycznego centrum diagnostyki sportowej Sports LAP dziękuję pani pan panu panie profesorze dziękuję bardzo, ja lecę na trening także, że wszystkiemu udanej niedzieli aktywnej dziękujemy bardzo powodzenia na treningu i oczywiście ćwiczymy biegamy, ale właśnie z głową tak jak mówił pan profesor jest 11528 minut będą informacje Radia TOK FM po informacjach kolejna godzina magazynu, w której o godzinie relacja skany zajrzymy co się dzieje na na tym wspaniałym festiwalu filmowym będzie również w naszym niedzielnym obiedzie o Bobie królu Bobie, czyli zastanowimy się nad tym ile potraw da się przygotować się z Bobem w roli głównej wydaje się, że Bóg jest trochę kolendra znaczy, że Bóg ma swoich fanów ultrasów ja do nich należy oraz takie osoby, które nie są w stanie znieść nawet zapachu bobu gotowanego w domu mam taką bliską osobę, więc to jest pewne zarzewie konfliktów jeśli chodzi o 2 czy państwo też tak mają proszę pisać niedziela małpa TOK kropkę FM w obawie o 1220, a po 1240 o informatyce o tym 3 jak można trzeba uczyć programowania jak sprawić, żeby właśnie kwestie informatyki stały się czymś naturalnym w takim głębszym chyba myślę poziomie edukacji o tym wszystkim w najbliższej godzinie, a teraz chwila muzyki Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RUSZ SIĘ, NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA