REKLAMA

Zmitologizowany Festiwal w Jarocinie

Maciej Zakrocki przedstawia
Data emisji:
2021-07-20 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
54:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki przedstawia dobry wieczór we wtorek 20lipca wtorek, czyli czas na historię dokładnie jakiś wycinek historii Polski dziś nie będzie ani wielka bitwa znacząca postać ani też wspomnienie ciągle pełnych emocji czasów najnowszych, w których rodziła się trzecia Rzeczpospolita, ale oczywiście nie oznacza, że emocji nie będzie ba może nawet większe niż we wspomnianych przed chwilą przypadkach właśnie zakończył się kolejny festiwal Jarocinie, który ma swoje Rozwiń » mocne i jakże właśnie emocjonalne miejsce na kartach historii Polski w jego przypadku mówimy kultowy niektórzy czasami dodają z mitologii izolowane z pewnością nie jest tylko sprawa muzyki miejsc, ale też kontekstu we wspomnieniach artystów organizatorów jak i uczestników Jarocin to w latach osiemdziesiątych oaza wolności pośrodku socjalistycznej dyktatury miejsce, w którym bez większych obaw można było wykrzyczeć hasła, za które w innych miejscach krzyczących można było posadzić koncerty grupy takie jak Dżem po osiemdziesiątym roku Ts, a w osiemdziesiątym pierwszym siekiera Dezerter osiemdziesiątym czwartym Republika 80 piątym miały znacznie więcej do zaoferowania niż tylko przeżycia muzyczne co ciekawe, ale też smutne w relacjach z tegorocznego festiwalu pojawiło się głosy, że Jarocin był spragniony nie tylko muzyki, ale także wolności na to słowo jarocińska publiczność była wyjątkowo wyczulona reagowała mocniej każdym nerwem to akurat refleksja pani redaktor Agnieszki Świderskiej Dziennika Wielkopolskiego jesteś ciekawy wymiar ciągłości tego festiwalu nie tylko przyjeżdżają tam po raz któryś ci sami widzowie słuchacze, ale oczywiście też wykonawcy w tym roku czterdziestą rocznice niezapomnianego występu no właśnie tego 80 tego pierwszego roku przybył zespół TSA z Markiem Piekarczyk jem wokal Andrzejem Nowakiem gitara Stefanem machałem Litara Pawłem mąci wodą baz i Zbigniewem Kraszewskim perkusja były brawa wzruszenie nostalgia czy rodzin ma przyszłość czy jego znakomita przeszłość nie jest zbyt dużym balastem, bo zbyt wiele osób właśnie z nostalgią wraca do czasów kompletnie innych lat osiemdziesiątych, a więc Polski Jaruzelskiej ze stanem wojennym i beznadzieją w historii festiwalu i właśnie jego perspektywach będę rozmawiał z prof. Markiem Nizińskim Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu kierownikiem katedry komunikacji mediów dziennikarstwa gość pojawi się za chwilę, zanim to nastąpi zapraszam państwa jeszcze na krótki subiektywny przegląd informacji dnia Maciej Zakrocki przedstawia 88 sposobów ograniczenia liczby turystów w swoim mieście zgłosili mieszkańcy i przedsiębiorcy turystyczni z Amsterdamu nadmierny ruch obcych przeszkadzał im przed pandemią i mimo że ograniczyła ona podróże dalej są zdeterminowani, żeby dokończyć rozwiązywanie problemu we współpracy z branżą turystyczną i mieszkańcami miasto przygotowało katalog działań zatytułowany Gstaad balans znalazły się wśród nich opłaty dla turystów jednodniowych certyfikaty jakości dla firm działających w zrównoważony sposób wyższe opłaty dla tanich linii lotniczych tak pisał niemiecki tygodnik der Spiegel już kilka miesięcy wcześniej mieszkańcy skupieni w grupie Amsterdam ma wybór skierowali do władz miasta petycję by ustanowiły limit turystów domagali się by maksymalna liczba noclegów nie przekraczała 12 000 000 rocznie zamiast dotychczasowych 22 000 000 radni przyjęli uchwałę z ograniczeniem liczby noclegów od 10 do 20 000 000 przy czym sygnałem alarmowym ma być 12 000 000 nowo lepiej, żeby nie było mniej i 18 000 000, żeby już jednak nie chłopięcy dolna granica jest ważna, bo problemem mierzą się nie tylko hotele, ale instytucje kultury mówi przewodniczący frakcji lewicowo liberalnej partii Demokratycznej 66 w Radzie Miasta pan realnie one dantejskich co 2 lata radni chcą też mieć raport o wpływie turystyki na jakość życia mieszkańców wskaźnikami, które będą analizowane są m.in. wynajem wakacyjny liczba kawiarni i łóżek hotelowych, a także wpływ turystyki na czystość miasta na hałas na problem z pijanymi przyjezdnym miasto zamierza doprowadzić do tego by pobyt w Amsterdamie był na tyle drogi, żeby zniechęcało to część kości do przyjazdu strasznie co ciekawe w każdym razie, kto żyw jeszcze nie był albo zatęsknił za Amsterdamem niech będzie, bo za chwilę może go nie będzie taki wypad stać Maciej Zakrocki przedstawia komisja europejska przyjęła dzisiaj mandat do rozpoczęcia negocjacji w sprawie umowy Unia europejska wielka Brytania dotyczącej Gibraltaru kolejnym kroku rada powinna przyjąć ten projekt mandatu, po czym Bruksela może rozpocząć formalne negocjacje z Londynem, przedkładając ten projekt mandatu doceniamy zobowiązanie polityczne, jakie podjęliśmy wobec Hiszpanii, aby rozpocząć negocjacje w sprawie odrębnej umowy między Unią, a wielką Brytanią na temat Gibraltaru to szczegółowy mandat, którego celem jest wywarcie pozytywnego wpływu na osoby mieszkające pracujące po obu stronach granicy między Hiszpanią, a Gibraltarem przy jednoczesnej ochronie integralności strefy Schengen jednolitego rynku tak mówił wiceprzewodniczący komisji europejskiej Maroš Šefčovič Gibraltar nie został objęty umową handlu i współpracy między Unią, a wielką Brytanią uzgodnioną między Brukselą Londynem pod koniec 2020 roku jego status jest szczególnie, bo to przecież brytyjski skrawek na Półwyspie Iberyjskim, którego mieszkańcy niemal w całości głosowali w referendum za pozostaniem w unii, bo nie wyobrażali sobie życia raptem wprowadzono granicą, której od dekad nie było komisja europejska proponuje rozwiązania mające na celu usunięcie fizycznych kontroli osób towarów na granicy lądowej między Hiszpanią, a Gibraltarem przy jednoczesnym zapewnieniu no właśnie to, o czym mówił pan przedstawić integralności strefy Schengen jedno, ale jednolitego rynku propozycje obejmują przepisy ustanawiające odpowiedzialność za azyl powroty wizy zezwolenia na pobyt oraz operacyjną współpracę policyjną zawsze czytam takie rzeczy zastanawiam się czy głosujący za wyjściem z Unii europejskiej w referendum mieli świadomość tych wszystkich kłopotów, jakie chociażby dostarczyli swoim rodakom z Gibraltarem Maciej Zakrocki przedstawia na koniec temat dość zaskakującej korelacji wielkiej polityki i lodów oto premier Izraela zapowiedział, że podejmie silne działania przeciwko zagranicznym firmom po tym, jak będą dzieli postanowił zaprzestać sprzedaży lodów izraelskich osiedlach na okupowanych terytoriach palestyńskich firma uznała, że obecność na tym terenie stanowi legitymizowanie działań Izraela jest sprzeczne z jej wartościami firma od dłuższego czasu musiał odpowiadać na zarzuty klientów, że obecność w Izraelu, a przede wszystkim na terenach przezeń kupowanych jest niezgodna z jej liberalnym wizerunkiem panowie Greenfields Koen założyciele firmy długo bronili swojej obecności w tym regionie, ale ostatecznie zdecydowali o wycofaniu swoich produktów z Palestyny, ale utrzymaniu sprzedaży w Izraelu decyzja amerykańskiej marki zlitowała premiera Izraela na w talii Bennetta, który zarzucił producentowi, że chce pozycjonować swoje produkty jako lody anty izraelskie, a ile trzeba Kret izraelska minister spraw wewnętrznych napisała na Twitterze, że lody będą chcieli i tak nie odpowiadają jej gustowi, a Izrael poradzi sobie bez was izraelski minister spraw zagranicznych Yair Lapid nazwał decyzję będą chcieli haniebną kapitulacją wobec antysemityzmu palestyńskiego ruchu bojkot daje West and ten sam ksiądz, który wzywa do całkowitego bojkotu gospodarczego Izraela w związku z traktowaniem Palestyńczyków ponad 600 000 Żydów mieszka około 140 osiedlach zbudowanych od czasu okupacji przez Real Zachodniego brzegu wschodniej Jerozolimy od wojny w sześćdziesiątym siódmym roku większość społeczności międzynarodowej uważa, że osiedla są niezgodne z prawem międzynarodowym co Izrael kwestionuje może warto się nad zastanowić nie tylko w związku z decyzją lodowej firmy Maciej Zakrocki przedstawia dzisiejszy cytat dnia pochodzi z konferencji prasowej dla łączyli siedziby komisji europejskiej w Brukseli chodzi o słowa, jakie wypowiedziała Vera Jourova wiceszefowa komisji europejskiej w kontekście dalszych działań komisji wobec Polski po wyroku złe izbie dyscyplinarnej i braku woli polskiego rządu podporządkowania się temu wyrokowi komisarz Reynders dostał uprawnienia do podjęcia działań na rzecz doprowadzenia do podporządkowania się przez Polskę decyzję Trybunału sprawiedliwości Unii Europejskiej o komentarz do tej wypowiedzi i do samego pomysłu by to 1 komisarz prowadził dalej tę sprawę poprosiliśmy prof. Roberta Grzeszczaka z katedry prawa europejskiego na wydziale prawa administracji Uniwersytetu Warszawskiego komisja europejska to 27 komisarzy na czele przewodniczący tak naprawdę bez mała 40 000 urzędników ktoś ich imieniu musi działać także przewodniczący, ale kolegę komisarza z 27 osób może upoważnić 1 osobę 1 komisarzy do reprezentowania komisji do podejmowania działań głównie administracyjnych środków takie, które prowadzą do podjęcia pewnych określonych decyzji zawsze jednak na końcu te decyzje podstawowe polityczne prawne podejmuje zazwyczaj całe Kolegium ewentualnie pewnych przypadkach sam przewodniczący, ale mamy do poczynienia usprawnieniem procedury po prostu ktoś będzie to prowadził tę procedurę dotyczącą praworządności w Polsce konkretnie komisarz i tym razem nie Viera Jourova, ale komisarz Reynolds, który powinien udać, aby decyzje podejmie cała komisja bardzo dziękuję, a teraz już przechodzimy do głównej części audycji Maciej Zakrocki przedstawia, a teraz jest już z nami zapowiadany gość pan prof. Marek Łaziński Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu kierownik katedry komunikacji mediów dziennikarstwa dobry wieczór dobry wieczór panie redaktorze dobry wieczór, którego słuchaczom, ponieważ w tych wtorki zwykle przyzwyczaiły już słuchaczy, że właśnie mówimy o czymś co występuje pod hasłem historia Polski to chciałbym, żebyśmy zaczęli morze naszą rozmowę od no takich trochę właśnie informacji historycznych związanych z festiwalem w Jarocinie, żeby trochę umiejscowić i w naszych dziejach najnowszych, a później oczywiście porozmawiamy o tej części takiej trochę chyba nie wiem emocjonalną socjologicznej, o czym pan bardzo ciekawie pisał czy czytania rodzin właściwie można rzeczywiście traktować jako taki Fest Festival typowy no bo moje pokolenie znało tylko festiwal w Opolu w Sopocie i w Zielonej Górze i pewnie jeszcze w Kołobrzegu co to rynkowy no zapomniał ogłasza właśnie oczywiście nota, ale jeśli byśmy sobie pomyśleli o tym właśnie festiwalach, które tak roku PRL nam serwował no to właściwie wyczerpaliśmy już większość puli prawda bo gdy pan redaktor właśnie takim najbardziej typowe sponsorowany przez państwo i jego agendy festiwale na ten w tym kontekście uwagę rodzinie no jest można by powiedzieć, skąd się, ponieważ jego historia sięga jeszcze lat 90, kiedy odbywały się wielkopolskie rytmy młodych potem przyjęła pana patronat można by powiedzieć organizacja, którą założeń menedżerowi zespoły, gdyby powiat 90, czyli muzyka młodej generacji no i ten festiwal, który właśnie myślimy jako takiej można wypowiedzieć emblemat lat osiemdziesiątych, który pewnie pan redaktor głównie, o których pan to głównie porozmawiać to jest właśnie taki festiwal no już w latach osiemdziesiątych się się rozwijające pamiętam zresztą, że najpierw festiwal odbywał się działać w tym domu kultury czy w takiej zamkniętej sali, a dopiero później właśnie badawczym dziesiąty zaczął się odbywać w amfiteatrze i potem przeniesiono go na stadionowym tutaj miało się również takimi można by powiedzieć geograficzne położenie tego tego miejsca prezentacji umowy tu oczywiście nie tyle mniej, a prezentacji koncertów chodzi no samą formułę festiwalu, czyli korzy zawsze były koncerty organizowane specjalnie dla młodych jakoś zbuntowanych, bo ile te festiwale, o których mówiliśmy na początku festiwalem formatu Kołobrzeg Sopot Opole Zielona Góra no one raczej były kierowane dla widzów czy słuchacze, którzy traktowali muzykę przede wszystkim jako rozrywka pani jako wyraz takiego pokoleniowego pokojowej manifestacji własnych przekonań wartości no warto pamiętać, że na pierwsze festiwale właśnie Piechociński ma powody tylko czy młody występowały zespoły mogą dzisiaj moglibyśmy policzą ogrodowe do legendy przeszły koncerty i siedemdziesiątych w czwartej grupy biednych Ustki w taki wypełnia dywidendowej kapeli, która w jakimś sensie krytykowała system, ale sposób można wypowiedzieć typowy dla tamtych czasów to znaczy taki PiS-owski nazwijmy to w ten sposób braku lepszego określenia natomiast Jarocin, którym myślimy o latach osiemdziesiątych musiałem plaży przede wszystkim jako mniej takiego pokoleniowego buntu generacyjna licznik pisowskiego lat 70, ale właśnie nowych realiach do bankowego nowo halowego zimno falowego my oczywiście dużą rolę odgrywała też momentach metal tylko 8 proc jest myślę interesujące ciekawe szczególnie może dla tych, którzy tamtych czasów zupełnie nie pamiętają albo po prostu się urodzili później to jest to zresztą zawsze bardzo ciekawiło czy my żeśmy się wpisywali pewne zjawiska, które występowały na świecie żeśmy je po prostu naśladowali, a nawet jak używa pan określenia właśnie takie pokolenie czasu hipisowskiego buntu no to akurat się kiedyś trochę zajmowałem na studiach, więc pamiętam dobrze, że to z 1 strony była tzw. kontrkultura, ale z drugiej strony to był to był to był bunt przeciwko pewnemu takiemu uśpieniu amerykańskiego społeczeństwa w tych Hel domkach mniej więcej podobnych, gdzie mieszkał za małe żywopłotem to chyba jakiejś 1 piosence było tu obok wszystkich boksy są do Sejmu i z sektora, która właśnie troszkę to o śpiewała to jest czas, kiedy młodzi ludzie uciekają z domu rodzice piszą ogłoszenia w gazetach co się stało przecież właśnie miała swój pokój dobrą szkołę i niezłe warunki życia, a te dzieci lądowały jakiś tam komuna no oczywiście ogromny nurt antywojenny związane z wojną w Wietnamie, a my ta nasza młodzież w latach siedemdziesiątych jeszcze na wielkopolskich rytmach młodych się buntowała przeciwko 3 pytanie jest oczywiście szerszy i nawiązaniu do tego, o czym mówi no trzeba trzeba sobie jasno uświadomić, że wszelkiego typu działania musiały przyzwolenie władz związku, z czym oficjalne kompostowanie ekspert np. mogą być przez władze dopuszczane pamiętajmy właśnie za ten kontakt takiego ten realnego przyzwolenia na wykonywanie określonych tekstów odporu zawsze tutaj jakby blokował blokował te właśnie działania artystyczne zresztą on panu moje pytanie sami Tadeusz Nalepa bardzo ładne wspominał kiedyś w 1 wywiadów prasowych, że wręcz siłę wciśnięto mu na pierwszą płytę blackoutu tekst to o o bombardowania Wietnamu Templetona znajdą to była taka piosenka jak bardzo źle z tym czuł czuł pewną szczerość interesowało by coś innego podobnie zresztą jak właśnie zespoły PiS-owskie, których wspominałem, które zwyczajnie musiały pozostać w taki można powiedzieć Kan okręgu od żywności nazwijmy to, bo tutaj można było ceny tego kontestować oczywiście nie były one dopuszczalne do tych festiwali, o których rozmawialiśmy to był zupełnie inne obieg kulturowy pisze mieli to szanowana pani tam właśnie nielegalnie odbywały się koncerty właśnie takich zespołów, które zwyczajnie nie miały możliwość zaprezentować się w kontekście takim bardzo witalne, ale ważna kwestia, bo tutaj też musimy nawiązać też o ten właśnie kontekst kulturowy zakładał bardzo silną obecność klubu studentki taka nie do końca kontrolowana przez państwo działalność miała tutaj po tak zaczyna np. młodzi Roman w drugiej połowie lat sześćdziesiątych jednak taki właśnie dramatycznych grób polskiego undergroundu tamtych latach czy właśnie w usteckim domu kultury w 84 grupa biednych klub Krzywego koła w Warszawie oczywiście tutaj produkty tak im gen kosztu Ben tym się, gdyby jakimś sensie możemy poszczycić i wynagrodzeniu, bo do pytania, o którym które planowano kliniką to tutaj wydaje się, że no i Amerykanie Brytyjczycy mieli swoje problemy nasza młodzież na swoje problemy, ale zwrócić uwagę trzeba wychodzić same grupy ludzi manifestowało problemu, czyli odbyli właśnie przede wszystkim studenci i taki kandydat eleganckie później w latach bankowy rewolucji zostało przeniesione swoim, więc na robotników przede wszystkim czy mamy hasło głosić, że żyjemy w kraju bez żadnej przyszłości dla przyszłości przed nami na no dotyczyło przede wszystkim wielkiego kryzysu, który w latach siedemdziesiątych Europę zachodnią jakość ustaw sią i tutaj te polskie grupy właśnie takie bankowe raczej świeciły można wypowiedzieć odbitym światłem, choć naturalnie należy należy podkreślić bardzo interesujące efekty na koszt taką anty systemową ość tego całego ruchu, który potem bardzo interesujący sposób pokazał się rodzinie w latach 838485, czyli takiego apogeum można by powiedzieć jarocińskiego festiwalu, gdzie tych zespołów po prostu było było wygląd naturalny ona nadawały wówczas pan musi to była bardzo taka interesująca socjologicznego punktu widzenia sytuacja, w której można podzielić się wniesiony został ciężar o kontestacji ale, ale głównym to co nie będzie tutaj, żeby pytać o 1 albo pan właśnie wpływu przeniósł nas w lata osiemdziesiąte no nie sposób nie nie postawić pytania w jakim stopniu coś co nazywamy karnawałem Solidarności miał wpływ na na festiwal na zespoły na młodych ludzi czy to no bo uczy się, bo część osób może kojarzyć, ale zupełnie innego typu muzyką chociażby właśnie naszych bardów śpiewających w tamtym czasie bardzo popularnych, a co taka młodzież, której się zwykło mówić, że nie wchodziła w politykę wprost interesowała się nią być może nawet nie interesowała się specjalnie strajkami postulatami i w efekcie porozumieniem sierpniowym oni się odnosili do tamtej rzeczywistości czy po prostu jak zawsze się buntowali choć, choć może nie był to bunt wobec no tej zmiany, która w Polsce następował panuje oczywiście kluczowe pytanie czy czy czy stan wojenny, który ten karnawał kończy i to co się dzieje następnych miesiącach jest czymś wobec czego młodzi ludzie właśnie, którzy się wiążą z tym festiwalem i z tym rodzajem muzyki oni chcą w tej sprawie wypowiadać oczywiście tutaj te wątki, które pan nie miały bardzo duże znaczenie działania tamtej młodzieży młodzież z tamtych czasów, ale na poziomie trzeba je potraktować przede wszystkim kontekstowo i sfinansować pewien sposób to znaczy tak akurat wyszło, że w na przełomie lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych te 2 takty, którym rozmawiamy, czyli polityka przez duże PE tak naprawdę sprawa, czyli Solidarność działania opozycyjnych prodemokratycznych działaczy, a z drugiej strony takie można powiedzieć oczekiwania młodzieży na pewną odnowy i znaczeń odnowy na ten muzyczny takim estetycznym, czyli ma jakiegoś kuli nowe zjawiska te 2 nurty można wypowiedzieć się nałożyły taki młodzieżowy generacyjna z drugiej strony polityczne, a na trzecim właśnie ten estetyczny wydawanych pan zespołami tak po prostu wyszło, że to się biegło przypuszczalnie należałoby tutaj myśleć o takiej takim raźniej drugiej połowy lat 70, gdzie nastąpiło w Polsce pewne wyczekiwanie, że no coś musi się zdarzyć do tego właśnie do tego właśnie można byłoby myśmy odnieśli ją o polskich zespołach młodzieżowych, które jakimś sensie zawładnęły wyobraźnią młodzież w 8080 pierwszym pamiętajmy, że właśnie muzyka młodej generacji jak takie troszeczkę starszy zespoły typu eksodus Krzak Tytus ogród wyobraźni, które działały sobie od połowy lat siedemdziesiątych mniejszy większy jest z Czechami nagle zostały dosłowny sposób zmieciona z mediów czy gwiazdy nowego pokolenia takie zespoły jak Perfect czy elektroniką vany mama oczywiście, a więc nowocześniejszy granie, które trafiało w gusta publiczności, a które nabyła taką odpowiedzią na pewną pewne oczekiwanie, ale tutaj dotykamy takie jeszcze 1 bardzo ważnej sprawy, którą którą, która tak jak mobilni naszej rozmowy dają się one robią, bo lider bazować nie znaczy miesiąc po latach 80, gdy chodzi mamy na myśli przede wszystkim Rothschild pod tym dramat i pewnie jeszcze listy przebojów programu przy ciele tak drugi ważny punkt, do którego nostalgicznie można byłoby się odnieść, ale pamiętajmy, że właśnie lata 80 to jest mnóstwo różnych ciekawych innych też wątków i cała można by powiedzieć scena muzyczna w taki sposób Jarocin w cudzysłowie oczywiście uogólniając to mówię nie stać Jarociński sposób dostęp muzyczne wyglądała to znaczy byli również wielbiciele programu pierwszego polskiego radia, gdzie zasadniczo raczej łagodne piosenki były oddawane dziękowały Beata Kozidrak Gajda, a taka można powiedzieć młoda inteligencja studencka raczej kierowała się strony programu trzeciego polskiego radia oczywiście 1 pan lista przebojów drugą stronę autorskie audycje bardzo znanych radiowców takich jak Chojnacki Wojciech Mann oczywiście sobotnie popołudniowe audycje z krakowskiego miały bardzo ważną taką rolę można wypowiedzieć wręcz kulturotwórczą, ale nie jest oczywiście słowo na wyrost, bo po prostu o rencie aktor no mówiąc językiem dzisiejszym sformatować gust muzycznych całego pokolenia słuchaczy lista przebojów programu trzeciego była jednym z tych elementów, o których tutaj mówimy no po szczycie, o czym pan wspomniał, czyli tacy opozycyjni bardowie i undergroundowej drugiego obiegu wydawnictwa, które miały charakter ściśle polityczne tutaj ten element jest niezwykle ważne u mówiąc o związkach tych właśnie takim przeplata się tych wszystkich tych wszystkich aspektu warto byłoby zwrócić uwagę na to, że ta młodzież taka bankowa Nova halowa potem metalowa raczej mijała gorliwą ufna wobec takiej właśnie polityk były po, czyli ruchu politycznego konfliktem udzie mieliśmy do czynienia z takim silnym z politowaniem ów ideologiczny mieniem różnego typu aspektu warto tutaj bywa takich przykładów przytoczyć końce krótkich ligi solidarnościowy, w którym miała wziąć udział brygada kryzys, ale organizatorzy przeprosili się, że oni pójdą za daleko i wykonają jakąś polityczną prowokację, ale oczywiście to plan jest w tym brygada kryzys nie wystąpiła, a drugi taki przykład ciekawy to wspomnienia Krzysztofa Grabowskiego, który wspominał o tym, że poszli kiedyś kolegami z zespołu należy bodajże grabarzem i gitarzystą generalna spotkanie tak gole były zakładowego kółka Solidarności takiej oddolnej inicjatywy i oby temat dotyczący pewnie można by wciągnąć młodzież tam właśnie polityczną układankę i Grabowskiemu się to bardzo spodobało się właśnie ktoś wypowiada się w jego imieniu, pytając w ogóle do Danii i że nastąpi taki rozłam, który dodaje, że właśnie sposób taki pokoleniowy należałoby wytłumaczyć to znaczy ówczesny Panki nowo nowofalowy mieli swój własny system wartości swój własny układ odniesienia i zasadniczo nie bardzo mi Ochota na to żeby, żeby firmować go typu inicjatywy tylko polityczny tego zresztą wyrazem jest jak pewien słuchacz doskonale wiedział określenie trzeciego obiegu kultury, czyli takiej nieoficjalnej nie drugoligowy, czyli tej opozycyjna polityk solidarnościowej nazwijmy to tylko właśnie trzeci niezależnej kultury kultury były osa, czyli zrób to samo, więc kultury nowej pandy nowej kultury przegrywania kaset magnetofonowych, które krążyły pomiędzy panami różnych grup i zachodni i oczywiście też Polski nie byli oczywiście on oczywiście także komfort łacińskie w ten sposób były dystrybuowane nieoficjalny sposób, tworząc taką można podjąć trzecią sferę funkcjonowania obiegu kulturowego i z tego właśnie ten Polski przypadek osiemdziesiątych jest 1, ale muszę znowu właśnie zadasz to samo pytanie o to pokolenie lat osiemdziesiątych, bo mimo tych wszystkich pana tu wyjaśnienie oczywiście to jest to jest jasne, ale no ciekawi mnie to, bo jak miłość kojarzy może źle to był czas kończenia studiów się ze mnie osiemdziesiąty czwarty rok, że w wielu środowiskach bankowcy kojarzyli się z ludźmi, jakby powiedzieć delikatnie niesympatyczny Mino koja kojarzeni byli często też jakimiś awanturami bójkami itd. więc jeśli to była fałszywa ocena jeśli mówimy o obozie trzecim obiegu kultury, która reprezentowała swoje własne wartości toczone są łatwe do zdefiniowania liczy przede wszystkim no właśnie mają w sobie jakiś też urok no wydaje, że to pytanie jest ważnym momencie, kiedy zaczniemy właśnie mówić o tym co niektórzy nazywają albo o kultową ością w festiwalu w Jarocinie no albo, o czym pan pisze o micie tego festiwalu też pamiętajmy o tym, że zasadniczo nie możemy chyba jednak utożsamiać festiwalu w Jarocinie całością takiego można powiedzieć pokoleniowego pokoleniowego świata my mówimy o Jarocinie dzisiaj, bo jest to po prostu taka najbardziej analizowana najczęściej wymieniano najczęściej opowiadana wersja prawdy jak śpiewał Janerka wersja, którą te, które łatwo dostępna natomiast oczywiście ma u takich undergroundowych czy właśnie Jarociński koncert składa się wiele wątku i cham festiwali oczywiście oczywiście jednym z nich myśmy w zasadzie rozmawiali o tym, że mamy czas ten bunt pokoleniowy i takim takie budowanie się wobec wobec zastanego zastanego układu odniesienia w tym kontekście obywatelskim można powiedzieć jest oczywiście polityczny, ale znaczy, że wszyscy my wszystkie Pańko bankowe środowiska były anty socjalistycznej nazwijmy to jakoś w ten sposób nastawione to tutaj w ten sposób uogólniać jest raczej raczej trudno dawanie takiej jednoznacznej opowieści o tym co młodzież tamtego okresu doświadczała jest dość daleko idącym nadużyciem, jakim się wydaje, bo to naprawdę były różne kręgi pan redaktor jest oczywiście tego przykładem kończy pan kończył studia połowie lat osiemdziesiątych on doskonale pan zdaje sobie sprawę, że no właśnie wiele takich elementów tworzyło kulturę polską wówczas takiego 0203. obiegu Jarocin będzie tutaj po tak wielu można by powiedzieć przykładów na tego typu zachowania natomiast, odnosząc się do do do pytania odnośnie kult opuści tego zjawiska myślę, że w 1 strony jest dobra opowieść, bo się to opowiada dlatego ona ma taką dużą duży potencjał właśnie całkowicie rodzinie ma duży potencjał taki odtwórczy, gdzie Jan młody czy pan mamy system mamy kąt system wartości oficjalne wartości młodzieżowe wpisujemy to temu, a nos dla jej buntu pokoleniowego taką narrację związaną z jakim socjologiczne nikomu tekstami jest taki gotowy samograj, który można ładnie opowiedzieć ładnie sprzedać w mediach i on jest atrakcyjny niosący myśląc rocznie mówimy właśnie o tym o tym można powiedzieć stuprocentowym bądź pamiętamy przecież różne publiczne sierocińca było naprawdę zróżnicowana tłumaczy obok tych buntowników, który dzisiaj podczas mówiły, które wskazujemy jak ona dokonana na najważniejszy element jarocińskiego festiwalu byli też wypowiedź podkowiec, którzy po prostu się nim specjalnie interesowali muzyką zespołami czy ideologią ruchu anarchistyczną bankowych tylko po prostu przyjechali miło spędzić czas, bo nowe i towarzyski aspekt grały rolę, bo akurat może taki był plan wakacyjnych nie ma można myśleć jak się wydaje tego typu uogólnienia tak jak mówię mam świadomość, że ten właśnie tak buntowniczy obraz Jarocina nie bardzo silny bardzo mocno zakorzenioną w zbiorowej świadomości dla atrakcyjnych aktywów tak brzmi to lubi dzielić tego punktu widzenia komisji ja tutaj apelowałbym, żeby walczyć no raczej przede wszystkim jako na pewien pewne zjawisko kulturowe, które jednak jest zróżnicowany miło pan dlatego po ani w Jarocinie i komik Jarociński da się bardzo oczywiście cieszy, że on funkcjonuje, że on jest podtrzymywany, ale dobrze byłoby, żeby go schować właśnie kompleks o pokazać zło z różnych perspektyw właśnie w różnych takich opowieściach o młodzieży tamtego czasu o mediach tamtego czasu to, o czym już dzisiaj rozmawialiśmy, czyli o polityce tamtego czasu, bo tylko to myślę, że jak jak szczególnie coś co trwa wiele lat jeszcze na dodatek dzieje się to wszystko burzliwych okresach historycznych łącznie ze zmianami ustrojowymi to z 1 strony jest to, o czym pan mówi że, że poza może jakąś taką specyficzną publicznością tego festiwalu bardziej może emocjonalnie związaną z tym co się dzieje na scenie pojawiali się również inni ludzie nieco bardziej przypadkowi tak w jakim sensie, choć może to słowo przypadkowi nie będzie właściwe do też zmienia się w trakcie festiwalu scena no bo jeżeli najpierw mówiliśmy dużo pan opowiadał o pantoflach potem się dziś pojawiają w połowie lat w drugiej połowie lat sześćdziesiątych Metalowca są bardzo bardzo, bo bardziej słyszalny no to ja tutaj czytano piątym roku to ja czytam w kalendarium tak się właśnie takich wydarzeń, które mają wpływ na na ten festiwal rock 80 siódmy o odchodzi Walter Chełstowski, którego nazwisko chyba jeszcze nie padło się w naszej rozmowie, a powinno no właśnie wraz z tym odejściem tak rozumiem ten tutaj PiS pojawiają się muzycy, którzy z Jarocinem się do tej pory nie kojarzyli jak Tadeusz Nalepa czy Czesław Niemen wreszcie pytam, że w którymś momencie publiczność szaleje i śpiewa razem z kapelą z Rzeszowa Wańka wstań KE najlepsze piwo to leży po ulicach KUL górę gór prawda no i ci poprzedni uczestnicy festiwalu rozumiem, że zarówno twórcy jaki, jaki publiczność są jeszcze oburzeni dach w tym zakresie tam wyprawia niektórzy nawet użyli używają sformułowania koniec etosu prawdziwego Jarocina to to jest tylko taki wyjątkowy ten rok czy rzeczywiście festiwal przechodzi takie momenty wyraźnych zmian, które powodują, że no festiwal staje się czymś innym niż był wcześniej bardzo dobry przykład pan przypadki bufetem w bankach pękają lub jadę, gdzie nocne nowa wymieniona w taki biesiadny można by powiedzieć Przybytek pełne pełen radości luzu no właśnie on do lądowania, ale to bardzo ten dobrze dobrze bardzo przykład pokazuje nam o tym rozmawialiśmy tylko takie kontakty powinny tego wszystkiego było losowanie nie ma, gdyby 1 prawdy o Jarocinie w słowie oczywiście słowo prawdy trzeba wziąć się klika takich opowieści kilka takich spraw, a więc z 1 strony początek lat 80, czyli można powiedzieć mit założycielski jak koncerty Dżemu TSA 8080 pierwszy rok później Dezertera siekiery osiemdziesiątym czwartym aż wreszcie właśnie końca lat osiemdziesiątych, gdzie ten wymienia się u można wypowiedzieć takie odbicie tego co w aktualnym aktualnym aktualnej QR zachodnich stacji radiowych się działo, bo to przypomnienie tamtych czasach najbardziej popularną w Polsce były już U2 większość zespołów po prostu naśladował albo jednych albo drugich szkół im kirowa albo litował było i to było, jakby takie można powiedzieć jednoznaczne pokazanie MOK braku oryginalności tego wszystkiego to oznacza również do tego przykładu Buffetta bankom stonką po oznacza, że wiele rodzin po prostu przeszedł dość długą drogę, ale cały czas praktycznie Jarocin był właśnie takim rywalem, który dawał ludziom radość zabawa dziś jest cały czas można pogodzić te elementy patriotyczne no były obecne i głową Popek długo jest coś takiego siedziało wydaje się, że efekt prawdziwego Jarocina etos prawdziwego bankowego są tutaj w jaki sposób zachwiany, jako że jako, że w bankach Anka miała też inne interesujące utwory, które okazywały pod takim płaszczykiem ludowości świadomości pewne koneksje Polska muzyka młodzieżowa ma w kontekście kultury ludowej przede wszystkim, czyli re, czyli właśnie odniesienie się takiego folkloru populizmu ludowości akceptowanej przez przez większość społeczeństwa, a więc właśnie chwili to różnorodność rocznie na przestrzeni tego najważniejszego dziesięciolecia jeśli dziesiątek lat, który festiwal rzeczywiście pełnią ważną kulturotwórczą rolę umożliwi, ale właśnie przełomowe terapie takie odbicie tego chcą to w danym momencie na Polski panie świetnie się dzieje właśnie taką kulturowo bankowe wolę na początku pierwszej połowy lat osiemdziesiątych potem tak jak pan pomóc dojść do głosu metalowców właśnie dziesiąty piątym roku później takie ustanowił halowy można powiedzieć grupy, które ciekawie prezentowały w drugiej połowie lat 8030708. dziewiąty rok, a tak, bo może powiedzieć niż rodzina takie skorelowanie tego wszystkiego co się wówczas działo kup mu uwagę, że skorelowanie można by tę metaforę koronowania można by pociągnąć dalej wróci ja się na Letnisku artystycznym znaczeniu można by powiedzieć wtedy, kiedy mieliśmy wyższe o polskiej twórczości niezależnej taki no właśnie barwy zespołu fary, bo jednak pierwsza połowa 80 mówił już o końcówce tak 900 osiemdziesiątego siódmego roku widać było i na nie rockowych to ogólnie biorąc ich rodzin również podmiotową, czyli coraz mniej interesują zespołu się pojawią taką dobrą sprawę patrzą właśnie z perspektywy czasu trzeba byłoby taką niewesołą konstatacją tutaj głosić, ale o to właśnie tym lepiej wyglądało, ale ta rodzina tak jak to było właśnie osiemdziesiąty 0304. rok i tutaj w końcu lat osiemdziesiątych jak się nie ma do tego co było kilka lat wcześniej, ale czy to wszystko by potwierdza jak wielu innych dziedzinach szeroko rozumianej sztuki, że również takim twórcom no tego typu muzyki paradoksalnie łatwiej było zniewoleniu no bo często słyszymy prawda kabaret się skończył 80 dziewiątym roku, że wiele różnych rzeczy, które były takim elementem ciekawej kultury czasami czasami wysokiej czasami popularnej, ale jednak robione na zupełnie innym poziomie niż wolność właśnie spowodowała taki to rodzaj dezorientacji kiedy, kiedy Jarocin odbywa się w dziewięćdziesiątym pierwszym roku jest transmisja telewizyjna gdzieś tam za kulisami zapowiada kolejny kapele Krzysztof Ibisz, który był już znanym teleturnieju czar par prawda no, więc jakaś dni czyli o co chodzi o reklamy i reklamy prawda, gdzie pamiętam doskonale koncert Voo Voo po prostu został pokazany w telewizji z opóźnieniem, bo właśnie była przerwa na reklamę Panny i wówczas bardzo mocno obolały po młodego pan wypiłem torów w Polsce March to oznacza, że czyta moja teza my my ma jakieś tutaj pokrycie pana obserwacjach i badaniach że, że ten festiwal właśnie w tym momencie nie odnajduje się w warunkach wolności myślę, że tak ustawa tak zresztą w łóżku fotka ogólnie rzecz biorąc pewno trajektoria rozwoju wszelkiego typu ruchów społecznych to znaczy mamy sobie pewne oczekiwanie co się wydarzy się stanie w końcu nadchodzi ten moment przełomowy ruch ma swoją mam na, a potem ją wytraca zabrakło zwyczajnie czegoś takiego jak umiejętność dobrego zarządzania tym zjawiskiem i wybierać nie tylko fanów koncertami, ale generalnie zjawiskiem, jakim był roczny, czyli transformacja systemowa w Polsce no znalazłam w zasadzie wszystkich nie tylko scenę rockową, ale generalnie Polaków my jako nieprzygotowanych do tego nowego typu wyzwań tutaj nie ma się dziwić, że nie poradzono sobie z tym właśnie aspektem i wydaje się, że tutaj ma pan rację oczywiście jeśli chodzi o te kwestie, bo warto przypomnieć, że koniec lat osiemdziesiątych początek dziewięćdziesiątych to jest dalszy taki krok w stronę naśladownictwa zespołu polskich mogą też nowych trendów muzyki zachodniej zwiększy tam kilka chlubnych przykładów mamy tego typu właśnie narodowi i tutaj no Polski g czy tego typu tez jako lepszą potwierdzą, ale to są można wypełnić późniejsza troszeczkę czasu natomiast no dobrze to pasuje do tego, o czym rozmawiamy, czyli takiego o takiej dynamice aniżeli kulturowych, które zwyczajnie rozwijają się po to, jakoś się degenerują były po prostu też w przypadku Jarocina by zgoda się pan powie to w takim razie w końcowej części, bo powoli zbliżamy się do końca proszę powiedzieć no jak tegoroczny mogą chociażby TSA, który przecież jest pan dzisiaj wspominał pierwszy raz chyba rok osiemdziesiąty pierwszy, ale potem jeszcze się pojawią w Jarocinie no i i teraz 40 lat później pojawił się znowu czy to jest to tylko drobny przykład tak, ale czy to jest właśnie taki dowód na to, że pewne rzeczy się nie starzeją albo, że pewne rzeczy stają się właśnie legendą i można było zrobić taki koncert jak jak teraz z TSA czy to jest właściwie taka próba no nie wiem pozostawienia Jarocina jako jak pan też nazywa swoim tekście miejscem pamięci zarówno starszego pokolenia jak i takim miejscem, które no właśnie nie powinno być z zniszczony ze względu na całą tę historię no i że też historia się nie kończy zawsze się będą pojawiały nowe zespoły nowi ludzie też jako zbuntowani wobec świata, w którym żyję oczywiście mogłoby się z tym pan mówił Teresa jedno, ale chyba jeszcze ciekawszym przykładem będzie tegoroczny koncert Dezertera prawda, który obchodzi czterdziestolecie działalności artystycznej jeszcze jako Dezerter oczywiście te 20 ale, ale tą samą muzykę czy Krzysiek Grabowski i Roba nadal w tym zespole grają to taki nowi myślę najlepszy przykład tego wszystkiego co tu rodzinę się wiąże, ale też pokazuje nam taką tendencję kultury współczesnej to znaczy kultura żywi się repliki dział czy komfort kiedyś było, a dzisiaj wraca w nowej postaci nową technologią lepszymi instrumentami, ale nadal można opowiedzieć po ożywia się na tym co co było kiedyś ci taka retro łamania kultura wykryć i nostalgia wszechogarniająca taka nostalgia rytualnie Jovana poprzez przez media przede wszystkim tutaj jakby TSA Dezerter czy czy profilach prawda też wtedy jedno, więc rodzina, czyli czy Krzysztof Grabowski bierzemy pełną wraca na jarocińską po raz kolejny myślę, że dobrym takim podsumowaniem tego był Bóg by czytać Tomasza Budzyńskiego, który i Leszka Gnoińskiego Jarocin po wolność opowiada o tym, że o teraz Jarocin polega na tym czy tego typu koncerty punkowe polegają na tym, że 1 roku armia następnego roku gra Dezertera jeszcze następnego roku gra, bo np. pecha i pary pand czy stare metalowe schody teraz ze swoimi dziećmi pokazują o Zobacz rynku czy córeczko tutaj wójta tu 25 lat temu w końcu polać czy uprawia jakiś inny odstawić rytuał i to są czasy mojej młodości to właśnie na tym polega, że kultura żywi się tego typu powtórkami recyklingiem i tak jak jest to takie typowe zjawisko, które po prostu cyklicznie wraca także w tym kontekście, w którym rozmawiamy przed rodziną można wypowiedzieć świetlana przyszłość, czyli co roku będzie mieć taką parą miast czy parafia oraz nowe zespoły, które wpisują się aktualne trendy, ale pytanie takie główne wydają się, które myśmy naszą rozmową całą mówicie o kulturę twórczy aspekt takiego typu działań tutaj wydaje się, że czas rodzina miała miejsce w latach osiemdziesiątych w połowie lat 80 dzisiaj on świeci już tu od bitym światłem, czyli kiedyś może w tamtych czasach po prostu nie było wykorzystywali, jakie rocznie dzisiaj wszystkie festiwale sam do siebie podobne i w jakim sensie, ale powtarzają pewien schemat i tutaj jest ten podstawowy trop, ale przyjemnie trochę nostalgicznie na koniec rozmawiał bardzo dziękuję pan prof. Marek Łaziński Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu kierownik katedry komunikacji mediów dziennikarstwa nasi goście dla jeszcze bardzo dziękuję dziękuję panie doktorze rozwoju wszystkich słuchaczy podziękowania dla Małgorzaty Raczyńskiej, która wydawała audycję Maciej Zakrocki kłaniamy się państwo do usłyszenia jutro Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MACIEJ ZAKROCKI PRZEDSTAWIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA