REKLAMA

Co studiować, żeby dobrze pracować?

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-07-18 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:37 min.
Udostępnij:

Absolwenci szkół wyższych coraz bardziej zagrożeni bezrobociem?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM mój niedzielny poranek Radia TOK FM jesteśmy w trakcie rekrutacji na studia wyższe kandydaci i kandydatki czekają niecierpliwie na wyniki można powiedzieć, że nawet zagryzają chyba zjadają paznokcie z nerwów my w TOK FM chcielibyśmy przy tej okazji porozmawiać o tym po co są na studia wyższe, które kierunki zapewnią dobrą pracę czy w ogóle da się to prognozować współcześnie jest z nami pani dr Justyna Pokojska z ośrodka DELab Uniwersytetu Rozwiń » Warszawskiego dzień dobry dzień dobry pani redaktor dzień dobry państwu no właśnie pani zdaniem absolwenci absolwentki, których kierunków mogą być w przyszłości no niemal pewni dobrej pracy jeśli miałbym powiedzieć personalnie to jestem socjologiem, więc dla mnie mojego punktu widzenia absolutnie socjologiczne wspaniałym kierunki studiów, ale jeśli chodzi o dane i badania, które pokazują, którą stronę iść no to zdecydowanie w tym momencie bezpieczni są absolwenci kierunków związanych z informatyką technologiami informacyjnymi nowymi technologiami cyfrowymi, bo to jest coś co w tym momencie jestem absolutnie niezbędne by transformacja cyfrowa w naszym społeczeństwie przebiegła pomyślnie i badania pokazują, że nie dojrzeć absolwenci właściwie w 100% mają pracę od razu po studiach, a nawet jeszcze w trakcie studiów to jeszcze zarabiają 1,5 raza więcej niż inni absolwenci innych kierunków jest właściwie tych argumentów za wyborem takich kierunków studiów jest bardzo wiele natomiast duży, aby drugą stronę tego medalu oczywiście możemy mówić o kierunkach typu informatyka typu zarządzanie informacją typu np. marketing cyfrowy e-commerce są te obszary, które zdecydowanie specjaliści będą potrzebni, ale pamiętajmy o tym, że transformacja cyfrowa wymusza na nas wszystkich bycie w zmianie bycie w procesie transformacji też siebie i udoskonalaniu siebie, więc ja bym radziła mu w tegorocznym maturzystom, żeby przede wszystkim zadali sobie pytanie co interesuje, bo jeżeli spadną ten obszar, który interesuje uda im się związać przyszłość w tym coś dla nich atrakcyjne ciekawe i po prostu to fascynuje to będzie łatwiej dostosowywać do zmian one będą też tamtą stronę to będą ciągle w tej przestrzeni komfortu, więc albo kierunki, które gwarantują pracę 100% od razu po zakończeniu studiów albo te, które nas interesują dają nam wtedy podstawę do tego, żeby się rozwijać modyfikować w tym kierunku właśnie to bardzo ciekawe, bo to jest dość powszechna wiedza myślę, że kierunki informatyczne to jest coś, po czym jest dobrą pracę zarobki faktycznie są bardzo interesujące, a jeśli jeszcze się trafi np. dużych ośrodków dużych takich gigantów technologicznych to już w ogóle można otwierać w zasadzie szampana to nie najtańszego, ale przecież nie wszyscy mamy w sobie albo talenty, żeby zajmować się programowaniem, chociaż uważam, że każdy może się tego nauczyć, ale nie dla każdego to jest coś fascynującego i oto taki maturzysta stoi przed wyborem albo będę miał na pewno dobrą pracę zostanę informatykiem czy informatyką albo jednak pójdę na kierunek, który nie dajmy tej gwarancji myślę, że są strasznie trudne wybory czy to w ogóle jest bardzo trudny moment w życiu, bo jesteśmy w takim momencie jeszcze nie już nie, bo już kończymy wojskowe już jesteśmy w toku edukacji takiej takiej zaplanowanej przez system jeszcze nie jesteśmy całkiem dorośli samodzielni, więc taki rozkaz, który maturzyści znajdują po prostu też obciążający psychicznie nie wiemy powiedziała tak informatyków potrzebujemy pewną grupę wykształconych znakomicie wykształconym społeczeństwie programować potrafi nieco ponad 3% Polaków i nam wystarcza w tym momencie, więc też nie dajmy się zwieść takiej pokusie każdy musi teraz programować każdy musi być informatykiem ani redaktor prawdopodobnie nie jest ja na pewno nie jestem, ale myślę, że nie potrzebujemy jeszcze informatykami, żeby te podstawy mieć myślę, że to kluczowe to jednak, żebyśmy przygotowali na to, że te kompetencje będziemy musieli mieć wszyscy i czy nam się podobać będziemy tłumaczami będziemy pracować w mediach czy będziemy uczyć studentów zdalnie czy jakkolwiek inaczej pracować w obszarach, które nie są stricte związane z informatyką to te kompetencje cyfrowe na poziomie podstawowym albo wyższym wszyscy pewnego razu usiądziemy będzie nam to po prostu niezbędne do funkcjonowania, więc też nie dałabym się zwieść takich fantazji, że informatyk potrzebujemy teraz 80% absolwentów to jest przyszłość, bo za kilka lat też już nie będzie zawód pierwszej potrzeby, bo wszyscy poradzimy sobie do pewnego stopnia pewni, iż to co myślę, że jest kluczowe to jednak zadać sobie pytanie, które strony chciałabym chciałbym pójść, którą stronę widzę, że ta moja kariera zainteresowani mogą rozwijać i oprócz tego uzupełnić kompetencje, które pozwolą nam pozostać na górze tej piramidy zawodowej czy będziemy np. po polonistyce zajmować popierają tę stronę internetową czy pójdziemy w stronę e-commerce czy w ogóle nie myślę, że pedagogiką, ale tam wykorzystanie nowych narzędzi przecież też jest pewnym argumentem, który teraz pozwalał nauczycielom znakomicie się odnaleźć nową rzeczywistość, tak więc myślę, że to to też nie jest tak, że tylko informatyka kierunki hitem to jest przyszłość zawodowa, bo przecież nie każdy ma do tego smykałkę pani dyrektor powiedziała podstawy są potrzebne, ale jednak warto robicie to co nas interesuje albo być przynajmniej ze sobą w zgodzie no bo też ktoś, kto jest przymus informatykiem z przymusu pracuje w jakimś obszarze nie będzie dobrym pracownikiem, bo jak mawia porzekadło stare oświadczenie rolnika nie ma pracownika, więc nie poszłabym za modą absolutnie, bo kilka też już nam się tym rynek zmieni bardzo trudnej prognozować do przodu to jest to jest trudne, że te prognozy zawsze obarczone pewnym opóźnieniem i 10 lat potrzebujemy, żeby te nasze prognozy edukacyjne wyszły na rynek już za późno, więc róbmy to co czujemy, że byłoby dobre w tym jesteśmy dobrze myślę, że to co będzie przewagi naszą rynku pracy, o czym mówią badania i co pokazują analizy zawodowe to, że organizacje będą jednak funkcjonować jak 1 organizm to znaczy nasze przewagi funkcjonalne, czyli czym każdy z nas jest dobry będą pozwalały nam się utrzymać niezależnie od transformacji rewolucji, które się jeszcze niejednokrotnie przecież rynek pracy przekroczą mieście mamy przepis pani doktor użyła takiego określenia, jakie kierunki wstęp to są kierunki nauka technologia inżynieria matematyka nauka w znaczeniu SA jest taka zrobimy to twarda nauka no tylko właśnie pani zauważyła taką rzecz wydaje się to ważne podkreślenia, że programowanie to jest 1 rzecz kompetencje cyfrowe to jest coś szerszego to jest coś co już jednak bez tego na rynku pracy współczesnym i przyszłości szczególnie na to naprawdę będzie trudna to powtarzam jak mantrę, że te kompetencje cyfrowe są niezbędne, ale możemy się buntować my oczywiście przechodzimy cały proces jak oswojenia się ze zmianą, ale to za kilka lat będzie tak oczywiste, że ten bunt będzie zupełnie nieuzasadniony i nawet spojrzymy na jakie ciekawe konkursy związane z programowaniem co kiedyś nie zaskoczyło to okazuje się, że w tych konkursach i uczniów przygotowują do UE do wystąpienia w tych konkursach np. poloniści nauczyciele geografii np. biolodzy co oznacza, że to niekoniecznie jest zarezerwowany obszar tylko na informatyków, którzy Hearts science uprawiają na co dzień, ale właśnie te kompetencje, jeżeli on się upowszechniają również tych nieoczywistych obszarach no to daje absolutną przewagę tym, którzy uprawiają ten ani inne zarzuty też kierunek Itaki polonista, który potrafi programować jest kompetentny w obszarze tekst mailingu, czyli analizy tekstu no to na pewno będzie lepiej zbierać również analizą literatury i pracą łowy w dzisiejszym systemie niż oni niższe taki, który pozostał tylko zakurzony biblioteka i być może nawet lepiej niż format, który jednak ma, więc wycinkowo, więc to jest coś co powinno towarzyszyć naszym kierunkom studiów czy naszym wyborom edukacyjnym niezależnie od tego jakie one będą to, że my będziemy pracować w gospodarce 450, czyli gospodarce cyfrowej i to będzie po prostu oczywiste, więc uzupełnianie tych jako jedynej to może nie wystarczy na rynku pracy, bo potrzebujemy takiej faktury, który da nam po prostu chleb, którego będziemy o tym sieć jak powinniśmy traktować studia to jest coś co ma być taką takim czasem, kiedy uczymy się chłoniemy zbieramy nowe myśli czy to jest coś co należy traktować jako po prostu wyższą szkołę zawodową mamy teraz dyskusje głośnej debaty głośno na temat tego, jaka jest rola uniwersytetów uniwersytetów prawda w dobie przemian na rynku pracy i dyskusje o tym czy uniwersytety szkoły wyższe mają być szkołami zawodowymi toczy się od bardzo dawna nasze stanowisko takie, że jednak Uniwersytet nie jest szkołą zawodową i to różnicuje te różne typy szkół, które można wybrać przecież nie nie wszyscy absolutnie muszą kończyć uniwersytety czy szkoły wyższe natomiast powiedziałabym, że to co kluczowe to to, że tych 5 lat ma nas wykształcić pewną postawę pewne pokazać wartości też kierunki rozwoju rozszerzyć Horyzonty to może jest taka anachroniczna wizja Uniwersytetu jako tego tradycyjnego miejsca, gdzie będziemy trzymać się podoba wielokierunkowo, ale jednak już pracuje kilkanaście lat na Uniwersytecie warszawskim i to co jest przewagą naszą to, że czasami na pewne konkretne pytania nie daje konkretnych odpowiedzi studenci się buntują denerwują, bo oni chcieli odpowiedzi jednoznacznej natomiast to co dają studia społeczne humanistyczne czy w ogóle to co daje tradycyjna wiedza uniwersytecka to właśnie pokazanie różnych kierunków, bo przecież zazwyczaj to zależy, chociaż jest odpowiednie nagrodzona przez wszystkich dziennikarzy słuchających tego typu rozmów natomiast myślę, że Uniwersytet nie jest zawodową nie powinien być powinien wyposażyć studentów postawy pewne kompetencje dyspozycje do kształtowania ich pozycji na rynku pracy redakcji absolutną wiedzę rzetelne badania pokazać kierunki rozwoju pokazać, iż ograniczenia nauki zachęcić do tego, żeby sami pogłębiali szukali odpowiedzi na różne pytania nie oczywistych odpowiedzi na jeszcze mniej oczywiste pytania natomiast to nie jest szkoła zawodowa i choć tworzymy teraz kierunki drugiego stopnia studia drugiego stopnia, które są bardziej wyspecjalizowane niż pierwsza stopniowe studia ogólno uniwersyteckie to nadal powinien pozostać Uniwersytet uczelnia, która rozszerza Horyzonty, a nie skupia ekspertów tych kształci w ramach konkretnego zawodu, czyli w obliczu tych dynamicznych zmian, które właśnie nawet trudno jest przewidywać precyzyjnie trzeba wyposażyć siebie 4 studentów studentki zestaw narzędzi umiejętności, a nie taki podręcznik bym powiedziała zawodu, z którego będą korzystać przez całe życie tylko to jest coś coś głębszego chyba no podręcznik zdezaktualizuje się za kolejne 23 lata analizujemy i podręczniki sprzed 10 lat nie pada tam słowo internet może 15 lat studenci na pierwsza roku socjologii pytali jeszcze niedawno taki podręcznik wprowadzenie do socjologii, który do bardzo szybko stał się nieaktualny nie pada słowo internet nie padają żadne mobilne technologie padają więzi oczywiście nie ma mowy o izolacji społecznej pandemii to wszystko się zmienia naszych oczach, więc dawanie podręczników, które są tu i teraz aktualne jest ryzykowne jest krótkowzroczna perspektywa dlatego zamiast uczyć konkretnych narzędzi kiedyś albo to przecież powiedział futurolog, że analfabetami 2001. wieku nie będą te osoby, które nie obsłużą excela uroda czy innych narzędzi cyfrowych tylko te, które nie będą potrafiły uczyć się nowych rzeczy i uciekł stary i to jest właśnie ta ustawa bardzo byśmy chcieli pewnie jako przedstawiciele uczelni mówi za siebie, ale być może jeszcze inni się pod tym podpiszą dać studentom narzędzia by studentom ciekawe świata, ale też umiejętności poszukiwania odpowiedzi narzędzi, które też będą przecież zmienny w zależności od problemu, bo konkretne odpowiedzi za 5 lat już będą nieaktualne jak mi się uczył się programowania pani redaktor to były programy typu dokumenty i inne takie, które dzisiaj przed być może w ogóle nie pojawiają się żadne programy studiów no bo ich już niema, bo to chodzi o nauczenie pełnej dyspozycji do obsługi intuicyjnych najbardziej programów jak potem człowiek sięga po inne narzędzia to, jeżeli ma w sobie tę dyspozycję to poradzi sobie z każdym programem co będzie działo to będzie open access jakakolwiek inna skórka będzie na programie, który już posiadł wiedzę to przecież sobie poradzić i właśnie tę wiedzę tę umiejętność dyspozycje do odnajdywania się zmiennym świecie, bo to będzie jedyne pewne to będzie zmiana chcielibyśmy przekazać naszym studentom to studenci studentki, a co z osobami, które nie chcą iść na uczelnie wyższe czy szkoły zawodowe powinny być pani zdaniem ich pozycja powinna być wzmocniona myślę, że tak to jest bolączka naszego systemu edukacyjnego, który potem wpływa bezpośrednio na rynek pracy i na poszukiwania pracy etatów to jest to, że mamy trochę na głowie postawione te proporcje i w tym momencie ma swoje społeczeństwo to czwarty Polak ma skończone studia wyższe, ale mamy tutaj i liczone osoby wieku po czterdziestce pięćdziesiątce po sześćdziesiątce, więc one w innych czasach w innych warunkach edukacyjnych wychodziły na rynek pracy wśród dzisiejszych młodych ludzi jest 60 kilka procent, więc no to oznacza, że tak naprawdę do zarządzania mamy bardzo dużo chętnych do tych, którzy mogliby kierować zespołami nie bardzo jest komunistą pracować i może nie będzie popularne, kiedy patrzę na gospodarki krajów czy na rynki pracy innych krajów takich bezpośrednio po zachodniej granicy stronie naszej granicy no to tam jednak terenu gospodarka stoi na usługach gospodarka stoi na bardzo szanowanej pracy usługowej pracy zawodowej tam subaru Sule obraz Schule faksu, ale prawda, więc są szkoły zawodowe, które uczą konkretnego wykonywania zadań i myślę, że kłopot polega też na tym że, że podczas wszelkich przemian, których doświadczyliśmy na początku na przełomie lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych te profesje takie zawodowe związane z wykonywaniem pewnych konkretnych czynności straciły prestiż straciły z tym i teraz jest nawet tym momentami nieswojo przyznać, że uniknięcie studia musi wytłumaczyć, dlaczego nie na studia, bo to oczywiste, że dzisiaj 19 latek wybiera wybiera studia natomiast nie powinno tak oczywiste, bo to powinny być równorzędne wybory to, że mamy zapas szkół zawodowych w Polsce też na tym poziomie średnim owocuje później tym, że specjalista, który przychodzi do nas ich poświęci na 15 minut swojej pracy np. w obszarze hydrauliki albo innych usług domowych to potrafi dostać 5 tyle ile jako adiunkt na Uniwersytecie warszawskim za za moją pracę w tym czasie i oczywiście zapłacę, bo bardzo szanuję jego pracy kompetencje, których nie mam, więc uważam, że bezpiecznym zawodem dla młodych ludzi pod kierunkiem doborem byłoby to, żeby pomyśleć o jednak też może takiej konkretnej przestrzeni na rynku pracy bezpiecznej stabilnej naprawdę nieźle płatnej jak pani dzisiaj była tegoroczną maturzystką to na jaki kierunek złożyłaby pani papier i proszę nie mówi socjologia i właśnie byłoby to bardzo niewiarygodne powiedziała coś innego ja marzyłam o tym, żeby być socjologiem natomiast ani chwili nie zmieniło się, ale mam dzieci dziewięcioletnią córkę, której myślę zawsze karierze zawodowej i o tym co ona będzie robić i przez kilka lat nie wyobrażam sobie, żeby mogła nie puścili w życiu na studia natomiast Jacek patrzy na rynek pracy na to co się dzieje, jakie ona ma ciągoty czym ona chciała zajmować oczywiście nowe media to jest coś co fascynuje dzieciaki pomyślałem że, gdyby nawet kręciła tu tory, ale na YouTubie czy, żeby zajęła się e-commerce sem jakimś takimi obszarami, które będą ją cieszy dawały satysfakcję, że to wcale nie musiała być na studia, żeby być szczęśliwa mam nadzieję, że pójdzie, bo to będzie taka rodzinna tradycja natomiast jej wybór będzie wyborem myślę, że to nie powinno być taką presją, że to jest oczywiste i wymuszone, bo przecież te wybory są równorzędne są równoważne równie ceniony w społeczeństwie naprawdę ja powiedziałam Uniwersytecie o tym co my chcemy przekazywać studentom natomiast no różni studenci mają różne potrzeby, a my jako społeczeństwo też potrzebujemy nie studentów przecież i tak będziemy z wielką radością widać kolejne roczniki absolwentów szkół, które pozwolą nam funkcjonować jako społeczeństwo, czyli szkole gastronomicznej szkole hotelarskiej fryzjerskie i kosmetycznej i mechaniczne i elektroniczne i to wszystko te obszary, w których człowiek, kiedy funkcjonuje jeździ samochodami i potrzebuje czasami pomocy kogoś, kto się na tym zna no to przecież kieruje swoją żoną prośbę właśnie do takich absolwentów, więc ja bym wybrała socjologię, bo to była, bo to było moje marzenie i właśnie w tym odnajduje myślę, że na pewno w tym odnajduje natomiast myślę, że to ta presja wyboru kierunku studiów jako właśnie tej jedynej drogi nie powinna być 1 presją a, a dowiemy się zarobki w różnych obszarach też bez wykształcenia wyższego potrafią być niejednokrotnie dużo bardziej optymistyczne niż nawet absolwentów uczelni wyższych na szczęście wydaje się, że ta presja trochę maleje byłoby świetnie, żebyśmy właśnie potrafili akceptować wybory naszych dzieci bardzo dziękuję pani dr Justyna Pokojska ośrodek DELab Uniwersytet warszawski spokojnej niedzieli pani doktor życia dziękuję pięknie, a ja trzymam kciuki za tegorocznych maturzystów za ich wybory zgodne z ich decyzjami ich potrzeb i powołaniem przyłączam się do tych życzeń, a teraz zapraszam państwa na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA