REKLAMA

Jak wygrać na marketingu sportowym

Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2021-07-24 00:30
Czas trwania:
49:17 min.
Udostępnij:

Czy marketing sportowy się opłaca? Dlaczego warto inwestować w sport? Czy łatwo jest przyciągnąć sponsorów do sportu w Polsce i jak to zrobić - o tym rozmawiamy w najnowszym odcinku podcastu Puls Biznesu do słuchania. Rozwiń »

0:00 Grzegorz Nawacki - Wstęp
1:25 Paweł Fajdek - o relacji zawodnik-sponsor
14:04 Artur Popko - o pieniądzach w siatkówce
25:02 Agata Pniewska - jak i po co Orlen inwestuje w sport
35:03 Dariusz Mioduski - czy klub to dobry biznes
47:53 Grzegorz Nawacki - zakończenie Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Grzegorz Nowacki zapraszam na kolejny odcinek podcastu Puls biznesu do słuchania dziś jest dzień, który kibice z całego świata długo czekali startuje piłkarska ekstraklasa no żartuję ostatnie ten dzień, który kibice czekali to rozpoczęcie igrzysk olimpijskich Tokio skrót taktu tematem dzisiejszego odcinka podcastu musiał być sport, jako że jesteśmy Puls biznesu do słuchania co zajęliśmy się nie od strony biznesowej konkrety marketingu sportowego postanowiłem Rozwiń » sprawdzić, dlaczego ten marketing to dobry pomysł, jakie są blaski i ciele sportowego biznesu, a także poszukać odpowiedzi na to jak mądrze inwestować sport moimi gośćmi będzie dziś sportowiec i to nie byle jaki ma ogromną szansę by za kilka dni zostać mistrzem olimpijskim będzie także kluczowa postać polskiej środków całej dyscyplinie, którą Polska na sobie równych na świecie znałem także szefowa marketingu sportowego firmie to jest największym sponsorem polskiego sportu realizuje najbardziej spektakularne projekty marketingu sportowego oraz właścicielem klubu sportowego w Polsce, która ma największy budżet taka drużyna gwarantuję, że podcast będzie na wysokim poziomie emocji bez falowania zapraszam na Puls biznesu do słuchania nie ukrywam, że bardzo życie, że pierwszym gościem tego odcinka posługi do słuchania jest Paweł Fajdek jeden z naszych najlepszych lekkoatletów czterokrotny mistrz świata złoty medalista różnych zawodów to jedno z myślą byłych polskich sportowców poznaliśmy się kilka lat temu na balu Mistrzów sportu i pasja mądrość, jaką opowiada o sporcie nie porwała zresztą zaraz się sami o tym przekonacie rozmawiamy tuż po ślubowaniu olimpijskim rozmawiamy o tym czy łatwo w Polsce sportowcem także w aspekcie finansowym szczególnie jeśli się nie jest piłkarzem rozmawiał także współpracy zawodnika ze sponsorami, która czasem sportowcom, którzy odgrywać, bo chcieli oczywiście wyciągnięte z deklaracji co do formy zapytałem czy będzie upragnione złoto na igrzyskach w Tokio na początek zapytałem, dlaczego w zasadzie Paweł Fajdek został sportowcem i okazało się delikatnie, mówiąc że wcale o tym nie może trudne pytanie, bo wydaje się, że i tak bym został nie wiem czy rzuca młotem, a do tego zostałem poniekąd zmuszony trochę, więc w moim życiu sport był na co dzień towarzyszył mi na każdym kroku, więc nie wydaje mi się, że miną ścieżką gdzieś tam powędrował, dlaczego zmuszony do rzucania złotych, bo moja pierwsza trenerka Polaków Moore była moją nauczycielką wychowania fizycznego w czwartej klasie szkoły podstawowej ona mniej więcej wtedy zaczynała, bo akurat Szymon Ziółkowski obecny mój trener razem z Kamila Skolimowska świętej pamięci odwiedzili naszą miejscowość po sukcesach na igrzyskach olimpijskich i po mistrzostwach świata w Edmonton przyjechali do żarowa na spotkanie z młodzieżą tak zaczął się rzut młotem w Żarowie i chwilę później pojawiłem Sieja, bo mniej więcej 2 lata później uległem temu naciskowi ze strony Joli ich już tak powiem dla Świętego spokoju poszedł na ten trening i na szczęście zostałem, bo się bardzo spodobało i szkoda, że tak długo czekałem, żeby pójść, bo później żałowałem, bo mam straszne braki na nie musiałem bardzo szybko gonić chłopaków, którzy przyszli wcześniej ciężko jest być zawodowym sportowcem pewnie nasi słuchacze widzą te momenty, kiedy wygrywasz, kiedy masz medal naszej, ale to są najprzyjemniejsze momenty w sezonie najprzyjemniejsze to prawda, ale czy ciężko jest myślę, że ciężko już było teraz mądrość najważniejsza treningu i w ogóle w życiu sportowca, bo wiele ciężkiej pracy, która miała być wykonana została wykonana my w pewnym wieku też jesteśmy zmuszeni do analizy tego co dziś było zrobione jak swoje strony wiem, że nie stać już taki ciężki fizyczny trening, jaki mógł wykonać te 10 czy 8 lat temu co znaczy, że robią to gorzej, żeby to o wiele lepiej, bo mniej czasu mniej jednostek treningowych potrzebuje do tego, żeby osiągnąć podobne rezultaty lub lepsze trenuje przestęp w moim przypadku 20 lat z roku na rok coraz łatwiej osiągać te same rezultaty taka granica 80m, gdzie dla bardzo szerokiego grona młociarzy na świecie magiczną granicą dla mnie nie jest w ogóle wyzwaniem do tego nie musieli jakoś specjalnie przygotowywać schody zaczynają się dla mnie później 8123m to są takie już bardzo wyraźne granice tutaj trzeba się skupić naprawdę na tym, żeby ten trening nie zrobił nam krzywdę to sfera sportowa jest jeszcze sfera taka życiowo finansowo ją nazwijmy wybrał sobie dyscypliny, w której są jakieś lukratywne kontrakty, której są gigantyczne pieniądze ciężko być zawodowym sportowcem w Polsce w czasie zarobić w lekkoatletyce naprawdę fajne pieniądze, ale nie, rzucając młotem to trzeba przyznać ja przez to, że przez kilka ostatnich lat jestem na to jestem czterokrotny mistrz świata, więc gdzieś te nagrody za sukcesy zatem medalem pojawiło się oczywiście wsparcie sponsorów tak po pierwszym medalu od razu kontrakty z PKN Orlen później pojawił się my tego typu współpracę zawsze idą z medalami i trzeba o tym pamiętać, że na pierwsze co zrobić, żeby zacząć zarabiać to też jest coś, czego młodzież obecnie nie rozumie jak można za darmo trenować to my też mieliśmy kiedyś, a wcześniej mieli jeszcze także trenowali za jedzenie także takie historie też były rzut młotem akurat taką konkurencją u nas, że jest nielubiany jest z roku na rok coraz niżej spychany w hierarchii wyrzucają nas, skąd mogą na szczęście na polskim podwórku młot jest to konkurencja, która zdobywa najwięcej medali przez ostatnie 20 lat naprawdę masakry na ilość przechodzi lekką atletykę z roku na rok pojawia się ktoś, kto dostawał się do finału zdobywał medale i dzięki temu w Polsce jesteśmy szanowani i mamy miejsce do tego, żeby startować w mityngach mamy wspaniałe memoriały Memoriał Kamili Skolimowskiej memoriałem Janusza Kusocińskiego Memoriał Ireny Szewińskiej naprawdę Super imprezę mamy festiwale mamy mniejsze mityngi ten rzut młotem zawsze jest w programie także tutaj jesteśmy traktowani na równi jeśli chodzi o świat to tak zaczynają się schody i przez to też ciężko jest z finansami nie oszukujmy się pamiętam takie czasy, kiedy Usain Bolt oczywiście rekordzista świata najszybszy człowiek na świecie za przebiegnięcie 300m dostawał 300 000USD na 300 000USD w musiałbym chyba do końca życia wygrywać zawody, żeby takie startowe gdzieś tam dostać jak wygląda finansowa organizacyjna co pozostanie w trakcie rozmowy ze sponsorami, choć osobiście czy mieszka w istocie pomaga czy o tym gdzie dziś zgrupowanie całą logistykę to się Sejmu jest tutaj związek bardziej działa jak to wygląda jestem człowiekiem, który lubi panować nad tym czy ma wiedzę i na chwilę obecną najpewniej czuje się w planowaniu swoich treningów wyjazdów obozów i na tym zawsze staram się skupiać się na treningu, bo to jest moja praca i jeżeli chodzi o inne rozmowy zawsze starałem się podchodzić profesjonalnie do tego, czyli mieć menadżera i bo od tego jest na to, żeby takie rzeczy załatwiał, bo mówi ja jestem zaprogramowany na to, żeby złapać rzucać łapać rzucać itp śmiesznie brzmi, ale nie wyobrażam sobie tego, żeby mógł w porządku to nazwane zaśmiecać sobie umysłu rzeczami pobocznymi, bo pieniądze to jest tak naprawdę efekt uboczny, jeżeli skupia się na swoją pracę i będę wykonywał to dobrze będę medale zdobywał będę pobiła rekordy to pieniądze będą pojawiać i chcąc nie, chcąc warto mieć osoby, która będzie potrafiła to wszystko ładnie poskładać, a z punktu widzenia sportowca obowiązki względem sponsora są czymś bardzo obciążający tłumaczy problem, że to co dziś wystąpić jakaś reklama to 3 sesje zdjęciowe zrobić to pewniaki sport to jest po prostu element pracy chce na to patrzysz, jeżeli chodzi o tego typu aktywności żadnych problemów nie ma ono, że jest to sesje zdjęciowe, jeżeli to udział w reklamie czy w spocie reklamowym no naprawdę ja rozumiem jest to dzień pracy 2 dni pracy jest temat zamknięty dla mnie problemem jest robienie czegoś wbrew sobie w momencie, kiedy ktoś staramy się narzucić styl w jakim powinienem dane produkty rzeczy promować reklamować się to nie podoba ja jestem człowiekiem, który szanuje się media na tyle, żeby z nich korzystać w tych celach robią takie rzeczy oczywiście gdzieś są wymagania w kontraktach, ale no nie pasuje do większości Marek ja nie jestem człowiekiem, który może zrobić się pajaca musiały pasować do całej grupy, która gdzieś tam ma swój wizerunek no nie wiem nie będę po prostu podawał nazw firm tak dalej, bo nie o to chodzi, ale mówi jestem osobą na tyle poważna, że interesują poważne rzeczy poważne tematy, a nie uśmiechania się czy napinania na basenach tylko o to, żeby ładne zdjęcie było, żeby trzynastolatki klikamy lajki nie na tym polega marketing na tym polega budowanie swojej rzeczy przyda mi mojej osoby, jeżeli chodzi o wizerunek i czy na tym tracę myślę, że dużo, ale jestem fair wobec siebie i wobec swojej rodziny o to liczba medali gdzieś tam będzie zapisana historia nie liczba postów na Instagramie czy Facebooku dziś ślubowanie jutro ratusz dotąd języki celem, jakim nadziejami myślę, że cele mam dokładnie takie samo jak 99% narodu od 1% zawsze życie może więcej to już kwestia statystyków, ale to cel jest prosty do 3× sztuka trzecia szansa na zdobycie medalu dla Polski dla siebie dla wszystkich naprawdę jest to cel nr 1 ja powiedziałem przed sezonem, że nie muszą wygrywać każdych zawodów mogę przegrać naprawdę wszystko poza finałem olimpijskim i dalej się tego trzymam sezon naprawdę niezły parę potknięć wynikających z obciążeń treningowych z tego przygotowywania się właśnie do igrzysk jestem zadowolony Jan z Super nastawienie bardzo dobrym lub Azję w Japonii bywałem byłem też całkiem daleko Kora gdzieś tam ściana Chin itd. klimat sprzyja nie mam tam jakiś problemów, nawet jeżeli będzie padał deszcz będzie duszno miałem takie starty w Tajlandii chociażby gdzieś tam mimo wszystko jest jakby pode mnie w latach nieparzystych idzie zdecydowanie lepiej, bo tak zdobywa wszystkie złote medale mistrz świata 13151719 teraz mamy 21 wierzę, że Tokio będzie odczarowanie właśnie ten pandemiczny eksporcie z ekspertyzy sportowca wygląda z perspektywy kibica to był słabo po prostu nie można było niczego na żywo oglądać się dla sportowca 2 są jak co do no tu też zawsze są 2 strony no jak wszędzie i w sporcie również niektórzy mieli gorzej niektórzy mieli lepiej ja zawsze gdzieś te finanse zostawia to Sieczka z boku, bo dla mnie czas pandemii był o tyle przyjemne, że mogłem odpocząć zregenerować się spędzić czas z rodziną córką, którą bardzo gdzieś tam mało w życiu mam chciałbym więcej, ale niestety takie są reguły trzeba trenować, aby samemu, żeby sukcesu osiągać trzeba się poświęcać oczywiście ten rok był bardzo trudny dla wielu osób, zwłaszcza tych, którzy chcieli kończyć kariery, którzy mieli gdzieś tam kontrakty podpisane do końca 2 tysięcznego dwudziestego roku, którzy musieli się potwierdzać tutaj nie było okazji nie było tak naprawdę cię zadowolić sponsora no i z tego co wiem wiele osób musiało zrezygnować z przygotowań albo nawet po zaciągać kredyty to nie jest śmieszna sytuacja jest bardzo poważny krok i teraz miejmy nadzieję, że wszystkim uśmiechy na twarze wrócą, bo sport wrócił w tym roku naprawdę ma się nieźle wydają się, że Polska reprezentacja jest bardzo mocna mamy szansę przynajmniej poprawić wynik z Rio, jeżeli chodzi o liczbę medali za sprawą m.in. mieliśmy przynajmniej 1 mniej, ale mówię tutaj wsparcie sponsorów też było na tyle ważne, bo pokazali, że w trudnych sytuacjach są są ze sportowcami tak wielu z nas wielu kolegów koleżanek moich zostało wspartych kolejny rok nie było tutaj w ogóle dyskusji na ten temat, że skoro pracujemy długofalowo pojawił się kryzys okej musimy pewne rzeczy tutaj zrobić, ale nie zrezygnujemy ze wsparcia sportu jest naprawdę bardzo ważną częścią życia kultury i to powtarzam każde pieniądze nie są najważniejsze najważniejsze są przygody, które razem ze sportem mamy okazję doświadczyć lekcje, w którym sport daje przydają się później w życiu biznesie również wielu wielu ludzi, którzy trenowało są później fantastycznymi szefami wielkich firmach też, że wydaje się, że sport powinien być naprawdę przynajmniej tyle razy język polskich szkołach razem z matematyką o tym, że to wtedy jestem przekonany, że 100% tak od Czytelników słuchaczy Pulsu biznesu do słuchania życzyć noc trzymam kciuki za takie dziękuję bardzo, dziękuję siatkarze to nasza kolejna szansa medalowa w Tokio, żeby innej dyscyplinie mamy w ostatnich latach tak wielkich sukcesów dość powiedzieć jesteśmy aktualny mistrz świata w tym sezonie Polski wygrał siatkarską ligę Mistrzów czy poziom sportowy idą pieniądze to dlaczego w ogóle warto inwestować sport z takimi pytaniami poszedłem do kluczowej postaci w Polskiej siatkówce, która póki prezesa polskiej ligi siatkówki rozmowa zeszła także na temat inwestorów, którzy przekonają się środków co czuł, że to sport inwestowany, a to w biznesie oznacza potencjał do ekstra zysków rozmowy zaczęliśmy od tego czy skoro Polski klub wygrał ligę Mistrzów to poziom finansowy polskich klubów jest równie wysoki jak sportowy wracając do poziomu sportowego to zespół, który wygrał ligę Mistrzów jest wicemistrzem Polski Wisły jest zespół z Jastrzębia Jastrzębskiego węgla, jeżeli chodzi o finanse jeśli chodzi o kluby to nieco może to kluby najbogatsze w Europie na świecie są to kluby, które mają pewną stabilizację finansową, które dysponują pieniędzmi może w Poznaniu budżet klubu włoskich tych 3 czołowych może połowa tych pieniędzy budżetu natomiast mają swoją renomę swojej wiarygodności w Polsce jest o tyle liga ciekawa ciekawe szczególnie dla zawodników zespołów zagranicznych w tym, że tutaj może nauczyć grać siatkówkę tu jest wysoki poziom każdego spotkania to jest na pewno bardzo twarda liga ciężka z czego np. zawodnicy np. Bułgarii nie bardzo chcą pójść za dużo mniejsze pieniądze grać się do klubów włoskich nawet dolnej części tutaj muszą trafić zawodnicy, którzy mają ambicje sportowe, którzy chcą się nauczyć grać tu się hartuje charaktery umiejętności i to, że u nas w lidze gra 34 nawet więcej zawodników z zagranicy to świadczy, że te kluby są wiarygodne może nie są najwyższe kontrakty natomiast są wypłacane co przez lata się udało zbudować w tej chwili jest stabilizacja finansowa, a znając finansowe stan siatkówki do piłki nożnej to jaka jest to przepaść przepaść tylko różnica myślę, że najlepszy klub największy budżet w Polsce niekoniecznie mistrz Polski to jest myślę jeśli chodzi o budżet co dolnej części tabeli ekstraligi, jeżeli i jest kilka maszcie albo 60 000 000zł, ale są kluby, które dysponują kilkoma milionami złotych jest od kilku milionów do kilkudziesięciu czy 10 liczy 203350, jeżeli porównamy zarobki, bo to też jest ciekawe to ci najlepsi siatkarze, którzy grają w reprezentacji kraju to nie więcej mają niektórzy więcej niż piłkarze przeciętni piłkarze także kontakt siatkarza jest porównywalny z kontraktem piłkarza przy czym oczywiście ich mniej i ci w siatkówce otrzyma jak największe pieniądze ci co grają w reprezentacji kraju czy prawidłowo ciężko jest do siatkówki przyciągnie sponsorów i ciężko ciężko, bo środków ma to szczęście, że ma stałych partnerów tak jak z plusem jest praca ponad 20 lat z Polsatem około 20 lat 19 firma Orlen sponsoruje siatkówkę już czy Polski związek się wcześniej sponsoruje siatkówkę od 10 lat w tej chwili sponsorem strategicznym tytularnym jest firma Tauron też umowa kilkuletnia klubach Asseco coraz sponsor już od ponad 15 lat PG ponad 20 lat, a od sponsorują 2 kluby już też ruch ponad 20 lat, czyli siatkówka ma to szczęście, że pewną stabilność jest pełne zaufanie jest ta inwestycja w proces szkoleniowy, a nie tylko wizerunkowe to pieniądze tak jak kiedyś liczyliśmy te w przypadku polskiego związku piłki Siatkowej to 66% budżetu związku trafiała na proces szkoleniowy stąd dzisiaj są efekty jest szkolenie, że jest ten proces rejestru młodych zawodników, że jest nabór jest selekcja to jest Polska szkoła to co oczywiście 20 lat była Polska szkoła dziś została wytworzona te pieniądze, które były od sponsorów od budżetu państwa one były inwestowane w proces szkolenia w edukację dzisiaj są tego efekty, ale ktoś nie jest tani sport był to już jest stosunkowo drogi, bo już na klub trzeba w tej chwili być kilka kilka milionów złotych, żeby móc rywalizować, żeby się utrzymać mówi zresztą kilkanaście milionów to już są pieniądze, które już ciężko zdobyć coraz to trudne, czyli że dziś jakaś firma jakiś przedsiębiorca może bardzo głośnej inwestycji w siatkówkę to jest kilka kilkanaście milionów rocznie, które co w klub inwestować swoich bądź w jakiej części z muszlami dzielonymi często to regionami tak to są oczywiście zapaleńcy, ale w danym regionie miasto ogromna rola samorządu, który finansuje sport i w pewnym momencie kilka lat temu to, żeby samorząd będzie zmiana tej ustawy, które umożliwiło to finansowanie to dzisiaj byśmy sportu mieli na tym poziomie i to zaangażowanie samorządu często jest od 2030% po 80 proc takich pieniędzy także też ogromna rola samorządu regionu także dzisiaj w siatkówkę to niestety już dla klubów jest coraz większy wysiłek pozyskać Otóż 1 par 2 czy 3 to czasem za mało, żeby móc rywalizować na tym poziomie, którym się g sport globalny przyciąga potężne pieniądze od pewnego czasu Czyż jakiś inwestorzy interesują polską siatkówką to jest ciekawe zjawisko, które zaczyna funkcjonować mianowicie dużo ludzi bardzo bogatych tylko koniecznie z Polski robi zapytania na temat klubu czy siatkówki również dzisiaj pojawia się coraz więcej podmiotów, które chcą centralizować i zarządzać globalnie sport siatkówka na arenie międzynarodowej jest absolutnie sportem niedoinwestowany i stosunkowo tanie w porównaniu do innych sportów sport nie jest ani ich są ogromne pieniądze w każdy i tej dyscyplinie my jako Polska jesteśmy liderem na arenie międzynarodowej, bo u nas funkcjonują prawa telewizyjne w Polsce są imprezy międzynarodowe są wszystkie praktycznie kupowane przez telewizje polskie wszystkie imprezy międzynarodowe nawet igrzyska olimpijskie będą też 2 stacjach w TVP po raz pierwszy w Eurosporcie i siatkówkę w Polsce z punktu takiego globalnego jest dobrze ale, żebyśmy mogli się rozwijać to muszą powstać takie same ośrodki jeszcze w innych krajach, czyli jak w tej chwili mamy ligę włoską ligę rosyjską ligę francuską ligą brazylijską, ale dobrze jak powstała jeszcze liga niemiecka na tym samym poziomie czy hiszpańska to zawsze dla sportu jest dobrze koniec pytanie jak pandemia zmieniła biznes sportowy ponawia spowodowała to, że w pierwszym momencie było tak, żeby móc w ogóle przetrwać, żeby było zrozumienie władz mianowicie, żeby nie przerywać procesu szkoleniowego po fabrykę można zamknąć i odpalić ciężko w momencie przerwania procesu szkoleniowego przez lata to praktycznie jest do tworzenia wciągu 23 lat 3 zmienił sport na pewno pojawił się drugi etap pojawiło się wykorzystanie planu reklamowego się zupełnie zmieniło, bo były bez publiczności zmieniłaś cela informacja na różnych socjal mediach to się bardzo rozwinęło oglądalności mamy to się, że mamy umowę z telewizją i to spowodowało, że my jako siatkówkę nie uniknęliśmy rozwinął się mówi drugi plan reklamowy rozwinęły się co się media rozwinęły się dużo takich informacji, których nie było i patrząc z punktu tak tylko Statystycznego badawczego, który byłem od początku to możemy powiedzieć, że naprzód było najwyższą oglądalność w historii siatkówki jeśli chodzi o rozgrywki ligowe 20 lat, jeżeli chodzi o ilość również to, że jak rekord ekspozycji reklamowej dla sponsorów był też rekordowe brakuje tego czynnika cóż to jest taki najważniejsze czyli jakby emocji na miejscu to jest tego zabrakło się różni bycie sponsorem ligi odbycia sponsor klubu to są jakieś inaczej do tego podchodzić sponsor, zostając kim chciałby zostać sponsor ligi otrzymuje ogromną wartość ekspozycji, czyli duża ilość duże logo z zauważalną część nieprawdopodobna ilość ekspozycji sponsor klubowy daje to, że to są emocje, że klub daje emocji to, że można się tożsame z różną można z nią walczyć budować zupełnie inaczej strategie marketingowe niż z ligi ligę na pewno oferta musi być dużo dużo wyższe dużo droższa niż da sponsor klubu, dlaczego w ogóle warto inwestować sporo może lepiej wydać pieniądze na zwykłą reklamę z utratą epatować miasto, bo spoty w telewizji puścić z sport sportowe emocje to co jest najważniejsze to jest coś więcej niż czysta reklama ilość ekspozycji spotów reklamowych billboardów to są emocje i w przypadku sukcesu sportowego bardzo z tym kojarzymy i sport daje po prostu przestrzeń tak daje coś wyjątkowego to, że pamiętamy na długo sport jest czymś pozytywnym sport jest czymś więcej niż w planach jest również proces wychowawczy i edukacyjny to co przechodzi do historii będzie pamiętał czy był billboard był, ale była lepsza drużyna z miejscowości to będą pamiętali wszyscy także wiele wiele wiele wiele zalet, których można mówić czytamy uznawana o pomoc złożone niż 3 dni się do Drzewicy przed startem igrzysk olimpijskich na co stać naszych siatkarzy w Tokio zawsze to jest sport jest nadzieja tak zaś każdy, kto się zajmował marketingiem w 1 rzecz nie sprzedaje sukcesu, sprzedając nadzieje na sukces dzisiaj jesteśmy na tym etapie, żeby pan nadzieję na sukces wierzę w naszą drużynę jest drużyna wyselekcjonowana drużyna, która umie grać siatkówkę, które z każdym rankingu będzie w pierwszej trójce, ale jest to zespół, który z moich obserwacji przedmiot 25 lat najlepszy jest praktycznie każdej pozycji nie ma dziur powinni wygrać najwięcej tylko pamiętajmy, że to jest sport są też dyspozycja dnia, że są przeciwnicy można przegrać trzymamy kciuki na pewno wiara w zespole jest duża świadomość celu zawodników jest ogromna myślę, że będzie dobrze to jest porcji zawsze można przegrać, więc dobrze będzie mała mówił Jarczewski prezes polskiej siatkówki bardzo dziękuję dziękuję rozmawialiśmy ze sportowcami szefem ligi, a więc podmiotami, które sponsor zabiegają ciasna z drugiej stron nawet sponsora no to wybór był prosty był z kim lepiej rozmawiać o tym po co jak inwestować sport niż PKN Orlen, a więc firma, która ze wszystkich polskich firm więcej wydaje na sport okej więcej do sportu z rachunków Totalizatora sportowego, ale wiemy wydatki nakazuje ustawa o misji, więc to kategoria kolejni goście Agata Pniewska dyrektor marketingu sportowego PKN Orlen i zapytajmy ile nas Narodowy koncern wydaje na sport oczywiście ile zarabia jak to w zasadzie liczy rozmawiano także o tym jak wybiera projekty będziemy z, jaki będzie kolejny projekt zaniósł zacznie od początku, dlaczego w zasadzie spółka paliwowa inwestuje w sport już nie spółka paliwowa Orlen się dynamicznie rozwija w związku z tym musimy myśleć dużo szerzej i inwestycjach takich biznesowych, ale też musimy zwiększać rozpoznawalność błędów w branżach, w których do tej pory nie byliśmy obecni dzisiaj to jest najlepsza Platforma do wspierania celów biznesowych do tego, żeby budować globalną rozpoznawalność marki do tego, żeby komunikować się ze swoimi klientami i do tego, żeby wypełniać tą społeczną funkcję ten obowiązek misję, którą jako największa Polska firma mamy ile rocznie Orlen zdaje spłat na sponsoring sportu znacznie mniej niż zyskuje na ile zysku takim miernikiem w budowie czy w badaniu skuteczności sponsoringu jest ekwiwalent reklamowy, czyli to są kwoty, które są wyliczane jako te, które należałoby wydać, żeby zapłacić za reklamę za powierzchnię reklamową czy czas antenowy w ubiegłym roku było to ponad 800 000 000zł w mediach polskich zagranicznych jest kilkakrotnie więcej niż inwestujemy w rozwój sponsoringu sportowego, ale też w ogóle sponsoring właśnie jak się ocenia efektywność wydatków sportowych, bo rozumiem, że ktoś wydaje prywatne pieniądze na społeczny to może wydawać nawet rzeczy to się opłaca, bo to jest spełnienie jego jakichś marzeń czy ambicji, ale zwiąże końca, który inwestuje profesjonalne jakoś tę skuteczność stosunku mierzy tak mierzymy to skuteczność na różnych polach mierzymy też odbiór społeczny tego sponsoringu i to robimy regularnie i też proszę zauważyć, że wszystkich zasad działania marketingowe kierowane do wszystkich grup interesariuszy, a ich mamy bardzo duże, bo to są klienci instytucjonalni klienci detaliczni to są prowadzący stację paliw są pracownicy stacji paliw tych grup jest bardzo dużo wszystko opiera się na sporcie jest to Platforma komunikacji w zasadzie do wszystkich grup, a zatem nie musimy inwestować w celebrytów inne nazwiska, dlatego że elementem umowy sponsoringowej są prawa do wizerunku i właśnie z nich korzystam, ale również sprawdzamy jak postrzegany jest sponsoring chociażby poprzez klientów naszych stacji chętnie korzystają z naszych stacji, jeżeli stosujemy czy inwestujemy w danej dyscypliny także badamy to wszystkie możliwe sposoby tak, żeby wpisywać w oczekiwania Polaków naszych klientów czymś różni marketing sportowy od takiego zwykłego marketingu marketing to wsparcie sprzedaży to wsparcie działań biznesowych to traci bardzo szerokie pojęcie my mówimy o sponsoringu sportowym, który przekłada się na działania marketingowe sponsoring to jest jedno z takich zadań czy jedno narzędzie budowania wizerunku budowania pozytywnych pożądanych skojarzeń marki z daną dyscypliną mego wykorzystujemy na wiele różnych sposobów, czyli wyciągamy z tego sponsoringu maksymalnie tyle ile się da skończyła się oraz sponsoringu, kiedy przekazuje prawa do używania logotypu przez podmiot sponsorowany dzisiaj już widzimy jak wiele wzajemnych korzyści można z tej współpracy mieć zarówno sponsorowane nie ma, bo na boku Brandt, które ma wysoką rozpoznawalność bardzo dobrą markę opinie, ale też czerpiemy z tego sponsoringu bardzo dużo przykładamy go na naszą działalność bardzo głęboko na wszystkie możliwe w zasadzie obszar działania firm co musi mieć projekt sportowy czy sportowiec klub 3 liga, że było w nim zainwestowano nie ma prostej definicji to jest także każdy projekt, który realizujemy bardzo głęboko analizujemy przez to, że Orlen nie jest prostą firma to nie jest biznes zero-jedynkowy z 1 branżą tylko tych branż jest bardzo dużo i celu też jest dużo jest to budowa rozpoznawalności marki budowa takich skojarzeń czy sympatii związku relacji naszego klienta marką, ale też funkcja społeczna, więc każdy ten projekt czytamy w taki sposób, kto zyska ile zyska i w jaki sposób jak wypełnimy, który z tych celów jak piszemy jest takim projektem naszą strategię sponsoringową i na tej podstawie podejmujemy decyzję jesteście bardzo są obecni w sporcie, bo oczywiście sporty motorowe w tym formuła 1, ale i Polska piłka nożna w siatkówce odgrywać bardzo dużą rolę i jesteście głównym sponsorem lekkoatletów też PKOL to jest także każdy z tych projektów jest inny uczony de facto są takie same sprowadzać takich samych reguł czy umowa szablon umowy jest ten sam tylko dostosowywane do potrzeb to tylko tym się te projekty od siebie nie różnią natomiast nie do każdego projektu podchodzimy indywidualnie i mimo skali działania i mnogości tych projektów każdy z nich ma jak swoją historię swój przebieg oczywiście szukamy synergii między nimi to znaczy, jeżeli jesteśmy sponsorem polskiej reprezentacji olimpijskiej startuje w niej sponsorowana reprezentacja siatkarzy to w działaniach komunikacyjnych marketingowych szukamy synergii, a nie dublujemy działań, a więc to nie jest tak, że to jest masowe działania każdy ten projekt ma swojego opiekuna ma swoją drogę ścieżkę no i też staramy się, żeby one dziś spotykały się w takich ciekawych punktach przykładem może być chociażby pandemia pandemia pokazała nam, że pomimo, że w sporcie zatrzymał można ten sponsoring realizować z powodzeniem i znaleźć nowe elementy myśmy zderzyli tam różne światy sportowców reprezentujących różne dyscypliny świat motorsportu lekkoatletyką powstały fajne projekty pomiędzy tymi zawodnikami, których wspieramy to budowało nam kolejne zasięgi także szukamy raczej synergii aniżeli dublujemy działania od lat już raczej w sporcie, gdy zakładam, że słuchają nas ludzie, którzy są marketing owcami myślę, że ten sport rzeczywiście ciekawy tekst takie 3zł rady jak podejść do marketingu sportowego dzisiaj w mojej ocenie nie ma lepszej Platformę do tego, żeby komunikować z rynkiem sport budzi tak wspaniałe emocje i fantastyczne uczucie, że to jest najlepsza droga do tego, żeby w marketingu właśnie im działać tutaj mamy do czynienia z takim stanem ujmuję to znaczy korzysta każda strona dziś sport bez biznesu funkcjonuje, ale biznes bez sportu też nie oczywiście na samym początku trzeba postawić sobie pytanie co mamy do zrobienia czy mamy z wprowadzenia na rynek nowy produkt czy mamy ocieplić wizerunek marki czy mamy zbudować globalną rozpoznawalność brandu także każdy projekt należy analizować pod tym kątem i brać pod uwagę zarówno zasięg dyscypliny popularność dyscypliny popularność danej grupie docelowej, ale też i chociażby częstotliwość kontaktu z dyscypliną toczona jest transmitowana przez jakiś medium szerokim zasięgu tych elementów jest tak dużo, że należy bardzo dokładnie przeanalizować wiersz o tym, że spoty świetną platformą jest masowy były chętnie oglądamy, ale są też badania pokazują, że młodzi ludzie już oglądają sportu z czymś w toruńskim tyle jeść myślę, że to jest właśnie wzrostowy przyszły klient dla Orlenu bez względu na to czy będzie tankował paliwo czy będzie kupował energię elektryczną do swojego samochodu to jest ten klient, który dzisiaj powinniśmy się zainteresować i tak przyglądamy się sportowi, jeżeli o to pytasz to jest wg mnie dzisiaj taka dziedzina, którą trzeba na pewno brać pod uwagę i to tam właśnie łapie się tego młodego klienta, w którym zaczyna się wspólną drogę budowania lojalności, ale też myślę, że nie można przekreślać sportu tradycyjnego to znaczyć bardzo mocno inwestujemy w rozwój sportowy dzieci młodzieży jest naprawdę działanie na bardzo szeroką skale i wcale nie jest także młodzież nie chce dzisiaj uprawiać sportu są oczywiście różne dyscypliny bardziej mniej popularne, ale dzięki takim szeroko zakrojonym działaniom czy to rozwój SKS słów, które wróciły do łaski, które mają ogromny zasięg, bo to jest ponad 200 000 dzieci młodzieży w polskich szkołach, ale też no właśnie siatkarskie ośrodki szkoleniowe ośrodki lekkoatletyczne każdy związek w zasadzie taki program szkoleniowy powinien prowadzić te związki, które Orlen wspiera prowadzą bardzo szeroko zakrojone programy i z tego są też rozliczane są kilka dni proszą o igrzyska olimpijskie Tokio i zdobędziemy medali nasza reprezentacja będziemy ja nie jestem wróżką, żeby wróżyć, ale myślę, że jesteśmy bardzo dobrze przygotowani determinacja naszych sportowców jest ogromna myślę, że ta pandemia też zweryfikowała na pewno plan przygotowań poszczególnych zawodników, ale mam nadzieję, że dzięki temu, że Orlen ze sportowcami został i to finansowanie sportowcy związki sportowe miały zapewnione myśmy aneks owali w zasadzie wszystkie umowy po to, żeby ta ciągłość finansowania była jednocześnie, żeby te umowy były były realizowane zgodnie z założeniami sponsoringu czyli, żeby ten ekwiwalent i praca na rzecz marki Orlen była wykonywana, więc mam nadzieję, że to spowoduje, że z tych medali będziemy się cieszyć no i myślę, że będzie naście ilość co prognoza Agaty Pniewski, który odpowiada za marketing sportu PKN Orlen bardzo dziękuję dziękuję to 9 000 000zł taki roczny budżet ma Legia Warszawa co czyni ją największy klub w Polsce, ale największy klub w Polsce z tym budżetem na nikim nie zrobił wrażenia w Europie tam budżety są wielokrotnie większa o kolejnym gościem jest Dariusz Mioduski prezes właściciel Legii Warszawa rozmawiamy o tym jak zarządza się klubem piłkarskim o tym czy łatwo przyciągnąć sponsorów w zasadzie, dlaczego trudno przyciągać sposobów do polskiej piłki, a także o tym jak zmienił się sportowy biznes z powodu pandemii jak zmieni się pod Burego zupełnie innego pokolenia, ale na początek zapytałem go o to czy jemu doświadczonemu biznesmenowi łatwo zarządzać klubem piłkarskim to jest pewnie najtrudniejsza rzecz, którą w życiu robiłem arbitrowi skomplikowanych rzeczy, a ta zdecydowanie mogę powiedzieć jest najtrudniejsza, dlaczego prawdopodobnie główną przyczyną jest złożoność tego co się robi tak wielowymiarowość jest to też oparte o czynnik ludzki, czyli coś co na końcu jest bardzo trudne nie tylko do kontrolowania ziemi na to wpływ szczególnie już w czasie tego ostatniego aktu, czyli meczu poza tym są takie aspekty emocji, które są rzadkie w innej biznesach na końcu w przypadku tego klubu jak Legia też ten wymiar takiej publicznej, gdzie jesteśmy na świeczniku i właściwie codziennie jest weryfikacja codziennie jest reakcja głównych aktorzy mówi po angielsku z tej koleś, czyli tych wszystkich, że są zainteresowani klubem są ich dziesiątki tysięcy czy setki tysięcy i co jest najgorsze to jest prawda ten 1 biznes, gdzie każdy z nich myśli, że wie lepiej niż prezes to wszystko powoduje to, że decyzje, które się podejmuje trzeba uwzględniać aspekty i długoterminowe, bo w normalnym biznesie tak trzeba, ale też myśleć co może jak może być odebrane krótkoterminowo to jest to jest bardzo trudno jest ułatwienie właściciel klubu jak się jest szerokie albo innym miliarderem nie jest jeszcze musi pozyskiwać pieniądze do piłki ciężko jest przyciągnąć do polskiego sportu pieniądze dobrze widać, że w Polsce jesteśmy bardzo jeszcze z tyłu przynajmniej jeśli chodzi o te takie kraje większa powiedział w dużych rozwiniętych krajach już jest ten sport mocno doceniony jako pewnego rodzaju ZUS sposób na promocję na sponsoring na progu wykorzystanie sportu dla celów marketingowych biznesowych tak dalej i tam te pieniądze w ogóle są większe jest to docenione o wiele bardziej zamiast w Polsce dlatego jesteśmy dużym krajem to jednak ten sport ma pewne stereotypy cały czas szczególnie piłka, która się kojarzy wielu ludziom rzeczami, które pewnie nie powinna się kojarzyć ci, którzy są wokół sportu na poziomie biznesowym rozumieją zagrożenia z tego wynikającej potrafią to też wycenić ocenić, a jednocześnie rozumie jak wielką siłą jest sport jak bardzo można na sporcie wypromować nowe marki jak można skorzystać siły sportu, żeby pomóc w osiągnięciu celów biznesowych w Polsce sądzę, że jesteśmy jeszcze trochę z tyłu to się rozwija widzę przestanie lata, że jest coraz lepiej i to zresztą widać również po wycenach praw telewizyjnych te same ekstraklasy np. że rzeczywiście udało się osiągnąć duże wzrosty widzimy tutaj również samej Legii po stronie sponsorskiej, że nasza piramida sponsorska staje się coraz bardziej dojrzała ostatnio wszedł u nas nowy sponsor, który już ponad rok temu któryś z dużą firmą międzynarodową działającą na wielu rynkach giełdową w Anglii, który właśnie chciał się znaleźć w naszej koszulce ostatnio mieliśmy firmę technologiczną, która się pojawiła naszym rękawki także jest coraz większe zrozumienie, że poprzez prawidłowe użycie sponsoringu sportowego marketingu sportowego można osiągnąć swoje cel ja osobiście uważam, że to jest jedno z najbardziej efektywnych narzędzi szczególnie, jeżeli chodzi o wprowadzenie nowych Marek osiąganie takich celów wizerunkowych, dlaczego jest stwierdzenie takim dobrym narzędziem myślę, że prostuje na dzisiaj jest to relatywnie tanie do tego co można osiągnąć to znaczy przykładowo taka Marka jak +500 była kompletnie nieznana na rynku w Polsce no to prawdopodobnie kontra, który ma z Legią jest najwyższym kontraktem tego typu w Polsce, ale z punktu widzenia z punktu widzenia rynku to co płacą co dostają jest bardzo bardzo korzystne zresztą mamy od nich potwierdzenie tego samego mają porównanie z swoich innych sponsoringu czy nawet Szwajcarii we włoszech czy Hiszpanii, że ta efektywność w Polsce jest o wiele większa po prostu ich rozpoznawalność przez to, że pojawili się na koszulce Legii stała się bardzo bardzo bardzo duża auto właśnie chodzi może nie jesteśmy najlepsi jeśli chodzi o takie czyste sprzedażowe rzeczy to znaczy bazowanie na bazie klientów czy naszych kibiców, żeby coś sprzedać tak dalej to tutaj pewnie dużo pracy przed nami, ale z punktu widzenia takiego wizerunkowego czy brandingowe go czy wprowadzenie nowej marki na rynek to uważam, że poprzez sport to jest 1 lepszy sposób od jak klub pozyskuje z konsol co są także większe dzieci czekać czy bardziej chodzicie i namawiać jest oczywiście to jest bardzo ciężka praca jest wiele wymiarów tego robić taką bardzo pracę organiczną, czyli wiemy więcej znamy kategorię potencjalnych naszych partnerów sponsorów chcemy danych obszarach uzyskać robimy jak badanie, które z tych firm mogą być zainteresowane co robią poza polską również wiele z tych firm działa nie tylko w Polsce, ale też poza polską im większe klub tak jak Legia, tym bardziej jest możliwość właśnie ściągnięcia dużych międzynarodowych również firm także później są kontakty jest jest bardzo ciężka praca nad relacjami, bo to też jest w dużej mierze taki biznes relacyjny także, bo musisz mieć bardzo dobrą kooperację pomiędzy sponsorami klubem my bardzo duży wysiłek ostatnich 2 latach robimy jeśli chodzi o nasze narzędzia cyfrowe w szczególności tak czy aktywacje internetowe w szczególności tego typu rzeczy zaczynamy dużo inwestować w tego typu narzędzia z know how ludzi także widać, że to budujemy na ile w centrum marketingu sportowym wynik sportowy ma znaczenie czy krótko mówiąc czy z punktu widzenia firmy, która inwestuje w sport to ma znaczenie czy drużyna chcą sponsor nie wygrywa czy dla 10 to ilu kibiców drużyny i jak popularny czy zawsze także wynik sportowy ułatwia pewne rzeczy tak to znaczy szczególnie jeśli chodzi o takiej grupy jak Legia, bo to trochę zależy co dana firma chce osiągnąć, jeżeli dana firma jest bardziej firmą lokalną skoncentrowaną na rynku jakieś mniejszego miasta czy regionu no to niekoniecznie ten wynik jest kluczem tylko bardziej jest rozpoznawalność pozycja takiego klubu lokalnie i wszyscy rozumieją, że niekoniecznie ten klub musi zostać mistrzem Polski, żeby osiągnąć cele natomiast w przypadku klubu tak jak Legia to niewątpliwie jest aspekt bycia związanych z klubem czy marką, które najlepsza w Polsce, bo często firmy taki sposób również do tego podchodzą, czyli z 1 strony jest to kwestia wizerunkowa, czyli jak największa rzesza kibiców czy największą medialność, kto śledzi Legia jest medialnie marką bardzo bardzo silne będą jedną z kilku najsilniejszych Marek w ogóle w Polsce także medialność pomaga natomiast dla wielu sponsorów bycie związanych z klubem, który wygrywa mistrzostwa gra w Europie również ważne dlatego często w naszych kontraktach w tym głównymi sponsorami mamy właśnie takie klauzule, które mówią, że jest jakaś tam kwota bazowa, ale są dodatkowe bonusy za wygranie mistrzostwa się za grę w europejskich pucharach bardzo chętnie idziemy tą stronę, bo chcemy również zmotywowani taki sposób dla tych sponsorów, toteż równie ważne firmy sponsorują różne dyscypliny sportu piłka nożna ma jakiś zalety albo wady z punktu widzenia marketingu sportowego i projektu różnicuje od innych dyscyplin gospodarczy zaletą niewątpliwie jest popularność tutaj to to jest oczywiste, że piłka nożna no jest najbardziej popularny zginął na świecie także oczywiście w Polsce z też trochę inaczej ma takie niszowe dyscypliny, które spółka w zasięgu medialnych, osiągając typu skoki czy duże nielegalne natomiast cały czas jest nieporównywalne do piłki nożne jeśli chodzi o taką wartość my medialną, czyli to jest zaleta, że tutaj można rzeczywiście wymagać najwyższych kwot w takich kontraktach natomiast negatywną rzeczą są na pewno te stereotypy, o których mówiłem i szczególnie 1 stereotyp, który ja muszę przyznać, że próbuje zwalczać to jest bardzo ciężkie, że często sponsorzy myślę, że jeżeli będą związani z jakimś konkretnym klubem w jakimś mieście to znaczy w innych miastach to będzie coś co będzie niekorzystne czyli, jeżeli będąc sponsorem Legii w Poznaniu ich nie będzie robiło wszystkie badania wszędzie w Europie pokazują, że to absolutna nieprawda, że to tak nie działa to nie jest tak, że macie oczywiście może być tam malutka grupka, ale one nieistotne z punktu widzenia rzeczywiście osiągania celów, które może mieć jakieś tam emocje panowie jakoś zmieniła sportowy biznes i czy trwale zmieniła czy chwilowo nie zmieniło, tyle że na pewno to, że nie ma kibiców na stadionach to na pewno się odbiło na całą produkcję z punktu widzenia nie lubię tego słowa tej nazwy, ale z punktu widzenia biznesu czy sponsorem trochę tak to wygląda, czyli tutaj to było niewątpliwie niekorzystne i chociaż nie było tego widać na naszych ostatnich meczach, ale takie nawyki chodzenia na mecze się wydaje, że to, że są ludzie są spragnieni z drugiej strony część ludzi znowu cały czas się obawia i część ludzi po prostu przyzwyczaiła się do tego, że nie chodzi na mecze także, że może oglądać transmisję w domu także pod tym względem trochę negatywne i będzie potrzeba czasu by odbudować ten nawyk chodzenia na mecze i zrobić coś bardziej atrakcyjnego natomiast duża część marketingu oczywiście poszła w stronę internetu jak wszystkim innym także dzisiaj umiejętne wykorzystanie Social mediów i umiejętne wykorzystanie treści tych aktywów cyfrowych jest kluczowe dla każdego klubu dla każdej dyscypliny sportu, bo tam duża część budżetów zaczęła przekierowywać jak słyszysz badania i tezy o tym, że młodzi ludzie nie będą oglądać sportu na żywo to po pierwsze, wierzyć w to, że tak będzie po drugie, co oznaczało dla sportu, gdyby to była prawda, choć niewątpliwie tak, że z są zmiany w nawykach młodzi ludzie winny sposób konsumują rozrywkę konsumują kontent rozrywkowy medialne także ja sądzę, że sport piłka również czekają zmiany nie można podchodzić do tego konserwatywnie także sądzę, że kluby coraz bardzie będą musiały myśleć o coraz młodszym widzu i stosować różnego rodzaju inne narzędzia ja nie wykluczam, że sama gra będzie musiał być dostosowana również dużo ludzi twierdzi, że dzisiejszy młody widz no nie ma atencji na 90 minut meczu, że to za długo za nudno tak dalej dalej no, więc aż tak to jest, ale sądzę, że trzeba będzie atrakcyjne samo widowisko trzeba będzie też uatrakcyjnić transmisje przekazy i w jaki sposób to jest konsumowane z punktu widzenia nie tylko całości meczów, ale może fragmentów meczów jak to się sprzedaje jak to jak to się pozycjonuje itd. także czeka nas pewnego rodzaju rewolucja sądzenia w ciągu następnych 90 lat musi być na to przygotowań na koniec pytanie, które musi paść rozmawiamy dzień po zwycięstwie 21 nad mistrzem Estonii czy jesteśmy kroczek już ostatnie można dzielić tak, żeby do pucharów w tym sezonie wejścia tego najsłabszego Pucharu co oferuje Legia w tym sezonie czy powinniśmy sobie, że naszym celem minimum jest zagranie w tej lidze konferencji także, jeżeli tak się stanie, że na tym byśmy zakończyli eliminacje to powiedzmy nie będziemy płakać tak, bo to jest taki cel minimum natomiast celujemy wyżej chcielibyśmy zagrać co najmniej widzę Europę wydają się, że patrząc realistycznie na pewno będziemy starali się dostać do ligi mistrzów, ale zdajemy sprawę, że jesteśmy cały czas już na początku budowy i będzie potrzeba trochę szczęścia i dobrego układania się dobrej dyspozycji dnia, żeby tam zajść natomiast liga Europy powinna być w naszym zasięgu i te klasyczne dziękuję bardzo, duże obowiązki prezesa i właściciel Legii Warszawa dziękuję również jak słyszeliśmy sport emocje, a to można znakomicie wykorzystać do wzbudzenia pozytywnych emocji wokół waszej marki sportu też biznes niełatwe i inny od zwykłego spotu także pieniądze momentami całkiem spore, ale nie zapominajcie, że sport to przede wszystkim zdrowia to zdrowie, które podczas pandemii okazały się tak bardzo cen aktywność fizyczna to najlepsza sprawdzona metoda podnoszenia odporności organizmu wirusy wszelakie dlatego gorąco zachęcam do aktywności fizycznej i życie przy okazji jak najmniej kontuzji zobaczenia na ścieżkach biegowych trasach rowerowych na boiskach oczywiście do zobaczenia na stadionach halach w roli kibiców przez najbliższe 2 tygodnie śliny dużo pozytywnych emocji do Tokio z nich nasze Orły przywiozły worek medali co tydzień gospodarzem Pulsu biznesu do słuchania będzie Marcin Bołtryk, który zabierze was do kampera i opowie o modzie na Campo w kosztach zyskach w tym związanych ja wrócę co kilka tygodni tymczasem zapraszam na prawo PL ukośnie do słuchania po archiwalne odcinki Pulsu biznesu do słuchania i gorąco zachęcam do osób skierowano nas w naszych aplikacjach muzycznych pod stołem to najłatwiejszy sposób, żeby wrócił właśnie minął Grzegorz Nowacki do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA