Jak przygotować się do wędrówek długodystansowych?

Poranek Radia TOK FM - Weekend
2021-07-31 07:20

Łukasz Supergan opowiada o swojej książce ''Szlaki Polski. 30 najpiękniejszych tras długodystansowych''.

poranek Radia TOK FM Ujka poranek zaczniemy od wędrówek długich wędrówek po polskich szlakach jest z nami Łukasz sów organy podróżnik fotograf autor książek i autor książki przede wszystkim oni teraz będziemy mówić szlaki Polski 30 najpiękniejszych tras długodystansowych dzień dobry panie Łukaszu dzień dobry 2001 roku zaczyna pan swoją książkę wyruszyłem na moją pierwszą absolutnie samotną wędrówkę szlak, który zamierzałem pokonać miał ponad 500 km przechodzi Rozwiń » wszystkie pasma polskich Beskidów oraz Tatry przedsięwzięcie nieomal skończyło się fatalnie zebrane w drogę plecak był o wiele za ciężki znaczna część wyposażenia zbędna, a w trakcie wędrówki straciłem pieniądze dotarłem do celu poprawie 3 tygodniach w stanie kompletnego wyczerpania czy ta przygoda zniechęciła mnie do długich wędrówek wręcz przeciwnie tak pan pisze zechce pan wyjaśnić, dlaczego wręcz przeciwnie w zasadzie trudno powiedzieć się powinna trochę zniechęcić, bo na mój pierwszy długi szlak wyszedłem mając przygotowania Górskiego było przygotowanie krótkich weekendowych wycieczek, gdzie wspólnie ze znajomymi chodziliśmy schroniska do schroniska nimi wąż, kiedy zamieniłem się, który samodzielnego sam blokuje gotuje sam poszukuje swojej drogi czasami bez szlaku wymagało zupełnie innego podejścia, ale wtedy o tym kompletnie nie widziałem i w zasadzie powinienem się wtedy zniechęcić taką pierwszą porażką w pierwszym dosyć bolesnym np. zafundowało mi kontuzję, którą dzisiaj czuję ale, ale jakoś tak się nie stało mimo wszystko wracałem z góry i wracam z góry cały czas tylko mądrzejsze i raczej nie szukające nowych rozwiązań technicznych tylko, starając się podejmować z plecaka to to co jest nieistotne dzięki czemu teraz podobną trasę jestem w stanie pokonać z bagażem liczącym dosłownie kilka kilogramów nawet rejestracja kilkutygodniowa długie dystanse zaczęły zyskiwać na popularności w ostatnich latach pan na to zwraca uwagę, czego się wieża myślę, że z 2 przyczyn pierwsza zaczęliśmy dostrzegać bardziej nasze góry i długie dystanse są taką trochę modą, jeżeli można podpowiedzieć, chociaż mogą bardzo fajną, która kiedyś była domeną dosłownie kilku osób wędrujących na dystansach setek tysięcy km, a w tej chwili również dzięki mediom społecznościowym ja sam obserwuję gigantyczny rozwój patrząc np. na Facebooka, gdzie Krupy liczący skupiające się dokoła głównego szlaku Beskidzkiego przez Sudeckiego czy w ogóle szlaków długodystansowych w Polsce liczących tysiące członków drugą główną przyczyną poza taką modą mediami społecznościowymi była paradoksalnie pandemie ja sam mieszkam tuż koło najdłuższego szlaku polskich kół głównego szlaku Beskidzkiego i zobaczyłem jak dosłownie w ciągu 1 sezonu, kiedy zostaliśmy niejako przymusowo zamknięci w swoim kraju liczba osób na tym szlaku wzrosła gigantycznie oczywiście była tam cała masa turystów weekendowych, ale zaczęły mijać, planując chodząc po okolicy mojego domu dziesiątki ludzi, którzy codziennie z wielkimi plecakami pojawiali się na tym szlaku jeśli dziś oddala łatwo było zapłacić to są właśnie ci, którzy pokonują najdłuższy szlak polskich kół w miasto przy trochę przymusowe zamknięcie we własnym kraju sprawiło, że zwróciliśmy uwagę na długie szlaki i popularności, ale też popularność tych grup stowarzyszeń skupionych wokół tych szlaków eksplodowała to, o czym pan pozna turystę weekendowego takiego, który wędruje już od tygodni w najczęściej po, a rozmiarze plecaka no niestety zdaniem chodzenie daleko jeszcze może nie jest do końca też trochę, ale po takim ogólnym zużyciu, który z zobaczą państwo dosyć liberalny, ale taki wędrowiec prawda mięty zakurzony jest pan już butami wysoko czasem wrażenie lekką i Skrą szaleństwa w oczach ludzi, którzy tak mają trochę przez siebie nie zawsze nie zawsze patrząc nie zawsze patrząc na boki gdzieś tam zawsze gapiąc się oddal przed siebie bardzo daleko ta Iskra szaleństwa jest łatwo zauważalna właśnie wśród tych, którzy idą na długie dystanse i czasami mam wrażenie, że to właśnie oni przede wszystkim rozpoznanie takiej osoby na długi szlak proszę powiedzieć takie wędrowanie to jest urlop to jest odpoczynek czy też coś zupełnie innego jak wędrówka w głąb siebie myślę, że jednak drugie albo zasadził powinien 3 to zależy od tego co my sami wybierzemy dla mnie samego wędrówki długodystansowe były takim zagłębieniem się w siebie bardzo często idąc całymi dniami tygodniami w momencie tak jak zapadał się trochę i wchodził w stan takiej dziwnej medytacji myślę, że chodzenie jest taką medytacją w ruchu, bo tym lepiej na tle etnicznym jeszcze tak rytm powoduje działa trochę tak jak mantra natomiast wędrówki długodystansowe są tym co my samymi sami wybierzemy dla niektórych to będzie po prostu okazja do lepszego Poznania gór dla niektórych to będzie ambicja na przejściu najdłuższego szlaku polskiej KUL dla niektórych osób takie szczytowe osiągnięcie ich karierze górskich dla innych to będzie tylko małe etap na drodze do dużo dłuższy szlaku gdzieś za granicą, a dla innych może być po prostu dowód 3 tygodniowy relaks, bo nie musi być męcząca to musi być wielkie wyzwanie fizyczne no i co najważniejsze mówimy tutaj dużo o kurach, ale prawda jest taka się szlaków długodystansowych mamy w Polsce mnóstwo kilkadziesiąt i one są w każdym województwie, a więc nawet stosunkowo blisko naszego domu obojętnie, gdzie mieszkamy znajdziemy taki szlak wędrówki jak reaguje ciało tak długą wędrówkę zazwyczaj się przyzwyczaja, chociaż nasze pytanie wolę odpowiadać ostrożnie znam osoby, które w długich dystansach dotykały kontuzje, które wycofywały się długi szlaku i nie jest nie chcę powiedzieć, że takie szlaki były po prostu nie wymagają przygotowania moim zdaniem wymagają, zanim wyjdziemy na szlak liczący 3 tygodnie i to czasami jest szlak, który zabieramy dużą część plecak powinniśmy jednak przyzwyczaić nasze ciało do wysiłku na takich kawałka weekendowych kilkudniowy, a tak, aby wejść na naprawy długi szatni było szokiem dla mnie samego, jakie przyzwyczajanie siebie do długich dystansów na sprawiłoby, że moje pierwsze przygody górskie były dużo łatwiejsza nie tylko ze względu na kondycję, którą musiałem wtedy zrobić, ale też tych krótkich szlakach przećwiczył umiejętności techniki pakowania przygotowania nawigacji, które potem na długim szlaku okazują się bardzo przydatne moja najdłuższa tego typu wędrówkę sięgała tygodnie była bardzo spokojnym tempie mają doświadczenie zabawne, ponieważ mam wrażenie, że kość udowa w panewce skrzypi ich w Tychach za długo trwa mechanizmów matką dotyczyła tylko lewego biodra, więc nie wiem czy byłego moja fiksacja czy faktycznie stał się po prostu nie nawaliła było specyficzne doświadczenie taki zestaw przygotowań pana ten zaczął trochę mówić że, żeby nie wstać z kanapy nie wybrać nagle na 200 kilometrową wyprawę, bo to może być po prostu niebezpieczne, że trzeba trenować co ze sobą zabrać albo inaczej zapytam, czego ze sobą nie zabierać nam się wydaje na początku, że koniecznie musimy mieć chyba najczęściej wielki zestaw ubrań i dla mnie jest to dla mnie bardzo dobre pytanie dlatego, że to właśnie to od czego nie zabieramy będzie istotniejsza paradoks tkwi w tym, że na wielo tygodniową wędrówkę bardzo często zabieram to samo zabieram na weekend w zasadzie zostały między sobą się nie różnią prosty komplet do spania ja np. nie korzystam z namiotu, kiedy wędruje po Polsce nawet zimą używam prostej płachtę rozpina nad sobą i łączy ją z ciepłym śpiworem odpowiednim do roku siano zjada nie wie zbyt długich dystansach namiestnik wcześnie potrzeba nie lada moment, że zmieniają się resort finansów część określał myślę wszystkich jak miotaczy po pierwsze, zimą w namiocie to już niektórym spadły akcje, a teraz pan jeszcze mówi, że w ogóle bez namiotu to naprawdę wystarczy nie ma dziś jest zagłębienie w terenie czy osłonięty naturalną osłonę jak to wygląda w moim przypadku użyłem tzw. tarczą czy po prostu płachty jest to fragment materiału kilka metrów kwadratowych, który rozpina nad głową w formie takiego daszka i nawet zimą udawało mi się przejść z takim, a schronieniem bardzo długie dystanse najdłuższy to ponad 1000km przez przez cały Polski górę w czasie ostatniej zimy i sprawdziło się to bardzo dobra oczywiście nie jestem fanatykiem od czasu do czasu zdarza mi się korzystać ze schronisk schronisk nawet gościmy ludzi od miast moim takim bazowym schronieniem był właśnie tzw. tzw. park, jaka jest jego zaleta to mój ważyć 400 g roszadę namiot nie osiągnie takiego o takiej wagi namioty nawet jednoosobowy ważą zazwyczaj około no gra więc, pozbywając się czegoś co w pierwszej chwili wydawałoby się niezbędne okazało się, że jestem w stanie zupełnie swobodnie wędrować taki sposób natomiast latem jest to już dla mnie w tej chwili w zasadzie jedyną taki modus operandi mojej wędrówki bez namiotu kompletnie a jakby była burza i mocno padało takie schronienie też chodnik również chroni mnie przed deszczem ochroni mnie przed wiatrem może nie bardzo silne, ale jednak, a na koniec końców, rozbijając się w polskich górach najczęściej rozbija się nasze, które sam w sobie jest tam niedostateczną ochroną, więc namiot rzeczywiście zostawiam sobie na wysokie góry i na trudne warunki zimowe dziś powyżej granicy lasu albo gdzieś np. w Arktyce oraz będzie pytanie typowej mieszczki jak pan sobie tek śpi w lesie nocą słychać różne dźwięki nie boi się pan czasem Ala chyba za mocne pytanie zada pani Kasiu, jesteś z nami coś mamy tutaj małe zamieszanie może spróbujemy odzyskać łączność przypomnę rozmawiam z Łukaszem sów organem podróżnikiem fotografem autorem książek rozmawiamy o jego książce szlaki Polski 30 najpiękniejszych tras długodystansowych tam są zawarte wszystkie te tematy, o których teraz mówimy, czyli zarówno takie rozważania dla kogo jest tego typu wędrówka, a także przede wszystkim może nawet cały zestaw porad i co ze sobą zabrać, czego ze sobą nie zabierać zdaje się, że pan Łukasz już jest z nami, ale dzień dobry jeszcze raz jestem również broń słyszał moje pytanie pan zniknął po nim pytam czy kiedyś pan nocą w lesie słychać różne dziwne dźwięki toczy się czasami pan nie boi już nie ma pierwsze takie momenty nawet własną pod namiotem wiele lat temu podczas pierwszej będą jak były dziwne w tej chwili kompletnie tego przez jasne jest kwestia przyzwyczajenia 2 lata kwestią jest, że na zwierzęta raczej boją się człowieka ani odwrotnie, więc nawet, jeżeli śpię to nie zrobią Mińsk podczas akcji w lesie, a co może być niebezpiecznego w takiej wędrówce, bo może tak być szczególnie, kiedy to są druki samotność on przede wszystkim takim kluczowym dla mnie czynnikiem jest sprawa pogody, a staram się nie inny tylko wiedzieć nie szafować zbyt mocno swoimi siłami, kiedy wiem, że idzie bardzo duże zimno burza wiatr tak dalej, więc staram się przewidywać pogodę staram się patrzeć na prognozę i to, choć nawet rozmów z ratownikami górskimi jest taka z tego co wiem taka pierwsza jest taką pierwszą przyczyną wypadku znaczenia, jeżeli nie sprawdzamy prognozy pogody sprawdzamy, jakie warunki panują np. na grzbiecie 1000m wyżej to tak naprawdę prosimy się kłopoty, bo zabierzemy odpowiedni sprzęt czy nieodpowiednio ubrani natomiast to jest to jest 1 rzecz się druga rzecz przy wędrówkach długodystansowych planowanie, a więc planowanie zaopatrzenia jak często mogą znaleźć jedzenie jak często sobie znaleźć wodę jak często mogę c, w którym mogę się zatrzymać pan i także na wypadek kłopotów, gdzie mogę znaleźć miejsce, w którym mogę zejść ku o i dotrzeć bezpiecznie cywilizacji na wypadek, gdybym stracił siły albo co stało się coś złego pan polega na technologii co dla nas ważniejsze mapa papierowa czy telefon zdecydowanie wciąż ma to papierowa bateria nie wyczerpią się w niej i będzie służyć zawsze tutaj oczywiście mamy mapa papierowa wymaga trochę większego obycia wiedzy i nie prowadzi za rękę tak jak, prowadząc pies czy aplikacje, ale nie odrzucam zupełnie innej nowej technologii zdarza mi się, zwłaszcza zimą, kiedy warunki są trudniejsze zdarza mi się wędrować wspomagać się np. czy Piechem zdarza mi się wspomagać aplikacjami, a tutaj zęby mamy do możliwości to nie są tylko aplikacja, która poprowadzona do celu czy wyznaczona trasa są też aplikacja, które podpowiedzą, gdzie możemy się schronić, gdzie możemy znaleźć szałasy wiaty czy schronienia na naszej drodze trafi, gdybyśmy potrzebowali Stegu, czyli warunki stały się trudne, więc tego typu tego typu technologii używam no oczywiście aplikacje do przewidywania pogody tych też kilka, a zdarzało mi się używać takich prostych, a w naszej polskiej aplikacji Instytut Meteorologii, ale np. w warunkach Arktyki również aplikacji przewidujących prędkość wiatru ciepło kluczowa w tych warunkach, więc tak wspomagam się ten natomiast papierowa mapa i orientację w terenie zawsze zostaną podstawy to ile dni w roku pan spędza w podróży myślę, że w tej chwili 23 miesiące bardzo trudno powiedzieć o to praca miesza się trochę z urlopów i chce pan wybierze raz na tym szlaku sobie idzie rozkłada swoją płaty wyciąga laptopa jednak w tym, więc pan robi zawodowo, ale powiedzmy naprawy, jaki system, który padł w międzyczasie schab laptopa z powrotem, więc swoją naturą to jeszcze w sobie byłoby to możliwe natomiast nie w moim przypadku to jest praca pilota przewodnika i osoby, która prowadzi szkolenia Górskiego, więc zdarzało się spędzać nawet w tym roku kilka dni w górach razem z ludźmi z grupami, które prowadziłem również na długi szlak, więc ta praca trochę miesza się z pasją, a w tej chwili w górach myślę, że spędzam plam, pomijając to, że mieszka po prostu w górach to na szlakach spędzam jakieś trzy-cztery miesiące roku pana w ogóle nosi zdaje się, że kilka dni temu zdobył pan pikle na 7134m nad poziomem morza to jest szczyt na granicy czy Tadżykistanu Kirgistanu jak było było zimno było trudno zupełnie inaczej niż Polski kurach jest wejście na ponad 7000m, więc sam szczyt wymagał ponad 3 tygodni aklimatyzacji do wysokości, a potem samo wejście na szkoły takie finałowe oznaczało 3 dni, a 3 dni trudnego podejścia w terenie lodowcowe bardzo satysfakcjonujące wyjście bardzo piękne miejsca dosyć trudne i wróciłem stamtąd zmęczony i w zasadzie to teraz jeszcze się regeneruje w południowym Kirgistanie ale, ale jednocześnie niesamowicie pięknie myślę, że wrócę jeszcze na tę wysokość to już całkiem niedługo Łukasz Super gan podróżnik fotograf autor książek dzisiaj rozmawialiśmy przede wszystkim o książce szlaki Polski 30 najpiękniejszych tras długodystansowych wydawnictwo bezdroża proszę do nas pisać na adres dla was małpa TOK kropkę FM dla was małpa TOK kropkę FM mamy dla państwa kilka egzemplarzy dziękuję serdecznie panie Łukaszu wszystkiego dobrego spokojnego powrotu do kraju życie dziękuję do zobaczenia do zobaczenia siódma 39 za minutę skrót informacji, a potem porozmawiamy ze Sławomirem Broniarzem prezesem związku Nauczycielstwa polskiego, bo było nie było za miesiąc wrzesień Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!