REKLAMA

Dziś startuje "Mój elektryk". Wszyscy przesiądziemy się do aut elektrycznych?

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
12-07-2021 09:00 (Powtórka: 12-07-2021)
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 to jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś naszym gościem jest pan Jacek Mizak ekspert fundacji promocji samochodów elektrycznych dzień dobry dzień dobry państwu dziękuję panu k od dziś może ubiegać się o dotację na zakup auta elektrycznego to w tej chwili startuje program naboru wniosków dla osób fizycznych, a zgodnie z zapowiedziami w ciągu kilku tygodni prawdopodobnie może we wrześniu wystartuje nabór wniosków Rozwiń » dla pozostałych podmiotów, czyli dla jednostek budżetowych dla firm dla fundacji dla osób fizycznych od dziś, czyli każdy z nas właściwie tak act to osoba osoba fizyczna w rozumieniu regulaminu jest osoba fizyczna nie po nie prowadzące działalność Noto spróbujmy przejść taki taki proces ja jestem tą osobą fizyczną i co muszę zrobić by dostać dotację na zakup auta elektrycznego czy poszedł dotacja to zbyt dużo powiedziane, bo oddycha, zwłaszcza osób fizycznych sprowadza się do refundacji części poniesionych kosztów, czyli muszą najpierw dajcie potem pan, bo umówmy się, że ja będę tym kupujący ma pan tym dotując ma pan mi odda tak dokładnie pan się różnić są kwotę zakupić pojazd wypełnić wniosek uzyskać zgodę na dofinansowanie po pewnym czasie dostanie pan część środków z powrotem na swojego jestem z Polski jestem podejrzliwy czy może się okazać się okazać, że pan ostatecznie nie refunduje tej wydanej przeze mnie tych wydanych przeze mnie pieniędzy jest wszystko jest zrobione zgodnie z regulaminem spełnione są wszystkie wymogi te moim zdaniem nie ma ryzyka, że nie otrzymamy refundację, a właściwie coś pieniądze, a właśnie właściwie no ja to ja ten ta osoba fizyczna z Polski chcąca kupić samochód mając na to pieniądze pan, kto właściwie państwo, ale państwo rozumiane jako kto ale są rozumiane jako Narodowy fundusz ochrony środowiska gospodarki Wodnej, który jest jednostką finansującą i 3 to co warto też podkreślić, że czasami to sami padają takie takie określenia państwo dopłaca z budżetu samochodów niekoniecznie pieniądze budżetowe środki zgromadzone w ramach zobowiązania wieloletniego Narodowego funduszu tzw. opłaty paliwowej rozliczona do każdego litra sprzedano sprzedawanych paliw płynnych kiedyś się nazywało fundusz niskoemisyjnego transportu, ale został w zeszłym roku zlikwidowano te środki przyjął Narodowy fundusz, więc środki pozabudżetowe z opłaty paliwo czy chce pan powiedzieć, że ja przez całe życie, jeżdżąc samochodem z tradycyjnym napędem dopłacają do tego by pan teraz dopłacić do samochodu elektrycznego niestety nie całe życie przez ostatnie 2,5 roku to oczywiście nie dawali paliwowa wtedy ktoś tak oczywiście, kto ma dopłacać do ten, który truje, który zanieczyszcza taka zasada powszechna na całym świecie zanieczyszczający płaci no dobrze to PiS jestem tym potencjalnie zainteresowanym kupieniem auta elektrycznego jak rozumiem muszę sam wydać pieniądze na zakup tego samochodu i wypełnić dokumenty, a wówczas dostanę refundację właściwie, jakiej kwoty jakiejś części jak rozumiem kosztu, które poniosłem kupując samochód elektryczny, a w przypadku osób fizycznych to jest dokładnie 18 750zł tyle wynosi kwota refundacji niezależnie od od ceny zakupu tylko trzeba pamiętać, że samochód może kosztować więcej brutto niż 175 2205000zł natomiast jest 1 wyjątek to znaczy posiadacze karty dużej rodziny, którzy mogą uzyskać zwrot od 27 000 i w tym przypadku nie obowiązuje górny limit ceny, czyli samo może kosztować więcej co jest moim zdaniem trochę dziwne dziwne, bo pan się obawiać, czego bać ja rozumiem koncepcję re wspierania dużych rodzinnych natomiast duża rodzina więcej miejsc samochód będzie droższy tak, ale nie ma takich wymogów, że ma być to duży rodzinny samochód, prosząc o posiadacz karty dużej rodziny może nawet kupić dwuosobowego elektrycznego smarta i zostanie większe wsparcie i większą refundację, dlaczego nie wiem moim zdaniem takie pomysł jest interesująca, ponieważ ograniczona do zakupu rzeczywiście samochodów rodzinnych nie dowolnych dowolnie drogich samochodów, bo w tej chwili Porsche Taycan też można zostać kupione z takim sprawa rozwiążemy, łącząc się obawia, że może rodzić może być bardzo majętna duża rodzina i skorzystać ze tego wsparcia na zakup niekoniecznie zdrowia a dlaczego miałby skorzystać z turystyką może nie oczywiście razem dobrze pan dobrze zrozumiałem powiedział pan no dla osób, które nie mają karty dużej rodziny to jest niespełna 19 000 zlotych tej refundacji a, gdybyśmy to jakoś tak odnieśli do kosztu zakupu tego samochodu 19 000 to mało dużo procent ile no no tak, żebyśmy wiedzieli, bo nie wiem czy można tak powiedzieć, ale jest takimi auta elektryczne to drogie auta zdecydowani na razie jeszcze droższe niż ich odpowiedniki spalinowe co prawda na tle Europy ta kwota nie jest imponująca mieści się tak raczej w dolnych strefach ale, ale nie jest taka, a każdy już niska, bo to jest ponad 4000EUR z całkiem przyzwoita i co ważne w porównaniu do tego programu pilotażowego, który mieliśmy rok temu jest stała kwota, czyli kupując pojazd zostaje zawsze 18 750zł, czyli np. jeżeli kupuje jedno z tańszych aut rynku oraz podać Springs Marta Marta portu takie małe miejskie samochody to dofinansowanie może jest refundacja może nawet określam 20% kosztów zakupu auta, ale jak kupujemy auto droższe, zbliżając się do tego limitu no to tu jest znacznie mniej niż 10% około 77% Oscarem, czyli jeszcze raz ile tak średnia powiedzmy najtańsze auto elektryczne kosztuje w granicach 80 000zł od takiej kwoty można już zacząć myśleć dysponując takimi pieniędzmi zakupu auta elektrycznego tak tak, bo mówimy oczywiście samochodach fabrycznie nowych to to jest warunek otrzymania refundacji program obejmuje zakup samochodów używanych jasna, a w ogóle w Polsce jak to jest z tymi autami elektrycznymi dużą ich mamy dużo się sprzedaje jak się przegląda dane to wskazują, że wcale no nie jesteśmy aż tak bardzo na razie przynajmniej zainteresowanie zakupem aut elektrycznych to właśnie ze względu na cenę czy wciąż jeszcze nie jesteśmy do nich przekonani czy obawiamy się, że z tym autem elektrycznym możemy mieć więcej kłopotów niż niż zysku zainteresowani jesteśmy co pokazują najnowsze badania prowadzone bardzo wiele osób można zainteresowani właśnie jesteśmy ja pytam o dane zakupowe natomiast mało kupujemy po pierwsze, dlatego, że rzeczywiście byliśmy do tej pory białą plamą na mapie Europy, bo jeden z nielicznych państw europejskich średnio chorowało żadnego wsparcia przy zakupie pojazdów elektrycznych w to była kwestia ceny prawda to i jesteśmy na początku tego procesu z tak sam pan łamią funkcjonuje jeszcze w przestrzeni publicznej wiele mitów, który odkłamuje na temat awaryjności toksyczności samochodów, ale innowacyjność tylko możliwość naładowania tego auta po Odrze historii jak wtedy zdecydowanie lepszej sytuacji są osoby, które posiadają własny domek własny garaż własnym podwórku i mogą ładować taki pojazd po prostu z gniazdka zwykłego ewentualnie specjalnego boksu kupionego w przypadku publicznej infrastruktury, czyli to co możemy spotkać na przy drogach na parkingach to rzeczywiście mamy jeszcze trochę mało infrastrukturę, ale ona też jest jednak wypadku Krochmalnej z pojazdu nie będzie budował inwestował w ogromną ilość stacji ładowania w przypadku, kiedy jest bardzo ogłaszam, że ktoś przyjedzie pewnie to, realizując jednocześnie dając nic ale, ale stacje są przy drogach szybkiego ruchu niż zaczynają powstawać podróż po Polsce przestaje być krytycznym problemem oczywiście jeszcze nie jest łatwa, ale jest możliwego wprowadzenia, więc w ocenie ekspertów rozumiem, że jak wspominał pan o tym, że łatwiej mają ci, którzy mogliby w domu takie auto ładować na każdy musi sobie, zanim podejmie decyzję policzyć się, jaka jest opłacalność wydania być może nieco więcej albo zdecydowanie więcej na zakup tego samochodu później koszt jego ładowania w odniesieniu do zakupu auta z tradycyjnym napędem i kosztów jego tankowania, bo inaczej się od niego odejść układ nawet Sojusz są przez sieci takie kalkulator jest osób, które te koszty policzyć natomiast rzeczywiście do chwili obecnej nie mamy żadnego otoczenia dla samochodów elektrycznych podatkowego gorąco zachęt podatkowych, czyli posiadanie samochodu spalinowego tego co się w ogóle wyższymi kosztami nie możemy zanieczyszczają środowisko mamy do aut elektrycznych, ale wszystko przed nami działamy działamy w w tym kierunku oby, bo opłacalność posiadania pojazdu elektrycznego była zrobić no trudno by pan mówił inaczej, bo w końcu reprezentuje pan fundację promocji samochodów elektrycznych być może ktoś, kto teraz reprezentowałby, chociaż w sumie już większość koncernów oferuje też auta elektryczne, więc nie wiem na ile, ale mógłby powiedzieć, że przecież ta technika technologia używana do produkcji samochodów tradycyjnych napędach też zmienia się i stara się przynajmniej być no bardziej sprzyjająca środowisku niż niż może wiele lat temu, a dalej z perspektywy wzorem misyjności w tej technologii kompletnie nie ma natomiast to nam oferują rozmiarami tak jak pojazdy bateryjne czy jak z ogniwami paliwowymi myśli pan, że ten program, który dzisiaj rozmawiamy jak wspomnieliśmy dziś będzie można ubiegać się osoby fizyczne 19 000zł takiej rekompensaty za zakup auta elektrycznego, że to jest program, który rzeczywiście poprawi nam te wyniki my będziemy tych aut elektrycznych mieli w Polsce dużo więcej być może nie od razu, ale zdecydowanie tak pamiętajmy, że nie będzie także pierwszego dnia doszło złoży złożyć wniosek o dopłaty decyzji zakupu już o zakupie samochodu też podobnie jest zmiana w sprawie proces jest pewne planowanie, ale z pewnością bardzo duża ilość osób, która waha się między zakupem pojazdu z silnikiem diesla oraz hybrydowego, a może elektrycznego to może być argument przeważy na tym, żeby ten wybór padł na samochód przez elektryczne 30% zasilane z energią elektryczną to miasto poznamy osoby fizyczne pierwszy segment pamiętajmy, że rynek samochodów nowych w Polsce to jest rynek zakupów firmowych flotowych czy 55% nowych pojazdów sprzedawanych u nas to są pojazdy firmowe, więc tutaj musimy poczekać też na nabór dla firm, gdyż główny Motor napędowy przy rynku nowych samochodów te pojazdy za dwa-trzy lata jak idą z leasingu trafiona na rynek samochodów używanych i dużo atrakcyjniejszej cenie mogą trafić do użytkowników prywatnych standardy 2 takie strumienie napędowe bardzo zakupy bezpośrednio przez osoby fizyczne, a za dwa-trzy lata może będziemy mogli spotkać samochody poleasingowe elektryczne, które trafią do osób prywatnych w lepszej cenie, ale ten program przewiduje tak jak pan powiedział zakup dotację do zakupu auta nowego tak tak i a dla firmy będzie przewiduje również wsparcie nabycia auta w Brazylii wciąż jednak ten procent sprzedaży aut elektrycznych w Polsce to właściwie moglibyśmy zamknąć takim wskaźniku procent całej sprzedaży prawie 2%, jeżeli nawet wbrew plagi, ale rzeczywiście jesteśmy jesteśmy w ogonie, ale nie ma się co dziwić od tego czasu ratusz też nie formułuje fajnej oferty w segmencie aut elektrycznych, jeżeli nie ma żadnych instrumentów wsparcia tak jak w innych krajach na jaw, oferując Europie samochody elektryczne przede wszystkim ustrojowym ofert ich ofertę na rynki, gdzie są perspektywy są instrumenty wsparcia i do państw, które zachęcają do zakupu takich pojazdów dano w tej chwili wchodzimy do grupy która, która robi, więc również moim zdaniem ze strony producentów możemy się spodziewać fajniejszy bardziej różnorodnej oferty może morze morze wszyscy NIK-u zobaczymy no w każdym razie od dzisiaj zaczyna się jakaś ciekawa historia, którą będzie można obserwować bardzo dziękuję za rozmowę pan Jacek Mizak ekspert fundacji promocji samochodów elektrycznych był gościem pierwszej części magazynu EKG teraz informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA