REKLAMA

Kamperowy zawrót głowy

Gościnnie w TOK FM: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2021-07-30 13:00
Czas trwania:
01h 08:17 min.
Udostępnij:

Polski rynek karawaningowy jest niewielki, ale ostatnio nabrał rozpędu. Nie nadąża za nim krajowa infrastruktura, tkwiąca w głębokim PRL. Rozwiń »

0:00 Marcin Bołtryk - Wstęp
01:13 Sławomira Podwojska o wzrostach i ubezpieczeniach
11:02 Andrzej Zawiliński o produkcji i akcyzie
24:27 Sebastian Klauz o tym jak zacząć
34:49 Jacek Fior o zarabianiu na kamperze
47:20 Karol Szymański o cenach i rodzajach kamperów
01:06:59 Marcin Bołtryk - Zakończenie Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry ja nazywam się Marcin Bołtryk, a to jest Puls biznesu do słuchania wakacje tam dlatego w tym tygodniu proponuje temat na wskroś wakacyjny, czyli zaproszenie na wycieczkę do świata kamperów pomyślcie państwo willa w środku lasu z widokiem na jezioro albo górskie szczyty dymi dobrze jeśli do tego dodać komfortowe łóżko klimatyzację ogrzewanie łazienkę oraz w pełni wyposażoną kuchnie w mieście lepiej, bo dajemy dalej np. możliwość zabrania tego wyjątkowego Rozwiń » komfortu dowolne miejsce na świecie to już gotowe plany na urlop takie połączenie rockowego luzu nie skrępowania wygodami całkiem niezłego hotelu wybiera coraz więcej Polaków od ponad roku dynamicznie rośnie sprzedaż nowych aut używanych aut kempingowych i zainteresowania tą formą spędzania urlopu oczywiście jeden z efektów pandemii związanej z nią niechęci do przebywania w zatłoczonych miejscach serdecznie zapraszam na wyprawę po polskich zagranicznych rankingach oraz dzikich parkingach do dyspozycji mamy doskonała i wygodne samochody i piątkę znamienitych przewodników drogę liczby robią wrażenie w pierwszym półroczu zarejestrowano w Polsce ponad 1300 nowych kamperów to 145% więcej niż w analogicznym czasie roku ubiegłego, które co warto podkreślić również rekordowe o tym czy mamy do czynienia z chwilą czy może długotrwałą tendencją opowiada Sławomira pod wojska właścicielka wypożyczalni Motor Company zdecydowanie możemy mówić o boomie na rynku caravaningu owym, który wywołany jest w szczególności wzeszłym roku pandemią, ale liczby należy analizować ostrożnie i nie należy też przekładać bezpośrednio na wzrost zainteresowania tą formą wypoczynku bardzo trudno jest analizować ten rynek ze względu na to, że to jest rynek bardzo małe i wszelkie niuanse wszelkie zachwiania na tym rynku mają ogromny wpływ na prezentowane liczbę ja może powrócę na chwilę do roku aż dwutysięczna dziewiętnastego, bo on części zaburza również liczby w roku 20202019 roku wchodziła norma nowe normy emisji spalin do sierpnia 2019 roku importerzy dealerzy samochodów kempingowych zobligowani byli zarejestrować wszystkie samochody, które nie spełniały normy emisji spalin euro 62 i te dane, które widzimy chce piku, czyli centralnej ewidencji pojazdów kierowców, które pokazują liczby zarejestrowanych pojazdów po raz pierwszy w naszym kraju czy to importowanych używanych czy nowych i one 2019 roku miały właśnie ten PiS związany z koniecznością zarejestrowania tych samochodów, które nie spełniały normy emisji spalin samochody sprzedane zostały częściowo w 2020 roku, czyli pokryły jak gdyby ten boom, który pojawił się w związku z pandemią natomiast kolej 2000 dwudziesty rok, który był rokiem zwiększonego popytu na kampery w całej Europie to był też czas przestoju fabryk produkujących komponenty podzespoły do produkcji samochodów kempingowych i to niestety wszystko wpłynęło na duże opóźnienia w dostawach kamperów od momentu zamówienia do momentu dostawy kampera, bo nie wszyscy może to wiedzą ja zwykle kilka miesięcy, a jeśli dodamy do tego to co się właśnie wydarzyło w 2000 dwudziestym roku, czyli czasem nawet kilkumiesięczne wydłużenia terminu realizacji to znowu liczbę samochodów, które rejestrowane były dwudziestym dwudziestego 10002001. roku rozkładają nam się na te lata także tak naprawdę trudno nawet powiedzieć i policzyć jak duży wzrost mieliśmy dwudziestym roku jak wiele rejestracji, które ma miejsce teraz 20002001. roku jest efektem zamówień kamperów nawet na początku 2 tysięcznego dwudziestego roku czyli, podsumowując tak nie należy mające na względzie wspomniane zawirowania przy tak małej liczbie rejestrowanych kamperów porównywać tych liczb bezpośrednio rok do roku i wyciągać z tego wniosku możemy mówić oczywiście tendencji wzrostowej, ale trzeba mieć świadomość, że zwiększenie popularności caravaningu jednak jest znacznym stopniu wzeszłym roku spowodowane brakiem alternatywy jakiegokolwiek wypoczynku na pewno jest taka grupa osób, która zdecydowała się na zakup kampera, bo to był jedyny sposób, aby pojechać na wakacje w zeszłym roku nie można było korzystać z usług hotelarskich hotele były pozamykane, ale można było jeśli własnym samochodem kempingowym, czyli z przyczepą kempingową część osób na pewno kupiła, ponieważ istniała możliwość pracy zdalnej czy gdy istniała możliwość jest, że była wymuszona możliwość pracy zdalnej w związku z tym można było pracować kampera myślę, że na uspokojenie się być na rynku przyjdzie nam jeszcze chwilę poczekać i nie wiem czy to będzie ten rok, który pokaże z powrotem te tendencje, które miały miejsce w latach 201718, czyli wzrosty nowych kampera rok do roku na wysokości 50%, a kampera używanych w granicach 1520% osobiście spodziewałabym się, że część osób jednak uzna, że po roku po 2 kamper przyczepa campingowa to nie jest to co jest takie fajne, kiedy znowu będzie można podróżować latać samolotami korzystać z usług hotelowych Noto kamper, którego utrzymanie kosztuje trafi prawdopodobnie na rynek wtórny te liczby robią wrażenie myślę, że nie tylko na mnie czy na osobach, które nie wynikają tak głęboko analiza tych cen tak jak pani to tylko zrobiła trzyma pani wrażenie, że 2020 dni i początek 2021 roku to jest czas, w którym pojawiło się więcej firm albo firanek prywatnych osób wynajmujących kampery, ponieważ wyciągnęli wniosek, że jest boom, że Polacy chcą mieć kamerami i pootwierali takie usługi o zdecydowanie tak i tyle ile we wzroście rejestracji kamperów ostrożna jestem z mówieniem o wielkim boomie o tyle już w przypadku wypożyczalni na pewno możemy mówić o boomie i to zarówno takich małych tak jak powiedział są małe firmy czasami takie, które mają 12 kamery jest też sporo osób prywatnych, które właśnie zakupiłem kampera z myślą, żeby w sumie z tego co czytam na forach i na grupach to ludzie myślą, że będą na tym zarabiać w momencie, kiedy ja nie jeść, bo skoro ja korzystam tylko 2 tygodnie to będę wtedy wynajmował natomiast powiem tak rynek w Polsce nie jest za bardzo dostosowane do branży caravaningu owej i prowadzenie wypożyczalni jest bardzo trudne poza infrastrukturą, która potrzebna, żeby jeździć na wakacje kamperem poza samym samochodem potrzebne jest też dużo innych szkół, których potencjalny posiadacz kampera lub chętny na założenie takiej małej wypożyczalni nie myśli to są np. ubezpieczenia, a wiem, że w tym jakiś problem temat ubezpieczenia to temat rzeka zakładem nie ma na rynku polskim obecnie oferty adekwatnej do potrzeb musimy pamiętać nie bardzo niewielkie grono osób, które podróżuje kampera mi właściwie prawie przez cały rok i korzysta z każdej wolnej chwili, aby kamperem pojechać w związku z tym potrzebuje tego ubezpieczenia całorocznego natomiast jest grą ludzi, którzy korzystają przez kilka lub kilkanaście tygodni w roku ja nie chcieli by móc wykupić ubezpieczenie tylko na czas podróżowania, ale mieć wykupione takie myślę, że porządnym pakiecie, czyli OC auto casco jest asystent na rynkach Europy zachodniej północnej, gdzie liczba samochodów zarejestrowanych i osób uprawiających turystykę caravaningu ową jest zdecydowanie większa niż u nas w Polsce, bo chociażby dla porównania w zeszłym roku w Niemczech zarejestrowano 100 000 nowych kamperów tam rynek ubezpieczeniowy ma ofertę szytą na miarę i to w kilku wariantach można kampera ubezpieczyć na okres 3 miesięcy 6 miesięcy można go w ogóle nie ubezpieczać przez cały rok czy nie jeśli można z asystą można z ubezpieczeniem własnym turystycznym można konkretne kierunki, które się jedzie natomiast u nas tak naprawdę można na palcach 1 ręki policzyć ubezpieczalnie, które w ogóle chcą samochód kempingowy ubezpieczać i wiele osób myślę, które zakupiły kamper już te, które zakupiły zmyślą o wynajmie zderza się właśnie sytuacją, kiedy pierwszy nie ma oferty to znaczy są 23 Towarzystwa ubezpieczeniowe, które oferują takie ubezpieczenia, bo okazuje się, że one kosztują na wkład w opcji wynajmu kilkanaście tysięcy, choć akurat zdarzają się nawet kwoty powyżej 20 000zł za roczne ubezpieczenie OC, a auto casco myślę, że to jest to, o czym pan wspomniał też infrastruktura i ubezpieczenia są 2 takie główne gałęzie usług, które znacznym stopniu będą determinowały tempo rozwoju rynku dalej, bo jeżeli nie pójdzie za tym boomem zakupem samochodów kempingowych przyczep kempingowych nie pójdą usługi, które są potrzebne, aby ten rynek rozwijał to się nie będzie rozwijał tak dynamicznie pewnie jak mógłby Antek już, podsumowując jak pani określiła etap rozwoju, na którym znajduje się Polski rynek caravaningu we w odniesieniu np. rynku niemieckiego czy Wielkiej Brytanii czy rynku włoskiego tak jak wspomniałem jak podała liczbę to jest ogromna przepaść tak jeśli popatrzyć nawet, porównując do wielkości populacji tak jeśli w Niemczech jest 80 000 000 mieszkańców i oni rejestrują rocznie 100 000 kamperów i rok wcześniej było to 78 000, a my mamy liczby rzędu nowych kamperów rzędu 10003300 saperów ktoś, kto w ogóle nieporównywalne, ale jest wiele czynników, które mają na to wpływu, bo oczywiście zasobność majętność obywateli, którzy mogą sobie pozwolić na zakup, bo zakup kampera nie jest tanim zakupem no i cała ta infrastruktura też, o której wcześniej rozmawialiśmy, więc myślę, że mamy cały czas przed sobą taki systematyczny rozwój tego rynku, ale nie wiem czy będziemy w stanie osiągnąć poziomy wskaźników rynków zachodniej Europy to mamy potencjał jeśli chodzi o produkowanie zabudowy nagle, o czym będę rozmawiał za kilka chwil z kolegą zdecydowanie tak jest sporo firm, które produkują zabudowują kampery u nas no niestety trochę ustawodawca namieszał tutaj i w przypadku niektórych kamperów, czyli tych, które są zabudowywane na samochodach silnikach z pojemnością powyżej 23l dołożył akcyza czy jeszcze bardziej podniósł cenę samochodów kempingowych na naszym rynku dziękuję gościem Pulsu biznesu do słuchania była Sławomira od wojska właścicielka wypożyczalni Motor com PL dziękuję serdecznie zaproszenie 2020 rok jak do tej pory 2021 to czas, w którym znacznie wzrosła w Polsce zainteresowanie karawana idzie o to w jaki sposób rosnący popyt przełożył na sytuację rodzimych producentów dystrybutorów kamperów pytam Andrzeja Rzeplińskiego prezesa spółki elka tak oczywiście na pewno ta sytuacja bardzo sprzyja rynkowi wiele osób zauważyło tutaj do intratne interesy i w ostatnim czasie powstało wiele mniejszych bądź większych firm, które zbudują kampera zabudowują w postaci takiej, że zabudowują furgon, czyli samochód blaszak dowolnie skonfigurowane wysoki niski długi krótki w zależności od możliwości takiej firmy jest zabudowana w tej chwili w Polsce takich profesjonalnych firm jest myślę, że około 5, które odbudowują kantory właśnie na blaszkach począwszy o powiedzmy samochodu typu 6, czyli volkswagen transporter, a skończywszy na mercedesa spięta, że to jest taka paleta samochodów blaszaków bardzo popularnych w Polsce i najczęściej właśnie wykorzystywanych do produkcji kamperów są to głównie samochody budowane na indywidualne potrzeby natomiast są w sumie 4 duże podmioty w Polsce, które budują także na eksport i tutaj mówimy o jeśli miałby zmienić nazwę to oczywiście Club Traveler, który reprezentuję, a wyniki to jest firma, która też produkuje samochody właśnie na organach typu Fiat ducato i Peugeot boxer Alka, który produkuje dosyć szeroką paletę, bo oni wobec zaczynali od świata w tej chwili skoncentrowali się bardzo mocno na MŚ nie odwaga nie grafficiarza i na bardzo da sza i głównie jest to zabudowa indywidualna, ale też powtarzalna też bardzo duża część tych samochodów na eksport i oczywiście także chciałbym wspomnieć o ład w kamperze, czyli firma, która właśnie budują mniejsze samochody z podnoszonym dachem natomiast jest bardzo dużo mniejszych firm, które produkują wobec kilkanaście pojazdów w roku i te samochody są często, że będą dobierane to są produkowane samochody na wyłączne życzenie klienta indywidualna zamówienia, czyli niepowtarzalna i to są samochody głównie sprzedawane w Polsce a jakby miał określić ile takich aut w ogóle w Polsce powstaje rocznie albo powstawało przed pandemią teraz ja takich aut się buduje rynek trudno oszacować czy porównam go trochę do rynku europejskiego, bo jeśli chodzi o cały rynek europejski szacuje się, że w tym roku wyprodukuje się nowych 260 000 pojazdów mówimy tu kampera, ale także przyczepach natomiast jeśli chodzi o Polska to te największe firmy produkują granicach 100150 samochodów rocznie z czego 9080% stanowi eksport natomiast pandemia bardzo mocno przyspieszyła rozwój tej firmy i w tej chwili tak jak my wybudowaliśmy nową fabryką czekamy w tej chwili na uruchomienie tej produkcji i tam moce przerobowe powinna wzrosnąć o prawie 200% w stosunku do tego co mamy dzisiaj tak co inni producenci w Polsce no też nie próżnują też inwestują swoje zakłady i próbują te ilości zwiększyć problem największy w Polsce, ale nie także w całej Europie w tej chwili ten jeśli chodzi o pozyskanie właściwej kadry, bo niestety ciężko w tej chwili jest pozyskać osoby, które znają się na kampera na produkcji kamperów często są ludzie nie będą umiejętnościami jakimiś manualnymi obecnie pracującymi wcześniej stolarnia natomiast proces szkolenia takich ludzi to na minimum około 6 miesięcy jest ojcem, gdyby inwestycja, którą musi zakład ponieść to, żeby te ilości mogły wzrosnąć, bo z 1 strony pandemia dała szansę na rozwój firmom, które zajmują się taką działalnością, ale z drugiej strony przyjął też mnóstwo problemów jednym z nich jest dostępność tych podwozi tych blaszaków czy ten problem już odczuwalne w tej chwili jest dużo różnych problemów oczywiście dostępność komponentów to jest kluczowy element w tej chwili część zakładów w ostatnim czasie była zamknięta tak będzie marsz Hiszpanii miał przerwa dwutygodniową bądź trzytygodniową z uwagi na to, że pojazdy, które są produkowane pojazdy bazowe Ford, które są produkowane w Turcji zakład był wstrzymany z działaniami produkcyjnymi z uwagi na brak komponentów głównie półprzewodników, których brakowało do wykończenia tych pojazdów także nie tylko dotyczy forda dotyczy to i volkswagena i świata i wiemy, że wszyscy borykają się z tymi samymi problemami pewnie mogły te firmy by produkować więcej natomiast niestety ograniczenia zmuszają ich do limitów np. poza tym, że jesteśmy producentem marki Glock Traveller pojazdów lub trawy warto także jesteśmy dystrybutorem 4 Marek bardzo znanych w Polsce czy w Europie to jest Adria Hemar wzrost Walia i BOR dary i nie ukrywa żoną tych wszystkich Markach mamy limity i apeli na przyszły rok limity zakupowe, ale to nie oznacza, że po prostu dany producent wysyła mnie do danego państwa dostała obcinane są ilości wszystkich możliwych kierunkach sprzedażowych, więc także my niestety jesteśmy beneficjentami tej sytuacji to coś powiedziałem druga sytuacja to też jest bardzo powszechny problem to jest dostępność kadry pracowników, którzy są w stanie produkować takie pojazdy, bo nawet mając komponenty mają zakłady nie jesteśmy w stanie tych produktów budować bez wykwalifikowanej kadry pracowników i trzecia rzecz to w tej chwili też dosyć duży problem to jeśli chodzi o ocenę transportu jak wiemy większość komponentów pochodzi z rynku azjatyckiego w ostatnim czasie ceny kontenerów z rynku właśnie stąd kierunku podrożały dwu trzykrotnie, więc to też ma przełożenie się oceny i ma już wiemy nie tylko od 1 producenta, ale od 3 producentów dostaliśmy potwierdzenia, że w przyszłym roku ceny wzrosną, bo na poziomie 56% i to też nie stracę no nie jest to korzystna informacja dla klientów jeszcze druga niekorzystna informacja to zamieszanie z akcyzą czemu pan 2 słowa na ten temat powiedzieć, jakie będą skutki podniesienia akcyzy na samochody dostawcze, na których pracujecie w tej chwili wszystkie kampanie, które były produkowane w Polsce były produkowane samochody dostawcze samochody dostawcze były przerobione na samochody specjalne Kantorowi i nie były obłożona podatkiem akcyzowym od 1lipca niestety jesteśmy zmuszeni niezależnie od silników, ale no wszystkie pojazdy przerobione w Polsce są obłożona podatkiem akcyzowym i tutaj największą trudność mają firma, która produkują taka para na samochodach typu Fiat bądź Peugeot boxer, która niestety mają wyniki powyżej 2l, a to oznacza dodatkowy koszt ca 19 proc, jakie to może mieć przełożenie na sprzedaż kamperów w Polsce to znaczy już część firm zapowiedziało, że stosuje się na eksport generalnie mamy w tej chwili ponad 30 dystrybutorów w całej Europie i noc rozwijamy cały czas marzą się, więc na pewno to będzie miało przełożenie takie, że nieznaczna część pojazdów trafi na rynek Polski no bo wiadomo, że ten klient musi ponieść koszt 540 000zł dodatkowo natomiast część firm jak gdyby zdecydowało się na zakup furgonów z silnikami 20, czyli są to pojazdy man volkswagen Ford te pojazdy zabudowują u siebie tutaj w Polsce, płacąc akcyzy na poziomie 3%, więc jest to powiedzmy jakieś rozwiązania natomiast zawężamy to oferta dla polskiego klienta samochód jest najbardziej popularne w Europie takim samochodem jest świat niestety nie będzie tak dobrze sprzedawał się w Polsce, bo tak naprawdę jest bardzo wysoka, żeby kupić polskiego kampera będę musiał jechać do Niemiec to do tego się wprowadzić takie nie boi tak tak, rejestrując samochód musi odprowadzić akcyzę i to tak wcześniej było natomiast samochodów w Polsce mogły być zabudowana bez tego podatku natomiast trzeba sobie też powiedzieć, że takie zakłady duże jak liga grupa Fryga, która produkuje około 80 000 pojazdów rocznie czy grupa tor tam, gdzie należy chyba też podobne ilości jeśli chodzi o produkcję roczną no to troszeczkę mają inne możliwości powiedzmy także regulacji swojej ceny mają większe możliwości zakupu komponentów niższych cenach z uwagi na wolumeny zakupowych, które generują i ciężko nam firmą w Polsce konkurować z takimi dużymi gigantami, nawet jeżeli tej akcyzy nie było dla pojazdów, które były produkowane w Polsce, ale trzeba przyjąć my wprowadzaliśmy wszystkie podatki pracownicy byli rozliczanie zgodnie z prawem, czyli i ZUS lub wszystkie podatki były płacone w Polsce to jednak moim zdaniem egzekwowanie wyspę akcyzy samochody, które są produkowane w Polsce no nie jest do końca uczciwe w stosunku do Chin, które tutaj mają prowadzącą działalność i te samochody przerabiają natomiast drugą kwestią jest też ta metoda, jaką przyjął urząd skarbowy do rozliczania akcyzy, bo przyjęto średnią cenę zakupową samochodu kampera i teraz ta średnia cena zakupowa jest różna teraz powiedzmy czy pan Kowalski zrobił samochód za 100 000 czy firma zrobi samochód za 300 000 no to średnia cena wychodzi około 250 000 czy to jest uczciwa, żeby akcyza była w taki sposób naliczana też moim zdaniem nie do końca trzeba było troszeczkę zrobić benchmark jeśli chodzi o Europę tutaj niestety Ministerstwo Finansów postuluje łatwiejszą ścieżką, bo można było zobaczyć w jaki sposób są wypracowana różnego rodzaju metody na to, żeby to było to obecnie uczciwsze np. Norwegii jest trzystopniowy podatek i dotyczy wszystkich kantorów niezależnie czy jest budowano nie jest budowana czy jest importowane i po pierwsze jest to od pojemności silnika i tutaj trochę mamy łatwiejszą sytuację, bo wszystkie silniki do 16 mają 1 stawkę i powyżej 16 inną stawkę elektryczne są zwolniona następnie mamy drugi podatek w zależności od wagi samochodu bardzo prosty mechanizm, bo wtedy wiadomo czy samochód emituje większą czy mniejszą ilość cały 2 i trzeci podatek każdy za niego płacić to jest podatek utylizacji danego pojazdu i te 3 składowe stanowią ten podatek jeśli chodzi o kamper są też państwa, który takiego podatku w ogóle nie ma powiedzmy Czechy Niemcy można tych państwa nie wymieniać Biela i też są państwa w czasie pandemii przykładu Niemcy, gdzie obniżono podatek VAT 19 do 16% i dzięki temu ten popyt też dosyć mocno się zwiększa, więc niekoniecznie podatek zwiększenie podatku spowoduje, że więcej znakomitej kasy wpłynie do budżetu państwa obraża mieli propozycje rozwiązania w Polsce dobrze pamiętam to było wyłączenia kamperów, które zostały przerobione z dostawczych na osobowe musi zostać odprowadzony podatek inaczej mamy dokładnie polegał chcieliśmy wyłączyć w ogóle Kantar z uwagi na to, że po pierwsze to są samochody, które użytkuje się bardzo rzadko są to pojazdy, które użytkuje w ogóle wakacje, czyli ustawie wywoła, więc one nie przyjeżdżają więcej niż kilka tysięcy km rocznie ja chyba, że to są samochody, które pracują wypożyczania i wówczas na 2 stycznia jest zobowiązań i ta skala zjawiska nie jest duża, tak więc to naprawdę jest jakaś marginalna natomiast powodem były wprowadzenia akcyzy było uszczelnienie systemu poprzez brak możliwości sprowadzania bądź rejestrowania samochodów, które np. były samochodami bardzo drogimi osobowymi montowano np. kasetę z pieniędzmi i taki pojazd był rejestrowany jako bankowóz często były to samochody bardzo drogie nie wiem nie chcę teraz mówić poruszać to było lamborghini jakiś inny pojazd, a to bardzo drogie samochody tak samo jeśli chodzi o pomoc drogową też były przypadki, że ktoś importując taki samochód jako bardzo drogi stosowne samochód montował koguty i była to pomoc drogowa została, owszem to dla miast, które najbardziej takie praktyki powinny być ukrócone natomiast ograniczania powiedzmy tego rynku, jakim jest rynek karawany Gove, który dosyć trwa nie zaczął się rozwijać i ma dosyć duży potencjał także dla budżetu, a także dla turystyki poza no moim zdaniem nie był trafiony pomysł i dosyć szybko podjętej ktoś nie do końca wszystkim pewnie parametry skalkulował panie Andrzeju bardzo dziękuję za rozmowę i życie dobrego wypoczynku, bo słyszałem, że jest pan w kamperze w tej chwili wybiera się na wakacje tak naprawdę bardzo dziękuję faktycznie jedziemy w końcu po 2 latach udało się wyjechać na wakacje głównie przez pandemię, a także przez dosyć spory popyt na rynku taborowym dziękuję za rozmowę naszym gościem był Andrzej Zieliński prezes spółki LEK-AM dziękuję rosnące zainteresowanie karania w Polsce również rosnąca liczba osób, którzy takie wakacje w domu na kołach spędzają po raz pierwszy jak zacząć przygodę z kamerami, żeby się nie zrazić m.in. o to pytam Sebastiana Klausa dyrektora naczelnego czasopisma portalu Polski caravaning, jeżeli ktoś nas pyta, jakie kampera wybrać albo jak zacząć zawsze podpowiadamy proszę sobie najpierw wypożyczyć kampera takiego, jaki waszym zdaniem jest najbardziej i odpowiedni, które wam najbardziej pasuje tak jak na pierwszy rzut oka nie da się albo jest bardzo trudno od razu trafić to właściwe ustawienie wykończenie wnętrza po prostu każdy ma swoje przyzwyczajenia w domu każdy inaczej sobie organizuje takie życie tak samo jest w kamperze przenosimy swoje życie wakacyjne przynosimy do kampera musi to po prostu pasować dlatego proponujemy zawsze pierwszy raz albo 0203. trzeba wypożyczyć kampera, zanim się go np. chce kupić a gdzie pojechać, bo rozumiem, że kierunek, który wybierzemy na pierwsze wakacje też może nas zrazić albo rozkochać w tej formie spędzania wakacji no to jest bardzo względne pojęcie, ponieważ każdy ma jakieś inne swoje preferencje i możemy zacząć w Polsce możemy zacząć Skandynawii możemy zacząć Chorwacji rozumiem, że możemy zacząć od góry albo od morza w zależności od preferencji, ale tu bardziej chodziło o infrastrukturę do spędzania wakacji w samochodzie, gdzie pana zdaniem Europie np. infrastruktura jest na najwyższym poziomie a gdzie dokładnie odwrotną biorąc pod uwagę ten aspekt proponuję rywalizację, bo Włochy są kraje najbardziej rozwinięte caravaning ową najlepszą infrastrukturą kempingu w Europie i to tam trzeba zakochać się właśnie kronik niektórzy z moich znajomych, którzy zaczynali przygodę z kierowaniem jechali pierwszy raz mieli w głowie takie przekonanie, że podróż samochodem kempingowym jest to tańsza alternatywa wakacji, a to chyba nie do końca tak jest to jest takie przeświadczenie, które tak jak podąża za nami od czasów PRL-u, ponieważ duże zakłady przemysłowe miały w swoim tak jakby socjalu przyczepy kempingowe, które wynajmowały swoim pracownikom jednak czasy się zmieniają takich tanich przy już praktycznie nie ma są wypożyczalnie infrastruktura w Europie zmieniła się diametralnie mamy na bardzo wysokim poziomie kempingi mamy miejsca postojowe mamy nowoczesne kampery jednak to wszystko kosztuje nie da się zrobić czegoś po prostu o bardzo tanim kosztem czegoś dobrze w związku z tym caravaning nie jest tanią formą wypoczynku my mówimy, że jest inną formą wypoczynku, bo wypożyczenia kampera dziś w zależności od tego jaki jest to pewnie koszty od kilkuset do nawet 1000zł, a to znaczy więcej za dobę do tego trzeba doliczyć koszty paliwa opłaty autostradowe, ale również koszty kempingu, który kraj jest pana opinii najdroższym jeśli chodzi o kempingi, w którym te wakacje można spędzić relatywnie najtaniej tutaj myślę, że najtaniej można spędzić wakacje w Polsce, a kempingi w Chorwacji we włoszech Skandynawii już trochę kosztuje, ale myślę, że to one nie są takim głównym kosztem całej wyprawy caravaningu owej wakacji kierowanie go jest najdroższy jest wynajęcie kampera oczywiście każdy kamper rusza się tak jak samochód pali troszeczkę więcej pali około 12l do samochodu też trzeba zatankować paliwo jedziemy samochodem też musimy uiścić opłaty autostradowe u 55% opłaty są takie same jak samochody osobowe także tutaj ja tych kosztów nie uwzględniał koszty kempingu nie jest aż tak wysokim na i większym kosztem tak jak już powiedziałem jest koszt wynajmu kampera rośnie zainteresowanie samochodami używanymi nowymi przyczepami przyrostek 0102. kwartale tego roku są trzycyfrowe, a czy wraz z tym wzrostem zainteresowania samymi pojazdami rośnie też jakość infrastruktury w Polsce się poprawia się czy jak pan ocenia polskie kempingi na tle krajów najbardziej rozwiniętych pod tym względem to jest troszeczkę skomplikowana sytuacja ze względu na to, że Polski kempingi w większości powstało za czasów PRL-u na wielu z tych kempingów czas się zatrzymał, ale nie wynika to z tego, że właściciele tych kempingu nie chcą inwestować tylko wynika to z tego, że okres, w którym kemping jest użytkowane to jest bardzo krótki tutaj to jest wielkie utrudnienie jednak widać wyraźnie to, że mimo wszystko mimo tego krótkiego sezonu nasze kempingi rozwijają bardzo wiele kempingów inwestuje i powiedziałbym, że infrastrukturą nie odbiegają wcale od chorwackich głoski był jednak musimy niestety troszeczkę oszukać wertować internet np. nasz portal my mamy bazę campingu i tam zapoznać z nimi i na podstawie zdjęć, które każdy kemping umieszcza po prostu wybrać ten, który najbardziej nam przynajmniej wizualnie pasują jeszcze jedno pytanie, które mnie jako Leica caravaningu owego interesuje najbardziej w tym sposobie spędzania wakacji pociąga mnie możliwość spędzenia nocy na dziko tak powiem jak jest takim zatrzymywanie się takich przygodnych miejscach w Europie to jest dozwolone zabronione czy przepisy są co kraj różne najbardziej liberalnym krajem pod tym względem jest Skandynawia Szwecja i Norwegia tam można się zatrzymać na 1 noc bez jakiejkolwiek zgody oczywiście, jeżeli nie ma zakazu w Polsce oczywiście również mamy bardzo dużo takich fajnych miejsc, które możemy się zatrzymać nawet w zeszłym roku pod koniec zeszłego roku lasy państwowe udostępniły kilkaset swoich takich parkingów leśnych dla użytkowników caravaningu bez jakichkolwiek opłat na południu Europy sytuacja się komplikuje, ponieważ tam jest bardzo dobrze rozwinięta infrastruktura kempingowa i państwo wyszło założenie, że jeżeli mamy dobrą infrastrukturę kempingową to utrudni życie caravaningu owcą i prowadzimy wiele zakazu no niestety w Chorwacji czy we włoszech miał takiego zakazu funkcjonuje i tam to życie na dziko jest troszkę utrudnione będzie szukać informacji o tym jakie przepisy w danym kraju obowiązują jakieś źródła tutaj dla takich osób zainteresowanych tym tematem myślę, że tutaj najlepszym miejscem jest oczywiście nasz portal, na którym znajdziemy wiele informacji właśnie o przepisach, które obowiązują w danym kraju, które umieszczamy przy okazji opisywania konkretnych regionu, ale i dobrym miejscem są strony internetowe państw ambasady danego państwa, do którego się wybieramy tam uzyskamy pełne informacje i bez problemu możemy się przygotować do takiej wyprawy dużo rozmawiamy o zagranicę i o tym, że w Polsce sytuacja powolutku się poprawia ja 3 lata temu pierwszy raz miałem okazję spędzić wakacje w kamperze znałem to był rozwagę Kalifornia tam tak najmniejsze, a tym na bardzo przyjemne Candy w Polsce, ale było mało chciałem podróżować chcę skorzystać z tej wolności nie spędzać wakacji stacjonarnych natrafią taki kemping bardzo duży, ale taki, na którym ciążyła nazwijmy to klątwa przyczepie Niewiadów czy pana zdaniem ten błąd, który obserwujemy kempingowe skłania poprawa infrastruktury w naszym kraju, który przecież jest w pięknej jak gdzie pojechać kamperem jestem przekonany o tym, chociaż uważam, że już te start już był rozpoczęty kilka lat temu, kiedy rzeczywiście caravaning zaczął być widoczny ta forma wypoczynku zaczęła być widoczna na naszych drogach też najlepiej widoczne właśnie, kiedy podróżujemy, jakimi głównymi trasami, jeżeli nas mnie dużo kamperów to znaczy, że albo coraz więcej to znaczy, że forma wypoczynku jest coraz bardziej popularna uważam, że jeżeli skończy się pandemia oby jak najszybciej to i tak ten koniec nie będzie miał wpływu na rozwój kierowanie go ten pociąg już po prostu ruszył i ciężko będzie zatrzymać widzimy po krajach Europy zachodniej, że to jest coraz bardziej popularne ludziom znudziło się wypoczynek w hotelach all-inclusive szukają czegoś innego nawet bogaci, którzy mają bardzo dużo pieniędzy kupują kampery tak, aby coś zmienić w swoim życiu, aby wypoczywać przynajmniej inaczej jak i bogaci znają i to jest też taka forma wyróżnienia się albo zmiany sposobu życia poprzez tę formę wypoczynku słyszę, że pana oparte na wakacjach rozumiem, że jest pan w Katarze jestem z przyczepą kempingową na Pojezierzu traf pozostaje życzyć wszystkiego dobrego udanych wakacji gościem Pulsu biznesu słuchania był Sebastian Klaus redaktor naczelny czasopisma Polski caravaning dziękuję bardzo jak wynika z poprzedniej rozmowy przygody skierowaniem najlepiej zacząć od wypożyczalni, ale co potem nadal wynajmować czy może kupić, a może kupić wynajmować innym oto czy uda się na tym zarobić pytam Jacka oraz Platformy Kam tu, a to zależy od naszych oczekiwań i od zasobności portfela nie ma tej co ukrywać, że zakup kampera to jest olbrzymi koszt jeśli chcemy nowego to startujemy z pozycji no powiedzmy 250260 000 wzwyż bez wielkich ograniczeń górna granica nie istnieje ten przedział no no istnieje najdroższy kamper, którym akurat ostatnio oglądaliśmy na zdjęciach kosztował chyba 4 000 000EUR, ale rzeczywiście już taka wersja Super Lux w ogóle przepiękna designerską należy tutaj rozmawiamy o takich przyziemnych raczej sytuacjach czy mierzymy się kosztem 250500 000 za takiego klasycznego kampera do 3 kół ton ładowności, bo to też ma znaczenie, bo wtedy możemy jeździć z prawem jazdy kategorii BU no, więc na niewiele osób stać na taki wydatek trasy 2 nawet jeśli stać na cenę trzeba brać pod uwagę często będziemy korzystali z tego kampera jeśli ma być 1 wyjazd w roku tygodniowo dwutygodniowy od ciężko uzasadniać ten zakup prawda, bo wszystkie koszty wokół tego kampera, który też funkcjonują do tej pory, bo takie osoby, które chciały zacząć przygodę skarbnikiem w ogóle miał do dyspozycji klasyczne wypożyczanie i teraz w tym okresie, kiedy popularności caravaningu rośnie tylko poruszanie przybyło dużo natomiast pomysł reprezentowany przez pana Platformy troszeczkę inne, bo to nie jest klasyczna życia tak no, żeby dalej, odpowiadając na pytanie, które pan na początku zadał prawodawczych czy kupować wynajmować no ta wersja wynajmu wydaje się rozsądna na początku lata, bo możemy tu by przetestować samo rozwiązanie to sprawdzić czy podróżowanie kamperem będzie odpowiadało taki sposób mniej inwazyjny finansowo i teraz tak jak wspomniał możemy skorzystać z klasycznych wypożyczalni, które rzeczywiście przybywa lawinowo w Polsce albo sprawdzić taki wariant najmu prywatnego właściwie do tego służy Platforma, którą prowadzimy, która działa w wielu krajach, która w skrócie odpowiada klasycznemu modelowi airbnb, czyli że każdy może umieścić swoje ogłoszenie czy mieszkania czy domu tym wypadku kampera lub przyczepy kempingowej takie przetestowanie tej formy wyjazdów, która dla wielu osób jest najlepszą jedyną, ale nie niekoniecznie dla każdego prawda to jest najlepiej po prostu sprawdzić, wynajmując i trasy każdy z tych wariantów miał swoje plusy oceny prywatne najczęściej wynajem będzie troszkę tańsze od wypożyczalni popuszczania jednak musi na tym zarobić na swoje koszty prywatni właściciele kamperów czasami traktują tylko jako dodatkowe źródło dochodu odrobinę wsparcia przy kosztach stałych ubezpieczenia wszystkiego co jest związane z kamperem, więc można liczyć na to, że podobnie jak ja pierwszy raz tak zajmowałem Norwegii not ta różnica między wypożyczalnią prywatnym właściwie była kolosalna, a to był rząd wielkości 40% akurat, ale to to ekstremalny przypadek rozmawiam z panem muszę przyznać, że 3 telefon, bo pisałem sobie Kamp PL wybrałem Warszawę jakiś tam tydzień we wrześniu wyskoczyło kilka propozycji tutaj za tydzień wypożyczenia pan za całkiem dużego kampera czteroosobowego bardzo ładnego rzeczy sobie 3600zł za tydzień jak użyczania auta i pytanie teraz już przenosimy się na stronę właściciela tego samochodu, którego kupił ile z tych pieniędzy zostaje u niego z tych 3006zł, które sobie rzeczy za tydzień bynajmniej system Platformy Kamp tu jest jakby modelowy nie odbiega od Booking airbnb, czyli prowizja Kam tutaj 15% zawsze od kwoty takiego wynajmu i cała pozostała kwota zostaje właściciela czy to jest dobry model no zwalnia właściciela wielu obowiązków tego, żeby szukać najemców co dzisiaj wydaje się proste oczywiste, bo popyt jest tak duży, ale jednak trzeba zadbać o to, żeby ta oferta gdzieś znalazłam z ulicy nikt nas nie przychodzi kamper zapewnia całą infrastrukturę i stelaż do tego, żeby wynajmować, żeby się nie przejmować tym czy ta płatność płynęła, kto ją zrobi czy przyszła na czas pomagamy wielu rzeczach właściwie ułatwiamy wynajem kamperów właścicielom tym prywatnym, bo dzisiaj oczywiście też współpracujemy z firmami małymi wypuszczania, które już działają na rynku, ale oni sobie radzą bez nas tutaj nie ma co ukrywać, ale docelowo liczymy na to, że uruchomimy też potencjał właścicieli, którzy dzisiaj mają swoje obawy nie wypożyczają tego kampera, bo nie wiedzą jak się za to zabrać, bo nie chcą się w to bawić zwyczajnie, więc ta prowizja 15% to jest taki rynkowy standard, który funkcjonuje również kompotu i to można rozumiem nowomowy z perspektywy właściciela kampera zaproponować 3 są dowolne auto lub życia to nie muszą być same nowe pojazdy nie absolutnie tutaj jest osobny rynek takich reliktów owych starych kamperów przyczep, które też znajdują swoich amatorów i warto też zachęcamy do tego, żeby ta oferta była jak najbardziej zróżnicowana akurat wczoraj rozmawiałem z panią, która ma przyczepy tak naprawdę historyczną 90 tego chyba czwartego roku jest dobrze pamiętam no i też wahała się to warto umieszczać warto, bo ktoś może chcieć taką przyczepą pojechać, a samo umieszczenie ogłoszenia następnie kosztuje, więc każdy pojazd możemy tak naprawdę umieścić warunkiem, jakby takim podstawowym, które weryfikujemy przy dodawaniu ogłoszeń to jest jego ubezpieczenie, które dopuszcza wynajem to jest najważniejsze jest też po stronie właściciela rozumiem tak podpowiem w tych ubezpieczeniach wiem, że ten temat jest bardzo gorący wśród właścicieli niestety w Polsce nie ma takiej opcji, jaka występuje w innych krajach, bo patrząc na kapciu jak się rozwija czy Wielkiej Brytanii Holandii czy w Szwecji no ta opcja takiego krótkiego ubezpieczenia na czas wynajmu funkcjonuje to się na zbada, informując no to świetna rzecz oczyszczono nominalnie będzie troszkę droższe, ale tego w kontekście całego roku tego co musielibyśmy zapłacić trzeba zapłacić w Polsce no to na pewno ta opcja byłaby atrakcyjna mam nadzieję, że ona do Polski również trafi również, że ideę Kong to nie jest umożliwienie zarabiania na kamperze właścicielowi, a jedynie propozycja pomocy w utrzymaniu na tym się nie da zarobić w czasie po prostu sobie ulżyć to ciekawe pytanie czy uda się na tym zarobić jak głosujemy i poszukam jest naprawdę sporo ciekawych artykułów już dzisiaj, które podają takie szczegółowe analizy finansowe jak to wygląda, bo zwykle popełniamy błąd widzimy cokole przychód prawda i policzymy sobie że, wynajmując przez 16070 dni w roku nagle mamy 30 000 trzeba szybko zejść na ziemi, bo tak jak wszyscy wiemy co się łączy z pewnymi kosztami obowiązkami, które mamy jako właściciel, więc podchodzą do tego tak minimalistycznie wynajmą na tydzień 2 jako prywatny właściciel te parę tysięcy pozwoli pokryć ubezpieczenia do tematu nie zarobimy mamy właścicieli mogą by statystyki mamy z całej Europy ze świata, a którzy rzeczywiście będą prywatni właściciele zarabiają na tym i te przychody wcale nie muszą być małe na wiążą się z pewnymi obowiązkami z tym, że trzeba włożyć to trochę swojej pracy nadzorowania tego kampera przygotowania go jeśli to taki tryb ciągły motyw tej pracy troszkę jest, ale zdecydowanie da się na tym zarobić Kamp to funkcjonuje w Polsce od niedawna, ale na macierzystym rynku działa ładnych parę lat czy jest pan już w stanie tych kilku tygodni w zasadzie czym w miesiącach od kiedy Kam, który startował w Polsce powiedzieć to tempo zainteresowania tempo przybywania ogłoszeń jest w Polsce większa mniejsza czy podobne jak na Zachodzie akurat tam, który startował równocześnie w Szwecji Finlandii Polsce i w tej tak akurat to wygląda, że otrzymał najwięcej ogłoszeń jeśli chodzi o nasz rynek, a w sumie mamy najmniej kamperów jeśli patrzymy cha wszystkie 3 kraje liczba takich rzeczywistych i teraz czy to wynik tego, że to zainteresowanie jest większy czy po prostu inaczej doprowadziliśmy całą pracę w Polsce i promując Platformy Kamp tu trudno było się ocenić, ale na pewno duże zainteresowanie ten rynek trafiliśmy taki moment, że świadomość kamperów i wynajmu kamperów jest na takiej fali wznoszącej jest bardzo publikacji na ten temat sama nasza rozmowa o tym świadczy, że ten temat jest nośny i trafiłem do Main Streamu w mediach stąd pewnie nam też pomagano, więc ogłoszeń mamy sporo to dynamika wzrostu jest bardzo pozytywna również po stronie tej rezerwacji innej już mamy za sobą sporo takich rezerwacji, które przeszły przez naszą Platformę co dalej dla nas nauką i cieszymy się ten pierwszy sezon nie będzie słuchał tylko będzie naprawdę przepracowała w oczy z tych rynków, na których Platforma działa dłużej niż niecały 1 sezon ma pan jakieś wyliczenia jak tam właściciele sobie radzili finansowo z dochodami z tytułu najmu za pośrednictwem Kam tu wyliczenia będą w sumie bardzo proste, bo one będą wachlarze no są właściciele, którzy są bardzo aktywni tak jak mówiłem wcześniej jeśli wynajmują ten kamper przez 100 dni w roku przy średniej takiej stawce 100120EUR łatwo policzyć ile tego przychodu sobie wygenerują, ale tak jak mówię to wymaga pewnych aktywności właścicieli rozpad żywności, bo tu trzeba działać dosyć dosyć dynamicznie jeśli jest zapytanie o rezerwację to właśnie ma tak naprawdę 24 godziny na to by odpowiedzieć ją potwierdzić nie każdy tak naprawdę śledzi każdy jest na to przygotowany często tak naprawdę rezerwacji właściwie przypadają jeśli nie zachowa czujności, więc patrząc na rynek Wielkiej Brytanii to są naprawdę przychody spore jeśli chodzi o właścicieli kamperów tych takich wiodących, którzy rzeczywiście wypuszczają po 90 istotnie w roku kończąc chciałbym pytanie, która mnie nurtuje, chociaż odpowiedź chyba wydaje się oczywista rozumiem że, korzystając z Platformy kantów w Polsce mogę wynająć samochód w dowolnym miejscu na świecie, w którym Platforma funkcjonuje tak pracujemy nad tym, aby to było łatwiejsze dzisiaj poprzez różnice kursowe walutowe to trochę blokuje się w systemie, ale dzisiaj dalej jest taka możliwość prostu musimy to zrobić w walucie danego kraju w tym pożyczamy 30 chcą uprościć Wielkiej Brytanii to będzie funtach jeśli Holandia będzie euro itd. Inter 1 ograniczenia, ale dla mnie to osobiście był jeden z moderatorów do tego, żeby kampusie zająć, żeby zaprosić Kamp do Polski, bo ja tak skorzystałem mi, wynajmując np. kampera w Norwegii, ratując tam samolotem jestem przekonany był wtedy liczyłem zresztą dużo lepsze rozwiązanie pomiędzy czas, który gdzieś tam straciłbym no może nie najlepsze słowo by jednak podróż też jest ciekawą opcją Kamp erze, ale ta podróż do Norwegii, kiedy chciałem zwiedzić Norwegię na miastach interesowała przeprawa promowa koszty z tym związane lecą na miejsce wynajem kampera prywatnie od przemiłej małżeństwa norweskiego i właściwie się 15 dni na to, żeby iść w tym Norwegii nie używaliśmy 4 dni, które trzeba było spędzić na podróż tam z powrotem, więc dla mnie to duża motywacja, żeby połączyć te światy te rynki, które są dzisiaj na kapciu, a więc, że opcja nie funkcjonowała do tej pory, ale przy stole tam coś tak rozwija rozrasta to na pewno będzie tą większą zaletą będzie mogli zapraszać tak naprawdę mieszkańców Finlandii Szwecji Wielkiej Brytanii do tego, żeby przylecieli do Polski wynajęli kampera i tutaj jeździli, a niekoniecznie hali stamtąd ze wszystkimi uciążliwościami, które się z tym wiążą, więc zdecydowanie wynajmowanie na świecie kampera wszystkim tu jest dobrą opcją będziemy będziemy mocno promować właśnie widzę, że nawet w Australii mogą sobie wynająć Kanta tak dosyć daleko sięgamy Australia Nowa Zelandia to tak naprawdę kole caravaningu mógł długo opowiadać o tym co w nowej Zelandii siedzi na tym rynku jest potężny jak na tak mały kraj i my w porównaniu w ogóle Europa do nich to jesteśmy raczkującym rynkiem, bo tam też wypożyczanie jest ogromny one one dysponują flotami 8000 kamperów ani kilku czy kilkudziesięciu ale, żeby inny świat inny temat, ale na pewno wart zbadania, ponieważ bardzo dziękuję ja wracam do eksplorowania świata kamperów i szukania przedziwnych miejscach mogę kampera wynająć dziękuję serdecznie państwa moim gościem był Jacek ją z Platformy kartą polecą serdecznie do usłyszenia za ile można mieć auto, które można spać coś ugotować okazuje się, że za kilkanaście tysięcy złotych rodzaj kamperów Sanah różnicach opowiada Karol Szymański właściciel wojska pod firmy produkującej mieszkalne zabudowy dochód rzeczywiście określenie kamper jest bardzo szerokie rozległe ma też różne odmiany pojazd turystyczny pojazd kempingowy kamper one i tych kategorii pojazdów tych rodzajów kamperów odmiany jest bardzo dużo może zaczniemy od tych najmniejszych rozumiem, o ile tak jest w przypadku kamperów najtańsze no właśnie niekoniecznie nie zawsze tak jest często małe kampery bardzo bardzo mocno wyposażone bardzo dobrze wyposażone potrafią być nawet droższe od dużych kamperów tutaj przykład choćby naszej firmy, gdzie możemy sobie skonfigurować kampera zapowiedz 250 000zł, ale możemy też skonfigurować kampera, który nie będzie większym kamperem, ale będzie kosztował równie dobrze 450 000zł będzie to wynikało najczęściej z kilku faktów, gdzie będą silniki dosyć mocne, bo nawet powyżej 200 coli często niedostępne w tym większy kamerach będą napędy na 4 koła jakieś dodatki ogrodowe też znaczny wpływ na cenę ma tutaj dach sypialnych, czyli mowa o tym podnoszony dachu, który w ciągu dnia da nam przestrzeń możliwość zostania w tym pojeździe w nocy możliwość opuszczenia sobie łóżka dodatkowych 2 miejsc wspaniały czas, aby te szkoły prawa i prawach tak rzutuje na cenę znacznie szersza możliwość dodatków opcji wpływa na cenę, że generalnie nieraz spotykał z argumentacją tutaj potencjalnych klientów że, dlaczego te małe kamery potrafią kosztować powiedzmy średnio, sprzedając w tej chwili 300350 000zł głosu ceny brutto, gdzie za tę kwotę w zasadzie możemy nabyć już dużego kampera rozumiem, że każdy z nas może pójść do salonu choćby o rozwagę czy mercedesa i kupić sobie takie auto salonu przygotowane do spędzenia w nim kilku dni czy nawet całych wakacji mam na myśli to wznawiane Kalifornii małą dużą marce sam Marco polo takie wystandaryzowane auta salonów, ale drugą metodą, która jest udają, że w Polsce bardzo popularna jest zlecenie budowy takiego kampera wyspecjalizowanej firmie czym te 2 rodzaje różnią rzeczywiście tak jest w Polsce kilka firm, które oferują, jakby usługi zabudowy kamperów i rzeczywiście mamy możliwość pójścia do salonu i zakupienia takiego gotowego produktu, aczkolwiek może troszkę szerzej obok na ten temat, bo to jest nie wszystko teraz cofniemy się na chwilę do tych firm, które odbudowują kampery ja bym podzielił na taki kilka kategorii firm to są takie firmy począwszy od takich wobec mniejszych, które świadczą bardziej usługi, jakie adaptacji pojazdów do celów nazwałbym to turystycznych bardziej, czyli te firmy nie robią kompletnych kamperów nie robił komplety zabudów, ale dziś adaptują te samochody, montując konstelacji elektryczną jak spanie w tym samochodzie, żeby jak to określam ten samochód był nie kamperem, ale taki powiedzmy pojazdy turystyczne są serwery firmy, które zabudową ją kompletnie różnego typu pojazdy przykład dostarczane przez Pięta to też umownie dostarczone czy zakupione czy zakupione przez nią firma i robią to kompleksowo, czyli budują kompletne kampery tych samochodów, ale robią to na życzenie klienta, czyli to są takie firmy, które na indywidualne zabudowy robią często bardzo specjalistyczne zabudowy to są bardzo często takie auta wyprawą owe, gdzie ludzie gdzieś tam później po pustyni sobie podróżującym samochodem, bo te samochody z takich warunków przystosowane ją rzeczywiście mogą kompleksowo bardzo często z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb klienta, ale też pewnie zabudowują no niepewnie, bo znam takie firmy zabudowują mniejsze samochody również pod indywidualne jak dywizję życzenie klienta ja nie jestem do końca zwolennikiem tego czegoś, bo wiemy jak były nasze początki przychodzi ktoś jakąś wizją ja też miałem różne swoje wizje odnośnie samochodu, które produkujemy ta wizja była okej na początku później w trakcie zabudowy ta wizja się dzisiaj raz zmieniała, a po 2 wyjazdach takich pierwszych dłuższych wyjazdach w danym pojazdem to ta wizja się zupełnie zmieniała i tutaj jak przechodzę do trzeciego rodzaju firm, których w Polsce jest powiedzmy kilka to są firmy, które zabudową ją kampery, ale zabudowują kampery wg jakich stałych powtarzalnych konceptów, ale są koncepty wielokrotnie sprawdzone przez wiele lat dopracowywane przez te firmy te firmy po prostu koncepty powielają tu możliwości indywidualizacji są ograniczone to są możliwości w zakresie powiedz jakiś dostępnych opcji jakiś kolorystykę tak dalej ale jakby ten rdzeń tej zabudowy ta podstawa tego, że ten cały koncept on jest niezmienny oczywiście może występować w różnych wariantach, ale on jest niezmienny i to tutaj w tym momencie firmy na jak idą bardziej w kierunku indywidualnych usług, ale produkcji powielając to wszystko w tym momencie i teraz co jest istotne to, że my idziemy do salonu zamawiamy czy to wspomnianą przez pana Kalifornii 3 jak są też fabryczne produkty pt. Mercedes Marco polo to z mojej wiedzy wynika, że taki Mercedes Marco polo jest zabudowywane nie przez mercedesa, ale przez zewnętrzną firmę dosyć znaną tej branży, która nazywa Westfalia i tak samo są już na rynku firmy tak jak nasza, gdzie firmy te uzyskały autoryzację różnych producentów samochodów otrzymały jednak zdały różnego typu audyty wykazały się różnego typu możliwościami i jako autoryzowane firmy dla danych producentów samochodów zabudowują te samochody, które to właśnie można nabyć autoryzowanych dealerów w salonach w zasadzie w całej Polsce czy czasami nawet ci dalej w Europie co dodaje mamy pewność, że ten samochód rzeczywiście został bardzo dokładnie ta firma budująca został bardzo dokładnie przez producenta samochodu sprawdzono, że ona robi zgodnie ze sztuką i daje to że, nabywając takie są w salonie mamy zachowaną w pełni gwarancję zarówno są bazowe jak na to zabudowy, w jakich pieniądzach mówimy tu jakaś taka bariera minimalna bariera wejścia w posiadanie choćby takiego auta turystycznego jak pan powiedział dla trzeba mieć, żeby się cieszyć kamperem garażu musimy teraz musieli w tym momencie rozgraniczyć czy już dysponujemy tym pojazdem bazowym, który to może być takim zwykłym dostaw czakiem czy też może takim furgony wersji osobowej jest wielu użytkowników w Polsce popularny minibusów będzie Torino trafi opel wywarów wagę do 5661, gdzie są busy, które są użytkowane przez tych ludzi to same by busy dostępne na rynku wtórnym do zakupu czy też busy występują w wersjach osobowych teraz, że tak samo posiadamy to powiem panu, że możemy tutaj już zaczynać od kilku kilkunastu tysięcy złotych, bo są na rynku jak dostępne choćby takie moduły sypialne także my wrzucamy do bagażnika i to takie mini busa i z tego modułu możemy sobie bardzo łatwo zaaranżować szkody osobowe kuchenka Czechowa czasami coś takiego widziałem jakiś taki zlewozmywak da się schować tej zabudowie małe takie zgadza się także moduły idąc dalej mogą być rozszerzone o zabudowę do tego modułu taką mini zabudowę kuchenną są też dostępne takie moduły kuchenne, które do środka zamontowanym już wie coś takiego sprzedawali w początkach nasze państwo te kariery, że za kilka tysięcy złotych klient mógł nabyć taki moduł płyny do mini busa, który to mieścił miejsca na lodówkę kompresor, bo klient wstępnie opcjonalna lodówka mógł dokupić mu nie musiał jakieś drobne szafki schowki szuflady składane stoliki, ale co ważne bardzo skromną, ale jednak instalację wodną plus kuchenka czyli jakby tą całą kuchnię ten cały węzeł wodno sanitarnej bardzo minimalistycznej wersji klient kupując takie coś miało samo, czyli tutaj, jakby odnoszą do tych kosztów takiej mody układane kilka tysięcy złotych plus system socjalny kilka tysięcy złotych, czyli za kilkanaście tysięcy złotych klient już mógł mieć samodzielną funkcję kuchenną w wersji bardzo minimalistycznej funkcję sanitarną, bo to nie da się ukryć, że w tym samym zlewie czy umywalce co powiedzmy służy do zmywania naczyń też tam umiemy rączki czy umiemy zęby plus możliwość gotowania takich drobnych szafek schowków stolika itd. to wszystko tym samym systemem sypialnym nowy chodziło o około kilkunastu tysięcy złotych przy czym tutaj mówi, jakby o produktach stworzonych przez profesjonalne firmy najwyższej jakości nie mówię tutaj o rzeczach garby, które niektórzy ludzie po prostu wykonują samodzielnie albo zlecają jakiejś warsztatach stolarskich może to nie wygląda finalnie tak jak od tych firm, ale też pełni pewien sposób swoją funkcję to wówczas jeszcze są niższe koszty, bo to jest raptem kilka tysięcy złotych tylko jakby tu w tym momencie ta cała przygoda nie zdają się zaczyna, bo jeżeli pojedziemy 0102. raz na Kępie w takich warunkach i zrobimy to powiedzmy blaszaków urwaniem, a to przecież okaże się, że brakuje nam okien, które nam zapewnią wentylację podczas snu, czyli takie auto należało wyposażyć odpowiednie okna może się okazać niższych temperaturach, że taki samochód powinniśmy wyposażyć ogrzewanie postojowe, bo jest nam w nocy zimno może się okazać, że taki samochód bardzo prawdopodobne, że ktoś okaże, że takie samo potrzebuje dodatkowej izolacji lepszą, jeżeli zaczniemy używać lodówki zaczniemy używać tej pompy wody zacznie mieć tam sobie doładowywać telefony komórkowe tablety laptopy zacznie używać oświetlenia, które znam też potrzebne na postoju wieczorem, bo to się okaże, że ten samochodowy silnikowe akumulator w zasadzie nie powinien być tego użytkowane, a także trzeba do tego samochodu zbudować instalację elektryczną okaże się, że samo nasze bardzo szybko nagrzewa albo bardzo szybko tracić ciepła, czyli tak samo będzie więcej, za które realizować tutaj jakby krok po kroku może się okazać, że zaczniemy od takiego modułu ochronnego systemu skalnego za parę czy paręnaście tysięcy złotych, ale bardzo szybko podczas użytkowania wyjdzie nam, że nocami więcej tak naprawdę potrzebujemy więcej, bo jako człowiek przyzwyczajony do pewnej wygody na kempingu bowiem, żeby brakowało tych elementów, a nie wspomnę już o możliwościach dalszej rozbudowy czy, jeżeli jedziemy takim powiedzmy samochodem turystycznym na Kępie przecież na łono natury no to przydałoby się marki za, żeby sobie gdzieś tam pod daszkiem spędzić wolny czas przydałyby się jakiś pan krzesełka turystyczne szereg innych różnych rzeczy gadżetów, które ułatwiają życie umilają życie gdzieś tam poza domem w gronie wreszcie taki, że tutaj mówimy raczej o samochodach blaszaka typu furgon to są samochody, które posiadają fabrycznie 23 miejsca siedzące bardzo często jest tak to są 2 miejsca siedzące zlokalizowane z przodu, żeby gdzieś duszą trasy trójkę no cóż nam troszkę będzie wygodnie podróżować często jednak chcemy podróżować trójkę czwórkę, bo tak jest powiedzmy model polskich rodzin i tutaj w tym momencie się okaże, że nam tych siedzeń brakuje dołożenie siedzeń to już idziemy w koszty, jeżeli te siedzenia zgodnie ze sztuką przepisami inaczej sobie tego nie wyobrażamy, że mam certyfikowane jest 7 poselski spanie w musimy też zrobić profesjonalne firmy, która tego będą dokumenty na montaż siedzeń montuje odpowiednie siedzenia zostały z kolei przetestowane danego modelu mówi takich próbach wytrzymałościowych na wypadek, gdyby miało ważnego się to też są koszty rzędu kilkunastu, a nawet powyżej 20 000zł także wówczas dana osoba ma możliwość albo od razu, bo sobie dostosować takie auto turystyczne na wersji osobowej co wyjdzie pewnie taniej albo dostosowywać blaszaka, ale jeżeli będzie potrzeba powyżej 23 osób to będzie konieczność zamontowania taki kanał to jakby zamyka się ten obszar tych samochodów turystycznych, czyli możliwości aranżacji danego furgon czy też samochodu osobowego mówię tutaj odbył się pod kątem jakiegoś takiego użytkowania turystycznego czy tak, podsumowując będą koszty od kilku do kilku 10 nawet tysięcy złotych plus koszt tego samochodu bazowego, a tutaj wachlarze olbrzymi, bo możemy używany samochód w kiepskim stanie nabyć nawet za 10 każdy tysięcy złotych, a porządny samochód możemy nabyć za parę tysięcy złotych także tutaj nie wliczamy do kosztu auta bazowego, bo to jest jakby inna bardzo panie Karolu, a teraz przenieśmy się drugą stronę skali, czyli takich samochodów wyposażonych już łazienkę prysznic może panele słoneczne miałem tam jeszcze ustalą, jaki najdroższy samochód zbudował pan dla klienta 7 no najdroższy samochód kosztował klienta ponad 450 000zł ja też może tutaj tylko chciałbym sprostować pewną rzecz my budujemy samochody na bazie minibus to jest pan uwagę też 1 bardzo popularnej to jest Reno trafić i my w naszych zabudowań nie mamy pełnego węzła sanitarnego, aczkolwiek mamy w tej chwili prototyp, który ma wejść do roku na takim nie muszę wersji wysokiej rzeczywiście będzie prysznic na stałe, ale to będzie całoroczny kamper takimi kampera całoroczne natomiast pozostała nasza oferta się opieram na tym, że samochody posiadają prysznic, jeżeli okresie ze jeśli zewnętrznych pod tylną klapą na zewnątrz, żeby wziąć prysznic, a paleta to jest, ale ta turystyczna, która jest tam lokowana w zabudowie meblowej, z której awaryjnie umówmy się możemy możemy sobie skorzystać i mimo tego, że my nie mamy tego pełnego węzła sanitarnego w tych samochodach biorąc pod uwagę, że samochód u nas może mieć ponad 200 koni może mu mogą teraz szkoła w volkswagenie ten samochód ma 200 koni ten samochód ma pełne wyposażenie opcjonalne pt. światła ledowe największą nawigację różnego typu asystenci czy to parkowania samochody nawet potrafią wspomagać parkowanie mają aktywny tempomat innego typu, jakby systemy wspomagające kierowcę plus automatyczna skrzynia biegów plus to, żeby ten samochód dostosowujemy mamy taki specjalny pakiet ogrodowy, czyli dostosowujemy samochody do trudniejszego terenu, gdzie tutaj klienci pojawiają się tacy oni np. jadą do Chorwacji są sobie zjechać gdzieś umownie po skałach prawie, że po takiej skali tej drodze, bo na dole gdzieś tam widać, jaka jest plaża, której praktycznie nic nie może dotrzeć oni mają pewność samochodem wówczas dotrą, że tam zjadą z powrotem wrócą tym samochodem ma utwardzoną drogę to z tymi pakietami z tym wszystkim z opcjami zabudowy, która obejmuje jakieś instalacje solarne obejmuje różnego typu rozbudowana elektronika po rzeczywiście takie samo może kosztować ponad 450 000zł u nas, ale optymalnie jesteśmy w stanie też tutaj wyjść z samochodem za jakąś kwotę około 300 000zł i to samo w zupełności spełni naszą szkołę państwo zajmują się budową tych małych kamperów, a ceny tych większych to już rozumiem, że mogą ocierać o 1 000 000 prawda o miliony od 2 000 000, ale jeżeliby się tutaj mieli, jakby powoli przejść do tych dużych kamperów to rzeczywiście duże kampery kosztują około 300 000zł już kosztować o osobach powiedzmy w wersji takiej podstawowej samochody, ale mają duże kampery mają 4 miejsca do jazdy bardzo często 4 miejsca do spania co podwójne łóżka, czyli łóżka do spania podwójna mają prysznic mają zalety mają one wyposażone kuchnie mają garaż ma instalację elektryczną dodatkowo kompletną ogrzewanie postojowe polewać ciepłą wodę i to wszystko jesteśmy w stanie nabyć za około 300 może tam 300 000 SEK ozdobnym haczyk, a teraz idąc dalej ten wzrost ceny czy będzie spowodowany będzie spowodowane przede wszystkim jakością, bo tutaj przestrzega kościoła, jeżeli chodzi o to co co rynek oferuje jest olbrzymi wpływ na to mają zespoły, które są montowane zawsze tłumaczy klientom, że są firmy, które montują lodówki do swojej kamperów dziś kupione w markecie za 500zł montujemy takie lodówki, które niestety kosztują 3500zł różnica jest taka, że te lodówki są przystosowane do ekstremalnych temperatur, które montujemy, jeżeli zostawimy zamkniętego kampera dziś centrum miasta gdziekolwiek chcemy wchodzić na plaże to w tym samochodzie zrobi nam się naukowo udowodnione około 70 nawet 80 °C w środku to ta lodówka nasza zaś tysiące 500 nadal będzie chodzić ATA za 500zł stosowana do warunków domowych i ona już niestety, ale nie da rady także tutaj specjalnie przykład lodówki, żeby mieć świadomość, że można zastosować podzespoły takie, które nie za bardzo nadają do kampera już nie wspomnę te rzeczy, które montują pewne firmy one są certyfikowane żaden sposób na tę chwilę, że nasze bezpieczeństwo, a można nabyć rzeczy czy zabudować samo rzeczy, które rzeczywiście są certyfikowane z najwyższej jakości weto będzie miało oczywiście wpływ na cenę także możemy iść dalej kolejne powiedzmy 50 00050 00050 000, bo dając do tej ceny będziemy mieli to jakoś coraz większą coraz lepszą, bo myślę, że za około 400 40050 000 można już nabyć dużego kampera fajnie wyposażonego na kategorię jeszcze Bea, czyli do sprawy miast do czego Puton natomiast mówiąc już duży kampera gdzieś pośrodku zapomnieliśmy o tych większych kamper łamach obrobił małe kamper vany są jeszcze większe kamper vany czy tzw. blaszaki pt. świat edukacji spędzam poza boksem Mercedes sprinter volkswagen Crafter to też są samochody jak już fajne, bo one są całoroczne będą miały łazienkę będą miały prysznic niektóre będą miały też nawet 4 miejsca do spania, ale są takie bardziej kompaktowe do przemieszczania się, bo nie mają tej dużej nadbudowy pt. alokować płyt nagrania są poszerzone jak tam duże kampery i tutaj przez szał cenowy śmiem stwierdzić, że chyba podobny, bo również zapowiedz 300 350400 000400 000 coś naprawdę bardzo fajny wyposażonego tak dużego kamper vana będzie niektórzy klienci wolą samochody, bo nimi 6 tras zgrabnej zwinnie może nie jest to zaleta jak w przypadku naszych, że pozwolenie dachu samochód ma 2m i może być użytkowane również na co dzień to jakby tutaj plus u nas, że są duże opóźnienia co mógł użytkować, ale jest przyjemnie się nim jeździ, bo jest powiedzmy drobniejsze części tak dalej w porównaniu do tych dużych kaparów, który w tej chwili rozmawia bardzo dziękuję pozostaje życzyć 450 000 na nowy kamper waszym słuchaczom mi powodzenia panu szczególnie w starciu z akcyzą no właśnie akcyza to w tej chwili troszkę bolesny problem dla nas wielu natomiast pozostaje zaprosić państwa wszystkich zainteresowanych kamerami na targi branżowe, których się odbywać raz więcej w Polsce takie targi odbywają się przynajmniej 2× w roku w Poznaniu takie targi odbywają się w Nadarzynie takie targi właśnie trasie odbywał na Półwyspie Helskim, bo na tych targach tak naprawdę państwo możecie zobaczyć całą gamę całą ofertę tych kamperów, o których rozmawialiśmy cały przekrój od małych dużych poprzez te naprawdę duże za 1 000 000 czytam nawet za 1,51 000 000zł i zobaczyć na żywo i sobie porównać i być może załapać tego bakcyla dziękuję gościem po sobie zasuwania był Karol Szymański właściciel wojskami dziękuję, kiedy kilka lat temu po raz pierwszy spróbowałem wakacji w kamperze byłem zachwycony załamany jednocześnie zachwycone tym kontrował auto załamana tym co znalazłem na polskim kartingu w górach po sezonie bardziej przypominał scenografia horroru niż miejsce, w którym mógłbym się zrelaksować zrobiłem rok później chciałem spróbować kampera za granicą, ale okazało się że, żeby zarezerwować auto pożądanym przez nią terminie powinien zgłosić się zawłaszczanie kurków wcześniejsze zgłosiłem można mu się w razie na szczęście ostatnio przybywa wypożyczalni samochodów innych sposobów na zorganizowanie sobie wakacji w aucie z pewnością spróbuj jeszcze raz polecam taką próbę każdemu z państwa, kto wie może się przekonać polecam także Puls biznesu do słuchania za tydzień Marcel Zatoński definitywnie zarabia wakacyjny klimat opowie o rosnącej roli raportów pozafinansowych oraz o tym dlaczego inwestorzy coraz częściej interesują się tym czy spółki dbają o środowisko i są odpowiedzialne społecznie tymczasem bardzo dziękuję za poświęcony czas to był Puls biznesu do słuchania Marcin boczek do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA