REKLAMA

Jakub Ćwiek o tym jak przygotowuje się sceny walki w książkach i jak traktuje się kobiety w powieściach sensacyjnych?

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-07-12 11:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:43 min.
Udostępnij:

Jakub Ćwiek opowiada o tym jak pracował przy swojej powieści "Drelich. Prosto w splot". Zdradza też o czym będzie jego najnowsza książka.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy mikrofonie Paweł Kierzniewski dziś w kulturze osobistej gościmy pisarza Jakuba Ćwieka dzień dobry dzień dobry bardzo miło, że mogę tutaj gościć nam również dziś rozmawiamy o twojej książce, która okazała się w tym roku Drelich prosto w splot to jest powieść sensacyjna wątkami kryminalnymi tak by to pisał tytułowe Drelich jest złodziejem, ale oczywiście jak to w powieściach filmach serialach bywa piekielnie inteligentnymi do tego mistrzowsko wysportowanym tak, Rozwiń » żeby to określił, czyli mamy takiego klasycznego antybohatera, który na zewnątrz jest takim bezwzględnym profesjonalistą, ale w środku już to wszystko takie poukładane nie jest, bo bohater np. nie potrafi sobie ułożyć spraw rodzinnych tak w skrócie ale dlaczego robi to prezentacja tego bohatera boks, bo powiedziałem o tych o tym, że osobie może trochę nie radzi z emocjami tych emocji chcę zacząć rozmawiać z tobą o tym, bo my Czytelnicy Drelich spędzamy trochę czasu albo go lubimy albo nie kogoś też irytuje kogoś coś jakoś fascynuje, ale ta relacja stosunkowo krótka, ale domyślam się, że pisarz ten związek z bohaterem trochę dłuższe i trochę więcej czasu spędzasz nie tylko Drelich, ale w ogóle ze swoimi bohaterami jest także stanowiący ty masz czasami np. mysz masz jakąś przeszkodę wpisaniu albo też wkurza w procesie twórczym to czy też jakoś tak wyżywa się np. na tych swoich bohaterach albo np. testy w nich irytuje np. na kolejnych stronach ktoś zostaje poturbowany czy bardziej niż to było w planie albo np. ośmieszony, bo akurat taki miał dzień albo ta postać akurat tak rezygnowała tobie i postanowiła się troszeczkę dokopać inaczej mówiąc jestem literackim sadystą jak w nie wystąpi to chyba nie tę stronę idzie nie to znaczy ten moment, kiedy siadam do pisania myli się bardzo trudno pisze na jakich takich podbitych emocjach na jakieś tam szczególnej nerwowości co najwyżej uciekł być może moja klawiatura boja wtedy uderza mocniej natomiast co do bohaterów generalnie staram się pilnować, żeby żadne moje emocje sympatie antypatie nie wpływały na nich, bo wtedy wiem że, żeby zaczynam się angażować historie tak jak powinien bowiem cały Arsenał tak naprawdę do takiego żonglowania sobie z bohaterem powieści sensacyjnej może z nim boksować zgadza się kiedyś jak graliśmy sesję PGE to zawsze mistrz, który miał ten odpowiednik Monty Python Morskiego tego ciągnika 16 ton, które w każdej chwili może spaść po prostu na głowę znikąd i pisać też ma takie możliwości ale, nawiązując do komiksów z wielką mocą idzie też wielka odpowiedzialność jak mówił wujek będą spider-mana więc, więc też jestem przypadek to znaczy ja mam oczywiście ogromne możliwości, żeby się tymi bohaterami pobawić się, że z tymi bohaterami powalczyć natomiast natomiast muszą uważać bo jakby bardzo łatwo jest jest tutaj przegiąć mnie pomaga to, że wiele z tych postaci jest w jakimś określonym stopniu jeśli chodzi o określone cechy umiejętności możliwości wzorowane na prawdziwym ludziom to znaczy ja, kiedy np. z miałbym stawać do walki z moim bohaterem to wiem, że mój bohater jest nazwijmy to szkolone przez mojego przyjaciela, który większość życia spędził faktycznie jako Fajdek, który jest mistrzem brazylijskiego jiu jitsu mistrzem dżudo teraz, gdybym ja na kartach książki tłukł mojemu bohaterowi to Niewiem czy macie robotnika nie mógłbym ich intencje efekty dziękuję tutaj takie ryzyko, więc ja się pilnuje też literę w oczy cywilnym, że prawdziwym życiu są po prostu odpowiedź odpowiednio osoby, które są utożsamiane z tymi bohaterami one właśnie są tą barierą, żeby nie przez rozległe parki cechy określone w tej cenie 11, ale jednak pewne umiejętności są one są przekładane także układ stale publiczną, bo wspomniał o tej odpowiedzialności, którą czujesz, a ja też sobie o nim myślałem, bo powieść ma zawrotne tempo, które pewnie wielu czytelnikom może kojarzyć z filmami serialami w książkach no i często aż takiej akcji wartkiej nie ma to oczekuję, że firma z filmami serialami to tam jednak, żeby to się wszystko spinało i żeby nikt nie zagubił no to tam czuwa masa ludzi ta odpowiedzialność jest tak powiem rozłożona na noc setki jak najwięcej osób, a pisarz jest przecież samo jak pytanie, kto otrzymuje właśnie w tych ryzach czy ja myślę, że to też nie jest do końca także jestem sam, bo tak jak wspominam ja przyjąłem taką metodę pracy, że bardzo dużo rzeczy konsultuję, bo chciałbym chciałbym, żeby oczywiście ta historia ma być w konwencji, czyli tutaj ma być właśnie to tempo muszą być rzeczy podporządkowany fabule, ale na ile mogę sprawę, żeby to było wiarygodne to znaczy wszystkie walki, które są w drelichu są dokładnie takie jak mogłyby się potoczyć życiu każda walka mogłaby się potoczy dokładnie w ten sposób tam nie ma żadnego przejęcia to samo nie wiem zrobienie tortów czy jakiekolwiek inne elementy są konsultowane ze specjalistami specjalnie uwiarygadnia my te rzeczy, więc jasne, że ja tutaj biorę na siebie zespolenie tego wszystkiego w zlecenie tego fabuły, czyli takie funkcje Niewiem scenarzysty reżysera jednocześnie może czasem montażystę montażysta redaktor czy też, więc więcej tutaj jak łączą się te cechy, owszem, natomiast, jakby przy samym montażu pomaga mi redaktor tak jak mówisz a, a przy tych wszystkich elementach wcześniej pomagają mi pomagają konsultanci, więc większość moich książek to jest praca zbiorowa pojazd, a teraz w takim razie ile tej pracy zajmuje ile czasu zajmuje samo pisanie, o ile czasu zajmuje teraz mówi jest takie słowo minister tak, czyli przygotowanie właśnie zebranie tej wiedzy tak naprawdę ile w takim drelichu procentowo, jakby mógł określić jest byśmy spojrzą na to swoją pracę nad książką powiedział, że tyle procent to było samo pisanie tyle procent to było zbieranie tej tych wszystkich informacji, żeby to wszystko miało ręce nogi było wiarygodne organ jest fatalny mamy, więc może raczej w konkretnym lepiej, bo tam pani pół miesiąca zajął mi napisanie książki natomiast przygotowanie się do niej to było dobre pół to jego okej no ja też nie jestem aż tak dobry z matematyki mam nadzieję, że moi koledzy koleżanki w redakcji ekonomicznej za chwilę to oblicza w procentach i państwu podany może w podcaście już w opisie podcastu jak to wyglądało oprocentowane to rzeczywiście jest duże różnice się szybko inaczej już wiem wtedy co jest zapisane ten plan mam wtedy ten narzucony więc, żeby pisać 1 rozdział dziennie, ale wtedy wszystko wie natomiast nauczenie się tego wszystkiego wyrobienie pewnych nawyków świadomość jak to ma wyglądać jak to zrobić w temp jedno to jest właśnie ten cały okres przygotować Drelich to jest główny bohater i oni już troszeczkę państwo ja powiedziałem natomiast chciałbym, żebyś ty trochę nam więcej opowiedział o postaciach kobiecych, bo tam w sumie mogę powiedzieć, że są 2 główne i przyznam szczerze, że tak spojrzeć na to co się im przytrafia w tej książce no trochę oszczędzasz ich nawet nawet leki z trasy przypominam tę kelnerkę jakaś taka postać taka rola epizodyczna to też no już państwo nie będę zdradzał co spotyka, ale tak tak się zastanawiałem nad tą przemocą wobec kobiet, żeby to sportretować to było jakieś zamierzenie przy pisaniu tej powieści bądź sobą sensacyjnej czy to przyszło mimochodem plac to było zamierzenie to było bardzo bardzo istotne żeby, żeby taki sposób to wyglądało o jestem wielkim miłośnikiem, jakby powieści sensacyjnych w ogóle natomiast nie da się nie zauważyć jest to gatunek bardzo mocno zdominowany przez mężczyzn jakby, że właściwie, nawet jeżeli spojrzeć gdzieś na te lata osiemdziesiąte dziewięćdziesiąte kształtowali my sobie te wzorce osobowości to postaci kobiecych w tych akcyjne AK było niewiele ja chciałem z 1 strony sportretować męski świat, w którym rzeczywiście dominują faceci i i dzieje się tak ani na krzywdę kobietom właśnie ze względu na tego rodzaju działania przyzwyczajenia itd. ale z drugiej strony chciałem kobiet, które znajdą się w tym świecie i w sytuacji kryzysowej, które się znajdą będą umiały sobie poradzić i to jest dla mnie ogromnie ważne tutaj nie punkt, w którym one zaczynają tylko punkt punkt, do którego docierają i to jest to jest istotne nie będą oczywiście dało żadne szczegóły natomiast tak ogólnie ogólnikowo można powiedzieć, że ona nie czekają na rycerza na białym koniu tylko biorą sprawy swoje ręce tak można właściwie powiedzieć tak chodziło mi właśnie o to tutaj, żeby mając tego bohatera, którym jest tygodnik, który pewne rzeczy, jakby może załatwić, który tu pewnych rzeczach może pomóc, żeby nie był gość, który biega od 1 miejsca do drugiego i rozwiązuje wszystkie problemy, ponieważ w mam bohaterki, które również mogą z pewnymi rzeczami sobie poradzić albo nie, ale odjąć walk, a przecież kontynuację zastanawiasz się masz jakiś coś w planach możemy to zdrada nagle możemy morze łez bo jakby ten proces liście życiowej redakcyjne zakończyłem mniej więcej w maju i tam jeszcze z małymi drobiazgami w czerwcu mogę wspomnieć o tym, że bardzo ważne elementy będą tutaj związane z motoryzacją elementy pościgowe które, które również musiałem tutaj za zaangażować w związku z tym 7 kolejnych fantastycznych konsultantów, których będę w tej książce chwalił po bo pomagali w tym bardzo mocno, jakby takiej jeździe dynamicznej oskarżającej, jakby w ważnych czynnikach z tym związanych zakończyłem ten proces właśnie tak jak mówię z końcem maja temat, który podejmuje jest dość trudny w pierwszym tomie też był trudny, bo była to przemoc domowa cały czas źle się pojawiająca tutaj chodzę temat sekt i z tym się trochę będę borykał to jest już na zaawansowanych pracach pisarskich, czyli podejrzewam, że ta książka na koniec sierpnia powinna być ukończona w pierwszej wersji może w tym roku jeszcze będzie Kolejarz czyn ten przyjął się wydaje mi się, że raczej na początku następnego tak, żeby się nie spieszyć, żeby to dobrze przegrać przy czy gotować aktorsko tak jak zawsze uważam Rze, że ten etap pisania oczywiście nie znam dla mnie w jaki sposób fajne, jakby taki mobilizujący mnie, że to napisałem, ale jednak ogromnie ważne po pierwsze to przygotowanie, których mam za sobą, a po drugie, prace redakcyjne, w którym szlifuje się każdy detal, więc tutaj chciałbym, żeby to przebiegło spokojnie i nie ma się co też za bardzo spieszyć książka ma być Super, a nie musi się pojawi część mamy tutaj w kulturze osobistej w rozmowach z pisarzami taki mini cyklamen wicie trochę pakujemy książki na wakacje i polecane naszym słuchaczom różne pozycje jak zawsze też daje jakąś pozycję do tego plecaka no, więc do tego plecaka dzisiaj ja pakuje Drelich prosto splot Jakuba Ćwieka no ta książka tam jest, ponieważ szybkie tempo to myślę, że 1 weekend albo nawet 1 wieczorną potem kolejna książka jest też potrzebna, więc teraz prośba do ciebie, żebyś też coś dorzucił do naszego plecaka na wakacje to dobra to jak dorzuca, ale trochę będę oszukiwał, bo w pierwszej kolejności chciałbym bardzo serdecznie polecić tego komiksową która, która jest wydana w Polsce to są znakomite kryminały świetnie świetnie opowiedziane są jak nazywa się kryminał napisana jest przez Eda byłyby realizowane przez Seana Philipsa to są znakomite opowieści mam wrażenie, że na naszym rynku bardzo rzadko zdarza się w ogóle tak dobry neonu Why jak to co ci 2 panowie robią, że w komiksie, więc bardzo serdecznie polecam całą serię kryminalną się chyba wydanych u nas 3 albo 4 tomy tego cyklu natomiast druga rzecz tutaj już, jakby trafili, chociaż dopiero w sierpniu właśnie zakończyłem lekturę nowej książki Stevena Kinga, czyli robili same, które ukaże się 0303. sierpnia jest to nie chodzi, a właśnie sensacyjna opowieść z gatunku tych przestępca dokonują ostatniego skoku jest to świetnie opowiedziana rzecz Karol wrócił więc, więc bardzo bardzo serdecznie polecam to w takim razie my sobie dopisujemy i piwa na Kinga najnowszą powieść oraz serię komiksów kryminalnych do naszej listy książek na wakacje na lata oczywiście na tej liście jest Drelich prosto w splot książka naszego dzisiejszego gościa pisarza Jakuba Ćwieka bardzo dziękuję za rozmowę ja również bardzo dziękuję ja nazywam Paweł Kierzniewski, a teraz czas na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA