REKLAMA

Herstorie: najbardziej znana nieznana filozofka Hypatia

Gościnnie w TOK FM: Wysokie Obcasy
Data emisji:
2021-07-26 15:50
Czas trwania:
30:20 min.
Udostępnij:

Na pytanie o jakiegoś greckiego filozofa bez zająknięcia wymienicie od razu Platona czy Arystotelesa. A filozofkę? Natalia Waloch i Katarzyna Wężyk w dzisiejszym odcinku cyklu "Herstorie Wysokich Obcasów" przedstawią sylwetkę Hypatii z Aleksandrii. Żyła w burzliwych czasach, kiedy zaogniały się spory między chrześcijanami a wyznawcami rzymskiego panteonu. Cechowała ją sofrozyne, czyli umiejętność znajdowania pośredniej drogi między skrajnościami. Jak to się dla niej skończyło i co Hypatia ma wspólnego ze św. Katarzyną? Zapraszamy, by przenieść się z nami do Aleksandrii w IV w. n.e.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest Marka PiS łamanie internetowa wypożyczalnia zapraszamy na historyczną opowieść o wysokich obcasów dzień dobre jeśli zaś Katarzyna książek, a ja Natalia Waloch to jest podcast Her Story wysokich obcasów, gdzie co poniedziałek wydamy o kobietach kobietach, które nie godziły się na przypisanej z góry rolę, które łamały konwenanse przekraczały granice czasami płaciły za to wielką cenę, ale dzięki temu mamy dzisiaj wspaniałe inspirujące Herstorie Rozwiń » do powiedzenia wysokie obcasy, a teraz zaczniemy tak proszę sobie wyobrazić, że piękną młodą kobietę wściekły tłum wyciąga z powozu rzuca nią ziemię dosłownie rozrywana strzępy motłoch jest męski, a jego agresję skrycie podszyta nienawiścią i jednocześnie pożądaniem piękna ofiara bowiem jest nie tylko wybitną filozofką przewyższającą swoich oprawców intelektualnie nie tylko jest wpływową Aleksandry osobą, której słuchają wysocy urzędnicy, ale również dziewicą, która z wyboru żyje w celibacie i odrzuca mężczyzn tak, żeby zacząć albo zakończyć powiedział wypad i najbardziej znanej z nieznanych filozofem, która jest bohaterką naszego dzisiejszego King tak przedstawiała mnie, więc oświecenia literatura publicystyka później film nie posłusznie pogańskiej dziwki jedźmy Hypatia awansowała na te instrumenty nitkę i feministyczną bohaterkę okrutnie zamordowana przez chrześcijańskich fanatyków i muszę powiedzieć, zwłaszcza po filmie Agora, w którym Hypatia wygrała rajd Wajs i otwarcie bardzo chętnie kupuje, ale historia Hypatii jest bardziej skomplikowana to bliższe naszej rzeczywistości może się wydawać, gdy myślimy, o ile dawcy urodzony w połowie czwartego wieku tu musimy trochę opowiedzieć o tym gdzie ona się urodziła mieszkała, bo Aleksandria w czwartym wieku była miastem absolutnie niezwykłym jeśli teraz macie przed oczami zalany słońcem obraz imponujących budowli pysznych placów po, których spacerują odziani w togi opaleni ludzi szlachetnych twarzach to wyobraźnia was nie myli miasto było wzniesione z białego wapienia złożone białym marmurem jeden z kronikarzy pisał, że nawet w nocy błyszczy tak mocno, że Krawiec bez problemu może nawet igły no jest to w tym czasie wspaniały ośrodek nauki kultury, ale jednocześnie jak każde wielkie miasto i Aleksandra ma swoją drugą twarz jest miejsce bardzo zróżnicowane społecznie jest technicznie obok bogaczy arystokratów żyją tutaj nędzarze mamy tu Greków Egipcjan Syryjczyków Persów Arabów, a za pałacami, o których mówiłam wiją się też plugawe wąskie uliczki, gdzie zawsze panuje cień z powodu wysokiej zabudowy, która ma chronić przed palącymi zabijający słońcem, a tutaj z kolei panuje tłok i smród Aleksandria nie jest byle jakim pierwszym z brzegu miastem jest metropolia, która wówczas ma 500 000 mieszkańców jest drugim poziomie największym miastem imperium no jest to wreszcie początek naszej ery, więc wciąż mamy liczne walki chrześcijaństwa z pogaństwem, ale też nie tylko chrześcijaństwa z pogaństwem chrześcijanie walczą też między sobą też nie była taka 1 stabilna doktryna to wciąż trwały spory i ostateczny kształt no i do tego jeszcze w mieście jest mnóstwo Żydów wielu z nich bogatych, którzy dominują w handlu usługach na odgrywają ogromną rolę w polityce jest taki kocioł różnych tożsamości różnych ideologii różnych religii beczka prochu naprawdę to wystarczy Iskra, żeby ona wybuchła no i pamiętajmy też, że wówczas nie było policji, a dygnitarze np. arcybiskup dlatego też poruszali się w asyście ochroniarzy i świetnie do tej roli nadawali się mnisi, którzy na mówiąc wprost przez celibat mieli nadwyżki energii silną grupą są też tzw. para Polonii to była najniższa klasa duchownych zajmujących się opieką nad chorymi zakaźnie oraz grzebaniem zmarłych, a ponieważ praca była niebezpieczna mieli grubą skórę i dość lekceważący stosunek do życia co czyniło ich znakomitą Warty dla patriarchy jeśli ten potrzebował dodatkowych sił no, a sił takiego wsparcia patriarcha potrzebował bardzo często, dlatego że jak pisze Maria Dzielska, której biografia Hypatii Aleksandrii czy byli bardziej skłonny do anarchii rozruchów niż luty jakiegokolwiek innego miasta Aleksandry tamtego czasu rozruchy pogromy są na porządku dziennym chrześcijanie niszczą pogańskie świątynie monumenty, bo chcą udowodnić niewiernym, że ich bogowie istnieją bo gdyby istnieli to wkurzyli się i po prostu na miasto spadł gniew tymczasem nic się dzieje z kolei poganie tych swoich świętych miejsce bronią Żydzi sprzyjają oraz 1 raz drugim akurat w tym czasie, o którym mówimy to raczej ich sympatia ciąży w kierunku Pogan no i tak jak mówiła Kasia samemu nie chrześcijaństwa toczą się spory religia jest tematem nr 1 jak dziś u nas aborcja czy wolność sądów ludzie kłócą się o to czy Jezus może być równy Bogu skoro jest jego syna ma zatem kimś wtórnym czy jednak nie i dochodzi takich rzeczy zupełnie jak nas na marszu niepodległości, że na ulicach są 2 demonstracje jednocześnie stają naprzeciwko siebie jedni krzyczą, że Jezus jest równy ojcu, a drudzy krzyczą nieprawda jest niższy od niego tak spory o to ile aniołów mieście na główce szpilki to chyba jednak nieco późniejsze czasy, ale równie ważne i w całym tym zgiełku rodzi się Hypatia, która jest uznawana za najwybitniejszą kobietę tego czasu, kiedy dokładnie się rodziną tutaj naukowcy nie są zgodni przez wiele lat podawano, że przyszła na świat 300 siedemdziesiątym roku naszej ery no i stąd właśnie przekonanie, że ten motłoch 400 piętnastym roku szarpał kobieta dość młodą leży dziel ska twierdzi, że filozofka urodziła się dużo wcześniej 300 pięćdziesiątym piątym roku zatem w momencie śmierci głosowało 60 letnią, ale źródła są zgodne 2 rzeczy, że była piękna, że była genialna, bo nie mogę oczywiście tylko genialna prawda niestety no i wiadomo też oni, że jest arystokratką z bogatego domu, więc pobiera nauki na ogół jednak dziewczyny uczyły się krótko, bo już jako nastolatki zostawało wydawane za mąż, ale ojciec Hypatii najwyraźniej pozwoliły wybrać inną ścieżkę to był człowiek mądry był mądrym ojcem, ale był też naukowcem dosyć wszechstronnym uczonym miał pochodzenie egipską greckie był matematykiem astronomem, a także komentatorem wydawcą klasyków i córka była jedyną wśród jego współpracowników bardzo szybko Hypatia stała się najlepsza w tym gronie, a potem wedle źródeł wedle wielu badaczy epoki historyków przerosła ojca, ale matematyka astronomia jej nie wystarczały ona była też miłośniczką literatury filozofii bardzo pilnie studiowała dzieła wydawane przez ojca pisma no wreszcie sama zaczęła wykładać m.in. nauki Platona Arystotelesa, a w końcu założyła w domu prywatną szkołę no i okazało się, że charyzma wiedza były tak duże, że wieść o nim rozeszła się bardzo szybko i rychło do szkoły Hypatii zaczęli ciągnąć studenci z Syrii Cyrenajki Konstantynopola natomiast na jej publiczne wykłady, bo wykładała także publicznie przychodziły Aleksandryjskiej elity również przedstawiciele władz chrześcijanie poganie Żydzi, czyli krótko mówiąc no w zasadzie wszyscy, a Senat już jeden z uczniów w listach taką ewidentną tęsknotą pisze, że była to wspólnota oparta na wzajemnym szacunku na przyjaźni, a nawet miłości, a chyba nazywa boską nauczycielką no niestety jej listy do Senatu się nie zachował w ogóle banicji pism bezpośrednio nie zachowało karze może opozycja, bo wtedy niezwykła, bo to nie jest nie było także artykuł pana osobie równouprawnienie, a potem przy chrześcijaństwo wprowadziło patriarchat kostek w Atenach kolebce demokracji pozycja kobiety niewiele różni się od polskiej kobiety w Afganistanie talibów w Rzymie, bo nieco lepiej na wkład mogą przelać własności nawet wychodzi czasem z domu, ale żadnej publicznej realnie pełniła kobiety wtedy w późnym antyku służyły głównie przedłużeniu rodu no i zasadniczo miały liczyć na Aleksandra ska filozofka miot za nic znane było otwartego mówienia miał ostry język właśnie miała nawet arogancka mamy taką próbkę jej temperamentu w opowieści o tym w jaki sposób zabiła w 1 swoich uczniów kiełkują są do niej miłości bo kiedy nie udało się wyperswadować mu romantycznych uczuć i zamiarów śpiewem i argumentacją pokazała mu swoją zużytą podpaski i przekonywała, że namiętności są absolutnie ślepą uliczką no może to wydawać szokujące nawet dziś, ale tak naprawdę na nie mogła zrobić inaczej, bo w tamtych czasach filozofowie nie byli tak jak dzisiaj tylko historykami idei czy zwykłymi myślicielami tylko byli ludźmi, którzy całe swoje życie podporządkowali poszukiwaniu prawdy i to o obejmowało po prostu również ascezy, która miała wyrzucić ich rząd, które mogłyby przesłonić rzeczywisty obraz życia i świata, tak więc Hypatia ze swym dziedzictwem po grupie życiem w celibacie niebyła niebyła tak naprawdę wyjątkiem za to wyjątkowy był szacunek i wpływy jak udało się zdobyć wmieście przynajmniej, dopóki na czele szczecińskiej wspólnoty stał umiarkowana arcybiskup Teofil Hypatia żyła wg tego, czego cała uczyła między nim retoryki opartej na szacunku dla adwersarza dlatego też chętnie słuchać i poganie chrześcijanie na szkołę można wiec była jednym z nielicznych miejsc, gdzie obie grupy były wtedy mile widziane bo kiedy pogańskie elity stawały w obronie burzono ściany tymczasem zbrojnie pani do nich nie dołączała i nie wdawał się wtedy skute, ale z drugiej strony nie przyszła też na chrześcijaństwo chciał być pośrodku praktykowała cenioną przez starożytnych Greków cnotę są rozlewne, czyli umiejętność znajdowania pośredniej drogi między skrajnościami jako kobieta wysoko urodzona zamożna ona bardzo szybko zdobyła sobie uznanie urzędników, którzy odnosili się do niej z atencją składali kurtuazyjne wizyty także prosili rady jej uczniowie, których wypuszczała świat bardzo często stawali się osobami powszechnie znanymi i szanowanymi, dlatego że szlifu, jakiej Unii odebrali intelektualne bardzo pomagały im w robieniu błyskotliwych karier no dość powiedzieć, że 2 z tych uczniów w tym tak oddany jej synek już, którego listy dzisiaj są takim bogatym źródłem wiedzy o Hypatii zostało biskupami także jej wpływy były olbrzymie naprawdę i czasem no zaczęły sięgać daleko poza Aleksandra, ponieważ uczniowie bardzo często Aleksandry opuszczali robili swoje kariery daleko, niosąc imię Hypatii świat no i w takiej sytuacji w mieście pojawia się nowe arcybiskup siostrzeniec wspomnianego Teofila Cyryl no bardzo szybko staje się jasne, że następca nie będzie szedł ścieżką swojego tolerancyjne ego wuja w głównym źródłem dotyczącym życia Hypatii, czyli dość krótkim wpisie księdza Suda bizantyjski encyklopedii czytamy, że Trybunał rocznikiem, który nie mógł pogodzić z tym, że na jego terenie tak dużą władzę kobieta to co do tego Bogdanka moi za to kazał zamordować współcześni badacze jednak mają wątpliwości, że chodziło tylko właśnie zazdrość uważają, że bardziej chodziło o politykę no i tak konkurencję, ale też konkurencji idei no bo jeszcze kwestia sobotą jedyną prawdą to Obywatelska filozofia, która wykładała Hypatia tylko dawanie potrzebne pytanie przecież odpowiedzieć wszystkie pytania jedno Biblii, więc po to, dawać inne głupie jeszcze, budując jakieś wątpliwości no i z tego tytułu śmierć Hypatii na pewno, bo celowi późniejszą zresztą Świętemu doktorowi kościoła na rękę, ale czy to on wysłał siepaczy to źródła nie są zgodne, ale bardzo wielu historyków również filozofów tonuje takie jednoznaczne mówienie od Realu podkreśla, że to był człowiek też wielkiego intelektu to jest tak naprawdę pytanie o to kiedy gdzie zaczyna się kończy odpowiedzialność za czyny innych tak znaczy możemy zapytać czy biskup Jędraszewski jest winny temu, że ktoś gdzieś w Polsce napada i bije osoby ze społeczności LGBT tak w pewnym sensie jest przez to co głosi tak, ale bezpośredniego sprawstwa byśmy nie dowiedli tutaj jest dokładnie tak samo no sytuacja zagęszcza się zdecydowanie, kiedy Cyryl się konfliktu jest rzymskim prefektem oraz SM Hypatia jest zwolenniczką przyjaciółką Orestesa, więc otwarcie staje po jego stronie pomaga też wzmocnić musi politycznie w związku z tym konflikt narasta no i wiemy też, że pomimo dwukrotnych gestów ze strony Cyryla, który Gałązką oliwną oraz losowi posłał do zgody nie dochodzi, dlatego że oraz te gesty odrzucił no i teraz mamy taką sytuację, że nie wiemy od kogo to się dokładnie zaczyna, ale pewne jest dokładnie w tym momencie zaczyna się ostra propaganda przeciwko Hypatia rusza wielka machina, bo to jest ten taki populistyczny mechanizm szczucia ludu elity nie, żeby elity nikt nie zasługiwały na akurat przypadku Hypatii no nie, bo chyba tak należała do Eli była kształcona była zamożna, zwłaszcza w porównaniu z biedotą niewolnikami no i na jej wykłady szkodzi ludzie podobni arystokracja też no i wysublimowana intelektualnie przekaz nie mógł sam jest dotrzeć do tłumów, więc kiedy najpierw jeszcze dopuszczona plotkarze za niemożność porozumienia się obu polityków odpowiada właśnie Hypatia to był taki pierwszy krok po to, ona plotka głosiła miał namawiać Orestesa oporu i utwierdzać go pogaństwo, a potem przed prawdziwy blitzkrieg efekt newsów ale, toteż takiego klasycznego repertuaru szczucia na kobiety no to znaczy Polek andyjskich uliczkach tych biedniejszych rozeszły się, więc wieści, że filozofka para się czarną magią cisza tama na końcu czarownic jak Libia żyć nie pozwolisz prości ludzie, którzy wierzyli wtedy, że magia może zniszczyć świat zaczęli panicznie bać Hypatii strach w historii doprowadził do jedno, jeżeli programu wiemy na pewno to, że wszystkie te efekt niósł Hypatii na pewno nie były spontaniczne, bo mamy źródła, które dowodzą tego, że ich przyczynami dowodził kościelny lektor Piotr, więc na pewno na jakimś poziomie było to inspirowana, a potem żyło już swoim życiem plotki zadziałały jak i Skra w stodole i pewnego dnia 400 piętnastego roku rozwścieczona Tłuszcza po prostu rzuciła się na Hypatii tu mamy kilka wersji zdarzeń, ale to najbardziej popularna mówi o tym, że leczono ją z powozu, którym się poruszała po mieście, chociaż dziel ska uważa, że wyleczono ją z wykładu, którego udzielała i tłum zaciągną ją pod kościół katedralny Cezarei ją zdarł z niej szaty wykupił oczy i zamordował zatłukł odłamkami glinianych skorup szczątki Hypatii zawleczona zamiast do miejsca zwanego kina Ronem i tam spalono, a my dzisiaj chciałyśmy wam o nich opowiedzieć, dlatego że życie Hypatii pokazuje, że wszystko dokoła jest bardziej skomplikowane niż na pierwszy rzut oka wygląda czy jest czy w tym sensie, że starałem się szczególnie niskie do obrony biskupa Cyryla lektora Piotra i morderczego motłochu no i trzeba też pamiętać, że wszystko co wiemy o Hypatii pochodzi uwaga 5 źródeł z listów skutki zmiany, których najdłuższe policzanki 600 słów na temat powstało w dziesiątym wieku, czyli 5 wieków mojej śmierci jej dzieła w większości zaginęły odwdzięczyć Niewiem, jaka była kim dokładnie poglądy co wierzyła skład nie wiemy czy wybrała bezdzietność, bo nie była seksualna była lesbijką czy wojna platońską religia tego wymagała po prostu pragmatycznie, bo tylko w ten sposób mógłby wtedy panią własnego losu niż się zajmować nauką będąc żoną matką nie ma też bardzo rzeczywiście takim rogiem, że tylko ta niezwykła inteligencja charyzma sprawiały, że na lubelskich uczniów czy jednak na to co niewątpliwie ułatwiłoby sprawę miała jakiś poprzedniczki i nie była pierwsza i to zresztą jest typowe dla antycznych postaci, że trzeba rekonstruować z takich odprysków szczątkowych danych mamy taki szkic, który potomności pełnia w zależności od potrzeb czynnikom aktualne sprawy na środku Hypatii było także do osiemnastego wieku postacią zapomnianą, a nawet gorzej, bo kościół pożyczył sobie życiorys w budowanie legendy świętej Katarzyny niewątpliwie przewraca się w grobie posiedzeniu z kolei wygrzebali filozofowie między nimi Wolter i użyli jako młota Zwolenia kościół dla nich takie było ofiar w konflikcie rozumie religii wolności fanatyzmu ciekawe jest to że, chociaż akurat to żyła w celibacie czystości jest w zasadzie pewnikiem to bywała też symbolem seksualnej swobody potem tak jak mówisz różne nurty sobie pożyczały jej życiorys zrobiły z nim co chciałem bardzo ją pokochał feminizm imieniem Hypatii zatytułowano 2 naukowe pisma feministyczne jedno wychodzące w Atenach, a drugie wydawane przez Indiana University była Hypatia też częścią bardzo znanej instalacji Judy Chicago z siedemdziesiątego dziewiątego roku dinner Party popkulturowe wizerunki Hypatii są utkane właśnie tak jak powiedziałem takich bieżących potrzeb ideologicznych i domysłów, które są możliwe rzeczywiście z powodu tego, że źródła są skąpe tak bardzo, że Look jest więcej niż pewników, ale najważniejszą pozycją naukową tutaj akcja patriotyczne, bo nie tylko w Polsce, ale i na świecie jest książka profesor mali bielskiej Hypatia Aleksandry, która właśnie została przetłumaczona na wiele języków, a w USA nawet dostała nagrodę dla najlepszej książki filozoficznej nie została wydana w dziewięćdziesiątym trzecim roku, gdy chyba ten trend w Polsce jeszcze w powijakach, bo książka Dzielski też przykład właśnie Herstorie, czyli historia zwolnione przez kobiety w Polskiej podręcznika wciąż jest ich na lekarstwo to dalej coś w nich mężczyźni, ale dziecka pokazuje, że się trochę postarać to się okazuje, że to nie jest do końca prawda, że także w odległych czasach kobiety na różne sposoby istniało przestrzeni publicznej najlepiej, kiedy utrwalić ten kulturowy wzorzec kobiety przynależy do sfery prywatnej, czyli akcji w okolicach dziewiętnastego wieku, toteż przez pryzmat interpretowano przeszłość tak to ja rozmawiam kiedyś o Hypatii prof. Alexandru liderom filozofką złem, a w Toruniu i ona mówi o tym, że kobiety przepadały w odmętach dziejów też z powodu wieloletniej metodologii badań, dlatego że rzadko robią to co zrobiła dziel ska, czyli podąża tropem poszlak tak skoro nie mamy źródeł to przeczytajmy listy dziel ska właśnie to zrobiła, że uciekała całą biografia Hypatii m.in. z listów scenariusza natomiast no umówmy się, że historycy całymi przez całe wieki nie zadawali sobie wielkiego trudu, żeby tropić historie kobiet jeszcze był taki proceder, że zachowywano listy tylko po mężczyznach natomiast listy napisane przez kobiety wyrzucano czy palono dlatego mamy wciąż listy scenariusza do wypadku natomiast nie mamy listów wypad do scenariusza no i praca, którą Maria Dzielska wykonała ona potwierdza tezę Aleksandry der, że tych kobiet w pierwszych wiekach było dużo więcej rzeczywiście i Dzielska wymienia całą listę uczonych filozofem i naukowcy czyni nawet mówi, że imię Hypatii stało się z czasem synonimem mądrych kobiet, kiedy chciano któryś z uczonych powiedzieć różnica jest taka mądra mówiono o to jest druga Hypatia tak tak jak będzie się mówimy, że to jest Leonardo o kimś, kto jest genialny tutaj wydaje, że pytanie bohaterkę nie bohaterka odpowiedź na nie jest łatwa po KT Arka, ale łatwo też to, że no tak niewiele o nich wiemy na czym ma jakieś poglądy, które dziś były uznane za niesłuszne albo podróż komuś świnia to o tym po prostu nie wiemy tak mało się zachowało mnie uderzyło też to, że przez wieki, bo przecież bilę taki płynęły takie Aleksandry ska tak książki były zjadane przez myśl żeby, żeby coś przetrwało od osobie z czwartego wieku naszej ery to musi być uznana za tyle chyba interesującą, że pojawia się większe ilości utworów czczone były przepisywane no i właśnie 1 anegdota, która wychodzi po co taki standardowy życiorys wielkiego człowieka, że urodziła się tu tu była mądra tutaj pod polską nie to jest niesamowite ona przetrwała widać takie zrobią wrażenie na 1000 dni mężczyzna, a potem na opisach tych książek też pokazuje, że kobieta przez stulecia, żeby cokolwiek osiągnąć musza odwiedzić ciało ostatniego bez cielesne, bo wszystko się z tym ciałem wiązało tutaj symbolizowane przez krew miesięczną, bo nieczyste i paskudne no bo Hypatia właśnie pokazał uczniowi to pod maskę z takim właśnie tekstem, że testy Zobacz też obrzydliwe, że może powinien koci intelekt, ale wszelka fizyczne relacje z kobietą jest degradujące i no mężczyzna mógł mieć jednocześnie ciało i duszę ciało i rozum kobieta musiała wybierać na zdecydowanie zdecydowanie tak mnie bardzo uderza w tej historii Aleksandry czwartego wieku pełna sprzeczności i mi to bardzo koresponduje z tym co teraz dzieje na świecie, kiedy mamy populizm i takie akty jak atak na Kapitol tak w tym wszystkim jest Hypatia, która próbuje do ludzi mówić uczyć ich rozmowy z poszanowaniem dla adwersarza nie jest radykał koło, ponieważ ona ani nie atakowała chrześcijan, ale też nie przyszła na chrześcijaństwo, ale nie broniła też własną piersią jak wielu członków elity Aleksandryjskiej tych monumentów, więc była bardzo umiarkowana to miał na myśli mówiąc, że jakby nam pokazuje, że wszystko jest bardziej skomplikowane i dla mnie bardzo tragiczne jest to, że bardzo często to też dziś widzimy, że osoby, które są umiarkowane i nie popadają w żaden z radykalizmu na ogół są po prostu miażdżone przez oba tak nie da się siedzieć długo okrakiem na płocie jak się oka, ale pytanie czy okrakiem czy po prostu ambiwalencja jest tyleż mądrą postawą co niestrawne dla radykałów no co prawda ma rację, ale bez euro, chociaż wróciła, bo uderzony też to, że jak się okazuje nawet chciało odrzucić to od niego nie uciekniesz, bo antyczne źródła obowiązku podają, że była piękna musiała być piękna, bo nie wystarczy kobieta jest tylko mądra jest różny wizerunku oczywiście nie ma lepiej zaczęli od dziewiętnastego wieku malować to zawsze jest młoda ładna kobieta, a tutaj bank rozbił to polecamy sobie wygooglować pan czas Julia MICA, które namawiają nago okryta tylko włosami stoi dłoń dramatycznie uniesioną do góry i ten obraz wygląda seria, bo pod jakiś młodzieniec, bo tak lata bardzo solidna jak na kobietę na tymczasem Hypatia miała pewnie około 60 lat w chwili śmierci, czyli jak na swoje czasy po sobie już bardzo starał, którzy rozbieranie torturowanie starej kobiety najwrażliwsze sadystycznych fantazjach nie mieści nie ma się też chyba hollywoodzkich kanonach to na pewno, ale i mimo tego jak bardzo polecam film Agora Aleksandra Nowara z 2010 roku ze wspaniałą rajd Whyte i tam rzeczywiście pisarka ma sposób przepiękna w świecie z tego kranu, ale ja wciąż nie mogę spodziewać ten film powstał, bo to jest film intelektualnej przyrodzie to jest film radości odkrywania no jasne pełno jest nim 40złości ska biblioteka aleksandryjska to zniesiono już wcześniej część ich partia odkryła hali centrę z NATO niestety nie ma żadnych dowodów z kim jest wspaniała, bo to jest pójście kobiet to najważniejsze odkrywanie ciekawość świata poznanie aktorka świetnie pokazuje świecą od dostaw prądu rozwiązania, jaka jest szczęśliwa, gdy rozwiąże jej w tym filmie też szkoła się w niej 2 bardzo przystojnych i mądrych facetów nad nim zainteresowana jest przykro, że może dać im tylko przyjaźń, ale dla nie licz tylko nauka nie jest oczywiście to jedynie słuszną ścieżkę ale gdy jest kosztem ożywcze tak to prawda to właśnie na to jak rozmawiam z prof. Aleksander ona zwraca uwagę, że ich bardzo imponuje to niezależność Hypatii rzeczywiście ona była uprzywilejowana, bo była bogata miała mądrego ojca, który był intelektualistą, więc mogła sobie pozwolić na życie takie oddane wiedzy intelektualnym rozważaniom, ale mimo wszystko to jednak była Awangarda mimo wszystko jednak nie był to powszechny wybór kobiet tamtego czasu tego na imię jakichś wyższych wartości zrezygnowała z tradycyjnie pojmowanej kobiecości nie założyła rodziny właśnie mi prof. Caldera mówiła, że Hypatia realizuje taki post feministyczne postulat, żeby płeć traktować jako sprawę istotną, ale tylko jedną z wielu istotnych spraw jedną z wielu zmiennych, które nas definiują jako ludzi mi się też to bardzo podoba, że płeć nie musi być pierwszą rzeczą, która siebie definiuje i konstytuuje swoją tożsamość może to być mnóstwo innych rzeczy chociażby nurt filozoficzny, do którego się przepisy dla mnie to piękne ja sobie myślę, że nam dzisiaj w dzisiejszych burzliwych czasach przydałaby się Itaka Hypatia Itala Sowa na przez nią cnota są rozlewne, czyli cnota umiarkowania nie popadania w skrajności tak, bo historia Hypatii pokazuje w swoim świecie fundamentalizmu, bo przecież te 3 religie mogłyby sobie spokojnie egzystować w 1 mieście tylko to też pokazuje film, który za to ostro krytykowane, zwłaszcza przez chrześcijan także projektom to także kwestia pokazywać film pokazuje właśnie przez wszystkie 3 religie problemy zaczynają się, kiedy zamiast ze sobą rozmawiać płomienie fundamentalizmu właśnie powodują, że w atrakcyjnych jak wrogów każda religia ministra przedstawionego potencjalnie bezpieczne właśnie, dlatego że tłamsi debatę, że wywołuje niezdrowe emocje, że zmusza ludzi do tego, żeby klękali na kolana, a Hypatia wybiera stanie prosto w stanie w swojej prawdzie jakiś tam prawdy objawione im i no i płaci za to najwyższa cena tak każda religia i dalej idąc każda ideologię i my to niestety każdego dnia widzimy także wiwat Hypatia miejmy ją przed oczami tak liberalnym Elemental jest pod park jak to nie nie ma standardu, niemniej dary ewidentnie no ale mierzymy mierzymy wysoko i dąży do bycia lepszą wersją siebie, więc możemy sobie wypad je brać za przykład, a jeszcze jedno jeszcze 1 dodała w kontekście debaty o cnotach niewieścich, bo bardzo na czasie jest cytat ze Świętego Pawła konkretnie listów do korekt do Tymoteusza, który nie wiemy czy czytał w trakcie życia Hypatii, ale ponoć tego filmie no i tak to jest ze wszystkich zgromadzeniach świętych byt walnych zgromadzeniach milczeć nie pozwala im się bowiem mówić mają być poddane jak to prawo nakazuje jeśli tak czy czegoś nauczyć nie zapytają w domu swoich mężów wypada bowiem kobiecie przy obecnym zgromadzeniu oraz uczące kobiety nie pozwala ani też przewodzić nad mężem, lecz chce by trwała chciwości no nie wątpię, że to są właśnie te cnoty niewieście, do którego odwołuje się doradca ministra i to bardzo bardzo bardzo mi bardzo winą i mówimy im ciał wiem, że dużo się odwołujemy do filmu, ale pożegnała na pewno ostatni ostatnim startem, w którym partia mówi, że do swego ucznia, który jest chrześcijaninem scenariuszu nie kwestionuje to co wierzyć po nie może, a janusze i kwestionowanie jeśli jakaś dla mnie przynajmniej nauka z historii apatii czy też metalizowane w tej prawdziwej no to właśnie kwestionowanie prawd objawionych wydaje mi się byłoby dobrym morałem skończmy takim hasłem szukaj burz buduj dziękujemy serdecznie zapraszamy za tydzień kolejny odcinek to mówiłam ja Natalia Waloch, a to mówi Katarzyna wężyk historyczne opowieści o wysokich obcasów to był podcast wysokich obcasów kolejny zapraszamy w najbliższy piątek partnerem podcastu była Marka PiS uznanie internetowa wypożyczalnia biżuterii Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYSOKIE OBCASY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA