REKLAMA

Ile wody pić w czasie upału?

Rusz się, na zdrowie
Data emisji:
2021-08-01 11:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ruszy na zdrowie niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo z nami jest fizjolog Ryszard Szul dzień dobry dzień dobry kilka tygodni temu gościła na naszej antenie opowiadający o tym w jaki sposób chronić przed upałami w czasie, kiedy uprawiamy sport może inaczej aktywność fizyczną rekreacyjnie zwłaszcza, bo sportowiec myślę, że świadomy jest na, tyle że no i rady są zawsze mile widziane wskazane natomiast też ma swoje doświadczenie, z Rozwiń » których wyciąga wnioski nie nasza rozmowa za twoją sprawą spodobała się na, tyle że chcieliby nasi słuchacze posłuchać ciągu dalszego sami zaapelowali o to by poruszyć temat nawodnienia to nie tylko jeśli idzie o tych, którzy oddają aktywności fizycznej, ale generalnie wszystkim nam co będzie służyć twoim zdaniem jeśli chodzi generalnie o przyjmowanie płynów w czasie lata ale, ale też i generalnie na co dzień jako fizjolog Tomasz na ten temat niebagatelną wiedzę rzeczywiście jest to jest to problem w trakcie upałów nawadnianie organizmu odpowiednim czasie od pani momencie dlatego, że jeżeli nie zrobimy tego doprowadzimy się do odwodnienia to najpierw czujemy lekki ból głowy potem ten ból coraz mocniejszy i bardzo mocne pragnienie suchość w ustach i to do takiej sytuacji nie powinniśmy doprowadzić i teraz co zrobić trzeba zacząć jest taka prosta zasada, kiedy możemy sprawdzić jak mocno jesteśmy nawodnienie czy jesteśmy w pewnym stopniu nawodnień to może zabrzmi trochę dziwnie, ale sprawdzamy kolor oczu, jeżeli okazuje się, że na morze jest kolor słomkowy tutaj jasne wszystko okej natomiast, jeżeli ten kolor już jest ciemny, jeżeli jest widać, że jest bardzo bardzo ciemne to znaczy, że już trochę późno, że jesteśmy odwodnieni i raz co robić, żeby nie doprowadzić do takiego odwodnienia musimy pamiętać o przyjmowaniu napojów przyjmowaniu jakiegoś jakiegoś picia i co ważne unikać tych napojów w tych produktu, który nas odwadniają, czyli po pierwsze, alkoholu ja wiem, że każdy taki upał chciałby się napić piwka jakiegoś innego napoju lekko wzmocnionego gazowanego, ale niestety alkohol jest Górnikiem to znaczy, że odwadnia nasz organizm pierwszej chwili dostarczymy płynu, ale potem następuje pogłębienie odwodnienia, czyli alkohol odrzucamy kolejna sprawa mrożona kawa też bardzo przyjemnie wypić taką kawę lody, ale kolejna jest również krytykami również dba na to się zapytać co zatem można nie przepraszam to od razu chciałbym do taką dygresję traci to dlatego właśnie kawiarniach podają nam wodę np. do espresso nie tylko po to, by oczyścić kubki smakowe, ale także, żeby na wolę żeby, ale po to, żeby nawodnić dlatego dlatego też, jeżeli pijemy alkohol np. z okazji, jakiej okazji wieczorem to również powinniśmy wypijać go z wodą pijemy alkohol, ale odpowiedzialność również wody płynu, który spowoduje, że te nasze ubytki płynów, które związane z alkoholem ze spożywaniem alkoholu po prostu zostaną uzupełnione, ale generalnie nie zachęcamy do tego by pić alkohol w ogóle o nie nie absolutnie alkohol pod każdą postacią jest szkodliwe nawet ta przysłowiowa lampka czerwonego wina również zawiera alkohol również oprócz plusów ma minus to samo jest z piwem to samo jest z każdym innym alkoholem natomiast co zatem pić, jeżeli mamy pod ręką wodę pijemy wody, jeżeli mamy możliwość picia napojów izotonicznych, czyli czegoś co jest troszeczkę żal środki krwi ani dużo rzeczy tak jak woda, który napoje hipotoniczne to pijemy napoje izotoniczne, dlatego że wiemy tylko samą wodę zwiększa objętość objętość krwi i zwiększamy szybkość ocenia się pocą się przyspieszają w ocenie raz, że chodzi organizm, ale równocześnie wyrzucamy na zewnątrz mikroelementy sód przede wszystkim o czas i to może spowodować również jakieś dysfunkcje organizmu, jeżeli mamy możliwość picia napoju zagranicznego to jest taki napój o stężeniu około 45% wtedy Piętak napój jak jak możemy zrobić prosty sposób ich wodę do wody wrzucić trochę kreśli soli i trochę miodu np. łyżkę miodu i np. cytryny lub grejpfruta i taki napój możemy spożywać i teraz pytanie, jakiej ilości jak nam się przepisy od razu bardzo duża nie spożywamy małymi łykami maksymalną ilość, jaką możemy oczywiście jest około 1 szklanki, czyli 02l będzie handel litra, jeżeli wypijemy więcej o wtedy ten płyn prze przeleci przez rząd bardzo szybko do jelit i nie spełni wszystkich i pełni swoich swych zadań czy przepraszam bardzo pomocne sam ku temu aplikacje które, które można ściągnąć na swój telefon przypominające np. co godzinę co 1,5, a tu wypić szklankę wody nie więcej tak są są aplikacje są zegarki sportowe, które o, które również mają funkcję przypominania o piciu przypominania przypominaniu o spożywaniu węglowodanów wpłynie, kiedy jesteśmy w trakcie wysiłku jest wtedy co godzinę pół godziny możemy przyjmować małymi łykami napoje izotoniczne wtedy unikniemy tego tej sytuacji, kiedy będzie odwodnienie, ale jeszcze zwrócić uwagę na 1 na 1 rzecz mianowicie, kiedy pocimy się to pod spełnia spełnia rolę ochłodzenia chodzenia naszego naszego organizmu poprzez skórę poprzez parowanie sytuacji, kiedy pijemy samą wodę i to w ocenie jest bardzo gwałtowny mamy tzw. pod kropli z tych, gdzie on kpi z nas wtedy nie spełnia swojej funkcji nie zdąży wyparować na skórze ochłodzić tej pory tylko szybko zostaje wydalony z organizmu razem z solami mineralnymi i to również dlatego też nie jest stawiane picie czystej wody co z tymi, którzy mówią, że woda tak, ale bez dodatku jakiegokolwiek wysoką, bo zamiast zrobić taki oto nie można np. dodać syrop owocowy, który jednak jest cukrem cukrze można dodać, jeżeli to jest z tym, że to musiałby być skażenie 45% więcej część procent jak potrzeba 40 ml na litr wody tak tak jak sprawdzić ten smak napoje wszystkie napoje gazowane, które są wszystkie Coca-Colę tekst i kolejne inne sprawy one mają stężenie około 1214% cukru i teraz, jeżeli taki napój od gazu Jeny rozcięciem go na pół z wodą to wtedy będzie miał smak właśnie 6%owego napoju zagranicznego lub takiego napoju jest tak, że dostarcza nam również węglowodanów dostarcza nam również energii w trakcie w trakcie wysiłku czy czymś różnić od nich od hipotek IQ hipotek krew ma określone określono gęstość i teraz, jeżeli wprowadzimy płatnik, czyli napój o bardzo dużej różnicy gęstości między śpią, a np. i podatnikiem jest woda to wtedy ta woda bardzo szybko wchłania się do do krwi, zwiększając bardzo gwałtownie objętość i doprowadzają do bardzo szybkiego ocenia natomiast, jeżeli napój izotoniczny jest jakby pośrodku między podatnikiem, a stężeniem krwi i wtedy ten napój izotoniczny dużo wolni wchłania się do krwi i ta objętość krwi wzrasta wzrasta na niezbyt szybko go także organizuje sobie w stanie z tym poradzić wykorzystywać od do chłodzenia organizmu, kiedy te funkcje termoregulacji są zachowane w odpowiedni sposób może podać przykłady napoje hipotoniczne bez używania nazw własnych po prostu nam na jakich przyp, gdyby odwołał się jakiegoś przykładu mówi i zagranicznej hipotek istotniejsza niż hipotecznych jest woda po to jest to klasyczny po prostu woda natomiast izotoniczne to są wszystkie napoje gazowane roślin to nad wodą, żeby ten napój był zdarzenie było to nie mniejsze napojem i zagraniczny może być woda z sokiem np. grejpfrutowy i troszeczkę trochę miodu no oczywiście wszystkie wszystkie napoje, które są dostarczane gotowe już co koniki, które są dostarczane w sklepach, ale warto również sprawdzić, jaki jest stężenie cukru w tym jest w tym napoju, jeżeli jest za wysokie no to wtedy przyjmowanie go takim wysiłku o wyższej intensywności spowoduje takie jak nazywam zaklejenie gardła, że wtedy i w trakcie w trakcie biegu w trakcie wysiłku jest nam trudno nam się oddycha trudno nam się przełyka ślinę, bo często tego napoju spowodowała, że ten to nasze gardło jest tak jeżeli, wykonując sklejone dlatego jeżeli, jeżeli mamy np. w trakcie wysiłku jest w trakcie zawodów w trakcie długotrwałego lub długiej jazdy rowerem mamy nawet batony energetyczne no to do tego wszystkiego musimy mieć również rodu, czyli przegrywamy napój lub jakiś tam żele energetyczne, ale to popijamy wodą, żeby to wszystko uprościć jeszcze 1 rzecz generalnie nie jesteśmy narodem, którego kulturze było picie wody przynajmniej jakiś czas temu, bo teraz istotnie dostrzegamy zalety też staramy się nawadnia właśnie wodą mineralną albo też planów jeśli jest zdrowa, ale niegdyś do przypominam sobie te czasy sprzed kilku dekad to zawsze herbatkę babcia podawała tak jest chcę się po napisie herbatki kawy odpowiedział, że diuretyki, a co z herbatą nie daj Bóg schłodzona herbata herbata herbata też ma kolejne pod postacią tajny i również mocna herbata odwadnia dlatego bardziej proponowałbym herbatki ziołowe herbaty owocowe ewentualnie te herbatę, ale bardzo bardzo właścicielom bardzo słabą ewentualnie z dodatkiem czy soku cytryny czy czy czegoś innego słodkiego na to, że to jeszcze teraz uściślające i osoba dorosła nie wiem nastolatek dziecko ile ile wody przyjmować zakładając, że nie podejmujemy wysiłku fizycznego po prostu tak funkcjonując na co dzień w temperaturze, ale około 25 stopni to jest stwierdzenie stwierdzenie ilości wody bardzo trudne jeśli mimo precyzyjnych danych, bo wtedy robi się w ten sposób, że stawia się człowieka na wadze waży się po poddaje się do Angoli i sprawdza się go znowu na ile wypłaci z mojego doświadczenia to jest około czystego czystych napoju w okolicach 1,5l, pamiętając szczerze płyny woda jest również w innych potrawach zupach arbuzy np. w owocach tak nawiasem dotarły znakomity skład nasz znakomity na upały, bo zawiera zawiera bardzo dużo wody oprócz tego jest smaczny przede wszystkim zawiera element każe bagaże dorosły dorosły swojego około 2l wody napoju w sumie przyjętych dziennie dziecko odpowiednio mniej wszystko już zatem wiemy przypomni nam się wydaje, że niemal najlepiej wyprawy próbować to w praktyce, bo każdy musi poznać swój organizm każdy organizm jest inny z punktu widzenia fizjologii pełna tak tak też dokładnie tak jak dziś Ryszard Szul fizjolog był z nami dziękuję bardzo, życzę dobrej niedzieli dziękuję bardzo, państwa zaproszone informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RUSZ SIĘ, NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA