dzień dobry dobry wieczór to jest podcast wysokich obcasów z Martą Niedźwiecką po raz pierwszy usłyszały już w lutym razem z Hanną Rydlewską właśnie wtedy wydała książkę pt. ślą seks ja chciałam wiedzieć co kryje się pod tym zaczepia jak się potem okazało tytułem nasza rozmowa wciąż dostępna jest wśród podcastów wysokich obcasów, ale tamtej rozmowie uderzyło mnie to jak pięknego włączającego inkluzywnego języka używa Marta Niedźwiecka i na rozmowę o
Rozwiń »
takim właśnie języku chciałam ją zaprosić ponownie czym jest język inkluzywnego i dlaczego coraz więcej firm robi używanie takiego języka szkolenia o tym już teraz o tym już dziś nazywam się Kamila Kalińczak zapraszam państwa napotka wysokie obcasy halo halo dzień dobry dzień dobry to cieszy dobry wieczór ale dlaczego nie wolno nam używać tych wszystkich słów, których nie chcę tutaj może cytować, ale przecież kiedyś wolno było, a teraz nie wolno no i to jest bez sensu wszystko to ja oczywiście rozumiem tutaj różne kierunki tego podjazdu, ale ja zacznę od takiego automatycznego komentarza to znaczy jak mówisz, mimo że w rozmowie ze mną doszła do wniosku, że używam inkluzywnego języka to ja jestem jak ten bohater chyba bardzo kostki, które się dowiedział się mówi prozą to znaczy dowiaduje się o sobie, że robi coś co nie jest w cudzysłowie normalne na płaszczyźnie takiej autorefleksji oczywiście rozumiem, że nie robię czegoś zupełnie typowego, ale tak zupełnie między ludzką mogę powiedzieć, że ja niespecjalnie się zastanawiałam nad przyjęciem reguł i inkluzywności, czyli nieprzyjęciem, bo jak mnie moje babcie, które obydwie przeżyły wojnę i dosyć hard korowy historie wychowywały to one powtarzały takie zdania chociażby wywodziło się zupełnie różnych środowisk klas społecznych i zupełnie inne miały zaplecze, że człowiekiem przyzwoitym jest warto być zawsze niezależnie od kontekstu historycznego kulturowego, w którym jesteśmy na lewicy boja też oczywiście chciałam się tutaj wytłumaczyć tak oczywiście trochę do siebie puszczam oka zwróciłam uwagę na sposób w jaki mówisz, dlatego że tu nie chodzi o to, że to ty robisz coś nienormalnego tylko chodzi o to, że normą nie jest uważanie na słowa no właśnie przestało być kiedyś było, mimo że kiedyś mówiło Murzyn i to nie było słowo obraźliwe to jeszcze 30 lat temu cenzura słowna w mowie potocznej była dużo bardziej obecna oczywiście zmieniają się słowa, które my zaczynamy uważać za niestosowne np. nie mówimy Indianin czy Indianie tylko mówimy o rdzenne społeczności Ameryki np. także, dlatego że oni nie są ich pierwszym kołem się pomylił rozumiemy, że używanie słowa pedał jako wyzwiska jest daleko poza niestosowności jest wręcz wulgarne i obraża ludzi, dla których orientacja homoseksualna jest orientacją docelową wojsko słowo wymyślone po to, żeby umniejszyć tę orientację i zdyskredytować zmieniają się słowa natomiast pomysł na to, żeby szanować w języku drugiego człowieka jest bardzo stary nazwałabym go nawet antycznym i dzielimy się teraz troszeczkę punktujemy, nawiązując wprost do swojego pytania, że nie nie no teraz to się im wszystkim w dupach poprzewracało i ja nie będę tutaj swojej cennej energii psychicznej marnowała się marnować na to, żeby jakoś się zajmować tym drugim człowiekiem, czyli uwzględnić jego obecność w moim języku chociażby w ten sposób, że nie mówię do osoby, która mnie prosi, żeby jakoś nie opisywać w ten sposób my, bo czujesz się lepsza lepszy wyższa wyższy nie wiem uprawomocni jony nie wiem czy to jest kwestia wyższości tylko ja też, dlaczego ci od zagaduje, dlaczego też zwróciłam uwagę na sposób w jaki mówisz, ponieważ zwracają się do mnie firmy w związku z tym, że zajmuje się poprawnością językową z prośbą o szkolenia z języka inkluzywnego i kiedy wydawało się, że jest taka piękna rzecz, która nas połączy się właśnie będziemy włączać większe rzesze ludzi do naszego języka i czy to w ogóle założenie jest dobra usłyszałam o świetnie za chwilę już nic nie będzie można powiedzieć są tacy też taka poprawność polityczna nie wiem lenistwo ja myślę to jest myślenie psychologa i antropologa kultury, czyli takich 2 narzędzi, których ja jestem jakoś tam wykształcona, że to nie jest lenistwo to jest obrona przed innym i to jest taka wroga obrona psychiczna, która odpowiada antagonizmy na coś co miałby być teoretycznie dobra im są takie miejsca, w których ja bronię ludzi, którym jest ciężko adoptować się do zmian, bo ja rozumiem, że to bardzo trudna i że przez ostatnie 20 lat świat zmienił także, żeby nadążyć to oczywiście trzeba w niektórych miejscach się napiąć, ale inkluzywności językowa czy kultura językowa kosztuje nas tak niewiele versus zyski oczywiście, że po tych latach mojej pracy też pośrednio nad kształtowaniem języka seksualnie bezpośrednio na kształtowanie języka seksualności jako nie mają cierpliwości pani Kamila, żeby to tak ładnie tłumaczy trochę kolejnictwo nie lenistwo pół biedy ja myślę, że to jest niestety zestaw takich bardzo negatywnych obron, które mają nas oddzielić od tego innego od tego obcego, którego istnienia my sobie nie chcemy jakoś uświadomić przyjąć do wiadomości, które i tak jest zawsze było oczywiście można wytłumaczyć na tych szkoleniach wtedy to też znam niewysokie często niestety bardzo przykre doświadczenie, ponieważ miesiąc o tym, że żyjemy pewnego rodzaju bankach ja się obraca jednak wśród ludzi, którzy używają języka inkluzywnego dla nich to jest naj normalniej rzecz na świecie natomiast ja zawsze staram się tłumaczyć, że no tak kiedyś można było mówić łożyć np. ale dojrzewamy jako społeczeństwo dokonujemy pewnych korekt przecież u nas tak jak powiedziałaś nic nie kosztuje, dlaczego nie dokonać korekt tutaj kiedyś po prostu jako społeczeństwo robiliśmy też inne brzydkie niedobre rzeczy, a teraz już ich nie robimy wiemy, że nie wolno np. nie bić dzieci wymyślam, tak więc staram się to jakoś tam tłumaczyć, ale powiedziała o tym właśnie, żeby język i tak i tak zawsze był wszystko zawsze było, więc może w takim razie wróćmy do początku czym jest język inkluzywnego, dlaczego to jest takie istotne, żebyśmy mówili ja już będę wytykać wytykać wskazywać przykłady, bo cały czas tak jak mówię go używać, więc będę mówiła o tak mówimy to jest dobra droga język inkluzywnego jest taki język, w którym z szacunkiem odnosimy się do różnorodności ludzkich doświadczeń postaw czy wyborów, czyli robimy taką miękką amortyzację, dlatego że ludzie różnią się między sobą, dlatego że językiem jesteśmy w stanie, czego doświadczamy w Polsce bardzo taki bolesny sposób antagonizować ludzi i jest takie powiedzenie językoznawców granice mojego języka są granicami mojego Poznania, czyli że ja mogę doświadczyć zrozumieć tylko te byty te osoby te grupy te wydarzenia, które ja jestem w stanie jakoś opisać wewnętrznie przyjąć i inkluzywna język jest przyjęcie do środka siebie informacji, że oto istnieją osoby transpłciowe ani, że to są nie padła albo, że nie mówi się już na osoby pochodzenia żydowskiego Parcheta tak jak w dwudziestoleciu międzywojennym bardzo wielu literatów i aktywistów piętnował, że użycie słowa park było, że tak powiem w obiegu, że to słowo było w obiegu, a teraz no myślę, że większość ludzi na określenie po prostu cierpnie wewnętrznie, ale przepraszam, ale wciąż zdarza się powiedzieć nawet ludziom no w naszym wieku że, a przychodziłam trochę w sensie chciałam zapłacić mniej chciał przyoszczędzić tak to jest oczywiście słowo, które weszło do dzięki tzw. ZUS-owi, czyli umowie społecznej do obiegu i mam wrażenie, że część osób sobie nie zdaje sprawę z tego co tam jest jak jest rdzeń tego czasownika to znaczy, że tam jest Żyd jako istota, która jest uczciwa takim wykazie to nawet nie musi wynikać ze złych intencji, ale właśnie pokazuje jak bardzo kulturowo niektóre powiedzenia brzydkie powiedzenie obiektywnie niedobre są właśnie zakorzenionymi w języku wymagań np. ganić oczywiście, że osłabić jako paskudnie szukać od słaba i fakt, że pojawienie się języka inkluzywnego jako taki element debaty publicznej oczywiście pewien sposób jest zdobyczą naszych czasów nic nie sposób jest zdobyczą będą Stali i politycznej poprawności to jest akurat bardzo dobre, bo ja rozumiem, że czasami polityczna poprawność gryzie własny ogon ludzie się na nią denerwują i jako mieście to wszystko tylko ja próbuję przypominać, że my staramy się nie wliczać jako kultury staramy się robić coraz więcej takich konsultacyjnych rozwiązań dla konfliktu wewnątrz społecznych i że to raczej u nas dobrze świadczy, że mamy problem z tym, że polityczna poprawność gryzie własny język, a nie tym, że po prostu ucinam ludziom głowy jak mówią w innym języku, że to jest dobry problem to nie jest powinniśmy się nim zajmować, ale on dobrze nas świadczy, że jego mamy i że polityczna poprawność będzie miała swoje takie ślepe zaułki naturalny sposób, ale kierunek polega dokładnie na tym, żeby zrozumieć, że ludzie się różnią i że na tej różnicy nie wolno budować antagonizmów społecznych kulturowych, że nie można ludziom wytykać obarczać odpowiedzialnością taką negatywną dyskredytować, dlatego że urodzili się z innym kręgu kulturowym mają inny kolor skóry inną orientację albo tożsamość Psycho seksualną wyznają inną religię albo różowe włosy i że to jest taki etap mam nadzieję dojrzewania kultur szczególnie kulturę Zachodu, które mają bardzo dużo za uszami kolonializm masowe mordy teraz jakby to co np. wypływa w Kanadzie będący przy okazji traktowania właśnie dzieci ludności rdzennej tych strasznych historii, które wypływają na światło dzienne antysemityzmu oczywiście na kulturze zachodniej Europy wschodniej PSL i centralnej że, jakbym mamy tyle za uszami, że jak się chwilę się zastanowimy nad sobą z perspektywy białego człowieka, który się urodził na tym kontynencie to naprawdę moglibyśmy odetchnąć to miejsce bądź okej to moim wkładem, w jaką budowanie kultury współżycia będzie, chociaż to, że ja do osoby transpłciowej nie będę mówił mówiła przy pomocy de najmu tzw. martwego imienia, czyli tego dawnego, o którym ta osoba nie chce pamiętać nie o to prosi i że to nie jest jakiś dramatyczny wysiłek poznawczy przyjąć do wiadomości, że ludzie mają prawo mają prawo się od nas różnić w tych wszystkich aspektach i zrobić to takie malutkie miejsce w naszym codziennym planie dnia ważnych międzynarodowych sprawach czy to spoko być takim trochę, chociaż otwartym używasz cały czas takich zwrotów np. powiedział powiedziała w języku Instagrama tak jak obserwuje już funkcjonuje taki specyficzny zapis albo przez ich, żeby właśnie nie było rozróżnienia czy powiedział odpowiedziała albo przez podłogę to może trochę dziwnie wygląda jak się to próbujecie będzie lepiej w takiej dłuższej konstrukcji w dłuższym pisze, ale widać tę intencję to jest pierwsza korekta druga korekta, której chyba zaczynamy dokonywać, która może jest trochę łatwiejsze dla osób bez, których zamkniętych na in plus żywności językowo to jest to, że już wiemy też coraz częściej pojawia, że nie mówimy o osoby niepełnosprawne tylko mówimy osoby z niepełnosprawnością okej to przeszło łatwo też poszło tekst z perspektywy np. moich doświadczeń wytłumaczeniem państwu słuchaczom widzom słuchaczką Nowicką, że nie mówimy już osoby głuchonieme, bo to jest dla nich obelga te osoby mówią o tym wprost, że mają swój język, więc chcą być określane mianem głusi, a więc coś tam się powoli chyba rusza natomiast nie było ostatnio w stanie to znaczy nie była w stanie, bo to jest też bardzo trudna sytuacja, że ktoś się uprze, że nie chce tego języka używać naprawdę nie uda się go zmusić i oczywiście można próbować na miękko ze wsi rada języka polskiego powtarza, że takie zmiany językowe trzeba wprowadzić na miękko jak spróbujemy za mocno to efekt będzie odwrotny musi zawsze druga strona i tak mi się chyba wydarzyło, ponieważ usłyszałam, że totalnym przyjęciem jest już korygowanie języka w ten sposób mówić o osobach nieheteronormatywnych, a więc jeszcze 1 usłyszałam o tym że warto by było takiej korekty dokonać, bo w Polsce niestety prawa część społeczeństwa to znaczy mam na myśli w tej prawicową myśląca no jakoś rozpala emocje wszystko co ma z nas jest seks albo nie wiem symbolu Tęczy kolory Tęczy no więc, żeby uniknąć tego by seksualizacji w cudzysłowie przez nieistniejące słowo dlatego biorę to w cudzysłów, którego nie widać no, więc taka propozycja osób zajmujących się językiem mówić o osobach nieheteronormatywnych, a nie homoseksualnych bo, żeby tam właśnie nie rozmawiać w tych dzikich mysi dzięki rząd ja bym w ogóle była za słowem nieheteronormatywnej na objęcie wszystkich literek, dlatego że homoseksualność persa to jest 1 rzecz, ale mamy np. gender fluid transpłciowość tak nominalnej, a seksualność bardzo dużą z tej ekspresji seksualności ludzkiej osoby no hetero normatywne i osoby nieheteronormatywne daje pewien rodzaj uniwersalnego porządku w opisie, w którym w 1 grupie mamy tych, którzy się łączą z kobietami mężczyznami różnic płciowych układach takich jak lubią, a drugi mamy dużo większą różnorodność, ale nie musimy w 1 słowie wchodzić detal, bo mamy jakąś ognik objętą UPA i wydaje się to bardzo naturalny zabieg natomiast z tymi czasownika ami to jest tak, że język Polski jest językiem, który się w zdaniu bardzo mocno uzgadnia bardzo wiele słów ma wyraźny element związany z płcią, czyli że mamy i przymiotniki czasowniki i całe związki frazeologiczne, które są bardzo mocno nacechowane płcią i i teraz, jeżeli chcemy zrobić taki opis, w którym wszyscy się będą odnajdywali, a są na to twarde badania, jeżeli używamy końcówek męską osobowych to ludzie, którzy czytają tekst albo słuchaj ujął mają w domyśle mężczyzna wiedzą, że to jest o człowieku, ale mają w domyśle mężczyzna zajmują, jakby z tego opisu kobiety albo osoby niebinarne tylko myślą męską to jest to jest cały różnicy, więc jak zrobimy ten malutki to malutkie dostosowanie zrobimy właśnie ciała chciało już rozszerzamy ten opis wiemy, że się w nim mieści więcej osób dziękuję, ale powiem więcej np. czytałam ostatnio książkę Billa Gatesa nową przetłumaczoną na język Polski i tam wszędzie jest używana forma żeńska skontaktowano się z wydawnictwem co nie było trudne, bo wydała Agora tę książkę skontaktowałem się granicę po to, żeby zapytać czy tak miało być gotowym za przeproszeniem bije po oczach nikt wcześniej w Polsce książek nie wydawał się kiedyś podawany jest przykład to zwraca się autor kobiety i okazało się, że także na Zachodzie się robi normą właśnie po to, żeby pomóc rozbić ten słynny przysłowiowy szklany sufit, ponieważ Zdano sobie sprawę, że język ma ogromne znaczenie i że możemy się obrażać na to, że być może parytety to nie jest najszczęśliwsze rzecz na świecie, ale faktycznie jest to istotne i znowu na szkoleniu, które mam na myśli oburzenie, kiedy opowiadam o książce, która została wydana jak ten płace to dlaczego teraz takie rzeczy dzieją, dlaczego teraz takie rzeczy dzieją, bo mądrze szliśmy do Jasnej niewielki, bo zobaczyliśmy też po prostu andros Centre na fali centra Łęczna patriarchalna kultura doprowadziła nas po prostu zapaści cywilizacyjnej to jest tak jakby jakby się buntować wobec tego, że jak człowiek dorasta to przestaje wierzyć Świętego Mikołaja jak w tej rozmowie prezentuje pewnego rodzaju taki inną radykalizm można powiedzieć, ale i to nie jest tak, że to jest dla mnie nie do pojęcia, dlaczego ludzie się buntują wobec tego tylko Bóg chce pokazać, jakby też taką podszewkę tego buntu, że kultury się rozwijają jako społeczeństwo się rozwijamy mądrze jemy oby ślad próbujemy i jak sześcioletnie dziecko wierzy w Świętego Mikołaja to słodkie jak dwudziesto sześcioletni człowiek żąda od mamusi, żeby Święty Mikołaj był na wigilii co zazwyczaj się woła specjalistę, żeby o tym porozmawiać i zobaczyliśmy, że opis świata oparty na figurze mężczyzny pośrodku tego świata, który rozdaje przywileje mówi co jest dobre co istnieje co nie istnieje pomija pewne dyskursu czyli jakby opowieści, że to po prostu nas zubaża to jest nieprawdziwe, że mnóstwo bardzo ważnych elementów świata pozostaje poza tym opisem jak to dostrzegliśmy to zaczęliśmy plami część z nas zaczęliśmy głęboko pragnąć właśnie włączenia do różnorodności do tej układanki i to na czym ja się zawiesza to jest takie, jeżeli można malować wszystkimi kredkami naprawdę wszystkimi i mieć kolorowe obrazki to dlaczego się upierać przy 1 kratce głównym a, żebyśmy już zamknęły tak też tę kwestię dotyczącą uczuciowości seksualności wobec proszę, bo jest taki trend na pewno państwo go zauważają na Instagramie, że przy tym NIK-u taki, który tam mamy imię nazwisko bądź Niewiem ksywka wpisujemy sobie państwo sobie wpisują ona jej albo jak to jest w języku angielskim to wiadomo, że po angielsku powiedz proszę jak co o tym myślisz jak czy też jak czytam jako ekspresję tego, o czym mówimy przed Inki mają pokazywać w jaki sposób ta osoba chce, żeby się do niej zwracano, bo to nie jest to nie wynika ani ze zdjęcia ani imienia nazwiska są imiona nazwiska, które dla nas Polaków mogą brzmieć absolutnie enigmatycznie np. imiona nazwiska z krajów azjatyckich no ale też możemy mieć do czynienia z osobą, która się określa jako osoba niebinarna, a o zdjęcie jest tak neutralne płciowo, że nie oddaje tego kim dana osoba jest albo po prostu ma taką potrzebę, żeby powiedzieć tak to jest moja identyfikacja w ramach mojej płci kulturowej i w podobno nie była mu przez jakiś czas, ale podobno w Anglii jak się zaczynają jakieś spotkania biznesowe to ludzie przedstawiają w naturalny sposób, dodając właśnie te określenia, które mają innym pomóc nawigować w tym jak chcą, żeby się do nich wracać, bo właśnie, żeby zdjąć ten ciężar interpretacji bądź oka ja chcę, żeby do mnie mówiono np. jak do tzw. kobiety, czyli ona jej spokój, bo w języku angielskim to jest dużo łatwiejsze, bo takie kraje względnie w język Polski po prostu nie da się albo inaczej bardzo trudno unikać mamusi użyć jakiejś końcówki musisz użyć jakiegoś rodzaju, a tam mamy gigantyczną przestrzeń na to, żeby tego po prostu nie robić potem język jest tak skonstruowany z języka polskiego prawdopodobnie uda się przekonać to obecne taki, który by do płciowości cały czas nie nawiązywał nie uda się i pewno nawet nikt nie zmierza do tego w angielskim można np. korzystać z sosem Wei jako formy zwracania się do osób co, do których nie jesteśmy pewni czy mamy do czynienia z kobietami z mężczyznami z osobami, które nie określiły jasno swojej płci kulturowej i można, jakby nie tyle oszukać co ominąć po polsku jest bardzo trudne będzie bardzo trudne, bo nie jesteśmy w stanie tego zmienić, dlatego że język rozwijał się przez setki lat taki zawiera te wszystkie osady kulturowe, które byśmy zgromadzili tutaj nie tylko nie chcę być w Polsce, bo to nie tylko Polskę chodzi chodzi też Ukrainę Litwę tak i kraje, które kiedyś należały do Polski, które zostawiły swoje ślady, więc język jest skarbnicą historyczną nikt nie przyjdzie go nie ucznia i nie powie od dzisiaj robimy tak, ale on się powinien zmieniać to też jest jego właściwości bardzo cenna w miarę zmian kulturowych, czyli poszerzamy np. sposób mówienia o Femina tych wy po to, żeby ten język opisywał świat takim, jakim go mamy i żeby to dla wszystkich było jakieś bezpieczne wygodne i że to naturalny trend w piersi zawsze powtarzam za Jackiem Santorskim nie, że jest taka oryginalna, że te mikro korekty dają makro efekty i kiedy prowadzę takie szkolenie z języka włączającego zawsze proszę sobie zapamiętać ze dwa-trzy zwrocie ze 23 rzeczy i zacząć ich używać, bo no to może być taka właśnie mikro korekta tak nasz skład tak jak powiedziałaś to, żeby ten język zmieniać dostosowywać sprawie rząd będzie lepszy lepszy dla wszystkich użytkowników bezpieczniejszy bezpieczniejszy, gdybym ciebie zapytała o takie 23 korekty, które ty byś albo chciała, żeby zostały wprowadzone nie będę mogła dać taką moc od jutra albo, który dla ciebie są najbardziej istotne dla mnie najistotniejsza jest słuchanie drugiej strony tego jak ona chce być określana to chodzi o stan wewnętrzny, czyli nawet jak jeszcze nie umiem i nawet jak czujesz się Kubie to podejmuje ten wysiłek mówi jak chce, żeby się do siebie zwracać słyszę to po prostu przyjmuje do wiadomości, że ktoś może mieć inaczej w moim odczuciu jest meta poziom jak tego nie ma to jest nawet języka inkluzywnego być obrażający w cudzysłowie oczywiście, czyli można udawać osobę bardzo kulturalną i bardzo taką otwartą, a tak naprawdę siać żarem i niechęcią do odmienności czyli jakby to miejscowe niektóre chce usłyszeć innego i toby było najważniejsze dla mnie areszt, a to samo pójdzie czym rozumiem, że dodatkowo też nie bać się pytać, bo tak naprawdę chodzi o rok, żeby zapytać najzwyczajniej w świecie co jest dla nas czasami chyba trudne albo usłyszeć, bo często ludzie tak właśnie napiszą ci na Instagramie, że mimo, że dzisiaj wydaje, że to jest anielska blondynka z Błękitnymi oczami nie wiem już jadę po takim standardzie, żeby było najbardziej najgorzej to tam jest ktoś inny, a zdjęcie jest performatywne usłysz usłyszy im powiesz i jakoś to będzie hit Marta bardzo dziękuję za rozmowę po raz kolejny bardzo pouczająca spotkamy się mam nadzieję za jakiś czas nie wiem może za rok, bo to zawsze taka ładna kamerka i sobie podsumujemy co się zmieniło w przestrzeni publicznej ja będę bardzo się temu przyglądać dla też będę bardzo trzymać kciuki ja również bardzo dziękuję wszystkiego dobrego dziękuję serdecznie do usłyszenia był podcast wysokich obcasów kolejny zapraszamy w najbliższy poniedziałek
Zwiń «