REKLAMA

Joe Biden kontynuuje politykę Trumpa w sprawie Chin?

Połączenie
Data emisji:
2021-07-13 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie dziękuję trzynasta 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest prof. Krzysztof Kozłowski ze szkoły głównej handlowej dzień dobry dzień pani doktor będziemy mówili o incydencie, który wczoraj wydarzył się na morzu Południowochińskim niszczycieli USS Ben Ford wpłyną na wody w pobliżu wysp para polskich nie, uzyskując wcześniej zgody Chin i tym samym naruszając czy może w pewnym sensie, odrzucając uznanie, że to są wody terytorialne Chin Chiny twierdzą, Rozwiń » że mają prawo do morza południowochińskiego i nie zgadzają się orzeczeniem 12lipca 2016 roku, czyli dokładnie mamy rocznicę, bo 12 lipca co się wydarzyło wczoraj rocznice wyroku stałego Trybunału arbitrażowego w Hadze, który orzekł, że Chiny nie mają historycznych praw do suwerenności nad morzem Południowochińskim teraz tak z 1 strony jak się czyta amerykańskie depesze na ten temat to w nich pisze się zwykle tak, że w ten sposób joba 1 pokazuje, że wspiera politykę Trumpa odnośnie morza południowochińskiego być może w ogóle odnośnie Chin, ale z drugiej strony ja bym chciał jednak zapytać o to czy jak to jest z tym orzeczeniem Trybunału arbitrażowego w Hadze czy ono rzeczywiście było w pewnym sensie emanacją tego wpływu Stanów zjednoczonych i jako tego lidera Zachodu czy też Trybunał Arbitrażowy był nie wiem wnikliwe i rzeczywiście niezawisły w tej swojej ocenie sytuacji jak to jest panie redaktorze, choć od początku po pierwsze nie stały Trybunał Arbitrażowy tylko Trybunał Arbitrażowy powoływany incydentalnie do rozpatrywania konkretnych spraw na podstawie konwencji prawie morza narodów Zjednoczonych, dlaczego jest to istotna, ponieważ oznacza to inną procedurę rozpatrywania sporu co poniekąd wiąże się z ostatnim pytaniem, które pan zadał zgodnie z konwencją prawa morza, której stronami są Chiny jak również Filipiny, ale nie są nią stany Zjednoczone co też jest ważne w tej kwestii w przypadku sporu terytorialnego czy jakiegokolwiek konfliktu dotyczącego prawa morza strony mogą zwrócić do narodów Zjednoczonych z prośbą o rozstrzygnięcie kwestii, ponieważ obydwie strony ani Filipiny ani nie wskazały żadnego konkretnego mechanizmu, który chciał rynek rozwiązań, które chciały rozwiązać konflikt przed wszystkim chodziło m.in. o wyspy Spratly, ale także o taką słynna swym określenie średnio linii wpływu jak i Chiny sobie uzurpują w na morzu Południowochińskim na podstawie historycznych swoich wpływów związku w podstawie o w związku z brakiem wskazania konkretnego mechanizmu silniejsza Polska została skierowana do arbitrażu, czyli dobrowolnego to jest ważne dobrowolnego rozpatrzenia formie arbitrażowe między stronami innymi słowy tutaj stany Zjednoczone nie miałem na to wpływu tak nadal, ponieważ nie są ani stroną konwencji ani nie są ani stan co do samej formy w samej formie arbitrażu to zainteresowani wskazują swoich przedstawicieli w Trybunale arbitrażowym, a nie są wskazywanie odgórnie zakładać im nie wskazały swojego przedstawiciela tak na marginesie my w tej w tym procesie, ale został on wskazany przez Trybunał, ale przez głównego sędziego Trybunału arbitrażowego bez udziału Stanów zjednoczonych podkreślam jeszcze raz panu znaczą nie są stroną tej konwencji w ogóle nie mogą w niej praktycznie brać udziału w dostosowaniu procesowania wyników na podstawie tego rozstrzygnięcia 5 lat temu bardzo obszernie to jest pan mam dość istotne rozstrzygnięcie także międzynarodową bardziej globalnie bardzo obszernie Trybunał wypowiedział się odnośnie przede wszystkim, że wyspy Spratly ani się kontynentalne w tych regionach te zespoły nie stanowią podstawę do wyznaczenia przez Chiny wyłącznej strefy ekonomicznej czy rozszerzania tak daleko idącego swojego terytorium w tym w głąb morza południowochińskiego i co również bardzo ważna Trybunał Arbitrażowy arbitraż jasno określił, że nie ma historycznych podstaw historyczna argumenty, które podnosiły Chiny nie odgrywają linie mogą być brane pod uwagę w przypadku konwencji prawa morza, o ile Filipiny oczywiście były bardzo z tego rozstrzygnięcia zadowolona Chiny od samego początku tego posunięcia nie uznają teraz pewne wątpliwości co do tego czy to działa w praktyce czy też nie wynikają też ze względów politycznych mianowicie 5 lat temu mieliśmy inny rząd Filipinach po rozstrzygnięciu tak naprawdę znaczy inny za innego rządu wniesiono wniesiono pozew między czasie prezydenta Filipin został do tego, który dokonał gwałtownego zwrotu od Stanów zjednoczonych ku Chinom dlatego tak naprawdę Filipiny w początkowych latach pierwsze 23 lata nie wnosiły o realizację tak kategorycznie tego rozstrzygnięcia natomiast, jeżeli patrzymy na rozwój relacji Filipińską chińskich na przestrzeni tych ostatnich 5 lat ewidentnie prezydent Duterte sparzył się chińskiej Republice ludowej i chociażby okrągłą rocznicę pięcioletnią dotycząca orzeczenia na posiedzeniu narodów Zjednoczonych przedstawiciele klipy już kategorycznie broni tego rozstrzygnięcia jako zapisanego wykrytego w Kamieniu nie dyskutował mego z tym też co też jest bardzo franka silny innym państwom będącym w sporze terytorialnym z Chinami czy, chociaż w tym zakresie czy, chociaż Malezja Wietnam Indonezja czy brudnej teraz, jeżeli chodzi o swobodny przepływ swą swobodną instytucja swobodnego przepływu polega na tym, że zgodnie z konwencją narodów Zjednoczonych prawie morza okręty, jakie statki mają prawo na pewnych o bardzo ściśle określonych warunkach przepływać każdą drogą morską dostępną na świecie oczywiście, że chodzi o okręty wojenne to muszą one spełniać pewne dodatkowe obostrzenia problem polega na tym, że stany Zjednoczone, które z 1 strony od roku czy jeszcze za zaczęły podkreślać o za kadencji Donalda Trumpa, że twardo będą bronić swobody przepływu i prawa morza, mimo że nie są stroną konwencji podejmował i podejmując cały czas akcja tzw. wolnego przepływu przez morze Południowochińskie właśnie, demonstrując działanie tej konwencji poprzez spełnienie wszystkich warunków, jakie się pan, jakie okręty wojenne muszą spełniać, przepływając przez terytorium innego państwa od chociażby tak, żeby proszę państwa mogli wyobrazić, chociaż wychodzi określone usytuowanie działu skierowanie dział wyłączania określonych systemów, gdyby bojowych itd. no dobrze czy ktoś im razie czy to, że wczoraj ten niszczyciel przepłynął właśnie przez to terytorium, które jest w pewnym sensie terytorium spornym dalej, jeżeli strony nie uznają tego wyroku czy to jest przypadek czy to jest jednak jakiś biorąc pod uwagę rocznica absolutnie ma pan redaktor rację, że tutaj o przypadku może mówić nie możemy natomiast znowu musimy być bardzo ściśle, jeżeli mówimy o wodach przybrzeżnych obostrzenia są wysokie i rzeczywiście z perspektywy rocznicy było to bardzo prowokacyjne zachowanie o tym pracowników okazują ostentacyjne zachowanie marynarki Stanów zjednoczonych, jeżeli natomiast mówimy np. w wolnej strefy ekonomicznej szansy Kontynentalnym te obostrzenia są znacznie niższa, gdybyśmy tak naprawdę traktowali to wszystko jako wyłączna sferę wpływów po Bałtyku np. nie dałoby się pływać tak tak, żeby ułatwić polskim słuchaczom obniżenie tej sytuacji na morzu Południowochińskim bardzo podobny sposób jak na Bałtyku zachodzą na siebie właśnie do strefy ekonomicznej tak dalej i zwykle na podstawie konwencji prawa morza strony regulują między sobą te wpływy regulują, do którego momentu mają wyłączność rządu, który ma tu mówimy o dobru wspólnym i na jakich zasadach z tego się z tego się korzysta, jeżeli chodzi o morze Południowochińskie sprawa jest o tyle skomplikowana, że jest to przede wszystkim główna trasa importu i eksportu dobre drogą morską zarówno nie tylko do Chin, ale w ogóle do Azji wschodniej i z Azji wschodniej to szczególną rolę będą odgrywać chłopcy ekonomiczne, których jest absolutnie od importu absolutnie zarząd Korea Południowa Chiny, jeżeli chodzi o to czy Japonia po drugie, o tym bardzo często się zapomina wcale nie surowce energetyczne, które są na dnie morza południowochińskiego, ale przede wszystkim rybołówstwo, dlaczego to jest takie ważne, ponieważ od rybołówstwa jest zależna populacja poszczególnych państw graniczących z morzem Południowochińskim przy obecnym przemówieniu i powoli wyniszczania tego morza biało niszczeniu tego morza napięcia między rybakami rosną i jednocześnie na narastał naturalne napięcia między populacjami do tej pory był w stanie dzielić, więc są te zasoby i łatwiej jest oskarżać innych o przełożenie np. przez Wietnamczyków oskarżanie Chińczyków przez Chińczyków zdarzenie Filipińczyków itd. co powoduje, że tak naprawdę rządy poszczególnych państw nieważne czy bardziej mnie autorytarne są płace zwiększą klaszczą lokalnej ludności domagającej się zgłaszające określone roszczenia nie międzynarodowe tylko po prostu socjalne społeczne, więc na tę na tę tematykę globalną bądź myślę, że otwartej konkurencji między Stanami Zjednoczonymi, a Chinami, bo tak jak Chiny uważają się za wyjątkowe, że chodzi o morze Południowochińskie, powołując się jakiegoś rodzaju dokumenty historyczne sprzed kilkuset lat tak samo ciężko uznać za inaczej niż za uznawanie się z wyjątkowym nie, bo trochę ponad regułami ze strony Stanów zjednoczonych, które z 1 strony drgania niby to swobodnego przepływu, ale z drugiej strony same nie są stroną konwencji poza tym tematem musimy zdać sobie sprawę, że tutaj mamy do czynienia z bardzo gorąco kotłem napięć poszczególnych społeczeństw, do których jedna z tradycyjnym sposobom być właśnie oparte na rybołówstwie na ich oczach powoli znika i wszystko się dzieje w miejscu, które z perspektywy transportowe międzynarodowej ma unika jest to unikalny ważności, jeżeli dodamy do tego jeszcze ostatni fakt, że z 1 strony morze Południowochińskie zamyka czas na cieśninę Malaka, a z drugiej strony tak naprawdę zanika zamyka Tajwan to mamy receptę na coś bardzo interesującego do politologów i przypadającego polityków ból głowy czy rozumie, że to co wczoraj się wydarzyło to było w zasadzie przypomnienie stanowiska takie publiczne ich zaprezentowanie to znaczy docent stany Zjednoczone wyraziły swoje podkreślił swój Sojusz z Filipinami Chiny przypomniały swoje roszczenia zdecydowanie tak nie jest to pierwszy taki przypadek na pewno nie będzie ostatnim mówimy o tym przede wszystkim ze względu na rocznicę pięcioletnią, które są pan redaktor wspomniał natomiast zgadzam się w dużej mierze jest to przypomnienie jest to potwierdzenie stanowiska jest zapewnienie sojuszników Stanów zjednoczonych czy potencjalny sojusznik Stanów zjednoczonych stany Zjednoczone jednak będą kontynuować swoją politykę wobec Chin jest to coś co noc na pewno liczą potencjalni sojusznicy Stanów zjednoczonych zaniepokojeni nieco czasami dziwacznymi czy niejednoznacznymi może przesłał niejednoznacznymi wypowiedziami Donalda Trumpa, jeżeli chodzi o lojalność wobec swoich sojuszników Azji wschodniej południowo-wschodniej na pewno na pewno odgrywa to istotną gola, jeżeli chodzi o no nie ma nie ma co ukrywać Filipiny 5 lat temu miały bardzo dużo zachęt ze strony chińskiej, żeby jednak zacząć bardziej ogląda się na taki niż Waszyngton w tej chwili wyraźnie widać, że kolej rzeczy zaczyna się troszeczkę odwracać i ewidentnie ten to zdarzenie ten trend ten przypadek wpisuje się generalnie szerszą strategię Stanów zjednoczonych odbudowywania swoich Sojuszu w regionie i obudowania Chin jakiegoś rodzaju aliansem interesów na razie jak już ze wspólnotą interesów, w której Chiny są traktowane bardziej pomyśli Stanów zjednoczonych niż w kontekście takim zastosuj azjatycki dziękuję bardzo, prof. Krzysztof Kozłowski ze szkoły głównej handlowej był z nami 1335 za chwilę informacje bardzo dziękuję łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA