REKLAMA

Gerda Taro - pionierka fotografii wojennej

Kultura Osobista
Data emisji:
22-07-2021 11:40 (Powtórka: 22-07-2021)
Audycja:
Czas trwania:
14:16 min.
Udostępnij:

Odkrywamy kolejne karty herstorii. Dziś historyczka sztuki Joanna Kinowska przypomina postać Gerdy Taro - niemieckiej fotografki z polskimi korzeniami

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska Joanna Kinowska historyczka sztuki wykładowczyni historii fotografii jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie tym będziemy rozmawiać o gardzie Taro pionierki fotografii wojennej, która jest bohaterką powieści Heleny Janeczek zatytułowanej fotografka wydanej w Polsce przez wydawnictwo Prószyński i spółka przełożonej na język Polski przez Katarzynę Sikorską książki uhonorowanej w 2018 roku Rozwiń » najważniejszą włoską nagrodą literacką Premio stragan, kiedy pani po raz pierwszy spotkała się z postacią Gerdy Taro zapewne było to wiele lat temu, kiedy poznawałam Graff Robert PKP, a chciałby pan takie określenie została jeszcze jako dziewczyna, która robiła zdjęcia jak wielka miłość, która niestety zmarła podczas wojny hiszpańskiej i właściwie takie ataki tylko suchy fakt może tam jeszcze jak i książek o karty były jakoś bardzo rozbudowany wątek to znaczy, a jakoś większa uwagę na temat uczucia czy przywiązania KPD Taro eksploatowano, ale właściwie o zdjęciach absolutnie wtedy nie było rozmowy dlaczego, dlaczego Gerda Taro jest czy też była jedną z białych plam w historii raczej Herstorie fotograf świata taki plan jest zdecydowanie więcej oczywiście te kobiety fotografki gdzieś tam plasują się cenią np. wielka moja miłość absolutnie fotografia Miller, a bardzo długo była w cieniu niejakiego Andrzeja, bo domagają się mówiło, a oni niekoniecznie to samo dotyczy zresztą, ale z 5 strzeżone Newtona znowuż tak kobiety trzeba po prostu nie był nie był wówczas natomiast przyjęcie Taro jest jeszcze 11 sprawa to znaczy właściwie nie znaliśmy zdjęć widzieliśmy jak ona wygląda, bo mieliśmy zdjęcia z nią, a fantastyczne ujęcia w tamtych czasów natomiast mało było tak naprawdę wizyt poza tym co było publikowane właśnie z czasów wojny hiszpańskiej co się zmieniło dopiero 2007 roku, kiedy odkryto tzw. walizkę hiszpańską tam tam dopiero naukowcy badacze historycy fotografikiem powstaną one zostały to wszystko i zostało obejrzane nagle się okazało, że ona była noc wielką wielką fotografką wielką twórczynią i należy, iż miejsce wśród absolutnie czołowych bez względu na płeć fotografiach co zawdzięczamy przede wszystkim jeśli chodzi o fotografie czy przerosła mistrza AKP, który twierdził, że jeśli twoje zdjęcia nie są dostatecznie dobre to znaczy, że nie jesteś dostatecznie blisko na pewno nie możemy tego tak ocenić wprost, że ktoś tutaj były pierwszy ktoś przerósł jednak to zarobek kapo i właśnie tu słynnym zdjęciem ze zdań, które pani przed chwilą powiedziała poszły potem setki tysiące ludzi, a podniosła aparaty i to on był fakt wpływa ona na kolejne pokolenia twórców natomiast giełda nie miała tego szczęścia no właśnie nikt nie znał była tylko włącznie ten tym wątkiem kochanki i osoby, która pewnie nauczyła się robienia zdjęć od samego kapy co od razu plasuje ją tata czy bliżej, że to ona była uczennicą wydaje mi się, że też to zdania, że trzeba podejść blisko no było jednak czymś co do tego prawdopodobnie mogli dość obydwoje zarówno Kappa jak Gerda Gerda wymyśliła, że jeszcze okres ten wątek Gazeta wymyśliła Roberta kapy myślę także siebie tak naprawdę nazywała się pokory ile wpisane imię też było troszeczkę inaczej sama autorka pan zupełnie inaczej się nazywał to ona wymyśliła całą można przecież taki wstępny Garbary dzisiaj jak się powie NRF Frydman to mało, kto wie, że możemy właśnie o tym samym fotografie, które na rogatkach także chyba były po prostu lata, kiedy oni się z nami, kiedy oni kochali taką i fotografowali nowo jako takim trudno nazwać no po prostu partnerstwa robili razem by razem wzrasta raz się uczyli jak jak robić zdjęcia nowo jak się angażować jak się potem powiedzieć trzeba wyzwolić z tego co przeżyli na samej wojnie, a i chyba to zdanie mogło się wtedy narodzić prawdopodobnie tak tak jak licea, gdyż w rozmowach z innymi no ale które potem Gerda miała jakiś powtórzyć zmarła w wieku zaledwie 27 lat, a wątek Polski w jej biografii ma jakieś znaczenie dla zrozumienia postaci pan pokory ile obywatelki polskiej urodzonej w Stuttgarcie są w samej fotografii oczywiście lubimy tak wskazywać czym wielu fotografów gdzieś tam urodziło się w Polsce tak dalej nie ma żadnego wpływu na naszą historię polskiej fotografii wydaje się natomiast w książce, a 7 Janeczek chyba ważniejsza historia na narodowość czasami jest to historia w ogóle tego co się działo w Europie w tamtym czasie uciekania z kolejnych miast no bo tak samo getta była w Stuttgarcie po piętach w Berlinie Robert Kappa, czyli jeszcze Frydman, a uciekał z Węgier też przez Berlin wiele osób znalazło się po prostu trzydziestą w Paryżu zaangażowana w walkę można powiedzieć tego nowego człowieka, ale też widzących widmo, a faszyzmu nadchodzącej wojny także to jest taki wątek myślę splatają, ale zdecydowanie ponadnarodową, a jak teraz pytanie właściwie Gerda Taro była fotografką, którą mamy przypisać do Hiszpanii Francji do Niemiec do Polski sama Helena Janeczek ma też w biografii wątek Polski, a tak jak miałam okazję porozmawiać mówiła też, że rzeczywiście to wątek dosyć istotna i są hale mają na to czy troszeczkę muszę po polsku fantastycznie, a słyszeć to jest sama książka zresztą i chyba to coś szczególnego zainteresowania autorki jest to, że to nie jest portret tak jak nam się wydaje, że AK stół dowiemy się wszystkiego Gerdy Taro to jest można powiedzieć biografia w dużej mierze obrażona natomiast znajoma klimat nie tylko słowa, ale klimat tamtych czasów tuż przed wybuchem drugiej wojny światowej, o co właściwie chodziło o jakie były napięcia, jakie były idee oto oni walczyli, kiedy jeszcze no właśnie nie było sądu jako takiego, a wojennego niesamowite taki obraz spałem po prostu epoki, gdzie ta fotografia wydaje się być tylko pretekstem tak naprawdę do tego, żebyśmy poznali losy, a właściwie całego tego straconego pokolenia w projekt się stało, że Gerarda Toro chciał akurat wybrać się dokumentować wojenne hiszpańską wojnę domową była artystką jawnie antyfaszystowską pewnie na nie przeszłoby przez myśl, żeby nazwać artystką do tego znaczne, a była fotografką pracowała na zlecenie różnych gazet agencji tak samo Robert Kappa i oni wydają się po prostu razem, a pojechali na to wojna koniec może nie tyle na zlecenie AXA po prostu zaangażowani w sprawę też, dlaczego tak myślę poza tym, że jest to zasugerowane bardzo są w książce to ich znają stan flag ich historię wtedy rozmowy no właśnie duże, że obrażone też o tym trochę mówią natomiast Super chyba też istotna ogrze Gerdy Taro, które się odbyć w Paryżu ciało sprowadzono z Hiszpanii do Paryża przerodził się w kartę etyczną wielotysięczną manifestację tak naprawdę ta właśnie to był rok 3007. faszyzm już w całej Europie był zadomowiony stała się w tamtym czasie pewnego rodzaju symbolem niestety pewnie tylko krótkotrwałym natomiast rzeczywiście, żeby całe środowisko ludzi podobnie myślących okazuje się, że właśnie była od ścierania się poglądów i chociaż na chwilę Gerda Taro tak była była na sztandarze można powiedzieć tak jak zginęła w bardzo głupi sposób tak naprawdę się jakoś nie uważności przez mamę uważność Stalą na czele wylądowała niestety dziś jeśli dobrze pamiętam mrowie samochód stoczył się na nią wybuch na takie zawirowania wojenne natomiast nie było także była na pierwszej linii ognia jak tam słynne zdjęcia Roberta kapy z kolei, spadając żołnierza natomiast tak no była blisko miała pecha była tam trzeba Robert KO jak się odnalazły w życiu po śmierci swojej towarzyszki Shell jest domysłów na ten temat może nawet po odkryciu właśnie walijskich już po meksykańskim mieście więcej domysłów powstało powstała taka książka, a sam Ford czekając na AKP to właściwie romansidło, a przed siebie staną, ale są tam ważne nazwiska, a mowa jest rzeczywiście o tym, że był zdruzgotany po to, była wejść miłość życia natomiast już jego autobiografii z czasów drugiej wojny światowej Slavia autofocus jest książka przetłumaczona ciągle na język Polski mówi i taki bardzo lekkim tonem o samej wojny na tym właśnie ma kochankę tam gdzieś co się dzieje, żeby ona ma niezłą imprezę nie na kolejny sąd drugiej wojny światowej tam Gerdy nie jest za dużo natomiast oczywiście wszystko zostaje pomysłach na ile no właśnie najlepiej, a to miłość życia przed chyba była powieść Heleny Janeczek fotografka łatwo powieścią nie jest, ale można się w niej czytać coś nowego wniosła fotografka pani postrzega Gerdy Taro bardzo bardzo wiele rzeczywiście książkę czyta się trudno to jest taki taka dezorientacja złość, gdzie jest Garda a dlaczego nie jak oni mówi się zawsze w trzeciej osobie są jakieś wspomnienia innych osób natomiast tak naprawdę jest otrzymał od uchwyt ssania odmalowanie, jaka ona mogła być samo to to wyobrażenie bardzo wiele daje to znaczy, że nagle pojawia się nam poseł z krwi kości, a może dalej nie znamy istnieje natomiast wiemy, skąd się wzięła bez, skąd jej idee co było dookoła, a to jest coś co też stało można by to zrozumienie, dlaczego wzięła się potem agencja magnum, skąd potem się Robert kapo, a inni fotografowie żyjący w tamtych czasach natomiast fenomenalna jest też bez bez spróbujemy sponsorowania zakończenie książki, bo zakończenie można by też sensacyjna, a jest mowa o właśnie w walizce hiszpańskiej jej losach niesamowite zbiegi okoliczności, które czyta się po prostu z zapartym tchem jak przynajmniej odczytała, więc sem to nie jest także po przeczytaniu książki znamy fakty życia getta konia, choć znamy właśnie sposób myślenia ludzi tamtych czasach chyba jest dużo cenniejsza jest jeszcze sporo do odkrycia jeśli chodzi o Gerda Taro jej fotografie jej spuściznę zdecydowanie to znaczy czy jest szansa żeby, żeby do tego doszło myślę, że tak to znaczy na fali można będzie też emancypację da się może wyjąć z tej walizki to co zrobiła też Karo samodzielnie są 3 wystawy oczywiście ja też kilkunastu lat pokazywana na świecie ciągle jeszcze nie ma aż tylu publikacji co Robert Kappa kraju może trochę dłużej jednak jest to komu absolutną fotografii wojennej natomiast no myślę, że idzie po bardzo powolutku natomiast nadchodzi także kiedyś jak będziemy brać historii fotografii, a za kilka ładny szlak to przeczytamy rzetelni goście zarówno żadnymi partnerami równorzędnymi znaczeniu ich twórczość bardzo dziękuję Joanna Kinowska historyczka sztuki wykładowczyni historii fotografii była gościem kultury osobistej dziękuję za przybliżanie historii postaci sylwetki Gerdy Taro dziękuję bardzo, Helena Janeczek autorka fotografki będzie gościem festiwalu literacki Sopot, który nad morzem w Sopocie oczywiście rozbuchana literackie fascynacje od dziewiętnastego do 22sierpnia to będzie edycja włoska Helena Janeczek nieprzypadkowo właśnie we włoskiej edycji wystąpi, bo autorka, która od wielu lat we włoszech mieszka i we włoszech tworzy program wydawał Paweł Kierzniewski dziękuję bardzo, Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czas na informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA