REKLAMA

Fizjolog: Temperatura nie może być przeciwnikiem aktywności fizycznej

Rusz się, na zdrowie
Data emisji:
2021-07-18 11:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ruszy na zdrowie niedzielnym magazynie Radia TOK FM sami państwo odczuwają temperaturę, jaka jest za oknem właściwie są to tropikalne temperatury to są warunki, w których bardzo trudno zabrać sobie wyjście na zewnątrz i zrobić coś dla własnego ciała o tym jak trenować jak zachowywać w czasie tak wysokich temperatur, chcąc uprawiać aktywność fizyczną opowie nam fizjolog Ryszard Szul, który jest dziś z nami dzień dobry dzień dobry powiedz Ryszard czy ty trenujesz, kiedy Rozwiń » temperatura oscyluje w okolicach 2530 °C oczywiście, że trenuje temperatura nie może być przeciwnikiem naszej aktywności tylko wybiera odpowiednią porę dnia wybieram tę zbiera miejsce, gdzie chcę trenować przede wszystkim rodzaj aktywności, dlatego że przy takich upałach zbyt wysoka intensywność, czyli trening przy zbyt wysokim ten nie może bardziej obciążać organizm niż zwykły np. marszobieg czy marsz ruch ma Strug, ale musimy pamiętać, że nie mamy mechanizmy nasz organizm mechanizmy broniące nas przed przegrzaniem goniące nas przed podniesieniem temperatury wewnętrznej i to jest po prostu pocenie, ale co zrobić, kiedy wejdziecie słowo co zrobić, kiedy mamy do czynienia z sytuacją taką jak wczoraj w sobotę przynajmniej Warszawy do późnych godzin mieliśmy temperaturę, która nie pozwalała nam stanąć swobodnie na zewnątrz, a co dopiero zrobić kilka kroków albo w środę w minioną, kiedy kiedy, kiedy właściwie wilgotność była tak wielka, że czuliśmy się jak nie wiem w Singapurze gdzie, gdzie wszystko smoka, kiedy gdzieś na zewnątrz przyjmuje się, że taką temperaturą graniczną to jest też nazwa temperatura mokrego termo metra taki wskaźnik temperatury graniczną, która jest trudna dla naszego organizmu z 28 stopni powyżej 28 stopni powinniśmy unikać intensywnego wysiłku powinniśmy my, a jeżeli chcemy się ruszać to powinniśmy to możemy szukać miejsca, gdzie jest przewie, gdzie delikatnie delikatnie przewiew powietrza, gdzie jest cień i wtedy możemy rzeczywiście to aktywność wykonać oczywiście jest jeszcze coś takiego adaptacja do temperatur i teraz, jeżeli do tej pory ćwiczyliśmy cały czas w niskich temperaturach czytam niższych temperaturach nie upałach to pierwsze wyjście na taki na taki trening będzie dla organizmu trudne od razu nam natychmiast skoczy tętno będziemy się źle czuć nie będzie dyskomfort i natomiast, jeżeli zaczniemy to robić systematycznie, czyli zatrzyma tych kilkunastu minut w temperaturze potem idziemy do tych 30 minut więcej o około 9 dnia 14 dniach nasz organizm się zaadaptuje i nie będzie już wtedy mieć takiego dyskomfortu w trakcie ćwiczeń zaczniemy się szybciej płacić i okaże się, że ten trening czy ta aktywność w takiej podwyższonej temperaturze również może być może być przyjemna możemy się do niej przyzwyczaić klimat się zmienia, ale czy my możemy w jaki sposób wyjść temu naprzeciw nie wiem wyobrażam sobie, że o okresie przygotowań cały czas mowa sportowca amatora o amatorach, którzy są aktywni w okresie poprzedzającym lato nie będziemy korzystać z sauny by przygotować się na ten trudny czas jest coś takiego jak taka adaptacja przed albo do warunków bardzo gorący można próbować powiem szczerze nie wiem, jaki wpływ może mieć cało na trening z wysokich temperaturach dla prezesa nie po prostu siedzi się poczuć odpowiedniej temperaturze poza miasto sauna sucha, więc troszeczkę inaczej niż w wysokich wysokich godności ach, natomiast nasze mechanizmy adaptacyjne organizmu i nasz klimat powoduje, że ta rozpiętość temperatur jest bardzo wysoka od minus nawet 20 do tych -30 kilku, czyli to w zupełności wystarczy, że jeżeli będziemy systematycznie zaczynać wyższych temperaturach jak łagodnie wchodzić, bo najpierw to przecież mamy od razu także, że mamy i 10 stopni na 4835 kot jest 2020 kilka, jeżeli jesteśmy cały czas treningu to po prostu adaptujemy się do tych temperatur ważne, żeby pamiętać o odpowiednim nawadnianiu o odpowiednich odpowiednim przygotowaniu do takiej do takich aktywności w ocenie przygotowanie to odpowiednie nawadnianie 8 to jest co może spowodować brak odpowiedniego nawadniania sportowców amatorów szczególnie tych startujących w zawodach, gdzie np. jestem wysoka temperatura zachodnie są odwołane na bok raczej nie odwołuje się takich zawodów amatorskich, które są zorganizowane to morze może dochodzić do sytuacji, że nasz zawodnik łapią skurcze i tak naprawdę wydaje się no chyba nas łapały skurcze, bo jesteśmy przygotowani, ale powodem latania skurczy tych dużych miejsc na myśli chorobowych uda może być pukanie pod czasu w trakcie pocenia, czyli nawadnianie się np. tylko samą wodą w trakcie wysiłku trwającego powyżej 60 minut dlatego przed takim wysiłkiem w wysoko wyższej temperaturze powinniśmy mieć przy pracy napój izotoniczny, czyli na, który będzie troszeczkę rzecz niż nasza krew i woda to znany napój jeśli po tragicznie, czyli dużo mniej gęsty duża 3 niż nasza krew się wtedy bardzo szybko wchłania lita wchodzić do krwi zwiększa przyspiesza pocenie i tym samym przyspiesza wypłukiwanie pod punktowanie sodu zmiennik i brak tego co może powodować właśnie takie skurcze i zaraz jak taki napój przygotować taki napój to jest to jest np. woda, której rozpuszczamy sok z cytryny rozpuszczamy trochę miodu łyżeczkę i stężenie i do tego dajemy szczyptę soli stężenie takiego takiego napoju to nawet w granicach między 58% na cukru na i nie w nie wpłynie to powoduje, że w trakcie wysiłku łatwiej, więc szybciej przyswajamy węglowodany, czyli minut tam dostarcza energii no i jestem Sud, czyli szczypta szczypta soli to powoduje, że nasz wysiłek może trwać, jeżeli na podobnym poziomie jak ćwiczyliśmy, gdyby nie było takiej wysokiej temperatury czy udoskonalenia albo inaczej zdobycze cywilizacyjne mogą nam pomagać powinniśmy z niej korzystać na myśli nie wiem choćby klimatyzowane pomieszczenia, do których możemy wejść na zewnątrz jest bardzo gorąco po wysiłku fizycznym to jest wskazane też jednak stopniowo powinniśmy składać nasz organizm powinniśmy stopniowo składać oczywiście należy może się zdarzyć, że może nastąpić za bardzo mocnego przegrzania organizmu bardzo mocnego odwodnienia do sytuacji, kiedy jest taka temperatura wysoka na organiczne i ćwiczymy nasz organizm ma ta krew nasza musi dotrzeć do 2 źródeł do 2 miejsc do mięśni które, które potrzebują dożywiania dostarczenia tlenu i do skóry, która musi być schłodzona to przez właśnie krew i teraz, jeżeli myśli odchodzimy w zakresie zagęści to całkiem po prostu zaczyna jej, tak więc po prostu brakować tych wszystkich Miss i może dojść do sytuacji, kiedy nasz organizm odmówi odmówi posłuszeństwa nastąpi nastąpi takie odwodnienie, że nastąpią bóle głowy zawroty głowy wymioty co wtedy zrobić wtedy właśnie trzeba trzeba takiego delikwenta przenieść do pomieszczenia klimatyzowanego, jeżeli to jest możliwe schłodzić go chłodną będąca po prostu kąpieli chłodni, choć nie lądować tylko taki powiedzmy o temperaturze pokojowej potem ewentualnie obniżyć do jeszcze niższy, jeżeli to też nie mamy takiej wody no to całkiem po prostu w owinąć, jakim przez radę mokrym ręcznikiem który, który polewamy chłodną wodą wtedy to przyspiesza również parowanie i przyspiesza wychłodzenie organizmu czy uprawiając wysiłek fizyczny wysokich temperaturach należy brać pod uwagę kryterium wiekowe krótko mówiąc czy młodsi ludzie mają większą zdolność adaptacyjna do trudnych warunków czy też jest tak jak z maratończykami im bardziej wytrenowane im więcej licznik przebiegniętych kilometrów tym lepiej reaguje na wysiłek wiek jest we wszystkich aktywnościach fizycznych jest zawsze nie chcę być przeszkodą, ale musimy brać pod uwagę z wiekiem spadają nam spada nam większość parametrów związanych z wydolnością fizyczną zmniejsza się również, jakby zakres adaptacji i zawody i ludzie starsi, którzy nie mają doświadczenia treningowego mogą dużo trudniej znosić takie takie temperatury niż ludzie młodzi, którzy na uniformach działają spełni te wszystkie mechanizmy mechanizmy adaptacyjne są wykształcone dlatego w takich sytuacjach powinniśmy zawsze jakąś wadę ze sobą jakiegoś banana do przedłożenia oni po prostu obserwować się za zakładanie ciuchy które, które są przewiewne, które powodują powodują przepływ przepływ powietrza ułatwiają chłodzenie organizmu ułatwiają pocenie i przede wszystkim unikać miejsc nasłonecznionych tylko starać się przebywać w cieniu przebywać w miejscu, gdzie jest delikatnie przewieźć wymuszony chociażby muszą w sposób łatwiej zniesiemy te temperatury czy inaczej musimy przyzwyczajać do tego, że jest coraz cieplej, ale też biorąc pod uwagę coraz mniejsze rygory sanitarne związane z pandemią koronawirusa znów wrócą imprezy masowe i trzeba by nie byłoby rozsądniej je po prostu odwoływać, ale o przenosinach na terminy takie, które nie wiem pogodowy meteorologiczne są korzystne dla dla ludzi myślę, że tak to jest to jest dobre rozwiązanie byłoby dobre rozwiązanie i żeby najlepiej wybierać inne godziny, a więc godziny albo wczesne albo opóźnić są imprezy masowe, więc godziny późne, kiedy temperatura spada, kiedy nie ma bezpośredniego nasłonecznienia i klubowe spowodować jakiś jakiś wymuszenie zmuszenie chłodzenia, jeżeli to jest niemożliwe, żeby robić na zewnątrz to przenieść do środka do pomieszczeń klimatyzowanych takie takie zwyczaje są w krajach w miejscowościach, gdzie ta temperatura jest dużo wyższa średnia tym prezes dużo wyższe niż u nas pamiętam jak jeździliśmy z piłkarzami na zgrupowania czy na na obozy to jemy rzeczy wiem od piłkarzy, którzy trenowali np. na Cyprze i no to tam treningi albo ósma rano albo dziewiąta czy dziesiąta wieczorem w ciągu dnia nie trenowało się trenowało się tylko w tych skrajnych torach doby i wtedy również takie wyniki mogą się odbywać proces o wysokich temperatur pracujący z wyczynowymi sportowcami, ale także z amatorami czy została, kiedy sytuacja, w której ktoś się mówiąc kolokwialnie przegrzał powiem szczerze, że nie przypominam sobie, ale przypominam sobie z kolei skurczy sam kiedyś startowałem w triatlonie na dystansie olimpijskim przebiegnie 10km po 1500 pływanie po 40 km na rowerze potem potem jest 10km pamiętam, że bardzo mocne była za przejmować skurcze na te 10km w mieście twarogowych i to było w pierwszej chwili myślałem, że to jest moje słabe trenowanie zbyt zbyt szybka mocna jazda na rowerze, ale później przeanalizowałem co piłem jak piłem to prawdopodobnie było to wypłukanie sodu w trakcie jazdy na rowerze i potem na początku biegu, gdzie naprawdę było gorąco bardzo mocno się w Chile w często się widzi zawodników meta na mecze szczególnie amatorów, którzy są i wyczerpani, ale również jest tak bardzo często wyższe w tym raty w trakcie wyższych temperatur ich wtedy tak naprawdę trudno jednoznacznie ocenić czy przyczyną było słabo wytrenowani i zużycie węglowodanów czy do tego wszystko dołożyła się również temperatura dziękuję bardzo, za rozmowę myślę, że państwo skorzystają z niej uprawiając sport nie, decydując się latem na aktywność fizyczną Ryszard Szul fizjolog z nami dziękuję bardzo, dziękuję bardzo państwa zapraszam teraz na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RUSZ SIĘ, NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA