REKLAMA

Jutronauci: A co, jeśli historie przyszłości będą miały 15 sekund?

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2021-07-30 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
20:11 min.
Udostępnij:

65. odcinek podcastu w programie "Jutronauci". Współczesne historie są coraz krótsze, np. te opowiadane na TED Talks mają już tylko 18 minut, a w świecie start-upów na opowiedzenie, czym zajmuje się dana firma, i przekonanie do pomysłu inwestorów jest tylko 30 sekund. Vadim Makarenko z "Wyborczej" pyta o to Annę Błaszczyk, odpowiedzialną za partnerstwa w firmie TikTok. Czy w ciągu 15 sekund można jeszcze przedstawić ciekawą opowieść? Więcej o nowej normalności znajdziesz w nowej edycji programu "Jutronauci": wyborcza.pl/jutronauci

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk mecenas książki jutro jest teraz opowiadającej o szoku, jaki przeżyliśmy i o tym jak próbujemy oswoić poukładać świat na nowo to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej o tym, że opowiadamy coraz krótszych historii o tym co można opowiedzieć o 30 sekund i o tym jak będziemy opowiadać w przyszłości ósma 10 podcast gazety wyborczej witam państwa w podcaście Jutronauci tu Vadim Makarenko z GazetyWyborczej moją gościnią Rozwiń » dziś jest Anna Błaszczyk odpowiedzialna za strategię treści i partnerstwa w sieci społecznościowej TikTok dzień dobry dzień dobry witam serdecznie z tegorocznej edycji jutronautów rozmawiamy z ekspertami w takim kluczu, a co jeśli wielu naszych Czytelników słuchaczy zadaje sobie takie pytania na co dzień, więc my też powinniśmy o tym rozmawiać, a co jeśli przestaniemy do siebie uśmiechać, a co jeśli stracimy węchu i będziemy musieli żyć bez węchu chciałby, więc porozmawiać o tym, a co jeśli historia przyszłości będą miały po 1015 sekund, kiedy mówi opowiadaniu historii myślę o wszystkich narracja szeroko literackich komercyjnych mediach tradycyjnych sieciach społecznościowych i zaczną tego, że mam poczucie, że współczesne historie są coraz krótsze np. taki wykład na te Talks trwa 18 minut co kiedyś uważaliśmy za bardzo krótki format, ale jesteś taka konferencja Peciak kucia, która daje narrator owi 6 minut 40 sekund, a koncepcja Elevate pić wypromowana przez dolinę Krzemową zakłada, że mamy jakieś 2030 sekund, żeby donieść do inwestora istotę naszego biznesu naszej oferty, więc pierwsze pytanie jak przeciętna długość materiału na TikToku nie chodzi mi teraz ograniczenia technologiczne, które narzucać raczej o to co użytkownikom wychodzi na TikToku nagrywać materiały możemy od 3 do 60 sekund natomiast nie ukrywam, że ta krótsza forma, czyli 1215 sekund jest preferowana im również się polecamy, czyli swoje wideo można nagrać się nawet 1015 sekundowym formacie i on będzie Super reformował no właśnie mówi, że polecać, dlaczego polecacie, bo wtedy wyniki są lepsze widzą więcej, skąd ta wytyczna wynika to z tego, że w obecnych czasach jednak coraz trudniej jest skupić tą uwagę odbiorcy, kiedy kilka lat temu takim standardom marketingowym była uwaga złotej rybki czy to magiczna zasada 6 sekund natomiast ze swoich prywatnych obserwacji mogę wysnuć wniosek, że ten czas teraz nawet skrócił się o połowę, czyli w momencie, kiedy chcemy zaangażować odbiorcę i dać im sygnał, że słuchał mamy około nawet 34 sekund na to, żeby on podjął decyzję dotyczącą tego czy nasza historia czy nasze wideo czy nasze treści są dla niego interesujące, a więc w tym wypadku krócej znaczy lepiej, ale trzeba też zauważać zmienił się zupełnie sposób w jaki opowiadamy historię, ponieważ TikTok to nie jest wymysł tylko aplikacja, która no jest jedną z najpopularniejszych na świecie, ale powstała również, żeby spełniać potrzeby i spełnia potrzeby np. potrzebę rozrywki ekspresji siebie zgodnie z długofalowymi dobrze znanymi trendami społecznymi technologicznej, jeżeli przyjrzymy się dłużej tym długofalowym procesom zauważymy, że mamy tutaj taką technologiczną tendencję do miniaturyzacji ekranów, czyli jako ludzkość przeszliśmy dość długą historię związaną właśnie kontent wideo, bo sal kinowych przeszliśmy nasz punkt widzenia i okna na świat do własnych salonów tak przez ekran telewizorów na ten w ciągu ostatnich kilkunastu lat to okno na świat jeszcze zminiaturyzowane to znaczy jest ono dostępne właśnie na naszych telefonach komórkowych oczywiście jest to Super sprawa, ponieważ dzięki dostępowi do internetu mamy też dostęp do nieograniczonych treści widzimy tutaj również zarówno w kontekście tych trendów komunikacyjnych, ale również trendów na TikToku jest pan do tego, żeby ciągle być na topie i zainteresowania treściami lokalnymi, czyli takimi, które zrozumie typowy Polak czy co robią nasi znajomi co się dzieje na podwórku, ale z drugiej strony również ciekawość świata związaną z tym, że jesteśmy również zainteresowani co robią nasi rówieśnicy gdzieś drugi kąciku świata prawa i również to co jest ważne w tym kontekście nowego opowiadania historii tworzenia treści ważna jest personalizacja, czyli znowu żyjemy w świecie, gdzie jesteśmy tak bombardowani informacjami, że nasz mózg chce wybierać treści takie, które faktycznie potrzebne są do tego podstawowego podejmowania decyzji, ale również takie, które stanowią dla niego pewną emocjonalną wartość no dobrze no i teraz mam takie pytanie, a co można powiedzieć tak krótkim czasie, jaki rekomenduje waszym użytkownikom czy to w ogóle jest jeszcze historia czy już raczej po prostu zwykły wygłup zdecydowanie historia i tutaj też ponieść medium kreatywne można opowiedzieć na tysiące różnych sposobów i ta historia bardzo często ma duży poziom uniwersalności to znaczy, jeżeli opowiadamy w ciągu 15 sekund za pomocą wideo możemy zrobić taki sposób, który nie ma tej bariery kulturowej ani językowej, czyli np. użyć mema albo zamiast głosu użyć tekstu napisów prawda sam trend hasztag, ale może być formą takiej kreatywnej dyskusji, czyli mamy pytanie, na które nagrywa wideo odpowiedź, a wokół tych historii na TikToku tworzą się również tzw. mikro społeczności czy osoby zaangażowane w ten temat, którym się utożsamiamy, które formujemy prawda jest np. taki hasztag Story Thai, gdzie ludzie podczas swoich zwyczajnych czynności opowiadają to co im się stało w życiu czy znowu, jakby możemy w ciągu tych kilku sekund opowiedzieć co nam się stało w codziennym życiu i nadal będą ludzie, którzy będą chcieli nas słuchać i uznają treści za interesującym stoi mamy też duży nacisk na interaktywność treści prawda, czyli coś w rodzaju najgorsza randka w moim życiu pierwszy raz w zoo itd. dokładnie tak to jesteś pewna Demi kolonizacja kulturowa czy nie trzeba być wielkim bohaterem nie robić Herkulesem, żeby opowiedzieć fajna historia może zrobić element może zrobić każdy my nasz sąsiad i tak znajdą się ludzie, którzy będą chcieli nas słuchać oglądać, którzy po kiwają głowami to jest tak to jest Super też tak miałem, czyli te 5 minut sławy, o których mówił Andy Warhol skrócił nam się do 5 sekund dokładnie ich najbardziej pozytywnym sensie może przesunąć naszą rozmowę na taki obszar jak użyteczność tak czy takie przypadki świat właśnie tego elewator pić na TikToku, ponieważ ja nie ukrywam, że mamy słabo rozpoznane sieci społecznościowe być może ktoś u was w sieci zrobił coś takiego, że przekonał inwestora, a poprzedni podjął taką próbę przekonania inwestora o tym, że jego projekt wart uwagi jak najbardziej taki hasztag chciałem nawet już istnieje, czyli są treści, które PiS czują swoje pomysły i to co jest najfajniejsze w tych to jako medium to, że pokazujesz siebie swój pomysł bardzo szybko bardzo autentycznie w tej masz całą społeczność, która bardzo szybko jest w stanie dać feedback, czyli inwestorem też może być każdy, kto zobaczy wideo i od razu skomentować i powiedzieć czy to ma sens czy nie, a z drugiej strony sami użytkownicy bardzo często weryfikują czy dany produkt jest fajny czy nie tutaj oczywiście też mamy hashtag ciałem, czyli takie wyzwanie, które nazywa się, kto ma innymi Payet, czyli przez TikToka to kupiłem i który pokazuje jakikolwiek produkt chcemy w użyciu, czyli np. mamy młodą dziewczynę, która boryka się z cerą trądzikową i która używa podkładu, które sprawia, że jest efekt łopata mamy mydło, które na dłoni robi piękny kwiatek albo mamy w przepisy światy z Macronem, który sprawia, że nagle ze wszystkich sklepów w okolicy znika Fed pokazują chcą spróbować prawda, więc tutaj też pewnie przesunięcia, bo pikować mogą nie tylko inwestorzy, ale też zwykli ludzie swoje pomysły swoje idee i też co jest fajne na TikToku weryfikuje się małe biznesy i weryfikuje się też podczas tego, że pokazuje się produkt w akcji, ale okazuje się też bardziej ludzką stronę biznesu, czyli jest mały twórca, który ma np. swój własny mały sklepik aborcji albo świeczki sojowe i pokazuje ten proces powstawania produktu ile wysiłku wkłada w to, żeby go spakować jakąś personalną notką i tym sposobem podbija serca widzów i też np. sprzedaje produkt, więc tak jak najbardziej myśli i podbija również ceny produktu niekoniecznie chętnych skoro to jest takie pracochłonne i takie trudne i wymaga tyle wysiłku i miłości no to może warto za to zapłacić więcej no to weryfikuje rynek jak najbardziej natomiast tutaj też ta droga od start-upu do korporacji no może trochę potrwać natomiast, jeżeli chodzi o pieczy weryfikacji pomysłu o nasze dzieje już kilka sekund poza prostowaniem widać od razu mamy w firmach od społeczności, które mówi o tym, że Hej, to jest fajne piętnastą to jest dobry pomysł albo po prostu wiemy na starcie, że pomysł może fajny, ale nie ma teraz, czyli rozumiem, że taka widownia potrafi być bezlitosna taki pomysł jest delikatnie skrytykować wydaje się, że jesteśmy medium, które bardzo pozytywne i nawet jeżeli dajemy im tak to jest są dość delikatny i z tego też nie tak dobrze mamy bardzo fajną społeczność, która ma stosunkowo dużą wrażliwość i możemy przekazać informacje delikatny sposób poczucia humoru bądź też właśnie no dając konstruktywny feedback, jaki jeszcze użyteczne rzeczy mogą się pojawić w tak krótkich formatach, bo inne sieci, które narzucają takich ograniczeń użytkownikom może kręcić filmy Niewiem po 15 minut prawda tam można dowiedzieć np. naprawić spłuczkę tak a czego mogę u was dowiedzieć pamiętajmy, że TikTok jest takim medium, gdzie faktycznie do treści są krótsze ale, ponieważ są krótsze trzeba włożyć mnie trochę więcej kreatywnego wysiłku w związku z tym te filmy o takiej tematyce bardzo często są dużo bardziej atrakcyjne i angażując z drugiej strony również bardzo często, jeżeli szukamy np. takiej treści edukacyjnych wcale nie musimy poświęcać godzin na wyszukiwaniu twórców Czecha sztabów, ponieważ benefitem TikToka jest personalizacja treści, jeżeli obejrzymy 3 wideo dotyczące tego na przypadnie na fakt jak się posprzątać samochód albo jak ugotować makaron albo NT perfekcyjny sposób to nasz algorytm będzie podsuwał więcej takich fajnych widzę w podobnej treści nie są odkrywanie jest łatwiejsze, więc jeżeli chodzi o właśnie te know-howi innej takiej to też tutaj możemy dowiedzieć się na TikToku o nich z kilku różnych źródeł, więc przede wszystkim sami nasi użytkownicy publikują takie treści tak czy można je wyszukać hasztag typu light Factory DIY również my jako TikTok promujemy treści edukacyjne, więc można było aplikacja zobaczyć, jakie aż tak np. House o edukacji finansowej mandat po tym, jak użytkownicy uczą się wzajemnie nie dostać mandatu czy też Klimczok, które hitem w zeszłym roku do dnia dwudziestym, który pokazywał jak fajny prosty sposób sprzątnąć dom i to też oglądał, więc jak najbardziej można się czegoś dowiedzieć w ten prosty sposób, a użytkownicy są po prostu trochę sprytnie się trochę bardziej kreatywni, ale nadal jest to warstwa edukacyjna powiedziałbym, że jest taka użyteczność na sterydach tak jeśli chodzi o warstwę edukacyjną pamiętam, że szukałem filmów, w których dziennikarze tłumaczą, jakie zjawiska udamy się znaleźć filmiki, w których tam dosłownie kilka sekund 23 odsłonach tłumaczy się tak skomplikowane zjawisko jak inflacja ja rozumiem takich treści na razie nie jest wcale tak dużą własną Platformę jest coś więcej również dbamy o to, żeby twórców w tych tzw. niszach koncertowych edukacyjnym było coraz więcej, bo rozwijamy naszą strategią na 2021 jest właśnie edukacja gaming sport czy treści motoryzacyjne, więc na TikToku znajdziecie więcej zarówno w kontekście czy błędów, które dzieją, ale również osobistości dziennikarze i znanych lubianych w innych meczach wbiliśmy sobie o tym, że historie są dość krótkie natomiast ile taki przeciętny użytkownik spędza czasu dziennie waszej sieci pytam, dlatego że tak wiemy, że problem człowieka jest szybko rosnący wybór treści i kurczące się czas i chyba coraz mniej ludzi może pozwolić na luksus oglądania takiego dwugodzinnego filmu czy wielogodzinnego serialu tak ciurkiem, jakie waszym użytkownikiem zdecydowanie zgadzam się, że żyjemy dość trudnych czasach, gdzie faktycznie trudniej uwagę ze względu na natłok informacji na szybsze tempo życia, ale paradoksalnie te krótsze treści wideo szybciej lepiej i wygodnie się konsumuje, czyli przeciętna sesja na TikToku trwa o wiele dłużej niż w innych mediach społecznościowych wynika z tego, że po pierwsze, te krótsze treści angażują bardziej po drugie, też nie musimy wszystkiego pamiętać część tych treści będzie służyła jako wyłącznie rozrywce temu, żebyśmy się śmiesznej jeśli mam 10 minut dojazdu do pracy w tramwaju i mam do wyboru obejrzenie 10 minut mojego ulubionego serialu i zostawienia go z myślą, że czegoś nie dokończyłam szczególnie zrobiłam, że tutaj zaraz zacznie jakiś protest, który przetapia, a jednak wejście na TikToka i w ciągu 10 minut mogą obejrzeć kilkadziesiąt takich wideo różnej treści, z których wiele z nich zostanie ze mną to oczywiście wybór jest jasny wybieram i tak, a przepraszam za to pytanie, ale muszę zadać czy da się streścić książkę na TikToku podjęto w ogóle takie próby oczywiście, że tak mieliśmy nawet cała akcja tik toku poświęcony czytelnictwu czy hashtag czytamy, gdzie zaprosiliśmy wielu autorów m.in. Blankę Lipińską, która również ma konto naszej aplikacji jest też dedykowany książkowy hasztag Bóg TOK, w którym również jest wiele takich treści i tutaj znowu chodzi o to co opowiadamy, ale również w jaki sposób i Wiktor jako medium wideo stwarza wiele możliwości do kreatywnej ekspresji oczywiście możemy stanąć przed startem i powiedzieć Hej, to jest Balladyna jest 2 siostrach, którzy zakochują się w tym samym mężczyźni kończyli tragicznie, ale również możemy zagrać postać tak czy zabawić trochę w nie tylko narratora, ale również w aktora możemy dodać tężejącą muzykę, która Doda dramaturgii zupełnie, jakbyśmy nagrywali trele możemy użyć głosu lektora albo, żeby jeszcze swoją historię troszeczkę podkręcić tak możemy użyć tych faktów i aria, który również są no wspaniała na TikToku, które pozwolą nam wizualnym podkręcenie tej historii jak najbardziej da się też książka ta czystość i treści edukacyjne takie treści też istnieje wspomniała o muzyce rozumiem, że artyści też są obecni, bo z tego co wiem nawet artyści współpracujący z Agora muzyka tak są już raz jak najbardziej tutaj też bardzo chętnie rozwijamy sektor muzyczny i inwestujemy w talenty i tutaj takim przykładem oczywiście może być singel z sali odpływa, który miał premierę na TikToku, które poprzez fenomenalnie tak zachęca do tego, żeby zalogować się na TikToku i zobaczyć tam Sing zadaje te wszystkie pytania, bo próbuje zrozumieć albo tak wyobrazić sobie bardziej jak mogłoby wyglądać rzeczywistość medialna jakieś 20 lat taka książka mogłaby wyglądać tak skoro mamy coraz więcej narzędzi do opowiadania no pewnie będziemy z nich korzystać sam prowadzę warsztaty podczas, których uczy autorów tego, że nie wszystko musi być tekstem, że część sensu, który chcemy przekazać naszym odbiorcom lepiej czasem do nich do nich obrazkiem czy potrafi wyobrazić nie wiem książkę np. Buka, w którym są zaszczyt jakieś elementy wizualne historii z różnych sieci społecznościowych myślę, że na pewno istnieją takie hybrydy, które mają np. tekst pisany bądź też tekst i Buka i w tym e-booków znajdziemy na świat kod QR, który po zeskanowaniu na naszym telefonie komórkowym odblokowuje nam specjalny filtr albo postać natomiast, jeżeli już mam bawić się w turystkę chciałabym tutaj doczekać czasów, kiedy te media zupełnie się stresują i będziemy mogli postawić np. na świat chce sobie w bankach, które jest moim ulubionym tutaj światem literackim czy, jeżeli dojdziemy do momentu, w którym czytających WK na telefonie będziemy mieć również nie czuć na świat w ramach starej biblioteki tak albo gdzie będziemy mieć książkę na hologram będziemy mogli czytać idący gdzieś na mieście albo kiedy doczekamy czasów, gdzie na takim wirtualnym bądź też realnym spacerze będziemy mogli np. iść na pogawędkę z rokiem Holmesem czy z Harrym Potterem i oni sami będą okresy historię albo z nami konwertować, ale mam nadzieję, że to jest jeszcze w przyszłości doczekamy czasu takiego staram się czy te wszystkie rzeczy, o których wspomniała są do zrobienia w 5 do 15 sekund i stąd moje następne pytanie czy wyobraża sobie dłuższe formaty waszej sieci np. w ogóle coś takiego historię na żądanie mówię wchodzę do sieci i formułuję zapytanie mówi, że mam 25 minut występu zajętym człowiekiem mam ochotę na historię nieszczęśliwej miłości i niech to będzie nieszczęśliwa miłość policjanta to, żeby ktoś mi o tym opowiedział wydaje się, że w tym momencie zastanawiam się mocno czynie faktycznie w te dłuższe formy niektórych rynkach już dostępne są nawet 3 minutowe wideo na TikToku, które sprawdzają się właśnie szczególnie po formaty edukacyjne dla mediów, ale też np. dla podróżników, a z drugiej strony mamy też w niektórych krajach tzw. TikTok TV czy też treści, które oglądamy mimo tego, że są krótkie ona wyświetlają się ciągiem na naszych smart TV, więc myślę, że to dłuższy formaty też są interesujące może nie 25 minutowe, ale te 35 minut też na pewno będziemy testować i zobaczymy jak to pójdzie, a takie kręcenie różnych materiałów pod konkretne parametry takie właśnie główny bohater policjant nieszczęśliwa miłość to wszystko teczkę z cyberpunkiem to twoim zdaniem kiedykolwiek będzie możliwe w mediach społecznościowych w ogóle myślę, że tak, że bardzo czekam, ale też wydaje się, że maszty takowego system jest niesamowicie bogaty jesteśmy w stanie po krótkim wystarczy znaleźć nie tylko treści, które odpowiadają temu tematowi, ale również twórców i np. uśmiecham się pod nosem, ponieważ znam przykład braci Łaciak czy 2 policjantów bliźniaków na TikToku, którzy robią fantastyczną karierę, którym mogliby np. odegrać taką historię nieszczęśliwej miłości i policjantów więc, jakby tutaj myślę, że mamy coś dla każdego na każdą okazję jeśli ich odnaleźć zamów dziękuję bardzo, głowy państwa moim gościem była Anna Błaszczyk z firmy TikTok Polska, a ja nazywam się Vadim Makarenko dziękuję i usłyszenia kast gazety wyborczej partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk mecenas książki jutro jest teraz opowiadającej o szoku, jaki przeżyliśmy i o tym jak próbujemy oswoić poukładać świat na nowo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA