REKLAMA

Mandaty w górę (?)

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-07-31 08:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Ujka mandaty do 5000zł grzywny nawet do 30 000 tak może wyglądać rzeczywistość w Polsce takimi rozwiązaniami przyjętymi przez radę ministrów chwali się na swoich stronach ministerstwo infrastruktury, ale chce od projektu do wprowadzenia tego w życie to jeszcze droga daleka jest ze mną reż Krzysztof Woźniak dziennikarz Radia TOK FM specjalizujący się w bezpieczeństwie ruchu drogowego prowadząca audycję skołowani dzień dobry Krzysztofie czy dobry Rozwiń » powiedz ile się przywiązuje do tego co jest publikowane na stronach rządowych no właśnie jako dziennikarz takiego powiedziałbym doświadczenia w ogóle nie przywiązuje szczerze mówiąc zapewne to co jest puszczane w publiczne obiekty informacje, które są dość ładnie opisane składniej itd. tak dalej to już doświadczenia wiem, że często projektach trochę się różnią, bo tak jak powiedziałem na razie to są informacje prasowe na temat proponowanych zmian, ale projekt nadal jest nie publikowała nadal nie znamy dokładnych zapisów jak ma być to niesprecyzowane aktach prawa, więc na to jeszcze trochę musimy poczekać tak jak mówię z doświadczenia wiem że, że zapowiedzi są zawsze bardzo ciekawe i ładnie opisane w projekcie to trochę inaczej wygląda tak było chociażby ze zmianami w ustawie prawo ruchu drogowym związanymi z elektrycznymi hulajnogami czy też z tą nowelą, która weszła w życie od 1czerwca, czyli w zakresie ustępowania pierwszeństwa pieszym wchodzącym na przejścia dla pieszych zapowiedzi były trochę inne to co w projekcie było też trochę inne było tego więcej w projekcie, więc jestem bardzo bardzo bardzo ciekaw jak będzie wyglądać szczegółowy projekt nowelizacji w zakresie tego zaostrzenia kar za przestępstwa już nie tylko i z tym zastrzeżeniem porozmawiajmy jednak o tym co zostało opublikowane na stronach ministerstwa, bo oczywiście pytanie jak będzie wyglądał konkretny konkretnie projekt jak to będzie później procedowane przejdzie przez parlament co z tego zostanie, ale widać tutaj jakiegoś ducha bym powiedziała to się podoba w tych proponowanych rozwiązaniach no szczerze mówiąc najbardziej podoba podejście punktami karnymi tutaj też będzie zmiana, której mam wrażenie przestrzeni debacie takiej publicznej co się w mediach czy też różnego rodzaju programów telewizyjnych radiowych dość rzadko się mówi mianowicie ta maksymalna liczba punktów karnych jako może mieć kierowca zakończona nie zmieni należne im się zasady trochę naliczania tych punktów oraz usuwania punktów po pierwsze z tego co wiemy za wykroczenie można będzie dostać najwięcej 15 pułku punktów teraz jest 10 no to punkty inaczej będą usuwać nie po roku o tym wystawienia mandatu, ale po 2 latach i uwaga bardzo ważna rzecz od momentu opłacenia mandatu finansowego, czyli w momencie, kiedy wpłacimy na konto odpowiednie opłaty mam gotową dopiero od tego czasu na ma być liczony czas 2 lat na usunięcie tych punktów karnych zostaną też wyeliminowane czy też będzie w ogóle możliwości pójścia tą wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego na taki kurs reedukacyjny, który eliminował część punktów z naszego konta to też uważam za słuszne, bo w sumie z jakiego powodu ta kara taki sposób ma nabyć zdejmowana znasz znasz, więc tutaj tutaj ogrom się woda bardzo podoba podoba się też pomysł, że w ciągu 2 lat, jeżeli popełnimy jakiś znaczące wykroczenie np. ponownie będziemy jechać się od 30 km szybciej niż limit pozwala też np. będziemy wyprzedzać przed przejściem dla pieszych to kara za to wykroczenie będzie wyższa niż dostaliśmy pierwszy raz o tę karę, czyli recydywa będzie będziemy będzie może też nagrodzona powiedział, więc to się podobać to też w wielu krajach funkcjonuje, że recydywa jest jeszcze mocniej karane było okej przyjmujemy, że teoretycznie raz tak mówię oczywiście dużym cudzysłowie, że raz nam się mogło zdarzyć no ale przez okres tych 2 lat co jest podane, jeżeli jeszcze raz nam się zdarzy to dostaniemy wyższą największą karę więc, więc to też się ten to podejście podoba nie jeśli chodzi o same wielkości kwoty mandatów to przyznam szczerze to jest rozmowa w ogóle czym jest kara, jaką funkcję spełnia i odstrasza od popełniania czynów zabronionych zdecydowanie kara w ogóle powinna odstraszać od ponownego popełnienia wykroczenia czy też przestępstwa, bo przecież państwo zakłada, że naocznymi tak powinno, że obywatele będą się stosować do przepisów i że że no nie nastąpi to złamanie tych przepisów oczywiście rzeczywistość jest inaczej jak doskonale wiemy więc, więc ta faktycznie kara powinna odstraszać ponownego popełnienia tego przepisu przynajmniej takie podejście jest wielu wielu krajach zachodnich, jeżeli chodzi o system egzekwowania przepisów drogowych tam też tak jak powiedziałem recydywa jest mocni na jeszcze bardziej kara więc, więc to podejście się podoba co do samej wysokości mandatów to przyznam szczerze, że tutaj powinni wypowiadać się prawnicy czy to jest odpowiednia wysokość za niska wysoka jak ona powinna być naliczana w wielu krajach oczywiście nalicza na podstawie średniej płacy w danym oczywiście w państwie w niektórych nalicza bezpośrednio w stosunku do zarobków, jakie dana osoba ma, więc to podejście jest różna, ale tak jak mówię wydaje się, że więcej szczegółów poznamy już samego projektu, więc warto poczekać no myślę, że sam kluczowej w ogóle to, żeby ruszyć te mandaty, bo to jest rzecz, której mówi się przecież od dawna, że one są skandalicznie długo nie aktualizowane no tak no tak tak duża aktualizacja nastąpiła też w ogóle wprowadziła mandaty dziewięćdziesiątych siódmym roku co prawda pewien sposób taka się zmieniały przypomnę, że parę lat temu wprowadzono jednak aż zatrzymywanie prawa jazdy za jazdę 50 i szybciej niż kilometr na godzinę limit ten obowiązuje na obszarze zabudowanym co prawda aż próbowano też wprowadzić na innego kategorii dróg między nim też autostrady na tego się nie udało zrobić, więc jakimś stopniu te kary się zmieniały zmieniały się też, jeżeli chodzi o kierowanie pod wpływem alkoholu, toteż mieliśmy pewne nowelizację i podwyższaniu Helen karmiący nie możemy powiedzieć, że nic się w tym zakresie nie robił, ale jeżeli chodzi np. o wykroczenia drogowe w zakresie mandatów z kwot mandatów pieniężnych za wykroczenia drogowe nieprzestrzegania przepisów prędkości to faktycznie tutaj nie mieliśmy żadnych zmian i na pewno trzeba było to zrobić w końcu, ale tak jak mówi, jeżeli chodzi o wysokość no to tutaj dałbym głosy prawnikom, żeby mogli się wypowiedzieć ja mam nadzieję, że rzecz, że będą konsultowane zmiany ze społeczeństwem ze środowiskiem odpowiednim oto dość ważne, żeby poznać zdanie zaangażowanych osób, ale tak niewątpliwie coś drgnęło w tym temacie dobrze, ponieważ wysokość świadczy też w ogóle system egzekwowania przepisów drogowych to 1 ze składowych całościowego systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, a te wszystkie składowe należy z niej powiedz czy czy widzi tutaj właśnie jakąś głębszą myśl ja cały czas pamiętamy o tym co mówiły, żeby mieć ten dystans czy dopiero kiedy zapoznamy pewnym projektem można się wypowiadać w pełni, ale właśnie przyznajemy, że chyba coś drgnęło czy widzisz tutaj coś głębszego, że to jest nie tylko takie na hurra, bo zwykle tak to przecież bywało prawda dramatyczny wypadek to argument pojawia się jakieś pomysły czy tutaj jakiś systemowe ujęcie twoim zdaniem widoczne z tego co wiem prace w Ministerstwie Sprawiedliwości nad tym projektem podwyższenia kar, bo to jest wspólny projekt Ministerstwa Sprawiedliwości oraz ministerstwo infrastruktury NATO trwały już przynajmniej od roku przynajmniej, jeżeli nie dłużej więc, więc dość dużo czasu minęło czy to jest zamieszany w pewien sposób tak, ponieważ tak jak mówię prowadziliśmy nowelizację przepisów prawa ruchu drogowym najpierw stworzyliśmy pewną nową rzecz na drogach, czyli zmieniliśmy trochę zasady ustępowania pierwszeństwa pieszym wchodzącym na szczęście wprowadziliśmy też 3 nowe pojazdy w postaci urządzeń transportu osobistego elektrycznej hulajnogi i wspomagającego ruch to nie pojazd, ale nowy uczestnik ruchu drogowego tak to prawda, ale to inna sprawa teraz działamy w zakresie egzekwowania przepisów podwyższamy kary oczywiście ja też zaznaczyć, że samo podwyższenie kar może skutkować poprawą, ale na krótką metę bez zmiany systemu egzekwowania tych przepisów, czyli całego systemu nakładania kar pewien sposób zmuszania do uregulowania tych kar bez rozbudowy np. systemu fotoradarów na to samo podwyższenie tych kar może być krótko czasowe, bo siostra chciała się o to zapytać na ile na ile przepisy są w stanie zmieniać właśnie rzeczywistość na drogach przepisy są stanie rzeczy zmienia rzeczywistość na drogach pod warunkiem, że one są jednym z elementów, które zmienia tak jak mówię wielokrotnie mówiłem bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest pojęciem bardzo systemowy na to się składa wiele rzeczy składowych to trochę tak jak z systemem edukacji nie wystarczy wybudować np. szkoły, żeby już mieć dobrą edukację państwo nie wystarczy mieć wspaniałych nauczycieli, żeby mieć dobrą edukację gdzieś jednak dzieci muszą się uczyć jakimś budynku, ale budynek bez dobrych nauczycieli to tylko budynek więc, więc tak można porównać tak samo jest bezpieczeństwo drogowe nie wystarczy wybudować nawet świetnej jakości dróg, żeby było tam bezpiecznie ludzie będą silnie bezpiecznie przemieszczać musi być też ten element pewnego rodzaju przymuszania do odpowiednich zachowań dopuszczalnych zachowań do sprecyzowania co znaczy dobre zachowanie na drodze i w ten sposób też zbudowanie systemu egzekwowania tych tych zachowań jest to też jest bardzo ważne no i element też niezwykle istotne edukacja, czyli wytłumaczenie, dlaczego tego typu zachowania są pożądane na drodze, dlaczego odstępstwo od tego typu zachowań będzie karane tak ani inaczej, więc to wszystko musi być, więc sposób wspólne każdorazowe wprowadzenie 1 rozwiązania w pewien sposób oczywiście przyczynia się dla niektórych podziała na innych miast, ale w ten sposób jakoś przyczynia się do poprawy przynajmniej do próby poprawy tego bezpieczeństwa drogowego, ale to musi być ze sobą powiązane nie wystarczy jednorazowe działań musi być kompleksowe niestety tego u nas dalej brakuje co trochę pokazano ostatnio media informacja o bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, którą przygotowała Najwyższa Izba Kontroli ona w rezultacie mega informacja wskazuje na to, że w ciągu ostatnich 56 lat systemowym podejściu do bezpieczeństwa ruchu drogowego do tego systemu zarządzania ryzykiem na drodze to niewiele się zmieniło zachęcam wszystkich wszystkich, żeby czytać się ten dokument tam bardzo wiele spraw jest podane i pokazanych, dlaczego właśnie bezpieczeństwo ruchu drogowego to jest tym stawie system składowych rzeczy jest jeszcze bardzo wiele do zrobienia, bo na tle Europy nie wyglądamy najlepiej jeśli chodzi o statystyki to przecież tak nie chodzi o statystyki tylko chodzi o konkretnych ludzi, bo za każdym wypadkiem kryją się przecież dramaty konkretnych osób, które ucierpiały w czasie wypadku albo też ich bliskich nie, więc już o funduszach, bo przecież również kosztuje też państwo nadal bardzo dziękuję Krzysztof Woźniak pomogę szansę ty też powiedzieć jedną ze stron powtarzam od zawsze, że te wszystkie kary naprawdę dotyczą czynami to propozycje, które znamy dotyczą wykroczeń bardzo duży to nie jest jazda niezgodna z przepisami o 6 km tylko 30 na to nie jest wykroczenie polegające na tym, że dziś przypadkowości zatrzymamy oczywiście bardzo przypadkowo się zatrzymamy tylko np. wyprzedzania innego pojazdu przez bezpośrednio przed przejściem dla pieszych są naprawdę poważne wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym i myślę, że nie da się ich pełnić przypadkowo właśnie nieumyślnie tak przez nie rozwagę czy też pewnego rodzaju zagadnień nie da się jednak przypadkowo 30 km szybciej niż limit, który pozwala, więc jeśli ktoś jeździ w miarę czy też bardzo blisko tych przepisów drogowych, które obowiązują nie ma czegoś obawiać tak to nie jest żadne polowanie na czarownice bardzo kibicuje temu, żeby przepisy były zaostrzone, bo po prostu trzeba wreszcie ucywilizować to co się dzieje na polskich drogach Krzysztof Woźniak dziennikarz Radia TOK FM autor audycji skołowani dziękuję bardzo, za rozmowę dziękuję za chwilę skrót informacja po informacjach porozmawiamy o coraz bardziej niepokojącym wariancie Delta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA