REKLAMA

Co Fit for 55 oznacza dla transportu i branży motoryzacyjnej, szczególnie dla Polski, działających tu firm (fabryk) i dla naszych kierowców?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2021-07-15 14:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy Maciej Zakrocki dzień dobry zapraszam na raport gospodarczy wczoraj poznaliśmy szczegóły planu komisji europejskiej osiągnięcia unijnych celów związanych z polityką klimatyczną te podstawowe to obniżenie emisji gazów cieplarnianych netto co najmniej 55% do 2030 roku w porównaniu z poziomami 1990 by wreszcie w 2050 roku cały kontynent był neutralny dla klimatu osiągnięcie tych ambitnych celów będzie możliwe jeśli włączy się szybko proces redukcji Rozwiń » transport to m.in. dlatego że w wielu branżach od lat widzimy spadek emisji, a jedynie w transporcie ciągle występuje niewielki, ale jednak wzrost stąd teraz planie komisji znanym pod nazwą fit for w tym Five mamy wpisany wymóg zmniejszenia średnich emisji nowych samochodów o 55% 2030 roku o 100% od 2035 w rezultacie wszystkie nowe samochody zarejestrowane właśnie od 2035 roku mają być bezemisyjne już słychać głosy od niektórych przedstawicieli branży, że ten wyrok śmierci wydane na silniki spalinowe oznaczać będzie gigantyczne koszty społeczne czy rzeczywiście jest taka groźba a jaka jest alternatywa skoro promujący pakiet wiceszef komisji europejskiej Frans Timmermans mówi w wywiadzie dla Rzeczpospolitej że, wdrażając ten plan chcemy, żeby ludzkość uniknęła wojen o wodę i pożywienie za chwilę ten temat pojawi się w rozmowie z gościem raportu, ale teraz jeszcze ważne dla nas przecież najnowsze dane o inflacji od ceny towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu 2021 roku w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku wzrosły o 44% tak wynika z komunikatu Głównego Urzędu Statystycznego wynik ten jest wyraźnie niższe niż w maju, kiedy było 47%, lecz dalej wyższe niż np. w kwietniu, kiedy wynosił 4 czy jest natomiast zgodnie z oczekiwaniami analityków, którzy wskazywali właśnie 44% i którzy bazowali na wstępnych danych GUS publikowanych 2 tygodnie temu to w porównaniu do czerwca 2020 roku towary zdrożały o 38 zaś usługi o 61 warto na to zwrócić uwagę bankierzy centralni na całym świecie w większości prezentują opinię, że wysoka inflacja jest przejściowa przykład takiego stanowiska niezmiennie prezentuje także pan Adam Glapiński prezes NBP stwierdził ostatnio że, gdyby nie czynniki jednorazowe ceny paliw energii elektrycznej czy wywozu śmieci to inflacja byłaby w celu Narodowego banku dodatkowo szef banku centralnego stwierdził, że obecna inflacja nie ma negatywnego wpływu na portfele Polaków no cóż bardzo ciekawe, o których to Polakach myślał pan prezes krótki jeszcze tylko rzut oka na rynek walut frank szwajcarski 422EUR 457 funt 536, a dolar 387 ma teraz już pora na rozmowę z gościem raportu gospodarczego raport gospodarczy, a tym gościem jest pan Jacek Pawlak doktor nauk ekonomicznych prezes Toyota Motor Poland Toyota Central Europę dzień dobry dzień dobry państwu czy te cele, które przedstawiła wczoraj komisja europejska są bliskie pańskiemu sercu no na pewno z 1 strony tak wszyscy jesteśmy świadkami tego co wokół nas dzieje fale upałów szalejące pożary niszczycielskie burze powodzie, których byliśmy świadkami w ciągu ostatnich tygodni one już są one się pewnie będą powtarzać będą jeszcze bardziej niszczycielskie na pewno mamy do czynienia z globalnym ociepleniem i na pewno musimy zrobić wszystko, żeby powstrzymać się także nie jest to nic dziwnego wiele firm wielu producentów wielu konstruktorów od kilkunastu kilkudziesięciu lat pracuje już nad nowymi technologie na ekologię samochodów szczególnie w dziedzinie napędów i widzimy skutki tego mamy kolejne normy pamiętamy normę euro 5EUR 68EUR się liczba od 2 lat mamy normę Cafe i rzeczywiście średnie emisje w ostatnich latach bardzo drastycznie już spadł na to oczywiście musieli słowo, bo tu akurat wiceszef komisji europejskiej właśnie mówił, prezentując te nowe no można powiedzieć restrykcyjne przepisy dla branży motoryzacyjnej powiedział emisję w transporcie zamiast spadać rosną, bo z 1 strony mamy oczywiście bardzo duże samochody, które już są na drogach z drugiej strony mamy samochody nowe, które wchodzą do sprzedaży i widzimy co się dzieje wokół nas te ostatnie miesiące kilkanaście miesięcy to jest eksplozja samochodów hybrydowych samochodów plug-in mamy już wiele modeli samochodów elektrycznych do wyboru i oczywiście musielibyśmy spojrzeć na każdego producenta oddzielnie, ale w wielu firmach ten tak jak w naszej ten spadek emisji od roku 2005 jest na poziomie około 55%, ale oczywiście mógłby on być większe i te regulacje i sport 55 mają mają wywołać dyskusję na ten temat czy można zrobić coś więcej z 1 strony widzimy ogromne wysiłki konstruktorów producentów z drugiej strony dyrektor unijnego oddziału Greenpeace powiedział określił ten pakiet jako pokaz sztucznych ogni nad wysypiskiem, więc mamy tutaj dużo głosów i za przeciw pytanie jest co musimy zrobić, żeby te emisje dalej zmniejszać to jest w ogóle możliwe, żeby w tak krótkim czasie, bo mówimy o roku 2035, a więc kilkanaście, więc kilkanaście lat czy rzeczywiście możemy zmienić tak przemysł motoryzacyjny, żeby wszystkie samochody były zeroemisyjne to jest bardzo ważne pytanie, dlatego że oczywiście komisja europejska przedstawia swoje propozycje w kontekście wszystkich państw członkowskich Unii, a więc również tych zamożniejszych mamy ciągle, jakby próbujemy podpowiadać, że nie wszystkich należy traktować tak samo i że my mamy konkretną sytuację na naszym rynku motoryzacyjnym 17 000 000 samochodów w Polsce z czego duża część to są jednak samochody stare, ale ja rozumiem, że one będą chyba mogły być dalej użytkowane no chodź wtedy jest pytanie czy się uda do prowadzić do tej sytuacji neutralności do właśnie to jest dobra uwaga mówiąc o zmniejszenie emisyjności w Polsce to jest dla nas strategicznie ważny temat, bo przypomnijmy, że Polska jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych krajów w Europie szacuje się rocznie wydajemy na skutki smogu około 120 000 000 000zł mamy alergię choroby astmę serca itd. tak dalej, więc to jest dla nas duży problem to nie dotyczy ten problem smogu często kojarzymy z piecykami tak dalej natomiast oczywiście transport tutaj dokłada ogromną część, ale jeżeli chcielibyśmy zmniejszyć emisję misję w Polsce właśnie z linii transportu no to nie możemy tylko łącznie liczyć na sprzedaż samochodów przypomnijmy, że sprzedaż samochodów nowych w Polsce już na poziomie około 600 000 samochodów rocznie, a mamy na drogach około 17 000 000 samochodów, więc jeżelibyśmy nawet co roku sprzedawali samochody zeroemisyjne to zajęłoby nam to 34 lata, żeby wymienić wszystkie te samochody, które mamy na drogach właśnie takie, które nie na miejscu szkody nie emitują szkodliwych substancji, więc będzie bardzo trudne z 1 strony wymiana tego co już mamy, a z drugiej strony pamiętajmy o tym, że sprzedaje, sprzedając 600 000 nowych samochodów to są samochody większość już dzisiaj bardzo Nisko emisyjne, bo mają normy Cafe zawężającą średnią emisję do 55 g Serba mamy co roku import 1 000 000 ponad 1 000 000 starych samochodów z Europy zachodniej, więc nawet, gdybyśmy się przedstawili te samochody na cele emisyjne to ten 1 000 000 samochodu będzie tak pogarszał z roku na rok emisyjne także problem jest bardzo złożony nie on nie dotyczy tylko nowych samochodów oczywiście moglibyśmy dzisiaj tak naprawdę sprzedawać tylko samochody zeroemisyjne po przecież mamy dzisiaj otwarcie to pytanie tylko co toby oznaczało dla użytkowników problem polega na tym, że dzisiaj użytkownicy nie chcą kupować samochodów zeroemisyjnych mimo tego, że mamy już posłanką modeli taki, bo są po pierwsze bardzo drogie mniej więcej 2× droższe od normalnych aut mimo dotacji, które właśnie zostały ogłoszone przypomnijmy, że te dotacje, które były ogłoszone poprzednio nawet nie zostały do końca wykorzystane mają problem zasięgu prawda mają problem czasu ładowania, więc mimo tego, że te samochody są dostępne to i tak nie są kupowane sprzedać samochody z podobnym poziomie nerki 2% tak 2% jedynie one w zasadzie jak spojrzymy na Europę sprzedają głównie państwa, gdzie dotacje są gigantyczne oczyszcza nas nie stać na to, żeby tak mocno dotować co zresztą charakterystyczne są one są dotowane państwa, gdzie mamy producent samochodu daczy państwa, w których przemysł motoryzacyjny właśnie opiera się na producentach, którzy muszą zmniejszać emisje pomagają tym producentom właśnie w osiągnięciu tych celów w Polsce nie mamy producentów samochodów natomiast mamy ogromną część przemysłu motoryzacyjnego, który koncentruje się na produkcji komponentów prawda tutaj ta dyrektywa dlatego obszar będzie miała także gigantyczne konsekwencje od tych konsekwencjach jeszcze za sekundę, ale muszę pana poprosić o komentarz do słów znowuż cytowanego wcześniej Fransa Timmermansa on stara się przekonywać udowadniać, że ceny samochodów tych zeroemisyjnych jednak będą spadać już spadającą więcej, że wg jakiś tam wyliczeń od 2027 powoli się będą ceny wyrównywać, a nawet będą tańsze właśnie 0 emisyjne czy rzeczywiście w takiej perspektywie krótkiej w sumie dla ludzi z branży tak jak pan no to jest wiarygodny komunikat no może to bardzo dobre pytanie no mówiąc o samochodach zeroemisyjnych musimy pamiętać o tym, że mamy w tej chwili 2 technologie to są samochody oczywiście elektryczne w każdym przypadku, ale mogą być samochody elektryczne zasilane bateriami i samochody elektryczne zasilane ogniwami paliwowymi czy samochody, które są zasilane wodorem tak naprawdę samochody, które mają tzw. mini elektrownie na pokładzie to są 2 różne technologie i podczas gdy ja jestem przekonany, że jeżeli chodzi o samochody na wodór to samochody mają gigantyczny potencjał i na pewno będą tanieć w przyszłości zresztą one już nie są aż tak bardzo drogie już dzisiaj mimo małego popytu na wodę przejechanie 100km na wodorze kosztuje tyle samo co na benzynie to my w przypadku samochodów elektrycznych baterii jestem bardziej sceptyczne, dlatego że na przypominał o tym przypomnimy, że te samochody są zasilane bateriami Lipowo nowymi jest bateriami, które mamy naszych komórkach naszych notebookach odkurzacza domu i wiemy po pierwsze, że te baterie szybko tracą żywotność po drugie, te baterie są bardzo drogie właśnie te ceny samochodów elektrycznych dzisiaj wynikają głównie z kosztów baterii pytanie jest takie czy rzeczywiście te samochody mogą stanieć Otóż samochód elektryczny jest dosyć prostą konstrukcją dużo prostszą od silnika konwencjonalnego, ponieważ mamy silnik elektryczny to jest bardzo powszechnego silniki elektryczne mamy wszystkich urządzeniach i one przeszły przez swoje ostatnie dziesięciolecia gigantyczną rewolucję, więc mamy naprawdę opracowane już do perfekcji, ale nie mamy np. skrzynie biegów nie mamy tłoku nie mamy chłodzenia nie mamy rozrusznika alternatora alternatora itd. tak więc mamy tutaj stosunkowo prostą prostą konstrukcję problemem samochodach elektrycznych są gigantyczne baterie, które dzisiaj są niestety duże ciężkie i bardzo drogie i pytanie jest takie czy te baterie, które dzisiaj mamy do dyspozycji rzeczywiście mogą palić no odpowiedzią na to pytanie jest pewnie to co się dzieje z metalami baterie wykorzystują metale rzadkie na planecie wszystkim LEED należy właściwie główny problem jest kobalt kobaltu jest mało na planecie wydobywany jest głównie w Kongo to jeszcze w warunkach, które budzą dużo kontrowersji większość rafinacji kobaltu już jest opanowana przez chińskich producentów no i przy tak gigantycznym wzroście popytu na baterie i Koba Lead powinniśmy zobaczyć co się dzieje skoro scenami kobaltu np. w ostatnich czasach one bardzo gwałtownie rosną nadal, więc z 1 strony oczywiście będzie mieć więcej baterii i będzie mieć efekt skali zwolnień z drugiej strony drożejące metale rzadkie moim zdaniem ograniczą niestety ten spadek cen, chyba że owe z to jest nad tym pracujemy, że wymyślimy nowe technologie Matej o skutkach dla polskich firm, które produkują ogromnie dużo części zamiennych do samochodów już niestety dzisiaj nie porozmawiamy nasz czas się skończył, ale na pewno do tego wrócimy, bo przecież to na razie jest tylko propozycja ten pakiet fit for w tej fali musiał podziękować bardzo za rozmowę pan Jacek Pawlak prezes Toyota Motor Poland od centrali robił nasz gość dziękuję bardzo, dziękuję i zapraszam teraz państwa na informację raport gospodarczy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA