REKLAMA

Sztuka współczesna. Jak się na nią otworzyć i jak dostrzec w niej sens?

Sztuka patrzenia. Ekspercki przewodnik po rynku sztuki
Data emisji:
2021-07-23 10:00
Czas trwania:
27:35 min.
Udostępnij:

Sztuka współczesna wzbudza ogromne emocje. Ma swoich zwolenników, ale i przeciwników. Jedni się nią zachwycają, inni nienawidzą, a jeszcze inni zarabiają na niej niemałe pieniądze. Anna Stachowska rozmawia z dr Moniką Bryl z Domu Aukcyjnego Agra-Art o tym, jak otworzyć się na sztukę współczesną. Rozwiń »

Sponsorem podcastu jest Dom Aukcyjny Agra-Art Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przy mikrofonie Anna Stachowska dzisiaj zapraszam państwa na podcast o sztuce współczesnej jak rozumieć jak ją zobaczyć sztuka współczesna wzbudza ogromne emocje ma z 1 strony takich zagorzałych zwolenników, a z drugiej przeciwników jedni się nią zachwycają drodzy szczerze nienawidzą inni zarabiają ani niemałe pieniądze obecnie większość polskiego rynku sztuki zajmuje sztuka współczesna ceny dzieł klasyków awangardy idą w górę jak w ogóle sztukę Rozwiń » współczesną zrozumieć, jakie zobaczyć jak odróżnić kicz czy prowokacje od wartościowej sztuki i te tematy poruszymy w naszej dzisiejszej rozmowie z dr Monika Bryl z domu aukcyjnego Agra art pani Monika jest również autorką poradnika dla kolekcjonerów rynek sztuki w Polsce dzień dobry pani Monika ponownie ci dobry moje dziecko, bo tak namalował albo dla mnie to nie jest żadna sztuka co pani w ogóle wypowiedział pani Monika na taki komentarz no tak to to jest jeden z najczęstszych komentarzy, jakie się pojawiają odnośnie sztuki i historyk sztuki, który zajmuje się sztuką współczesną no chyba każdy prędzej czy później musi się z takim pytaniem zmierzyć co powiem numer tej przytoczyć słowa krytyka sztuki i zmyślone ego, który mówi płk, owszem, jeżeli pokażesz mi dziecko, które potrafi malować tak jak nikt inny dotąd nie malował na świecie tobyśmy powiedzieli, że to jest pewien sposób interesujący i na ogół jednak dzieci malują ten sam charakterystyczny podobne do siebie sposób jak dodał jeszcze tak co więcej to dziecko nie nada takiego znaczenia takiego sensu takiej pracy jak jak artysta no cóż mogę od razu dodać, że skądś bierze taki taki komentarz taka taką opinię stąd, że laik ocenia zazwyczaj sztukę w kategoriach kosztów w kategoriach naśladownictwa bez wiz tymczasem na sztuce współczesnej nie o to choć, o co chodzi za no artysta awangardowy ma inny cel no, posiłkując się tutaj metaforę Wittgensteina powiemy, że na ogół artysta współczesny stara się odrzucić tę drabinę mimo tych mu czyni opanował wszy szkolne akademickie rzemiosło musi je porzucić, żeby pójść dalej i natomiast to jest pewien wysiłek pewna praca, którą podejmuje umysł konstruktora kogoś, kto musi od uczyć się pewnego sposobu patrzenia malowania myślenia właśnie po to, żeby zobaczyć, żeby stworzyć to, czego nikt inny jeszcze nie zrobił i nie zobaczył, więc to jest to sposób paradoks, bo ktoś, kto tworzy po raz pierwszy tworzy pewien kult przezwyciężania pewnej maniery czegoś co wniósł Akademii pewnej pewnej rutyny, a myśmy sobie w ten sposób jak trudno jest się od uczyć pewnej rutyny czegoś co umiemy nauczyć się zrobić coś inaczej niż dotąd i to jest właśnie ten wysiłek ten koszt twórcy awangardowego czy warsztat nie jest już zupełnie ważne no ten warsztat szkolny akademicki opowiedzmy warsztaty, jeżeli chodzi o opanowanie rzemiosła i oczywiście to jest jest, bo jest wartością i jest pewną pewnym kryterium oceny sztuki współczesnej oczywiście, ale on nie jest już tą wiodącą najważniejszą tak jak było w czasach Akademii, bo przy co się za tym kryje w pracy, której walory estetyczne laik oceni w kategorii no tzw. twórczości przedszkolaka jak jak odkryć trzeba się nauczyć patrzeć inaczej to znaczy u, jeżeli chodzi o to tę formę którą, która laik ocenia jako jako jak twórczość przedszkolaka no to pozornie prosta forma czy też nowo ocenie niejednej po widza prymitywne no jest zazwyczaj wynikiem długotrwałego procesu intelektualnego wielu doświadczeń i ciężkiej pracy twórcy, której właśnie powiedziałam tak odrzucanie drabiny i wspinanie się samodzielnym zazwyczaj jest też osadzona w danym kontekście tak każdy działa ma pewien swój kontekst, który trzeba odkryć i no, aby odkryć kryjące się tutaj znaczenia wejść w dialog z testu należy uruchomić swoją wrażliwość, czyli ta sztuka awangardowa stawia przed nami spore zmagań no tutaj jeszcze raz, odpowiadając na to pytanie moje czy ten ten komentarz w USA moje dziecko tak na malowała no to mogę tutaj jeszcze raz odpowiedzieć słowami ja Anny Jankowskiej dyrektorki i MSM, która powiedziała tak no to co robi artysta co czasem wydaje się, iż Sborną plamą zwykle jest osadzone w pewnym kontekście i posiada pewne znaczenie i to właśnie znaczenie trzeba odkryć, a zatem trzeba włożyć pewien wysiłek, żeby uchwalić swoją wrażliwość, żeby wejść z artystów dialog to co jest kluczowe artysta nie tworzy rzeczy nieprzemyślany, które nie mają znaczeń, jeżeli potrzebna jest ta plama czy jakiś nawet obrazoburczy gest to zwykle jest w tym to zwykle artysta ma pewien dwójce natomiast tego pięcioletnie dziecko nie zrobi pięcioletnie dziecko może namaluje tak samo możemy powiedzieć, ale nie ma znaczenia natomiast co mówi Mytkowska o to tu toczy się ta gra o sens to co trzeba zrobić, żeby otworzyć się właśnie na tę sztukę współczesną no właśnie tutaj powiedziała pani otworzyć pierwszą rzeczą jest nasza postawa życzliwe zainteresowanie i ciekawość, jeżeli z góry zakładamy, że to jest jakaś bzdura szósty czy prowokacja to po prostu nic nie zobaczymy zatem, jeżeli ktoś nie lubi nie rozumie i nie chce mieć do czynienia ze sztuką współczesną, którego powiedzmy denerwuje odpycha co wyczuwam takiego właśnie komentarza no to właśnie no mówię to bez cienia złośliwości trzeba sobie znaleźć inny rodzaj sztuki, który będzie dla takiej osoby wartościowe inspirujące, bo sztuka właśnie jest to mówiliśmy, aby nas cieszyć inspirować czymś co ma nas wzbogacić i właśnie to daje nam sztuka współczesna o nabywaniu łatwa wymaga od nas przystrojenia oka zmiany naszej postawy porzucenie naszych przyzwyczajeń ale kiedy wejdziemy już ten dialog z artystą w interakcję ze sztuką naprawdę dużo dostanie i wzbogacamy nie tylko swoją wrażliwość intelekt, bo pewien bezbolesny sposób ćwiczymy się w myśleniu kreatywnym jak, więc przestraszyć nasze oko na sztukę współczesną właśnie tak tutaj jak przystroić oferowane wg pewnych założeniach awangardy no i naczelnym hasłem twórców awangardy było zerwanie ze sztuką tradycyjną będącą naśladownictwem natur zadaniem artysty nie jest wykonywaniem pięknych przedmiotów malowanie ładnych obrazków, lecz tworzenie form plastycznych oddziałujących na wszystkie zmysły no taka sztuka ma nas właśnie wytrącić z rutynowych nawyków patrzenia z jego utartych schematów myślenia działanie ma zburzyć programową zburzyć porządek w jakim się czujemy bezpiecznie trwamy już tak powiem leniwym estetycznym zadowoleniu no zmusza nas do wyjścia poza naszą strefę komfortu czasem artyści stawiają sobie również cele polityczne ingerencje w rzeczywistość i na działam dzieło ma jest już o dzieło współczesnego twórcy jest pewnym integralnym elementem świata społecznego nie jedynie naśladownictwem natury często poruszaj artyści poruszają ważne tematy wręcz walczą, czyli Awangarda wywróciła świat sztuki do góry nogami tak jest i terrorystycznej praktycznie niższy wiemy o tym że, że definicję sztuki ostatecznie uniemożliwiła o wartości sztuki dzisiaj stanowi nowatorski język autentyzm Invest artysty jego zaangażowanie dlatego dzieło jest cenny również jako szlak świadectwo przyjętej przez artystę postaw dzienną samo dzieło ma być na odbiorcy źródłem inspiracji pobudzać do myślenia, a zatem Awangarda przedefiniowania nie tylko rolę artysta, ale też widzę zatem my jako widzowie w konsekwencji musi również przedefiniować swoją swoją rolę, a zatem odbiorca sztuki nie jest już tylko biernym widzem, lecz partnerem dialogu w praktyce oznacza to, że musimy nauczyć się wyjść poza naszą strefę komfortu ładnie powiedziane tak to jest wysiłek to jest pewien wysiłek, który musi podjąć każdej z artystą mówił Joseph Beuys, a zatem no chodzi tu o to, żeby uwolnić swoje oko swój umysł otworzyć się nawet wtedy w sytuacji, kiedy czujemy się niekomfortowo czujemy się atakowani albo prowokowani właśnie tu nie takie proste wyjść poza naszą strefę komfortu nawet jeśli jesteśmy pełni dobrej woli i jakoś tak próbujemy zrozumieć dzieło artysty awangardowego to nie jest łatwe zadania tak zgadza się to nie jest łatwe, bo bo, bo nowatorstwo i oparcie się na eksperymencie sprawia, że sztuka współczesna nie jest łat zatem nawet na pewien sposób, łamiąc się danego artysty no nie znajdziemy w dziele sztuki i jednoznacznej odpowiedzi zresztą w żadnym dziale sztuki no na tym zasadza się sztuka nigdy nie jest jednoznaczne to zresztą działy otwarte normy interpretację, a jego znaczenia zależą od nas od naszej wyobraźni i erudycji wspomniała pani pani Monika konieczności znajomości kontekstu dla interpretacji dzieła sztuki to jest bardzo ważne oczywiście no i to również nie jest łatwe, bo wiek dwudziesty to to mnogość kontekstów, które stanowią tło inspirację dla dla twórczości Awangarda dała początek rozmaitym kierunkom tendencją, które dynamicznie rozwijają się to dziś dzisiejsza sztuka jest właśnie w dużej mierze przedłużeniem tych eksperymentów jesteśmy na to wybiórcze fragmentaryczne gość niestety wskazań nigdy nie poznamy wszystkich pewnym pocieszeniem może być fakt, że nawet bardzo kompetentny też zawodowy odbiorca, jakim jest kurator krytyk sztuki i kiedy spotyka się z dziełem nieznanego wcześniej twórcy również nierzadko musisz się zapoznać z jego biografią z teoriami i twórczością artystów, którzy innych artystów, którzy go inspirowali tłem społecznym historycznym kulturowym i żeby w pełni zobaczyć taki dział czy jesteśmy taką instrukcję obsługi dzieła sztuki czytamy opisy kuratorski chcemy sztukę zrozumieć no chyba jest oczywiste chcemy zrozumieć też poczuć tak no to chcemy zrozumieć jest oczywiste, bo my, żyjąc dzisiaj 2001. wieków w epoce post pozytywnie styczniowej oczywiście chcemy zobaczyć poznać zrozumieć no tak oczywiście z 1 strony w sztuce współczesnej jest pewien ładunek intelektualny ogrom ładunek intelektualny natomiast musimy sobie przypomnieć o cenach awangardy artystów awangardowych jednym z nich było również wyzwolenie sztuki od pewnej u racji dość przytoczę tutaj pół słowa Augusta Intela niemieckiego architekta projektanta sety z okresu secesji, a zatem chwilę przed wybuchem awangardy, który powiedział tak stoimy na progu nie tylko nowego stylu, ale także rozwoju zupełnie nowej sztuki sztuki stosującej formy nic nieznaczące niczego nie reprezentujący niczego nie przypominające formy wzbudzający nasze dusze tak głęboko i tak silnie jak tylko muzyka potrafi za pomocą nut, a zatem tutaj widać, że była sztuka, która zupełnie inaczej miała działać dla nas zatem musimy zupełnie inaczej w inny sposób do niej podejść niż jesteśmy przyzwyczajeni jako odbiorcy sztuki dawnej, która była sztuką przedstawiającą mim etycznym takiego raty tutaj postawiony akcent na na ten pewien przekaz niewerbalny z racjonalnym odpowiedzi dzieła sztuki on jest tutaj kluczowe czy na niego stawiać ten akcent stawia Awangarda NATO akcent, ale jak odkryta właśnie wbrew temu co co co co się utarło rozumienie jest 1 formą doświadczenie sztuki co więcej można powiedzieć, że nie każdą sztukę można trzeba rozumieć tutaj, toteż chciałbym powiedzieć, że mówimy o tym po to, żeby taki sposób przybliżyć sobie sztukę współczesną natomiast no no to też jest ten pewien pierwiastek obecny zarząd chce zatem wiele pracy skonstruowanych tak, aby oddziaływały na nas w sposób intelektualny przez czysto fizyczny własność, a zatem forma przestrzenna lokalizacja przestrzeni i materia konstrukcję kolor fakturę konsystencję pół wieś bardzo częstym zabiegiem jest pozbawianie dzieł tytuł przez artystów artysta celowo umieszcza takie prace poza werbalnym porządkiem, pozbawiając je wszelkich treści językowo, czyli robi to specjalnie, żebyśmy po prostu to zrozumieli czym nie zrozumieli no, więc właśnie kolejną klejnot tą drogą do sztuki jest pewne mity szeroko rozumianego patrzenia, czyli to doświadczenie seksualne i na te na te nasze zmysły jesteśmy zdani, zwłaszcza wtedy jedynie znamy intencja autora zresztą nawiasem mówiąc nigdy nie znamy intencji autora co autor miał na myśli nawiasem mówiąc to jest kolejny trudny tropy, jeżeli chodzi o rozumienie sztuki czy możemy się jedynie domyślać prawda jak to pani Moniko technicznie zrobić jak się na stroić na odbiór tej sztuki współczesnej i mamy się domyśleć to chodzi o to, żebyśmy się domyślali myśleli krążyli myślami Niemiec i emocjami wokół wokół działań to właśnie w sztuce chodzi też rzeczy kluczowa natomiast jak to technicznie zrobić no powiedzmy, że jest taka prosta metoda PiS, o czym są już wydaje się, że mówiłyśmy, a zatem należy sobie zadawać pytania jak to na mnie działa co ze mną robi, jakie budzi skojarzenia, jakie wywołuje emocji ale, zadając takie pytania powinniśmy się właśnie stawiać otworzyć na doświadczenie i próbować je bowiem skanować, ale bez próby jego nazywanie tutaj musimy się od uczyć nazywania chodzi o samo doświadczeń bez bez próby nazywania, czyli śledzić własny wewnętrzny reakcję odczuwając je nie, nazywając no i tutaj oczywiście trzeba się przygotować na pewne wewnętrzne sprzeczne uczucia i wewnętrzne napięcia czasem trzeba powiedzieć, że nie jest przyjemne no bo jeżeli dotkniemy tego co gdzieś tam ukryte na podświadomy schowany przed naszym intelektem przed przed pomysłami, ale na tym polega właśnie wartość dzisiejszej sztuki natomiast na tym polega też w dużej mierze problem z jej odbiorem, bo przecież my wolimy, jaki miło wygodnie bezpiecznie przyjemnie wszystko widzimy rozumiemy odczujemy natomiast Awangarda burzy ten nasz spokój porządek stawia nas noc wytrąca nas z tej strefy naszego komfortu, czyli dzieło awangardowej nie jest już ładne może być piękne właśnie, jeżeli sztuka nie jest już ładna jak może być piękna no i często dość widzę reakcje wkrótce ner tak ktoś mówi pięknych Kantor patrząc nie informuje natomiast oczywiście sztuka jest piękna w ten sposób jak jak jest piękny utwór muzyczny czy gra aktora i mocniej nas zachwyca porusza inspiruje, tym bardziej jest pięknym, czyli muszą być te emocje, które chyba w sztuce nie chyba na pewno są najważniejsze jak pani Moniko rozpoznać, kiedy dziwaczna praca jest dobrą sztuką a kiedy tą dobrą sztuką nie jest no to jest bardzo trudno oczywiście to jest ogromnie trudne natomiast senator tą autorka bestsellerowej książki 7 dni w świecie sztuki pisze, że czasem nie jest to możliwe, ale czasem się to czuje w żołądku leżeli na żołądek nie reaguje patrzymy na pracę, która no jest jednowymiarowy dosadnie mówi coś wprost u zawarta w niej myśl jest banalna no to tez współczesny kicz natomiast tutaj trzeba zachować szczególną ostrożność, bo tutaj powiedzieliśmy ta konstrukcję dzieła awangardowego i jest bardzo subtelny i ten, czyli ta forma pozornie prosta czasem dziwna czasem prymitywna przedszkolny w jest wynikiem długiego procesu intelektualnego wielu doświadczeń ciężkiej pracy twórcy, o czym powiedziałem na początku, a zatem jeszcze raz przytoczę tutaj słowa krytyka sztuki i bezmyślnego, którym przestrzega, aby nie ulegać ruty nowemu myśleniu na zasadzie to niema sensu to pana, bo należy się uczulić na to, że coś tam jest czego nie rozumiem zatem tak życzliwa postawa, której powiedziałam wstępnie, bo jak mówi ucha Gordana mer każdy rozumie nie musi się rozpocząć od niezrozumienia, a zatem nie bójmy się nie rozumieć nie bójmy się się nie rozumieć, bo tak jak mówiono podejdźmy do tego jak to takiego ćwiczenia intelektualnego można powiedzieć czegoś co co ma nas pobudzić zainspirować, a przez to przez to rozcinanie sztuki awangardowej ćwiczymy się kreatywność jest dodatkowy zysk mówiąc brzydko ma dodatkowy zysk czy pani tylko mamy się nie bać po prostu eksplorować zadawać pytania zastanawiać się myśleć, bo to ma nas po prostu jakoś pobudzić do po prostu czerpania radości z tego, bo to ma być dla nas przyjemność powiedziałabym nie bać się nie bać się być życzliwie ciekawym życzliwie ciekawy toczyli pani Mirka, jakie są takie kryteria oceny sztuki no nie ma oczywiście wpisanego podręcznik Anda Rottenberg z kolei zapytana o to czegoś szuka w sztuce powiedziała kiedyś tego, czego jeszcze nie widziałem, więc nowatorstwo co jest ważnym kryterium ta trudność oceny sztuki współczesnej również związana z tym, że no te kryteria one funkcjonują w świecie krytyków tak, jeżeli chodzimy na wystawę na wernisaż to pilnie są, więc sposób bardzo często zgodne, jeżeli chodzi o taką ocenę czy dobra stała zły system oczywiście często są też spory, bo też o to chodzi, ale Alte tak te kryteria w ten sposób funkcjonują, ale one mają taki charakter nie ja poza werbalnym dlatego opowiedział także dobra sztuka to taka sztuka, która się nie nuci ilekroć na obraz spojrzymy to widzimy inaczej coś nas w nim ciekawi coś inspiruje czy poruszy ja np. wchodząc do galerii na naszą salę wystawową to powiem, że z tych, które tam wiszą to jest ta praca bo, który nie przejdę obojętnie, a ilekroć koło niej przechodzę będąc w pracy to akurat ona mnie bardziej przyciągnie moje oko mnie przestanę albo, przechodząc obok niej bardziej ją czuję są takie obrazy rozumie taką, która po okresie obrad, a zrezygnuj tak pani zadała pytanie, jakie to są byłaby wstanie pani wymienić kilka no trudno powiedzieć, bo to musielibyśmy wejść na jakąś ustawę, ale tak i powiedział akurat to tutaj akurat ja, bo dla kogoś innego może być coś innego, bo tak, bo chodzi o to, że są różne różne emocje różne treści różne sensy, które w rozmaity sposób też na różne osoby w zależności od ich doświadczeń preferencji oddziału pewnie to muzeum można zobaczyć podczas ludzie się właśnie koncentrują wokół jakiegoś prawda 1 obrazu człowieka nawet, dlaczego temat, ale na tej zasadzie, iż SN jesteśmy istotami społecznymi, jeżeli ktoś się z zatrzyma przy tej pracy to zaraz przestaję inna osoba i tak robi się tłumek u ta może w ten sposób natomiast ja myślę, że też warto no właśnie obserwować siebie w reakcji ze sztuką czy to będzie dawna czy współczesne, czyli chodząc po wystawach coś nas przyciąga coś nas interesuje zwracajmy uwagę na to za taki kurs zainteresowało w tej właśnie prac czy też poznajemy dzięki temu samych siebie to też ładne czy aby zrozumieć, czyli wejść można by tak powiedzieć interakcji ze sztuką współczesną trzeba zaś strony jest ważne, żeby się pod jakiś taki wysiłek, a tak oczywiście nie ma twórczości bez bez wysiłku tak artysta podjął ogromny wysiłek, tworząc dzieło, bo tak powiedzmy to pozornie prosta forma do niej artysta przebył bardzo długą drogę, a zatem my jako widzowi sztuki awangardowej również jesteśmy postawieni w dość innej sytuacji niż z 2 sztuki dawnej i również musimy podjąć ten wysiłek, aby wejść z artystą dia bardzo często no i tutaj przeszkodą są nasze upodobania i oczekiwania wobec sztuki mimo to, że przewrót awangardy miał miejsce ponad 100 lat temu mocno tkwimy cały czas właśnie w tym punkcie, że oczekujemy od sztuki, że będzie ładna dekoracyjna, że będzie nam umilać czas natomiast właśnie pod mówiliśmy to co przez całe nasze spotkanie cały czas mówimy no trzeba wejść to zaproponowaną przez artystę awangardowego role i przyjąć właśnie przyjąć tę rolę uczyć jej trzeba po prostu wzięli sobie bardzo poważnie, więc sobie do serca to co artyści awangardowi mówi, jeżeli czytam i ciemna jakąś wystawę i powiedzmy historyczną i czytamy w awangardzie czytamy opis to nie tylko, że przeczytamy i sobie pójdziemy dalej przyjmiemy tylko fakt historyczny nie musimy go przyjąć do do wiadomości przeżyć i po prostu zmienić swoją percepcję pracować na tym, żeby to swoją koncepcję wg programu awangardy zmienić sztuka to interakcja, więc oprócz tego życzliwego zainteresowania tą datą no i entuzjazm nie wszczęto zjazd natomiast jak zmienić nasze patrzenie w tym także drogą jest praktyka, a więc oglądanie oglądanie chodzenie na oprowadzania kuratorskie spotkania z artystami spotkania w gronie wernisaże sztuka ta interakcja i przeżywając doświadczając jej razem uczymy się wchodzić w tym interakcji patrzyć mieniu w pewnym momencie przekonamy się ten moment nastąpi zaczynamy po zebraniu tych doświadczeń widzieć inaczej i widzieć inaczej no i widzieć więcej mamy szerszy kontekst, więc też możemy łatwiej to wszystko zrozumieć myślę też sami się przez fantastycznie rozwijamy też widać to jak rodzice podróżują prawda z dziećmi po po muzeach mówi tak podróżują też robią tak właśnie wycieczki są różne wystawy dla młodych prawda, którzy też już jako jako tacy właśnie nastoletnie już zaczynają tę sztukę pięknie rozumieć i potem mogą nas jedynie 1 pytaniem zaskoczyć proszę państwa dokładnie rozumieć uczuć i czuć się rozumieć to nie bać się tak, bo chodzi też nie bać się być otwarte dokładnie popatrzmy na reakcję dzieci jak on chodzą do do galerii, gdzie jest prezentowana sztuka awangardowa my nie wiemy jak podejść co z tym zrobić np. jeżeli są obiekty, które zapraszają do takiej fizycznej interakcji tak czy można wejść w opiekę dotknąć, bo itd. dziecko od razu wie co z tym zrobić jeśli ty ciesz pięknie sztuka awangardowa nie jest łatwa, ale niewątpliwie proszę państwa z pewnością warto podjąć wysiłek, żeby ją poznać zrozumieć jeśli chcecie państwo dowiedzieć się nieco więcej na temat oceny sztuki awangardowej wyceny proszę zajrzeć do książki pani Moniki na ten temat będziemy również jeszcze rozmawiać najbliższe spotkanie poświęcimy twórczości Zdzisława Beksińskiego podstawę jego pracy z kolekcji japońskiej można aktualnie oglądać w galerii domu aukcyjnego Agra art przy ulicy Wilczej 70 w Warszawie patronem medialnym wystawy z Radia TOK FM wstępne wystawy jest wolne, a więcej informacji o tej wystawie znajdziecie państwo na stronie www kropkę Agra art kropkę PL zapraszamy bardzo serdecznie dziękuję pięknie przypomnę, że dzisiaj naszym gościem była dr Monika Bryl z domu aukcyjnego Agra art, które jest również autorką poradnika dla kolekcjonerów rynek sztuki w Polsce niż pięknie dziękuję pani Monika i do następnego naszego spotkania był usłyszenia usłyszenia rozmowę prowadziła Anna Stachowska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA PATRZENIA. EKSPERCKI PRZEWODNIK PO RYNKU SZTUKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA