REKLAMA

Czy polska szkoła poradzi sobie z kolejną odsłoną pandemii?

Życie w COVIDzie
Data emisji:
2021-07-25 13:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:50 min.
Udostępnij:

Pleśniar: Nie prowadzi się żadnych prac, które miałyby przygotować oświatę do nowego roku szkolnego w dobie pandemii.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
życie w covidzie w niedzielnym magazynie Radia TOK FM kontynuujemy tematykę związaną z pandemią koronawirusa tym razem spojrzymy, a właściwie próbujemy prognozować to co może wydarzyć się po 1września wpierw przedstawia naszego gościa z nim pan Marek Pleśniar dyrektor biura ogólnopolskiego stowarzyszenia kadry kierowniczej oświaty dzień dobry panu dzień dobra czy właściwie zasadnym jest martwić się na zapas co będzie, kiedy dzieci i młodzież wróci do szkół czy też Rozwiń » jest zbyt wcześnie jeszcze by prognozować, że czwarta fala, którą medycy fachowcy przewidują może także zrujnować kalendarz światowych jest o ponad 12 miesięcy za późno, dlatego że myśmy oczekiwali, że właściwie będziemy mieć wakacji tak będą wytężona wszystkie działania tak tak silna działania nasza i resort edukacji, gdy mieliśmy się przygotować dom już minionego prawie roku szkolnego, a koń to nic nadal sytuacja trwa co można by zrobić w czasie, kiedy wszyscy mają wakacje w jaki sposób można te przygotowania poprowadzić tak były one skuteczne no przede wszystkim to wakacji nie ma ministra edukacji narodowej wyraźnie, ponieważ zajmuje się ono silnie centralizacja edukacji też nie przygotowuje dla nas są sposób się ani swego resortu ani nas do rozpoczęcia roku szkolnego w tak trudnej nadal sytuacji, ale przede wszystkim nie zostaliśmy żaden sposób zaproszeni i wyraźnie po prostu nie prowadzi się prac przygotowujących oświatę do nowego roku szkolnego znacznie lepiej przeprowadzonego w zeszłym roku niż w tym mijającym roku tak mieliśmy nadzieję, ale no nie ma żadnych nowych inicjatyw nie ma obiecywanej rok temu Platformy edukacyjnej Państwowej, która miała ulepszyć nasze możliwości w sprawie kształcenia, a tutaj mamy zapowiedzi naukowców mamy stanowisko Polskiej Akademii Nauk powinniśmy się przygotować to, że sanitarnego w nowym roku szkolnym jest na ich stronie można poczytać dobrze proszę panie czy placówki każda z nich osobno może zrobić wykonać jakieś kroki, które pozwolą później realizować plan mimo ewentualnego lockdownu lub placówki w każda sobie rzeczywiście są przygotowane dokładnie tak w takim samym stopniu jak były przygotowane w czerwcu czy w marcu i po prostu będą robić swoje przyczyny po prostu nie nastąpił u nas nie następuje żaden żadne podwyższenie jakości tego przygotowania, bo nie mamy żadnych nowych ani wytycznych ani środków będziemy robić dokładnie to co w czerwcu trzymają w tej chwili, gdyby pan miał oszacować prawdopodobieństwo któregoś ze scenariuszy to jednak wskazałby pan na to, że 1września znów uczniowie zasiądą przed komputerami nie spotkają się w szkolnych salach, że obawia scenariusza takiego, że znowu nas nie posłucha i tak jak postulowaliśmy rok temu sierpniu, aby nierównomiernie się zjawiać szkole, czyli starsze dzieci w innym terminie młodsze winem, żeby stopniowo wejść ostrożnie nowy rok szkolny i nadal przestrzegać reżimu sanitarnego obawia się, że nadal nikt tego nie wysłucha, jeżeli jednak jakieś wnioski zostaną wyciągnięte nie wiemy nic na ten temat to będzie tak nieźle, bo będzie tak już lepiej niż było rok temu mamy szczepionkę i my tutaj jest druga sprawa minister zaczyna mówić o publicznie o tym, że to, że nauczyciele powinni się szczepić, a nie nie ma dużego nacisku na to na co naukowcy z panów wskazują, że powinny się szczepić dzieci i to powinno być zaszczepionych około 2 i pomijana prawie, a w tej chwili został w ZUS użyto około 900 000 szczepionek jest to o tyle ważne, że szkoła znowu będzie osobnikiem epidemii szczególnie to zagrożeniem jest dla osób starszych którymi dzieci mają kontakt jak pan odnosi się do tych zaleceń Polskiej Akademii Nauk pomijam to jest jakiś powodów i nauczyciele uczniowie się szczepią jest to temat na zupełnie osobną historię natomiast w jaki sposób interpretować zalecenia też co pan radził tym, którzy się nie zaszczepili ze sobą tylko znanych powodów właśnie to przede wszystkim osoby, które ani nie mają żadnych powodów za ważne, że żadnych zdrowotnych powodu dlatego, żeby nie szczepić to zwyczajnie powinne zauważy to, że to jest wstyd że, że nauczyciele, którzy powinni krzewić także te, które medyczną, ale musi liczną, że tego nie robią to jest naprawdę w porządku ze strony tej grupy zawodowej naszej zwracam jednak uwagę, że nie jest prawdą, iż większość nauczycieli czy Śródmieście zawierusze nie szczepił, ale jednak 23 jest bezpieczne dla otoczenia siebie, ponieważ zwróćmy uwagę, że nadal trwa sytuacja, że bardzo dużo nauczycieli było chorych na covid i w związku z tym oni chwilowo po prostu sobie rozkładają w czasie do szczepienia, ponieważ są na razie no po prostu mają przeciwciała nie są zagrożeniem nie roznoszą tak epidemie jak osoby zaś w ogóle jeszcze ani chorował natomiast powtarzam skala jest zbyt niska i wprawdzie ten sceptycyzm w naszym społeczeństwie jest już tak duży, że to co mówi pewnie budzi odrazę opory słuchaczy licznych słuchaczy, ale mam nadzieję, że jednak słuchamy tych naukowców to naprawdę nie zwołania na Puszczy wołanie na Puszczy to w efekcie jest, ale to nie jest takie wołanie bez podstaw oni naprawdę mają racji, ale musimy też przyjąć do wiadomości nie zgadzając się z tym, że są tacy, którzy będą nieprzejednani w swojej postawie i nie będą chcieli przyjść do punktu by uzyskać szczepienie prawda i realna do dołu, więc przełożą się do tego, że będzie lockdown będą jednymi ze współwinnych tak jak wszyscy, którzy nie posłuchamy sugestii, aby nadal pilnie myć ręce szkole co lekcji co przerwę, żeby nauczyciele zrobić, żeby nadal to zrobi to pokazywali i również praktykowali z uczniami tak jak to w zeszłym roku Adam Syrena sprawę uważamy, że wyobraża pan sobie sytuację, w której Niewiem dyrektor szkoły bądź też przy odgórnym zaleceniom ministerstwa oświaty uczniowie, którzy nie są zaszczepieni zostają w domach uczniowie, którzy są zaszczepieni idą idą na na lekcje tradycyjne to jest decyzja, którą raczej tylko jest w stanie wydać rząd i co wiem, bo docencie dyrektor Polska nie może tego zrobić sobie sprawę, bo musi mieć jak my taką sytuację, która powoduje, że wprowadza edukację bądź podstawę prawną do tego tak, ale rząd nie sądzę by odważyć na no tak niepopularny krok także nie z miast nie spodziewam się tego dobrze przed przy tych uwarunkowaniach, które sobie teraz powiedzieliśmy to łatwo przewidzieć, że jednak do takiego momentu szczytowego znów dojdzie do momentu przesilenia, które Senatu farsowy trochę za może za dużo oczekujemy też od oświaty, bo skupiać skupiliśmy się teraz na covidzie epidemii, a ostatecznie to nie do dnia oświadczają wywołała ani też nie tylko ona sama rozwiąże my powinniśmy się raczej przygotować do tego, dlaczego się to jest największy grzech w tej chwili, bo 1 szkoły się jakoś tam zachowają właściwie, gdy nastąpił lockdown jakoś zachowają, gdy się pojawią kolejne wytyczne sanepidu i będziemy się do nich stosować natomiast popełniono ogromny grzech w tej chwili największe w 2 zaniedbania, jakie w tej chwili się dzieją na moich oczach to są to po pierwsze, że nasze państwo nie wyciągnęło wniosków z tego, że mamy nowe metody uczenia się żeśmy się wiele nauczyli, ale nie rozwijamy tych metod rozwijania edukacji zdalnej, a przecież nawet gdyby nagle epidemia wygasła 1września to stało się ogromną szansę naprawdę oświata ma szansę być zupełnie oświatą 2001. wieku nie robimy tego robią to tylko same szkoły, ale same szkoły już się jakoś nastawiły one po prostu wdrożył jakieś narzędzia i teraz będą uczyć tym co mają nie będą nagle zmieniać jak mówi koni w brodzie, bo już są tym drożej muszą przez rzekę przeżyć jest jeszcze druga rzecz, którą niektóre nie robimy i którą możemy przegrać w czasie wakacji, ale to dotyczy znowu zapędów realistycznych ministra no właśnie chciałbym by poruszyć także ten temat proszę mnie dobrze zrozumieć jestem ostatnim, który chciałby być adwokatem ministra oświaty ale kiedy słyszy o planowanych protestach nauczycieli przeciwko szefowi resortu to to jako rodzicowi funk jako rodzica dziś przemawia do mnie argument, że chyba nie warto w czasie, kiedy mamy do sam pan przyznał nie wiem czy użył pan takiego słowa, ale bałagan związany z covidem jeszcze pogłębiać ten chaos poprzez jakąkolwiek formę protestu widzi pan jak to można wykorzystać na takiej rockowi dra i czasem epidemia minie, a szkoła od publicznej na pozostanie i na wiele lat rzecz w tym, że my polujemy wytłumaczyć się i właśnie wydajemy kolejny informator w tej sprawie dla rodziców nauczycieli dyrektorów, żeby oni umieli też po prostu zwyczajnie o tym mówić, żeby sami rozumieli co przez przed nami stoi problem taki, że protest nie wiem czy mnie jest to mętnie jakoś skanalizowana, ale protesty nie są przeciwko konkretnemu ministrowi, bo żaden z ostatnich ministrów jakoś wobec nauczycieli łaskawy nie był ani się też wobec nich nie wypowiada specjalnie noc dla przyjaźnie natomiast na bok, bo rok temu, gdy pandemia zaczął zaczęła hulać na całego to nasz poprzedni minister powiedział, że może nauczyciele wreszcie pokażą jak pracowała nie tylko strajkować itd. więc to wszyscy w sferze nie skupiają się postać jakiegoś ministra po 1 ministrze następuje drugi i w czasie mojej działalności społecznej oświacie to chyba 10 ministrów w tym czasie było ministrami, ale mamy przede wszystkim sprawy nie powinniśmy działać, a jesteśmy w sejmie w obliczu stan realizowania świadczeń do tego stopnia, że będzie tak jak 30 lat temu w szkole to znaczy znowu będziemy my nauczyciele rodzice samorządowcy lokalni społeczność lokalna będzie miała mniej dogadania w szkole w sprawie swojej własnej szkoły i szkoła będzie Państwowa, a jak w niej ma się dziać to będziemy zarządzane w Warszawie i my tak zwyczajnie nie chcemy proszę mnie dobrze zrozumieć wyrażą swoją obawę jako jako rodzic mający wątpliwości przy całym zaangażowaniu nauczycieli, że ostatnie miesiące raczej nie wpłynęły dość dobrze na ten proces edukacji mojego dziecka, ale także innych wielu rodziców, z którymi rozmawiam mam te same obiekty mniej na czym w tym czasie zajmowała się Polska oświata właśnie ta Centralna czy tym problemem problemem czy ludzie mamy w szkole wpływy środowisk LGBT czy nie czy tym problemem przy tym czy będzie religia etyka obowiązkowa itd. i tak dały zajmujemy się jako system wszystkim tylko nieprzygotowanie się do lepszej edukacji hybrydowej, a potem do powrotu do normalności zwraca też uwagę, że nikt z urzędników już nie mówi tylko my mówimy my mówimy będą dyrektorzy nauczyciele mówimy o tym, że nic nie zmieniło od 1,5 roku, gdy ogłosiliśmy zresztą na naszej konferencji, bo nikt tego nie zrobił w marcu 2020 roku i wizję 2019, że woli przypomina polskie dzieci stają są na drugim miejscu same liczby samobójstw dzieci młodzieży w Europie jeśli ktoś myśli, że się poprawiło to sam pan zdaje się no tutaj trochę mówiąc o nieudanej edukacji dosyć niepewnie nie sądzi się poprawiło kobiecie żeśmy nawet nie zaszli wyżej tym się też nie zajmuje ten system, więc i zwracam uwagę, że zajmujemy się tym nauczyciele i naprawdę o tym mówimy, ale musimy nic, a psychiatria dzieci młodzieży, gdzie jest to przecież też powiązane i też nic w tej sprawie nie robi, więc naprawdę jesteśmy ostatnimi, które można zarzucić, że o tym myślą jednocześnie jednocześnie myśląc o przyszłości edukacji w ogóle nie możemy nawet w czasie wojny nie przestaną myśleć o przyszłości nie możemy przystanąć w teście to jeszcze 1 kwestia czy pańskim zdaniem, kiedy już pandemia odejdzie miejmy nadzieję, że będzie tak na w jak najszybciej potrzebne jest taki programowy podkreśla programowanie instytucjonalny związane z procedurami reset który, który uporządkuje polską szkołę dziś pozwoli wyrównać szansę tym dzieciom, które być może nie miały dostępu do internetu być może miały dość determinacji w sobie albo rodziców zdeterminowany by przypilnować przy nauce bo, bo byli akurat wybrał się, że tak należy spytać przede wszystkim zdanie nauczycieli rodziców tak jak sam mówi pan jakieś zarzuty dot edukacji dzieci nauczyciele mają też zarzut do tego mówi pan ja mam ja mam zarzuty do edukacji dzieci ale, ale ostatnimi, do których bym te zarzuty kierował ostatnimi są nauczyciele, którzy zrobili cały największe zarzuty do nas wszystkich my wszyscy jesteśmy tu winni tylko, że rzeczywiście w tej chwili tak już jest politycznie przedłużone, że nie ma szans na procesie mnożyć, ale wszyscy powinniśmy zmienić zdanie w różnych sprawach naprawdę czeka tyle spraw to dawanie szans na podstawa programowa wszystkich przedmiotów, która jest przeładowana inicjator poprawia, a skoro mówimy ładowane i realizowana ze zrozumiałych bardzo, ale skoro nic robić latem skoro resort milczy zajmuje się tylko na zupełnie innymi sprawami skoro tak w takim razie powiedzmy sobie mamy czas, bo mamy wakacje to mamy tego typu postaw teraz zmieniam przecież my czekamy chcemy to robić ja nie mam wakacji jestem do dyspozycji tak samo masa ludzi, którym świat leży na sercu zmieniajmy tu jest lipiec co się dzieje w tym czasie z wyjątkiem ich politycznej zamiesza ma róbmy coś dziękuję panu bardzo za rozmowę Marek Pleśniar dyrektor biura ogólnopolskiego stowarzyszenia kadry kierowniczej oświaty był naszym gościem kłania się panu, życząc dobrej niedzieli tak jest odpoczniemy trochę łykam pozdrawiam państwa zapraszam na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŻYCIE W COVIDZIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA