REKLAMA

Pakiet klimatyczny Fit for 55 - "Musimy zrobić to w taki sposób, aby najubożsi na tym nie ucierpieli"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2021-07-15 15:20
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
12:28 min.
Udostępnij:

Czy przyjęcie pakietu klimatycznego i redukcja emisji o 55% oznacza znaczny wzrost rachunków za energię? Pytamy analityczkę ds. energii i klimatu w think-tanku WISE Europa Izabeli Zygmunt.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
23 minuty po godzinie piętnastej słucham Radia TOK FM dziś czwartek 15 dzień lipca czas dzień dobry mówi Paweł Sulik, a my jesteśmy w stanie w ciągu ostatniej półgodziny wyjść z kręgu tematów, które dotyczą każdego z nas mają wymiar globalny jak samochody elektryczne to dyskusja niestety, które nie da żadnego efektu o zmianie ustawy o elektromobilności dzięki temu samorządy mogłyby wprowadzać strefy czystego transportu i jakoś powietrza by się polepszyła teraz Rozwiń » będziemy rozmawiali z kolejnym gościem, którym jest Izabela Zygmunt analityczka do spraw energii klimatu w think tanku WiseEuropa dzień dobry dzień dobry państwu to jest sama bajka to znaczy nagle się do wielu zaczyna nagle to nagle ten nagle, ale społeczeństwo się dowiaduje, że to nasz świat w ciągu 10 lat wywróci się do góry nogami trochę zaskoczony muszę pani powiedzieć jak niewiele się w polskich mediach mówi na ten temat mam nadzieję, że ta rozmowa trochę zmieni, ale skoro wiemy, że ten cały pakiet zespół dyrektyw nazywany fit for Five, czyli jako taka skrótowa nazwana na na torze te 55% redukcji emisji dwutlenku węgla to wtedy to hasło, które na sztandarach powinniśmy mieć to jak rozumiem to jest zespół dyrektyw, które dotyczą praktycznie większości rzeczy, które nas otaczają domy, w których żyjemy samochody którymi jeździmy rolnictwo również lasy oczywiście przemysłu energia, której używamy czy któryś z ważnych aspektów naszego życia nie wymieniłem objętych przez ten program aspektów życia on wszystkich nie obejmuje natomiast na pewno obejmuje wszystkie sektory gałęzie gospodarki, które wiążą się z emitowanie gazów cieplarnianych, więc tak jak pan powiedział to już nie jest tylko energetyka, ale wszystkie wszystkie sektory, które mają wpływ na klimat łącznie z rolnictwem leśnictwem za to nie ma ważnej rzeczy to zawsze trochę podnosi temperaturę rozmowy co z transportem lotniczym transport lotniczy też jak najbardziej jestem pakietem objęty zmiana główna, która dotyczy to zmiana w systemie handlu uprawnieniami do emisji transport lotniczy był tym systemem objęty już wcześniej, ale teraz przystanie stopniowo dostawać darmowe uprawnienia i będzie musiał swoje uprawnienia do emisji kupować tak jak inne sektory generujące emisję co pani powiedzieć, że bilety samolotowe wzrosną wybronić ceny takiego radykalnie, a to chyba zależy od chyba większej liczby czynników nie tylko oni tylko zmiana, ale ogólna logika pakietu Office for FIFA jest taka, że emisje powinny być obciążone kosztami to jest obciążenie emisji opłatami to jest takie podstawowe podejście, które komisja tutaj zastosowała tam są też podejście regulacyjne wyznaczanie celów ale, ale zdaje się że, tworząc ten pakiet uznano, że właśnie obciążenie kosztami tego co jest szkodliwe dla klimatu będzie najskuteczniejsza i to założenie opierało się na sukcesie tego dotychczasowego systemu ETS, który w ocenie komisji skoro raczej należy się zgodzić na przyspieszył znaczącą dekarbonizację energetyki no tak, ale mówiliśmy dekarbonizację energetyki w systemie, gdzie ten emituje dwutlenek węgla musi za to płacić, chyba że dostaje darmowe możliwości, ale tu mówimy o odbudowie domów takie w obrazie sobie już w konkretach będzie wyglądało to znaczy jak zmieni budownictwo mieszkaniowe czy jak to zmieni jeśli ten pakiet zacznie obowiązywać tak ten kierunek zmian komisja tam dosyć jasno zarysowała główny cel jest taki żeby, żeby domy, w których mieszkamy zużywały coraz mniej energii, jeżeli w coraz mniejszym stopniu energia pochodziła z paliw kopalnych stąd ten pomysł obłożenia kosztami emisji z budynku zakłada, że opał sprzedawane paliwa do ogrzewania budynków będą obciążone dodatkową opłatą, którą koniec końców poniosą poniosą użytkownicy tych domów i to opłata ma być z 1 strony zachętą do tego, żeby szybciej przechodzić na zeroemisyjne źródła energii ciepła szybciej docieplać domy, żeby one zużywały jak najmniej energii, a z drugiej strony tam jest też pomysł na to jak wykorzystać przychody z tego z tej opłaty komisja chce stworzyć taki zupełnie nowy fundusz społeczny fundusz klimatyczny który, który będzie służył temu, żeby ludziom ułatwiać ten proces to znaczy dawać dodatkowe pieniądze na termomodernizację budynków czy na zakup czystych pojazdów samochodów elektrycznych czy wreszcie po prostu dopłacać do rachunków w jakimś początkowym okresie, kiedy jeszcze to wszystko nie zacznie działać tak jak zamierzone czy może jak nie zacznie działać tak jak zamierzamy to będzie oznaczało, że po prostu ludzie będą więcej płacili za ogrzewanie takie sprawne no tak to znaczy więcej, jeżeli to będzie, jeżeli ten mechanizm skłoni ludzi do szybszego ludzi, ale też rządy, które muszą w tym wspierać, bo język by możliwe żeby, żeby całe społeczeństwo sobie same zorganizowały, jeżeli ten mechanizm będzie taką zachętą do tego, żeby szybciej termo modernizować budynki na te rachunki mogą państwo, bo to wiąże po prostu ze znaczącym ograniczeniem zapotrzebowania na energię, którą płacimy, więc warto też pamiętać o tym, że jak, zanim to to zacznie obowiązywać i oddziaływać na ceny do mnie jeszcze dobrych kilka lat, bo sam ten pakiet będzie negocjowany przez pewnie 2 do 2,5 roku później pewnie jakiś czas na jego wdrożenie, więc mamy kilka lat na to, żeby do tego przygotować uwzględnić zmiany, których można się spodziewać i chociażby przyspieszyć realizację programu czyste powietrze po to, żeby jak najmniej było domów w tym momencie, kiedy ten program wejdzie w życie, które w ogóle zostaną dotknięte tymi finansowymi konsekwencjami jego wprowadzenia to wiele rzeczy tak, że jak rozumiem sławy zacząć negocjować zresztą z tego co czytam Polska Słowenia Łotwa Luksemburg już w formule jakiś jakąś krytykę tego planuje rozumiem, że z tego powodu, że duża część energetyki też energetyka oparta w tych krajach na węglu albo jest niski udział odnawialnych źródeł energii, ale jak to, o czym pani mówi, czyli ten pakiet dyrektyw fit for Bet Selfa on się widzi albo nie widzi z tym co Polska założyła, a my chcemy odejść do węgla od węgla tam 2400 dziewiątym roku dodając, iż dobrze pamiętam ale w jaki sposób to się to jest skorelowane czy czytaj także w fazę w pełni plan szybciej odejdziemy od węgla czy są 2 osobne równoległe procesy mnie nie to te procesy są absolutnie ze sobą ściśle powiązane i jeden z elementów pakietu to jest też reforma tego tego starego systemu ETS, który w tej chwili będzie, jakby można dziś potocznie podkręcone i tą będzie się wiązało z szybszym znikaniem z rynku uprawnień w związku z tym szybszym wzrostem cen, więc odchodzenia od węgla, z którego wytwarzamy energię stanie się dużo bardziej pilne, dlatego że ceny uprawnień do emisji, które już teraz są problematyczne one po wejściu tego pakietu w życie będą rosły jeszcze szybciej i te data 2049 rok jako koniec węgla w Polsce ona moim zdaniem nie było realne nawet przed ogłoszeniem pakietu twórczych FIFA już nawet jakby w kontekście tych dotychczasowych regulacji unijnych to była bardzo realistyczną propozycję natomiast teraz no to stanie się jeszcze bardziej wyraźne, że odejście od węgla w wytwarzaniu energii elektrycznej w Polsce musi nastąpić szybciej i w związku z tym koniec wydobywania węgla również w jaki sposób można wyobrazić przyszłość w przypadku grup społecznych dotkniętych najbardziej wzrostem cen głównie wyraża też na paliwa energii czy właśnie tak jak mówisz, że ogrzewanie bo gdzie wszyscy mamy w głowach lekarzem politycy również, bo nawet niektórzy z nich głośno o tym mówią protesty żółtych kamizelek we Francji, których powodem było właśnie podwyższenie opłat za paliwo i które intencją tego wzrostu była ochrona klimatu no i protesty rozlały się cały kraj był bardzo bardzo dynamiczne proces dynamiczny proces co zrobić, żeby do tego nie doszło dyskusja o żółtych kamizelkach ona towarzyszyła pracom nad pakietem i Francja bardzo mocno podkreślała, że ten pakiet musi uwzględniać kwestie społeczne komisja się z tym zgadzała nie było żadnego tutaj sprzeciwu i Francję Frans Timmermans zapowiadał, że to będzie po prostu wpisane w każdy każdy dokument ten aspekt społeczny mamy, więc ten fundusz społeczny, którym wspomniałem to będzie 72 ponad 721 000 000 000EUR właśnie na takiej osłony dla tych, którzy mogliby zostać tym najbardziej dotknięci w tym takie bardzo proste instrumenty typu po prostu dopłaty do rachunków dla ludzi którzy, którzy mają zbyt mało pieniędzy, żeby te podwyższone rachunki płacić, ale ja bym chciał zwrócić uwagę na jeszcze coś innego, bo rzeczywiście na dzisiejszym oświadczeniu ministerstwa klimatu jest też mowa o tym, że ta transformacja musi być sprawiedliwe, ale nie może się odbywać kosztem najuboższych no bardzo miło że, że minister klimatu to zauważa, ale tą nie może też być transformacja, która polega ona polega na dalszym odczuwaniu transformacji, dlatego że tej możliwości po prostu nie mamy cel 55% redukcji emisji jest już prawnie obowiązującej coś trzeba zrobić, żeby osiągnąć, więc i, jeżeli troszczymy się osoby najuboższe trzeba tak kształtować polityki publiczne żeby, żeby ta transformacja była dla nich nie służby nie zaszkodziła natomiast nie można opanować przeciwko transformacji jako takiej tych w przypadku Polski to bardzo wyraźnie rzuca się w oczy w kontekście tych propozycji konieczność po pierwsze, odbudowania transportu publicznego po to, żeby nie było takich wielkich rzesz osób, które są po prostu skazane na samochód i w związku z tym dużo bardziej narażone na wysokie ceny paliwa niż, gdyby miały wybór mogły korzystać z transportu publicznego na druga wielka rzecz, która jest do zrobienia to stan naszych domów mieszkań, które bardzo pilnie wymagają poprawy efektywności energetycznej i te działania jeśli one się wydarzą to to skutki dla dla ubóstwa energetycznego dla rodzin one będą dużo bardziej łagodne albo w ogóle żadne, więc jak troska polityków powinna iść te strony podejmowanie działań, które pozwolą osiągnąć ten unijny cel, do którego jesteśmy zobowiązani ochronić przed katastrofą klimatyczną, która akurat tak się składa, że taką scenerię dla tych rozmówcami tworzy naprawdę dramatyczną widzimy co się dzieje w Niemczech widzimy co się dzieje w stanach Zjednoczonych tak reformator, ale jest ona mówiła właśnie o tym, że ten zarzut za uwagę, że huragany to przedsmak tego co nas czeka tak to będzie nasilało to będzie wyglądało coraz gorzej, więc nie możemy pozwolić na to, że pod pretekstem ochrony najuboższych po prostu nic nie zrobimy musimy zrobić to co jest do zrobienia, ale zrobić to taki sposób żeby, żeby najubożsi na tym nie ucierpieli bardzo dziękuję za rozmowę Izabela Zygmunt analityczka do spraw energii klimatu w think tanku WiseEuropa była z nami dziękuję do usłyszenia 1535 informacje Radia TOK FM ma tylko przypomnę, bo skoro przed chwilą nasz gość powiedział, że komisja europejska zakłada konieczność odbudowywania transportu publicznego tam, gdzie jest droga się to oczywiście mamy na myśli nasz kraj tylko przypomnę, że po części o tym dziś ze słuchaczami Radia TOK FM o godzinie dwudziesty program mikrofon TOK FM będziemy rozmawiali po tematem głównym jest odrzucenie przez rząd możliwości, żeby tworzyć w polskich miastach strefy czystego transportu, gdzie stare silniki emitujące szkodliwe zanieczyszczenia są obecne to po dziś po dwudziesty, które mikrofon TOK FM za chwilę informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA