i informacyjne biuletyn rewolucyjne przy mikrofonie Anna Piekutowska to jest audycja biuletyn rewolucyjne dzień dobry raz jeszcze, a ze mną już gościnie Marta Majchrzak psycholożka społeczna badaczka i założycielka Herstorie PL dobry wieczór wieczór i dr Sandra Fredry jak badaczka młodzi w centrum lat na Uniwersytecie SWPS dobry wieczór dobry wiek dzięki paniom powstał pierwszy w Polsce raport dotyczący idei siostrzeństwa, które też jest tematem naszej rozmowy i na początku
Rozwiń »
chciałam paniom zacytować fragment wywiadu prof. Agnieszki Graff jednej z najważniejszych polskich feministek ostatnio zapytana przez gazetę wyborczą siostrzeństwa powiedziała tak siostrzeńca kobieca wersja hasła rewolucji francuskiej równość wolność braterstwo to, grając Kowa, która uświadamia nam po pierwsze, że ruchów rewolucyjnych kobiety były wykluczane lub instrumentalizacja ne, a po drugie, że być może istnieje coś takiego kobieca rewolucja feminizm to ten moment, w którym uświadamiamy sobie, że mamy, więc jesteśmy grupą siostrzeństwa budzi niepokój konserwatystów, że stajemy się w ten sposób nielojalne w stosunku do naszych partnerów chciałam zapytać co sądzi pani tej definicji jak do niej ustawiają się badania, które pani przeprowadziła ja jestem szczerze mówiąc zaskoczony tym, że Agnieszka Graff, którą bardzo szanuje i która jest w pewnym sensie taką moją feministyczną idolką, że one tak dobrze mówi się szczęście, bo mam takie wrażenie, że przez państwo to jest Panny pewna idea, która budzi kontrowersje i z naszej strony jest także, kiedy dałyśmy się z państwo teraz w czerwcu 2021 roku to ustaliłyśmy między sobą taką definicję, która podkreślała, że się z tym co jest pewną wspólnotą porozumieniem Solidarnością między kobietami i ważne niezależnie ostatnio spokrewnieni i kiedy mówiłyśmy, że w państwie wspominaliśmy, że celem tej idei zwrócenia uwagi na problemy dotyczące kobiet i ten podobnie jak podobnie jak Agnieszka podkreślała mówiłyśmy, że pojęcie państwa używana jest jako przeciwwaga dla rywalizację obserwujemy w naszej kulturze rywalizacja jest narzucona kobietom także chcę powiedzieć, że z naszej perspektywy jest także siostrzeństwa i jego definicja wcale nie jestem jasna nawet tych wąskich kręgach feministycznych, kiedy teraz brałem udział w festiwalu kultury żydowskiej w Krakowie rozmawia się w państwie 4 panelach z artystkami ćwiczeniami oko cieniami w bardzo wyraźnie słyszałam to, że wobec się wokół siostrzeństwa jest dużo kontrowersji i tych definicji jest wiele także, podsumowując powiedzieć, że definicja jeśli raz jest mi Sandrze bliska co mnie cieszy, bo wcale nie jest tak łatwo spotkać feministka, która to ME definicja ma ma podobnie jak czy też w ramach naszego projektu będziemy się przyglądać temu jak jak postrzegamy jak rozumiemy to de siostrzeńca również w ramach klubu feministycznego natomiast prawdą jest to, że MPT siostrzeńcem oprócz oczywiście znaczy to odnosi się również relacje między kobietami o tym, które są spokrewnione dale my oczywiście mamy tutaj na myśli to relacja bliskości poczucia więzi między kobietami i niespokrewnionymi ze sobą, czyli jest takie nawiązanie do wspólnoty doświadczeń Takashi wynikających z faktu bycia kobietą i siostrzeństwa kategoria jako o zasadzie idea polityczna zaczęła funkcjonować w latach sześćdziesiątych w ramach umów amerykańskich ruchów kobiecych podobnie właśnie wcześniej braterstwo, tak więc odwołanie tutaj jak najbardziej Agnieszki Graff to to procesem jak najbardziej słuszne i w jego kraju jest tym, że braterstwo, które pierwotnie określał takie bliskie relacje z mężczyznami, a potem zaczęło funkcjonować jako taka uniwersalna metafora dla Anny dla wartości wspólnych wszystkim tak czy wspomniany właśnie hasła wypisane na sztandarach rewolucji francuskiej wolność równość braterstwo no one jednak dotyczyły tak naprawdę mężczyzn tak, czyli tak jak Karoq Tejchman osiemdziesiątym dziewiątym roku pisze Emma brytyjska politolog wskaże notę ten kontrakt płci i to braterstwo tak naprawdę była taka umowa społeczna pomiędzy mężczyznami, która wykluczała kobiety tak marnie realizowała ich doświadczenie, a doświadczenie kobiet w patriarchacie specyficzne stąd właśnie niejako w kontrze idea siostrzeństwa, która dostarcza nam trochę nas dlatego kobiecego doświadczenia, czyli dobrze rozumiem, że siostrzeństwa jest utożsamiona z feminizmem i jesteś upolitycznione to znaczy, że zajdę siostrzeństwa kryje się równościowe pomysł na świat czy jak najbardziej to to w ogóle było traktowane w ramach ruchu feministycznego się z 6 było traktowane jako swoista strategia atak, czyli to było wykorzystywane tak idea zasilała ruch feministyczny jest takich ruchów właśnie się wywodzi natomiast część ziem Sandra życzliwe słowa reset żeby dobrze by brzmiało to, że i to, że w dyskursie feministycznym to pojęcie siostrzeństwa jest używane nie oznacza, że wszyscy podobnie rozumiemy też państwo i kiedy rozmawiałyśmy i gdzie co prawda jednak na razie ilościowych, ale też wcześniej wywiadów jakościowych miałem okazję rozmawiać o kobiecej Solidarności to okazuje się, że tak tzw. przeciętna Polka jeśli już coś słyszało się w państwie często postrzegają jako taką wspólnotę związaną z pewnymi innymi specyficznymi dla kobiet problemami doświadczeniami, ale wiele Polek nie postrzega się z państwa jako idei feministycznej raczej posłem, bo feminizm jak wiemy w Polsce nie jest powszechnie akceptowane dla wielu Polek siostrzeństwa jest taką ideę, która nam mówi właśnie wspólnocie, która jednoczy, która w przeciwieństwie do feminizmu nie zawiera tego inni odczytywane przez wiele wiele kobiet ni el aspektu pewnej opozycji czy wrogości wobec mężczyzny patriarchatu persa jeszcze chciał powiedzieć 1 rzecz, które wydają się to dosyć ważne uzupełnienie tego, o czym mówiła Agnieszka Graff, a potem Sandra też, że braterstwo jest taka kategoria, która najczęściej zakłada tzw. braterstwo broni, czyli taką wspólnotę idei mówiący żeśmy kończy ważny gość mówiącą czy zakłada także pojęcie stosowanie przemocy pewną walkę podczas kiedy siostrzeństwa przeciwnie raczej wysoka kategoria dotycząca wzajemnej pomocy troski właśnie tej radykalnej empatii i jako kategoria podobnie jak braterstwo może być rozciągnięta na wszystkie osoby niezależnie od płci to jest jednak kontrowersje, których wcześniej wspominam, czyli czym mówimy, że część kobiet mówiła, że część osób, a co jeszcze więcej mówi się już ostatni też o takim przestrzeni między gatunkowym, jeżeli się z państwa to jest właśnie taka ideę troski pacjent może dotyczyć przecież nie tylko gatunku Homo zapis pokutują cały czas stwierdzenia typu najgorszym wrogiem kobiet jest kobieta w piekle specjalne miejsce dla kobiet, które nie pomagają innym kobietom jest taki stereotyp, że kobiety ze sobą rywalizują, że nie mają wspólnych interesów też Stronnictwo stratę jednak frazes i badań wasze ten stereotyp trochę rozczarowuje tam jest dana mówiąca, że 66% deklaruje, że kieruje się dało się z państw, a z drugiej właśnie to, że to przez państwo skierowano jakiś bardzo bliskiej grupy i o ile siostrzeństwa w życiu prywatnym łatwo zauważyć tak w pracy szkole na studiach jestem gorzej, więc czym jest to przestępstwo w praktyce słuchaj to jest także te dane są naprawdę się nie wczytać się też znać od razu, że medale jeszcze zapoznajemy się z nimi tak pełni także na gorąco dzieli się tym, czego dowiadujemy się z nich natomiast dane są niezwykle interesujące, bo też pokazują ogromne różnice pomiędzy kobietami, które mieszkają w małych dużych miejscowościach i okazuje się, że faktycznie tegoż państwa jest najmniej na uczelniach w dużych miejscowościach, a w drugiej kolejności podaje, że właśnie miejscu pracy w dużych miejscowościach mówi dużo miejscowości mam namyśl miejscowości powyżej 100 000 mieszkańców i te różnice są zatrważające, bo przykładowo, jeżeli mówimy o uczelniach czy szkołach to w miastach do 100 000 mieszkańców 38% respondentów mówi, że obserwuje przyjemność z 600 trzecia roku w prawie 40%, a dużych miejscowościach o połowę mniej 19% mówi nam serwuje przejął się z 2 tak to jest bardzo dużo takich interesujących danych oczywiście najwięcej się z państwa obserwujemy w swojej własnej rodzinie i to jest bardzo interesująca różnica między kobietami mężczyznami, bo kobiety nie mówią o 61 przecinka 5 kobiet mówi, że obserwuje się przez państwa podczas kiedy niespełna 50% mężczyzn nie widzi co by potwierdzało, że ten stereotyp mówiący o tym, że kobieta kobiecie wilkiem kobieca będzie kobieta już wyjątkowo nie ładnym nieładnie powiedzą okiem, że ten stereotyp w dużej mierze wpłynie od mężczyzn, ale są też powiedzieć, że osiemnastym roku miał okazję robić jak duży projekt badawczy o Polkach, gdzie dane ma w pewnym sensie potwierdziły ten stereotyp mianowicie o około 60% wobec 58% Polek między osiemnastym, a dwudziesty czwartym rokiem życia i wskazywały, że wydaje im się, że inne kobiety rzeczą myślę jak jedzenie pytała bezpośrednio z państwa natomiast no ten wynik mówi wyraźnie o tym, że wiele kobiet tegoż państwa nie zeznaje jako w tamtym badaniu występ tego badania wynikało, że te młodsze kobiety częściej spotykają się zniechęcił tak to eufemistycznie nazwijmy innych kobiet nasz projekt tutaj troszkę bardziej optymistyczne dane pokazuje ja myślę, że to faktycznie wpływ strajku kobiet tego doświadczenia wspólnoty tego doświadczenia bycia razem na ulicach i protestowania w naszej wspólnej sprawie na Ostrowie kobiecej mógł sporo zmienić i mógł dodać wiary w to, że przez państwo jest możliwe i mógł okazać, że się w tej kwestii potrzebne na razie może nie wywalczyłyśmy zbyt wiele, ale myślę, że przez system potrzebny do tego, żeby przestać się czuć bez silnymi i tam poczuć taką moc płynącą z tego, że jesteśmy razem i że właśnie, że nigdy nie będzie szła sama decyduję, żeby tutaj kontynuujący to co mówi Marta z badań wynika, że to tego siostrzeńca najbardziej nam brakuje najbardziej potrzebne było w kontekście dostępu do pomocy dla kobiet doświadczających przemocy domowej dostępu do pomocy dla kobiety doświadczające przemocy seksualnej, ale też pojawiają się pojawia się budowanie poczucia własnej wartości pomoc w kontekście oświadczenia problem alkoholowy w rodzinie no też gdzieś tutaj wybrzmiewa to potrzeba siostrzeństwa na rynku pracy w ogóle kategorii pracy równości płci jeśli chodzi o zarobki także to były takie trwało tak 5 najważniejszych obszarów, które byłem i oznaczamy jako takie, gdzie tego siostrzeńca najbardziej nam brakuje najbardziej byłoby potrzebne może też chciałem zwrócić uwagę na to, że to się strzelectwo ona na czym nam się trochę marzę, żeby było rozumiane jako taka Solidarność współpraca pomiędzy kobietami, które się różnią również różnią się biorąc pod uwagę różne kategorie tożsamościowe toteż, jakby trochę odwołujemy się tutaj to i krytyki kategorii siostrzeństwa taki dość esencja rysującej homogeniczne, które było promowane w ramach drugiej fali feminizmu atak krytyka lat osiemdziesiątych, która przyszła przede wszystkim od czarnych feministek przyszła z krytyki tak postkolonialnej takie nazwiska jak Bear Hug od iloraz szans dla Mocha PR, ale też od badaczy kulturowych od kobiet nieheteroseksualnych, ale od lesbijek i też sporo bat pisała, że tak naprawdę zwróćmy też uwagę na to, że kobiety między sobą również różnią i to nasza presja, której doświadczamy i znak na bazie, które jak chciałyśmy, bo chcemy budować siostrzeństwa takiego gdzieś jest to mimo wszystko taki opór i walka z tym co co przychodzi razem z patriarchatem no ale nasze doświadczenia mogą się różnic, ponieważ przecinają się tutaj 8 nominacji nie tylko płciowej, ale rasowej klasowej czy czy seksualnej właśnie tak czy dr 80 to jest czas, kiedy zaczynamy mówić o interesy akcjonariuszy wsi i o tym, że to dyskryminacja no tutaj przestrzeń rozumiana głównie jako dyskryminacja ze względu na płeć, ale ona jednak może może dochodzić do multiplikacji praw i Real i ona się jakoś wzmaga to doświadczenie dyskryminacji się wzmaga wzdłuż przecięcia tych różnych osi i mimo różnic, które są pomiędzy nami no i na koniec wyszła na bardzo piękna płyta, której bardzo dziękuję dr Andrzej Rysiak z Uniwersytetu SWPS dziękujemy moją gościnią była również pani Marta Majchrzak psycholożka społeczna badaczka założycielka historii bardzo dziękuję panie za rozmowę bardzo dziękujemy ja już państwem żegnam wam się Anna Piekutowska, a po skrócie informacji zaprasza Małgorzata Połczyńska
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: BIULETYN REWOLUCYJNY
-
12:03 W studio: Joanna Pietrusiewicz
-
12:58 W studio: Natalia Broniarczyk
-
13:14 W studio: Marta Majchrzak
-
-
11:54 W studio: dr Anita Brzozowska
REKLAMA
POPULARNE
-
-
18.12.2020 23:00 Biuletyn rewolucyjny50:26 W studio: Agnieszka Dziemianowicz-Bąk , prof. Inga Iwasiów , Katarzyna Wężyk
-
-
28.10.2020 18:30 Biuletyn rewolucyjny20:27
-
11.12.2020 23:00 Biuletyn rewolucyjny44:19 W studio: Maja Staśko , Patrycja Wieczorkiewicz
-
05.09.2021 19:20 Biuletyn rewolucyjny35:13 W studio: dr Marta Widy-Behiesse
-
-
-
-
04.05.2022 19:20 Biuletyn rewolucyjny12:12 W studio: Katarzyna Wężyk
-
23.02.2022 19:25 Biuletyn rewolucyjny06:30
-
-
04.12.2020 23:40 Biuletyn rewolucyjny19:30 W studio: Anita Czarniecka , dr Magdalena Muszel
-
-
23.02.2022 19:20 Biuletyn rewolucyjny06:19 W studio: Joanna Wiśniowska
-
-
12.03.2021 21:00 Biuletyn rewolucyjny46:26 W studio: dr hab. Elżbieta Korolczuk
-
-
21.09.2022 19:20 Biuletyn rewolucyjny13:25 W studio: Patrycja Wieczorkiewicz
-
-
-
-
04.12.2020 23:20 Biuletyn rewolucyjny27:12 W studio: Elżbieta Podleśna
-
23.10.2021 10:00 Biuletyn rewolucyjny
-
-
-
23.11.2020 18:30 Biuletyn rewolucyjny25:15 W studio: Lidka Makowska
-
31.10.2021 19:40 Biuletyn rewolucyjny20:33 W studio: Natalia Broniarczyk
-
-
31.10.2021 19:00 Biuletyn rewolucyjny28:12 W studio: dr hab. Anna Kurowska
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL