REKLAMA

Czy z samochodu elektrycznego można już w Polsce i Europie swobodnie korzystać?

Auto w firmie
Data emisji:
2021-07-16 11:30
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:47 min.
Udostępnij:

Elektromobilność to moda a zarazem konieczność cywilizacyjna. Z drugiej jednak strony obawy: czy nie utkniemy w tzw. "szczerym polu", czy ładowanie nie będzie trwało zbyt długo. Wiadomo też, że apetyt rośnie w miarę jedzenia, kiedyś oczekiwano od "elektryków" 200 km zasięgu, dzisiaj chcielibyśmy raczej, żeby było to 500 km. Jak te oczekiwania i obawy mają się do dzisiejszej, polskiej rzeczywistości? Jak to jest z tym ładowaniem w domu a z drugiej strony - czy polski system elektroenergetyczny wytrzyma boom na samochody elektryczne i hybrydy plug-in? Z ekspertem od floty samochodowej i elektromobliności, Michałem Baranowskim, rozmawia Tomasz Szmandra.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest Marka volkswagen dostawcy samochodów elektrycznych, a-li 3 i-li 4 auto firmie zaprasza Tomasz Szmandra dzień dobry państwu kolejny nasze spotkanie z cyklu auto w firmie poświęcimy tematowi szeroko pojętej elektromobilności, która z dnia na dzień coraz bardziej wpływa na oblicze współczesnej motoryzacji porozmawiamy o tym z Michałem Baranowskim ekspertem od elektromobilności i szefem firmy LO City, który jest również współpracownikiem magazynu menadżer Rozwiń » floty, a także jednym z animatorów targów Eko Flota, które są dedykowane bez emisyjnej motoryzacji witam pana witam państwa witam witam pana od kilku lat motoryzacja stoi pod znakiem elektromobilności oczywiście silniki spalinowe zarówno benzynowe jak i diesla dalej są produkowane, ale każdy liczący się producent ma w swojej ofercie przynajmniej samochody hybrydowe, a coraz częściej również w pełni elektryczne, skąd taki renesans elektryczności w motoryzacji przecież ponad 100 lat temu już to przerabialiśmy od początku historii samochodu również jego dzieje wiążą się właśnie z elektrycznością tak to prawda bardzo ciekawy temat poruszył w 1900 roku w nowym Jorku było 200 elektrycznych taksówek i potem faktycznie ta elektromobilność poszła trochę w zapomnienie głównie przez technologie głównie przez technologie bateryjne, gdzie był problem z ładowaniem akumulatorów i z tym, żeby faktycznie one były wytrzymałe i komfortowo się dla kierowców ładu wały i faktycznie elektromobilność wróciła kilkanaście lat temu ostatnie ostatnie lata nawet dwa-trzy lata to jest rozkwit jeśli chodzi o ofertę producentów samochodów tych samochodów, ponieważ coraz więcej tak jak wspomniał w zasadzie dzisiaj już każdy producent ma co najmniej kilka takich samochodów w swojej ofercie można wypowiedzieć szybko poszło natomiast użytkownicy kierowcy jeszcze czekają, zwłaszcza kierowcy, którzy jeżdżą prywatnie samochodami czekają na zwiększenie na zwiększenie zasięgu i przede wszystkim obniżenie cen samochodów elektrycznych jak w takim razie wygląda sprawa zeroemisyjnego transportu samochodów we flotach firmowych czytamy również nastąpi elektryczna rewolucja tak na pewno taka rewolucja nastąpi inaczej to rewolucja się dzieje nawet w polskich flotach na co dzień mam kontakt z firmami, które dostarczają samochody flot i to zainteresowanie teraz bardzo wzrosło tych projektów wymiany czy konwersji floty na samochody Nisko lub zeroemisyjnych dzieje się bardzo dużo w Polsce, ale też muszę powiedzieć, że świadomość managerów floty jest już coraz większa i coraz większe oczekiwania mają ludzi odnośnie po pierwsze, zjemy tu samochodów, ale z drugiej strony infrastruktury ładowania również infrastruktury ładowania takiej, która pozwoli komfortowo użytkownikom przemieszczać z punktu, a do punktu ba i wreszcie rozliczać każde wodowanie czy to będzie wodowanie w domowym garażu czy to będzie wodowanie we wspólnocie w park na parkingu podziemnym, gdzie taki pracownik mieszka i korzysta z samochodu służbowego czy wreszcie będzie ładowanie na publicznych stacjach dostępnych dla ogółu użytkowników, ale faktycznie jest bardzo duży wzrost zainteresowania Nisko i zeroemisyjne transportem wśród flot dla samochodów osobowych co innego to są samochody użytkowe, które już coraz więcej widać na polskich drogach tutaj prym wiedzie sektor logistyczne, gdzie tych samochodów jest naprawdę naprawdę sporo myślę, że spokojnie możemy mówić o blisko już 1000 takich aut, które poruszają się świadczą usługi ostatniej mili dla klientów z tego z tego z tego sektora wśród zmotoryzowanych nie brakuje jednak sceptyków twierdzących, że samochody elektryczne nie tak szybko będą miały zwiększone porównywalny ze spalinowymi odpowiednikami zasięgi, a infrastruktura, czyli sieć punktów ładowania wzrośnie na, tyle że bez obaw będą mogli podróżować na dalszych dystansach czy mamy jakiś kontra argumenty dla takich opinii tak mamy to faktycznie to są opinie klientów kierowców, którzy jeżdżą głównie prywatnie mamy taką grupę pasjonatów, która już przeszedł do samochodów elektrycznych i potrafi sobie z tym radzić sam czasem podróżuje po kilkaset kilometrów po Polsce i udajemy się tą drogę zaplanować taki sposób to jawne, ale ważne jest planowanie takiej drogi, jeżeli poruszamy się po Polsce to jest 500600km faktycznie musimy sobie zrobić 1 przystanek co najmniej na ładowanie i to trzeba faktycznie dobrze zaplanować natomiast w takich rozwiązaniach typowo miejskich czy typowo skoncentrowanych na pewnych zadaniach tak jak wspomniana wcześniej logistyka miejska czy te samochody, które poruszają się tylko po mieście tutaj w zasadzie użytkownicy mają duży komfort to ładowanie może być może się odbywać nawet raz w tygodniu, że samochód ma po mieście zasięg 200300 km rzadko kto przejeżdża więcej doświadczenia powiem, że firmy, która wizją zadania kurierskie samochody ładują się tylko w nocy, a nie wracają do baz z pustymi bateriami tylko zawsze zostaje około 3040% tego rządu, więc jest pewna nadwyżka takie zdanie mogą realizować spokojnie do takiego celu zostały przygotowane natomiast wrócę znowu kierowcy prywatni cały czas czekają na rewolucję w zasięgu, a z drugiej strony jak rozmawiam z różnymi ludźmi tak kilka lat temu pojawiało się pojawiały takie zdania kupię sobie sam od stycznia będziemy 200 km zasięgu później 300 km zasięgu oraz 400 itd. ten apetyt rośnie myślę, że 400500 km zasięgu będzie już na tyle komfortowe, że pomalutku pomalutku kierowcy będą przekonywać do tego typu rozwiązań, zwłaszcza że w mieście dzisiaj mają sporo benefitów pierwsza sprawa jest darmowe parkowanie w strefach płatnych i to w Warszawie to jest naprawdę kolosalna ulga, bo mówimy, że 8 godzin parkowania to jest prawie 40zł na dobę to w skali miesiąca robi się kilkaset złotych jeśli więcej plus mimo wszystko to możliwość korzystania z buspasów jest również oszczędność czasu, ale proszę mówić to pieniądz no tak miejmy nadzieję, że również punkty ładowania będą coraz szybsze, bo ono często kierowcy właśnie narzekają na to, że zbyt wiele czasu przychodzi im podczas tego procesu spędzić przy tzw. dystrybutora prądu przy ładowarkach no jak wiemy na stacjach benzynowych jest to stosunkowo przebiega stosunkowo sprawniej podjeżdżamy tankujemy i odjeżdżamy no troszeczkę jeszcze jest to pewien kłopot i problem, który utrudnia oswojenie kierowców i przekonanie ich do elektromobilności i motoryzacji tak poruszył pan poruszył pan ciekawą kwestię faktycznie brakuje nam szybkich ładowarek na w tych wpisach tranzytowe, czyli głównie na autostradach i faktycznie brakuje nam rozwiązań dla kierowców, którzy zostawiają swoje samochody na publicznych parkingach to jest parking podziemny w apartamentowcu czy w miejscu, gdzie mieszkają to jest czy to są parkingi inne gdzieś na osiedlach mieszkaniowych tego brakuje, bo jeśli ktoś faktycznie ma swój garaż mieszka w domku jednorodzinnym w segmencie może zbudować własną stację nawet nie szybką to faktycznie ma duży komfort, bo samo musi przez spowoduje natomiast cały czas czeka nas rewolucja z dostępem do ładowarek na parkingach takich otwartych gdzie, gdzie samochody stają na noc czy samochody stoją dzień w momencie kiedy, kiedy kierowca pracuje czy czy odpoczywać pojedzie do centrum handlowego tutaj na pewno infrastruktura musi zostać zwiększona po to, żeby, żeby kierowcy aut elektrycznych mieli ten komfort mieli pewność, że dojadą wszędzie i zrobią to bez specjalnego się elektromobilność stała się modna, ale jest także koniecznością, zważywszy na to co się dzieje globalnie na świecie poza samochodami osobowymi samochodami użytkowymi transportem publicznym elektryfikacja dotyczy także jednośladów, czyli motocykli skuterów i innych pojazdów uważa pan, że tak naprawdę mamy możliwość wytworzenia dostatecznej ilości prądu na to wszystko to jest bardzo dobre pytanie i ono dzisiaj ono dzisiaj dotyczy trochę innego innego zagadnienia czy innego wyzwania, obserwując rozwój struktury ładowania dotykając pewnych projektów, które dzisiaj dzieją postrzega problem bardziej dostępności mocy poszczególnych obiektach, czyli dzisiaj, jakby nie grozi nam Blackout energetyczne w rozumieniu globalnym bardziej nam grozi to, że zostanie przeciążona instalacja Szkot budynku wielorodzinnego, w którym na garażu w garażu podziemnym nagle zacznie się ładować 1015 samochodów oczywiście są systemy, które pozwalają samochody ładować inteligentnie tak by nie przekroczyć mocy zamówionej czy mocy dostępnej na danym budynku i taki system należy już wdrażać i praktycznie to się dzieje również my takie systemy wdrażamy natomiast jeśli tych samochodów na temat napisz do samochodu będzie więcej będzie faktycznie kilkaset tysięcy to trzeba bardzo poważnie spożyć na infrastrukturę w takim w takim czy w takim rozumieniu globalnym, czyli tak tego dlatego rząd faktycznie dostępnego dzisiaj proszę zwrócić uwagę, że im, że elektromobilność także pewna zmiana jeśli chodzi o łańcuch dostaw paliwa mówiące mówiąc o energii elektrycznej czy o czy o paliwie tradycyjnym Bond zacznie się zmniejszać rola stacji benzynowych, które też są energetycznie wymagające też potrzebują zasilania ale, dopóki nie przerzucimy tego ciężaru transportu 100% od 100% pewnie nigdy bo, bo dalej będą potrzebne samochody zasilane tradycyjnym paliwem nie są takie rozwiązanie liczone są po prostu lepsza i lepiej sprawdzają to będziemy działali w pewien dualizm je każdy z tych z tych rozwiązań potrzebuje swojej dawki energii no tak, ale z drugiej strony przed dosłownie chwili sprzed 2 dni mamy informację, że Unia europejska już zakłada, że od 2035 roku nie będziemy produkować w krajach Unii Europejskiej samochodów zasilanych silnikami spalinowymi, więc no jakoś ta elektromobilność będzie musiała objąć również pozostałe gałęzie i dziedziny motoryzacji no i ciekaw jestem w jakim kierunku pójdzie, bo tak jak pan wspomniał to wszystko nie jest takie proste, bo poza właśnie użytkowaniem samochodów jest także problem z wytworzeniem dostatecznej ilości energii do ich zasilania co pan taka na koniec, podsumowując powiedział polskim kierowcom takim, którzy na co dzień są użytkownikami pojazdów może już tych zelektryfikowanych hybrydowych hybryd typu plug-in na przyszłość czy rzeczywiście jest powód, żeby bać się tej elektryfikacji tej elektromobilności czy będzie to większy problem nie będziemy już mieli takiego komfortu jak teraz, że mamy za każdym prawie rokiem stacje benzynowe i samo tankowanie trwa bardzo krótko, a niemal zupełnie problemu, żeby samochodem pojechać dłuższą trasę pojechać chociażby na wakacje nad morze czy góry lub wybrać się do znajomych przez Ciech wracając tamtą magiczną liczbę 300 czytam więcej kilometrów i co pan powiedział dla tych elektro sceptyków, którzy ciągle twierdzą, że ta klasyczna motoryzacja powinna pozostać, a elektryfikacja motoryzacji elektryfikację samochodów to jest jeszcze bardzo odległa przyszłość to wróćmy do początku elektromobilności elektromobilności jest staje się tak bardzo popularna nie dlatego, że to są samochody elektryczne następne w takim rozumieniu, że i nie postrzegamy tego jako pewnej religii trzeba powiedzieć, że napęd elektryczny jest dużo bardziej sprawny napęd spalinowy stąd cała zmiana dążymy do tego, żeby oszczędzać energię i mówimy o technikach elektrycznych sprawności około 90% przy silnikach spalinowych pośrednim do 35 powiedzmy, więc mamy taką dużą granicę dużą przestrzeń oszczędności, więc stąd się silos jest tak przepraszam, że wtrąca ze ten ważny czynnik ekologiczny prawda, który widzimy to co się dzieje z naszą atmosferą to co się dzieje z przyrodą no jest to bardzo stosowane tam motoryzacja jest postrzegana jako jeden z głównych sprawców tego tych niepożądanych procesu dokładnie taki różnica sprawności powoduje, że mamy oszczędności oszczędności też są bardzo istotne dla naszego klimatu stąd jest to mówimy o elektromobilności natomiast dla zwykłego kierowcy, który nie jest jeszcze autem elektrycznym ja zawsze proponuje takie praktyczne podejście przede wszystkim próbować czy na jeździe trudno jeździe próbnej dziwność samochód zobaczy dzieci tym autem jeździe jeździ, a po drugie, przede wszystkim podaż do tego praktycznie, jakie są wymagania tego kierowcy Ilony jeść codziennie, jakie pokonuje trasy jak często wyjeżdża poza miasto jak często pokonują odcinki po kilkaset kilometrów i wtedy na chłodno rozważyć, jaką ma potrzeby i dobrać do tego samochód on znaczenie musi być lekarz jeśli ktoś jeździ kilkaset kilometrów gminy tygodniowo i pokonuje duże trasy codziennie to faktycznie takie auto dzisiaj jeszcze nie nie ma uzasadnienia natomiast jeśli głównie jeśli po mieście i głównie to są odcinki po 5060 nawet 100 km to takie auto jest po prostu lepsze przede wszystkim jest dużo dużo zdrowsze dla klimatu, ale z drugiej strony też czuje pewne aspekty ekonomiczne nawet przy programie, który został ostatnio ogłoszony dopłat aut elektrycznych to też będzie będzie spora ulga jak ktoś wsiądzie rzetelnie z przyszłą żonę samymi policzy sobie rachunek zysków to jestem przekonany, że znajdzie dla siebie rozwiązanie takie, któremu powierzy auta elektryczne już dzisiaj w pewnych zastosowaniach będzie dla niego lepszy tym optymistycznym akcentem kończymy dzisiejszą audycję przypomnę, że naszym gościem był Michał Baranowski ekspert do spraw elektromobilności szef firmy LO City oraz współpracownik magazynu menadżer floty i animator targów Eko Flota dziękujemy bardzo bardzo dziękuję oczywiście dziękujemy również naszym słuchaczom kłania się państwu Tomasz Szmandra do usłyszenia auto firmie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: AUTO W FIRMIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Black Weeks w TOK FM Premium to 60% zniżki na wszystkie pakiety. Podcasty i Radio TOK FM bez reklam w najniższej cenie w roku! Poznaj nowy pakiet "RAZEM" dla 3 osób.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA