dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska bardzo państwa proszę, żeby nie przeoczyli państwo w miarę możliwości wystawy w muzeum Narodowym w Warszawie wystawy artystka Anna Bilińska 18541893, bo to jest bardzo mocny bardzo ważny i wydają się potrzebne przeżycie obcowania ze sztuką historią historią i wielką wrażliwością, jaka emanuje z tego co na wystawie możemy zobaczyć współ kurator wystawy, które dzisiaj będziemy rozmawiać Renata Finger Berger jest
Rozwiń »
gościem kultury osobistej witam serdecznie im dzień dobry państwu pani proszę na początku powiedzieć ile trwało przygotowanie tej wystawy i zgromadzenie rozproszonych jak myślę dzieł Bilińskiej takiej intensywnej pracy 3 lata natomiast dużo wcześniej już myślałyśmy o potrzebie stworzenia takiej wystawy i sama twórczość Anny Bilińskiej im wszystkie archiwa, jakie po niej pozostały same się upominały taką szeroką prezentację twórczości także wiele lat szczera natomiast 3 lata pracy nad samą wystawę, a nie działa rzeczywiście rozproszona do twórczość Bilińskiej sprzed wyjazdu do Francji znajduje się i co jakiś czas wypływają różne obiekty w zbiorach w Polsce natomiast większość i twórczości to jednak ta działka, która powstała we Francji i to tam należało głównie szukać obiektu można powiedzieć, że w Polsce Anna Bilińska to artystka zapomniana zapomniana myślę, że nigdy nie wystarczająco nagłośniona, bo mieli obrazy, które znajdują się w zbiorach muzeów najważniejszych muzeów polskich to są kwestie najważniejsze dzieła galerii te prace cały czas uświetniają stałe ekspozycje dziewiętnastego wieku tak jest chociażby z autoportretem, które wisi w Sukiennicach jest jednym z najważniejszych dzieł tej sali, więc trudno mówić o malarce nieobecnej natomiast rzeczywiście oni niewiele się mówiło przed krótkim właśnie takim incydencie, gdy obraz powrócił strata wojenna powróciła z, że do Polski w wyniku jednych Chin do kupienia tego dzieła mówi teraz studio modelki zatytułowanego historycznie przez artystkę Murzynka to ten moment, kiedy Obidziński zaczęto mówić natomiast rzeczywiście przeciętny widz tej artystki jest odniosła sukces zrobił karierę w Europie na pewno wielkie uznanie zdobyła we Francji czy Wielkiej Brytanii proszę powiedzieć co szczególnie w jej twórczości ujmowało krytykę znawców wspaniały warsztat prostota naturalność realizm taka psychologiczna pogłębiona analiza portretowanego, bo właśnie portret był jej domeną, w której się najlepiej rozwinęła, które najbardziej ją interesował wspaniały warsztat warsztat akademicki, bo to artystka jak już o nich głośno się filmów w tym kontekście artystka, która odebrała gruntowne wykształcenie akademickie właśnie w Paryżu, ale oprócz tego talent kilka lat któregoś nie da zastąpić niczym innym, które powodowały, że na salonie paryskim ścianie poniesionym kilkuset obrazami to właśnie jej autoportret wzbudzał największe zainteresowanie właśnie z twarzy niej była ta prawdziwość tani samochód naturalność, którą tak trudno spotkać powiedziała pani talent myślę, że to taki wielki talent, który musiał cały czas udowadniać że, że może stanąć w 1 szeregu z talentami mężczyznę no właśnie, skąd ona w ogóle brała siłę co sprawiło, że była tak bardzo zdeterminowana, żeby w tym świecie zdominowanym przez odpowiedział mężczyzna wypłynąć Bilińska miała silny charakter, a to taka się działania wszystkich archiwaliów, który możemy dotrzeć silna osoba o dużym ładunku miłości, jaki dostała w dzieciństwie rodziców i takiego poczucia własnej wartości i potrzeby dążenia do realizowania własnych celów bardzo wspierana przez rodziców ojciec Bieliński lekarzem lekarzem uczącym na początku w okręgu kijowskim następnie przeniósł się do klatki goście głównie zajmował się polskim końcami po powstaniu styczniowym w tym duchu takiego takiej misji duńska rośnie poczucie, że w życiu trzeba realizować szczytne cele a gdy dostrzega w sobie talent talent artystyczny czuje od początku, ale jeszcze on się krystalizuje na etapie podróży chociażby dodatki natomiast gdy przyjeżdża do Warszawy razem z matką i z braćmi zaczyna od zajęć w Instytucie muzycznym uczy się gry na planie bardzo muzykalna świetnie tańczy, ale jednak ta sztuka plastyczna to ta dominująca dla niej pasja i to szkole Gersona zaczyna naukę natomiast czuję, że stać się na więcej, że musi sięgnąć wyżej musi sięgnąć dalej szkoły personel to szkoła na poziomie szkoły średniej czy by kształcić dalej swoje swój talent musiała ruszyć do Paryża, bo tam była taka szansa i tę determinację Bilińska czuje ogromną zresztą nie ona jednak druga połowa dziewiętnastego wieku to istny wysyp utalentowanych artystek tego wszystkiego szalonej determinacji takiej potrzebie pewnym zaliczenia swoją pozycję w świecie zdominowanym przez 6 Mn powoła się poprzez sztukę jak pisze w książce Polki na Parnasie seria Ziętek MMC poważnie z powodzeniem wielki z wielkim powodzeniem ona tak jak wszystkie koleżanki po odebraniu bardzo solidnej edukacji uczestniczyłem w życiu wystawienniczym pozyskiwały bardzo dobre zamówienia na swoje portrety na swoją twórczość utrzymywały się ze sztuki także ta była niezależność, którą końcówka dziewiętnastego wieku zaoferowała kobietą i udało im się poprzez stowarzyszenia, w których uczestniczyły, w których wspólnie się wspierały rzeczywiście dokonać rzeczy no niebywałe jak na tamten czas odczarował zupełnie rzeczywistość faktem jest, że wielką cenę za to zapłacimy od takiej ceny swojego życia prywatnego oceny materialne, bo nawet edukacja kobiet w Akademii nie kosztowała prawie 2× tyle co edukacja mężczyzn jednak założyciel szkoły RODO Julia dawał kobietom szansę uczestniczenia w tych samych programach edukacyjnych pobierały nauki tych samych profesorów zresztą profesorów, którzy w dużej mierze uczyli również jako Tytusa poza tym uczestniczyły w konkursach anonimowe, więc miały szansę i wygrywały konkursy na równi ze swoimi kolegami z Akademii także na pewno uzyskały pewien rodzaj równości temat którąś Bilińska malowała farbami olejnymi, ale także specjalizowała się w pastelach pastele no taka technika mało trwała, ale też dające niezwykłe efekty na wystawie możemy zobaczyć kilka pastelowych prac artystki tak bardzo bardzo czuła to medium ostatni to po tym sukcesie swój autoportret również zapoczątkowała tę metodę w swojej twórczości pastel daje tę możliwość szczególnie właśnie przydatną przy porcie także bardzo szybko się operuje tym środkiem i przy portrecie tak by nie zniechęcić swojego portretował go szczególnie przy portretach dziecięcych bardzo przydaje poza tym na długo pozostawia świeżość koloru pastele, które się nią sypały udało nam się rzeczywiście zaprezentować na wystawie kilka tych przykładów mają tę samą świeżość koloru, którą autorka wtedy Dopierała poza tym Bielińska rzeczywiście, używając tej techniki maluje na płótnie więc, tym bardziej podbija efekt malarski do ośrodka Morskiego i efekty są wspaniałe zresztą Mińska nie prezentuje wystawa uczestniczy w ogóle bardzo aktywnie w życiu wystawienniczym poza salą, czyli dzień po najważniejszą ustawą o świecie sztuki majowym salonie naszą wizę również wystawiana wielu innych bardzo ważnych wydarzeniach bierze udział np. właśnie wystawach w Londynie, gdzie w technikach pastel jest bardzo ceniona i to właśnie tam niska częściej dostaje najlepsze rekomendacje swoje prace pastelowe po wystawie zgromadzono łup właściwie lawina pochwały zalewa prasę z kilkoma osobami muszę przyznać rozmawiałam w trakcie zwiedzania wystawy i w tych krótkich rozmowach padało często słowo wzruszające wzruszające smutne że, że tyle jeszcze mogła Bilińska stworzyć zmarła bardzo wcześnie w wieku 39 lat kilka miesięcy po ślubie Antoni Bohdanowicz życia cieszenia ciężkiej i mówiąc o jej twórczości dziś to ogólny schodzi na drugi plan natomiast oczywiście, analizując biografie bardzo wiele dramatycznych sytuacji musiała w życiu przerobić poza problemami finansowymi, które przez pociąg takiej twórczości bardzo jej ta, która miała życie straciła najbliższe osoby bardzo młodym wieku i kości w przeciągu 1,5 roku zmarł dzień ojciec zmarła przyjaciółka, a potem osoby, która zdarzyła ogromną miłością i liczyła się z zawiązaniem przyszłości, czyli Wojciech Grabowski narzeczony także te 3 dramatyczne odejścia klub, z czym bardzo trudna sytuacja czy sama spowodowała Zielińska rzeczywiście okazała się niebywałym instrumentem siłą charakteru, że poprzestała przy swoich zamiarach bycia artystką w morze wmyśl zasady, że co nas nie złamie nas wzmocni to właśnie po tym, trudnym czasie Bilińska maluje ten fundusz umowy autoportret, na którym pokazuje się jako osoba, która dużo przeżyła dużo już wie wie przede wszystkim sztuka będzie najważniejszy w całym życiu po śmierci żony Antoni Bohdanowicz wydał książkę książkę, która też jest pokazywana na wystawę można być jest jedną z jej bohaterek, o czym świadczy powstanie właśnie tej książki jak pani myśli no zapewne wielkiej miłości Bogdanowicza i takiej świadomości jego jako powinność ma sobie bliska osoba artysty Bogdanowicz na podstawie obszernych fragmentów notatnika Dziennika artystki oraz wycinków gazet i stworzą bardzo rzetelnie bardzo uczuciowo napisaną książkę o życiu Bilińskiej jest ona tak jak powiedziałem oparta o wiele źródeł, które są wiarygodnym właśnie dowodem, że nie jest to bardzo subiektywny opis tam jest też troszkę niego takich uczuciowych podsumowanie, ale bardzo cennych tę książkę napisał 2004. roku, czyli 30 lat kości po śmierci Bilińskiej po odejściu żony, która była de facto jego żoną przez 10 miesięcy jedynie bardzo wcześnie to małżeństwo niestety zakończyła śmierć 1800 dziewięćdziesiątym trzecim roku Bogdanowicz przez 6 lat nie jest w stanie przebrnąć tego Dziennika po 30 latach dopiero jest gotów by taką książkę stworzyć chcę wypełnić też tę lukę nieobecności Biliński w świecie artystycznym jednak nie jest w stanie wydać, bo żadna instytucja nie chce podjąć finansowej decyzji wydania książki stąd Bogdanowicz sprzedaje 14 prac w duńskiej i własnym sąd wydaje ją w 1927 roku zaraz potem umiera także udaje mu się w ostatniej chwili zakończyć to ważne dzieło ta książka właściwie do do naszej wystawy do powstania naszego katalogu była jedynym źródłem wiece o Lipiński jak pani myśli to wystawa w muzeum Narodowym w Warszawie ma szansę zmienić postrzeganie Anny Bilińskiej i ma szansę przywrócić niejako naszej świadomości powróci do nas tak jak również dzięki wystawą powróciła chociażby Olga Boznańska bardzo bardzo na to liczy bardzo na to liczymy uważam, że sama wystawa oczywiście jest liczona na parę miesięcy, kiedy możemy obejrzeć natomiast pozostaje Monika talon katalog regiony, które obejmuje wszystkie dzieła, do których udało nam się dotrzeć dzieła, które są bądź te, które wiemy bądź są po prostu wzmiankowane plus bardzo rzetelny biograf artystki i katalog patrzą jeszcze 4 synami myślę, że nie jest już opracowanie twórczości, do którego będzie można sięgać w każdej chwili i katalog będzie również nie do końca jasności już jest prawie gotowy, więc również przysporzy jej sławę zagranicą co bardzo liczymy, bo nie twórczość mam nadzieję, że wystawa prezentuje jest wybitna to jest artystka, którą powinien świat poznać nową artystka Anna Bilińska 18504893 wystawa w muzeum Narodowym w Warszawie czynna do 10października tak jak powiedziałem na początku tam po prostu trzeba być dziękuję bardzo, za dzisiejsze spotkanie Renate Herberger współkuratorka wystawy była gościem kultury osobistej dziękuję bardzo, państwa zapraszam dziękuję także Pawłowi Wiśniewskiemu za pomoc przy przygotowaniu audycji czas na informacje w TOK FM Marta Perchuć Burzyńska do usłyszenia
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA
-
-
13:39 W studio: Małgorzata Sobieszczańska
-
10:40 W studio: Michał Pepol
-
11:19 W studio: Jan Holoubek
-
15:24 W studio: Tomas Venclova
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
20.09.2023 17:20 Wywiad Polityczny25:05 W studio: Jerzy Baczyński
-
20.09.2023 17:00 Wywiad Polityczny15:24 W studio: Ryszard Kalisz
-
20.09.2023 15:00 Światopodgląd11:48 W studio: Rafał Hirsch
-
-
20.09.2023 14:40 Raport Gospodarczy12:38 W studio: Grzegorz Ogonek
-
-
-
-
20.09.2023 14:20 Popołudnie Radia TOK FM10:32 W studio: Mariusz Sztal
-
20.09.2023 16:20 Światopodgląd10:53 W studio: dr Olena Babakova
-
-
20.09.2023 16:00 Światopodgląd09:14 W studio: Krzysztof Strachota
-
-
-
20.09.2023 18:20 TOK36005:59
-
20.09.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu13:27 W studio: Dominik Wardzichowski
-
-
-
20.09.2023 17:59 Gościnnie w TOK FM: Wybieram klimat
-
-
20.09.2023 18:30 TOK36007:45 W studio: Piotr Andrusieczko
-
20.09.2023 18:40 TOK36007:13 W studio: dr hab. Anna Moraczewska
-
-
20.09.2023 18:50 TOK36007:45 W studio: dr hab. Grzegorz Makowski
-
-
-
20.09.2023 19:11 TOK36004:17 W studio: Wawrzyniec Zakrzewski
-
20.09.2023 19:59 Dobra praca
-
20.09.2023 19:20 Biuletyn rewolucyjny13:51 W studio: Ewa Kulik-Bielińska
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL