REKLAMA

Raport NIK o bezpieczeństwie na drogach: liczba zabitych rośnie

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2021-07-16 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
11:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
6 minut godzin oraz Michał Ciura kłaniam się Nisko zapraszam na popołudnie Radia TOK FM będę państwu do godzinę 13 dziś kilka ciekawych tematów na początek planujemy trochę o ruchu drogowym jest z nami już Łukasz Zboralski redaktor naczelny BRD 24 Krupka EPL ma nadzieję, że się słyszymy pani Kasiu, dzień nagle słyszę pana bardzo się cieszy mieliśmy oczywiście rozmawiać propozycja zaostrzenia kar drogowych w tym projekcie, który jest już dyskutowany w przestrzeni Rozwiń » publicznej od kilku dni, ale spadł nam jak z nieba przed tą dyskusją dziś rano raport Najwyższej Izby Kontroli bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego nie miał pan okazję zapoznać się z tym raportem i co z niego co z niego tak naprawdę wynika bon nie wiem, czyja dobrze to interpretuje oczywiście wiele wątków poruszonych nasz radiowy ekspert od bezpieczeństwa ruchu drogowego Krzysztof Woźniak zapytany co jest najważniejszego w tym raporcie odpowiada wszystko pan też tak to widzi co my możemy w takim razie wyłuskać tak wszystko jest tak ważna tylko wzmaga informacja to wbrew pozorom moim zdaniem bardzo się wiąże z tą pozycją zaostrzenia kar, która została przedstawiona rząd wiedział od dłuższego czasu dodatkowo ponad roku jak pamiętam, że różne kontrole rozpoczęły w różnych miejscach urzędnicy NIK-u siedzieli miesiącami ministerstwo infrastruktury np. badali różne rzeczy, więc trzeba rządzących była jasna taka mega informacja wkrótce będzie publikowana, a najważniejsze to chyba najbardziej wstrząsający jednak, że na poziomie rządu dzięki 2 urzędów centralnych o system bezpieczeństwa w Polsce przez ostatnie lata, które NIK kontrolował mnie, bo nikt nie wprowadzono zalecenia poprzednich lat na związku z tym sytuację mamy taką, jaką mamy, czyli od kilku lat nie, uwzględniając pandemicznego roku, którym mowa o ruchu na euro, czyli nie mamy 1 słowem kogoś kto by to wszystko scalał i zadbał o to, żeby rzeczywiście wszystkie działania podejmowane przez instytucje na różnych szczeblach były jakoś nie więzienie pikowane miał jakiś wspólny cel dążyły do do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego dobrze rozumiem tak dokładnie to jest tak, że nie mamy instytucji tu, który przyjęliśmy taki Narodowy plan poprawy BRD takie plany są, chociaż akurat ostatni skończył i do 716lipca dzisiaj nie mamy żadnych narodowych planów na następną dekadę szkodząc rząd działa bez planu, choć są plany i tak zostawały papierowe większości z nas nie ma instytucji, która nawet ten plan mieliśmy mogłoby go realizować klub po kroku przeznaczam to niezależnie od zmieniających sezonu ma coś zbadamy zamężną naukowe podstawy są oni przebadane rzeczy, które powinny udrożnić drogę dobrze o tym jak mam doświadczenia innych krajów własne badania polskiej nie ma trzeba zrobić teraz brakuje takiej instytucji, która by był to prowadziło przez lata i proszę zobaczyć, że co w Polsce wszystko siedzi zwykle także to premier ostatnio mówi jeśli on zdecyduje na na poziomie całego szefa rządu trzeba coś robić to znak odblokują się wszystkie ministerstwa minister infrastruktury nagle wyciągają projekt podwyżek kart drogowych, które tam leżą od dawna od lat też to wszystko, jeżeli ktoś coś w tym przygotowanych tylko po prostu żaden minister nie skoro tak z boku do to do innych ministerstw pomóżcie nam opracować nowy taryfikator mandatów mogą z kolei musiał robić na pewno MSW, który zajmie się tym co jeśli byłoby jedno instytucjach Noto mamy mieliśmy dużo więcej dużo szybciej takich zmian, ponieważ premier rządu nie jest od tego do końca, żeby czuwać nad 1 tylko polityką krajową taką np. 1, któremu ktoś jest potrzebnych będzie na tym trzymał nad tym trzymał pieczę dba, żeby to rzeczywiście nie było takiego działania każdy sobie rzepkę skrobie jeszcze zapytać o 1 konkretną jedno konkretne wyliczenia z tego raportu jak rozumieć mamy w 2020 roku pewnie też ze względu na pandemię na torze wiadome ruch był trochę ograniczone na naszych drogach mniej wypadków, ale popatrzymy na statystyki to, jeżeli chodzi o 100 wypadków, które się wydarzyły licz liczba ciężko rannych liczba zabitych wzrasta jak to jak na to patrzeć no ciężko wypadku wzrasta liczba zabitych nastolatków tak należy na to patrzeć, że nastały dla przypadków więcej niż umierało bądź zostało ciężko rannego, ponieważ również Noto wynika dług, lecz moim zdaniem i co akurat możemy dużo prawdy, bo prawdopodobnie syndrom domniemywać po pierwsze, jeśli drogi trochę opustoszała ruch naprawdę się zmniejszył pandemii jeździliśmy na tych drogach tak oczywiście na politykę mówiła, więc jeszcze szybciej to skutki są tragiczne, że część ludzi zostanie ciężko ranni umierają, a druga rzecz, o którym w Polsce w ogóle nie rozmawiamy w zasadzie od dekad zacisnął, dlaczego nikt wtedy napisałem, kto jest dostać trochę innego informacji NIK zawarte w innej sprawie, że my jak jest opieka medyczna kosy, czyli jeśli w Polsce dość relatywnie dużo ludzi umiera po na jakość wyrażającą się liczby wypadków, a odnosi ciężkie rany oraz, zwłaszcza śmierci znaczy, że mogą być wysokie prędkości, który wyszedł, ale również, jakim zapewniamy opiekę to pierwsze miejsce oraz, ale i potem w szpitalu przysiądzie do 30 dniu ryzyko wypadku orzeczenie sądu do zgonów związanych z wypadkiem umiał tego nikt nie ma w Polsce jest jest przekonany, że nasza opieka szpitalna też odbiega teraz pandemii no system naszych aut i utraty pracy zdolności obsługi będzie się jeszcze dokłada im się jeszcze nagli pacjenci z wypadków to też też mogą wpływać ochrona takiej pomocy jak jak należą no tak Drodzy Państwo polecam ten raport łączy się na stronie Najwyższej Izby Kontroli z niego wprost wynika, że jesteśmy na szarym końcu, jeżeli chodzi o Europie skład już wiemy od lat jeśli chodzi o bezpieczeństwo też, że chodzi o liczbę ofiar śmiertelnych wypadkach drogowych na 1 000 000 mieszkańców w Rumunii jest widzę więcej Bułgaria Łotwa to są te kraje, którym idziemy w 1 szeregu i to jest naprawdę bardzo przykre wszystkie pozostałe we wszystkich pozostałych kraj po prostu się bezpiecznie na drogach proszę wyobrazić jak daleko nam jeszcze do tego byśmy mogli powiedzieć w Polsce jeździ się bezpiecznie panią Kasię natomiast chciałem zabrać ten projekt ustawy, bo o tym, że mają być zaostrzone kary drogowe wiemy mówi o tym od kilku dni, ale proszę mi powiedzieć czy pan ma takie poczucie dzisiaj, bo chciałby chyba wie pan przekonał, że tak nie jest, że to nie jest takie działanie trochę ad Hok na zasadzie wydarzył się wypadek trzeba się pokazać, że coś robimy, bo jak ginie rodzina ta giną 3 osoby pijane kierowca, więc rząd wyciąga, proszę bardzo, mamy dla was taki projekt jak zapomnieć za miesiąc tamten wypadek się wydarzy Tomek po cichu schowamy ten projekt nic z tego nie wejdzie w mojej żony powiedziałem, że moim zdaniem podstawą do akcji był też przygotowanego informację o 1 odpowiedź rządu z drugiej z drugiej strony kolejny argument na to, że nie było tylko po wypadku te prace toczyły się tak silny samorząd od 8 miesięcy ściśle projekt dużo wcześniej przed wypadkiem mecenas w gronie ekspertów rozdawaliśmy tematu na zasadzie, że to sprawa do załatwienia nic nie nowość, które dużo przed tym tragicznym wypadkiem na Twitterze przyznał się były wiceminister Wąsik jest z wysoko wewnętrznej i administracji niż duże są prowadzone takie prace są na finiszu tak naprawdę rząd przygotował ten projekt wcześniej, zanim ogłosi taki wypadek mąż za wypadek posłużył do tego, żeby być biurko do takim projektem no nie mam tutaj pretensje do władzy jeśli szukają takiego meczu, żeby lepiej pokazać społeczeństwu spotkać się zwiększą ludowców to jest dobrze zresztą proszę zauważyć, bo mamy takie przekonanie trochę jak też uważa mieć działanie odchodzi kilku wypadkach no no to nie jest polityka, którą chcielibyśmy widzieć takim takiej dojrzałej demokracji my oczywiście chciałbym jak wspomnieliśmy instytucji, która prowadzi wieloletni plan, ale z drugiej strony pamiętajmy, że presja społeczna po wypadkach planu, które dokonują to też cecha całej demokracji część wybiera pewną presję po głośne zdarzenia tak też bywało na świecie źródło w Holandii także dużą w stanach Zjednoczonych jak mówił natomiast np. co ja tylko dzięki absolutnie roku, które doprowadziło do zmian legislacyjnych rozumiem chciałbym oczywiście tu się pan pewnie zgodzą, że chciałby mieć i tę politykę prowadzoną taktu długofalowo przez lata oraz reakcji na takie zdarzenia ma raczej bym się przede wszystkim, jeżeli już dokonujemy takich zmian daleko idących chciałbym wiedzieć to jest zrobione z głową ktoś przeanalizował, a nie rzeczywiście, ale z kraju zna okazuje, że jest zrobiony z głową wydaje się, że jak pan spojrzy na propozycje, które są zawarte po pierwsze, ani on nie dotyczą tylko właśnie pion kierowców moim zdaniem w większości dotyczą właśnie trzeźwy kierowcy dobrze, bo oni budują 9% 3 takich wypadków ma na ten projekt nie widzę tam takiego wyskoku zupełnie nieprzygotowanego być może nie propozycji, które dołożono do tego co co powinno się zrobić no są tak jakby Pielowski wrzucone na ostatni moment myślę o rentach oraz o konfiskacie pojazdu nie boi się pan, że ktoś sobie za chwilę sprawdzi po tych informacji, które się pojawiły słupki poparcia i uzna, że może z politycznego punktu widzenia nie warto właśnie w roku uważam, że to, że około politycy już biorą pod uwagę wiedzą, że słupki skoczą co się u nas w kraju zmieniło pięknego i myślę, że to jest także jest jednak nasze przyzwolenie na podnoszenie kar za Zachodem może przecież ministerstwo infrastruktury od paru lat mają sondaż wykonany przy okazji innych badań swoich działań Tuska dług o ponad 8% ludzi popiera zaostrzenie kar dla piratów drogowych niedawno dowiedzieli, ale mieli w sobie coś ze strachu politycy możemy prawda, że popierają, ale pokażą to ludzie nie będą popierać moim zdaniem tu się przełamało coś bardzo mocno w Polsce po tym, jak zmienić prawo w sprawie pieszych jeszcze trudniej chyba jeszcze pokazać, że okazuje człowiek tam pilotki w ogóle o bardziej bardziej szczegółowa sprawa dotycząca relacji na drodze, ale okazało się, że przeprowadzoną przez sąd trzeba było im można je też już wiadomo, że ludzie nie są temu niechętni, bo np. po miesiącu teraz nie ma żadnego problemu nie ma Armagedonu wszystko dzięki dobremu zdaniem za 6 miesięcy będzie podsumować pierwsze liczby zobaczymy wiele dobrego dodała za rok to już w ogóle i dlatego politycy w Polsce zrozumieli takie głębokie przekonanie, że tak jak na Zachodzie zrozumieniu, że jak się robi ludziom bezpiecznych drogach to oprócz tej garstki krzykaczy, którzy nie zrozumiem nigdy impasie przebranie wyższych kar to jest cała masa społeczną takich, którzy nie są zwykle art. 3 Polak jest wszystko dobrze Koszalinie udzielają prawda i to i Tomasza rozumie i zrozumie wszyscy regularnie, że bardzo dobrze rzucić nie dał bardzo to brzmi optymistycznie panią Kasią niestety musimy może nie kończyć postawny przecinak, bo ten temat pewnie będzie jeszcze wielokrotnie wracał tylko państwo jeszcze znowu zacytuję naszego radiowego eksperta Krzysztof Woźniak zwykł mówić, że ktoś nie popełnia przesądzanie wykroczeń drogowych, ponieważ po prostu, czego obawiać właśnie chyba po to, są te przepisy też tworzone byśmy wszyscy zrozumieli Łukasz Zboralski redaktor naczelny BRD 24 klub Kaper był naszym rozmówcą Drodzy Państwo u nas za chwilę informacje, aby o nich dalsza część naszego programu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA