REKLAMA

Podatki w Nowym Ładzie: dla jakich grup podwyższenie kwoty wolnej od podatku będzie najistotniejsze?

Połączenie
Data emisji:
2021-07-29 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie dziękuję trzynasta 23 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Piotr Lewandowski z Instytutu badań strukturalnych dzień dobry dzień dobry będziemy mówili o projekcie ustawy podatkowej będącej częścią polskiego ładu to zmiana podatków jest rzekomo już przesądzona pomimo oporu Jarosława Gowina przewiduje ona m.in. podwyższenie kwoty wolnej od podatku z 8000zł do 30 000zł oraz podniesienie progu podatkowego 85,51000 do 120 000, ale może zacznijmy od tej kwoty Rozwiń » wolnej, jakie to ma znaczenie ma duże można bardzo prozaicznie można by powiedzieć, że to jest rzecz nieunikniona, bo zarówno kwota wolna jak wysokość pierwszego progu były od dawna w Polsce nie zmieniamy, więc biorąc pod uwagę zarówno realne wzrost wynagrodzeń dochodów jak i dokładając do tego inflację coraz więcej to wartość kwoty wolnej, bo po prostu coraz relatywnie coraz mniejsza, a dla coraz większą liczbę osób a, a pro progi też zmieniał się proporcja ludzi, którzy są pierwsza drugim w drugim progu z jakiego stopnia to może po prostu potraktować jako uporządkowanie natomiast bardziej jeśli mielibyśmy na tę reformę patrzeć od strony bardziej takie strukturalne albo ekonomicznej i celem byłoby obniżenie opodatkowania tych niskich dochodów to wówczas ten krok jest moim zdaniem trochę mnie nie optymalne, bo główne wyzwanie, jakie bym stawiał przed reformą po opodatkowania dochodów osób fizycznych w Polsce to jest zwiększenie progresji w dość po to, żeby z poprawić dochody podnieść dochody netto z pracy takiej pracy, która daje relatywnie niskie wynagrodzenia, a o podwyższenie kwoty wolnej takie duże, które generalnie trafia do wszystkich, ale jeśli popatrzymy, które grupy społeczne najbardziej na tym korzystają tak naprawdę największy Strumień ogólnie trafia do do emerytów, a nie do tych osób, które są niepracująca są w wieku produkcyjnym właśnie jak dla kogo jest najważniejsza ta kwota wolna od podatku ta wysokość kwoty dla jakich grup będzie najistotniejsza zmiana o zasadniczo wysokość kwoty wolnej, chociaż dotyczy wszystkich to, ponieważ ona jest ustalona kwotowo to więcej wyższe są dochody to mi tylko jej znaczenie lat jest mniejsze relatywne do dochodów, które uzyskujemy, więc tak naprawdę największe znaczenie dla ludzi, którzy uzyskują dochody relatywnie relatywnie niskie noty dla kogoś, kto uzyskuje dochody 28 000 roku rada ma fundamentalne znaczenie, bo teraz po prostu cały dochód zwolniony z podatku, ale ludzi co uzyskują takie dochody no to przecież to jest wyraźnie poniżej płacy minimalnej wysoki dochód uzyskuje ktoś np. pracuje tylko wakacje albo jakoś tam dorywczą natomiast główne rozróżnień główne problem, że tak powiem w obieraniu takiego kierunku jest taki, że znowu jeśli popatrzymy jak w rozkładzie dochodów plasują się różne grupy dochodowe też, jakie dostają świadczenia, które jak te świadczenia są od podatku oskładkowane opodatkowane to najbardziej najbardziej na tych zmianach, jaką łączną grupa społeczna będą właśnie korzystali emeryci mniejszym stopniu będą korzystały te osoby, które mają niskie dochody, ale są w wieku produkcyjnym, czyli np. takie gospodarstwa, gdzie 1 osoba pracuje druga osoba nie pracuje albo Popara, które 2 osoby zarabiają płacę minimalną i ja bym identyfikował te wyzwania strukturalne przed taką reformą tak, że w Polsce mamy niską aktywność zawodową ciągle z powodów demograficznych na rynku pracy w Polsce będzie coraz mniej ludzi, a warto będzie coraz więcej i reforma podatkowa powinna iść taką stronę, żeby przeciąć, żeby zachęcać do podejmowania pracy takie osoby, które potencjalnie zarabiałyby niewiele teraz od wniosku o opodatkowanie takich dochodów właśnie płaca minimalna lub ciut więcej jest w Polsce w porównaniu do innych krajów europejskich relatywnie wysokie i teraz, gdyby mówiąc językiem technicznym Mik założyć taki sam koszt fiskalny, czyli taki sam koszt dla budżetu tych wszystkich zmian i nie podnosić tak bardzo kwoty wolnej, ale podnieść kwotę wolną trochę, a równocześnie podnieść koszt uzyskania przychodu, czyli można powiedzieć dodatkową kwotę wolną, która dotyczy tylko pracujących to osiągnęlibyśmy większą korzyść netto dla tych osób, które mogłyby pracować za płacę minimalną np. tego, czego nie teraz nie robią bez pływania jak w ogóle na koszty pracodawców, czyli przyciągnęli byśmy na rynek pracy trochę tych osób, które teraz są za nim, a z punktu widzenia wyzwań demograficznych tego, że w Polsce będzie coraz mniej ludzi w wieku produkcyjnym, że coraz mniej coraz trudniej będzie znaleźć pracowników itd. tak dalej tak dalej to było moim zdaniem lepsze rozwiązanie niż operowanie tylko kwotą wolną, a mam ochotę zapytać czy to rzeczywiście działa to znaczy takie właśnie rozwiązania faktycznie przyciągają ludzi, którzy są poza rynkiem pracy, czyli są bierni zawodowo jak i aktywizuje czy to wystarczy to jest po to jest bardzo ważne pytanie można powiedzieć to jest warunek konieczny, ale niewystarczające większość osób, które są bierne zawodowo w Polsce mają jeszcze jakąś barierę, która ich powstrzymuje przed podjęciem pracy np. obowiązki rodzinne np. opieka nad dziećmi jakiś problem zdrowotny brak umiejętności albo problemy z dojazdem do większego ośrodka Miejskiego, gdzie praca jest tam ci ludzie mieszkają nie ma, więc na pewno to nie jest także, zmieniając tylko kwotę wolną i koszt uzyskania przychodu, obniżając podatki nagle setki tysięcy ludzi zaczyna szukać pracy natomiast jeśli np. taką barierą jest koszt żłobka albo jeśli taką barierą są kwestie związane z dojazdem no to wówczas, podnosząc dochody netto poprzez obniżenie oskładkowania wydajemy ludziom dodatkowe pieniądze, które mogą sfinansować tę inną barierę prawda i oczywiście, żeby tak naprawdę silnie podnieść aktywność zawodową w Polsce to powinniśmy zmienić, bo co, które są w systemie podatkowym, czyli obniżyć opodatkowanie tych niższych płac plus do tego dołożyć kilka tych innych działań, które bardzo mają charakter interwencji wsparcia itd. więc na pewno są potrzebne inne działania, ale z drugiej strony też można by powiedzieć, że jeśli teraz już wydawać duże środki np. na akt polityka aktywizacji albo ich do dopłaty do dojazdów do pracy tak dalej, a równocześnie byśmy opodatkowali niskie dochody tak wysoko jak w Polsce opodatkuje, toteż nie ma sensu no właśnie, ale teraz takie zastanówmy się nad tym podniesieniem progu podatkowego 85,51000 do 120 wg szefa resortu finansów to ma dotyczyć 600 000 podatników płacących 32%owy podatek teraz będą płacili 17%owy podatek, jaka to jest jak jest sens takich rozwiązań rzeczywiście to jest to ma uzasadnienie moi tres jest w UB generalnie mamy w Polsce bardzo mało progów podatkowych tak naprawdę mamy tylko 2 stawki, więc ciężko zrobić taką markę racje pomiędzy ludźmi co płacą tą podstawową stawkę, a tymi, którzy płacą wyższe, bo te wyższe też mówił okryte są jakieś wyższe dochody prawda jest taka, że te 80 000 rocznie w 2010 roku to były zupełnie i może być to były inne pieniądze niż 80 000 teraz, więc generalnie generalnie uzasadnienie podniesienia tego progu też można jakieś znaleźć dość, że równocześnie ci ludzie też mają kwotę wyższą, więc są takie dostosowania po to, po obu stronach do jakiego stopnia może sobie wyobrazić taką reformę, w której nastawienie jest bardziej po prostu na można powiedzieć zwiększenie progresywną ości bez obniżania tych opodatkowania tej tzw. klasy średniej, czyli np. zostawiamy ten próg zwiększamy kwotę wolną, ale jeszcze np. dodajemy trzecią stawkę tak jak było to przecież to do połowy lat do 20000807. roku dobrze pamiętam no ale to wtedy nawet jeśli teraz ta reforma ogólnie obniża przychody państwa podatku dochodowego to i tak w debacie medialnej czy publicznej jest takie powszechne przekonanie, że to jest jakiś podwyższenie tych podatków, bo się właściwie ciężko powiedzieć, skąd bierze, bo składki zdrowotne głównie są podnoszone, więc jeśli miałbym szukać jakiś moim zajmą w ogóle niepotrzebnych rzeczy to jest jednak dodawanie różnego rodzaju preferencji dla osób samozatrudnionych proponowanie jakiś obniżania ryczałtu dla programistów czytam dla innych grup zawodowych, czyli tak naprawdę dawanie można powiedzieć ulg dla jakich grup, które w sumie i tak zarabiają dużo, której tak by pracowały płacą stawki, które generalnie rzecz biorąc wcale nie są w Polsce opodatkowane jako wysoko bo gdyby ci nauczkę dobrze zarabiający programiści w Polsce pracowali we Francji albo w Niemczech to płaciliby te stawki podatku i tak dużo dużo wyższe niż płacą tu, więc moim zdaniem główny problem jest tak naprawdę w można powiedzieć w dobry kierunkowo, ale może nie optymalne moim zdaniem w szczegółach korekcie podatku dochodowym tym, który dotyczy powiedz głównie osób pracują na etat równocześnie robienie kolejnych ulg czy wyłomu w opodatkowaniu samozatrudnionych, którzy i tak mają w Polsce duże preferencje na tle tego jak to jest organizowane w innych krajach, ale wszyscy samozatrudnieni samozatrudnienie też w niektórych kręgach funkcjonuje jako taki rodzaj powiedziałbym właśnie porzucenia wymuszenia pewnego rodzaju jak sytuacja, w której właściwie jesteś bez szansy i musi się na to godzić, bo pracodawca chce uniknąć kosztów no okej tak no natomiast sam fakt, że samozatrudnieni mają stawkę liniową lub te rozwiązania ryczałtowe największym stopniu daje korzyści ludziom, którzy osiągają wysokie dochody jako tego samozatrudnienie bo gdyby szkoda nie byli zatrudnieni na etat to płacimy podatki dużo wyższa często też mogą mają powiedzmy przestrzeń do większej kreatywności w tym co jest kosztem działalności, bo o, a tam jacyś celebryci to nawet jakieś ośmiorniczki rzucają prawda i przed generalnie dużo rzeczy można zaliczyć do kosztów w sytuacji, w której koszty uzyskania przychodu dla osób pracujących na etat, który możemy traktować generalnie jako rekompensatę za koszty dojazdów kupna krawata albo innych takich rzeczy podczas gdy się tam jest ustalony próg kwotowy, który nie jest zbyt wysoki więc i to trochę to jest można powiedzieć widzimy teraz, że w tej heterogenicznej ci wszystkich samozatrudnionych w Polsce mamy teraz 2 można powiedzieć 2 różne problemy 1 to są jacyś ludzie, którzy powiedzmy zarabiają relatywnie niewiele i oni są za zatrudnienie, bo tak naprawdę pracują to takie pozorowane samozatrudnienie są zależni często 1 pracodawcy, który teraz już będzie np. zleceniodawcą, a z drugiej strony zasadniczo takie same zasady opodatkowania mają można powiedzieć dobrze zarabiający prawdziwi samozatrudnieni i w przypadku tej pierwszej grupy to problem spowiedź, w jakich niższa o bezpieczeństwo socjalne niż osoby na etacie, a w przypadku tej drugiej grupy Noto mamy tych wysoko zarabiających mamy teraz powietrzne problemem jest to, że mają dużo bardzo zwiększa preferencje w systemie podatkowym w stosunku do podobnych do nich ludzi, którzy są na etacie, więc tak naprawdę powinniśmy inaczej dostosować regulacje jednymi drugim segmencie, bo te problemy są inne musimy kończyć się tutaj czujny wydawca Anna Piekutowska donosi, że to był mały, że faktura osiągnie bliskich ośmiorniczki też innego porządku historia elektowi to pamięta np. ośmiorniczki są już pasa dziękuję bardzo, Piotr Lewandowski z Instytutu badań strukturalnych był z nami trzynasta 37 ze wsi informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA