REKLAMA

Nie będzie Stref Czystego Transportu - "Wszystkie propozycje zmian zostały po prostu wycięte nożyczkami z projektu"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2021-07-15 15:00
Prowadzący:
Czas trwania:
10:36 min.
Udostępnij:

Po kilku miesiącach konsultacji projekt nowelizacji ustawy został odrzucony przez Ministerstwo Klimatu. O szczegółach opowiada ekspert Polskiego Alarmu Smogowego ds. polityk transportowych Bartosz Piłat.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
6 minut po godzinie piętnastej słuchamy Radia TOK FM popołudnie Radia TOK FM dziś czwartek 15 dzień lipca Martyna Osiecka przygotowała wydaje dzisiejsze popołudnie Adam Szura będzie realizował prowadzić będzie Paweł Sulik, który mówi dzień dobry naszym pierwszym gościem jest Bartosz Piłat ekspert polskiego alarmu smogowego do spraw do spraw polityk transportowych dzień dobry dzień dobry Polski alarm smogowy pisze w liście otwartym do premiera Morawieckiego zostaliśmy Rozwiń » oszukani efekty procesu konsultacji w tym uczestniczyliśmy wraz z władzami samorządowymi wypracowany kompromis zostały wrzucone do kosza proszę wyjaśnić słuchaczom słuchaczką co dokładnie się wydarzyło a czego dotyczyły konsultacje i dlaczego koniec był tak jak, dlaczego koniec był taki, jaki jest nie wiem to jest też właściwie największy poziom w tej sytuacji, ponieważ nie mam żadnego oficjalnego stanowiska ministerstwa klimatu w tej sprawie, a sprawa wygląda tak przez ostatnie 10 właściwie miesięcy rozmawialiśmy z ministerstwa klimatu jako Polski alarm smogowy strona samorządowa próbowaliśmy przekonać resort, że w toku prowadzonych przygotowań do nowelizacji ustawy elektromobilności należy również zadbać o poprawę tego jak tam opisano tzw. strefy czystego transportu te zapisy, które obecnie znajdują ustawy są po prostu daleki od doskonałości tak naprawdę nie pozwalają efektywnie walczyć z emisją zanieczyszczeń z transportu takie strefy są mówiąc krótko na papierze ale kto chce realizować to niczego nie wyjdzie zresztą pokazały doświadczenia krakowskie z pierwszej połowy 2019 roku i od tamtej pory już wiadomo, że te przepisy należy poprawić więc, tym bardziej jasne było, że skoro resort przymierza się do nowelizacji skoro resort rozmawia ze stroną społeczną no to należy mieć nadzieję, że coś z tego wyniknie korzystnego i wyniknęło w marcu tego roku wypracowaliśmy kompromisowe rozwiązanie takie, które pozwalałoby wyznaczać strefy na obszarze całych miast takie, które pozwalałoby na początku stawiać wymagania samochodom łagodne, czyli takie, żeby mówiąc krótko Polacy byli w stanie do nich dostosować NIK zdrowym rozsądku nie ma zamiaru stawiać poprzeczki ponad możliwości polskich gospodarstw domowych w paru zdaniach to dotyczyłoby to, których samochody właścicieli, których samochodów, których wjazd byłby utrudniony lub też niemożliwy do tych miejsc, które objęte były strefami, o których rozmawiamy tak ta propozycja oczywiście nie jest oparta na jakich wyobrażeniach to są po prostu danej doświadczenia innych miast, których takie strefy istnieją to jest 350 w tym momencie miast europejskich to są samochody przede wszystkim te, które są starsze niż obecnie 15 lat, czyli żadne nowości to są przede wszystkim również samochody z silnikami diesla tych samochodów chcielibyśmy się bowiem prawdą jak najszybciej pozbyć polskich miast przynajmniej takich, które nie spełniają normę euro 6 natomiast też powtarzam dziś każdy, kto ma zdrowy rozsądek wie, że na start takich wymagań po prostu się postawić nie można oni często niedawno kupili samochody nie zdążyły się zwrócić natomiast nie ma wątpliwości, że należy dzisiaj jasno powiedzieć proszę państwa w pewnym momencie któryś z miast może taką strefę wprowadzić będzie zmieniali samochód warto zainwestować raczej samochód benzynowy może być nawet dziesięcioletni, ale niechby to był samochód benzynowy i takie takie stanowisko taki projekt został wypracowany to jest satysfakcjonujące rozwiązanie to rozwiązanie zostało wpisane do projektu nowelizacji ustawy elektromobilności, bo tam są zapisy o strefach czystego transportu i to rozwiązanie został wpisany do krajowego planu odbudowy, czyli dokumentu, który ma służyć ma służyć będzie podstawą przyznawania na polskie projekty pieniędzy, które mają pomóc na wyjście z z problemów gospodarczych po pandemii no i czarno białym wpisano tam do tego dokumentu, że do końca tego roku ta proponowana przez nas zmiana ustawy, która wynosi będzie przyjęta przez rząd to jest zapisane w krajowym planie odbudowy, który poleciał do Brukseli tam ma być przyjęty tak tak tak czy nawet mówiąc krótko z powodu pewnych opóźnień początkowo był to trzeci kwartał tego roku, kiedy obiecywano zmiany teraz jest to czwarty kwartał zgodnie z tym dokumentem czwarty kwartał jest w pełni zadowalający natomiast w tym momencie tydzień temu oficjalnie wszystkie propozycje zmian, które właśnie znajdują się m.in. po zostały po prostu wycięte nożyczkami projektu, dlaczego nie wiem próbowałem się dowiedzieć klubowe jeszcze jakoś negocjować i rozmawiać na ten temat efekt na razie jak widać żaden tam muszą rzeczywiście nacisk ministerstwo klimatu, żeby opowiedział co się wydarzyło jakieś nowe pożyczki zadziałały co co de facto zostało po cięciu tych wszystkich konsultowanych przez lata tylko dodam, żeby z obowiązku dziennikarskiego, że to nie tylko organizacje pozarządowe takie jak Polski alarm smogowy nie tylko samorządy, ale również związek dealerów samochodów wydało oświadczenie, że jest zaskoczony tym, o czym pan opowiada, czyli niewzięcie pod uwagę efektów konsultacji wypracowanego projektu pewnie z innych powodów innymi intencjami przystępowali w ogóle Doda, ale rozumiem, że oni również, ale co w takim razie zostało w tym dokumencie, czego się możemy spodziewać jako użytkownicy jeśli są wśród nas użytkownicy samochodów, którzy w zakresie powodu chcą rodzice chcą się poza centrum i tam taka strefa nigdy nie powstanie powstanie pod warunkami co co mamy na papierze teraz po wycięciu zostanie tak jak jest to tak jak jest ta obecna sytuacja de facto nie pozwala na wyznaczenie żadnej realnej trakt będzie raczej zabawka niż to dlaczego nie pozwala na wyznaczenie mierzalnych strat, dlatego że po pierwsze, strefa przynosi wtedy efekt dla miasta, kiedy jest na bardzo dużym obszarze nie musi być całe miasto, ale bardzo często to jest całe miasto tylko duży obszar daje realny efekt i już zbadano sprawdzono przemodelowania udowodniono, że mała strefa o surowych wymagań, czyli np. tak jak Polska wizja Super surowej strefy, do której wjazd może być tylko samochodem elektrycznym wodorowym nie, bo taką w tym momencie na ustawie mamy zapisaną taka strefa małym obszarze niczego nie da z punktu widzenia Jana Kowalskiego, który chodzi po ulicach miasta on będzie nadal oddychał całym tym koktajlem substancji trujących, które znajdują się w powietrzu duża strefa ty się nie da stworzyć obecnie duża strefa łagodny wymaganiach daje efekt drugi element bardzo się nie stworzy napisano w ustalaniu w ustawie zapisano czarno białym, że strefy można uznać tylko Śródmieścia chcą więcej nie dotyczą mieszkańców, którzy mają tam samochody nie dotyczą samochodów należących do mieszkańców te samochody to wg badań, które były prowadzone w Warszawie Krakowie to jest od 6070% ruchu ulicznego akcję mówiąc krótko mamy przepisy, które pozwalają, a tylko w Śródmieściu tylko na małym obszarze bez tylko samochody, które nie należą do mieszkańców, czyli mówiąc krótko właściwie tworzymy takie getto, do którego wjazd mogą mieć tworzyli byśmy, do którego wjazd mogą mieć tylko mieszkańcy ci, których stać samochody elektryczne czy ten działa w takim sensie żaden samorząd się za to nie weźmie to w praktyce, gdyby nie da zrobić w praktyce sprawdzono w Krakowie w praktyce okazało się, że nie da się stworzyć dobrego rozwiązania ba na końcu jest także nie ma właściwie systemu, który pozwalałby egzekwować przepisy taki system tworzono w Krakowie nazwijmy to w w chwili potrzeby, ale nie był mówiąc krótko czymś co da się zastosować wszędzie tak kierowca jadący z Poznania do Warszawy chciałby wiedzieć jak tam wjechać i nie chciałby czytać ustawy tu uchwały, którą podjął miasto Warszawa w strefę czystego transportu, bo ona akurat podjęła inną uchwałę niż miasto Poznań tak czy gdzie jesteśmy w tej historii, która jeśli są już na słuchaczy z ławki zastanawiając się, kiedy przyjdzie czas, kiedy powiedz jak toczą się troszeczkę po polepszy to jesteśmy w tym momencie czy jesteśmy w tym momencie, jakim byliśmy nie w lutym, kiedy komisja europejska powiedziała, że musimy spełniać dyrektywę, bo jak nie grożą nam kary czy jesteśmy w co się wydarzy teraz co państwo oczywiście napisali list otwarty odpowiedzi, jako że nie ma jeszcze tak nie no list oczywiście został skierowany dzisiaj, więc też rozumiem, że odpowiedzi nie będzie dzisiaj zapewne, chociaż można by jednak wprost stosować pewną odpowiedź, której zaraz powiem tak jesteśmy dokładnie w momencie tak jak powiedział w lutego tego roku tak naprawdę w sumie praktyce to jesteśmy w momencie połowy pierwszej dziewiętnastego roku tak nie zmieniło się nic nadal nie mamy narzędzi upłynęły 2 lata od kiedy wiadomo, że ta ustawa nie jest dobra no i stało się nic to bym tak no może jest, że pan, że odpowiedzi piętnastego roku Alex przypomnę w wielu miejscach w Polsce są stare kopciuchy i jeżdżą stare samochody myślę, że dach akcja Podziel się w połowie dziewiętnastego wieku jeśli chodzi o jakość powietrza no, jeżeli chodzi o jakość powietrza to jesteśmy, ale teraz być może coś to nie jest oczywiste nie jest popularne, bo chciałbym tak naprawdę, żeby rząd powiedział prosto tak zajmiemy się tym tak mamy inny plan na to zrobimy to albo nie nie mamy teraz głowy nie będziemy się tym zajmować nie oszukujmy się tak nasze chciałbym powiedzieć czy jesteśmy zwodzeni czy po prostu będziemy robić to inną drogą państwo Jacoba, bo alarm smogowy społeczeństwo, które oddycha zatrutym powietrzem no, więc ja powiem tak i w polskim powietrzem jest bardzo źle z polskim, więc jest bardzo źle mierzymy to regularnie sprawdzamy normy powietrza, jeżeli chodzi o stężenia dwutlenku azotu, czyli tego co bezpośrednio związane z transportem są przekroczone niemal w każdym punkcie miasta takie jak Warszawa Kraków to jest mówiąc krótko coś to jest niepodważalny takim czymś oddychamy i teraz jeśli w tym momencie nie ogłosimy takiej ustawy, czyli jeśli Polacy nie usłyszą, że mogą pewnego pięknego dnia nie wjechać jakimś autem to nie zaczną zmieni samochodów jak nie zaczną myśleć o tym to za chwilkę w Polsce pojawi się kolejny setek tysięcy jeśli z zagranicy, których tam się właśnie pozbywają, bo mają dużo gorsze powietrze niż my Bartosz Piłat ekspert polskiego alarmu smogowego do spraw polityki transportowej był naszym gościem bardzo dziękuję za rozmowę dziś po godzinie dwudziestej słuchacze słuchaczki zapraszane są zaproszeni są właśnie w tym temacie anteny Radia TOK FM państwo słyszeli rząd zdecydował nie będzie stref czystego transportu w miastach, a my pytamy dziś słuchaczy czy przyjęliby projekt zrezygnowali z aut w centrach miast dziś po godzinie dwudziestej program mikrofon TOK FM państwa głosy państwa komentarzy do tej sprawy jest 1517 zaś informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA