REKLAMA

Propozycje ZNP na powrót do szkoły i czwartą falę pandemii

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2021-07-29 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:02 min.
Udostępnij:

Za miesiąc uczniowie wrócą do szkoły. Jednakże czy wrócą do nauki stacjonarnej, czy będzie to inna forma nauki jeszcze nikt nie wie. O przygotowaniach do nowego roku szkolnego i perspektywie czwartej fali koronawirusa rozmawiamy z rzeczniczką Związku Nauczycielstwa Polskiego, Magdalena Kaszulanis.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest z nami Magdalena Kaszulanis rzeczniczka prasowa związku Nauczycielstwa polskiego dzień dobre dzień dobry witam serdecznie połowa wakacji za nami, a właściwie za uczniami, bo nie za nami nie za mną nie za panią za miesiąc rozpocznie się rok szkolny pytanie jak chyba nadal pozostaje otwarte pod koniec sierpnia spodziewamy się czwartej fali mówi o tym resort zdrowia co państwo wiedzą na ten moment wiemy bardzo niewiele, a czasu na przygotowanie nowego roku szkolnego jest coraz Rozwiń » mniej dyrektorzy szkół nauczyciele cały czas pozostają, a w niepewności co nas czeka jesienią tego roku jesteśmy oczywiście bogatsze doświadczenia tych miesięcy ostatnich miesięcy zdalnej nauki zdalnej pracy, ale oczekiwalibyśmy tutaj od rządowej strony takiego kompleksowego programu dotyczącego bezpiecznego funkcjonowania szkół przedszkoli poradni i placówek oświatowych nowym roku szkolnym tak jak powiedziałam czasu na przygotowanie takiego programu jest coraz mniej, a oba coraz więcej właśnie w związku z informacjami o czekającej na czwartej fali pandemii profesorem czarne tylko trance mówi, że rząd zakłada scenariusz powrotu do nauki stacjonarnej w całym kraju, chyba że nastąpią jakieś kataklizmy na razie widzimy, że nie mamy już niestety tej tendencji spadkowej, jeżeli chodzi o zakażenia tylko mamy wzrost na razie na poziomie 120 zakażeń dziennie co zdaniem ekspertów może już za kilka tygodni doprowadzić do kilku tysięcy zakażeń dziennie już daje pani głos też nas niepokoją te wskaźniki te dane dotyczące wzrostu liczby zachorowań tymczasem ministerstwo edukacji absolutnie nie zajmuje się przygotowaniami szkół przedszkoli placówek oświatowych nad wartą, ale zajmuje się zupełnie czymś ostatni pomysł, który pan minister edukacji przekuł na projekt ustawy projekt nowelizacji prawo oświatowe dotyczy zupełnie innego obszaru dotyczy zwiększenia uprawnień kuratorów oświaty kuratorzy mają od września otrzymać więcej włosy kosztem społeczności lokalnej samorządu dyrektorów szkół i nauczycieli są to uprawnienia wymierzone właśnie ten konsensus społeczny autonomia szkół nauczycieli dające bardzo duże uprawnienia kuratorom oświaty i absolutnie nieprzystające do tego dzisiaj w szkołach mamy i co nas czeka jesienią w związku z pandemią także ministerstwo edukacji absolutnie nie przygotowuje się na czwartą falę i to nas niepokoi, bo jako środowisko oświatowe chcielibyśmy takich konkretnych rozwiązań takich, które dotyczyłyby całej społeczności oświatowej nie tylko 1 grupy zawodowej po raz rada medyczna przy premierze mówi o nauczyciela, ale chcemy podkreślić w kontekście obowiązkowych szczepień, że szkoła przedszkole to jest cała społeczność w szkole przedszkolu spotykają się codziennie uczniowie rodzice nauczyciele pracownicy, więc powinny być kompleksowe rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo wszystkim tym co znaczy to to porozmawiamy o konkretach panią kompleksowe rozwiązanie, bo tak rzeczywiście dzisiaj szef rady medycznej przy premierze prof. Andrzej Horban powiedział, że niemal pewne jest wydanie zaleceń dotyczące obowiązkowych szczepień dla pracowników ochrony zdrowia mówiono już od kilku tygodni dodał, że rada rozważa także obowiązek szczepień m.in. dla państwa nauczycieli dla pracowników administracji tak, jeżeli chodzi o szczepieniu pani mówi też wspólnota są rodzice są dzieci, jeżeli chodzi o dzieci natomiast zaszczepić powyżej dwunastego roku życia w grupie wiekowej między dwunastym osiemnastym rokiem życia podano 900 000 dawek szczepionki grupa ta liczy ponad 2 200 000 osób co do co oznacza, że to jeszcze trochę brakuje, żeby taki był satysfakcjonujący poziom akurat w tej grupie wiekowej powyżej dwunastego roku życia zobaczymy, kiedy będzie można i czy szczepić młodsze dzieci prawda kwestia rodziców zostaje rodzice to decydują niema obowiązku nie ma na razie żadnych restrykcji dla osób niezaszczepionych, więc decydują zgodnie z własną wolą się zaszczepią czy nie to jakich konkretach pani mówi tak się być może ta dyskusja o bezpiecznym powrocie do stacjonarnej nauki, którego metę jako nauczyciele bardzo chcemy i naprawdę marzymy o tym, żeby uczyć w szkołach ani zdalnie nie była skanalizowana tylko wokół pomysłu obowiązkowych szczepień dla nauczycieli, ale państwo normalnie bowiem, że związek Nauczycielstwa polskiego ma wypracować stanowisko w tej zasady reklamy dyskutujemy o tym pomyśle w tej dyskusji chcemy podkreślić również fakt, że nauczyciel już masowo przystąpili do szczepień do szczepień dobrowolnych, które rozpoczęły się w ramach NATO, ale jeszcze nie wszyscy zaczęli tak grupy Narodowego programu szczepień wiosną tego roku w marcu na szczepienie zgłosiło się 500 i co 90 000 nauczycieli mamy nauczycieli w Polsce ponad 600 000, więc nauczyciele jako grupa zawodowa są bardzo dobrze wyszczególniono grupą na i naprawdę ten poziom wyszczepialności wśród nauczycieli jest bardzo wysoki nie chce ryzykować stwierdzenia, że najwyższy wśród grup zawodowych wtedy wiosną postulowaliśmy również, aby ze szczepień priorytetowych mogli skorzystać pracownicy administracji szkół przedszkoli nie zostali włączeni do tej grupy niestety dzisiaj jest jakiś problem z obowiązkowymi ewentualnymi obowiązkowymi szczepieniami dla nauczycieli czy niema no chcielibyśmy, żeby ta dyskusja właśnie bezpiecznym powrocie nie dotyczyła tylko tych obowiązkowych szczepienie nauczycieli nie była skanalizowana, a teraz wokół no wiosną mieliśmy bardzo dużo takich nadal, ale w okręgu wokół tego się też suczkę toczy bo gdyby pani pozwoliła zacytuję jest to świadczenie od kilku dni zespołu doradczego do spraw covid Polskiej Akademii Nauk i tam jest wiele konkretnych właśnie rozwiązań, które powinny zostać wdrożone, ale zaczyna się od tego, że niezaszczepione przeciwko covid 19 osoby z grona pedagogicznego powinny być odsunięte od bezpośredniego funkcjonowania w szkole w okresie pandemii szczególnie w okresach jej nasilenia także jest jest postulat odnośnie uczniów czy, jeżeli są osoby, które mogą się szczepić powyżej dwunastego roku życia niezaszczepione to jako pierwsze będą powinny trafiać tzw. nauczanie online, jeżeli będzie wprowadzany system hybrydowy, czyli część uczniów stacjonarnie część swoich komputerach w domu co pani na to tak samo rekomendacje ekspertów Polskiej Akademii Nauk i pracujemy nad naszym wspólnym stanowiskiem, które będzie dopiero w przyszłym tygodniu ze względu m.in. na okres lub może z jakim mamy do czynienia dzisiaj mamy konkretne propozycje dotyczące tego powrotu dotyczące nie tylko tych szczepień, o których mowa, a mianowicie postanowiła zdradzić, a proponuje m.in. tak finansowe wsparcia wsparcie dla samorządu w zapewnieniu bezpiecznej nauki pracy w klasie czwartej fali pandemii proponujemy dostosowanie podstaw programowych do takich rzeczywistych możliwości uczniów po roku zdalnej nauki, czyli odchodzenie tej podstawy programowej proponujemy poprawienie dostępu poprawy dostępu uczniów do pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach bowiem, że młodzi ludzie borykają się z wieloma problemami powinny mieć możliwość rozmawiania o nich ze specjalistami szkolne, czyli chcielibyśmy, żeby każda szkoła miała obowiązek zatrudnienia psychologa i taką oka proponujemy wprowadzenie norm prawnych związanych z uregulowaniem zdalnej pracy nauczycieli post było bardzo dużo kłopotów bardzo wiele wezwań proponujemy, żeby rządzenia się wyposażeniem wszystkich placówek szkolnych szybki internet i sprzęt niezbędny do wprowadzenia tych lekcji na odległość tutaj również cały czas są ogromne potrzeby ogromne zaniedbania chcielibyśmy, żeby to dyrektor, o co postulujemy już od kilku miesięcy miał możliwość podjęcia decyzji o wprowadzeniu albo edukacji zdalnej albo edukacji hybrydowej w zależności właśnie od sytuacji w jego placówce do tej pory musiał czekać kilka dni zdarzało się, że kilka tygodni co skutkowało tragicznymi tragicznym finałem w kilku placówkach mamy się tutaj szkoły w warszawskim na decyzję sanepidu chcemy, żeby teraz się też każdy, ale to dyrektor najlepiej znając sytuację w swojej szkole mógł zdecydować o przejściu na zdalne bądź hybrydowe nauczanie jasna sprawa to było bardzo istotna paliliśmy Jasia za grzywny, żeby szkoły przedszkola miały możliwość takiego szybkiego dostępu do testów w przypadku pojawienia się koronawirusa w placówce to są rozwiązania nad którymi pracuje się w wielu krajach m.in. w stanach Zjednoczonych, jeżeli pojawia się takie ognisko koronawirusa szkołę no to, jakie mamy alternatywy przejście na zdalne nauczanie, czyli wysłania wszystkich uczniów do domu i prowadzenie lekcji na odległość w przypadku właśnie możliwości testowania uczniów i nauczycieli dzielimy społeczność szkolną na osoby, które nie są chore i mogą uczyć się w szkole i te, które muszą przejść kwarantannę mają zajęcia, a ona także mamy konkretne propozycje konkretnych też apel do rządu o prowadzenie jednak takiej stałej intensywnej kampanii informacyjnej promującej szczepienia i promujące korzyści wynikające ze szczepienia się, bo widzimy, że tutaj naprawdę taka podstawowa praca informacyjna podstawowa kampania informacyjna informacyjno edukacyjna nie miała miejsca szczególnie w tych rejonach niskim wskaźniku wyszczepialności i potrzebujemy też ostatnim punkcie, jeżeli pani pozwoli chciałbym dopytać o organizację pani zaczęła o tym mówić właśnie kwestia testów tak czy testowania na terenie szkół testami antygenowymi osób objawami przeziębienia lub grypą podobnymi to też postulują właśnie naukowcy z Polskiej Akademii Nauk w oświadczeniu, które rozmawiałyśmy przed chwilą ta kwestia jeszcze bufora bezpieczeństwa jest proponowana, czyli podzielenie uczniów na mieszkające ze sobą grupy no i cała ta sfera, w której pani mówiła w pkt 1 jak rozumiem, domagając się dodatkowych pieniędzy dla samorządów, żeby było na to samorządy stać, czyli tak maseczki płyny do dezynfekcji rąk rola Katarzyny wszystkim też dodatkowa kadra się mamy ogromne problemy związane z brakami kadrowymi w szkole te rozwiązania, o których mówimy, czyli dzielenie uczniów na tych, którzy mogą przychodzić do szkoły i tych, którzy mają zdalne nauczanie wymaga większej liczby nauczycieli, ponieważ np. w klasach 13 nauczyciel będzie prowadził lekcje stacjonarnie potrzebujemy dodatkowej osoby do prowadzenia lekcji online dla uczniów, pozostając tam, więc dodatkowe środki zwiększenie budżetu, czyli subwencji oświatowej dla samorządu zatrudnienie dodatkowych osób no jest konieczna, jeżeli chcemy zorganizować tak naprawdę bezpieczna rozsądne warunki w szkołach i sprawić, żeby właśnie w tych bardzo trudnych momentach wtedy, kiedy się pojawiają ogniska, a w szkołach zmniejszyć liczbę uczniów w placówce, a jednocześnie nie wysyłać wszystkich nie, testując ich z nas nauczanie także oczekiwalibyśmy właśnie takich konkretnych rozwiązań rozmowy od konkretnych propozycjach, które mamy, z którymi występujemy tutaj do strony jak wyglądają te rozmowy pani rzecznik między związkiem Nauczycielstwa polskiego ministerstwem edukacji nauki teraz właśnie 29lipca na jakim jest etapie i jaką intensywnością rozmowy się toczą się toczą rozmowy toczą się na papierze nie ma spotkani, a z przedstawicielami ministerstw, a edukacji jeszcze w czerwcu rozmawialiśmy o pozycjach ministra dotyczące zmiany statusu zawodowego nauczycieli, ale wszystkie związki nie tylko związek Nauczycielstwa polskiego, ale dość już są to pralka odeszło stały i tych rozmów bezpośrednich nie ma także zostaje nam korespondencja papierowa i wysyłanie naszych propozycji ostatnio byliśmy jako środowisko też zajęci całym pakietem zmian, które można tutaj opisać 1 mianownik lex Czarnek, czyli tych uprawnień, o których mówiłam na początku naszej rozmowy zwiększających możliwości uprawnienia kuratora oświaty kosztem dyrektora szkoły nadal wiele związek Nauczycielstwa polskiego jest jednym z sygnatariuszy takiego listu otwartego do pana prezydenta premiera do parlamentarzystów z apelem o wstrzymanie prac nad pakietem zmian które, który jest nazywany tak jak pani powiedziała lex Czarnek pani rzecznik bardzo dziękuję za rozmowę musimy kończyć Magdalena Kaszulanis rzeczniczka prasowa związku Nauczycielstwa polskiego była moim państwa gościem dziękuję za rozmowę dziękuję również Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA