REKLAMA

Jak zmieniła się warszawska Zachęta za rządów Hanny Wróblewskiej?

Andymateria
Data emisji:
2021-07-25 15:00
Audycja:
Czas trwania:
13:58 min.
Udostępnij:

Ministerstwo Kultury nie przedłużyło umowy dyrektorce Zachęty Narodowej Galerii Sztuki.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria zgodnie z § 5 itd. umowy w sprawie warunków organizacyjno finansowych działalności zachęty narodowej galerii sztuki w Warszawie i programu działalności zawartej w dniu 22grudnia 2017 roku uprzejmie informuję, że nie zamierzam kontynuować tej umowy, ale to nie do pani pieniądze tym razem ja takich umów nie mam na szczęście żadną państwową instytucję, a miewam umowy kuratorskie, ale one są przeze mnie bardzo starannie formułowany, ale to dotyczy oczywiście Hanny Rozwiń » Wróblewskiej prawda dyrektorki zachęty do trzydziestego pierwsze grudnia Hanna Wróblewska będzie dyrektorką zachęty mam ochotę powiedzieć to był świetny program zachęca przez wiele lat pani pan program jest sprawą tego, kto jest dyrektorem to przede wszystkim dyrektor decyduje o programie galerii, jaką prowadzi, a wie co mówi mówiąca te słowa Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki autorka audycji Andymateria w radiu TOK FM, który właśnie państwo teraz słuchają oraz była dyrektorka zachęty, której udało się zmienić oblicze tej instytucji po zmianie ustrojowej jedna z kilku kobiet, które przez wiele lat kierowała zachętą co też z pewnym ewenementem zaczęło się od drugi tysięcy rower w głębokiej komunie, która zdumiewający sposób umiała rozmawiać z władzami w tym z władzami komitetu centralnego PZPR potrafią się posługiwać takim językiem taką argumentację, że wprowadzała w obszar sztuki czy też program zachęty zjawiska zupełnie nowe w pięćdziesiątym ósmym roku miała tę wystawę Aliny Szapocznikow razem z Jerzym Tchórzewski im obydwoje młodzi artyści wówczas prezentujący sztukę daleką od poprawności politycznej jak na tamte czasy wprowadzała wystawy międzynarodowe z jej ręki w tamtym czasie, choć opóźnieniem była pokazywana w Zachęcie wielka wystawa sztuki włoskiej od Czech, gdzie leki tylko po Arte powera ja pamiętam moje zdziwienie na widok sterty węgla, który autorem był w Nisku Alice w tamtym czasie pani Anno to była sztuka aktualna włoska, a włoska sztuka w Europie w tamtym czasie była jedną z najbardziej awangardowych nie wspominając już o tym, że przyjechał do Polski zza żelaznej kurtyny no o tym też mówię w związku z tym, jakby powiedzieć w tamtym czasie za komuny należało umieć rozmawiać z władzą ja określam później jako gracz władzą gra wymaga graczy dwojga obie strony wiedziały, że ta gra się tort i w ramach tej gry można było bardzo dużo ugrać później, kiedy nastąpiła tzw. wolność skorzystała z niej lepie Barbara Majewska, która relatywnie krótko prowadziła po osiemdziesiątym dziewiątym roku zachętę ja próbowałam korzystać z tej wolności, ale mniejsze nie do końca udało, bo nie było już mowy o grze nikt już nie gra każdy nagle się zaczął zachowywać, jakby każdy kolejny minister, jakby to była jego własność zachęta i on widział teatru ogromny inaczej niż ja to wiemy i nawet wiemy jak się skończyło właśnie chciałam powiedzieć, że w warunkach braku gry czy warunkach próby stanowienia o o programie instytucji okazało się, że polityka zwycięża jest też tak pani Anno, że taka galeria, której własnością zachętę własnością ministerstwa kultury sztuki od pewnego czasu, czyli od czasów powojennych, bo wcześniej była własnością Towarzystwa zachęty sztuk pięknych, czyli była instytucją prywatną fundowaną przez ufundowaną przez Towarzystwa i zarówno działającą z pieniędzy tego Towers seks i gmach zachęty budowę otwarty 20001900 w tym roku był zbudowany ze składek, więc mamy do czynienia jednak nie ze spadkiem po działalności Obywatelskiej, czyli nie jest własnością państwa właśnie do tego dąży tylko z własnością obywateli nas tak naprawdę tak naprawdę nas w obecnej sytuacji reprezentowanych przez Polski rząd, a w szczególności przez ministra kultury tak to jest bardzo dziwne sytuacje, dlatego że dyrektor zachęty ma obowiązek przesyłania do ministra planu wystaw, tyle że minister nie wie albo po pierwsze nie czyta tego planu tylko jego urzędnicy czytają czytają tytuły wystaw stawiają parafki i ten program zrealizowany nagle się okazuje, że za moich czasów ministra dymka bardzo zaskoczyła wystawach, gdzie jest pracuje nadal, bo on myślę, że coś robić na rocznicę wybuchu drugiej wojny światowej to tam powinny być armaty pola bitewne nie wiem, jaki takie rozdarte serca, ale to muzeum wojska polskiego no być może w każdym razie zaraz po tym, dostałam telefon z ministerstwa musi czuła odwołane, więc ministrowie są zaskakiwani czymś co wydawały się na podstawie tytułu, że będzie inaczej wyglądało, bo o nich wyobraźnia nie jest przygotowana do odbioru sztuki, a szczególnie i też wyobraźnia polityków, więc dziś zaczynają takie płynne rzeczywistości to co widzę oczyma duszy dyrektor ZAK galerii czy kurator nie jest tym samym co widzi oczyma duszy minister lub urzędnik lub polityk, ale istnieje obszar negocjacji ten obszar bardzo dobrze umie wykorzystywać Agnieszka Morawińska, chociaż jej wystawy z czasów, kiedy ona nie kierowała też bardzo często były oprotestowywane na różny sposób ich Hanna Wróblewska, która naprawdę prowadziła też zachęty, omijając rozmaite meandry trudne okazała się ogromną dyplomację i naprawdę ten program Romeo zaprezentowała inny niż instytucje o podobnym profilu, bo zachęciło bardzo dużo wystaw problemowych stawiających pytania i starających się odpowiada się pytanie na ogół historycznych dotyczących rozwoju sztuki dwudziestego wieku szczególnie drugiej połowy dwudziestego wieku były tam też wystawy monograficzne wybitnych twórców, więc co mogę powiedzieć mogę dodać jedno, że prowadzenie takiej instytucji wymaga wielostronnego przygotowania to nie jest tylko znajomość sztuki historii sztuki to nie jest tylko umiejętność tworzenia budżetów to nie jest tylko znajomość sposobu tworzenia wystaw od kuchni, czyli etapu przygotowywania każdej wystawy harmonogramów koordynacji rozmaitych spraw odległych od sztuki chrzty inaczej wystawa jest rezultatem ciężkiej niewidocznej pracy, do których trzeba mieć przygotowanie na bardzo rozmaitych polach Hanna Wróblewska to potrafiła ona była kuratorką wiele lat przecież zachęcana była kuratorką zachęcały zadania związane z tym miejsc ona tam przyszła natychmiast po studiach i przeszła wszelkie szczeble jej znajomość tego czym jest zachęta, a zachęta jest fabryką wystaw poza wszystkim innym jest po prostu dzisiaj wyjątkowa, bo to nie jest także zachęta może i zachęta jest podobnie usytuowane jak muzea, owszem, podobnie nie tak samo my bardzo specjalną instytucję i teraz ona odejdzie i kto przyjdzie na jej miejsce może ktoś świetnie przygotowany pana lekcją się do tego przygotował pani Joanno ja nie znam takich osób w Polsce, które są do tego przygotowane zawodowo na wszystkich tych obszarach wobec tego jest pytanie czy koniecznie należy zwalniać Hanna Wróblewską z tej posady czy z tego stanowiska, zanim ona pójdzie na emeryturę to pytanie zadało kilkaset osób, podpisując list adresowany znany już państwo adresowane do ministra wiadomo, że nasze pytanie jest pytaniem retorycznym to nie jest pierwszy przypadek, gdzie minister przyjmuje instytucje kultury w sposób u metod dyplomatycznie, bo tu było dużo dyplomacji, więc powiem w sposób nieprofesjonalny 4 sytuacje dziękuję te instytucje są marce 1 była zarządzana w sposób spektakularny mam na myśli muzeum narodowe w Warszawie na szczęście dość krótko najpierw była zarządzana bardzo dobrze przez Agnieszka Morawińska potem przez Piotra Jacksona dopiero potem została zepsuta w ciągu miesiąca na szczęście nacisk środowiska był tak silny, że pan prof. Miziołek krótko to muzeum narodowe prowadził, ale zobaczymy co się stało z muzeum muzeum drugiej wojny światowej w Gdańsku zmieniono ekspozycję teraz jak powinno być panią do nazw nie teraz będzie pani znowu armaty oglądać w Zachęcie na szczęście zdaje się, że jest nowa regulacja prawna, która pozwala kuratorowi wystawy mieć wszystkie prawa autorskie do wystawy naruszenie czegokolwiek na tej wystawie będzie karalne nie wiem, kiedy wejdzie w życie ustawa kiedy, która wreszcie ureguluje pozycję kuratora mam nadzieję, że niedługo wówczas już zmiana w exposé jakakolwiek ekspozycji będzie równoznaczne ze zrobieniem dziury w obrazie pan jest chyba niepoprawną optymistką, jakby regulacje prawne mogły coś, o czym tu decydować nie można zrobić dziurę w obrazie, ale też odpowiada podobnie jak może zniszczyć dzieło sztuki było co cała Polska oglądała na przykładzie rzeźby kapelana pozy miał proces, który zakończył się na jakąś umowną karą za zniszczenie dzieła sztuki nie można nie odpowiedzieć nie poszedł do więzienia, ale jakieś tam rekompensaty polskie po polskie państwo uzyskało polskie państwo uzyskało nie artysta im właściciel leżeć na wizji pani to właśnie miał na myśli mówiąc regulacjach regulacje służą różnym cechom w każdym razie niezależnie od tutaj powiedzmy mało poważnych albo ratujących zdrowy rozsądek rozważań o niszczeniu dzieł sztuki reparacje ach to jednak nie jest wcale wesoły temat jak tylko powiedzieć jedno, że skoro z mógł zostać odwołany na skutek nacisku środowiskowego dyr Miziołek to obecnie, kiedy całe środowisko szeroko rozumianej kultury polskiej stoję po stronie Hanny Wróblewskiej i ocalenia zachęty, bo inaczej tego nie można nazwać ocalenia zachęty przed zniszczeniem w sensie programowym to może pan minister skorzysta z takiego alibi, jakim jest, jakim jest środowiskową opinię pani do kilkaset pocałunku śmierci, ale pozdrawiamy Hannę Wróblewską tyle mogę powiedzieć serdecznie pozdrawiamy bardzo jestem wdzięczna za wystawy Joanny Rajkowskiej, ale nie tylko za tę ostatnią akurat ja dziękuję za 12 lat ciężkiej pracy i za to w jaki sposób prowadziła zachętę cały czas mam nadzieję, że od stycznia przyszłego roku będzie nową dyrektorką tej samej instytucji, a ja mam taką kobiecą intuicję, że nawet jak nie będzie to Hanna Wróblewska sobie poradzić w świecie sztuki warto całą pewnością jest zachęta sobie poradzić to się okaże nawiasem mówiąc już tak rzutem na taśmy panią do dawno nie widziałam protestu w środowisku artystów środowiska pani powiedziała szeroko pojętej kultury no tak odpowiedziała rozlegle sygnowanego rzeczywiście bardzo reprezentatywne, choć powiedziałabym też są wyjątki są tacy, którzy wstrzymują czekając co z tego wyniknie BOA nuż to, że nie podpisali się pod tym protestem otworzyć drzwi do zachęty przyszłości to są tego typu strategie powiedziałbym miałkie, ale typowe dla domowników w każdej sprawie i w każdym czasie, ale pani poeta powiedział spisane będą czyny rozmowy co powiedziawszy ze smutkiem żegnamy się do następnego tygodnia antymateria Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA