REKLAMA

Polski Ład to to obniżka podatków a nie podwyżka. I dlatego jest bez sensu

Świat się chwieje
Data emisji:
2021-08-01 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
46:29 min.
Udostępnij:

Nowy Ład wcale nie podwyższa, a obniża wpływy podatkowe. Na przykład samorządy dostaną mniej o kilkanaście miliardów złotych. Reforma Nowego Ładu też obniża klin podatkowy na umowy o pracę. Wbrew zapowiedziom również, NŁ wcale nie likwiduje samozatrudnienia, tylko sprawia że takim osobom podwyższy się w znaczący sposób składka zdrowotna.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
podatki w Polskim ładzie uderzają w ciężko pracującą klasę średnią przedsiębiorców lekarzy kadrę zarządzającą, a w konsekwencji również każdego Polaka przez postępującą drożyznę, dlaczego mielibyśmy to popierać pyta na Twitterze wiceminister rozwoju pracy i technologii Anna Kornecka z partii Gowina to jest proszę państwa obowiązująca wykładnia oto PiS chce zarżnąć klasę średnią tutaj Jarosław Gowin bohatersko uratuje klasę średnią przed tymi zakusami, ale Rozwiń » generalnie eksperci w liberalnych mediach mówią, że nowe podatki uderzą najciężej pracujących notę litanie już znamy na pamięć proszę państwa możemy nie znosić PiS-u bardzo słusznie, ale nie dawajcie się nabrać na anty podatkowy populizm głównym efektem nowego ładu będzie likwidacja fikcyjnej działalności gospodarczej nadwiślańskiego raju podatkowego, który najlepiej zarabiającym pozwala przechodzić na samozatrudnienie i rozliczać wg podatku liniowego 19%, a nawet tyle nie płacą jednym z odważnych, który napisał jak to wygląda w Realu jest wzięty dziennikarz Maciej Samcik cytuje Maćka płacę 1516% efektywnego podatku, gdyby nie mógł być na podatku liniowym to pewnie płaciłbym 2527%, więc jestem tak trochę podatkowym raju przyznał samczyk na swoim blogu subiektywnie o finansach PL tymczasem wszyscy etatowcy płace realnie razem ze składkami około 40%, czyli nauczycielka w Polsce 40% wzięty doradca inwestycyjny około 15% czy to jest sprawiedliwe odpowiecie sobie państwo sami jeśli PiS-owi psim swędem udaje się zrobić coś rozsądnego to nie dajcie się zwariować neoliberalnej narracji nie nazywajcie tej skromnej reformy dorzynanie klasy średniej naprawdę zachowajcie słuszna antypisowskie wzmożenie na rzeczy naprawdę ważne jak rozwalanie polskiego sądownictwa jeszcze ekonomista Janusz Jankowiak nowy ład miałby sens, gdyby wspierał inwestycje poprzez zachęty inwestycyjne dla przedsiębiorców ale, żeby to zrobić nie można odbierać pieniędzy trzeba zostawić tłumaczy to jest już czysty trumpizm najlepiej, żeby firmy w ogóle nie płaciły podatków, bo przecież fantastycznie zainwestują pieniądze państwo tylko skradnie, ale nie dziwmy się Janusz Jankowiak główny ekonomista polskiej rady biznesu i jest to naprawdę identyczna sytuacja, jakby właściciela kopalni węgla pytać o zmiany klimatyczne naprawdę nie wiem jak jest wartość przedstawianiu lobbystów jako niezależnych ekspertów co często robią polskie media przekleństwo całej tej debaty wokół nowego ładu polega na tym, że z 1 strony mamy pohukiwania Jankowiaka części liberalnych publicystów o zażywaniu klasy średniej, a z drugiej rządowe, a z drugiej rządowej strony propagandy w czystej postaci propagandy sukcesu co z tym robić być może najlepsza będzie jak zwykle odrobina symetryzmu to jest audycja świat się chwieje wita państwa Grzegorz Sroczyński naszym gościem jest Nikodem Szewczyk ekonomista socjolog Instytut badań strukturalnych i Fundacja Instrat witam pana dzień dobry dziękuję za testuje tekst Rzeczpospolitej podwyżki podatków związane z polskim ładem przyniosą więcej szkód niż pożytku przyczynią się do wzrostu konsumpcji zamiast inwestycji skomplikują system podatkowy oceniają eksperci koniec cytatu czy faktycznie wśród ekonomistów ekspertów jest jakaś zgoda w tej sprawie czy pana środowisku jest zgoda w sprawie tych zmian podatkowych nowym ładzie zgody chyba nie ma, ale też należałoby oddzielić na pewno ekonomistów, którzy zajmują się ekonomią akademicko takich ekonomistów, którzy de facto zajmują się bardziej lobbingiem PiS naukom i taką ekonomią empiryczną, ale na pewno można jakieś takie podstawowe informacje o tym nowym ładzie przedstawić, które są dosyć obiektywny to znaczy po prostu w przypadku niektórych kwestii nie ma pola do dyskusji pierwsza rzecz to jest właśnie chodzi o to, żeby się, że pan powiedział teraz paru rzeczach, które w takim środowisku naukowym nie wzbudziły przesadnych kontrowersji i okrzyków grozy i tych wszystkich prawda tych wszystkich skrajnych skrajnych reakcji co ten nowy ład tak naprawdę zdaniem nauki nam robi to znaczy pierwsza rzecz, która moim zdaniem Super istotna, a mało się nie mówi takich dyskusjach medialnych to jest to, że nowy ład tak naprawdę nie jest podwyżką podatku tylko jest obniżką podatków to znaczy ten system zaproponowany przez rząd zjednoczonej prawicy obniża wpływy podatkowe zmniejsza dochody zarówno budżetu centralnego jak i samorządów, więc my de facto nie mamy do czynienia z podwyżką podatków, a sumarycznie ich obniżeniem to co się zmienia to, że te podatki będą zupełnie inaczej się rozkładać społeczeństwie niż do tej pory to znaczy te obciążenia podatkowe po prostu się zmienia inaczej będą zarysowane akcenty w systemie podatkowym, ale warto podkreślić, że nowy ład obniża de facto podatki obniża wpływy podatkowe to nie jest reforma podwyższająca ogółem podatki, a on dużo obniża wpływy podatkowe państwa UE obniża niewiele tak naprawdę, bo z tych wyliczeń Ministerstwa Finansów to jest około 7 000 000 000 zlote jest tam kilka procent rocznego budżetu centralnego bardziej uderza samorządy to tam jest kilkanaście miliardów złotych, ale to nie są jakieś duże kwoty też warto podkreślić, że pewnie ten efekt fiskalny byłby znacznie silniejszy to znaczy te wpływy byłyby jeszcze mniejsze, gdyby nie to właśnie za ten nowy ład do pewnego stopnia podwyższa niektórym grupom zawodowym obciążenia podatkowe, czyli rozumiem, że pan mówi, że koszt podwyższenia kwot tym nieopodatkowany do 30 000 tego drugiego progu jest na tyle duży zmieni realizowano ten koszt tymi tymi tymi podwyżkami dla lepiej zarabiających i tak w z budżecie państwa będzie pewne pewien ubytek z powodu tej reformy tak de facto reforma nowego ładu zmienia 2 rzeczy i to nieznacznie po pierwsze, obniża im podatkowy na umowy o pracę klin podatkowy to jest mówiąc najprościej różnica między tym co pracownik dostaje na rękę, a tym co pracodawca opłacał w związku z zatrudnieniem tego pracownika i ten klin podatkowy w Polsce na umowach o pracę do tej pory tak naprawdę liniowy to znaczy bez względu na to ile się zarabiało płaciło się mniej więcej tyle samo podatków składek od tego wynagrodzenia to znaczy płacił część pracownik, a część pracodawca i w okolicach 40% czy więcej, bo chyba to ma 40% to jest od strony pracownika niani nie to jest w okolicach 40% tak jak pan mówi całkowite klin podatkowy on był troskę niż przy tych naprawdę niskich dochodach to co zmieni nowy ład to i to przede wszystkim dzięki tej kwocie wolnej, która do tej pory wynosiła 3000zł około dla większości podatników to była jedna z najniższych kwot wolnych od podatku w ogóle Unii Europejskiej w krajach wysokorozwiniętych nowy ład podwyższa do 30 000zł i to jest diametralna zmiana to w zasadzie bardzo duży pozytyw tego programu, bo od lat dyskutowano o tym, że ta kwota wolna od podatku jest w Polsce no potwornie potwornie niska i obciążanie współmierny nie tych podatników, którzy tam zdolność płatniczą mają najmniej są, więc kwota wolna od podatku doprowadzi do tego, że Polski system podatkowy by ten dotyczący umów o pracę stanie się minimalnie progresywny to znaczy rzeczywiście obciążenia podatkowe dla tych najwyższych zarobków będą tam kilka punktów procentowych wyższe niż obciążenia dla najniższych zarobków i druga rzecz, która się zmieni, która dotyczy działalności gospodarczej to, że tak naprawdę tak trzeba obciążeń podatkowych ciepły płaszcz, bo do tej pory w przypadku działalności gospodarczej mieliśmy w Polsce bardzo kuriozalną sytuację, która polegała na tym, że obciążenie działalności gospodarczej była po prostu agresywne to znaczy im więcej przedsiębiorca zarabiał tym mniej efektywnie w podatkach i składkach oddawał państwu i to wynikało przede wszystkim z tego, że składka zdrowotna była płacona ryczałtowo to znaczy ona wynosiła tam około 400zł i każdy przedsiębiorca bez względu na swoje zarobki płaci po prostu w ryczałcie 400zł czyli, jeżeli zarabiał nie wiem rocznie 100 000 to płaci 400, jeżeli zarabiał kilka tysięcy to też płacił 400 w tej chwili to będzie wyglądać także ten klin podatkowy dla działalności gospodarczej się wypłaty to znaczy on będzie po prostu podobne przy różnych poziomach dochodu i na pewno na pewno ta zmiana jest pozytywna kierunek jest właściwy pytanie tylko czy to jest wystarczająco duża zmiana jak na to jak w tej chwili wygląda obciążenie podatków podatkowe działalności gospodarczej w Polsce, ale pan to wszystko opowiada to wydaje się to takie mało kontrowersyjne to znaczy nowe to słuszne że, żeby ulżyć mniej zarabiającym słuszne, żeby podnieść kwotę wolną jak pan czyta te komentarze o zarządzaniu klasy średniej o tym, że to kolejny zamach Kaczyńskiego na na gospodarkę, że rozwali nam gospodarkę to dlaczego co to jest właściwie jak my mamy do tego my, którzy mówią za siebie oczywiście pana poglądów nie znam to, że mecz do rządu PiS-u mają skrajnie skrajnie dużo pretensji jak mamy do tego podchodzić do tej wrzawa po tej słusznej antypisowskiej stronie, która wydaje się jakimś czym nie wiem jakimś leki odjazdy moim zdaniem ciężko jest jednoznacznie ocenić propozycji podatkowych nowym ładzie to znaczy te zmiany są jednak dość skomplikowane, jeżeli potraktujemy wybiórczo pewne pewne elementy tych reform no to rzeczywiście możemy zbudować taką opowieść o tym, że podatki np. bardzo wzrosną, bo wzrosną dla działalności gospodarczych, które osiągają wysokie dochody, ale to co jest istotne i moim zdaniem rzadkość o tym mówi to torze ten punkt startowy od, których reformy zaczynaliśmy był bardzo bardzo specyficzny w tej Polsce w polskich realiach gospodarczych to znaczy w Polsce działalność gospodarcza i to się w zasadzie zaczęła jeszcze zarządów SLD na początku lat dwutysięcznych no została obłożona potężnymi przywilejami podatkowymi to znaczy po pierwsze, powstała tam tzw. ulga podatkowa na samozatrudnieniu akcja przedsiębiorcy mogli, jeżeli zakładali działalność jednostkowe działania gospodarcze mogli rozliczać się linia wozy na z podatku dochodowego, czyli np. jeżeli ktoś był profesjonalistą pracownikiem np. IT zarabia kilkanaście tysięcy to, jeżeli tylko jego pracodawca wyraża na to zgodę to mógł założyć taką działalność gospodarczą i rozliczać się zamiast stawką 32%, czyli tą stawką PIT-u, która jest drugim progiem podatkowym musi rozliczać liniową stawką 19% my też potworne potworne zachęta do tego, żeby taki arbitraż przeprowadzać, żeby optymalizować swoje płatności czy dla pana słowo ile tych fikcyjnych firm jednoosobowych będzie to uchwalimy tę polską przedsiębiorczością zaradnością, ale to jest częściowo pitną wodę znaczy to jednoosobowe firmy jak zresztą mówi Marek Belka ad pani jest nadwiślański raj podatkowy dajcie jakieś przywileje mówi Belka jako zatrudnia nie za to, że jestem samotny jak palec przedsiębiorcą czy wiadomo ile z tych z po tych różnych sztuczkach, które zaczęły za rządów Millera tych ułatwieniach ile powstało takich fikcyjnych samo zatrudnień ostatnie danie dane, których znam, które szacowały, bo też się zmienia w różnych latach ostatnio da ostatnie dane są za rok 2017 i te szacunki mówią o tym, że mniej więcej co dziesiąta osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą była fikcyjnie samo zatrudniona co to znaczy to znaczy, że taka osoba nie prowadziła de facto działalności gospodarczej tylko rozliczała się np. 1 klientem, jeżeli mieliśmy pracownika IT, który rozliczał się tylko z ze swoim byłym pracodawcą to jest oczywiste, że taka osoba raczej nie prowadzi działalność gospodarcza po prostu fikcyjnie wykorzystuje lukę wprawie i samo zatrudniona, żeby optymalizować swoje płatności podatkowe składkowe, więc to jest sporo też około 166 000 osób 166 000 podatników czy też działalności gospodarczych, bo przypomnę, że rozumiem przy jednoczesnym dosyć mocnym obciążeniu tak było w Polsce tak jest nadal niskich płac to znaczy te osoby, które zarabiają po 23000 płaciła jeszcze do niedawna razem ze składkami ten klin podatkowy był dosyć wysoki, a czy pan, że mi wyjaśnić to, skąd w zasadzie ten ten no jeszcze raz pytam o to to ten wrzask ten taki potworny kontrowersje wokół dosyć chyba rozsądnej zmiany, którą przeprowadziłby chyba każdy rząd, który jakoś spojrzy na system podatkowy, że może to jest niemądre, żeby zachęcać ludzi do fikcyjnego samozatrudnienia dawać najlepiej z tym, którzy mogą płacić podatki dawać jakieś niebywałe ulgi i tworzyć jak mówi Maciej Samcik Marek Belka słusznie mówią raj podatkowy, dlaczego jest wokół tej sprawy tak potworna wrzawa, bo najwięcej chyba krzyku jest wokół tej jednoosobowej działalności, że to jest dorzynanie zwykle to znaczy może warto w ogóle podkreślić, że nowy ład de facto tej preferencji podatkowej nie likwiduje to znaczy ta jednoosobowa działalność gospodarcza tzw. samozatrudnienie czy też jak się mówi Kik w świecie biznesu współpraca b2b ona dalej będzie istnieć znaczy dalej będzie można płacić tam preferencyjną stawkę podatku dochodowego to co się zmieni to jest to, że te osoby nie będą mogły rozliczać to po pierwsze nie będą mogły rozliczać w ryczałcie składki zdrowotnej, więc ona będzie proporcjonalna do dochodu wzrośnie znacząco dla tych osób na druga rzecz to, że nie będzie można również odliczać składki zdrowotnej od płaconego podatku PIT, bo do tej pory de facto taka składka była kosztem uzyskania przychodów nowy ład z zmniejszy arbitraż między umową o pracę, a działalnością jest mniejsza arbitraż czy będzie się mniej trochę no dużo mniej opłacać przychodzić z etatu nad tą na ten liniowy 19% traktu dużo to Niewiem obecnie to jest około można około 25% zaoszczędzić na składkach i podatkach, jeżeli się takiego arbitrażu dokona po reformie to będzie około 10 punktów procentowych mniej, czyli między 10, a 15%, więc powiedzmy też, że to nie jest tak radykalna zmiana daje nowy ład nie rozwiązuje wcale tego problemu związanego z optymalizacją podatkową czy działalności gospodarczej on trochę trochę nakleja plaster po prostu na na ten problem, ale jest jest daleki od tego, żeby jakoś zdecydowanie w tym w tym obszarze działać, chyba że pojawi się rozwiązanie, które nazywa się testem przedsiębiorcy ja nie wiem nowym ładzie wydają się go nie ma, ale gdzieś tam Ministerstwo Finansów od jakiegoś czasu trochę mówi o tym też przedsiębiorcy polega na tym, że po prostu Ministerstwo Finansów czy też administracja skarbowa weryfikuje takie działalności gospodarczej wyrywkowo to znaczy sprawdzać oczywiście osoba, która prowadzi tam działalność gospodarczą ma tam kilkunastu klientów łączy kilku klientów czy po prostu faktury wszystko do 1 pracodawcy, jeżeli ten test się pojawi to wydaje się, że do, jakiego stopnia dałoby się za pomocą właśnie takiej takiej takiego rozwiązania budzi to zjawisko jest zwolennikiem takich działań lub też przedsiębiorcy jak się pojawiły przebąkiwali o tym też natychmiast podniósł się krzyk, że to są PiS-owskie za mordy w styczniu metody niedemokratyczne, że będzie zmuszać ludzi domiary jakieś no no cały ten ten historyczny język, który naprawdę no nie to przeraża, że powinno się zachować na sytuację naprawdę ważne znaczy np. na sytuację sądownicze, a nie na sytuacje, w których nie ma powodu krzyczeć o końcu demokracji, kiedy po prostu państwo sprawdza czy przedsiębiorca rzeczywiście jest przedsiębiorcą tylko stosuje uniki podatkowe co pan o tym sądzi czy to byłoby dobre rozwiązanie nie bardzo ja bym na to spojrzeć bardziej pod takim kontem zobaczmy, jaką mamy obecnie sytuacji zastanówmy się, jakie środki byłyby adekwatne no bo jeżeli nie mielibyśmy takich szacunków, które mówią o tym, że nawet co dziesiąty przedsiębiorca jest fikcyjnym przedsiębiorcom, jeżeli takich dowodów, a w zasadzie naukowych empirycznych nie byłoby no to jeszcze bym rozumiał jakieś krzyki jakieś wątpliwości, że pan w jakiej są te dane są te szacunki, bo to trzeba coś z tym robić to ja myślę, że trzeba coś z tym robić zdecydowanie to znaczy to jest sytuacja tak naprawdę patologiczna w Polskim systemie podatkowym, że taka luka występuje ona pozwala efektywnie płacić osobom bardzo zamożnym niższe podatki niż płacą osoby, które pracują 1 połowie średniego wynagrodzenia, bo na średnim wynagrodzeniu, jeżeli chcemy mieć system podatkowy, który przynajmniej traktuje podobnie wszystkich podatników jest mówiąc o tym, że traktuje podatników bardziej, jakby powiedzieć, że obciąża bardziej zamożnych podatników to powinniśmy darzyć do tego, żeby ten arbitraż wyeliminować, bo jeżeli np. później mamy dyskusje, które dotyczą podatków ogólnie i osoba zarabiająca nie wiem średnie wynagrodzenie trochę mniej niż średnie wynagrodzenie mówi o tym, że podatki w Polsce są bardzo wysokiej ona nie widzi szansę na podwyżki podatków to pozostaje tylko zgodzić, bo de facto dla tych osób podatki są wysokie w Polsce relatywnie wysokie na tle innych państw relatywnie wysokie przede wszystkim, jeżeli odniesiemy Todda podatników, którzy osiągają znacznie wyższe dochody znaczy zamożnych podatników CIT jest druga kwestia mamy podatników, którzy płacą drugą stawkę PIT jak pracują na umowach o pracę niekorzystający z arbitrażu nie wszędzie nie w każdej dużej korporacji jest możliwość przejścia na b2b i wobec tych podatników są też potworna niesprawiedliwość oni płacą od tej nadwyżki w tej chwili 85 000 dochodu rocznie 32%, a jest cała grupa jakiś podatników, którzy nie płacą, którzy płacą liniową stawką całego dochodu, bo są fikcyjnie samozatrudnieni, więc wydaje się, że jeżeli kierujemy się takim elementarnym poczuciem jakiejś jakiejś jakiejś sprawiedliwości podatkowej i podobnego traktowania podatników bez jakichś dziwnych dziwnych nad wyraz czekającym zamożnym podatnikom preferencji to powinniśmy starać dążyć do tego, żeby ten arbitraż wyeliminować dobrze to idźmy dalej, bo chciałbym, żebyśmy jednak odnieśli na serio do niektórych zarzutu tabloidy po poniedziałkowej prezentacji tych szczegółów szczegóły ustaw dotyczących podatkowych dotyczących zmian podatkowych nowym ładzie tabloidy krzyczały emeryci zarobią Kaczyński straci, bo rzeczywiście wyższe emerytury będą tam więcej opodatkowane Kaczyński wysoką emeryturę czyli, czyli dobrze emerycie zyskać nawet 86zł to tytuł Super expresie oba tabloidy bardzo tak no rozumiem że, kierując się swoim gustem swoich Czytelników dobrze napisały o tych zmianach, a Janusz Jankowiak teraz byśmy byli lub cytuje serio bez jakiejś możliwości mówi tak sensem byłoby przekierowanie na inwestycje nie konsumpcję, bo ona tak jest po pandemii rekordowa nastąpi redystrybucja rejestr redystrybucja od aktywnych do emerytów mówi Jankowiak korzyści rodzin emerytów korzyść rodzin emerytów wynieść mają aż 11,31 000 000 000zł podczas gdy większość rodzin w wieku produkcyjnym odniesie łącznie straty 621 000 000 000zł mówi Jankowiak czy pan się może odnieść do tego zarzut to znaczy rzeczywiście gospodarstwa emeryckie gospodarstwa emerytów zyskają dużo na tej reformie głównie ze względu na to, że zostanie podwyższona kwota wolna do 30 000zł, a emeryci w Polsce nie są grupą, która jest najbardziej naraża na ubóstwo wbrew temu co się często mówi, bo są akurat dzieci, ale to nie zmienia faktu, że świadczenie emerytalne są dosyć niskie to znaczy w ostatnich latach przeciętna emerytura to było około 2 i po pół 1000zł brutto jest to dosyć małe, żebyśmy pod uwagę, że wynagrodzenia w gospodarce jest tam około 6000 brutto to jest mniej niż połowa wynagrodzenia, więc tzw. stopa zastąpienia jest poniżej 50% mówi się, że powinna wynosić około 60% pytanie czy ta reforma celowo poprawy sytuacji emerytów czy poprawiają przy okazji przypadkowo w UB, jeżeli radni, jeżeli podwyższamy z kwoty wolnej od podatku noty siłą rzeczy emeryci, którzy otrzymują te małe emerytury ja akurat przed aukcją policzyłem i no mniej więcej mniej więcej ta kwota wolna obejmie właśnie tam taką średnią emeryturę 2,51000 brutto ci emeryci na tej reformie zyskają, ale oni zyskają tak trochę rykoszetem to znaczy bez względu na to czy rząd miał takiej intencji, żeby tę sytuację poprawić emerytów to ciężko popiera z 1 strony podwyższenie kwoty wolnej, a z drugiej strony mówić o tym, że tutaj największym beneficjentem będą te gospodarstwa domowe emerytów no bo po prostu te sytuacje razem ze sobą sam powiązanym nie da się inaczej takiej reformy przeprowadzić, ale faktycznie emeryci na tej reformie zyskają pojawiają się takie głosy, że może wobec tego trzynasta czternasta emerytura nie są duże potrzebne, jeżeli podwyższamy tak bardzo kwotę wolną od podatku ten no ja ja nie wiem to jest trochę to jest trochę wybory demokratycznego rządu polityka publiczna powinna się zastanawiać nad tym, które na grupy społeczne są najbardziej zagrożone ubóstwem, które chcą mniej zagrożone do tego dobierać odpowiednie instrumenty, ale też nie powiedziałbym, że emeryci obecnie są jakoś nad wyraz uprzywilejowani, a na pewno nie powiedziałbym, że ta reforma intencjonalnie uprzywilejowuje emerytów powiedziałbym raczej żona robi to rak robi to przypadkowo robi to no raczej ja rozumiem, że pan chce być coś takiego, że postulat podniesienia kwoty wolnej od podatku to jest postulat również Janusza Jankowiaka wszystkich liberalnych środowisk Leszka Balcerowicza tak dalej, bo są przecież za to jest śmieszne, że 3000 było tak dalej i to rozumiem no jak to się dzieje rozumiem to jest krzyk, że emeryci dostają pan mówi no ja nie wierzę w przypadku oznacza oczywiście rząd świetnie wiedział, że emeryci dostaną tak się składa, że to jest rzeczywiście baza będzie, że to są wyborcy PiS-u oczywiście nie wszyscy, ale że tam jest większa nie większy urobek ma PiS tak powiem, więc nie ma przypadków no ale rozumiem, że pan mówi, że nie da się specjalnie podnieść kwoty wolnej od podatku, żeby jakoś ominąć emerytów na potrzeby ogłosić się kwotę wolną podnosi tylko dla pracujących tak tak to musiało wyglądać ja sobie takiej takie reformy nie wyobrażam no pojawia się pytanie dotyczące emerytów my mamy problem z aktywnością zawodową osób w wieku okołoemerytalnym w Polsce pracuje naprawdę mało osób pracy się szybko zaktywizują zawodowa ja nie jestem do końca zwolennikiem takiej metody kija to znaczy podwyższania wieku emerytalnego czy właśnie obniżania emerytur celowo, żeby emeryci nie mieli ani takiej zachęty do tego, żeby się szybko zdają się dorwać do nowo to trochę to trochę nie o to chodzi prawda żeby, żeby pogarszać warunki materialne gospodarstw domowych emerytów tylko o to, żeby oni na tym rynku pracy dłużej zostawać zostawali pewnie są rozwiązania takie bardziej związane z rynkiem pracy, które można by zrazy, które do tej aktywności zawodowej zachęcały fakt faktem jest problem z aktywnością zawodową emerytów i pewnie te te rozwiązania nie pomogą nam ze w tym obszarze, więc częściowo rozumiem te zarzuty, ale tez nie powiedziałbym, że to jest jakiś olbrzymi transfer czekać olbrzymia redystrybucję tak jak wcześniej wspominałem te obciążenia podatkowe one nie zmienia drastycznie znaczy tutaj nie będziemy mieli do czynienia z jakąś gigantyczną progresję podatkową są wyliczenia, które pokazują, że Polska tam przesunięcia dosłownie kilka miejsc sens pod względem progresji z tą podatkowego to progresję często byli tylko taką różnicę pomiędzy klinem podatkowym składkowym dla dochodów np. w okolicach połowy średniego wynagrodzenia, a w okolicach 250% to znaczy sprawdzać, jakie Skin na różnych dochodach i na podstawie tego można ocenić progresywną aż Polska po nowym ładzie będzie naprawdę dalej miała bardzo bardzo mało progresywny system podatkowy zupełnie nieporównywalny do tego, jaki system podatkowy funkcjonujące w państwach zachodnich 3 zarzut, że pieniądze z firm aktywnych, które powinny iść na inwestycje, że mamy problem z inwestycjami to w kółko słychać jak to możliwe przecież mamy niskie inwestycje Morawiecki coś obiecywał, że inwestycje wzrosną tam nie wiem do 20% są w tej chwili szorują po dnie są kiepskie no jeszcze się tym firmom, które tym aktywnym zabiera przekierowuje pieniądze emerytów, jakby się pan odnieść do tego zarzutu, który rozumiem no nie jest całkowicie sufit unosił opiera na faktycznych danych mamy w Polsce niskie inwestycje czy pan może do tego się jakoś odnieść tak mamy niską stopę inwestycji kraju co prawda stopa inwestycji jest niska w ogóle Unii Europejskiej też kraje regionu, chociaż na Polsce na Węgrzech w Polsce ta stopa inwestycji jest wyjątkowo niska no to jest problem, ale nie wydaje, dlaczego rozwiązaniem tego problemu było utrzymywanie tych preferencyjnych stawek podatkowych dla działalności gospodarczych powiedzmy sobie 1 rzecz to znaczy gospodarki nie, rozwijając dzięki małym średnim przedsiębiorstwom gospodarki rozwijają się po pierwsze, dzięki dużym przedsiębiorstwom, które są w stanie poprzez efekty skali tworzyć wartość dodaną gospodarce no tak naprawdę wysokim poziomie, a po drugie, gospodarki rozwijają się dzięki temu, że istnieje duże mały średni przedsiębiorca dzięki temu, że te przedsiębiorstwa się rozwijają w Polsce jest problem, który polega na tym, że mamy dużo małych średnich przedsiębiorstw, które nie, rozwijając od lat są po prostu przedsiębiorstwa tak to są po prostu przedsiębiorstwa, gdzie pracuje 123 osoby często wykonane prace kreatywne są to profesjonaliści są to prawnicy do tego część z nich rzeczywiście prowadzi to fikcyjne samozatrudnienie, jeżeli chcemy zwiększać stopę inwestycji to wydaje mi się, że drogą do tego na pewno nie jest zostawianie tych obciążeń podatkowych na takim poziomie na jakim są, tym bardziej że w tej chwili przecież te obciążenia dla firm, które mniej zarabiają one będą na to co znaczy zwiększy się progresja na jednoosobowej działalności gospodarczej, więc nie jest także wszystkie przedsiębiorstwa na tych rozwiązaniach stracą stopa inwestycji jest bardzo zależna od klimatu inwestycyjnego od tej kwestii związanych z praworządnością to znaczy z tym jak generalnie podmioty zagraniczne podmioty krajowe zapatrują się na przyszłość danego państwa wydaje mi się, że jeżeli chcemy to stopę inwestycji zwiększać to powinniśmy bardziej promować Polskę na arenie międzynarodowej jak jak budować taki wizerunek polskiego miejsca dobrze nadające się instytucji, czyli rozumiem, że pan coś takiego, czyli Jankowiak zarzuca tym zmianom podatkowym, że to jest przekierowanie pieniędzy z inwestycji na konsumpcję, a pan mówi, że raczej tak nie jest to znaczy, że te firmy, które stosują arbitraż podatkowy i te jednoosobowe firmy to właśnie na konsumpcję to temat Ryśka z zaoszczędzonych podatków przeznaczają, więc to jest PIT na wodę, że PiS na wodę, że te pieniądze byłyby przekierowane na inwestycje, a z kolei stopa inwestycji jest niska innych powodów, chociaż jak rozumie pan mówi, że z powodu pisowskiej głównie niska dobrze zrozumiała to znaczy to nie jest coś co jest badane dzięki licznej to nie jest coś z tym łatwo zbadać, kiedy ci takich jak u z badań nie ma no są tylko pewne podejrzenia ami i wytłumaczenia, a tego stanu rzeczy, ale ekonomiści raczej nie są w stanie w tej chwili powiedzieć na 100% jak są przyczyny tego, że w krajach Europy środkowo-wschodniej większości tych państw te stopy inwestycji są niskie diety więcej o tym dlaczego w krajach wysokorozwiniętych jest podobnie, ale te tłumaczenia mają małe zastosowanie do takich gospodarek, które jednak są jeszcze trochę gospodarkami wschodzącymi i więc jak ja ja nie powiem, jaki jest na pewno majstrowanie przy sądownictwie wykonaniu Ziobry nie pomaga natomiast nie jest zbadane czy na pewno niskie inwestycje są ze strachu przed przyszłością polskiego sądownictwa prawdopodobnie podejrzewam, że mogą nam, że większy wpływ na to marzy każdy przedsiębiorca wie, że w razie czego to będzie 34 lata czekał na rozstrzygnięcie w sądzie i to było już wcześniej, a teraz jeszcze pogłębiło tak to tutaj tutaj coś pan rozjaśnił ostatni zarzut, który wydaje mi się wart podniesienia to reforma rzeczywiście zabiera samorządom ponad 100 000 000 000zł i sam pan mówił, że budżetowi centralnemu trochę, a samorządom to nawet kilkanaście procent to będzie dla nich duża luka może nie koniec świata, ale duża luka kilkanaście procent dla wielu gmin jest sporo na to jest oczywiście znowu automat to znaczy, jeżeli się podwyższa kwotę wolną od podatku jest mniej PIT-u pieniądze z PIT częściowo idą w dużej części do samorządu, więc do samorządu trafi mniej czy to jest trafny zarzut, jakby pan skomentował znowu pan obiektywnie rzeczywiście wpływy podatkowe samorządu zmniejszą się zmniejszą się większym stopniu niż wpływy do budżetu centralnego, jeżeli chodzi o intencję notę, jakby nigdy do końca nie wiemy tak możemy możemy czysto hipotetycznie zakładać, że ktoś rzeczywiście ma interes w tym by samorządy miały mniejsze wpływy, bo władza rzeczywiście bardzo do centralizacji samorządy też często sami rządzone przez polityków opozycji to, więc powiedzmy, że takie wytłumaczenie gdzieś tam miałoby jakiś sens na 100% Niejestem wstanie powiedzieć czy tak rzeczywiście była na pewno nie posądza Ministerstwa Finansów o to, że działa celowo na niekorzyść samorządów, ale nie wiem, jaki wpływ na Ministerstwo Finansów mają politycy władzy z tego co wiem to w nowym ładzie pojawiła się jakaś wzmianka o tym, że te ubytki wpływów podatkowych w samorządach mają zostać jako skompensowane ulgą inwestycyjną to im dość enigmatycznie ja do końca nie wiem to znaczy, ale takie głosy się pojawiają wydaje się, że warto czekać i zobaczyć jak w toku konsultacji też, a będzie się rozwijać ten wątek samorządów co Ministerstwo Finansów zaproponuje no bo przy ustawie, która jest teraz na stole to rzeczywiście samorząd będzie tracił, a na z tego jakoś kojarzy to tu nie 10% tylko 10 000 000 000, a rok do celu co roku przez kilka lat od tej reformy, czyli tam 2002 roku to będzie 10 000 000 000 potem znowu 10 000 000 000 i te skutki reformy tam właśnie cumowały, jakiej takiej kwoty prawie 100 000 000 000 w perspektywie tam iluś lat z tego co ja mam inne rozwiąże potem potem założenie takie, że będzie rosło PKB, więc ten jak znowu dobijemy do tych kwot za parę lat które, które teraz są tak jeśli chodzi o PIT a gdyby w takim razie pan miał się naprawdę poważnie przyczepić do założeń i pomysłów nowego ładu to co by to było jak powiedział, że ta reforma jest dość mało ambitna, jeżeli rozpatrujemy takiej trochę akademicki próżni to znaczy, jeżeli spojrzymy na tę reformę takim okiem właśnie bardzo krytycznie, które nie uwzględnia tego, że zawsze reformy podatkowe to jest po prostu godzenie ze sobą 1 000 000 różnych interesów już wpływu CE lobbystów grup nacisku to ta reforma moim zdaniem jest za mało ambitna to znaczy te problemy, o których wiemy w przypadku polskiego systemu, a podatkowego, czyli po pierwsze, to, że ten system de facto jest agresywny w przypadku umów o pracę tam powietrzne to obciążenia są płaskie oznaczony nie zmieniają obraz wraz ze wzrostem dochodu kwestia właśnie jedno odpowiedzialności gospodarczej tej preferencji podatkowej, a te rzeczy wydaje mi się, że małym stopniu sam gdzieś tam, a Łaskiem nowym ładzie i poprawiany to znaczy te reformy po prostu idealny no nie nie tak daleko moim zdaniem powinny iść, a to co się na pewno zmienia jest pozytywny to jest ta kwota wolna dzieli od podatku to był właśnie trzeci mankament no, o którym się już od bardzo dawna dyskutowanym dyskutowała, że w Polsce niskie dochody są bardzo wysoko obciążone inni podatkiem PIT i w ogóle podatkiem piki też składkami, więc powiedziałbym właśnie, że taki, że jedno to jest kwestia, która dalej pozostaje arbitrażu między jednoosobową działalność gospodarczą i umową o pracę przy wysokich dochodach to lekko poprawiałem ten problem zostaje rozwiązany druga kwestia jest kwestia w ogóle progres odnośnie systemu w tym Polski system podatkowy był de facto degresywna przez większość czasu bardzo np. wiedzieć, że w Polsce podatek PIT w latach dziewięćdziesiątych miał jeszcze w ogóle 4 progi podatkowe najwyższy na najwyższych w historii do wy 1004. roku wtedy czas, a trzecia stawka nawet czwarta stawka kwota wolna de facto też jest gdzie tam próg podatkowy wynosi 44%, czyli po 10 punktów procentowych więcej, a nawet 125% więcej niż obecnie no, jeżeli chcemy wzorować się na takich tradycjach systemów podatkowych krajów zachodnich nota powinniśmy dążyć do tego, żeby tam agresywnością podatkowego z zwiększać, bo w tej chwili mamy taki system podatkowy bardziej bym powiedział chodnik znaczy taki klimacie Rosji Białorusi albo coś innych państw, które z Europą wiele wspólnego z tym inni nie mają rozumie, że po zmianach nowego ładu nadal taki będzie tylko mniej tak to co się zmieni to, że będziemy mieli taką minimalną progresja na umowie o pracę i nie będziemy mieli jak wykres wartości obciążenia podatkowe 5 działalności gospodarczej de facto płaski, a propos wnosi się większe, ale w bardzo bardzo małym stopniu no jeszcze jest w zasadzie 1 kwestia dni od święta jest to, że powinniśmy sobie zadać pytanie czy my potrzebujemy 2020 roku drugim roku obniżki podatków bo, a nowy ład obniża podatki i zmniejsza to nie jest-li do budżetu i tutaj trochę tego to ja ani na polską politykę to co popiera, ale na pewno sam obszary, których wiele można zrobić, żeby mi finansowanie np. właśnie ochrony zdrowia edukacji różnych instytucji w czasie epidemii fatalnie działa np. ami Inspekcja sanitarna, która jest na skrajnie niedofinansowana w ogóle jest obszar, który kiedykolwiek był w kręgu zainteresowań polityków, bo stopa zwrotu tak inwestycja jest mało, kto interesuje inspekcję sanitarną jak nie ma żadnego zagrożenia epidemicznego, a więc tych inwestycji jest sporo mam pytanie czy ten rząd jest w stanie odpowiedzialnie taką ochroną taką politykę, a finansowania dofinansowania usług publicznych i instytucji sektora publicznego, a wprowadzić Rami ja nie wiem to jest pytanie otwarte każdy sobie odpowiedzieć, a samo pytanie czy 3 rząd powinien obniżać techno per saldo obniżać podatki w sytuacji, kiedy mamy tyle czekających inwestycji wszystko co panowie ciekawe, ponieważ pan też krytykuje nowy ład tylko zupełnie drugiej strony na mecie jest odwrotnie niższe mówi to znaczy to nie jest podwyżka podatków tylko obniżka, czyli właściciel Janusz Jankowiak i jego koledzy powinni się cieszyć, które obniżają podatki pan mówi, że nie wiadomo właśnie teraz jest sensowne obniżanie podatków, ponieważ być może budżet państwa powinien zabezpieczać na po pierwsze na spłatę być może długów, które zaciągną w czasie pandemii po drugie na to, żeby mieć na inwestycje bardzo panu dziękuję to była to była rozmowa z Nikodemem Szewczykiem ekonomistą socjologiem z Instytutu badań strukturalnych i fundacji Instrat bardzo panu dziękuję dziękuję, a słuchali państwu audycji świat się chwieje dzisiaj było o nowym ładzie odsyłam państwa też do podcastów program przygotowali Anna Piekutowska i Grzegorz Sroczyński do usłyszenia za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich goście Passenta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIAT SIĘ CHWIEJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA