REKLAMA

How To Look Natural In Photos

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-07-02 11:40
Audycja:
Czas trwania:
14:22 min.
Udostępnij:

Rozmowa z Beatą Bartecką i Łukaszem Rusznicą, twórcami albumu "How To Look Natural In Photos", wydanym przez Ośrodek Postaw Twórczych, Palm* Studios.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj o fotografii fotografia oczywistej porozmawiamy w kulturze osobistej zaraz wszystko się wyjaśni, ale na początek ogłoszenie album out Look na czele Info to wydany przez ośrodek postaw twórczych i parę studio znalazł się kilka dni temu na krótkiej liście nominowanych do jednej z 3 najważniejszych światowych nagród dla książek fotograficznych Warn Bóg Awards takie wyróżnienie dla książek w naszej części Europy Rozwiń » nie zdarza się zbyt często twórcy albumu Beata Czarnecka Łukasz różnice są gośćmi kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry dzień dobry no oczywiście wielkie gratulacje początek i jedna z najbardziej ulubionych dziennikarskich pytań zaskoczeni państwo są tak nie ja znaczy co trzyma się pewne oczekiwania i oczekiwania się gdzieś tam nastawia pozytywne myślenie, więc to zaskoczenie jest takie bardzo bardzo przyjemne, ale przecież tam myślało trochę o tym, bo tak tak mojej strony jak jak patrzyliśmy na to jak ta książka jak uruchamia się nie tylko w Polsce, ale na całym świecie, jakie recenzje się pojawiają są ludzie oni piszą jak oni myślą, jaki szum o mniej powstaje to mieliśmy chyba większą nadzieję na to, że osoby, które odpowiadają za selekcję książek różnego rodzaju konkursów też książkę zauważą, bo to jest wszystko jednak trochę taka sytuacja, że często to i że jakoś wciąż często nie wystarczy, że to musi być jakoś książki plus pewien dodatkowy jakiś rozpoznanie, które następuje przez to, że dotychczas się pisze, że dyskutowana staje się interesująca dla bardzo szerokiego pola, bo ta nagroda jest jednak nagrodą światową w sensie, że żem, że my czy nasza książka biła się z książkami z całego świata, więc ten szum wokół książki też musi mieć odpowiednią skalę żywa została zauważona to powiedzmy w takim razie teraz wyjaśnimy słuchaczom co było impulsem do powstania tego albumu album, którego oglądanie nie jest doświadczeniem, które moglibyśmy nazwać czystą przyjemnością ta historia ma 2 części i 1 częścią jest wystawa, która powstała 2014 roku we Wrocławiu, ale miejsce przy miejscu i to się jak zawsze w takich sytuacjach dzieje trochę przez przypadek jakaś rozmowa akurat stoimy pod IPN rozmawiano o tym co tam może być i pojawia się pomysł robienia wystawy, która oczywiście jak rozwija się na tyle mocno, że może istnieć ta wystawa powstaje jest później wiele lat po tym wydarzeniu w 2018 zaczęliśmy rozmawiać o 2019, czyli pracować zaczyna się historia już tej książki, która nie jest moją historią moim impulsem tylko naszym naszą historią naszym impulsem i razem z batem zaczynamy pracować nad książką to powiedzmy w takim razie, jakie fotografie zobaczymy w książce, skąd one pochodzą sięgnęliśmy do archiwum Instytutu Pamięci Narodowej archiwum, które zawiera dokumenty no z okresu bardzo odległego tak w naszej takiej bardzo i indywidualnej perspektywie czy sięgające jeszcze przed przed drugą wojną światową i to, chyba że oprócz oczywiście dokument zawiera bardzo dużo dokumentów wizualnych w postaci fotografii postanowiliśmy po prostu przyjrzeć się temu Archi tym archiwom takim z punktu widzenia estetycznego i weszliśmy tam Łukasz jako fotograf Łukasz kurator ja bardziej jako kuratorka ich próbowaliśmy spojrzeć na tę fotografię jako historycy, chociaż mamy pełną świadomość historyczną mamy rozumienia i szacunek do historii to spojrzeć na nich tak czystego obraz wizualnych jak fotografia echem i pół tego użyć tej fotografii do tego, żeby powiedzieć też historyczności i użyć, jakby użyć wizualną ości tych zdjęć i ich funkcjonowania jako dokumentu historycznego w jakimś naszym niecnym celu rozmowy na temat władzy na temat przemocy na temat styczności patrzenia tak, bo to są zdjęcia, które były robione przez służby bezpieczeństwa od lat czterdziestych do 80 nie tylko są również zdjęcia, które znalazły się zostały zabrane zostały przechowywane podczas drugiej wojny światowej i oficerów niemieckich są zdjęcia, które zostały skonfiskowane osobom w czasie PRL-u osobą z domu po prostu z prywatnych albumów są też zdjęcia, które gdzieś tam przypadkowo się trochę znalazły albo przypadkowo zostały przekazane po prostu jak np. zdjęcia jakiś fotograf punkt fotoreporterów, chociaż tutaj akurat raczej nie korzystać z tego biorą również i te nie są takie zdjęcia, czyli duża część rzeczywiście to są zdjęcia robione przez agentów natomiast ta baza zdjęć w archiwach IPN-u jest znacznie szersza co was w tych fotografiach uwiodła jak mówią uwiodła też mieć trochę przechodzi dreszcz, bo przecież wiele z tych fotografii to były po prostu narzędzie w rękach oprawców i one i one w tym sensie nas nie powiodły nasi, jakby z 1 strony pozwalaliśmy się żeby, żeby takim impulsem się poddawać, ale tylko po to, żeby później bardzo świadomie używać przeciwko takim osobom jak pani np. czy przeciwko widzą żyć odbiorcom że, że to wy macie być uwiedzeni, a my musimy kontrolować by nie zwariować, ale ale, ale chcemy tą książką stworzyć taką dziwną sytuację, w której jest, której odbiorca jest między zachwytem obrzydzeniem artysta nieznany obiekt zdjęć często anonimowi, jaki klucz powinniśmy wziąć zaatakowani przez państwa widzowie wziąć do rąk, żeby czytać zdjęcia myślę, że jest kilka sposobów na czytanie, bo można po prostu książkę pod strona po stronie obejrzeć tak jak została ułożona, czyli na opiekę część fotograficzna i są fotografie ułożone nie są położone ani historycznie ani jakoś tematycznie układaliśmy tak jak się bytuje tworzy książki fotograficzne, budując pewną strukturę, budując relacje pomiędzy zdjęciami relację i w świetle i kompozycji stroju czy też jakiś takich motywach, które się pojawiają następnie kolejna część to część opisy archiwalne czy każde zdjęcie, które my jak oglądamy w archiwach IPN-u ma swoją też taki opis przygotowany przez archiwistów to się znajduje na tym zdjęciu, czego dotyczy metod wpisy z lekkim skrótem czasami nie dawaliśmy wszystkich rzeczy, które były, ale taki opis klasyczny został tam po prostu przekupiony do naszej książki można są też sygnatury, więc każdy może też później ma ochotę zajrzeć do archiwum IPN-u i spojrzeć, czego dokładnie jak jeszcze bardziej zależeć teczki, a później tekst historyka archiwisty Tomasza Stempowskiego, który opowiada w jaki sposób też jakiś sposób właśnie fotografia była wykorzystywana przez policję tajną policję od 1944 do osiemdziesiątego dziewiątego taka struktura książki można do niej podejść tak bardzo klasycznie po prostu strona po stronie, ale oczywiście no książka fotograficzna ma to do siebie zawsze się oglądać ją czasami ludzie wygląda od jak od tyłu czasami coś w środku i myślę, że nie ma 1 drogi takiego podejścia, że Rze, że można popłynąć obrazami jak stworzyć aż 9 państw, którzy teraz słyszą będą mogli to zrobić, ale załóżmy, że tak takim niewinnym spojrzeniem po prostu zobaczyć zdjęcia zobaczyć co się to układa jak i napięcia się pojawiają co co te zdjęcia państw państwo budują, a można sobie pójść totalnie możemy też takich ludzi którzy, którzy tak wyglądają od samego początku jest zdjęcie od razu opis zdjęcia od razu opis i ta książka jest poszatkowana, jakby tą warstwą historyczną jest rozmontowane już w pierwszym czytaniu albo można zacząć od tekstu i później już tylko coraz większej grozi oglądać Książ od początku czytanie rewersu szukanie znaczenia pisze w tekście, który jest załączony do albumu wspomniany przez panią historyk i starszy kustosz z IPN-u Tomasz Stempowski obrazy wielu banalnych sytuacji zarejestrowanych przez SB nie mówią nic o tym czym naprawdę były te zdjęcia to, o czym mówię bardzo często są w archiwach można znaleźć zdjęcia, które z naszej perspektywy wydają się bardzo niewinne np. jakiś dom sfotografowane jakieś drzewo ktoś po prostu rozmawia z kimś i nie ma tam takiego to bezpośredniego dowodu dowodów, że właśnie dzieje się wielki nie wiem zbrodnia przeciwko państwu, a więc myślę, że to jest taka, że popatrz na przed rabunkiem kwiatów jest mawia naszej perspektywy da się po co ten bukiet kwiatów do czego służą, ale wszystko to jest właśnie część systemu systemu przemocy systemu totalitarnego zarówno komunistycznego, jaki nazistowskiego i myślę, że to jest jakiś taki klucz, ale nie sposób uciec od estetyki tych zdjęć, bo można zobaczyć na piękne drzewo, przez które się przebija światło słońca sal pójść na liściach i wydaje się, że ta groza jest, ale też od razu się pojawia takie po prostu czysto estetyczny zachwyt to takie napięcie jest dla nas bardzo interesują właśnie takie pytanie się narzuca od razu bezkarnie można oderwać fotografie od prawdziwej treści jej przeznaczenie też powodu, dla którego została zrobiona, ale może pani zadać pytanie tylko, dlatego że jest, że nagle pojawia się coś co w ogóle nam pozwala zobaczyć, że jest takiego treść fotografii i że jest coś poza estetyką i że ludzie robią w jakim celu zdjęcia o bo generalnie żyjemy w takiej naiwności fotografie po prostu są i tak jak teraz łatwo nam zadać pytanie o celowości sens fotografowania przez SB tego co piękne zdjęcia nie, ale już nie zadajemy tego pytania oglądamy zdjęcia na Instagramie, a one mają dokładnie takie same oczywiście na inną skalę, ale mają dokładnie taki sam mu drugie dno mają też ktoś ma też jakiś cel i jakiś swój swoją agendę, żeby to zdjęcie pokazać zrobić, więc zdjęcie nigdy nie jest niewinny i czyste i po prostu estetyczne IT i myślę, że naszym celem jest jakby też dotknięcie tego normalnie jako odbiorcy obrazów łatwo zapominamy i nie jesteśmy zaczarowani trochę przez to obrazy one zawsze mają jakieś ukryte znaczenie, a wracając troszeczkę tego co pani zapytała ja pamiętam jak Antoni Orłowski taka fotografka artystka wizualna Polska bardzo dobra ogląda książki jest jakiś tam wcześniejszej fazie jeszcze przed wydaniem i wiedział, że dla niej jest taki albo o tym, że obywatel jest podejrzany, że to jest, że każdy podejrzany, że tam nie ma niewinnych ludzi wszyscy mają coś na sumieniu albo wszyscy są co podejrzani i myślę, że trochę to odsłaniają obrazy, że system ciągle gromadzi na la dla nas haki ciągle nas opisuje ten system to nie jest tylko władze w takim sensie komuniści albo coś tylko tych systemów IT władzy strasznie dużo i ciągle ktoś buduje nas jakby jakąś narrację przeciwko nam albo bardzo łatwo bez taki świat tym taka narracja przeciwko nam jest ciągle budowana są w tym albumie dla was najważniejsze zdjęcia jak pracowaliśmy archiwom obejrzeliśmy kilkaset tysięcy zdjęć spędziliśmy w archiwach wiele wiele miesięcy i z tych kilku tysięcy wybraliśmy kilka tysięcy i później z tych kilku tysięcy pracowaliśmy już bezpośrednio, układając właśnie strukturę książki zebraliśmy kilkaset i ostatecznie zbiorcze zamknął tam około 100 ponad 155 każde zdjęcie dla nas ważne odpadło dużo zdjęć, które lubiliśmy, które nam się podobały, ale one nie pasowały w ogóle do książki i my, jakby są takie momenty, kiedy przypominam sobie o jakich zdjęcia zamykam oczy przypominam, że coś widzami to było mocne mocne było z różnych względów np. dla mnie czasami mocno było nie tylko ze względu na obraz, ale też historia, którą się za tym kryła pomogliśmy przy każdym oglądaniu będą archiwum mieliśmy dostęp do opisów Łukasz mu praktycznie tego nie czytał z, aby trochę się chronić, bo niestety nie da się późno archiwum i wyjść po prostu uśmiech to bardzo tak powiem siada z tyłu głowy ja niestety to czytała i później i by więc te zdjęcia są na jak z mojej perspektywy jedno ulubionego zdjęcia są zdjęcia, które gdzieś tam przywołują się dla mnie mocni czy bardziej, ale dla mnie jakby nie patrzy NATO jako całości bardzo myślę, że niema czegoś takiego jak ulubione zdjęcia, że nie, że to nie jest taki zbiór, który można traktować tych kategorii najważniejsze powiedział mnie ulubiony warto też trochę też karnego, ale to wtedy można trzeba podać czy czy historia tego że, że coś, że Niemcy było śledztwo przeciwko tej osobie albo, że wydarzyło się coś złego tej osobie ważniejsze jedno drugiego, że tutaj też jest taki takie obciążenia na te chyba taki problem no bardziej chodziło o to oto od państwa przeżycie, zadając to pytanie, ale bardzo bardzo dziękuję za za rozmowę za to spotkanie na łączach skarbowych Beata Czarnecka Łukasz różnice twórca albumu out Look na czele Info to wydanego przez ośrodek postaw twórczych i pan studia albo, który znalazł się kilka dni temu tak jak mówiłem na krótkiej liście nominowanych do jednej z najważniejszych światowych nagród dla książek fotograficznych albo Bóg władz byli gośćmi kultury osobistej bardzo państwu dziękuję dziękuję do usłyszenia czas na informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA