REKLAMA

Jak uprawiać sport gdy jest gorąco?

Przy Niedzieli o Sporcie
Data emisji:
2021-07-18 17:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:05 min.
Udostępnij:

Jakie zmiany w organizacji imprez sportowych wymuszają zmiany klimatu? Rozmowa z Michałem Kwietniewskim, trenerem, współzałożycielem Ośrodka Przygotowań Motorycznych Better Way.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy niedzieli o sporcie przy niedzieli o sporcie Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu zapraszam na kolejną odsłonę naszego programu jest z nami Michał Kwietniewski reprezentujący współzałożyciel trener nie wiem czy nazwać firmą, ale zdaje się, że ośrodek przygotowanie motoryczne motorycznych BTE tak tak, ale powinienem nazwać miejsce, z którego pochodzi się wywodzić witam serdecznie wszystkich zasadniczo to tak celujemy celujemy w kompozycję centrum na razie Rozwiń » jesteśmy po prostu studium treningowym może za parę lat będziemy się ogromnym centrum daj Bóg na chwilę obecną pracujemy indywidualnie Wesołej, a głównie z piłkarzami suche, dlaczego poproszę rozmowy, dlatego że dziś naszym niedzielnym magazynie rozmawialiśmy z fachowcami z PiS nogami o tym w jaki sposób sportowcy amatorzy mogą poradzić sobie z tą aurą, która jest na zewnątrz, czyli krótko mówiąc w ostatnich dniach tygodnia nie są to warunki korzystne uprawiania jakiegokolwiek sportu natomiast będący wczoraj na meczu o Superpuchar polskiej piłce nożnej czy też w środę na mecz kwalifikacji ligi mistrzów między legła w norweskim Bodo lip zastanawiałem się czy generalnie sportowcy wyczynowi nie będą też musieli zmienić swojego przygotowania właśnie biorąc pod uwagę ten aspekt meteorologiczny jest coraz goręcej i też co za tym idzie tylko te jednostki, które potrafią znosić ekstremalny wysiłek przy wysokich temperaturach sobie poradzą czy to jest błędna diagnoza czy prawidłowo na wstępie trzeba powiedzieć, że ludzki organizm jest w stanie zaadaptować do wielu takich hard korowych scenariusza i naprawdę stanie jest wiele natomiast potrzebuje do tego, a pewnego czasu na adaptację i na pewno można wprowadzić pewne elementy, które będą właśnie pomagała adaptować się zawodnikom do tej coraz do tych coraz wyższych temperatur mam na myśli chociażby Cervena wody, które są wprowadzane teraz, gdy zawodnicy mogą się napić ową schłodzić głowę z i wydaje, że to widzę właśnie w tym kierunku, żeby ułatwić zawodnikom funkcjonowanie takiego natomiast jedni mówią o procesie treningowym jako takim to oczywiście można zastosować szereg serek takich chociażby logistycznych realistycznych łatwych dla zawodników jak przerwy w treningu ustawienie blisko linii wody czy napojów izotonicznych z, a żeby zawodnicy mogli trenować na podobnym poziomie, nawet jeżeli upały jest tak duży, bo w odczuciu zawodnika w takim dużym upale to jest trening charakter wytrzymałościowy w takiej subiektywnej ocenie zawodnika będzie dużo wyższy jest mój krewny nowe dziesięcio minutowym treningu w temperaturze 35 stopnia w temperaturze dwudziesto i wiadomo, że zawodnicy będą dużo ciężej znosi taki taki wysiłek wysokich temperatur dlatego po stronie sztabu szkoleniowego leży też dostosowanie odpowiednio intensywności objętości do warunków pogodowych to będzie też determinować samo przygotowanie cały ten proces przygotowania do zawodów do sezonu jeśli mowa o cyklu np. sezonowym na pewno na pewno taki tak jak powiedziałem przed chwilą stad w piłce profesjonalnej ligi nie tylko w tym celu w ten sposób personalnym stawy dysponują już coraz to bardziej zaawansowanymi technologicznie zabawkami, które pomagają właśnie oceniać poziom zmęczenia zawodnika stopień nawodnienia w ocenie możemy zapominać, że przy takich skrajnych temperaturach niesłychanie ważny jest poziom nawodnienia i żywienia zawodnika, więc tutaj kwestii dietetyczne odgrywają bardzo znaczącą rolę powiedz czy w takim razie w uprzywilejowanej sytuacji będą ci, którzy nie wiem w rywalizacji międzynarodowej większość czasu i treningu spełni spędzają w krajach o bardzo wysokiej temperaturze na początku na pewno tak, ale to właśnie to jest ta adaptacja jest pomoc zawodnicy nie wiem z półwyspu Iberyjskiego oczy w kraju, w którym zostały właściwie świeci słońce przeważają wysokie temperatury nie jakiś czas po jakimś czasie po prostu tego adaptują oczywiście są tak też kwestie narodowościowe z i uwarunkowania genetyczne 2 zawodników natomiast jak pokazuje historia i chociaż zawodnicy wyjeżdżającej z zagranicy i tam opisujący w tym środowisku są w stanie zresetować się do takich taki właśnie warunków ekstremalnych sytuacjach zawsze pozostają rozwiązania technologiczne typu hale klimatyzowane jak np. zespoły Akademii, gdzie tam oczywiście temperatury są już skrajne, ale hałas mają klimatyzację z drużyny mogą sobie dobierać niemalże temperatura to dlaczego są przyzwyczajeni powiedz raczej melodia przyszłości coraz łatwiej przyzwyczaić się do niskich do wysokich temperatur jak to wygląda z punktu widzenia ludzkiego ciała twoim zdaniem to też bardzo zależy od tego, skąd pochodzimy i powietrznej Hiszpanowi będzie bardzo ciężko się przyzwyczaić do warunków w stan na głębokiej Rosji, gdzie bieguna, a i na odwrót takim zawodnikom, którzy są przez zęby niskich temperatur będzie ciężej się zaadoptować do niskich temperatur także, wydając nie można jednoznacznie stwierdzić, że łatwiej zaadaptować do niskich lub płacy zaadoptować się do wysokiej, bo tak samo jak wysokich potliwość jest na dużo wyższym poziomie społeczne takie odczucie duszności czy braku tego tlenu jest jest wysoki tak samo niskich temperaturach pozornie niby wydatkujemy mniej to tu tak naprawdę pocimy się i wydatkujemy bardzo dużo energii chociażby dlatego okres działa lekko coraz niżej schodzi na profesjonalną profesjonalizacji jeśli chodzi o wiek też ludzie wykorzystują wszystkie możliwości technologiczne by jakiś sposób notę zdolności u siebie jeszcze wzmóc 2 pytania czy od najmłodszych lat będziemy przyzwyczajać dzieci to jest słuszna droga do treningu wysokich temperaturach 2 czy da się sztucznie wytworzyć takie warunki, które pozwolą nam optymalne przygotowanie nie wiem choćby poprzez wizyty w saunie regularne na ten jeśli chodzi o drugie pytanie zacznę jako z drugiej strony chodzi o drugie pytanie wydaje się, że nie musimy sztucznie wytwarzać tego typu warunków po prostu wydaje, że dzieciaki powinny to jest nawiązanie do pierwszego pytania powinny bez przeszkód aktywnie uczestniczyć w treningach w każdej temperaturze nieważne czy jest zimno jak to się mówi nie ma złej pogody są źle ubrani nieważny jest zimno w odniesieniu do skrajnych temperatur elementów z 5 koni możemy trenować teraz mamy +30 też możemy spokojnie trenować na zewnątrz tak jak powiedziałem głównym tutaj główną naszą rolą jako trenerów jest dostosowanie po pierwsze, intensywności objętości danej jednostki rynkowej i zaplanowanie w sposób odpowiedni do temperatury wolne tak jak powiedziałem są wysokie temperatury można zrobić więcej przerw na wodę z trzeba troszeczkę więcej więcej przykuć uwagę właśnie do tego aspektu, jeżeli bardzo zimno to może kwestie dłuższych przemówienie kwestie takiego przestoju możemy sobie też odłożyć na bok tak, żeby ten ringu otrzymany skondensowane nie jeśli chodzi o przygotowanie do wielkich imprez czy widzisz zmiany w możliwościach zawodników zawodniczek na przestrzeni lat, odkąd zaczął zawodowo zajmować ich przygotowania do zawodów oczywiste wydają się ze po pierwsze, ta granica wieku, której mówiliśmy wcześniej to tutaj ten profesjonalizm naprawdę widać coraz to niżej jeśli chodzi o poziom rozgrywkowy coraz wcześniej, jeżeli chodzi o współzawodnictwo natomiast jeśli chodzi o od o te rozgrywki na najwyższym poziomie to oczywiście widzę pewną zależność na pewno gra staje się coraz szybsza i wydaje się, że ten w perspektywie kilku lat kilka osad zeszła z takiego charakteru bardziej wytrzymałości owego charakteru bardziej siłowo szybkością owego z procesu kartingowy w wielu klubach opiera się na tym, że dobieramy zawodników pod względem możliwości motorycznych znają, że nauczymy ich grać w piłkę może to jest brutalne, ale pewnych elementów nie jesteśmy w stanie wytrenować takiego poziomu, jaki byśmy chcieli no do w takim razie będą mieli pierwszeństwo ci którzy, którzy osobnicy dziś mają predyspozycje do treningów trudnych warunkach na pewno na pewno na pewno na poszczególnych pozycjach jeśli chodzi o możliwości szybkościowe to jest taka sytuacja wiadomo ze w pewnym momencie po przejściu pewnego etapu jak to się mówi bardzo brutalnie sława kość pęka i etap selekcji oprócz tego, że wyłaniamy tych najlepszych ma też pokazać tych najbardziej wytrzymałe pod względem chociażby adaptacji obciążeń treningowych jest to też kwestia zupełnie zupełnie indywidualna powiedz czy Niewiem dekret towarzyszy myślę struktura, ale jako Niewiem opisujący by zawody sportowe ze względu na coraz wyższe temperatury rozgrywać określonych porach by po treningu też były albo wczesnym rankiem albo albo późnym wieczorem takie tego typu zabiegi zawsze staram się stosować, jeżeli pracujemy z zespołem oczywiście mamy, ale taką możliwość umówmy się, że lawirowanie pomiędzy godzinami treningów w piłce młodzieżowej niemalże niemożliwe z uwagi na to chociażby mówią o 90% klubów złotej piłce amatorskiej to jest pół profesjonalnej, kiedy mamy ustalonych godzin treningu zależne od dostępności boiska cyklu szkolnego tak daleko natomiast, jeżeli mamy możliwość dobierania godzin treningów jak najbardziej w momentach takich okresach letnich i wysokich temperatur dobrze zastanowić się nie warto byłoby zrobić stroik delikatne wcześniej powietrzne nie o dziewiątej zamiast jedenastej, żeby na tę pełne nasłonecznienie jest zawodników nie eksponować na tak samo drugą stronę, jeżeli mamy możliwość rozgrywania meczy już teraz jest taki trend mecze rozgrywane są raczej wieczorem, a właśnie po to, żeby te temperatury były troszeczkę troszeczkę niższe mówimy głównie piłkarze, ale przedstawiciele, których dyscyplin są najbardziej narażeni na te na te zmiany pogodowe ciężkie pytanie, na które chyba nie potrafi jednoznacznie odpowiedzieć na pewno na wszelkiego rodzaju zmiany pogodowe najbardziej narażeni są narażeni są narażone osoby, które uprawiają dyscypliny, które wymagają bycia na zewnątrz jest wszelkiego rodzaju sporty halowe tutaj odpadają mówimy o tym triathlonista, którzy cały czas kontrolować na zewnątrz rzeczywiście muszą mocno uzależnia swój proces treningowy od od warunków pogodowych, ale też nie chcę więcej na temat triathlonu czy innych dyscyplin zwyczajnie na tym się znam dużo mniej dobrze to trasy powiedz proszę o istotnym jest to nawadnianie i no nie wiem trenerzy bardzo często w sportach wytrzymałościowych powtarzają jeśli będziesz poczujesz pragnienie to znaczy, że już jest już za późno nawadniania je podczas wysiłku podczas treningu do najlepszych, jakim sposobem jest stworzenie pewnego rodzaju nawyku picia co jakiś czas tak samo treningu robimy regularne przerwy na wodę tak jak słusznie właśnie wspomniałeś uczucie pragnienia już pierwszą oznaką odwodnienia, a już drobne utrata utrata płynów, a co za tym idzie razem potem wydalamy chociażby z Sud, który będzie powodował zwiększone prawdopodobieństwo skórce, więc wszystkie możliwości wysiłkowe będą bardzo zależna od tego jaki poziom nawodnienia dany zawodnik Lecha charakteryzuje dysponuje, jeżeli tylko będzie spadał poniżej pewnego poziomu naszej zdolności wysiłkowe tutaj będą maleć, jeżeli widzowie sobie teraz mogą je zrealizować taką sytuację nawet swą ze swoich ringu, kiedy zapomnieliśmy wody na terenie, kiedy nie wymieniliśmy się wcześniej czy dzień wcześniej nie nie zadbaliśmy o nasze nawodnienie to trening ma od razu gorszą intensywność i ostatnia rzecz jeśli chodzi o nawodnienie to musimy pamiętać, że nawadnianie to nie jest tylko łącznie picie w czasie treningu, ale jest nawadnianie w obrębie całego cyklu dobowego to znaczy, jeżeli mamy granice cieplej to pamiętajmy, że pić już od samego rana już od dnia poprzedniego szczególnie, jeżeli mamy ważne wydarzenie sportowe mec zawody itd. ważne, żeby pamiętać właśnie o tym, żeby na radnych cały czas nie tylko włącznie pić w czasie treningu między 2l wody wypity w czasie treningu to nie jest to samo co pisze nawadnia przez cały cały dzień równomiernie są są aplikacje, które przypominają nam o tym, żebyśmy mieli powody prawne tak jest dokładnie są aplikacje natomiast uważam, że każdy świadomy sportowiec czy to zawodowiec amator powinien o tym pamiętać nawodnienie jest niesłychanie ważne wydają się, jeżeli mówimy o poczynionych poczynań postępie i chęci takiego rozwoju ówczesna pierwsza rzecz, jaką możemy zrobić trochę tak jak z regeneracją istnym wielu zawodników zapomina o tym, że najskuteczniejszą procesem regeneracji jest po prostu wysypanie się efektywne panie i skupiają się na rzeczach pobocznych typu zabiegi kupowania drogiego sprzętu regeneracyjne go śpią 5 godzin pomiędzy nie wiem pierwszą w nocy, a szóstą nad ranem i oczekują, że będą tak samo wypoczęci generowanie jak po śnie pomiędzy nie wiem dwudziestą drugą, a szóstą rano tak mała anegdotka dziękuję bardzo, Michał Kwietniewski był z nami BTE z garścią porad dla zawodowców, ale także dla sportowców amatorów dziękuję bardzo, wszystkiego godnego życia dziękuję ślicznie pozaziemskiej, choć państwo zaproszone informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZY NIEDZIELI O SPORCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA