REKLAMA

“Jak żyć jak wolny człowiek w czarnym ciele?” Przegląd filmów i książek czarnych Amerykanów

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2021-07-31 12:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
39:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem gościem magazynu jest teraz Antoni górny z ośrodka studiów amerykańskich na Uniwersytecie warszawskim dzień dobry dzień dobry witam serdecznie to pozwolę sobie postawionej w moją wyjściową tezę, a potem może porozmawiamy o tym co w z tych wszystkie filmy książki, które w każdej ze mnie w ostatnich miesiącach tak zaciekawiły zafascynowały wynika, ale teza byłaby taka już też może słuchaczom wyznam, że kiedyś o tym Rozwiń » rozmawialiśmy, że mam poczucie prawdę to pewnie jest to na pewno jest to efekt m.in. walki z ruchu Black Lives Matter nagłośnienia właśnie ty też tej dyskryminacji przemocy, która spotyka czarnych Amerykanów, ale w każdym razie efekt jest taki, że również polscy widzowie polscy Czytelnicy w ostatnich miesiącach czy kilku latach mogli obejrzeć kilka naprawdę świetnych Super ciekawych filmów na temat pamięci historycznej czarnych Amerykanów na temat ich bohaterów takich autorytetów na temat tego co ich zdaniem było kluczowe w historii Stanów zjednoczonych ich wzorców kulturowych ich sporów ideowo religijnych no po prostu ich tożsamości kultury to są firmy plus i książki, które już na tyle przebił się do miejsc trybuny zostały m.in. przetłumaczone na język Polski czy pan jako badacz od wielu już lat to badaczy oczywiście długiego trwania historii czarnych Amerykanów dostrzega taką zmianę czy nie ma istniejący na to co pan o tak moje czytelnictwo bywa dość specyficzny, więc duża pokrywa myśliwym natomiast na ten jest znana i takie rzeczy rozmawia o tym wcześniej to jest ewidentny wpływ pandemii, ale też innych zdarzeń kulturowych, które mamy wolne w Ameryce, ale odbijają się falami po całym świecie w świat myślę głównie oczywiście zachód, bo to jest wczesny dostęp do najbardziej no chociażby tak jak było ruchem MeToo tak samo ruch brak jest Mater mają swoje odbicie w tym co się dzieje w kręgach wysokiej kultury w Ameryce w Akademii chociażby rozdają Oscary innych instytucji, która rozdaje nagrody literackie i filmowe, a te nagrody przekładają się też na odbiór tych filmów książek poszerzają po prostu ich zasięg jej dodatku mamy właśnie czas pandemicznych, które na pewno zwiększą, żeby w razie zużycia Netfliksa i innych źródeł łatwego dostępu do do treści filmowych telewizyjnych, jaki większy pewnie w jakim stopniu czytelnictwa na wybiórcze jak zwiększyć czytelnictwo też ten przekłada na to, że ludzie sięgają częściej treści, które które pewnie by winę konieczność niekoniecznie sięgali po prostu, dlatego że zwiększa zapotrzebowanie na na takiej treści ja uważam, że też teksty są Super ciekawe to znaczy, że one też bardzo ciekawe zawsze to co podważa jakieś wyobrażenia nasze stereotypy i przekonania czy ta perspektywa czarnych Amerykanów no już w niektórych w moim rozumieniu pewnych zjawisk w historii Stanów zjednoczonych dokonała przewrotu kopernikańskiego, więc ja jak myślałam o tym i zwiększy pan odnieść do tego to co przede wszystkim to jest ja analizuję państwo podkreśla, bo to są te książki filmy, które ma możliwość by czytać oglądać to jest to co wybrzmiewa bardzo to jest oczywiście skala przemocy książka, której rozmawialiśmy, która też pewnie dzisiaj będzie często przywoływane przez nas to jest taki esej Than his jego kojca między światem mną danych i Stanach wizji kod to jest w ogóle postać, którą wydają się do warto znać śledzić, bo on pisze ciekawe i wywołujące dyskusje teksty, więc skala przemocy i skala oczywiście systemowej dyskryminacji, ale wydają się to co mnie uderzyło w oczy wcześnie może tak nie myślałam to jest oczywiście to, że kultura czarnych Amerykanów tej tożsamości też porozmawiamy to jest w dużej mierze kultura oparta kultura oporu to znaczy kultura kontestacji systemu to jest tożsamość oporu to jak Polska w lekkim stopniu pewnie tak na rozbieżności tak jak został też wszystkim powracający wątek właśnie tego, że są punkty styczne między tożsamości ami mniejszości w ogóle uczony mniejszości pewnie większym stopniu niż innych ze względu na to, że to mniejszość jest dłużej dłużej też jest mówi na temat bycia mniejszością co to oznacza danie także tutaj są rozbieżności między między tym doświadczeniem pytają albo Polaków wiadomo, że nasza historia jest pełna zwrotów, które powodowały wielokrotnie byliśmy także mniejszość tak, żebyśmy wymierzenie przez innych dodatków jest nasza historia jakoś tam Comana taką wizją szlacheckiej Rzeczypospolitej, a teraz jest od szkoły zwana przez książki, które pokazują rzeczywistość to ostro miały miał też większość ludzi, których byśmy nazwali Polakami, choć oczywiście wtedy idea obywatelstwa od bardziej ograniczona obywatele częściej byli ci, którzy mieli nazwiska mieli pieniądze byli bogaci tak lub po prostu nie były obywatelami dotychczas to ja książki mówią o mężczyźnie mężczyźnie w kontekście tego jak w porcie, porównując w, jakim stopniu pańszczyznę do rzeczywistości niewolników w Ameryce osiemnastym dziewiętnastym wieku to zawsze taki ciekawy punkt dojścia do tej do tej przyszłości do tego doświadczenia, które dla nas jest mniej dostępne też dlatego te teksty o czarnych przez radnych są te bardzo ciekawy zadał swojemu ja może zaczęłabym właśnie od tego eseju Than his jego kojca między światem Anną tłumaczy tłumaczył go na język Polski Dariusz Żukowski wydało wydawnictwo Agora to his koszt to w ogóle ciekawa postać możecie państwo go znać również autora komiksów m.in. toteż pisał te o czarnej pancerze, ale jesteś dziennikarzem są bardzo ważnej często przywoływany esej o reparacjach państwa amerykańskiego wobec właśnie czarnych obywateli teraz są prowadzone konkretne wyliczenia np. o ile byliby Czarni Amerykanie bogatszy, gdyby nie ta dyskryminująca polityka mieszkaniowa z czasów wielkiego dealu, jaki dzisiaj oni mieliby domy, gdyby wtedy mogli kupić, ale każe zacząłbym od tego eseju pod pojawia się taki cytat nie on będzie początkiem teraz, kiedy przypomnę Uniwersytet Harvarda, gdy strach się na brak cywilizuje się, czyli unicestwienie czarnej cywilizacji czasu Lora Williamsa było moją biblią sam nim Williams także tam wykładał czytałem go w wieku 16 lat jego praca przedstawia rozbudowaną teorię europejskiej trwającej przez kilka tysiącleci grabieży poznawszy ją uwolnią się pewnych trudnych pytań taki jest cel nacjonalizmu i dostałem swojego Tołstoja czytałam królowej widzę władającej Afryką środkową szesnastym wieku, która opierała się Portugalczykom i negocjacjach z Holendrami, kiedy holenderski ambasador próbował ją upokarzać i nie zaoferował krzesła z jego okazała siłę, każąc 1 ze swojej doradczyni pasz na czworaka zamieni się ludzkie krzesło dla jej ciała taki właśnie siły poszukiwałem dzieje naszych Królewskich rodów stały się moją bronią opowieść ta to język koce są już taką opowieścią jak on najpierw musiał dokonać reedukacji to znaczy podważyć to co mówiono w szkole, bo i tak mu to nie pasował żaden sposób jego życia te wszystkie wyświechtane też opowieść o demokracji wielkości amerykańskiego narodu o tym co było dla niego ważne rzeczy tego pozbyć potem przeszedł przez tą właśnie już czarnego nacjonalizmu poszukiwania królowych bohaterów czarnych po to, żeby o tym porozmawiamy, ale czy też tym jest taki proces reedukacji możemy tak mówić o tym, że zapalił się to jest to co Czarni Amerykanie sami sobie organizują być może teraz zmuszą wszystkich Amerykanów do do zrobienia do przemyślenia na nowo całej historii na teren edukacja jest jest konieczna pewnych względów politycznych społecznych, bo to też dokonuje się oczywiście ten Palikot sam sobie ze specyficznym przykładem tego, że opisuje swoje doświadczenie to, skąd wyszedł wolność środowisko, w którym w, którym się wychował, które z, którego większość jego równolatków skończyć zupełnie inaczej tak środowisko, w którym była była przestępczość środowisko, w którym była do spotkania z wymiarem sprawiedliwości tak to itd. i tutaj on nie jest typowy tak i wydają się, że to co on opisuje te miesiące tej edukacji też jest zaznaczanie pewnego problemu, z którym czas nie muszą się mierzyć w Ameryce, czyli problemy tego że, że cały system społeczny przez wiele lat był też konsekwentnie budowane w taki sposób, żeby utrudnić lub uniemożliwić czarnym Amerykanom Amerykanów konstruowania własnej społeczności sposób taki, który można by nazwać naturalnym czy dbanie o pewną ciągłość kulturą dbania o panu pewną stabilizację tych i to się odbywał m.in. za pomocą ciągłego naruszania ich ich bezpieczeństwa sfery przez przez organa ścigania przez zamykanie w więzieniach znacznej liczby młodych mężczyzn także wobec przez tych materacy społeczną od taniego dostępu do pracy w terenie dostępu do mieszkań tak jak zajeżdżał przed laty miał wiele etapów i jak dziedzictwem tego tych praktyk jest to że, że współczesny ten Amerykanin młody czarny Amerykanin, który w, które styka się z takim bardziej ogólne tak bardzo ogólną perspektywą na swoje doświadczenia na to co znaczy to znaczy być czarnym Amerykaninem oczywiste jest naturalnym pierwszym miejscem takiego zetknięcia są teksty, które mówią o tym Gniewie, które w tych, który jest codziennym doświadczeniem takich właśnie Afroamerykanów i tutaj do tego się odnosić na pewno Nalaskowski mówi o tym od tej edukacji, że konieczny jest ten czas od tego gniewu od pierwszej reakcji poszukiwania takiego gorączkowego poszukiwania trwają gorączkowe poszukiwania zaprzeczeniem tego co są mówiono mówiono mu innym Afroamerykanów tematem to znaczy być czarnym, które skutkuje też przegapienie pewnych historycznych faktów i trudnością w uświadomieniu sobie tego, że ci nowi bohaterowie, których którymi zastępujemy piętnasty stały bohaterów sami niekoniecznie są godnymi bohaterami historii niekoniecznie sprawę powstała, ale dla takiej prawdziwej zmniejszą Stanisława oczywiście zawsze czarnej tożsamości Antoni górny z ośrodka studiów amerykańskich na Uniwersytecie warszawskim z państwa gościem za kilka minut wrócimy do tej rozmowy magazyn TOK Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem cały czas jest Antoni górny z ośrodka studiów amerykańskich na Uniwersytecie warszawskim tę drugą część naszej rozwagi rozmowy pozwolę sobie rozpocząć znów cytatem z eseju ten jest jego kojca między światem mną taki to będzie radykalny fragment myślę, że na początek naturalną reakcją wielu z nas będzie oburzenie, ale spróbujemy je rozładować albo zrozumieć perspektywę sprowadziliśmy się tam 2 miesiące przed 11 września 2001 roku przypuszczam, że każdy, kto wtedy w nowym Jorku może opowiedzieć własną historię tamtym dniu oto moja wieczorem stałem na dachu kamienicy razem swoją mamą ciotką ścianą jej chłopakiem Dżamal rozmawiając patrzyliśmy na wielkie kominy dymu nad Manhattanem każdy znał kogoś, kto znał kogoś, kto wtedy zaginął, kiedy jednak patrzyłem na ruiny Ameryki moje serce pozostawały zimne pamiętam własne katastrofy funkcjonariusz, który zabił prezesa Rząsa był mieczem amerykańskich obywateli podobnie wszyscy inni ilustrujące nas bacznym spojrzeniem policjanci nie uznawała żadnego Amerykanina za człowieka bez winy nie nadawałem na fali tego miasta południowy Manhattan od dawna uważałem za epicentrum naszej katastrofy nasze własne Grand 0 to tam zdewastowanej trafnie teraz nazywanej dzielnicy finansowej sprzedawano na aukcjach nasze ciała to tam niegdyś znajdował się cmentarz dla zlikwidowanych na 1 jego część zbudowaną galerię handlową na drugi próbowano postawić gmach ma administracji plany powstrzymał jedynie opór zapobiegliwość społeczności czarnych nie miał żadnej spójnej teorii na temat bieżących wydarzeń widziałem jednak, że wiedziałem jednak, że bin Laden nie był pierwszym człowiekiem, który w tej części miasta posługiwał się terrorem nigdy o tym nie zapomniałem także nie powinieneś w kolejnych dniach oglądałem absurdalne demonstracje patriotyzmu poczuło toczącymi sztandarami bohater mężczyzna strażaków i wymęczone slogany nie to szlag trafi wpis do żołnierzy niż piekło pochłonie tych, którzy najpierw namówią byśmy wznieśli się ponad gniew, a potem i tak do nas strzelają tych przez, których Czarni rodzice od pokoleń żyją strachu i tych, którzy niszczą święte naczynia to jest jak mówią fragmenty Miejskiego koła sam zdaje się, że to jest taki fragment gry z 1 strony dosyć mocno pokazuje jak różną pamięć historyczną mogą mają Czarni Amerykanie, jeżeli zdołali przechować własnych rodzinach i społecznościach, bo to przecież był ogromny wysiłek, żeby przekonać jak bardzo nasze różnie do oficjalnej Państwowej pamięci Stanów zjednoczonych oraz z drugiej strony ile jest gniewu w tej opowieści Than his jego kojca gniewu, którym Antoni górny mówił wcześniej to znaczy, że najpierw właśnie poznaje czarny może Poznań Czarni Amerykanie historie swoją historię Stanów zjednoczonych taką rodzinną historię swojej wspólnoty no a potem wpaść w gniew, kto jest takim razie bohaterem wspólnoty czarnych Amerykanów ich pamięci historycznej takiej bohaterów jest wielu tutaj chyba takim postaciami, które na najczęściej powracają i najczęściej przywołuje takim kontrakcie to postać w rodzaju Freddy ego Douglasa, czyli byłego niewolnika, który uciekł z niewoli powiedział z tego wieku potem został słynnym mówcą liderem ruchu abolicjonistów czynnego jego pisma do dzisiaj są porywające stylami i treścią znakomity pisarz przerostu, a mimo, że jako niewolnik nie odebrał właściwie żadnego wykształcenia natomiast bohaterem był właśnie przez to, że może stać się tym, że tak to nazwę znaczeniem tego gniewu, ale bardziej przez to jak, z jaką jak ochoczo zgłosiło przemawiał w imieniu czarnej społeczności wobec białych, nazywając po imieniu rzeczy, które widziały wówczas na południu Stanów, nazywając to przemoc, która ostro się Czarni stykali warto pamiętać że, że to już niedługo przed przerwą śmieciowe dla was wraz z paroma innymi liderami czarnej społeczności chcieli wystąpić na wystawie światowej w Chicago 18000903. roku i zakazano im tam wstępu czarny w ogóle nie mieli wstępu na wystawę światową i dostał się tam tylko, dlatego że został przez przez delegację Haiti jest ujmowany jako ambasador honorowy i wraz z ekspozycji miejsce dla Haiti było części wystawy, która była generalnie pomyślana jako lunapark jako miejsce, w którym biały widz właściwe tylko biały widz mógł się zetknąć z obcymi kulturami ich może tylko stereotypowej wersji bardzo skondensowanej i właśnie bardziej takie obawy komediowej to było to miejsce, które przewidziane dla czarnych i to właśnie z tą, jakby ten splot, z którym tutaj też mają do czynienia wtedy, kiedy mierzą się ze swoją historią, że zawsze tam, gdzie jest, gdzie jest mowa czarny bohaterstwo tych czarnych od prawdziwych idolach czarnej historii najważniejsze postacie, które kreują czarną tożsamość to jest nie nie da się tego rozdzielić od tych krzywd tego rachunku się tak komandora logiczne pan z siłą rzeczy tak dlatego też dlatego też to dlatego też koszty mówi o tej edukacji, ale niezbędne, bo trzeba umieć przejść na w tym zjawiskiem nad tymi nad tymi trudnościami, którym się, że postaci, żeby być w stanie dojrzeć ten prawdziwy heroizm to to jak pozytywną wartość poza tym gniewem poza tym to tym ciągłym mierzeniem się z ze złem które, które natomiast pewne zrzucają biali mający władzę tak, gdyby był oglądać filmy amerykańskie i tutaj już właśnie główną nurtowi wydaje się, że tymi bohaterami albo z innych powodów bardzo świeżo w pamięci w dyskusjach istnieją bohaterowie lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych, którzy potem przez dekady przez ten amerykański główny nurt byli przedstawiani jako terroryści albo głównie bojownicy sięgający po przemoc związani z osadzonymi czarnymi banderami, czyli to będzie Malcolm i eks Fred Upton oczywiście też Martin router Luther King, który też ciekawe, bo on już jest autorytetem dla całe stany Zjednoczone również dla białych Amerykanów, ale często jest trochę upiorny mam wrażenie to znaczy właśnie taki pokojowy absolutnie bez przemocy podczas gdy one bardzo radykalny program socjalny, więc mam wrażenie że, że tutaj też się dzieje wiele to znaczy towarzyszą temu oczywiście dyskusja o tym co jest przemocą jak daleko jak radykalny może być protest, ale też od kłamania tych postaci to znaczy przypomnienie, że oni przede wszystkim byli aktywistami społecznymi z radykalnym takim socjalistycznym czy nawet komunistycznym programem społecznym, że to jest świeża wciąż pamięć o bohaterach czy Mela nota pamięć zdecydowanie teraz w ostatnich latach powraca z ogromną siłą i tutaj właśnie na świat postaci tak, gdy podłym, które zaś duchowym duchowny dziadem Hessego kolca jako wybitny eseista i też ceniony pisarz przypomniany przez film Raula PKM naczelnik nie jestem twoim może nam zresztą bardzo uznana firma tak bardzo znane firmy też czy też szeroko oglądana postaci na pewno są teraz bardziej obecny niż jeszcze parę lat temu świadomość na ich temat, żeby wyszła z spoza tak jak to stosunkowo wąskiego kręgu osób czytanych temacie czarnej historii i to jest bardzo ważne, dlatego że ciecia to postaci to pokazują reprezentują pewną wizję przyszłości, której wówczas wtedy, kiedy one żyły jeszcze nie do końca rozumiano albo rozumiano postrzegane jako część tej rozgrywki polityczne między Zachodem Wschodem zimnowojennej rozgrywki tak jak było w przypadku zarówno Kinga szampana np. tak to by byli też postrzegani jako agenci obcych sił na terenie Stanów, ale ich program de facto Andy komunistyczne do umorzenia natomiast ich program takiego Fordon happy, ale prezes gdzieś tam, gdzie stał na czele takiego komunizm rozumiemy dramatyzm wani przez związek radziecki przez pewną ideę wspólnoty i jednak pewnej no wspólnoty tak tak na wspólnej odpowiedzialności też wspólnego dobrobytu tak i na pewno tutaj też jest też ciekawe że, gdy się rzeczywiście czytamy to jak to postaci wyobrażają sobie realizację tego programu przecież to nie jest także morze czarne Pantery chodziły publicznie z karabinami popisy popisywali się swoją swoją taką nazwę formowali pewną siłę publicznie w ramach kontestacji tej presji ze strony ze strony białej władze mimo tego to ta organizacja i czarne Pantery i stowarzyszone organizację czarnych wcale nie były organizacjami z gruntu wywrotowym generalnie większość znaczących działalność przynajmniej to była działalność taka praca u podstaw stoi kilka linii tak słynny program klinik czy czysto dla dzieci prowadzone przez czarne Pantery we wszystkich większych miastach, o czym się nie pamięta już teraz specjalnej to powraca właśnie teraz dzięki temu już, że te postaci są przywoływane teraz znowu pamiętam, że miał miejsce nie pamięta się, bo w latach dziewięćdziesiątych oglądaliśmy się filmów o odważnych prawych agenta FBI zapory dzięki temu zapomnieliśmy jak straszną taką inwigiluje łączącą naruszającą prawo rasistowską organizacją bywała FBI to znaczy to jest szokujące szczerze powiedziawszy też odpowiedzialnych za śmierć Hamptona, ale w ogóle jak daleko posuwa się w śledzeniu inwigilacji ludzi nie tylko czarnych, których uważała za wrogów systemu to wystarczyło mieć inne poglądy polityczne niż niż rządzący bardziej nie wiem lewicowe czy czy czy feministyczne nawet tak oczywiście też jest coś, o czym, o czym warto pamiętać że, że to nie tylko panią tak dziewięćdziesiątych oni nie tylko to decyduje o tym jak żeśmy jeszcze niedawno czy ktoś dzisiaj tak, ale wyrazów wciąż postrzega te ruchy i postaci, ale też ta cała dyskusja na temat tego jakich jakich warunkach jakich realiach żyjecie na społeczne trasie była na 6070 tych potem, skąd wzięły się idee na temat przestępczości czarnych do dzisiaj pokutuje przecież przekonanie, że czarny po prostu bardziej skłonni do popełnienia przestępstwa inne społeczności także wyraz uważany jest także po prostu Czarni chipowania psów ze swej tyle podczas gdy faktycznie tak jest po prostu tam, gdzie uderzył biednej tam przestępczość jest więcej i to jest nieunikniony fakty wszędzie tak i to obrazuje bardziej zdecydowanie bardziej ekonomiczne problemy problemy z napędem edukację z dostępem do do miejsc pracy itd. niższe niż jakieś jakieś naturalne tendencje w ramach tych społeczności i właśnie w Lesznie to ta idea wita naturalnej dane przestępczości też stoi za tym przekonaniem, że postaci tak jak tam po prostu są w Radawcu, które trzeba stłamsić zniszczyć zamknąć w więzieniu zapomnieć zwrócił do od razu przypomnę, że był film bardzo ciekawy nominowany do Oscara Freire historia krótkiego życia Freda Hamptona, czyli Dziuda raczej czarny Mesjasz dziury dodaje Legg Mason ja tak bardzo dziękuję Antoni górnymi podpowiedział z ośrodka studiów amerykańskich Uniwersytet warszawski, który państwa gościem kilka minut wrócimy do tej rozmowy część trzecia po informacjach Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem cały czas jest Antoni górny z ośrodka studiów amerykańskich na Uniwersytecie warszawskim, a inspiracją do tej naszej dzisiejszej rozmowy jest m.in. esej to nasi jego kojca amerykańskiego dziennikarza eseisty autora tytuł między światem mną pozwolę sobie zacytować jeszcze 1 być może dłuższy fragment, ale wydają się bardzo znaczący dla tego tekstu dziś, gdy pisze do siebie, ponieważ ten esej to his jego kojce to jest esej napisany w formie listu do syna jego gdyż, gdy pisze do ciebie masz 15 lat robię to, ponieważ widziałem jak za duszoną Ricka Wernera za to, że sprzedawał papierosy, ponieważ wiesz, że niższa ma brać zastrzelono za szukanie pomocy Johna Crawforda za oglądanie towarów w supermarkecie widziała jak mężczyźni w mundurach z okna samochodu mordują dwunastoletniego Amira Issa dziecko, które na mocy złożonej przysięgi powinni chronić widziałem ludzi takich samych uniformach układających Merlin Pinot czyjąś babcie na poboczu drogi dziś już wiesz jeśli wcześniej nie wiedziałeś, że wydział policji tego kraju wydano pozwolenie by unicestwić twoje ciało potem jest dłuższy właśnie fragment od podkreślanie, że ta przemoc wobec czarnych Amerykanów to jest przemoc bardzo cielesne bardzo konkretna i pisze dalej o sprawie my dla Brauna ani sprawców ani nawet dzisiejszych czasów nie cechuje żadne wyjątkowe zło niszczyciele chciał po prostu spełniają życzenia naszego narodu prawidłowo interpretującego dziedzictwo i schedę trudno się z tym mierzyć, lecz sformułowania jakich używamy stosunki rasowe przepaść rasowa sprawiedliwość rasowa profilowanie rasowe przywileje białych, a nawet supremacja białych służą maskowaniu faktu, że rasizm jest doświadczeniem cielesnym uszkadza mózgi z dnia to tchawicę zalewa mięśnie wyczerpuje narządy mamy kości wybija zęby nie wolno tym zapamięta zapominać musisz pamiętać, że socjologia historia gospodarka wykresy tabele regresję ostatecznie zawsze zadają brutalny cios ludzkiemu ciału pozwolę sobie fragment przeskoczyć w tym właśnie opowiada o tym jak syn jego nie spał pewnej nocy, ponieważ pełni policjanci odpowiedzialni za zabójstwo jednego z czarnych Amerykanów nie zostali skazani i płakał jego syn poszedłem za tobą 5 minut później, ale czy nie białe ani nie cieszyłem, bo wydawało mi się to niewłaściwe nie mówiłem ci, że wszystko będzie dobrze, ponieważ sam to nie wierzyłem powiedziałem ci natomiast to co próbowali przekazać moi dziadkowie, że to twój kraj twój świat twoje ciało musi się nauczyć jakoś żyć w tych warunkach dziś powiem ci, że pytanie o to jak należy żyć w czarnym ciele w kraju straconym w marzeniu jest zasadniczym pytaniem mojego życia poszukiwania odpowiedzi jak się przekonałem samo staje się odpowiedział jeszcze ostatni fragment jednak jakiś czas temu odrzuciłem Magie we wszelkich postaciach ów dar wątpienia otrzymałem od swoich dziadków, którzy nigdy nie próbowali pokrzepić mnie wizja życia pozagrobowego sceptycznie odnosili się do tez niepodważalnej fale Ameryki, gdy pogodziłem się z tym, że historią rządzi chaos, a mnie czeka ostateczny kres kres zyskałam swobodę mogą wreszcie naprawdę zastanowić nad tym jak chce żyć, a konkretnie jak żyć jak wolny człowiek w czarnym ciele to zasadnicza kwestia, ponieważ Ameryka uważa się za dzieło Boga, lecz czarne ciało stanowi jawny dowód, że w rzeczywistości jest dziełem rąk człowieka zadawał sobie pytanie czytając wpisy pisząc, słuchając muzyki za młodu, dyskutując twoim dziadkiem twoją matką moją ciotką żona i wujem bene szukałem odpowiedzi nacjonalistycznych mitach i salach szkolnych na ulicach i na innych kontynentach to jest opowieść oczywiście o przemocy strachu właśnie o poszukiwaniu inspiracji przypomnę państwu to był dłuższy fragment gościem państwa jest Antoni górny z ośrodka studiów amerykańskich na Uniwersytecie warszawskim i zastanawiam się co dla pana, jakby najważniejsze w tym eseju trochę też co znajduje to nasi kod co jest na końcu tych jego poszukiwań co jest na końcu właśnie tej refleksji historycznej refleksji o przemocy o systemowym rasizmie jak żyć w czarnym ciele w stanach Zjednoczonych natomiast jest ważny z kilku powodów dla mnie akurat takim istotnym elementem jest rząd stanowi krytyki pomost między taką wizją danej tożsamości, którą chce dzisiaj dostępne dla byłego czytelnika w Polsce, kiedy sięgnie po np. niedawno opublikowaną książką Franca Amona tak skoro bez maski, czyli takie doświadczenie danej tożsamości, które ściśle związane z tą przemocą, z którą spotykają spotykają spotykali się Czarni warto przypomnieć fanom to w to Francuz czarny ważne z Martyniki i on opisuje doświadczenie swoje okolic drugiej wojnie światowej przed sprzed i po wojnie po wojnie protestu członkiem ruchu oporu odznaczonym bohaterem wojennym tak naprawdę też temat znaczy to co pan opisuje test jest taki też tak naprawdę tak właśnie brutalna i bardzo taka właśnie ten dość cielesne tak naprawdę reakcja na NATO przemocy to prezes, którą się taka to co przemawia prezes URE obserwuje poniekąd też taki takie pozbywanie się swojego organizmu tego co sam, ale to jemu samemu włożono do głowy podczas jego edukacji co opisuje np. pisząc o tym jak nauczono myśleć o czarnych robotnikach, którzy na Martynikę przepłynęli prosto z Afryki, bo tam też było także, że ci posłowie Rodowicz ma wynikać cel postrzegali tę ścianę z Afryki, gdzie głosów nie może ich kolorem skóry się odwołać unieważnienie prawa wyglądali tak samo, a to, dlatego że uczono ich szkołach kultury francuskiej uczono ich francuskiej historii postrzegali siebie Francuzowi dopiero kiedy z Martyniki przybył do Francji fanom to uświadamia sobie jak bardzo Francuzem nie jest w oczach wielu Francuzów i tak ta ostra reakcja jest tutaj ta książka kod cechujące się taką taką pewną korektą tutaj ostrej reakcji pokazuje drogę, którą trzeba przebyć od tego momentu tego szoku zderzenia się z prawdą na temat tej historii i prawdę na temat tej presji do jakiejś konstruktywnej drogi wyjścia, ale nie religijnie nacjonalizmu czarnego tak czy jakiś taki ktoś chce tożsamości bym powiedział klasycznych dla dyskursu europejskiego współczesnego, bo oni odrzuca ta na pewno natomiast no to są zaznacza na pewno też, że ceny za za to presję to przemoc płacą nie tylko Czarni to marzenie, które w tempie, które oczywiście jak jestem przykładem określenia Ameryka amerykański sen to marzenie za cenę za to marzenie np. wyniszczenie jako zniszczenie środowiska i nierówności społeczne, które w stanach są bardzo wysoki tak, że coś na końcu właśnie tej tej podróży nazwijmy to tak na myśl, że na końcu tej podróży jest właśnie w tym sensie świadomość tak pewnie lekarzem nieodparcie z psychoanalizą, zwłaszcza w wersji, że kaleka, na które często wyśmiewana ze względu na bardzo specyficzny kształt, ale tak jak rozumiem to psychoanalizy celem nie jest to, żeby wyleczyć pacjenta żeby, żeby ktoś przestał mieć problemy psychologiczne tylko raczej, żeby ten, kto cierpi na tę prozę swoje liczne były świadome, żeby zdawał sobie sprawę z tego co się z nim idzie, żeby miał w ten sposób panowanie nad swoim ciałem nad sobą, bo to jest jedyne panowania, które można mieć rozumieć co się z nami dzieje nie jesteśmy w stanie kontrolować swojego bytu na każdym jego Akademię bezpiecznej każdego etapu, ponieważ mówiąc, zanim relacji społecznej pracy polityczne, które decydują na Zana dla czarnych świadomość dużo bardziej dostępna, dlatego że zanim te decyzje podejmowane częściej niż za nas po prostu takie pozbywanie się złudzeń to jest rzeczywiście zawsze szokujące Czech sobie uświadomić, że Amerykanie dumni ze swojej demokracji mają też oczywiście powody, żeby być dumnymi jednak, pisząc o prawach człowieka nie uwzględniali choćby czarnych obywateli, ale też coraz więcej też o tym mówić, że Czarni Amerykanie opisywali jak głęboka jest systemowa przemoc wydają się ta dyskusja właśnie mieszkalnictwie to bardzo dobrze pokazuje, ale zastanawiam się, bo bardzo są oczywiście ciekawa dyskusja każdy też kultura szczególnie oporu właśnie o tym na ile koniecznej ścian nacjonalizm to znaczy na ile mieszkają w 1 kraju, ale to doświadczenie czarnych jest taki od doświadczenia białych może trudno, żeby tę wspólnotę dziś wręcz budować są oczywiście spory o to jak duży może silny może być ten opór na ile wystarczy właśnie taki dyskusja taka jak lubią liberałowie grzeczna w studiu telewizyjnym na ile konieczne są radykalniejsze działania protesty strajki i w tym wszystkim stan fizyką wódz na pewno nie jest radykałem w sensie sensie rewolucjonistą, który tutaj przychodził z pomocą żaglowej wszystko Spalę natomiast to jest wydaje mi się jak o tej książce, że to jest coś co można by tak naprawdę nazwać głosem takim prawdziwym wodzem rozsądnie takim nie takim symetrycznym, że zagraża głos rozsądku, które da wszystkim się wypowiedzieć, a na koniec życzy sobie sami trzeba by świadomie pewna historyczna prawda czasu świadomość ponosi pełną historię, którą mamy do czynienia w przypadku czarnych Amerykanów musi być nazwana musi być opisana dostępna nie może być nie może być zamknięta gdzieś tam z dala od podręczników i znana tylko tym, których rodzice przekażą im jakąś wiedzę na temat swojej przyszłości to ich wtedy, kiedy ta historia staje się dostępna szerszej społeczności wtedy jest miejscem zadawanie pytań uświadamianie sobie tego, z czym się wiąże historyczne zaszłości nowości oznaczają tutaj rzeczywiście wtedy można mówić o takiej sprawy reparacji tak, bo wtedy nagle temat przedstawić absurdalnymi pomysłami nie wiadomo, skąd wziętymi tylko zaczyna być realnym realną kwestią, którą można dyskutować jak można bez zaradzić tym wszystkim zaszłościami sprawić by ta czarna społeczność nie nie była zamknięta dalej w takiej rzeczywistości, które jest desygnowany ofiarą systemu, a no i teraz na chciano wydać jak do tego wszystkiego, gdy też ma racji i tej interpretacji danych jest jego kojca jak się ma film właśnie czarnej pan też, czyli film o jednak królu jeśli to jest oczywiście właściwe dla takich narracji amerykańskich z nią o oddzielnym królestwie, które zaczyna budzić podziw całego świata, dlaczego niektórzy wiem to jakby oglądania też programów amerykańskich, którzy Czarni Amerykanie chcą się zachwycali tym filmem natychmiast nie poparł senator fikcji, która w, którą trudno jest umocować w tych w tych realiach, o których mówimy takim zresztą podejmuje bardzo jest bez taką staranną i w sumie dość zręczną próbę wejścia w realiach tak natomiast jego postać tego drzewa tam Igora tego czarnego buntownika, który obalać, ale to on tutaj wprowadza temat właśnie tej odpowiedzialności czarnych, jakiej takiej odpowiedzialności tam za własną społeczność natomiast coś się też dzieje w takim miejscu jest jakby nieuniknionym skutkiem tego, skąd się wzięła ta postać została wykreowana w komisjach itd. to jest kultywowanie pewnego mitu takiej pana pytań kości jakieś takie z takiej ponadnarodowej wiele kontynentalnej wspólnoty tożsamościowej wszystkich czarnych, która istnieje de facto tak to jest też pewnymi nie ma się nie da się na tej historii zbudować niczego sensownego co produktywność da zdecyduje się wyszukać tych królowych tych bohaterów tak pan Afrykanie nowych się też dane szukać tylko, że chodzi o to, że po prostu ci Czarni, którzy mieszkają dzisiaj w stanach nie ma już nic wspólnego z tymi tuzami krajowymi to zupełnie inny z to są zupełnie inni ludzie oni są Amerykanami i to jest też problem, który w tym czasie mierzyć, a nie to, że oni są Afgańczykami w Ameryce, bo to jest za to jest fałszowanie tematu tak wtedy jeśli mówimy ani chyba ręka rękę w Ameryce toczyć naturalnym rozwiązaniem problemu jest w zesłania wszystkich Afrykańczyków Ameryki zespołem Afryki taką przyczynę możliwe jest realne także to co jest jest zawsze jest takie bagno problemowa z tego nie dał uciec w tym ten nic się w tym sensie nie daje radę utrzymać także to i to wszyscy coś w tym około 2 swej książce takiego przy tej królowej afrykańskiej, którą państwo Zdrojem czarnych Amerykanów także argument, że o tym to właśnie się odwołuje do tego rodzaju historii w tym sensie właśnie czarna Pantera postać nie jest postacią produktywność dla społeczności dzisiaj jest pewnym mitem, które da może mam jak jakiś moment oderwania od rzeczywistości może dać domyślenia trochę uruchomić tam pewne nowe sposoby myślenia na temat tego co znaczy być czarnym, ale nie jest kultura rozumiem, że to też jest właśnie film dla szerokich masach nie tylko dla tych, którzy są tak Super zaangażowani w dyskusji też sama co no tak, ale też trwa to będą świadczyć od teraz zaangażowany w pisanie komiksów o kap. Ameryce i kap. Ameryka przecież właśnie wprost taką postacią, która ma być takim idolem prezentować pewien ideał Ameryki tego jak by jak Amerykanie chcieli pana ona wyglądała działała i tego miejsca są właśnie ciekawe, dlatego że one pokazują, że to jest bardzo złożona historia co zresztą też w firmach ostatni, który kap. Arkę pojawią też była widoczna jest czym co czytać co oglądać będziemy do tej rozmowy wracać na pewno dziś bardzo jak zwykle zresztą, ale bardzo dziękuję państwa za rozmowę, bo państwa gościem był Antoni górny z ośrodka studiów amerykańskich na Uniwersytecie warszawskim zaraz informacje, a po informacjach ciąg dalszy polecanie w końcu mamy wakacje może trochę więcej czasu na lektury, więc kolejne polecam póki będą, ale teraz lektury czyta co można czytać w tych trudnych czasach kryzysu klimatycznego by się wzmocnić po prostu i nie uciekać, ale się mierzyć z rzeczywistością Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA