REKLAMA

Czy zeszłoroczne protesty Black Live Matter zmieniły Amerykę?

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2021-07-13 10:00
Prowadzący:
Czas trwania:
39:29 min.
Udostępnij:

Zabójstwo Georga Floyda przez policjanta Dereka Chauvina uruchomiło falę protestów wymierzonych w systemowy rasizm i brutalność amerykańskiej policji. Amerykanie wyszli na ulice żądając zmian. Czy te wydarzenia wpłynęły na realną zmianę? Jak towarzysząca amerykańskim protestom dyskusja zmieniła polską debatę? Gośćmi programu byli dr Margaret Amaka Ohia-Nowak językoznawczyni i kulturoznawczyni trenerka kompetencji międzykulturowych oraz Jakub Majmurek z Krytyki Politycznej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rozpoczynamy wtorkowe przedpołudnie Radia TOK FM program przygotowała Karolina Kaczyńska realizuje Krzysztof Woźniak ja nazywam się Filip Kekusz kłaniamy się państwo Nisko i będziemy państwem do godziny 1140, a są z nami teraz dr Margareta taka ochrona wagi językoznawczyni kulturoznawczyni trenerka kompetencji międzykulturowych dzień dobrem im dobre i Jakub Majmurek publicysta krytyki politycznej dzień dobry dobry państwu i będziemy rozmawiać z ruchu Black Lives Matter o jego Rozwiń » początkach jego spuściźnie o tym jak rozlał się na inne państwa co o tym zdecydowało pomyśleliśmy o takim temacie, bo w maju pod koniec maja minął rok od śmierci George Floyda czarnoskórego mężczyzny, który zmarł potem jak w trakcie interwencji przez około 9 minut był przymuszany przez policjanta Dereka Chauvina to było wydarzenie, które doprowadziło do protestów w stanach Zjednoczonych, a potem także wielu innych państwach również w Polsce, w których protestach wzięło udział wg niektórych wyliczeń ponad 25 000 000 osób i wtedy to hasło Black Lives Matter obiegło cały świat i sądzę że, że większość odbiorców usłyszały po raz pierwszy właśnie w tym 2020 roku w maju, ale to nie był początek ruchu narodziny tego hasztagu początek ruchu przypadają na rok 2013, czyli początek drugiej kadencji Baracka Obamy, która dla wielu miała być świadectwem tego, że rasizmu w stanach Zjednoczonych przegrywa odchodzi do lamusa zanika, a tymczasem właśnie wtedy w tym 2013 roku pojawiła się taka inicjatywa, jaką się narodziła i dlaczego akurat w tym czasie pani doktor właśnie narodziła się w formie hasztagu 2013 roku tak jak pan redaktor mówi w mediach społecznościowych i to było to skutek zabójstwa afroamerykańskiego chłopca nastolatka właściwie frywolna Martina przez Doda Zimermana, który został za to za zabójstwo uniewinnione George Zimmerman był członkiem straży sąsiedzkiej, który w 2012 roku zabił właśnie nieuzbrojonego czarnoskórego nastolatka i odpowiedzi na to 3 afro Amerykanki założył, bo to był ruch założony przez kobiety właśnie afroamerykańskie założyły taki ruch no i on na początku był takim elementem takiego protestu właśnie w mediach społecznościowych natomiast pierwsze takie protesty uliczne to jest 2014 rok, kiedy Eric Garner został zamordowany czyli, a no też afroamerykańskiej mężczyzna razem z Merkel Braunem czy 2 takich 2 osoby zostały zamordowane przez właśnie przedstawicieli policji wtedy już Amerykanie wyszli na ulice i zaczęli Black Lives Mater mówić nie tylko sieci nie tylko w internecie, więc takie były początki później kolejne lata 2016 rok no to oczywiście ta kulminacja w 2020 roku to już były takie momenty, kiedy Oblak Lives Mater społeczności afroamerykańskiej mówiło się dość głośno w odniesieniu właśnie do takiej brutalności policji wobec osób afro amerykańskich Stanach Zjednoczonych drugie pytanie, które nasuwa się po chwili, dlaczego akurat śmierć Floyda była zarzewiem protestów na tak ogromną skalę sprawa Trevora Martina, którym o, której pani wspomniała sprzed kilku lat wydawała się równie bulwersująca nastolatek został postrzelony chyba kilkanaście razy przez członka straży dosłownie kilka tygodni przed sprawą duża frajda była ósma sprawa ma dobrego, który został zastrzelony, gdy uprawę Drobnik co się właściwie wydarzyło w tym momencie czy też po prostu przelało czy jakieś inne okoliczności, które tego doprowadziła tych okoliczności było wiele jedna z nich tak barwnej bardziej widoczna to, że ten incydent został nagrany został wypuszczony publicznie do sieci obarczony przez no miliony odbiorców odbiorczym odbiorczym często i w samo to, że zostało nagrane upublicznione to był taki moment, że faktycznie nie można było tutaj żadnych domysłów snuć to było po prostu uwidocznione i przekazane do przestrzeń publiczną to 1 rzecz ad druga rzecz to jest też okres, w którym to się stało, w którym mnóstwo na 5 takich społecznych pojawiło te nierówności też rasowe w stanach Zjednoczonych w ogóle na świecie nierówności rasowe klasowe ekonomiczne etniczne narodowe też przez pandemię zostały uwypuklone tak to ma dostęp do tego żeby, kto może pozwolić sobie na lockdown jaki, jakiego rodzaju pracownicy mogą sobie odpuścić, ale też wiele osób, które tę pracę po prostu straciło na jej jeszcze większy bardziej pogłębiła ubóstwo na świecie także myślę, że te ten kryzys zdrowotny ten kryzys społeczny w dużym stopniu też przyczynił się tego do tego, że ta złość, która kumulowała się przez lata tej niesprawiedliwości społecznej w stanach Zjednoczonych, ale w ogóle na świecie osób czarnoskórych osób niebiałych, bo to nie tylko chodzi o osoby afroamerykańskiej czy osoby w ogóle czarnoskóre na świecie tak jak doszła do głosu no i to to był taki nos bardzo specyficzny moment i myślę, że to nieprzypadkowo też akurat w tym momencie protest i wszystkie te takie taka taka Niezgoda zaczęła być taki publiczne w sposób mocno demonstrowana nie tylko w stanach Zjednoczonych, ale w ogóle na całym świecie Jakub Majmurek no tak oczywiście pandemia bardzo uwidoczniła struktury niesprawiedliwości klasowej rasowej obecny w amerykańskim społeczeństwie, jeżeli przyjrzymy się temu kogo dotknęło przede wszystkim bezrobocie to były tymi sen szał worka z pracującymi nie muszą mówiącymi pracować w domu, ale fizycznie na zewnątrz kontakcie z ludźmi, jeżeli przyjrzymy się temu, kto rzeczywiście został najsilniej dotknięte przez spowodowane przez pandemię ubóstwo to we wszystkich statystykach przodują właśnie Afroamerykanie, więc tutaj też myślę, że miało to olbrzymie znaczenie, jakie znaczenie miała też pewnie to miało też pewnie to, że prezydentem wtedy były Donald Trump Trump, który już przy okazji pierwszych protestów Black Lives Matter przy okazji tych protestów po zabójstwie Ferguson w stanie Mazury starał się przedstawić ten ruch jako po prostu grupa kryminalistów anarchistów buczeli porządku publicznego on w 2014 roku, kiedy te protesty Ferguson miały miejsce bardzo ostro atakował jeszcze nie będą wtedy formalnie politykiem Baracka Obamy mówił w trakcie kampanii swojej na stanowisko nominata partii Republikańskiej na prezydenta później kampanii prezydenckiej 2016 roku spójrzcie na te protesty to jest przez słabe złe przywództwo Demokratów, kiedy ja będę rządził jakieś 3 nie będą działały bez wątpienia bardzo konfrontacyjna retoryka nie tylko retoryka Trumpa w tej sprawie też w jakim sensie mogła wprowadzić wiele osób na ulice wydaje mi się jak patrząc z perspektywy zewnętrznego obserwatora, że jednak służby oddolnie zareagowały na tę śmierć Georga Floyda w miarę szybko sam Chauvin został 4 dni po śmierci Floyda oskarżony o morderstwo Donald Trump rzeczywiście na konferencji prasowej poświęconej Chinom odpowiedział na pytanie Floyda, ale wszystko i tak bardzo szybko rosła jakoś wybitnie gwałtownie to wybuchło pani aktorkę no trochę tak jak powiedziałam ten okres takiego tego tego lockdownu takiego nagłego zamknięcia tego, że w ja myślę, że to naprawdę są różne wymiary też taki ja w tym widzę duży taki emocjonalny takie takie wyzwanie, kiedy nagle tak zamykamy się wszyscy w domach i nie można ani w jakąś siłą ani wchodzić w interakcji tak dalej ani jakoś w ogóle nic w pewnym momencie nie można było robić jest taki moment, kiedy właśnie 25maja, kiedy Kiki kiedy, kiedy George Floyd został zabity, że to tak jakby przechyla całego czy po prostu jako jakoś to dokłada się do tego, że ten to taka złość, która jeszcze jest stłumiona, bo właśnie tak jak też powiedział mój przedmówca te nierówności ekonomiczne dochodzą do głosu jeszcze bardziej, a to nie jest także to tylko ostatnie kilka lat 2013 rok ten moment, kiedy Blak Lives Mater został ogłoszony ten hashtag to też jest taki moment historii w ogóle rasowej Stanów zjednoczonych to są naprawdę dekady to są właściwie setki lat to są wieki, kiedy no społeczność afroamerykańska doświadcza cały czas rasizmu instytucjonalnego rasizmu systemowego i myślę sobie, że ten moment, kiedy w zeszłym roku to faktycznie tak jak pan redaktor powiedział to się wylało też na cały kraj, ale też na cały świat on po prostu nie był takim momentem przypadkowym i moi to jest bardzo ważne, żeby też zobaczyć po jakim czasie po czasie tych wieków w ogóle ucisku i takiego no trakt dyskryminacji trzeba to tak nazwać rasizmu systemowego niesprawiedliwości społecznej, ale nagle ludzie zaczynają mówić też oczywiście to ma związek z tym, jaka jest sytuacja była polityczna Stanów zjednoczonych i kto nimi rządził jak powiedział przedmówca, ale nagle po prostu ludzie zaczynają być słyszenie też na całym świecie myślę, że to jest ważne, żeby no jakoś pamiętać o tym, że ten moment to takiego przebudzenia to on był takim początkiem to, że ta reakcja była szybka w stosunku do tego co zrobił Chauvin w ogóle do Chauvina to też też jakoś tak wydaje mi się, że nie ma co przepisywać jakoś temu jakiś wielki jak wielki symboli, bo nawet to co się wydarzyło później, czyli werdykt to, że został skazany to, że został ogłoszony winnym to, że został skazany na takim dostał taki maksymalny wyrok więzienia tak 40 lat plus jeszcze jakiś tam, więc jakieś inne wyroki to myślę, że to te są takie to są takie symbole było były Afroamerykanów w stanach ginie no setki mnóstwo z rąk policji, ale też z rąk białych suprematystów to to to jest taka historia to są takie narracje, których ono w mediach słyszymy, o których się nie mówi, ale też wydaje się, że ważne jest, żeby opowiedzieć o tym co się wydarzyło później w ogóle to cały czas wydarza przez generalnego będziemy musieli oświadczeń za chwilę, bo za kilka chwil godzina dziesiąta 20 informacja Radia TOK FM po nich wrócić są z nami dr Margareta AK Ohio Novak Jakub Majmurek wracamy za kilka minut przedpołudnie Radia TOK FM przy mikrofonie Filipka kurz są z nami cały czas dr Margareta Makao Janowa językoznawczyni kulturoznawczyni trenerka kompetencji międzykulturowych oraz Jakub Majmurek krytyka polityczna dzień dobry państwu jeszcze raz dzień dobry dzień dobry rozmawialiśmy o tym jak coś się co doprowadziło do tego, że właśnie w maju 2020 roku wybuchły te ogromne protesty pod hasztagiem Black Lives Matter, zanim przejdziemy do tego co się zaczęło dziać potem to jeszcze wróćmy być może prostujemy 1 rzecz związaną z samymi protestami, dlatego że pamiętamy obrazki z tych manifestacji specyfika mediów jest taka, że podsuwają nam obrazki dość wyraziste tam wandalizm niszczenie pomników podpalanie aut do tego dochodzą jakieś absurdalne dyskusje jak to Black Lives Matter, dlaczego tylko życie czarnych obywateli USA to nie jest także inne się nie liczą, czyli takie działanie z kontekstu dość dość dość naiwne, ale w większości te protesty, które wybuchły w maju w czerwcu trwały jeszcze w lipcu to były bardzo liczne, ale bardzo spokojny wydarzenia czytamy wg różnych danych tutaj w tych protestach w stanach Zjednoczonych samych uczestniczyło około 23 000 000 osób tyle osób oceniono przynajmniej raz wzięło udział w jakimś proteście w jakiej części stanu, jeżeli ta liczba rzeczywiście prawidłowo szacowane są to robiło tych zeszłorocznych protestów Black Lives Matter 1 największy ruch największych ruchów protestów w całej amerykańskiej historii te protesty miały miejsce szczyt nie tylko w stanach miały też bardzo miejsca intensywnie w wielkiej Brytanii miały miejsce we Francji minister tak odległych jak Nowa Zelandia rzeczywiście wśród tak licznych protestujących zdarzały się też czasami akty, które określiliśmy jako akty właśnie wandalizmu, ale one jednak były były dosyć marginalny w przeważającej mierze to protesty miały charakter pokojowy tego 23 000 000 osób to jest ponad połowa populacji Polski, żeby sobie wyobrazić wzięła udziału w zeszłym roku Stanach w protestach przeciwko brutalności policji niesprawiedliwości rasowej sama statystyka wskazuje, że musi dojść do jakich aktów przemocy, ale z pewnością nie te akty przemocy definiowały protest czy weźmie pod uwagę pamiętajmy, że to był czas pierwszej fali pandemii w stanach Zjednoczonych, gdzie sytuacja była naprawdę dramatyczna, więc prawdopodobnie można zakładać, że tych ludzi mogłoby być więcej zdecydowanie to tutaj właśnie tak sobie mówimy, że to jest jakaś społeczność to jest grupa, że to jest jakiś, jaki właśnie wycinek społeczeństwa w ogóle osoby afro amerykańskie Arthur też ważne jest, żeby pamiętać, że to nie tylko afro Amerykanie Amerykanki uczestniczyły w tych protestach, bo to też osoby tzw. sojusznicze czy też osoby w ogóle nie białe, które doświadczają różnego rodzaju dyskryminacji ze względu na swoje kolor skóry na etniczność czy na pochodzenie albo na jakich inne też przesłanki także myślę, że ten moment takiego obudzenia tej kulminacji protestów Black Lives Mater to też był taki moment takiego zwiększenia Sojusz nic twa takiego w ogóle takiego obudzenia się takiego protestu przeciwko dyskryminacji przeciwko uciskowi mniejszości jakichkolwiek i też takiej Solidarności między ludźmi, bo też wiemy, że wiele wielu też białych Amerykanów uczestniczyło w tych protestach, lecz chciałem odnieść do tego co pan redaktor powiedziała propos tego przedstawiania w mediach głosów w ogóle, bo tak podoba mi się to, że mówimy tutaj o protestach Black Lives Mater ani o zamieszkach to bardzo ważna takie użycie słownictwa czy pewnej rodzaju metafory dotyczącej właśnie protestu, a nawet można by powiedzieć takiego powstania Afroamerykanów czy w ogóle powstania społecznego w takim sensie powstańczym właśnie myślę, że to zmienia bardzo ma rację, kiedy mówimy o zamieszkach to właśnie jest taka sensacyjną ość większa, kiedy mówimy o tym, że właśnie osoby, które uczestniczyły w tych protestach to są właśnie jacyś wandale terroryści tak w ogóle użycie słów w tym kontekście było takie symptomatyczne właśnie ryby jeśli chodzi o media, które chciały właśnie sesja z Szeregów po wzbudzać sensację tym wprowadzać jakiś taki element tego chaosu tej przemocy burzenia jakiegoś porządku anarchii nawet to to też pojawiało się bardzo często tych narracjach medialnych wypowiedziach różnych przekazach to też od razu kieruje osoby, która odbiera te media w ogóle społeczeństwo taki myślenie o tego rodzaju właśnie działania jako właśnie coś co zadłuża, jaki status quo zaburza, jaki porządek, ale to co zobaczyłam później też w mediach toczy się zacięta, o czym się zaczęło mówić trochę więcej to, skąd te proste proste stwierdzał, bo to jest najważniejsze, jaka była przyczyna tego, że te protesty został tak bardzo się nasiliły tak jak mówiłam to są lata no po prostu takiego dobrze się mającego rasizmu systemowego w stanach no właśnie mówiliśmy o symbolach pierwszej części tych symboli rzeczywiście w ciągu ostatniego roku było dużo by pomnik chociażby Roberta Lee gen. Konfederacji stojące w Richmond, który został usunięty chyba po tygodniu od wybuchu tych protestów kierownictwo wyścigów Nascar zdecydowało o tym, że zabroni symboli Konfederacji na widowni na autach były wypowiedzi i wizyty Joe Bidena prezydent odwiedził bliskich duża frajda ale, toteż właśnie bardziej obrazki gesty, jaka była jest systemowa odpowiedź Ameryki na te protesty już patrzą z perspektywy ostatnich 13 miesięcy Jakub Majmurek czy jest jakaś systemowa to tunikę czy można tak powiedzieć rzeczywiście te zmiany, które miały zaadresować problem rasowej niesprawiedliwości musiały być niezwykle głębokie niezwykle daleko daleko sięgające to jest rzeczywiście problem, którym Ameryka zmaga się w zasadzie od samego swojego samego swojego początku nawet wcześniej jeszcze w okresie okresie okresie kolonialnym na pewno jakimś sensie niż zmienił się język na pewno pojawiła się przestrzeń do tego by rozmawiać np. o reformie policji ostatnie 1020 lat w stanach to jest proces postępującej militaryzacji po policji podejścia właśnie do pilnowania prawa i porządku bardziej w kategoriach militarnych niż policyjnych i ten proces ten proces w jakimś sensie wydaje się dzisiaj trochę więcej Amerykanów zaczyna dostrzegać rząd dochodzi do ściany, że policja potrzebuje jakiejś głębokiej reformy być może właśnie ta policyjna czy policyjną militarna odpowiedź na problemy społeczne nie jest niczym co nam problemy społeczne rozwiązuje i trzeba do tego jakiś czas do tego podejść inny sposób np. zamiast policji inwestujące w opiekę społeczną gwarantowane miejsca pracy edukacji, która pozwala się ludziom wyrwać z takiego zaklętego kręgu biedy biedy przestępczości, więc na pewno ten ten rok jakimś sensie stworzył większą przestrzeń do tego by pewne kwestie zaadresować nie mam wrażenia te zmiany, jakie takie bardzo bardzo spektakularne dokonały się dzisiaj to nie dokonała się 1 ważna to jest jakiś tam sensie pozytywnym nie zadziałał taki manewr Trumpa, który w, jakim sensie zadziałało w jego wypadku 2016 roku znacznie udało mu się tak jak to bardzo bardzo wyraźnie próbował przedstawić tych protestów właśnie jako zamieszek stwarzających zagrożenie dla prawa i porządku zagrożenie dla pieszych podstawowej amerykańskiej dla całego amerykańskiego stylu życia dla dobrobytu tak dalej zagrożenia, którym tylko on Trump może Amerykę ocalić nie wygrał na tym wyboru jest też to co jest jakoś tam bardzo pozytywnego taka gra właśnie na straszenie zrewoltowanych czarnoskórym czarnoskórym tłumy w tym roku nie zadziałała ona zadziałała np. sześćdziesiątym ósmym roku, kiedy rzeczywiście pod koniec tej klasycznej epoki ruchu praw obywatelskich mieliśmy wiele bardzo gwałtownych protestów nikt, kto wygrał na tym straszą tymi protestami przedstawił się jako ktoś, kto przywróci Ameryce porządek to dzisiaj ten sam trik, którego Trump próbował w zeszłym roku wyborach jednak nie zadziałał co może gdzieś tam pokazuje, że coś zmienia, ale do tego by zmieniło się na poziomie realnych polityk realnych stosunków władzy w społeczeństwie realnych np. wskaźników dotyczących oraz robionego ubóstwa wykluczenia społecznego na różnych różnych obszarach potrzeba bardzo bardzo wielu lat bardzo świadomej też jakimś sensie no i asertywnej asertywnej polityki do tego droga jeszcze bardzo daleko jest zdaje sobie sprawę, że to, że w ciągu roku nie nie przekreśli się 300 lat systemowego systemowego rasizmu zdaje sobie z tego sprawę oczywiście, więc pytanie tylko pozornie może być takie naiwne zastanawiam się po prostu już na tyle dużo kamyczków zostało uruchomionych w ciągu tych ostatnich miesięcy, że to się będzie jakoś tam toczyć się, że być może będą potrzebne kolejne wzmożenia, żeby czy to władze stanowe czy władze federalne w Waszyngtonie wracał do tego problemu uczą się tak obecny tak uświadomione i tak jakby panuje zgoda na temat tego, że taki problem jest rzeczywiście rozpoczyna się praca, która może być kontynuowana przez pokolenia na pewno i problem jest coraz bardziej uświadamiane przede wszystkim jest takie przyznanie właśnie ze strony władzy, że w ogóle rasie systemowi jest jest też coś takiego nowego to co by ten powiedział jakiś czas temu system kryzysy ze stajnią mały mniejszy tak, czyli że rasizm systemowy to jest taka plama na honorze w ogóle naszego narodu to takie słowa to jest to były słowa powiedzmy w reakcji na werdykt w sprawie Dereka Chauvina i takie słowa od prezydenta Stanów zjednoczonych w ogóle samo to, że Zubaida został wybrany na prezydenta Stanów zjednoczonych można by było interpretować jako jakiś taki tak zacząłem taki element takiej zmiany, bo jednak w obliczu tych wydarzeń ostatniego roku to zostało powiedziane nie tak bezpośrednio właśnie takie odwołanie się przy w ogóle powiedzenie o rasizmie systemowym myślę, że NATO jakoś tak to jest taki ważny, że w ogóle ZUS, że to takie ciągłe zaprzeczanie także nie jesteśmy tym narodem rasistowskim rząd nie ma rasizmu, bo taka narracja takiego ciągłego zaprzeczania rasizmu systemowego gdzieś tam jesteśmy właśnie społeczeństwem po straconym szczególnie w czasie rządów Baracka Obamy to była taka narracja, kiedy już właśnie rasa nie ma znaczenia albo właśnie o Life Matheo, czyli wszystkie życia liczony tak dalej jednak to to jakoś widzę, że jest przynajmniej taka tendencja do zatrzymania tego też na poziomie takiej władzy Federalnej tej tej politycznej na samo to, że Kamala Harris też jest wiceprezydent kąt to ja nie widzę i nie uważam, że to jest osoba tego tak nic NATO to zupełnie nie tak to nie jest jakaś osoba, która przypadkowo została wybrana, żeby tylko reprezentować jakąś grupę etniczną, żeby pokazywać, jaki to, jakie to stany nie są, a Super równe itd. myślę, że to też jest bardzo w ogóle takie ważne wydarzenie, że akurat w tym roku Kamala Harris pierwsza ciemnoskóra kobieta jest wiceprezydent kąt Stanów zjednoczonych, więc takie no właśnie chyba jednak cały czas małe jednak zmiany jeszcze takie powiedzmy coś takiego wstępnego, ale cała dekomunizacja wiedzy i burzenie pomników, o których pan redaktor też wspomniał i w ogóle rozmowa na ten temat to też są takie zaczątki jakich nadziei, że rzecz, że coś zmieni dla wielu wielu Afroamerykanów dr Margaret Makao Jan Nowak Jakub Majmurek są z nami za kilka chwil godzina dziesiąta 40 informacja Radia TOK FM Japonii wraca przedpołudnie Radia TOK FM przy mikrofonie Filipka kurz cały czas są z nami dr Margaret AK Ohio Novak dzień dobry pani doktor dzień dobry Jakub Majmurek z krytyki politycznej dzień dobrem dzień dobry rozmawialiśmy o tym co działo się w stanach jeszcze kończąc wątek trochę Kamali Harris trochę zmian systemowych chciałbym się dopytać o George Floyd czas PiS in policing act to jest ustawa, którą forsuje rząd właśnie twarzą tej ustawy jest wiceprezydentka Kamala Harris i chociaż nazwa tego aktu prawnego, który o to, że zaraz pytam czy ma szansę na przejście przez Kongres i czy co właściwie jest świadczy o tym jak bardzo ważną postacią stał się George Floyd i jest jednoznacznym wskazaniem co zapoczątkowało to można początku coś znalazło w tym akcie prawnym, jakie ma szansę, żeby rzeczywiście przejść przez Kongres Jakub Majmurek myślę, że to ten też ten akt prezydenta ustawa ten projekt ustawy no odpowiada na od dawna pojawiające się zgłaszanych przez przedstawiciela mniejszości, ale nie tylko postulaty dotyczące odpowiedzialności policji dotyczące tego by siły, które mają zajmować ochroną prawa i działały poza poza tym poza poza poza prawem w tej chwili w stanach do tej pory mieliśmy przepisy, które gwarantowały bardzo szeroko rozumiany immunitet policjantowi dokonującemu swoje obowiązki dlatego też tak ciężko było czasami w niektórych procesach wskazać policjantów no co, do których było było oczywiście wiadomo, wykonując swoje obowiązki przekroczyli swoje uprawnienia, doprowadzając do śmierci osób, które znalazły się znalazły znalazły się znalazł znalazły się z nimi w konfrontacji i ten ten art. 33 najważniejsze jego przepisy te po pierwsze, gdyby faktycznie zaostrzenie standardów dotyczących odpowiedzieli odpowiedzialności odpowiedzialność po policji z tytułu w sytuacji kiedy, kiedy policjant powoduje to uszkodzenie ciała czy śmierć osoby, którą chodzi chodzi o trakcję także po prostu łatwiej było w procesie sądowym wykazać przestępczą intencję takiego działania czy takie działanie nie było po prostu przypadkiem nieszczęśliwym wypadkiem, ale miało charakter intencjonalne po drugie, faktycznie jak gdyby ogranicza ten immunitet oficerów policji w procesach cywilnych odszkodowania za tego typu ludzie to także było problemem często zgłaszanym przez przez przez przez ofiary policyjnej przemocy i poczucie że, gdyby zwiększa uprawnienia Departament sprawiedliwości więc, gdy odpowiednika Ministerstwa Sprawiedliwości władzy Federalnej do brania udziału to przy dochodzeniach formułowaniu aktu oskarżenia tego w tego wypadku tego typu wypadkach do policyjnej przemocy przed przemocy dochodzi często przede wszystkim jest to jest taki akt, który ma uczynić policjantów bardziej odpowiedzialny w świetle prawa za przemoc, której mogą się dopuszczać w trakcie pełnienia swoich obowiązków, zwłaszcza tom, która co, do której da się wykazać, iż nie miała charakteru nieszczęśliwego przypadku, ale charakter intencjonalne jest szansa, że szybko ten akt przejdzie przez cały proces ustawodawczy to jest w ogóle pytanie o wszystkie wielkie progresywne projekt tej administracji tak oto np. projekty chroniące prawa wyborcze mniejszości, zwłaszcza jest też, gdyby w tej chwili wielka dyskusja w stanach na temat przepisów uchwalanych przez niektóre stany tak jak np. aborcja, gdzie obaj wygrał głównie głosami Afroamerykanów te nowe przepisy bardzo utrudniają oddanie głosów jak twierdzą krytycy są właśnie wymierzone np. różnego rodzaju różnego rodzaju mniejszości i tutaj wszystkie te projekty ambitne by na tym napotykają na oporną Demokraci w izbie reprezentantów niższej izbie amerykańskiego Kongresu mają większość w Senacie też mają większość w Senacie działa taka instytucja jak Filip Basta, która pozwala zablokować w zasadzie każdy akt prawny, jeżeli partia, którego zgłasza nie ma Super większości 60 na 100 senatorów trwają dyskusje o usunięciu Filip Astera, który nie jest po prostu konstytucyjną konstytucyjnym rozwiązaniem można go usunąć zwykłą większością głosów, ale na to nie zgadza się także wszystko jest dwoje z kilku senatorów na czele z senatorem demokratycznym zachodniej rodziny, gdzie widzimy Marcina, który no w wielu sprawach w wielu tych co do wielu tych propozycji by ten jest ekstremalnie sceptyczny bardzo ostrożny wobec propozycji bardzo długo się zastanawiać czy nie poprzeć ich nie po ich nie popierać one po prostu senatorem demokratycznym z bardzo konserwatywnego stanu i stara sobie stara się zrobić sobie swoich wyborców taką opinię kogoś niezależnego i idzie z tą agendą Bidena idą bardzo ostrożnie się przygląda czasami, popierając czasami, więc może być tutaj różnie to co dzieje się w stanach Zjednoczonych tak pokrótce oczywiście mówiliśmy natomiast, ponieważ mamy jeszcze kilka minut chciałbym zwrócić uwagę na to co działo się w Polsce, dlatego że jak już państwo zauważyli Black Lives Matter stało się bardzo szybko ruchem międzynarodowym ogólnoświatowym, a jego założyli jego założycielki mówiły o tym, że generalnie osoby czarnoskóre mają na świecie gorzej z bardzo różnych względów np. większość osób dotkniętych bardzo mocno kryzysem klimatycznym to są właśnie osoba czarnoskóra, ale jest jeszcze wiele innych aspektów wobec tego ten ruch do Polski też trafił były protesty i pojawiły się co najmniej 2 duże dyskusje na temat podejścia do osób czarnoskórych, które można założyć, że były pewnym odpryskiem tych wielkich protestów w stanach Zjednoczonych tak była z 1 strony dyskusja o słowie Murzyn, a z drugiej strony dyskusji o przedstawieniu osób czarnoskórych w pustyni i w Puszczy Henryka Sienkiewicza pani doktor czy te dyskusje w jaki sposób nas ubogacają czy jest możliwość, że będą kolejne problemy chociażby językowe rozstrzygane również w Polsce mógł tak no to dyskusje na temat rasizmu w Polsce za to zawsze zaczynają się od jakiegoś takiego wierzchołka góry lodowej, którym jest język, którym wszystkich wszyscy się posługujemy i który wszyscy jako użytkownicy języka mamy wpływ to słowo Naeem, którym właściwie pierwszym takim sygnałem w czasie protestów dla matek w Polsce było dużo ten sztandar niesiony przez Blankę ulice młodą afro Polkę i no i to, ale to znowu to był taki tylko moment już w trakcie tej debaty na temat słowa na, bo debata na temat tego słowa już trwał od kilkunastu co najmniej lat i osoby czarnoskóre w Polsce tego słowa po prostu nie chcą używać stosunku, żeby nie było, żeby było używane w stosunku do nich jeśli chodzi o pustyni w Puszczy czy Murzynka Bambo chociażby to tutaj widzę ten taki element dekolonizacji wiedzy takiego trochę burzenia tych naszych narodowych pomników, chociaż słowa te są takimi pomnikami jak się okazało w ogóle w całej dyskusji dotyczącej słowa na ME słowo też może być pomnikiem, do którego się tak przywiąże i związanego związanym z jakąś tradycją właśnie używania języka myślę, że to te początki Wybrzeże, że my ciągle jesteśmy w takim miejscu, gdzie właśnie łatwiej jest nam mówić o tych słowach o języku niż faktycznie o takich systemowych w działaniach, które czy jakiś systemowy systemowej dyskryminacji, której doświadczają osoby nie miały osoby innego pochodzenia niż polskie i w ogóle jak w tym w tym obszarze rasizmu systemowego, które w Polsce też jest oczywiście na mniejszą skalę też na inną skalę, ale osoby pochodzenia afrykańskiego czarnoskóre, które to wynika zbadań m.in. moich i rozmów też takich prywatnych doświadczają np. właśnie problemów ze znalezieniem mieszkania i to to jest taki element rozumu siedzeń nowego wozu z powodu tak z powodu tego, że rzecz, że są czarne także tak z powodu uprzedzeń po prostu albo albo ze znalezieniem pracy, czyli też o tym, że po prostu nie mówi też przestrzeni publicznej trochę łatwiej jest nam mówić oczywiście jest taki właśnie odległe właśnie w stanach Zjednoczonych w innych krajach, ale jednak ta społeczność afrykańska społeczność też osób czarnoskórych w Polsce jest ona doświadcza tej dyskryminacji strukturalnej bardzo podobne, chociaż tak jak powiedziałam innym kontekście sposób jako osoby w innych krajach w tych, których no kolonizacja i niewolnictwo były były po prostu tak chociaż, więc myślę sobie, że ten, że ta dyskusja w ogóle o rasizmie w Polsce ten moment zeszłego roku był takim początkiem w ogóle takiego zauważenia znowu, że jest, że ten rasizm jest żony z poważnym problemem i że chociażby właśnie w edukacji, ale też właśnie w naszych nawykach językowych on jest obecne i nawet jeśli on dotyczy tylko języka tylko, chociaż nie wiem czy tylko, bo to może aż tych przekazów jest edukacja w edukacji przekazu właśnie medialnych czy to właśnie jakichś literackich itd. na to myślę, że warto jednak jest o tym mówić warto jest w ogóle rozmawiać o tym krytycznie, dlaczego w pustyni w Puszczy jednak przekazuje ten obraz świata, w którym czarny człowiek jest małpą albo jest wasze niższy niższym niższą kategorią człowieka niższy niż biały człowiek albo chociażby o tym jak mówić o osobach czarnoskórych jak mówić o osobach, które nie mają nie są nie są białe biorąc pod uwagę pani prace badawcze i to, o czym powiedzieliśmy, że dyskusja o języku jest gdzieś tam właściwie wierzchołkiem całej dyskusji, gdyby mogła pani podać jakiś temat najważniejsze punkty Bullet pointę, o czym powinniśmy rozmawiać w Polsce żeby również poruszyć kilka kamyczków, które pozwolą doprowadzić do tego, że ten na razie będzie zanikał myślę tak pierwszy punkt jest oprócz tego języka, który właśnie jest wierzchołkiem góry to właśnie te kolonizacja wiedzy dekomunizację edukacji znowu się wiąże z językiem, bo np. dlaczego nie mówimy Indianin nie powinno się mówić Indianie rdzenni Amerykanie, toteż jest takie no to też element, jaki dekolonizacji, czyli patrzenia na historię w taki sposób szerszy nie tylko z perspektywy tej Europy eurocent ręcznej, a w związku z tym patrzenia też zmieniania postaw ja sobie myślę, że to, o czym trzeba bardzo głośno mówić to to zmiana postaw i w ogóle przyglądanie się takim postawom indywidualnym, jaki jest mój stosunek taki gdzieś tam głęboko wewnętrzne do osób, które są inne niż ja, które inaczej wyglądają, które i co mi się pojawia w pierwszym momencie, kiedy widzę czarnych czarne, z którego mężczyzna czarnoskórą kobietę czy w ogóle odpalają, jakie mechanizmy, jakie mechanizmy są czy przypisuje tym osobom, jakie stereotypy, jakie mam uprzedzenia takie, które są gdzieś tam głębiej i one często właśnie wynikają z tej z tych wczesnych etapów edukacji, czyli z tego, że jako z pierwsze moje spotkanie z osobą czarnoskórą literaturze mówi moje utożsamiając się trochę z Polaków Polakami to jest np. Murzynek Bambo pierwszego Murzynka Bambo no to trochę tak to wszystko jakby kumuluje się w głowie i gdzieś tam się pojawia kolejnym elementem jest też brutalność policji to też jest taki element ważne w stosunku do osób, które albo w ogóle nie reagowanie np. policji systemu prawnego w jaki sposób system prawny nie jest wyczulony jest obraźliwe one na przemocy motyw na przemoc motywowaną nienawiścią na mowę nienawiści w stosunku do osób niebiałych osób czarnoskórych jednym z takich przejawów takiej przemocy właśnie rasowej wymierzonej w kierunku mężczyzny czarnoskórego przez policjanta to jest zabicie 2010 wprawdzie roku Maxwella i to Nigeryjczyka na przedostatnim roku też ma upamiętnienie tego zabójstwa też przy przybrały taki, jakby inny wymiar, bo zaczęło się bardziej właśnie mówić o tym, że to zabójstwo było jednak takim przejawem instytucjonalnego rasizmu takich takich elementów, o których warto jest mówić jest na pewno więcej, ale np. sytuacja też osób romskich to jest taki bardzo ewidentny przykład strukturalnej dyskryminacji segregacji też a, toteż rasizm to odbieram homofobia to też element rasizmu i może ostatnim takim punktem, który bym powiedziała to w ogóle mowa o tym czy w ogóle jest coś takiego jak rasa biologiczna oczywiście nie ma w ogóle wprowadzenie tego do edukacji czym jest właśnie Tarasa konstruowana społecznie, czyli co to znaczy uraz wianie np. ja cały czas mówi o tej edukacji jednak dużo dużo tematów dyskusji mam nadzieję, że będziemy do nich jeszcze wracać bardzo państwu dziękuję za rozmowę dr Margareta AK Ohio Novak język oznaczenia kulturoznawczyni trenerka kompetencji międzykulturowych bardzo dziękuję pani doktor dziękuję państwu Jakub Majmurek publicysta krytyk i krytyki politycznej dziękuję bardzo, za kilka chwil godzina jedenasta informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA