REKLAMA

"Marny erzac" reformy podatkowej na wzór zachodnioeuropejski [o projekcie PiSu]

Światopodgląd
Data emisji:
2021-07-27 15:20
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:26 min.
Udostępnij:

Wczoraj rząd zaprezentował zmiany podatkowe związane z polskim Nowym Ładem. Rozmawiamy o nich z dziennikarzem ekonomicznym Piotrem Wójcikiem związanym z Krytyką Polityczną. "Być może społeczeństwo nie jest gotowe i nie chce systemu progresywnego w stylu skandynawskim" - komentuje Wójcik.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz teraz państwa gościem jest Piotr Wójcik dziennikarz ekonomiczny związany między nimi krótką polityczną dzień dobry dzień dobry bardzo dziękuję za przyjęcie zaproszenia bardzo jestem ciekawa pana komentarza, ale też ta ocena się zmieniła od tej wstępnej, kiedy rząd prezentował jedynie na konferencji prasowej założenia do tej pisanej już na papierze wczoraj przedstawionej przez Ministerstwo Finansów propozycji zmian podatkowych Rozwiń » pozwolę sobie zacytować, gdy kilka już dobrych tygodni temu rząd zapowiadał kierunek tych zmian to pisał pan krytyce politycznej zamiast progresywnego podatku dochodowego na wzór państw Europy zachodniej dostaniemy marne Rz, który może nieco odciąży najmniej zarabiających, ale nie zlikwiduje absurdalnych przywilejów podatkowych najzamożniejszych, więc jak to dziś pan widzi co się zmieniło no nie niespecjalnie zmiany zaproponowane w ustawie generalnie w zdecydowanej większości oddają to co zapowiedzianą w Polskim ładzie moim zdaniem kluczowe takim ogólnej ocenie tych zmian podatkowych jest to ich wpływ na sektor finansów publicznych do sektora finansów publicznych w wyniku wprowadzonych zmian spadną o 8,51 000 000 000zł więcej w pierwszym roku dla kolejnych nawet więcej, a więc mówimy generalnie o dużej obniżce podatków mówienie w tym kontekście, że rząd podwyższa VAT podatki jest uzasadnione oczywiście proszę zna osoby dotknięte różny sposób, ale generalnie będziemy mieli obniżka podatków, a która w największym stopniu uderzy samorządy mogą samorządy stracą na tym, a w sumie nawet około 14 000 000 000zł tak jest napisane w ocenie skutków regulacji KN, więc chciałem dopytać to rozwiniemy tylko możesz ogólny obraz wiele raportów wiele organizacji pan też o tym pisał, ale to jest bardzo taki do końca wyszła na morze konsensualne z powszechna ocena polskiego systemu podatkowego, że on jest mówiąc w skrócie bardzo niesprawiedliwe, jeżeli rozumiemy sprawiedliwość jako progresywną to znaczy, że ci co zarabiają więcej powinni być bardziej obciążeni podatkami na ten Polski system jak wiemy szczególnie dociążyć tych najmniej zarabiających w tej kwestii, jeżeli tak zdefiniujemy sprawiedliwość to czy pod względem czysto system, który chce zbudować na razie zapowiada też nie wiemy jak w ogóle pójdzie głosowanie i przeprowadzenie przez całą ścieżkę legislacyjną tego projektu, ale czytań propozycja obecna pisowska jest bardziej sprawiedliwa niż obecny ład trwać u mnie jest bardziej sprawiedliwa bez wątpienia tylko, że wg el można by tam sprawiedliwość jeszcze bardziej pogłębiona bez wątpienia poprawia nieco sytuację podatkową w zakresie sprawiedliwości mam Fundacja Instrat przygotowała, a taką analizę dotyczącą obciążenie podatkowe i po wprowadzeniu polskiego ładu, a Polska różnica pomiędzy klinem podatkowym podatkowo składkowym do wysokości 50250% średniego wynagrodzenia wzrośnie z 6,3% do 10,5%, czyli nadal będziemy mieli jeden z najbardziej liniowych podatków systemów podatkowych OECD, ale będzie, ale dym z nieco mniej liniowe, czyli nieco bardziej progresywny, ale w zakresie umów o pracę i chodzi o z przedsiębiorców większość ich przywilejów zostanie zachowana zostanie zachowany podatek liniowy, z którego korzysta 700 000 najbogatszych Polaków, którzy średni dochód wynosi 23 000zł miesza się zostanie też utrzymane ryczałtowe składki na ubezpieczenie społeczne, czyli m.in. emerytury, które sprawiają, że a, że system jest agresywne przynajmniej w zakresie tych samozatrudnionych na nas tak, bo niezależnie czy samozatrudnionych zarabia 3030 czytam ile płaci tą samą kwotę tak powiem podatkową o tak dokładnie natomiast zostanie zlikwidowana jedna z ulg dla was generalnie dla samozatrudnionych, czyli ryczałtowe składki zdrowotne od teraz składki zdrowotne będą płacone przez samozatrudnionych tak stoją od teraz jeśli zostanie oczywiście, ale ta ustawa przegłosowana co z tego co warto też jest pewna pani chce przeciwko Alicji w postaci posłów posłanek porozumienia, ale w każdym razie jeśli tam ustawa zostanie przegłosowana to z składka na ubezpieczenie zdrowotne będzie wynosić 9% będzie proporcjonalna do dochodu no to faktycznie mocno wpłynie na obciążenia szczególnie najlepiej zarabiających przedsiębiorców tylko ciała to zaznaczyć, że to jest likwidacja przywilejów to nie jest jakiś uderzenie w tych przedsiębiorców z kolei likwidacja jednego z 3 ich przywilejów wciąż będą pozostałe 2, czyli ryczałtowe składki na ubezpieczenie społeczne i podnosi podatek liniowy też jest przywilejem bez wątpienia to w takim razie, jeżeli jest to bardziej sprawiedliwy system czemu nazywała Coe ocenia go nazywa go pan marnym zatem, bo jest marnym za co no jest krokiem do to wcale przecież nie jest niespójną jest jest krokiem w stronę progresji progresywnego systemu podatkowego natomiast nadal będziemy mieli jeden z najbardziej liniowych systemów podatkowych OECD wśród państw rozwiniętych nawet nadal nasz system podatkowy będzie bardziej przypominał Meksyk czy trud łatwo czy Chile np. o, a mniej no nie wiem czy Finlandię Danię czy czy rację to jest oczywiście też kwestia tego, jakie jakich podatków chcą Polacy, a być może społeczeństwo nie jest po prostu gotowej nie chce systemu progresywnego stylu skandynawskim natomiast to jest jakiś stopniu jednak realizacji wydaje się, że rysował w związku z pandemią rysowała się szansa na nocleg są przebudowę systemu społecznego podatki są podstawą każdego systemu społecznego zostawić podarki są bardzo ważna i nie można oczywiście lekceważyć wg mnie była szansa na głębszą przebudowę, bo wielu osób do części społeczeństwa duża część społeczeństwa nabrała przekonania jednak właśnie, że domena publiczna jest istotna, że nie wszystkim można sobie poradzić samemu wydaje się, że można było dofinansować żonę publiczną, tworząc bardziej progresywny system podatkowy tymczasem tutaj rząd, jakby kapitulował są jak jakiś tam sposób rozumie z 2 powodów po pierwsze ma wewnętrzną opozycję w postaci porozumienia, a drugie no w Polsce jest niestety bardzo duży sprzeciw sprzeciw przeciwko wprowadzeniu progresji podatkowej widać to było po reakcji w internecie, chociaż wielu ludzi którzy, którzy nie należą bez wątpienia do klasy wyższej po prostu z drastycznie, bo oburzyli się z powodu tego, że rząd chce opodatkować lepiej zarabiających w domyśle, że i w nich różne również uderzy co jest niezgodne ze stanem faktycznym wg analizy ośrodka cenea na tych zmianach w Polskim ładzie i tak skorzysta 9 w gospodarce skorzystają gospodarstwa domowe należące do 910 decyzji skorzy stracą na tym jedynie gospodarstwa domowe należące do urny 10% czy najlepiej zarabiających 10% oczywiście tam 9 dziewiąty decyzji skorzysta na tym minimalnie obok kilkadziesiąt złotych miesięcznie natomiast jest to zmiana, która generalnie obciął odciął za zdecydowaną większość społeczeństwa tymczasem w odbiorze społecznym była to komentowane jako i jakiś zamach podatkowe na portfele oraz, że tak właśnie to jest bardzo ciekawe co ma się na myśli jak się mówi w Polsce klasa średnia albo biznes czy jednoosobowe jednoosobowa firma działalność gospodarcza to jest biznes, jeżeli jest na nowym kontrakcie wykonuje taką samą pracę ktoś tam na etacie no kto jest klasą średnią UE zarabiający na rękę 234000 czy ten, który ma rękę 7 UB jak to jest los zaczyna są 2 sposoby, jakby opisywania klasy średniej konserwatyści chcą ją określa właśnie opisowo, czyli to są ludzie, którzy są niezależni finansowo czerpią dochody z różnych źródeł mają wpływ tam narusza niemiecka na sytuację w polityce lokalnej to jest taka bardzo konserwatywne podejście do klasy średniej obecnie się o okresowo przez większość banków tak określona m.in. przez OECD i poprzez dochód poprzez odniesienie do dochodu, czyli osoby, a zarabiający między 75% 200% krajowej mediany należą do klasy średniej to możemy przyjąć, że w Polsce można by zaliczać do tego ludzi zarabiających między 75% 200% średniej krajowej, czyli między około 545 no powiedzmy 5000, a 12 kilo złotych dziękuję za tak jak oczywiście w aktach, czyli powiedzmy 3,51000 już właściwie kwalifikowało się pół 1000 rękę 4000 na rękę bez wątpienia już kwalifikuje do klasy średniej, bo generalnie w Polsce mało zarabia w Polsce 23 ponad 23 pracowników zarabia mniej niż wynosi średnia krajowa, a powyżej 12 000 zarabia kilka procent zatrudnionych, a więc albo to mówiąc wprost taksy, gdyby to miał być Rz tylko taka głęboka progresywna w kierunku progresywnego systemu zmiana to oznaczałaby czy tak u w, sprowadzając do konkretu oznaczałoby wprowadzenie jakiejś kolejnej stawki podatkowej tak, bo obecnie mamy to sytuacja, w której no teraz się zmieni, bo jest kwota wolna, czyli część ludzi jak nie będzie płacić najmniej zarabiających czy otrzymujących podatku, ale 90 do tej pory kilka procent z nas, bo w 1 w tej niższej stawce no i to w zasadzie tam nie zmieni chodzi o to, że większa progresja oznaczałaby stawkę kolejną wyższą dla najlepiej zarabiających no przede wszystkim oznaczałaby likwidację podatku liniowego i obciążenie wszystkich podatników powszechnym systemem, czyli wg wg skali wszyscy powinniśmy rozliczać w ten sam sposób podatek liniowy jest nieuzasadnionym przywilejem jeśli ktoś faktycznie przedsiębiorcom i podejmuje ryzyko podejmuje faktycznie działalność jakąś innowacyjną ruszą dalej to należało założyć spółkę zoo i tam podatek liniowy, a nawet tam są teraz jeszcze dla małych podatników, ale generalnie domyślnie tam jest podatek liniowy, więc to przedsiębiorca, który ryzykuje może spokojnie założyć spółkę, więc pierwszym krokiem ku ten większy projektu, który kury realnej progresji wnosi systemu powinna być likwidacja podatku liniowego dla podatku liniowego PIT auto z tego faktycznie można by też pomyśleć nad wprowadzeniem kolejnej stawki, czyli np. w 40% w tym, że rząd staje się podwyższył próg do drugiej stawki VAT do 120 000zł to będzie oznaczać, że od 2019 roku drugą stawkę PIT płaciło 5% podatników rozliczających się wg skali po podwyższeniu znów będzie płacić drugą dawką około 23% to też pokazuje, że obecny system to właśnie za progresji zwiększa progresję Nadole trochę likwiduje część jeden z przywilejów najlepiej zarabiających oraz generalnie system Polski nadal będzie na umowę o pracę bardzo liniowe będzie to niewielka progresja natomiast na sam zatruć wśród samozatrudnionych nadal będzie agresywny, gdyż ryczałtowe składki z pewnym stopniu nadal będzie szereg ryzyk wyższy od ryczałtowe składki na ubezpieczenie społeczne nadal będą, aby obniżać proporcjonalne obciążenia wraz ze wzrostem dochodów bardzo bardzo dziękuję zatem komentarz państwa gościem Piotr Wójcik dziennikarz ekonomiczny związany z krytyką polityczną czas dziękuję za komentarz dodam, że sejmowa komisja kultury zakończyła prace nad tzw. lex TVN posłowie komis tak jak mówiliśmy odrzucili poprawkę porozumienie Jarosława Gowina, która zakładała, że koncesje udzielać można będzie firmom pochodzącym z krajów OECD nie jedynie europejskiego obszaru gospodarczego zakłada projekt autorstwa Marka suskiego natomiast poparcie zyskała poprawka Jarosława Sachajki Kukiz 15, która wyklucza przejmowanie mediów przez skup spółki skarbu państwa kolejne prace 11sierpnia na najbliższym posiedzeniu będziemy wracać zaraz informacjach Radia TOK FM do tematu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA